Kebaikan pisang

Plantain atau nenek tumbuhan perubatan, nenek, nenek, burdock pinggir jalan, rumput ketumbuhan, porousny, tepi jalan, teman, daun daun, runnik, urat tujuh, lidah anjing, penolak, penjelajah, rumput rebus. Mengapa pisang itu dinamakan begitu? Beberapa nama berasal dari tempat tanaman tumbuh, yang lain secara langsung menunjukkan sifat perubatan pisang.

Orang India Amerika Utara menyebut rumput pisang itu "jejak orang kulit putih" kerana tanaman itu tumbuh di mana orang Eropah pergi. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa biji mengandung banyak lendir, ketika basah mereka menempel pada kasut, kaki binatang. Semua ini menyumbang kepada penyebaran tanaman pisang besar di seluruh dunia dengan cepat..

Nama generik "Plantago" berasal dari kata-kata Latin yang bermaksud sol, "tapak kaki" atau "kaki", kata lain - "langsung", "bergerak". Menurut versi lain, nama itu bermaksud "dipijak oleh satu-satunya". Nama khusus saintifik "utama" diterjemahkan sebagai besar, menunjukkan bentuk daun pisang.

Apa rupa pisang

Ramuan abadi keluarga pisang dengan akar keputihan berserabut. Bilah daun bulat, licin pada tangkai yang memanjang, dengan tepi yang licin. Spikelet dengan bunga coklat berada di bahagian atas panah bunga.Buahnya adalah kapsul poliseminasi. Tanaman besar tumbuh dari bulan Jun hingga musim luruh

Di mana tumbuh

Ramuan tanaman biasa tersebar di semua wilayah Eurasia dan benua lain. Ia tumbuh di semua kawasan di negara kita di tepi jalan, di halaman, bersebelahan dengan bangunan kediaman. Di kawasan gersang, ia berlaku - dataran banjir sungai, padang rumput basah. Di pergunungan ia naik hingga 2500m di atas permukaan laut. Kadang-kadang ia membentuk tebal. Untuk pembuatan ubat-ubatan, ladang khusus ditanam.

Foto plantain

Pengumpulan dan perolehan

Herba pisang dituai semasa berbunga, sebelum daun mulai menguning. Semasa musim panas yang lembap dan panas, penuaian berulang mungkin dilakukan semasa ia tumbuh. Namun, masa terbaik adalah bulan Jun, pada masa ini kepekatan bahan aktif adalah paling tinggi.

Daun dipetik atau dipotong, meninggalkan tangkai kecil. Masa terbaik selepas hujan, apabila daun kering sedikit.

Kering - loteng, gudang atau pengering dengan suhu hingga 50 darjah. Bahan mentah siap jika tangkai pecah dan pecah ketika dibengkokkan. Simpan tidak lebih dari tiga tahun

Mengapa pisang berguna

Permohonan

  1. daun pisang berguna kerana adanya lendir pada penyakit saluran pernafasan;
  2. memudahkan ekspektasi, melegakan keradangan, kahak nipis;
  3. tumor barah - kompres basah, di dalam infusi berair untuk barah paru-paru, perut;
  4. pisang berguna untuk diabetes;
  5. merawat kemandulan untuk wanita, lelaki;
  6. herba pisang - penyakit mata, jantung;
  7. menurunkan tekanan darah pada peringkat awal hipertensi;
  8. merawat enteritis, kolitis;
  9. sebagai hemostatik - pendarahan perut, buasir;
  10. luka bakar, bisul, luka bernanah, tumor, bisul, fistula, lecet pada kulit - untuk rawatan, daun pisang besar dibasuh, ditoreh, diletakkan di tempat yang bermasalah, dan diperbaiki dengan pembalut. Anda boleh menggunakan daun pisang kering, dikukus sebelum digunakan;
  11. otitis media - lima, lapan titisan daun berwarna di telinga yang sakit;
  12. ekstrak pisang - menenangkan, menghentikan pendarahan, membasmi kuman, menyembuhkan luka;
  13. kemasukan daun - meningkatkan rembesan lendir bronkus, mencairkan kahak, memudahkan pembebasannya;
  14. herba pisang dengan kapur berguna untuk erysipelas;
  15. daun muda adalah makanan tambahan vitamin yang baik untuk salad, sup, bijirin. Untuk menyediakan salad yang sihat, daun dicuci, dicincang halus, ditaburkan dengan jus lemon, dibumbui dengan krim masam, minyak sayuran.
  16. topeng buatan sendiri untuk wajah, rambut

Ciri-ciri perubatan biji pisang

  1. perubatan tradisional Tibet, China, Siberia menggunakan infus benih untuk rawatan kemandulan lelaki dan wanita;
  2. serbuk biji psyllium sebagai anti-radang - kolitis, ulser perut, 12 ulser duodenum;
  3. biji pisang berguna untuk cirit-birit, makan satu gram serbuk 4 kali sehari;
  4. rebusan biji betul-betul betul, berguna untuk cirit-birit;
  5. infusi berlendir sebagai julap;
  6. digunakan sebagai ubat untuk luka bakar;
  7. sebagai menyelubungi - kolitis kronik, enterokolitis.

Akar tanaman

  1. kemasukan akar - migrain;
  2. haid yang banyak;
  3. sakit gigi - akar pisang di telinga di sisi gigi yang berpenyakit.

Jus plantain memberi manfaat dan keburukan

  1. menyembuhkan luka dengan baik, di tawon, serangga lain, melegakan pembakaran, gatal;
  2. jus pisang digunakan - gastritis, ulser perut dengan keasidan normal dan rendah. Minum jus sudu sebelum makan dengan air rebus;
  3. berguna untuk darah tinggi;
  4. menyembuhkan sakit tekak, radang amandel, stomatitis, laringitis - berkumur dengan jus yang dicairkan dengan air suam atau rebusan pisang hangat;
  5. membantu dengan nefritis kronik;
  6. toksikosis - satu sudu jus sebelum makan;
  7. sakit gigi - pelincirkan gusi dengan jus pisang. Bilas mulut anda dengan infus herba. Anda boleh meletakkan cotton bud yang dicelupkan dalam tincture pisang di lubang, ini akan meredakan kesakitan sebelum berjumpa doktor gigi;
  8. jus meningkatkan selera makan, nada badan;
  9. meningkatkan kecekapan;
  10. merangsang pembentukan hemoglobin, kenaikan berat badan;
  11. kesan yang baik pada pesakit dengan aterosklerosis;
  12. berguna dalam penyakit saluran empedu;
  13. merawat batuk rejan, tuberkulosis paru;
  14. diabetes.

Rawatan plantain

Herba N astoy plantain: 1 sudu besar. bahan mentah kering, 200 ml air mendidih, disimpan selama 15 minit, disalirkan. Ambil satu sudu 3 kali 25 minit sebelum makan. Ubat yang baik untuk rawatan proses ginjal yang meradang, untuk mencuci mata yang letih.

Mengenai makhluk tanaman: 1 sudu besar. biji, 200 ml air mendidih, ditutup rapat selama 35 minit. Dimakan tanpa menegangkan setengah gelas untuk melegakan kesakitan semasa memburuknya ulser, sebagai anti-radang, menyelimuti.

Tekstur pisang: koyakkan satu liter balang daun dengan tangan anda. Ia dituangkan dengan alkohol 70 darjah, dimeteraikan, berkeras selama setengah bulan (tempat sejuk), dan disalirkan. Ambil 2 sudu kecil. 3 kali empat minggu berturut-turut.

Jus daun pisang segar: digunakan untuk merawat tumor ganas. Daun dipotong dengan batang, dicuci dengan air dingin, dituangkan dengan air mendidih. Kemudian kisar dengan penggiling daging, perah jusnya. Pada musim panas, ternyata kental, pekat, kemudian boleh dicairkan dengan air rebus. Jus yang dihasilkan direbus selama 3 minit. Minum 1 sudu 3 kali sebelum makan.

Salap pisang

  1. 10g serbuk daun, lemak babi 90g. Merawat penyakit kulit bernanah.
  2. 1 sudu besar daun burdock kering, serbuk, pisang, tambah 1 sudu kecil. alkohol tincture propolis, 100 g mentega tanpa garam, campurkan dengan teliti. Menyembuhkan dengan baik pelbagai penyakit kulit, bisul yang tidak menyembuhkan, eksim.
  3. 100 g serbuk daun, 100 g mentega, campurkan, masukkan ke dalam air mandi, selama setengah jam, kacau terus, dan toskan. Melincirkan kawasan masalah 3 kali sehari.
  4. satu sudu teh daun pisang, kerucut hop, warna calendula, ditumbuk hingga menjadi serbuk, dicampurkan. Masukkan 100 g mentega, rebus dalam mandi air mendidih selama 30 minit, dan toskan. Lubricate kawasan masalah.

