Sifat zucchini yang berguna dan berbahaya

Khasiat zucchini yang bermanfaat dan kemungkinan masakannya telah lama diketahui. Tetapi ia tidak selalu berlaku. Sebagai contoh, setelah Columbus menjumpainya, labu itu wujud di Eropah sebagai tanaman hiasan selama dua abad. Tetapi, kemudian, orang Itali merasakan sayur ini dan mula memakannya..

Pada masa ini, zucchini sangat biasa (saya tidak takut mengatakannya) di Rusia. Ini kerana ia mengandungi banyak nutrien. Namun, dia mempunyai kemahiran masakan yang baik. Pada masa yang sama, anda boleh melakukan apa sahaja yang anda mahukan dengannya. Contohnya: goreng, kukus, bakar, isi, kering, beku, simpan.

Zucchini dianggap sebagai sayur paling tidak berbahaya di dunia. Ini kerana ia boleh dimakan, bahkan oleh orang yang menderita penyakit kronik. Dan pada masa yang sama, tidak membahayakan kesihatan. Sekarang, mari kita lihat semua utiliti mengikut urutan. Pergi?

Sifat berguna zucchini

Pulpa dan jus zucchini. Memutihkan kulit dan meremajakan. Topeng dengan pulpa zucchini mempunyai keupayaan untuk memperbaiki kulit yang rosak dengan cepat. Namun, dengan bantuan zucchini dan jus, anda dapat mengekalkan rambut yang sihat..

Telah diketahui bahawa beberapa sifat berguna hilang semasa rawatan haba. Oleh itu, anda perlu minum jus segar. Yang, dalam ukuran penuh, mengandungi semua yang ada di zucchini. Kami mula minum secara beransur-ansur, menjaga diri dan jika semuanya baik-baik saja, maka kita akan meningkatkan dosnya.

Saya ingin perhatikan bahawa jusnya pahit, dan oleh itu, anda boleh mencairkannya dengan jus epal.

Biji zucchini. Mereka mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf. Contohnya, mereka akan membantu mengatasi kemurungan, peningkatan kegelisahan. Dan semua ini kerana bijinya mengandungi vitamin E.

Mereka mengandungi santonin, dan ini menjelaskan kesan anthelmintik mereka.

Kerana kandungan lemak yang tinggi dalam biji, mereka berjaya digunakan dalam bidang kosmetologi. Sebagai contoh, sebagai komponen yang mengatur aktiviti kelenjar sebum.

Pektin dan asid nikotinik (vitamin PP). Di sini kita melihat pengukuhan dinding saluran darah dan pembersihannya. Juga, kolesterol berlebihan dikeluarkan di sini. Dan, asid nikotinik membantu melawan ketagihan nikotin. Berguna bagi mereka yang berhenti merokok.

Juga, pektin mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan usus, di mana pelbagai luka dan retakan di dinding berjaya disembuhkan. Dengan penggunaan zucchini secara berkala, peristalsis bertambah baik, kesan pencahar sedikit diperhatikan.

Kehadiran vitamin C dan lain-lain. Banyak vitamin yang berbeza mempunyai keupayaan untuk menguatkan sistem imun.

Aplikasi memasak

Zucchini dalam masakan. Mereka boleh dikukus, direbus, direbus, dibakar. Zucchini muda sesuai untuk salad.

Kandungan kalori setiap 100 g 24 Kcal. Oleh itu, zucchini boleh digunakan untuk makanan diet. Dan, ini sangat sesuai untuk melawan berat badan berlebihan. Ini benar terutamanya jika anda menghidap sejenis penyakit kronik. Ini kerana zucchini hampir tidak mempunyai kontraindikasi..

Kaviar skuasy mungkin yang paling terkenal dari semua persiapan. Ia dibuat pada skala industri dan di rumah.

Ciri-ciri diuretik labu. Di sini, lebihan cecair dan pelbagai garam dikeluarkan dari badan. Ini sangat berguna untuk penyakit metabolik seperti urolithiasis, gout, dll..

Antioksidan Baik untuk profilaksis terhadap onkologi, dan juga mencegah penuaan.

Selain itu, para saintis mendapati bahawa apabila dipanggang di dalam ketuhar, antioksidan disimpan.

Mempunyai indeks glisemik sebanyak 15 unit. Selain itu, zucchini mengandungi gula semula jadi dan boleh digunakan hampir tanpa sekatan dalam makanan untuk pesakit diabetes..

Zucchini dalam makanan bayi. Hypoallergenicity adalah perkara utama dalam zucchini. Zucchini jarang membahayakan sesiapa sahaja dan mana-mana organisma boleh mentolerirnya. Oleh itu, doktor mengesyorkan zucchini untuk makanan bayi..

Komposisi zucchini

Kegunaan zucchini dapat diandaikan jika anda melihat komposisi kimianya. Kami melihat?

Jadual Vitamin dan Mineral Zucchini

Kandungan kalori24 kkal
Protein0.6 g
Lemak0.3 g
Karbohidrat4.6 g
Asid organik0.1 g
Serat makanan1 g
Vitamin

PP (asid nikotinik)0.6 mg
ß-karotena0.03 mg
B1 (tiamin)0.03 mg
B2 (riboflavin)0.03 mg
B5 (asid pantotenik)0.1 mg
B6 (piridoksin)0.1 mg
B9 (asid folik)14 μg
C (asid askorbik)15mg
E (tokoferol)0.1 mg
H (biotin)0.4 μg
A (retinol)5 μg
PP (niasin)0.7 mg
Makronutrien
Potasium
238 mg
Kalsium
15 mg
Magnesium
9 mg
Natrium
2 mg
Fosforus
12 mg
Unsur surih
Besi
0,4 mg

Kontraindikasi terhadap penggunaan zucchini

Sifat berguna zucchini juga terletak pada fakta bahawa ia boleh digunakan oleh orang yang menderita penyakit kronik tanpa membahayakan kesihatan. Tetapi, saya ingin perhatikan bahawa semuanya memerlukan ukuran, dan semuanya akan baik-baik saja.

Dalam kes kita dengan zucchini, disarankan agar sentiasa rapi bagi orang yang menderita penyakit seperti gastritis dan ulser perut. Di sini, seseorang harus menahan diri dari sayur-sayuran segar. Di sini kami menggunakan sayur-sayuran kukus atau rebus secara eksklusif (ini penting).

Juga, dengan kegagalan buah pinggang, anda juga perlu berhati-hati. Ini disebabkan kandungan kalium yang tinggi, sehingga sukar bagi ginjal yang berpenyakit untuk dikeluarkan dari badan..

Zucchini

Zucchini adalah sayuran yang sangat baik: tumbuh dengan cepat, mempunyai jangka hayat yang panjang, dan membolehkan anda memasak banyak hidangan yang lazat dan sihat. Malah tukang kebun pemula dapat menanam zucchini - tentu saja, jika anda tahu bagaimana melakukannya dengan betul.

Semua nuansa - dari memilih pelbagai hingga menuai zucchini dan menyimpannya - boleh didapati di bahagian ini. Apa itu zucchini, dan bagaimana menanamnya di kebun anda: di mana menanam, seberapa kerap menyiram, apa yang harus diberi makan? Sekiranya ini pertama kalinya anda mengambil tanaman ini, soalan seperti itu mungkin menarik bagi anda..

Sekiranya anda seorang tukang kebun yang berpengalaman, kemungkinan besar anda mempunyai "rahsia zucchini" anda sendiri - beritahu kami mengenai mereka. Mungkin anda berjaya menanam sejenis zucchini khas? Atau menjadikan sesuatu yang luar biasa? Kami menunggu penerbitan dan foto menarik anda di bahagian ini.!

Zucchini

Zucchini membuatnya dari Amerika Tengah ke Eropah pada abad ke-16, tetapi penduduk Dunia Lama merasakan buahnya hanya dua abad kemudian, ketika tanaman ini tidak lagi dianggap eksklusif sebagai tanaman hiasan. Sejak itu, zucchini secara beransur-ansur mulai memenangi tempat untuk dirinya sendiri di ladang dan kebun..

Hari ini ia ditanam di hampir semua isi rumah. Zucchini (dan jenis zucchini) digoreng, dikukus, acar dan kalengan untuk musim sejuk. Orang-orang menghargai sifat diuretik produk ini, keupayaan untuk mengembalikan metabolisme garam, membuang toksin dan kolesterol "buruk". Tetapi penyelidikan saintifik yang serius ke sumsum sayur baru bermula, membuka beberapa jalan yang menjanjikan..

Sifat berguna zucchini

Kandungan komposisi dan kalori

Bahan asas (g / 100 g):Zucchini mentah [9]
Air94.60
Karbohidrat3.12
Gula1.7
Serat makanan1.1
Protein1,2
Lemak0.2
Kalori (Kcal)16-27
Mineral (mg / 100 g):
Potasium262
Natriumsepuluh
Fosforus38
Kalsium15
Magnesium17
Besi0,4
Zink0.3
Vitamin (mg / 100 g):
Vitamin C17
Vitamin PP0.5
Vitamin B60.2
Vitamin B20.1
Vitamin B1200 IU
Vitamin A200 IU
Vitamin E0.1

Jadual menunjukkan bahawa zucchini kaya dengan vitamin B1, B2, PP (niasin, atau asid nikotinik), tetapi mengandungi banyak vitamin C. Dalam zucchini (pelbagai zucchini dibiakkan oleh penternak Itali), kandungan vitamin C bahkan lebih tinggi. Di samping itu, zucchini mengandungi folik, asid pantotenat. Kalium dilepaskan dari garam mineral kerana kepekatannya yang agak tinggi.

Nilai pemakanan produk ini juga dikaitkan dengan kehadiran karbohidrat yang mudah dicerna dalam pulpa zelen (buah yang belum masak). Zucchini muda mengandungi kira-kira 2-2,5% gula, 5-6% bahan kering. Apabila buah masak, jumlah gula meningkat, tetapi jumlah karotena juga meningkat dengan ketara. Dengan kandungan bahan ini, zucchini berbuah kuning matang lebih awal daripada wortel. Selain itu, kulit zucchini kuning seperti itu kaya dengan antioksidan lutein dan zeaxanthin. Tetapi kerana kulit buah "lama" menjadi kasar dan tidak dapat digunakan, zucchini kuning muda dipilih untuk makanan yang sihat..

Ia mengubah kepekatan bahan tertentu dalam sayur-sayuran dan perlakuan panas produk. Jadi, sebagai contoh, dalam zucchini rebus, jumlah vitamin A meningkat, yang bahkan dalam sayur mentah mencapai (bergantung pada varieti) 40% dari nilai harian.

Biji zucchini mengandungi sekitar 45-50 mg Omega-3, yang kira-kira 3.5 kali lebih banyak daripada terung. Pada masa yang sama, omega-6 dalam biji zucchini jauh lebih sedikit daripada pada terung - 2,25 kali.

Penyembuhan sifat

Di zucchini, tidak seperti, terung, terdapat serat makanan kasar yang sangat sedikit (4% berbanding 14% terung), yang menjadikan mereka produk makanan yang sangat baik yang boleh dan harus dimasukkan dalam diet orang dengan penyakit gastrointestinal dan pesakit yang telah menjalani pembedahan pada organ pencernaan. Atas sebab yang sama, orang tua dan bayi boleh memakan sayur ini (makanan pelengkap dalam bentuk puri monokomponen biasanya diperkenalkan dari 6 bulan, dan setelah setahun mereka berusaha memberikan zucchini rebus).

Sifat diuretik produk ini memungkinkan untuk memasukkannya ke dalam program terapi semasa rawatan ginjal dan gout. Kalium dalam komposisi memastikan metabolisme garam normal dan perkumuhan lebihan cecair dari badan. Dalam kes ini, terdapat zucchini, lebih baik dengan kupas, tanpa menggunakan garam dan minyak semasa memasak.

Bahan pektin membersihkan tubuh dari toksin dan kolesterol "buruk", yang sekaligus menjadi pencegahan aterosklerosis. Juga, zucchini disyorkan untuk dikonsumsi secara aktif selepas rawatan antibiotik. Pektin melindungi saluran gastrointestinal daripada kerosakan dan membantu menguatkan saluran darah dan jantung.

Buah zucchini mengandungi enzim tertentu yang memastikan peralihan sebatian protein menjadi keadaan larut, yang penting bagi orang yang menderita penyakit hati. Di samping itu, mereka mempromosikan rembesan hempedu, yang dapat digunakan untuk mencegah penyakit pundi hempedu..

Zucchini "derivatif" juga mempunyai sifat penyembuhan:

  • minum jus untuk meningkatkan kualiti tidur dan memperbaiki keadaan sistem saraf;
  • merebus bunga merawat luka bernanah dan beberapa penyakit kulit;
  • biji yang belum dipanggang mengusir cacing (agar benih dapat mengekalkan keberkesanannya, mereka tidak boleh digoreng, tetapi boleh dikeringkan sedikit di dalam ketuhar).

Kulit terung kuning (kira-kira 3-10 kali lebih banyak daripada pulpa) mengandungi kepekatan lutein dan zeaxanthin yang tinggi, yang mencegah penyakit mata dan umumnya bermanfaat untuk penglihatan [1]. Pada masa yang sama, seperti antioksidan lain, mereka meneutralkan kesan negatif radikal bebas, melindungi sel dari kerosakan.

Pada tahun 2015, pada Mesyuarat Tahunan Persatuan Penyelidikan Kanser Amerika, penemuan pasukan penyelidik telah disampaikan, yang mana pesakit barah leher dan kepala ditunjukkan untuk makan beberapa makanan yang mengandungi sulforaphane, termasuk zucchini. Para saintis mendakwa bahawa labu (bersama dengan brokoli dan selada air) secara kualitatif mengurangkan risiko terkena barah laring dan faring pada orang yang menjalani rawatan untuk tumor ganas pada leher dan kepala. Kesan yang serupa dicatat tidak hanya pada tikus makmal, tetapi juga pada sukarelawan manusia yang sihat, yang, dengan bantuan pengambilan jus sayur secara berkala, memperoleh mekanisme perlindungan yang mencegah pembentukan barah..