Plaster buatan sendiri: daunnya digosok, dicampurkan dengan garam, lemak babi, serbuk roti hitam. Diterapkan pada abses pada waktu malam, dibalut.

Minyak pisang: isi bekas kaca dengan daun (pilih dengan tangan). Tuangkan minyak sayuran, tambah 1 sudu besar. tanaman celandine, campurkan, segel. Tinggalkan tempat yang gelap selama 3 minggu. Kemudian mereka memasukkannya ke dalam tab mandi air, panaskan dengan kuat (jangan mendidih). Sejukkan, letakkan di dalam bekas gelap, tutup rapat. Ejen penyembuhan luka yang baik, termasuk ulser perut, ulser duodenum. Juga berguna - hipertensi, aterosklerosis, batuk yang berlarutan, penyakit kulit.

Sirap batuk: 1 sudu besar. daun pisang besar, coltsfoot, peppermint, biji anise, akar marshmallow, licorice telanjang, tunas pinus muda. Campurkan segalanya, gula di atas, goncang, tutup. Menahan tempat yang gelap selama lima hari, decant. Daripada gula, ambil madu. Ambil satu atau dua sudu sebelum makan. Membantu dengan kahak yang tidak berpisah dengan baik.

Bronkitis akut, batuk rejan, batuk kering, pendarahan paru: 1 sudu besar. daun kering, 200 ml air mendidih, disimpan selama dua jam, dibungkus, kempis. Ambil satu sudu 20 minit sebelum makan.

Kanser paru-paru, perut, radang paru-paru: daun segar dihancurkan, gula ditambahkan, dan tempat yang hangat ditekankan selama dua minggu. Cecair yang dihasilkan diminum 1 sudu besar. empat kali sehari.

Pendarahan: ambil sama rata - daun pisang besar, jelatang yang menyengat, biji rami, ramuan yarrow, 250 ml air mendidih. 1 sudu besar koleksi dituangkan, bersikeras selama 30 minit, ditapis. Ambil 1 sudu besar. setiap setengah jam.

Penyakit sinaran: 3 sudu besar. daun, 400 ml air mendidih, ditahan selama 20 minit, dikeringkan, dirapikan. Ambil sebulan 70 ml, sebelum makan. Mereka berehat selama setengah bulan, rawatan diulang.

Enteritis akut, kolitis kronik: daun pisang dipotong, disapu, jusnya diperah, dicampur dengan jumlah madu yang sama, dan di atas api kecil selama 22 minit. Minum 3 sudu besar. Sehari. Simpan tertutup rapat di tempat yang gelap dan sejuk.

Kolitis ulseratif: 1 sudu besar. biji, 100 ml air mendidih, tahan selama setengah jam, decant. Ambil dua sudu sebelum makan.

Plantain untuk kemandulan:

  1. 100g daun, akar pisang, 5 biji cengkih rempah, liter air. Mandi air ditahan selama 20 minit, 250 g madu ditambahkan, direbus selama 10 minit, dan disalirkan. Gunakan satu sudu tiga kali untuk kemandulan wanita.
  2. minum 8 g biji hancur, basuh dengan rebusan daun 3 kali sehari. Ubat yang baik untuk kemandulan lelaki.

Penyakit wanita pisang: 1 sudu besar. daun pisang kering, 200 ml air mendidih. Tahan mandi air selama 30 minit, tutup dengan penutup, tapis. Minum radang rahim, tambahan 1/2 cawan tiga kali.

Lebam, lebam: potong bawang, tambah 1 sudu besar. kepingan gelas pisang, sayang. Mereka membuat kompres plantain Om untuk lebam selama dua jam tiga kali sehari.

Pengumpulan ulser duodenum, gastritis, kolitis, keasidan tinggi: 20 g daun pisang, 10 g ramuan pudina, St. paya, perhatikan daun berdaun tiga. 1 sudu besar tambah segelas air mendidih, toskan selepas setengah jam. Minum 100ml sebelum makan.

Ulser trophik berdasarkan trombophlebitis: 15 g pisang, buah ketumbar, 20 g setiap wort St. John, satu siri tripartit, akar licorice, tambahkan 10 g rumput merambat. Minum 1/3 cawan infus selepas makan.

Gastritis kronik: campurkan daun pisang yang sama, rimpang calamus, daun pudina, ramuan kayu cacing, bunga chamomile. 1 sudu besar dalam segelas air mendidih, bersikeras 25 minit. Minum 100ml 3 kali sebelum makan.

"Plantain: senarai sifat perubatan dan penggunaan rumah"

5 komen

Kita semua berasal dari zaman kanak-kanak. Ingat, jika anda jatuh di jalan dan mengetuk lutut atau siku, maka perkara pertama yang anda lakukan adalah mencari daun pisang besar di rumput. Mereka meregangkan tangan dan memohon ke tempat sakit untuk menghentikan darah, membasmi kuman dan mengurangkan kesakitan akibat kecederaan ringan.

Selepas kompres buatan sendiri, dalam beberapa minit, permainan aktif di udara dapat diteruskan. Kesan unik ini, dianggap biasa pada masa kanak-kanak, disediakan oleh cecair hijau berair yang dikeluarkan dari kilang ketika plat daunnya rosak secara mekanikal..

Ciri penyembuhan banyak sisi dari jus pisang, daun segar, biji dan bahan mentah kering dari tumbuhan dijelaskan dalam pakar herba kuno, dan penyelidikan moden hanya mengesahkan bahawa dengan bantuan yang unik ini, luka luaran dapat dirawat dengan berkesan, dan bukan hanya.

Ternyata rumpai yang tumbuh di mana-mana mampu menghentikan darah, menyembuhkan batuk dan menurunkan tekanan darah, menstabilkan keadaan pesakit yang menderita penyakit gastrointestinal, dan bahkan membantu anak hamil - hari ini sifat perubatan dan kontraindikasi pisang telah dipelajari secara mendalam oleh perubatan - ini adalah anugerah alam yang unik.

Sifat perubatan pisang

Sebagai bahan mentah perubatan dalam industri farmaseutikal di banyak negara dan perubatan rakyat, bahagian udara dari spesies pisang besar (lat.Plantágo májor) digunakan - ramuan abadi yang tersebar di seluruh dunia.

Daun dan rumput yang dikumpulkan dari Mei hingga awal Julai dikeringkan di bilik berventilasi baik atau pengering elektrik pada suhu tidak melebihi 45 ° C. Dianjurkan untuk mengumpulkan sendiri daun di tempat yang terletak jauh dari had bandar, perusahaan perindustrian dan lebuh raya.

Bahan mentah kering mengekalkan sifat perubatan selama 2 tahun, asalkan disimpan di dalam kotak kertas, beg linen di tempat kering tanpa akses kepada cahaya matahari atau dalam bekas kaca dengan penutup yang ketat.

Daun segar dan kering dari pisang besar mengandungi sebatian biokimia berikut: lendir (hingga 12%), polisakarida, glikosida, kepahitan, vitamin (karotena, asid askorbik, kolin, K), tanin, unsur surih (besi, kalium, magnesium, kalsium, tembaga, zink, selenium, boron, dll.).

Komposisi biokimia tumbuhan yang unik menentukan sifat perubatan berikut:

  • ekspektoran (bronkodilator);
  • hemostatik;
  • bakteria;
  • pelega kesakitan;
  • menjana semula;
  • penyembuhan luka;
  • anti-radang;
  • antispasmodik;
  • anti-alahan;
  • ubat penenang;
  • hipnotik;
  • menguatkan.

Penggunaan kilang untuk tujuan perubatan

Terima kasih kepada kesan yang disenaraikan, jawapan kepada soalan: apa yang dibantu oleh pisang besar dan bagaimana menggunakannya dengan betul dalam rawatan penyakit tubuh manusia menjadi jelas. Kami menyenaraikan pilihan rawatan utama menggunakan bahan tanaman segar dan kering.

Plantain banyak digunakan dalam perubatan tradisional dan rakyat dalam bentuk ekstrak berair (infus, rebusan) dan alkohol (tincture). Juga, sirap disediakan daripadanya, digunakan sebagai ekspektoran untuk batuk rejan, asma, bronkitis, batuk kering.