Penggunaan perubatan

Dalam farmakologi klinikal, labu (bersama labu, terung dan timun) disyorkan untuk mengekalkan proses anabolik pada diabetes mellitus. Apabila imunoterapi diabetes mellitus jenis 1, perlu diingat bahawa indeks glisemik suatu produk bukan nilai tetap, bergantung pada kombinasi produk yang berdekatan, kaedah penyediaan, suhu hidangan semasa makan dan faktor lain. Oleh itu, ciri indeks glisemik rendah zucchini mentah akan meningkat semasa rebus.

Walaupun terdapat potensi farmakologi zucchini, produk ini tetap berminat kepada pengeluar, bukan ubat, tetapi makanan tambahan dan vitamin. Oleh itu, dalam buku rujukan tambahan bahan aktif aktif secara biologi, persiapan dijelaskan yang merangkumi cryopowders dari labu dan wortel. Alat ini dinyatakan sebagai antioksidan, anti-radang dan diuretik, mampu mencegah perkembangan urolithiasis dan, khususnya, untuk mencegah pembentukan batu kalsium oksalat jenis yang paling biasa. Arahan tersebut mengesyorkan penggunaan suplemen makanan untuk penyakit radang sistem kencing dan buah pinggang, untuk batu ginjal dan kolik ginjal.

Dalam perubatan rakyat

Perubatan tradisional secara beransur-ansur menunjukkan sifat bermanfaat labu. Penyembuh telah menghargai tekstur halus produk ini dan kemampuannya untuk merangsang fungsi usus tanpa menyebabkan kerengsaan perut. Serat makanan lembut dari labu dalam resipi rakyat masih dirancang untuk menyerap "berlebihan" air, toksin, kolesterol dan mengeluarkannya dari badan. Berkat ini, zucchini disyorkan untuk orang tua, yang dalam diet mereka memberikan pencegahan aterosklerosis, meningkatkan rembesan dan fungsi motorik saluran pencernaan, dan mempunyai kesan yang baik pada hematopoiesis..

Kesan lain dari fungsi diuretik adalah penyingkiran bengkak yang berkaitan dengan gangguan fungsi ginjal, pundi kencing dan sistem kardiovaskular. Juga dalam perubatan rakyat, ubat berasaskan zucchini digunakan untuk mengaktifkan fungsi pundi hempedu. Kesan alkali membolehkan penyembuh menggunakan zucchini untuk rawatan gastritis dengan keasidan yang tinggi, serta untuk ulser perut dan duodenum.

Di beberapa negara timur terdapat tradisi menggunakan produk berasaskan labu untuk meningkatkan potensi. Mungkin ini disebabkan oleh kemampuan sayur untuk menghilangkan kolesterol secara berkesan, yang pada gilirannya, mempunyai kesan kualitatif pada keadaan saluran darah dan menormalkan peredaran darah, termasuk di organ-organ sistem genitouriner. Kandungan zink Zucchini juga dapat membantu meningkatkan kadar testosteron. Walau bagaimanapun, 100 g produk ini hanya mengandungi 0,3 mg zink, iaitu kira-kira 2% dari pengambilan harian. Jus yang baru diperah dalam dos kecil (bersama dengan beberapa ramuan herba) digunakan untuk gangguan tidur dan peningkatan kegelisahan, dan meningkatkan kualiti tidur itu sendiri memberi kesan positif terhadap potensi lelaki.

Untuk rawatan diabetes dalam perubatan rakyat, ada resipi untuk penyediaan apa yang disebut "susu labu". Dua sudu biji zucchini kering digiling menjadi serbuk halus, yang ditambahkan 0,5 sudu teh madu bunga. Campuran dilarutkan dalam 100 ml air rebus sehingga "susu" kehijauan dengan konsistensi homogen diperoleh. Produk ini disediakan setiap hari untuk dua kali makan sehari dengan perut kosong: sebelum sarapan dan sebelum makan tengah hari. Kursus biasanya berlangsung selama beberapa bulan.

Decoctions dan infusions

  • Dengan edema, hipertensi pada peringkat awal, radang ginekologi. 100 g kulit zucchini mentah potong (atau kira-kira 70 g kering) dituangkan dengan air (1 l), yang didihkan. Kaldu diselesaikan semalaman dalam termos, selepas itu diminum dalam gelas 3-5 kali sehari.
  • Dengan gangguan sistem saraf. Biji zucchini (150 g) dihancurkan dan dituangkan ke dalam 0.5 liter vodka. Satu sudu daun pudina, satu sudu teh kayu manis ditambahkan ke dalam campuran. Dalam bentuk ini, infus disimpan selama 3 minggu, sementara disarankan untuk menggoncangnya setiap hari. Selepas 21 hari, 4 sudu teh madu ditambahkan ke dalam produk, selepas itu campuran disuntik selama seminggu lagi. Anda perlu minum satu sudu penenang pada waktu pagi dan petang..
  • Dengan ascites (jatuh). Zucchini, kulit timun dan kulit tembikai dipotong menjadi kepingan sentimeter, dikeringkan, dicincang dan dicampur. Untuk infusi, anda memerlukan 1 sudu campuran untuk 300-350 ml air mendidih. Ejen disuntik selama satu jam, selepas itu disaring. Ia diambil 50 ml dua kali sehari..
  • Dengan keradangan pundi kencing. Biji zucchini kering (1 cawan) dicampurkan dengan jumlah biji rami yang sama dan digiling dalam mortar sehingga emulsi susu diperoleh, yang seterusnya dicampurkan dengan 600-700 ml air mendidih. Selepas penyejukan, infus disaring dan diambil dalam bahagian yang hampir sama pada siang hari.
  • Dengan kemandulan (untuk lelaki). Biji zucchini yang ditanam dimakan tanpa penyediaan tambahan setiap hari selama 70-100 g sebelum sarapan. Untuk percambahan biji, mereka dibentangkan dalam kain kasa atau kain yang dibasahi di atas pinggan di tempat yang hangat selama kira-kira 1-1.5 hari.
  • Dengan darah tinggi. Jus zucchini dicampurkan dengan madu (dalam perkadaran 100 ml jus per 1 sudu teh madu) dan diambil dalam jumlah yang ditentukan dua kali sehari pada waktu pagi dan petang selama 1-2 minggu.

Dalam perubatan oriental

Dalam perubatan Tibet dan Cina, zucchini dikaitkan dengan sifat yang serupa: ia manis dan sejuk (dalam amalan penyembuhan Tibet, sedikit sejuk) produk. "Status" manis dibentuk oleh gabungan dua elemen: Bumi dan Air. (Dalam beberapa sumber, zucchini ditakrifkan sebagai produk "pahit" - hasil interaksi Air dan Angin).

Sebagai makanan "sejuk", zucchini mengurangkan kehangatan hidup, oleh itu, dengan mengambil kira perlembagaan (iaitu, untuk jenis pengedaran tenaga Angin, Bile dan Lendir), usia, tempat kediaman dan beberapa parameter lain, zucchini lebih tepat dimakan dalam keadaan panas dan bagi orang yang menghidap lebihan kehangatan vital.

Dalam perubatan Tibet, disarankan untuk meningkatkan laktasi, menyembuhkan kerosakan pada kelenjar susu, dan memulihkan pelbagai tisu badan. Doktor juga menggunakan sifat antibakteria biji labu.

Dalam perubatan tradisional Cina, zucchini dipercayai dapat mengurangkan "panas" perikardium, perut, pundi hempedu, hati, pundi kencing dan usus besar. Zucchini mentah dikontraindikasikan untuk orang yang menderita penyakit gastrousus.

Dalam karya Cina klasik mengenai farmakologi Li Shichen, disebutkan zucchini leher sempit musim sejuk, yang selama musim menuai (pada musim gugur) ditawarkan dengan upacara khas untuk wanita yang sudah berkahwin tetapi masih belum mempunyai anak, kerana dipercayai bahawa zucchini meningkatkan kemampuan untuk melahirkan anak..

Dalam penyelidikan saintifik

Dalam kajian mengenai zucchini, para saintis terutama tertarik pada zucchini, yang lebih biasa di Barat. Oleh itu, hasil penyelidikan saintifik diberikan untuk jenis produk ini..

  • Sepasukan pakar Sepanyol mengukur sitotoksisitas (toksisiti kepada sel) komponen zucchini hijau muda dan berbuah kuning, dan kemampuan mereka untuk melawan sel barah yang menyebabkan leukemia (HL60). Lebih-lebih lagi, kulit buah dan pulpa diperiksa secara berasingan. Hasilnya, didapati bahawa kulit buah-buahan kuning berfungsi dengan baik. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia mengandungi lebih banyak karotenoid (lutein, zeaxanthin, b-karotena) daripada pada kulit buah-buahan hijau dan di pulpa sampel. Para saintis sampai pada kesimpulan bahawa zucchini perlu dimasukkan ke dalam diet agar sel patogen tidak memiliki persekitaran yang baik untuk perkembangannya. Zucchini kuning juga berkesan pada peringkat awal barah - dalam tempoh ini membantu menghancurkan sel yang dijangkiti [2].
  • Pakar Iran menguji keberkesanan ekstrak hidrokalkohol zucchini pada sel normal ovari hamster betina dan fibroblas tikus, serta pada sel barah (hati dan rektum). Lebih-lebih lagi, ia diperiksa dibandingkan dengan keberkesanan ekstrak nighthade hitam, dan pada zucchini ternyata lebih tinggi sekaligus dalam empat parameter yang dikaji [3].
  • Kumpulan penyelidikan lain dalam eksperimen tabung uji mencatat penurunan yang signifikan dalam pertumbuhan sel pada hiperplasia prostat ketika ekstrak biji zucchini diuji pada kepekatan 200 dan 400 mg / kg. Para saintis mencadangkan bahawa antioksidan memainkan peranan penting di sini, tetapi menjelaskan bahawa mekanisme kesan seperti itu belum sepenuhnya difahami [4].
  • Di pulau Menorca (Sepanyol), saintis memerhatikan wanita hamil, dan kemudian anak-anak mereka (dari kelahiran hingga 6.5 tahun), mengkaji kesan diet pada wanita semasa kehamilan dan pada anak-anak mereka yang lahir dengan perkembangan asma dan alergi pada kanak-kanak. Kajian ini melibatkan 232 lelaki dan 228 kanak-kanak perempuan. Ibu-ibu mengisi borang soal selidik yang sangat terperinci setiap tahun yang bertanya mengenai masalah kesihatan, berat badan, diet dan pernafasan bayi mereka. 90% kanak-kanak diambil sampel untuk 6 alergen yang paling biasa.

Para penyelidik menyimpulkan bahawa kanak-kanak yang makan lebih dari 40 gram salad setiap hari, termasuk zucchini, tomato, terung, kacang hijau atau timun, cenderung untuk menghidap asma dan alergi. Penggunaan ikan juga penting (sekurang-kurangnya 60 g sehari). Lebih-lebih lagi, buah-buahan dan sayur-sayuran lain (di luar senarai) tidak memberi kesan yang serupa..

Kajian ini dilakukan dengan menganalisis tabiat makan dan indikator statistik. 17% kanak-kanak diuji positif sekurang-kurangnya 1 alergen. Dan ketika kami mengkaji diet anak-anak yang tidak mengalami alergi, kami sampai pada kesimpulan bahawa hubungan antara ketiadaan gejala dan pengambilan sayur-sayuran di atas adalah signifikan dan signifikan secara statistik. Menjelaskan mekanisme tindakan, saintis mencadangkan bahawa sayur-sayuran dari senarai dan ikan mengurangkan keradangan yang membawa kepada asma dan alergi [5].

Melangsingkan badan

Makan zucchini memungkinkan untuk menurunkan berat badan tambahan dan kekal langsing kerana dua ciri sayur ini:

  • jumlah kalori yang tidak ketara;
  • keupayaan untuk mengeluarkan cecair dari badan dan, dengan itu, melegakan bengkak.

Kelebihan utama - kandungan kalori rendah (zucchini - 27 kcal / 100 g, zucchini - 16 kcal / 100 g) - menjadikan sayur-sayuran ini sebagai salah satu asas paling popular dalam pelbagai diet. Pada pertengahan abad ke-20, berkat minat istimewa bintang media (Sophia Loren, Catherine Deneuve, Alain Delon), diet berikut menjadi meluas, yang melibatkan lima kali makan sehari:

  1. 1 zucchini rebus (250 g) dalam rebusan dengan sayur-sayuran lain (150 g), teh hijau (200-250 ml).
  2. 2 jus oren (200-250 ml) dan sebiji epal.
  3. 3 Zucchini panggang (300 g), daging rebus (200 g), plum (1-2 pcs.), Kiwi, teh hijau.
  4. 4 zucchini panggang (200 g), salad lobak merah dan kubis (100-200 g), jus epal (200-250 ml).
  5. 5 Prun (100 g), plum (2-3 pcs.), Teh hijau.

Terdapat varian lain dari diet ini, di mana, misalnya, daging diganti dengan ikan rebus, jus epal - dengan teh hijau, dan sarapan pertama dan kedua dibalikkan. Tetapi jumlah kalori yang dimakan pada siang hari tetap sama. "Duduk" pada diet semacam itu dianjurkan tidak lebih dari sekali dalam setahun. Setelah menjalani diet yang dijelaskan selama seminggu, anda dapat menurunkan berat badan hingga 2.5 kg, dan dalam sebulan - menurunkan berat badan sebanyak 5-6 kg.

Kadang-kadang biji dimasukkan dalam "diet labu". Tetapi harus diingat bahawa nilai pemakanan biji zucchini meningkat dengan peningkatan dalam tempoh penyimpanan. Oleh itu, para penyelidik di Massachusetts Experimental Station mencatatkan peningkatan kandungan protein dalam biji yang disimpan selama lebih dari 5 bulan..