Serbuk kering dari daun ditambahkan ke salap yang digunakan pada kawasan kulit yang rosak, sebagai contoh, sekiranya terdapat penyakit kulit pustular. Kompres dari daun segar yang dihancurkan, berkesan untuk bisul, karbuncles, luka, luka, calar, lecet, bisul, dan lain-lain, tidak kehilangan kaitannya..

Terdapat kaedah merawat patologi dalaman menggunakan jus pisang yang diperah dari bahan tanaman segar, misalnya, di farmasi terdapat ubat jus Plantain yang diresepkan untuk anoreksia, gastritis dan dispepsia.

Ekstrak air tanaman termasuk dalam farmasi untuk rawatan penyakit ulser peptik. Pisang kering terdapat dalam sediaan herba, misalnya, dada, ginjal, antitusif, hemostatik dan gastrik.

Dalam praktik ginekologi, pisang digunakan untuk pembuahan, menghilangkan faktor yang memprovokasi kemandulan wanita dengan bantuan merebus. Ekstrak dari biji diresepkan oleh penyembuh rakyat untuk gangguan hormon. Persediaan plantain berkesan terhadap anovulasi - ovulasi tidak teratur atau ketiadaannya.

Pengilang kosmetik perubatan juga memperhatikan ekstrak dan ekstrak dari pisang, termasuk mereka dalam komposisi banyak produk untuk penjagaan kulit dan rambut. Di rumah, akan berguna untuk menggunakan infus berasaskan abadi untuk mencuci kulit dan sebagai tonik muka biologi.

Cara pengambilan jus pisang dengan betul?

Jus daun segar diresepkan secara dalaman untuk gastritis dengan keasidan normal atau rendah, takikardia, jangkitan pernafasan akut, migrain, mati pucuk pada lelaki, kolitis, enterokolitis, sistitis, uretritis, poliuria.

Secara luaran, jus pisang digunakan untuk merawat luka kulit, mimisan, sakit gigi dengan pulpitis, neurodermatitis dan remaja (jerawat vulgaris).

Diencerkan dengan air tulen 1: 2, jus pisang menghalang aktiviti penting streptokokus dan staphylococci, dan penyelesaian produk 1: 4 berkesan terhadap Pseudomonas aeruginosa.

Untuk membuat ramuan penyembuhan, daun rosehip segar dibasuh dengan banyak air suam dan dibiarkan kering. Seterusnya, bahan mentah dibakar dengan air mendidih, dicincang halus dengan penggiling daging atau dihaluskan dalam pemproses makanan dan diperah melalui beberapa lapisan kain kasa.

Cecair yang dihasilkan dicairkan separuh dengan air tulen, didihkan dan setelah 1 minit dikeluarkan dari panas. Penerimaan agen dalam 15-30 ml, dicairkan dalam 100 ml air rebus hangat dengan penambahan 5 g madu lebah, dilakukan 3-4 kali sehari sebelum makan. Tempoh purata rawatan adalah 30 hari.

Rawatan batuk pisang

Plantain untuk batuk kering digunakan dalam bentuk rebusan, infusi atau sirap. Untuk menyediakan ubat mujarab, satu sendok makan daun kering dikukus dengan segelas air mendidih, dididihkan dalam mandi air selama 15 minit, dimasukkan selama 45 minit dan disaring. Penerimaan dilakukan dalam 15 ml 3-4 kali sehari sebelum makan. Kaldu yang sama dan dalam dos yang sama ditetapkan oleh phytotherapists dalam terapi kompleks penyakit gastrousus.

Yang paling berkesan dalam penyakit sistem pernafasan, disertai dengan batuk, adalah sirup pisang. Bentuk ubat ini boleh didapati secara komersial dari pelbagai syarikat. Cukup mudah untuk membuat sendiri sirap ubat di rumah..

Untuk melakukan ini, daun muda segar yang dipetik dibasuh, dituangkan dengan air mendidih, dihancurkan, diletakkan, dihancurkan, di lapis (masing-masing 1 cm) dalam bekas kaca, bergantian setiap lapisan kehijauan dengan lapisan madu. Balang penuh ditutup dengan penutup dan dihantar untuk infusi selama 10 hari di tempat yang teduh sejuk.

Sirap pisang ditapis melalui kain tipis sebelum digunakan. Simpan produk di dalam bekas kaca dengan penutup tanah yang rapat di dalam peti sejuk. Mengambil ubat untuk semua jenis batuk, serta terapi kompleks penyakit sistem pencernaan - 1 sdt. tiga kali sehari sebelum makan.

Merebus biji melawan kekurangan hormon dan kemandulan wanita

Satu sudu biji pisang kering, dikumpulkan dari bulan Julai hingga September, dituangkan dengan segelas air, direbus dengan api kecil selama kira-kira 5 minit, disuntik selama 1 jam, disaring dan diminum 15 ml tiga kali sehari sebelum makan.

Kursus rawatan biasanya berlangsung dari 30 hingga 60 hari, bergantung pada preskripsi perubatan dan keparahan patologi. Merebus juga membantu dengan gangguan klimaks semasa menopaus..

Kontraindikasi untuk ubat dengan pisang

pisang besar, foto

  • Semua persediaan berdasarkan pisang tidak digunakan untuk alahan tumbuhan.

Pengambilan pisang dalaman berbahaya bagi pesakit yang rentan terhadap pembentukan trombus atau dengan kadar pembekuan darah (pembekuan darah) yang tinggi. Terutama jus daun segar menebal darah.

Dengan keasidan jus gastrik yang meningkat (hipersecretion), tanaman ini dikontraindikasikan. Tincture alkohol untuk penggunaan dalaman tidak ditetapkan untuk kanak-kanak di bawah 14 tahun.

Secara luaran, ekstrak, serbuk, infus, ekstrak, decoctions dan tincture plantain dapat digunakan oleh semua pesakit, tanpa mengira usia, secara semula jadi, jika tidak ada intoleransi individu, yang, by the way, terjadi dalam kes yang luar biasa.

Bahan mentah pisang dijual di hampir setiap farmasi. Pengambilan daun dengan sendirinya akan membolehkan anda selalu mendapat ubat percuma, tetapi sangat berkesan. Kesihatan yang baik untuk anda dengan resipi ubat herba yang terbukti!

Huraian tanaman dan gambar spesies utama

Salam, pembaca yang dikasihi! Hari ini saya ingin memberitahu anda tentang tumbuhan yang diketahui oleh semua orang sejak kecil, saya harap anda akan berminat. Penerangan plantain, gambar dan pelbagai jenis pisang tanaman, yang tidak banyak diketahui - anda akan belajar tentang semua perkara dari artikel ini.

Kandungan artikel

Plantago - ini adalah nama genus tumbuhan keluarga Plantaginaceae, yang diwakili oleh rumput tahunan dan abadi, kadang-kadang semak kerdil. Salah satu tanaman yang paling biasa di planet kita, lebih daripada 200 spesies diketahui secara keseluruhan, tumbuh di semua bahagian dunia kecuali kawasan tropika. Kira-kira 30 spesies tumbuh di negara kita, ia menemani seseorang di mana-mana sahaja, kecuali untuk wilayah di Utara Jauh.

Jenis foto pisang

Yang paling terkenal dan digunakan untuk tujuan perubatan adalah pisang besar, sederhana, berbentuk pisau pembedah - ini adalah herba abadi, dan juga pisang tanaman tahunan. Lihat bagaimana perbezaan keluarga kerabat dari keluarga yang sama ini..

Big juga dikenali sebagai pendamping, pengembara, burdock pinggir jalan, pembina jalan, rumput rebus, berair, kumbang, berair.

Besar

Penerangan dan gambar tanaman pisang:

Plantago major L. - tumbuh di seluruh negeri di sepanjang jalan, di tanah gurun, padang rumput, di hutan ringan, di kebun sayur, di kebun. Tumbuhan tahunan, jarang sekali dwitahunan dengan roset daun telanjang selebar lebar dengan tepi licin, panjang daun hingga 20 cm dan lebar hingga 10 cm dengan urat arcuate 3-9 dan tangkai beralur panjang. Semua air yang masuk ke daun mengalir di alur ke sekumpulan akar filamen putih.

Bunga-bunga kecoklatan kecil dikumpulkan dalam paku silinder yang padat dan sempit hingga 25 cm pada batang daun tanpa daun, ketinggian tanaman hingga 40-50 cm. Diserbuki terutamanya oleh angin dan lebah dalam cuaca kering, ketika serbuk sari terbang keluar dari anther benang sari, anther ditutup sebelum hujan. Mekar dari Mei hingga September.

Buah-buahan adalah kapsul berbiji berbiji yang penuh dengan biji coklat kehijauan, biji coklat, bujur, sehingga 1,7 mm. Satu tanaman dapat menghasilkan sehingga 60 ribu biji. Disebarkan oleh biji, tumbuh di satu tempat sehingga 5 tahun. Dalam keadaan basah, benih menjadi lengket, yang menyumbang kepada penyebarannya - mereka melekat di kaki orang, haiwan, mereka dibawa oleh burung dalam jarak jauh. Di tanah basah, mereka kembali ditutup dengan lendir, kemudian bercambah.

Untuk tujuan perubatan, daun dan rumput dituai semasa berbunga, hampir sepanjang musim panas hingga Ogos. Benih dituai setelah matang dari bulan Julai hingga September. Pisang besar ditanam khas sebagai tanaman perubatan.

Nama saintifik genus Plantago berasal dari kata Latin planta - diterjemahkan sebagai kaki, jejak, setuju - ikuti, dapat diterjemahkan sebagai "jejak". Tumbuh di sepanjang jalan, di tempat-tempat yang boleh dihuni, seolah-olah mengikuti seseorang.

Ketika pisang itu datang ke Amerika Utara pada abad ke-16, semasa pengembangannya oleh orang Eropah, benih jatuh ke tanah bersama dengan kotoran pada kasut dan roda kereta. Orang India tempatan, ketika mereka melihat tanaman baru yang tidak dikenali, berkata: ini adalah jejak orang kulit putih. Ia tumbuh di sepanjang jalan, di tempat-tempat di mana orang Eropah berjalan. Oleh itu namanya.

Nama spesies utama diterjemahkan dari bahasa Latin - besar, kerana spesies ini mempunyai daun dan peduncle terbesar. Nama spesies Rusia dikaitkan dengan habitat utama - di sepanjang jalan, jalan, kami berjalan di rumput ini.

Tengah

Plantago media L. dengan daun elips yang lebih kecil dengan tangkai daun pendek, halus di kedua sisi. Ini mekar dalam perbungaan - awan bunga merah jambu pucat, mungkin anda pernah melihat anak panah mekar seperti itu lebih dari sekali di padang rumput, padang rumput terbuka di hutan, berhampiran badan air.

Lanceolate

Plantago lanceolata L. - mempunyai daun panjang, runcing, berbentuk tombak, puber dengan batang berkerut dengan perbungaan pendek dan lembut.

Bulu

Penerangan dan gambar plantain. Ramuan tahunan Plantago psyllium L. sama sekali berbeza dengan spesies lain - nampaknya tidak ada persamaan, mereka sangat berbeza. Tumbuh liar di Kaukasus di lereng kering, tumbuh di wilayah Voronezh untuk tujuan perubatan.

Seperti apa rupa pisang?

Tingginya hingga 30 cm, tanamannya berwarna pubescent, batangnya lurus atau menaik, dengan daun berbentuk pisau pembedah kecil yang berlawanan, panjangnya 2-6 cm, lebarnya 2-4 mm, dan bunga-bunga kecil berwarna kecoklatan berwarna-warni muncul dari axil daun, pada peduncles panjang. Dari bunga, kotak benih matang, dipenuhi dengan biji kecil berkilat hitam, mirip dengan kutu, maka nama spesies ini.

Terdapat banyak lagu mengenai penyembuh rakyat, saya cadangkan anda mendengarkan salah satunya:

Video Burung Biru VIA

Setiap musim panas, pisang itu menutup jalan, jalan, dan halaman rumput di taman dengan permaidani hijau. Kita selalu dapat menggunakan sifat penyembuhan dari hadiah semula jadi - semasa mendaki, berjalan-jalan, seperti pada masa kanak-kanak kita dapat menggunakan kain bersih pada luka, lebam, membuat kompres dengan daun yang dihancurkan atau jus pada luka, baca tentang sifat penyembuhannya, gunakan dalam artikel blog berikut.

dan juga menjemput anda ke Pameran Bonsai Jepun yang berlangsung di Moscow.

Pembaca yang dihormati! Pernahkah anda menemui jenis tanaman pisang, penerangan dan gambarnya disajikan dalam artikel ini? Bagaimana anda menggunakan harta tanah mereka, tulis di komen. Sekiranya artikel itu menarik, kongsi dengan rakan anda.

Sihatlah! Suasana yang baik untuk anda, kejayaan dalam semua usaha anda!

Plantain

Sifat berguna dan penggunaan jus, sirap dan biji pisang

Plantain ubat

Plantain tergolong dalam genus rumput tahunan dan tahunan; jarang, tetapi pokok renek dari keluarga pisang ditemui. Plantain tumbuh di zon sederhana dan subtropika (kadang-kadang di kawasan tropika), kira-kira 250 spesies tumbuhan ini diketahui. Ia dapat dijumpai di sepanjang jalan, di tanah gurun atau di tangga, di padang rumput dan pasir, bahkan di tempat-tempat yang lemah. Benih dari banyak spesies pisang mengandungi lendir dan glukosida aucubin.

Plantain dan khasiat perubatannya banyak digunakan di banyak negara di Asia dan Eropah. Tumbuhan ini juga disebut "pendamping tujuh urat", kerana ia mempunyai urat menegak pada dedaunan. Nama ini bahkan lebih dekat dengannya daripada yang biasa - pisang, kerana dia lebih suka tumbuh bukan hanya di dekat jalan, tetapi meminta semua binatang atau orang sebagai teman. Biji matanya melekat, seolah-olah terpaku pada kulit binatang, kasut dan pakaian orang. Tetapi, bagaimanapun, nama sebenarnya adalah. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh kenyataan bahawa bahkan tanaman pisang yang tinggal di dekat jalan atau berhampiran jalan raya lebih mudah disesuaikan dan tumbuh dengan baik. Ini bukan halangan baginya - tanah yang dipadatkan dan dipijak.

Dalam perubatan dan industri, biji pisang dan India digunakan. Untuk perawatan, daun kutu dan pisang besar digunakan, kerana daunnya mengandung vitamin C, karoten dan fitonutida. Ekstrak disediakan dari daun dan digunakan sebagai ekspektoran. Jus pisang digunakan untuk mengobati gastritis dan enteritis, serta untuk memperbaiki pencernaan.

Sifat berguna pisang

Plantain adalah ubat yang sangat baik untuk manusia. Ia melegakan keradangan dengan sempurna, berfungsi sebagai antiseptik, menyembuhkan dan mengencangkan luka, mempunyai kesan positif pada fungsi sekresi perut, melegakan kesakitan, dan juga mempunyai kesan pembersih dan pembersih darah. Ia digunakan sebagai penghilang rasa sakit, anti-radang dan antiseptik. Dengan bantuan infus daun pisang, anda dapat menyingkirkan bukan hanya batuk biasa atau penyakit pernafasan, tetapi juga dari penyakit serius seperti tuberkulosis paru, pleurisy, katarr saluran pernafasan atas, asma bronkial dan batuk rejan.

Sebagai hasil kajian fitokimia khusus, didapati bahawa daun herba pisang mengandung komponen yang mempengaruhi metabolisme kolesterol dan berfungsi sebagai agen anti-ulser. Dan ekstrak tumbuhan beralkohol atau berair sangat diperlukan untuk bentuk ulser yang sangat teruk. Juga diperhatikan bahawa ubat-ubatan yang mengandung pisang dan jus daunnya (serta daunnya sendiri) mengandungi bahan antibakteria yang membantu Pseudomonas aeruginosa dan Escherichia coli, mikroba patogen jangkitan luka, staphylococci hemolitik, dll..

Plantain mampu melegakan penyakit perut seperti gastritis, enteritis, enterocolitis, ulser perut dan usus, dan ini bukan senarai keseluruhan penyakit yang dapat disembuhkan oleh pisang. Penyakit radang pundi kencing, buasir, malaria, dan banyak penyakit kulit - ruam, jerawat, dan kadang-kadang lichen juga berjaya dirawat dengannya. Dan, tentu saja, ubat yang terkenal dan tidak tergantikan untuk kerosakan kulit adalah pisang. Tidak ada satu ubat rakyat yang mempunyai sifat penyembuhan..