Dalam memasak

Sejarah kulat sumsum bermula di Mexico bahkan sebelum kedatangan penakluk Eropah di sana. Benar, penduduk tempatan lebih memilih bukan pulpa sayur, tetapi biji-bijiannya. Tetapi walaupun berpindah ke Eropah, zucchini tidak langsung muncul di meja makan. Selama hampir dua abad, tanaman itu, dengan bunga besarnya yang terang, telah menghiasi kebun raya, bukan tempat tidur taman. Hanya pada abad ke-18 para koki Itali menyangka memasukkan zucchini yang belum dimasak dalam hidangan mereka..

Memiliki rasa dan bau yang netral, sedikit manis, sayur-sayuran ini menerapkan rasa "jiran" mereka di dalam piring, memberikan makanan yang konsisten khas. Mereka boleh dimakan mentah atau dipanggang, rebus, goreng, perap, dan kalengan. Mereka baik dengan bijirin, buah-buahan, ikan goreng dan ayam.

Koki Inggeris terkenal Angela Harnett mempunyai zucchini sebagai sayur kegemarannya. Dia juga mengesyorkan menuangkan jus lemon ke piring labu atau membuat sos gremolata yang lebih kompleks, yang terdiri daripada minyak zaitun, zaitun lemon, bawang putih dan pasli..

Namun, bunga zucchini juga menjadi bahan dalam sejumlah masakan Mediterranean (contohnya, dalam tradisi masakan Yunani atau Perancis). Bunga disediakan dengan cara yang berbeza: disumbat, dibakar dalam adunan, digoreng, ditambahkan ke sup dan salad. Di Yunani, misalnya, bunga labu diisi dengan nasi yang dicampur dengan keju dan rempah aromatik, kemudian digoreng atau dibakar dalam sos tomato. Terdapat hidangan yang serupa dalam masakan Mexico.

Ngomong-ngomong, memanggang di dalam oven dianggap sebagai kaedah yang paling "lembut" untuk menyediakan bukan sahaja bunga, tetapi juga bubur sayur. Dengan rawatan ini, zucchini mengekalkan jumlah nutrien maksimum..

Beberapa hidangan dengan zucchini terkenal di seluruh dunia: sebagai contoh, ratatouille Mediterranean. Sebilangannya sangat popular, tetapi hanya di satu negara atau wilayah. Jadi, kaviar labu, terkenal di seluruh Kesatuan Soviet (resipi yang, selain pulpa cincang, termasuk pes tomato, bawang dan wortel) adalah salah satu hidangan yang disukai selama beberapa generasi.

Dalam kosmetologi

Dalam kosmetik rumah, zucchini disajikan dalam topeng (lebih jarang - krim) untuk wajah pelbagai jenis tindakan. Bahan-bahan dalam sayur-sayuran ini melembapkan dan menegangkan kulit, yang menghilangkan microwelling, mengelupas, dan kering. Selalunya, komponen tambahan ditambahkan pada resipi untuk meningkatkan kesannya. Di sini, sebagai contoh, adalah resipi untuk topeng zucchini pelembap dengan madu..

  1. 1 Zucchini dikupas dan diparut pada parutan halus.
  2. 2 Masukkan madu ke dalam gruel (dalam bahagian 2 sudu besar zucchini hingga 1 sudu teh madu).
  3. 3 Campuran tersebut disapukan pada wajah selama seperempat jam, setelah itu dicuci dengan air rebusan suam.

Pada masa yang sama, seperti agen pelembap lain, seseorang mesti mengambil kira tahap kekeringan udara di persekitaran (bilik). Sekiranya udara tidak dilembapkan (dan ini sering berlaku di pangsapuri tertutup yang terlalu panas pada musim sejuk, di kapal terbang, di jalan yang sejuk, dll.), Komponen lemak penghalang harus digunakan bersama dengan unsur pelembap. Oleh itu, terdapat juga resipi krim zucchini dengan susu dan lemak babi dalam komposisi. Di dalamnya, untuk 50 g gruel squash, jumlah lemak babi yang sama dan 1.5 sudu susu diambil, dan kemudian semua bahan digiling dan dicampur hingga rata.

Zucchini juga banyak digunakan dalam penjagaan rambut. Lebih-lebih lagi, bukan sahaja di rumah, tetapi juga kosmetik profesional. Terdapat shampoo, mousses, masker perapi penguat, penyembur rambut dengan ekstrak zucchini, yang direka untuk rambut yang rosak secara kimia dan menipis. (Sebagai contoh, siri "labu" jenama Itali Parisienne Italia). Satu lagi kesan zucchini yang tidak dijangka pada rambut diketahui: pengambilan sayur ini secara tetap dalam makanan melambatkan penampilan uban.

Sifat berbahaya zucchini dan kontraindikasi

Zucchini adalah produk dengan bilangan kontraindikasi minimum. Tidak digalakkan:

  • orang dengan gangguan perkumuhan buah pinggang yang terganggu, kerana garam kalium, yang banyak terdapat dalam zucchini, dapat membentuk batu [6];
  • pesakit yang menderita bisul, gastritis, pankreatitis (dalam fasa akut penyakit ini).

Anda juga harus menggunakan sayur ini secara sederhana (terutama dalam bentuk mentahnya) untuk orang dengan peningkatan rembesan jus gastrik dan dengan kegagalan buah pinggang.

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya zucchini dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

Tanah air sumsum sayur adalah Lembah Oaxaca di utara Mexico, di mana sayur ini mula ditanam kira-kira 5 ribu tahun yang lalu. Walau bagaimanapun, ada versi lain, walaupun hebat, tetapi lebih cantik dari asal usul sumsum [7].

Sebagai contoh, legenda India lama menceritakan bagaimana sebuah suku hidup di pantai lautan, menyediakan bantuan untuk memancing: setiap hari lelaki pergi ke laut untuk memancing, dan wanita berdoa kepada para dewa untuk selamat mereka kembali. Tetapi suatu hari, ketika para lelaki tidak berada di sana terlalu lama, para wanita itu berpaling kepada dewa-dewa dengan permintaan lain: untuk memberi mereka makanan yang tidak perlu diperoleh di lautan, tetapi yang pada waktu yang sama akan lembut, seperti daging ikan, akan terasa seperti kerang, akan menyerupai pada gelombang lautan pada malam yang diterangi cahaya bulan, dan kekuatan kulit tidak akan lebih rendah daripada kulit kura-kura. Menanggapi permintaan itu, para dewa memberikan suku itu kepada suku.

Labu raksasa boleh tumbuh dengan mudah hingga 50 kg atau lebih. Pada tahun 1998, John Handbury dari Chesterfield, UK menunjukkan janin seberat 61.23 kg. Tetapi, seperti dalam pertandingan lain, catatan sebelumnya memberi jalan kepada yang baru: pada tahun 2008, petani Australia Ken Dade memperkenalkan sayur dengan berat hampir 65 kg. Sayuran terpanjang dalam kategori "labu" dianggap sebagai buah sepanjang 2 meter 52 cm, ditanam di Kanada oleh Giovanni Scozafava dari Itali pada tahun 2014.

Ngomong-ngomong, seorang detektif sastera terkenal Hercule Poirot, dalam salah satu kisah yang dikirim oleh pengarang (Agatha Christie) untuk berehat di kampung, dari segala kemungkinan kegiatan yang dia pilih untuk menanam zucchini di kebunnya.