Selain itu, jus pisang mempercepat pelepasan nanah dari luka dan membantu penyembuhannya, melegakan keradangan dan mendorong peningkatan granulasi. Jus pisang juga sangat diperlukan untuk luka dan bisul yang berpanjangan, serta pertolongan cemas semasa kecederaan di tempat kerja dan secara umum.

Kajian fitokimia menunjukkan bahawa daun tanaman mengandungi bahan yang mempunyai kesan anti-ulser dan mempengaruhi metabolisme kolesterol. Daun segar dan terutamanya jus dan sediaan daripadanya digunakan sebagai ubat bakteriostatik yang mempengaruhi mikrob patogen jangkitan luka, streptokokus hemolitik dan staphylococcus, Pseudomonas aeruginosa, Proteus, Escherichia coli.

Semasa menggunakan jus pisang untuk merawat luka, permukaan luka cepat dibersihkan dari pembuangan purulen, proses keradangan berhenti, dan pertumbuhan granulasi yang cepat terjadi..

Pemerhatian klinikal menunjukkan bahawa jus pisang segar sangat berkesan dalam rawatan pertama luka-luka industri atau lain-lain, serta menghilangkan luka penyembuhan, kahak, bisul yang berpanjangan..

Aplikasi Plantain

Ekstrak semula jadi dan minyak pati adalah sebahagian dari pisang, yang merupakan gabungan perubatan tradisional dan saintifik. Kesatuan sedemikian memberikan kesan maksimum pada rawatan bronkitis, luka kulit, dispepsia, cirit-birit dan disentri. Salah satu tanaman yang paling kuno sangat bermanfaat apabila digunakan secara sistematik.

Ramuan unik mempunyai kesan penenang, membantu dengan bentuk neurosis ringan, peningkatan kerengsaan dan insomnia. Sifat antihipertensinya mencegah munculnya edema, mengurangkan beban pada jantung dan saluran darah, dan membantu mengurangkan tekanan.

Penggunaan decoctions dan sirap memungkinkan untuk mengaktifkan kerja sistem bronkus dan perkumuhan, meningkatkan rembesan lendir pada bronkus, menyebabkan dahak menjadi tipis. Perubatan tradisional menggunakan tanaman pisang secara meluas. Ia diambil untuk bronkitis, asma bronkial, tuberkulosis dan barah paru-paru, antraks dan batuk rejan. Persediaan yang mengandungi plantain diresepkan untuk wanita dengan proses keradangan membran mukus dalaman dan membran otot rahim, ovari dan dengan parametritis.

Kajian menunjukkan bahawa ramuan ini bermanfaat untuk kemandulan jika penyebabnya adalah gangguan ovari. Rawatan pendarahan rahim dengan pisang juga berkesan. Plantain ditekankan untuk penggunaan luaran sekiranya terdapat masalah yang berkaitan dengan penyakit pada rongga mulut. Rumput segar dalam bentuk hancur digunakan pada bahagian badan untuk lebam, luka, luka. Decoctions merawat ulser kronik, melegakan kesakitan akibat luka bakar. Losyen sesuai untuk menghilangkan bisul, membersihkan dan membasmi kuman luka bernanah.

Penganut terapi alternatif berpendapat bahawa dengan bantuan tanaman ubat ini, takikardia dan pembentukan sejumlah besar air kencing (poliuria) dapat dihilangkan. Penggunaan plantain membantu menormalkan potensi lelaki, melegakan sakit kepala, melegakan sakit gigi dan sakit telinga. Terdapat bukti keberkesanan perubatan tumbuhan untuk nefritis, enuresis, cirit-birit.

Di Rusia, pisang telah lama digunakan oleh penyembuh rakyat dalam rawatan tumor malignan (dalam bentuk kompres), secara dalaman untuk barah paru-paru dan perut. Untuk melakukan ini, sediakan alat seperti itu: daunnya dibasuh, dicincang halus dan dicampurkan dengan jumlah gula pasir yang sama, dibiarkan di tempat yang hangat selama dua minggu. Infusi ini harus digunakan 3-4 kali sehari, satu sudu 20 minit sebelum makan. Selain semua ini, daun pisang digunakan untuk mengobati penyakit saluran pernafasan, jangkitan, penyakit usus dan sebagai agen hemostatik, menyelubungi, ekspektoran dan penyembuhan luka.

Daun yang dibasuh dengan air rebus harus ditutup dengan baik - dan dapat disapu pada kawasan kulit yang terkena dengan eripelas, luka, bisul, karbuncles, Anda juga dapat merawat area yang sakit dengan infus daun pisang. Ekstrak dari akar tanaman digunakan secara dalaman untuk merawat demam dan batuk yang berasal dari tuberkulosis, setelah sengatan serangga, lebah, ular, sebagai analgesik dan sebagai cara mencegah pembentukan tumor.

Infusi pisang: 1 sudu pisang dikukus dengan satu liter air mendidih, disimpan dengan api kecil selama 10 minit. Sehari selepas infusi, komposisi mesti dikeringkan dan diambil 1 sudu 3 kali sehari 15-20 minit sebelum makan. Ubat ini berguna untuk penyembuhan saluran pernafasan atas.

Serbuk dari biji tanaman harus dimakan pada kadar 1.0 g 3-4 kali sehari 20-40 minit sebelum makan.

Jus pisang

Jus dari daun pisang segar adalah pelengkap yang sangat baik dalam merawat luka kornea. Kerana sifat antiseptiknya, ia menekan pertumbuhan proses radang purulen, misalnya, dengan staphylococcus atau Pseudomonas aeruginosa. Minum jus boleh digunakan dalam bentuk gastritis akut, kolitis dan enterokolitis. Anda perlu mengambil 1 sudu jus 3 kali sehari 15-20 minit sebelum makan. Ubat perubatan boleh disediakan untuk musim sejuk dengan mencampurkan jus dengan vodka dalam jumlah yang sama.

Jus pisang dibuat dari daun bahagian atas pisang besar. Jus ini membantu jika seseorang mengalami radang usus besar atau mukosa gastrik (dan pada masa yang sama keasidan rendah). Ia diminum tiga kali sehari lima belas hingga tiga puluh minit sebelum makan dalam satu sudu. Tempoh keseluruhan rawatan adalah tiga puluh hari..

Mei-September adalah tempoh yang baik untuk mengumpulkan ramuan. Jus boleh didapati dengan cara yang mudah dan terkenal. Untuk melakukan ini, ambil daun bersama-sama dengan keratan, bilas dengan air, bakar dengan air mendidih dan kisar dalam penggiling daging. Bahan mentah diperah melalui kain (jika jusnya pekat, maka boleh dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 1), setelah itu direbus selama 1-2 minit dan 1-2 sudu diambil, dicairkan dalam setengah gelas air dengan madu. Kursus rawatan adalah 30 hari.

Sirap pisang

Musim sejuk adalah masa untuk selesema, penyakit virus, sangat penting untuk menyimpan ubat tepat pada waktunya. Plantain mempunyai kesan yang sangat baik, dari mana anda boleh menyediakan sirap yang sangat sihat.

Cecair semula jadi mempunyai kelebihan berbanding sintetik. Untuk menyiapkannya, anda memerlukan daun dan pucuk tanaman segar..

Nombor resipi 1: dalam bentuk hancur, bahan mentah dialihkan secara berlapis, ditaburkan dengan gula. Kemudian balang dengan benda kerja ditutup rapat dan disimpan di dalam bilik yang sejuk. Sirap akan siap dalam 2 bulan. Ia dipam dengan lembut dan diberikan kepada kanak-kanak dan orang dewasa.

Resipi nombor 2: 2-3 sudu besar bahan mentah mesti dicampurkan dalam nisbah 1: 1 dengan madu atau gula, pegang bekas tertutup dengan campuran di atas dapur yang hangat. Setelah menyejukkan, anda boleh mengambil 1 sudu teh produk 4 kali sehari setengah jam sebelum makan untuk ulser peptik dan penyakit gastrousus.

Pisang batuk

Batuk adalah gejala gangguan yang sangat malang di dalam badan. Sebelum meneruskan kaedah menghilangkan batuk, anda perlu mengetahui dengan jelas penyebab berlakunya batuk. Proses batuk, disertai dengan pembuangan dahak, didefinisikan sebagai basah, dan jika sukar untuk menghilangkan lendir, batuk dianggap kering. Apabila kerengsaan muncul di laring dan bronkus, pesakit sering berusaha dengan cepat menggunakan pertolongan semua jenis ubat. Hampir semua orang tahu bahawa dengan batuk apa pun, pisang adalah ubat pertama yang sangat diperlukan..

Mengambil infus atau rebusan, setelah beberapa jam anda dapat merasakan pernafasan bertambah baik, sakit tekak berkurang, dan kesan ekspektoran ringan diperhatikan. Punca batuk boleh menjadi laringitis (batuk kering), trakeitis, pelbagai jenis bronkitis, dan lain-lain. Memulakan rawatan pada tanda pertama selesema (demam tinggi, menggigil, berpeluh meningkat), seseorang pulih lebih cepat.

Plantain mempunyai sifat positif dalam merawat batuk ketika anda mengisar daun pisang pisang segar, tambahkan sedikit air dan panaskan campuran sehingga mendidih, sejuk sedikit dan maniskan dengan madu. Hasilnya adalah campuran yang tidak sama dalam tindakan terapeutik. Ambil ubatnya 1 sudu teh setiap jam.

Resipi Plantain

Nombor resipi 1: mengambil 3 sudu teh daun kering dalam segelas air mendidih, mereka perlu disuntik selama 6-8 jam dan mengambil 1/3 cawan setengah jam sebelum makan untuk gastritis, kolitis dan ulser perut.

Nombor resipi 2: anda perlu mengisar daun pisang segar, tambahkan 200-250 ml air dan didihkan. Masukkan 3-4 sudu madu asli ke campuran yang dihasilkan dan ambil 1 sudu teh gruel setiap jam untuk batuk sejuk yang teruk.

Anda boleh membuat teh yang enak dengan bau khas dan meminumnya untuk menghilangkan batuk.

Resipi teh nombor 1: 2-3 sudu teh daun kering mesti dituangkan dengan air rebus panas, dimasukkan selama 15 minit dan diminum 3-4 kali sehari dalam gelas, tambah 1 sudu teh madu asli.

Resipi teh nombor 2: disyorkan untuk menuangkan 4 sudu daun pisang kering dengan 500 ml air rebus, bungkus dan biarkan selama 1,5-2 jam untuk infusi, kemudian saring dan ambil pada siang hari dalam bentuk suam 4 kali 1 sudu sebelum makanan. Kursus rawatan adalah tujuh hari.

Merebus tanaman

Rebusan plantain digunakan secara meluas untuk merawat penyakit pada usus dan perut, serta penyakit pernafasan (bronkitis) dan batuk biasa. Kaldu dilakukan seperti berikut: segelas air mendidih dicampurkan dengan dua sudu daun daun pisang besar (varieti ini), ditutup dengan penutup di atasnya, dan kemudian dimasukkan ke dalam mandi wap dengan mendidih dan disimpan selama kira-kira setengah jam. Produk mesti dibiarkan sejuk, dilewati kain lap atau saringan dan diminum sepuluh atau lima belas minit sebelum makan, setengah atau sepertiga dari segelas kaldu tiga atau empat kali sehari. Komposisi yang sama digunakan untuk mencuci luka, dan juga untuk membuat losyen..

Batuk kering yang teruk menyebabkan banyak kesusahan dan ketidakselesaan. Untuk melegakan kejang dan melembutkan dahak, disarankan merebus dari koleksi pelbagai tumbuhan, yang meliputi tanaman.

Nombor resipi 1: anda perlu mencampurkan 3 sudu besar daun pisang, daun coltsfoot dan kuncup pinus. 2 sudu campuran dicurahkan ke dalam 300 ml air suam dan direbus selama 5-10 minit. Kemudian ubat mesti dikeluarkan dari panas, bersikeras selama 1 jam di tempat yang gelap dan diminum 100 ml 2 kali sehari.

Nombor resipi 2: anda harus mengambil 2 sudu daun pisang, elderberry hitam dan rumput ungu, campurkan semuanya dengan baik, tambahkan 250 ml air suam, didihkan dan didihkan selama 5 minit, kemudian bungkus dengan baik dan biarkan hingga meresap selama kira-kira selama 1 jam. Ambil ubat ini 2 kali sehari, 100 ml.

Infusi plantain

Infusi plantain sangat diperlukan dalam kasus batuk rejan, batuk kering, bronkitis dan asma bronkial kerana kesan ekspektorannya. Penyerapan daun tumbuhan yang berair menyembuhkan dan membasmi kuman abses, luka, bisul kulit, bisul dan luka. Jus yang diperoleh dari daun membantu gastritis kronik, bisul dan penyakit usus dan perut lain. Resepnya: untuk menegaskan bahan mentah pada vodka, mengambil yarrow dan pisang dalam jumlah yang sama, dan digunakan untuk menghentikan darah, untuk membasmi kuman dan mengetatkan pelbagai luka.

Infus biasanya dibuat dari bahagian lembut tanaman - daun, menuangkan air suam dan bersikeras untuk masa yang diperlukan untuk tepu, atau disimpan selama beberapa minit di dalam air mandi, dan kemudian bersikeras.

Nombor resipi 1: anda memerlukan 3-4 sudu daun cincang dan setengah liter air yang tidak terlalu panas. Komposisi tersebut ditekankan selama kira-kira 1.5 jam dan diambil 1-2 sudu beberapa kali sehari.

Nombor resipi 2: 25 g bahan mentah dituangkan dengan 200 ml air mendidih, bersikeras selama 1 jam, ditapis dan diambil 1 sudu 3-4 kali sehari.

Tekstur tanaman

Untuk tujuan perubatan, ekstrak disediakan dari bahan tumbuhan menggunakan alkohol atau vodka. Ini adalah bagaimana warna itu berubah. Untuk ini, bahagian tanaman dihancurkan, dituangkan ke dalam piring kaca gelap, diisi dengan cecair pengekstrak dan ditutup rapat. Tingtur disimpan untuk waktu tertentu pada suhu kamar di tempat yang terlindung dari penembusan cahaya; ia mesti digoncang dari semasa ke semasa. Tincture alkohol dapat disimpan untuk waktu yang lama, dosnya sesuai dengan keperluan dalam jumlah yang ditentukan oleh doktor atau penyembuh tradisional.

Resipi tincture plantain: 200 ml jus pisang (atau hanya 200 gram daun), anda perlu menuangkan 200 ml vodka dan biarkan di tempat yang gelap selama 15 hari, kemudian tapis. Ubat semacam itu diambil sekali sehari, berdasarkan 10 kg berat badan seseorang, 3 ml tingtur. Tempoh kursus - 3-4 minggu.

Daun pisang

Daun pisang membantu membasmi kuman luka, dan juga merupakan agen hemostatik. Untuk melakukan ini, daun tanaman mesti dibasuh, dan kemudian disapukan sepenuhnya pada luka, atau dihancurkan dan disapukan di atasnya. Hasilnya akan meringankan sensasi menyakitkan, serta menghentikan darah. Plantain adalah ubat penenang dan digunakan untuk insomnia dan alahan. Ubat tanaman: anda perlu mencampurkan segelas air panas dengan tiga sudu daun tumbuhan dan biarkan selama empat jam, dan kemudian melalui saringan atau kain kasa, selepas itu ubat boleh diminum tiga kali sehari untuk sepertiga gelas.

Daunnya mengandungi aukubin glikosida, asid askorbik, karotena dan vitamin K. Mereka mengandungi cukup pahit dan tanin yang disebut metilmethionines. Daun segar mengandungi flavonoid, manitol, sorbitol, sitrik dan asid oleanolik dijumpai. Bahan mentah bersifat hygroscopic, jadi bahan itu harus disimpan di dalam bekas tertutup rapat. Bermakna dari daun pisang tepu dengan pektin, saponin dan bahan bermanfaat lain yang memberi kesan positif pada kelenjar seks lelaki. Adalah baik untuk menggunakan daun untuk kolitis, sakit perut, dispepsia, dan ubat dari daun pisang digunakan untuk mengobati kolesistitis.

Kajian yang dilakukan di USSR dan luar negara telah mendedahkan aktiviti farmakodinamik daun pisang besar. Jus diperah dari daun pisang segar, infus dan ekstrak disediakan, yang digunakan sebagai agen hemostatik, bakteriostatik, penyembuhan luka, ekspektoran dan antihipertensi. Dalam bentuk penyakit ulser peptik yang teruk, ekstrak air dan alkohol daun pisang sangat membantu..