Petani mempersembahkan buah istimewa mereka di pelbagai pameran dan festival. Salah satu yang paling terkenal adalah festival labu dan zucchini, yang telah diadakan sejak pertengahan abad ke-20 di British Slindon. Ralph Upton mendapat idea untuk festival secara kebetulan. Pada suatu hari, petani ini meletakkan hasil panen zucchini dan labu yang cerah untuk dimasak tepat di atas bumbung bangsal, yang secara tiba-tiba menarik perhatian semua penduduk sekitarnya. Dari tahun berikutnya, Ralph mulai dengan sengaja membentangkan buah-buahan berwarna dalam bentuk lukisan fresco dengan plot pada berbagai topik, yang secara beransur-ansur menjadi karya hidupnya dan menarik banyak pelancong dari seluruh dunia ke Slindon..

Di pameran ini dan serupa, di sebelah zucchini, anda boleh menemui zucchini - sayur yang diternak oleh penternak Itali berdasarkan zucchini.

Apakah perbezaan antara zucchini dan zucchini?

Perbezaan antara zucchini dan zucchini boleh diabaikan, tetapi ada:

  • Zucchini lebih besar: sayur-sayurannya pada waktu menuai kira-kira 20-25 cm, dan ukuran zucchini jarang melebihi 15 cm.
  • Biji zucchini juga lebih besar dan, semasa memasak, tidak seperti memasak zucchini, mereka biasanya diekstrak.
  • Kulit zucchini lebih kasar daripada "saudara" Itali, jadi zucchini jarang dikupas, dan zucchini hampir selalu.

Semua ini mempengaruhi kualiti pemeliharaan zucchini lembut dan aneh, kebanyakan varietas disimpan lebih buruk daripada zucchini dan, apabila ditanam, memerlukan perhatian lebih (penyiraman, pemberian makanan, memerhatikan rejim suhu, dll.). Zucchini dianggap sebagai varietas zucchini berbuah hijau, walaupun warna boleh berkisar dari hampir hitam hingga kuning.

Pemilihan dan penyimpanan

Baik semasa menuai dan ketika membeli zucchini di kedai atau di pasar, anda harus mematuhi prinsip umum yang membantu memilih sayur-sayuran dengan rasa yang sangat baik yang dapat disimpan dalam jangka masa yang lama..

  • Kualiti menjaga yang terbaik dicirikan oleh buah-buahan yang matang dan besar dengan kulit yang halus dan lebat. Walau bagaimanapun, zucchini yang berbaring di katil taman mula hilang selera. Oleh itu, pilihan terbaik adalah zucchini bersaiz sederhana untuk pelbagai jenisnya..
  • Sekiranya tugasnya adalah untuk meningkatkan jangka hayat, maka lebih baik membeli sayur-sayuran dengan kulit gelap. Zucchini ringan "tahan" lebih sedikit masa.
  • Biji kecil dan bubur buah lebat menceritakan kemampuan disimpan dalam jangka masa yang lama. Sekiranya boleh memotong satu sayur dari belukar, maka ia dapat digunakan untuk menilai "jiran".
  • Tidak boleh ada lekuk dan calar pada kulit.
  • Tanda kesihatan zucchini adalah tangkai kering ("ekor"), yang masih ada setelah memotong sayur dari belukar. Lebih baik tidak mengambil zucchini tanpanya, kerana jangkitan dapat meresap ke sayuran di tempat pemisahan..

Dianjurkan untuk menuai zucchini dalam cuaca cerah, berhenti menyiram beberapa hari sebelum menuai. Sekiranya buah-buahan basah karena hujan, maka sebelum dikirim untuk disimpan, mereka harus dibiarkan kering di ruangan berventilasi selama beberapa hari. Kelembapan pada permukaan sayur dapat memprovokasi busuk, sehingga buahnya tidak dibasuh, dan tanah yang tersisa di kulit dibersihkan dengan kain kering. Dalam cuaca baik, tanaman dapat disebarkan di bawah sinar matahari. Jadi kulit akan kering dengan baik dan mengeras, memberikan perlindungan yang boleh dipercayai untuk pulpa. Walau apa pun, adalah wajar mempunyai masa untuk menuai hasil panen sebelum musim sejuk, kerana buah-buahan beku tidak dapat disimpan untuk waktu yang lama..

Terdapat beberapa peraturan yang membolehkan anda menyimpan zucchini lebih lama:

  • Celupkan tangkai setiap sayur ke dalam parafin lilin cair, yang akan melambatkan proses pereputan.
  • Jauhkan kotak dengan zucchini dari pemanas. Buah tetap baik pada suhu dan kelembapan bilik yang normal.
  • Kecualikan pendedahan cahaya terang. Cahaya matahari dan panas menimbulkan percambahan biji, jadi biasanya tanaman ditumpuk di bawah katil atau di almari..
  • Pisahkan satu sayur dari yang lain. Sekiranya tanamannya kecil, setiap labu boleh dibungkus dengan kertas. Sekiranya tidak ada peluang seperti itu, kadbod dapat diletakkan di antara barisan zucchini..
  • Menghilangkan kelembapan berlebihan. Untuk ini, zucchini yang dilipat dalam kotak ditaburkan dengan habuk papan atau jerami.
  • Menjalankan pencegahan penyakit kulat. Taburkan setiap lapisan zucchini dengan serbuk kapur.

Selain itu, jangan letakkan buah-buahan yang memancarkan etilena (contohnya, epal) di sebelah zucchini. Dari semasa ke semasa, anda harus menyusun zucchini, menolak buah-buahan dengan "ekor" gelap dan bintik-bintik pada kulit. Sekiranya anda ingin mengawetkan sayur-sayuran yang sudah mulai merosot selama beberapa bulan lagi, anda boleh memotongnya menjadi cincin setebal sentimeter dan menghantarnya terus di papan ke peti sejuk beku, dan setelah membeku, pindahkan ke beg plastik yang lebih mudah.

Varieti dan penanaman

Walaupun hakikat bahawa labu dalam keluarga labu adalah tanaman abadi, di iklim sederhana mereka sering ditanam sebagai tahunan. Benih boleh ditanam dengan menyemai secara langsung di tanah atau dengan anak benih. Yang kedua dianggap lebih disukai kerana memendekkan masa menuai. Namun, sebilangan varietas yang ditanam menggunakan teknologi ini memberikan tanaman yang lebih tahan terhadap penyimpanan dan memerlukan pemprosesan ketika ia matang..

Semasa menyemai di dalam tanah, perlu untuk mengecualikan ancaman fros. Zucchini menyukai kehangatan dan cahaya, jadi ia ditanam di sebelah cerah. Tanah harus memanaskan dengan baik sepanjang tempoh pertumbuhan. Tanah berpasir dan tanah berpasir dianggap yang terbaik untuk budaya ini..