Infusi daun pisang: 1 sudu ramuan diseduh dengan satu gelas air mendidih, dimasukkan selama 10 minit. Dianjurkan untuk minum ubat satu jam sebelum makan, mengagihkan keseluruhan jumlahnya setiap hari.

Kesan ubat tersebut terhadap penekanan aktiviti motorik gastrik, kesan antispasmodik ubat, keupayaannya menormalkan kandungan kolesterol, b-lipoprotein, lipid, fosfolipid, tekanan darah telah terbukti secara eksperimen..

Daun tanaman yang dihancurkan atau parut juga digunakan untuk menghentikan darah. Perlu diingat bahawa sebelum menggunakan ubat-ubatan yang menghentikan darah, diperlukan analisis prothrombin, serta konsultasi awal dengan doktor, jika tidak, ia boleh membahayakan kesihatan kerana peningkatan indeks, hasilnya mungkin strok.

Benih pisang

Biji pisang digunakan untuk mengetatkan retakan pada puting ibu yang sedang menyusui, dan juga digunakan sebagai tapal berdasarkan biji untuk melegakan keradangan pada penyakit kulit atau selaput lendir. Untuk melakukan ini, biji dimasukkan ke dalam air panas, dan kemudian, setelah membiarkannya membengkak, mereka dihancurkan. Untuk rawatan diabetes mellitus atau kemandulan wanita, rebusan dari biji digunakan, ia diambil tiga kali sehari selama satu atau dua bulan dalam satu sudu besar.

Benih dari pelbagai jenis pisang mengandungi lendir. Mereka juga mengandungi minyak lemak, asid oleanolat dan bahan nitrogen. Mengambil biji setiap hari membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Biji pisang membersihkan tubuh dari asid hempedu, menurunkan kadar gula dalam darah. Merebus biji digunakan untuk kekurangan hormon pada wanita.

Resipi untuk infus No. 1: 1 sudu biji dituangkan dengan 250 ml air, direbus selama lima minit dan disuntik selama 30-40 minit. Sapukan ubat 1 sudu 3 kali sehari. Perjalanan rawatan adalah 1-2 bulan. Kaldu ini juga sesuai untuk lelaki untuk mencegah mati pucuk dan penyakit prostat setelah 35 tahun.

Resipi untuk infusi No. 2: 25 g bahan mentah dituangkan ke dalam 200 ml air mendidih, dikocok lama, kemudian ditapis. Ambil 1 sudu 3 kali sehari sebelum makan. Gangguan perut diubati dengan serbuk benih penahan.

Decoctions dan infusions of seed digunakan untuk achilia, untuk sembelit dan adanya kekejangan kronik otot licin. Dalam kes ini, anda perlu mengambil 1 sudu biji semasa perut kosong dan meminumnya dengan air suam..

Sekam psyllium

Sekam diperoleh dengan membelah biji tanaman. Ia digunakan untuk sembelit, untuk merawat kerengsaan kulit, ia digunakan secara meluas oleh doktor dan penyembuh Cina dan India untuk menghilangkan masalah dengan pundi kencing. Mengelupas sembelit, buasir dirawat. Sekam membantu mengurangkan tekanan darah dan memulihkan fungsi sistem kardiovaskular. Sekam kaya dengan serat tidak larut - ini adalah julap ringan, sekam biji mengandungi alkaloid, asid amino.

Kapal digunakan bersama dengan biji sebagai pengental dalam memasak dan tata rias. Apabila digabungkan dengan air, ia membengkak, membentuk jisim kelenjar, sangat baik untuk merangsang saluran gastrointestinal, sesuai untuk menghilangkan kerengsaan pada usus besar dan gejala hemoroid. Penggunaan alat pembersih semula jadi mendorong pembebasan toksin, mengurangkan risiko barah.

Sekam menyokong pertumbuhan bakteria bermanfaat Lactobacillus acidophilus dan bifidobacteria, yang disyorkan untuk berfungsi normal usus. Ini termasuk dalam diet bergaya: sifat kenyang memungkinkan penurunan berat badan. Sekam penyembuhan harus selalu diambil dengan air. Minum kira-kira 6-8 gelas air sepanjang hari untuk mengelakkan sembelit dan kembung.

Tanaman besar

Ramuan abadi keluarga pisang - pisang besar. Ia diedarkan hampir di seluruh CIS. Tanaman ini membiak dengan biji, yang, menempel pada sepatu orang, ke kaki binatang dan roda kereta, diangkut dari jarak jauh. Di mana sahaja orang menetap, pisang mulai tumbuh. Untuk tujuan perubatan, bahan mentah dituai pada fasa berbunga. Semasa memotong batang, disarankan untuk meninggalkan bahagian yang berkembang dengan baik, jangan memotong saluran keluar, jika tidak, tanaman tidak akan berkembang lebih jauh dan mati. Bau bahan mentah segar dan kering sederhana, mempunyai sedikit rasa pahit. Anda boleh menyimpan pisang selama 2 tahun..

Kontraindikasi terhadap penggunaan pisang

Plantain dikontraindikasikan sekiranya peningkatan keasidan dan pengeluaran jus gastrik yang berlebihan, serta pada jenis ulser saluran gastrointestinal tertentu. Terdapat juga beberapa jenis ulser usus dan perut, di mana ubat dari pisang dikontraindikasikan. Oleh itu, sebelum menggunakan ubat berdasarkan pisang, anda harus berjumpa doktor..

Kontraindikasi untuk rawatan dengan tanaman ini akan meningkatnya pembekuan darah, adanya pembekuan darah. Penggunaan ubat jangka panjang dari pisang dapat menyebabkan pembekuan darah tinggi dan menyebabkan kecenderungan pembentukan trombus..

Kontraindikasi lain adalah intoleransi individu terhadap tumbuhan ini atau reaksi alergi terhadapnya. Atas sebab ini, penghidap alergi dan penderita asma harus berhati-hati ketika memulakan rawatan dengan persediaan psyllium. Sebagai permulaan, anda boleh mengambil dos kecil sehingga tubuh terbiasa dengan ubat baru, dan dengan itu mengelakkan reaksi alergi yang teruk..

Pendidikan: Diploma "Perubatan Am" dan "Terapi" diperoleh di Universiti Pirogov (2005 dan 2006). Latihan lanjutan di Jabatan Phytotherapy di Universiti Persahabatan Rakyat Moscow (2008).

Plantain - sifat perubatan, penggunaan, kontraindikasi dan rawatan dengan plantain

Plantain adalah genus rumput tahunan dan tahunan, pokok renek kerdil keluarga Plantain.

Dalam bahasa Latin, pisang berbunyi "plantago". Perkataan ini terdiri daripada perkataan "planta" - kaki dan "agere" - untuk bergerak.

Nama lain untuk pisang: pembangun jalan, tujuh tempat duduk, runnik, pengembara, sesama pengembara, cacing kayu, jahat, rumput rebus.

Plantain mempunyai kira-kira 250 spesies, tetapi sifat perubatan yang paling banyak adalah pisang besar, pisang pisang dan pisang pisang. Dalam perubatan, pisang besar digunakan, yang akan dibincangkan dalam artikel ini..

Tanaman besar tumbuh hampir di seluruh wilayah negara-negara CIS, kecuali wilayah utara yang melampau. Ia boleh didapati di mana-mana, di tanah gurun, padang rumput, di sepanjang jalan, di kebun sayur, di halaman dan di kebun..

Untuk rawatan, daun dan biji pisang digunakan, lebih jarang akarnya. Daun dituai sebelum atau semasa berbunga (masa terbaik adalah Mei-Jun). Mereka mesti dipotong dengan gunting agar tidak merosakkan akarnya. Benih dituai semasa pematangan bersama dengan batang pokok. Dan akarnya digali pada awal musim bunga atau akhir musim luruh.

Plantain menyerap bahan toksik, jadi tidak perlu mengumpulkannya di sepanjang jalan, berhampiran perusahaan, dll..

Komposisi kimia pisang

Plantain mengandungi:

  • vitamin: C, A, K;
  • unsur mikro dan makro: kalium, kalsium, tembaga, magnesium, besi, molibdenum, kobalt dan selenium;
  • bioflavonoid (antioksidan kuat);
  • enzim;
  • asid: sitrik dan uronik;
  • tanin;
  • aucubin glycoside (diperkaya dengan sifat anti-radang);
  • phytoncides (mencegah jangkitan);
  • alkaloid.