Pelbagai jenis zucchini boleh berbeza antara satu sama lain dalam penampilan buah:

  • "Zolotinka". Varieti kuning terang dengan buah kira-kira 15 cm adalah salah satu yang pertama di antara zucchini kuning. Hasilnya tinggi (sehingga 15 buah dapat dituai dari belukar). Tempoh pematangan - 47-50 hari. Daging zucchini berair dan padat samar-samar menyerupai timun. Buah-buahan kecil dipelihara dengan baik, sementara pulpa tidak kehilangan ketumpatannya.
  • "Bola". Buah-buahan dari pelbagai ini kelihatan seperti bola paun hijau, ditutup dengan titik cahaya polinomial. Ragamnya masak dalam 50-55 hari dan dihargai oleh pakar kuliner kerana rasanya dan kemungkinan penggunaannya yang sesuai sebagai asas untuk isian. Ia boleh dikelirukan dengan zucchini bulat dari jenis Kolobok dan Tintoretto. Tetapi di antara zucchini bulat ada yang tidak dapat dikelirukan dengan apa-apa - contohnya, "Bourgeoin F1" hibrida yang hampir hitam atau "Festival F1" hibrida kuning-oren.
  • "Putih". Buah bujur dengan warna putih yang kaya matang 35-40 hari selepas penanaman. Zucchini tetap sihat dan dihargai kerana kematangannya yang sangat awal dan dagingnya yang lembut dan berkrim. Pada mulanya di Empayar Rusia hanya ada bentuk zucchini buah putih yang diketahui, yang dibawa dari Turki ("kabak" diterjemahkan dari bahasa Turki sebagai "labu"). Pelbagai warna muncul kemudian..
  • "Legenaria" ("Calabash", atau "zucchini Vietnam"). Tidak ada bentuk zucchini biasa dari varieti ini, tetapi selalunya buah-buahan tumbuh sangat memanjang, "seperti ular". Oleh kerana pulpa zucchini tua matang kering dan rongga semula jadi terbentuk di dalamnya, sebilangan orang menggunakannya untuk pembuatan kapal. Zucchini ini memerlukan masa yang lama untuk matang, jadi jarang ditanam di kebun kita.
  • "Spaghetti". Pelbagai jenis lain yang tidak biasa untuk kebun kami, yang kelihatan seperti tembikai kecil, rasanya sedikit berbeza dengan zucchini biasa, dan ia mendapat namanya untuk kesamaan pulpa sayur masak sepenuhnya dengan spageti - seratnya mengelupas dan menyerupai pasta [8]. Oleh kerana waktu pematangan yang lewat, ia jarang ditanam, namun, popularitinya semakin meningkat setiap tahun..

Hari ini, zucchini adalah produk yang berpatutan dan sihat yang tidak hanya membantu mempelbagaikan menu, tetapi juga menjadi alternatif yang sangat baik untuk terung dalam dietetik sekiranya penggunaan serat makanan kasar tidak dapat diterima.

  1. Sebab Kesihatan Mengagumkan untuk Makan Lebih Banyak Zucchini - Sumber Makanan Berkhasiat
  2. D.M. Valdivieso, R. Font, Z. Fernandez, M.T.M. Amo, P. Gomez, A. Alonso-Moraga, M.D.R. Celestino Peranan Zucchini dan Komponennya yang Berbeda dalam Modulasi Proses Degeneratif: Genotoksisitas, Anti-Genotoksisitas, Sitotoksisitas dan Kesan Apoptosis. Nutrien 9 (7): 755, Julai 2017.
  3. Shokrzadeh M, Azadbakht M, Ahangar N, Hashemi A, Saeedi Saravi SS. Sitotoksisiti ekstrak hidro-alkohol Cucurbitapepo dan Solanum nigrum pada barisan sel barah HepG2 dan CT26. Farmakogn Mag. 2010 Jul; 6 (23): 176-9.
  4. Menéndez, A.; Capó, J.T.; Menéndez Castillo, R.A.; González, O.L.; Domínguez, C. C.; Sanabria, M.L.G. Penilaian ekstrak lipofilik Cucurbita pepo L. pada hiperplasia prostat yang disebabkan oleh androgen. Pendeta Cuba. Med Plantas. 2006.11, 1-6.
  5. Blackwell Publishing Ltd.. "'Sayuran Fruity' Dan Ikan Mengurangkan Asma Dan Alahan." ScienceDaily. ScienceDaily, 12 September 2007.
  6. 15 Manfaat Kesihatan Zucchini yang Luar Biasa dengan Nilai Pemakanan, sumber
  7. Sejarah skuasy, sumber
  8. Garis Kesihatan. 8 jenis labu, sumber
  9. A.S. JABATAN PERTANIAN, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!

Mengkaji jenis zucchini terbaik untuk tanah terbuka dan tertutup

Varieti Zucchini berbeza, ada banyak daripadanya. Setiap variasi berbeza bukan hanya pada periode pematangan, tetapi juga bentuk, ukuran dan warna kulit, dan rasa. Beberapa jenis sering ditanam untuk tujuan hiasan oleh tukang kebun. Artikel ini membincangkan awal, jenis semak, dan juga jenis yang sesuai untuk ditanam di tanah terbuka.

Varieti matang awal

Terdapat beberapa jenis yang masak dalam masa yang singkat. Ini termasuk jenis yang disenaraikan di bawah.

Tsukesha

Pelbagai kematangan awal, disukai oleh banyak tukang kebun. Ia berjaya ditanam secara praktikal di seluruh Rusia. Mendapat populariti kerana ketahanan fros dan kesahihan tanah. Kelebihan utama adalah hasil yang tinggi. Buah-buahan dituai hingga fros pertama.

Panjang buahnya tidak melebihi 40 cm. Kulitnya berwarna hijau; apabila matang sepenuhnya, ia memperoleh warna kekuningan atau oren. Bentuknya memanjang, berbentuk silinder, pulpa berair dengan rasa yang jelas. Tumbuhannya padat, sehingga 10 kg buah masak dipungut dari setiap belukar.

Anak

Varieti masak awal, dihargai oleh tukang kebun kerana kadar hasilnya yang tinggi. Tanaman renek di mana buah silinder dengan permukaan rata masak setelah 38-47 hari.

Sayur-sayuran dengan kulit putih berkrim dan daging putih pekat, panjangnya hingga 20 cm, beratnya 0,6-1 kg. Lebih baik menanam varietas di kawasan yang terang, di kawasan yang hangat, kerana boleh terdedah kepada embun beku. Dari 1 kaki persegi m menuai 9-10 kg buah masak.

Jingga

Pelbagai pematangan awal dengan penampilan eksotik. Buah masak boleh dituai setelah 40 hari. Belukarnya padat, dan buah-buahan cerah bulat masak di atasnya, berdiameter tidak lebih daripada 15 cm. Buburnya manis.

Terutama varieti ini disukai oleh mereka yang lebih suka makanan mentah. Sayuran sebenarnya menyerupai oren.

Skvorushka

Buah-buahan dari varieti masak awal dituai dalam masa 45-50 hari setelah disemai. Buahnya berbentuk silinder dan mempunyai kulit hijau gelap. Permukaan ditutup dengan bintik putih kecil. Sayuran tumbuh dengan panjang maksimum 25 cm, mencapai berat 0,5 hingga 1 kg. Zucchini sedikit bergaris ke sentuhan. Pulpa berwarna putih atau kuning muda, tegas, lembut.