Sifat perubatan pisang

Dalam perubatan, pisang digunakan untuk banyak penyakit dan keadaan patologi, misalnya:

  • kerosakan kulit luaran (luka, luka, luka bakar, lebam);
  • penyakit pernafasan - jangkitan pernafasan akut, jangkitan virus pernafasan akut, radang amandel, laringitis, trakeitis, bronkitis, pleurisy, asma bronkial, batuk, batuk rejan, batuk kering paru;
  • penyakit rongga mulut - stomatitis, periodontitis, penyakit periodontal, gingivitis;
  • penyakit dan keadaan sistem saraf - neurosis, tekanan;
  • penyakit saluran gastrousus - gastritis dengan rembesan berkurang, ulser gastrik dan duodenum, sakit perut dengan keasidan yang tidak mencukupi, kolitis, enteritis;
  • penyakit dan keadaan lain - nefritis kronik, kemandulan.

Selain itu, pisang mempunyai sifat berikut:

  • ekspektoran;
  • anti-radang;
  • pelega kesakitan;
  • hemostatik;
  • penyembuhan luka;
  • antiseptik;
  • anti-alahan;
  • meningkatkan fungsi rembesan saluran gastrousus;
  • menenangkan;
  • diuretik;
  • antiseptik (menghalang pertumbuhan streptokokus hemolitik, staphylococcus patogen dan Pseudomonas aeruginosa);
  • mengurangkan kelaziman ateromatosis aorta;
  • menurunkan tahap kolesterol;
  • menurunkan tekanan darah;
  • meningkatkan selera makan dan meningkatkan pergerakan usus;
  • menguatkan sistem imun;
  • meningkatkan keberkesanan ubat dalam memerangi tumor barah;
  • mengurangkan kesan sampingan dari kemoterapi dan radioterapi.

Plantain - kontraindikasi untuk kemasukan

Plantain dikontraindikasikan untuk:

  • intoleransi individu;
  • ulser dan gastritis dengan keasidan yang tinggi;
  • orang dengan peningkatan pembekuan darah, serta kecenderungan untuk membentuk pembekuan darah;
  • urat varikos.

Wanita hamil dan menyusui boleh menggunakan pisang selepas mendapat kebenaran doktor.

Kontraindikasi di atas tidak berlaku untuk penggunaan luaran tanaman.

Penggunaan pisang untuk tujuan perubatan - resipi

Jus pisang. Basuh daun pisang segar, toskan dengan air, tuangkan dengan air mendidih, kisar dengan penggiling daging atau pengisar dan peras jusnya melalui kain padat. Sekiranya jusnya pekat, cairkan dengan air 1: 1. Didihkan dan didihkan selama 1-3 minit. Ambil 1-2 sudu besar. sudu 3-4 kali sehari sebelum makan, setelah mencairkan jus dalam 0.5 cawan air suam dan tambahkan 1 sudu teh madu. Kursus rawatan adalah 1 bulan.

Jus pisang digunakan di dalam untuk sakit kepala, jangkitan pernafasan akut, takikardia, gastritis (dengan keasidan rendah atau normal), kolitis, enterokolitis, uretritis, poliuria, dan mati pucuk. Dan secara luaran untuk sakit gigi, mimisan, untuk rawatan luka kornea, dengan neurodermatitis dan jerawat. Perhatian harus diberikan kepada harta jus yang sangat berharga - dalam pengenceran 1: 2 ia menekan pertumbuhan staphylococcus patogen, dalam pencairan 1: 4 Pseudomonas aeruginosa, dan dalam pencairan 1: 2 ia menghalang pertumbuhan streptokokus hemolitik.

Merebus tanaman. Ambil 2 sudu besar. sudu daun pisang untuk 200-250 ml air panas. Rendam dalam mandi air di bawah penutup selama 30 minit, tapis.

1 sudu besar kukus sesudu daun pisang dengan 1 liter air mendidih, biarkan dengan api kecil selama 10 minit dan biarkan selama sehari di bawah penutup, tapis.

Merebus biji pisang. 1 sudu besar Tuangkan sesudu biji ke dalam mangkuk enamel, tambahkan segelas air dan rebus selama 1 minit. Biarkan duduk, ditutup selama 30 minit dan tapis..

Infusi plantain. Tuangkan 25 g daun pisang dengan 200 ml air mendidih, biarkan selama 1 jam, tapis. Ambil 1 sudu besar. sudu 3-4 kali sehari.

Penyerapan biji pisang. Tuangkan 25 g biji ke dalam balang, botol atau termos (dengan penutup yang ketat), tuangkan 200 ml air mendidih dan goncangkan untuk waktu yang lama, kemudian tapis. Ambil 1 sudu besar. sudu 3 kali sehari sebelum makan.

Sirap pisang. Bilas daun pisang muda dan biarkan kering. Tuangkan air mendidih dan potong. Masukkan jisim yang dihasilkan dalam balang secara berlapis, tuangkan setiap lapisan dengan madu cair. Semasa mengepit, isi keseluruhan balang dan biarkan di tempat yang sejuk dan gelap selama 10 hari. Tiriskan sirap yang dihasilkan dan minum 1 sudu teh 3 kali sehari sebelum makan.

Salap pisang. Kisar sekumpulan daun pisang yang bersih dan kering ke dalam balang liter, sehingga pisang memakan setengah kaleng, tuangkan 120 ml minyak kelapa dan rebus selama 2 jam di dalam air mandi. Terikan dan masukkan 15 g lilin lebah ke dalam campuran suam, kacau. Minyak kelapa dan lilin melembapkan kulit, sementara pisang menyembuhkan luka, retak, luka bakar, dan kulit pecah-pecah.

Rawatan pisang - resipi

Sakit telinga dan sakit gigi. Masukkan akar pisang ke telinga yang sakit atau di sebelah gigi yang sakit. Biarkan sehingga rasa sakit mereda, biasanya memerlukan setengah jam.

Keradangan mata. 1 sudu besar Bancuh sesudu daun pisang cincang kering dengan 1 cawan air mendidih, rebus selama 2 minit, balut, biarkan hingga 30 minit, kemudian tapis dan buat kompres dari infus hangat.

Penyakit saluran gastrousus dan aterosklerosis. Potong daun pisang tulen, ingat, perah jusnya, campurkan dengan madu 1: 1, rebus selama 20 minit. Ambil 2-3 sudu besar. sudu sehari. Simpan di dalam bekas yang tertutup rapat di tempat yang sejuk.

Ulser. Campurkan pisang dan sage, ambil 2 sudu besar. sudu campuran, tuangkan 2 cawan air mendidih, biarkan hingga dibancuh, minum 1/3 cawan 3 kali sehari sebelum makan selama 10 hari, dan kemudian tingkatkan dos hingga 0.5 cawan. Ambil 1-2 bulan.

Kolitis. Tuang 1 sendok teh biji pisang dengan 1 gelas air panas, rebus dalam mangkuk enamel tertutup selama setengah jam, saring dan bawa isinya ke isipadu awal dengan air mendidih. Ambil 1-3 sudu besar. sudu 3-5 kali sehari sebelum makan.

Kolesistitis. 1 sudu besar Bancuh sesudu daun pisang dengan 1 cawan air mendidih, biarkan hingga 10 minit, tapis. Ini adalah dos harian, ia mesti diminum dalam 1 jam dengan meneguk.

Asma, tuberkulosis paru, pleurisy, batuk, batuk rejan, katarr kronik saluran pernafasan atas dan bronkus. 1 sudu besar tuangkan sesudu daun pisang dengan 1 gelas air mendidih, balut dan biarkan selama 1 jam. Terikan, ambil 1 sudu besar. sudu 3-4 kali sehari 20 minit sebelum makan.

Penyakit buah pinggang dan tidur. 1 sudu besar tuangkan sesudu daun dengan 1 cawan air mendidih, balut, biarkan hingga 1 jam, tapis. Ambil 1 sudu besar. sudu 3-4 kali sehari 20 minit sebelum makan.

Sembelit kronik. Ambil 1 sudu besar semasa perut kosong. sesudu biji pisang dicuci dengan air suam. Kesannya berlaku dalam 8-10 jam.

Menopaus, haid yang banyak, kemandulan. 1 sudu besar tuangkan sesudu biji pisang dengan segelas air mendidih, tahan dalam mandi air selama 5 minit pada suhu terendah, sejuk. Panaskan dalam 2 sudu besar. sudu 4 kali sehari.