Kelebihannya termasuk produktiviti tinggi, ketahanan terhadap sejuk dan kekeringan, dan mudah dibawa. Dari 1 kaki persegi tukang kebun mengumpulkan 8-10 kg zucchini matang.

Chaklun

Ia adalah tanaman yang produktif. Zucchini varieti Chaklun dituai 41 hari selepas percambahan. Dalam tempoh ini, sayur-sayuran seberat 500 g. Sayuran yang ditumbuhi ditentukan oleh bentuknya yang memanjang - kelihatan seperti pir, dan tulang rusuk kecil muncul pada kulit halus. Zucchini mentolerir banyak penyakit.

Varieti masak awal mempunyai pulut berkrim, berair, manis. Zucchini ini sesuai untuk diperap dan disediakan kaviar zucchini. Setelah menanam, sangat penting untuk menyiram, memberi makan tanaman, melonggarkan tanah.

Belukha

Variasi matang awal yang diternak oleh penternak dari Altai. Loji ini padat, tidak memakan banyak ruang di laman web ini. Zucchini masak 40 hari selepas disemai. Varieti ini tahan terhadap cuaca buruk, cendawan tepung dan bakteriosis, yang mana kebunnya sangat menghargainya.

Zucchini mempunyai bentuk silinder memanjang, kulit hijau halus dan lembut. Di permukaan zucchini, terdapat titik berbintik-bintik dalam bentuk jalur. Satu sayur boleh berat dari 0,5 hingga 1,2 kg. Benih disemai pada bulan April-Mei. Merawat tanaman melibatkan kehilangan jarak, jika perlu, pembajaan, penyiraman, penyiangan. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 3 kg buah masak.

Aliya F1

Hibrida yang telah mendapat populariti di kalangan penduduk musim panas. Belukar kuat, mempunyai daya tahan yang tinggi terhadap penyakit bakteria dan busuk. Dedaunan dapat menahan hantaman hujan batu. Buah pertama mula muncul 49 hari selepas benih bercambah. Buburnya berair, lembut.

Menyemai benih dilakukan pada bulan Mei. Zucchini berbentuk silinder, panjangnya 25-30 cm. Buahnya mempunyai kulit hijau muda yang lembut tanpa tulang rusuk. Berat sebiji zucchini mencapai 0.7-1 kg. Alia zucchini ditanam di ladang terbuka. Zucchini tumbuh lebih baik di kawasan di mana tomato, bawang, kentang, dan tanaman akar sebelumnya tumbuh. Pertumbuhan yang lebih baik dan berbuah yang banyak akan memastikan penyiraman, melonggarkan, penyiangan secara berkala dan pembajaan dengan baja mineral.

Salvador

Hibrida awal courgettes. Ia digunakan untuk memasak dengan pelbagai cara, pengetinan, pembekuan untuk musim sejuk. Buah-buahan tidak hanya mempunyai rasa yang baik, tetapi juga persembahan yang baik, yang sangat penting dalam hal menanam sayur-sayuran untuk dijual. Zucchini mempunyai daya tahan yang meningkat terhadap penyakit seperti cendawan serbuk. Kulit buah Belanda berwarna nipis, berwarna hijau gelap. Sayuran silinder dengan permukaan licin seberat 400-900 g dan panjangnya 18-20 cm.

Buah-buahan ditanam di tanah terbuka dan tertutup. Tanaman dituai setelah 45-55 hari. Penjagaan merangkumi penyiraman, melonggarkan, menyapu dan memberi makan secara berkala. 40-60 ribu kilogram hasil dituai dari 1 hektar.

Bola

Ciri utama variasi Bola adalah zucchini sfera dengan kulit hijau dan titik-titik cahaya di permukaan. Secara luaran, zucchini boleh dikelirukan dengan bola kecil - penampilan uniknya sangat dihargai oleh tukang kebun.

Buburnya berair. Zucchini masak dalam 50-55 hari. Tanamannya kecil, daunnya dibedah.

Karam

Varieti masak awal yang menarik perhatian dengan penampilan dan rasa yang baik. Buahnya masak 41-45 hari selepas penanaman. Budaya ini menuntut haba, cahaya dan kelembapan. Ia berakar dengan baik di tanah di mana kubis, kentang, bawang, dan kekacang adalah pendahulunya. Buah-buahan dengan kulit putih keputihan atau hijau muda, bentuk silinder, permukaan licin. Berat satu zucchini ialah 700 g.

Menyemai benih dilakukan pada bulan Mei. Varieti ini ditanam di tanah terbuka atau tertutup. Tumbuhan perlu disiram dengan kerap, diberi makan, melonggarkan tanah. Apabila masak dari 1 sq. m mengumpulkan hingga 11 kg buah.

Variasi matang awal yang masak 40-45 hari selepas pucuk pertama muncul. Buah-buahan sama rata, panjang, berbentuk silinder, dengan permukaan halus atau sedikit bergaris. Kulitnya nipis, hijau-hitam. Pulpa berwarna kuning muda, padat. Buah-buahan seberat hingga 1 kg. Ovari muda sering ditambahkan ke salad dan bukannya timun..

Benih disemai pada pertengahan April untuk anak benih atau pada akhir Mei di tanah. Zucchini dituai sebelum fros boleh disimpan di ruang tamu hingga awal hingga pertengahan musim panas. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan 15-20 kg zucchini.

Zucchini untuk Ural

Untuk mendapatkan hasil zucchini yang tinggi di Ural, disarankan untuk menggunakan sebilangan besar varietas varietas dan kacukan.

Berbentuk pir

Buah-buahan dengan kulit jeruk pucat. Permukaan mereka yang berbentuk pir dan sedikit bergaris sangat menarik perhatian. Jisim satu buah mencapai 1-2 kg. Pulpa berwarna oren terang, lembut.

Ini adalah tumbuhan termofilik yang tumbuh dengan baik hanya pada suhu di atas +25 darjah. Buah masak 80-90 hari selepas pucuk pertama muncul.

Gunung

Tanaman tahunan yang dikembangkan oleh penternak Rusia. Tumbuhan ini mempunyai daun hijau gelap dengan bentuk yang sangat dibedah. Buah masak sepenuhnya 45 hari selepas percambahan.

Zucchini berbentuk silinder, kulitnya berwarna susu, dagingnya tegap dan putih, rasanya kaya. Sebiji sayur mempunyai berat kira-kira 1 kg. Tanaman yang dituai sesuai untuk memasak kaviar labu dan pemeliharaan.

Zebra

Zebra zucchini mempunyai warna yang menarik, kerana banyak tukang kebun sangat menyukainya. Kulit berwarna hijau gelap dengan jalur yang lebih ringan.

Ini adalah varietas matang awal dengan rasa yang sangat baik, peningkatan daya tahan terhadap penurunan suhu dan pelbagai penyakit. Sesuai untuk pengetinan buah yang panjangnya tidak mencapai 7 cm.

Menghasilkan varieti labu

Zucchini yang dihasilkan adalah jenis yang disukai oleh banyak tukang kebun yang menanam buah untuk keperluan peribadi mereka dan mendapat keuntungan yang baik dari penjualannya.

Belogor F1

Belukarnya padat. Buah-buahan berair tumbuh di atasnya, masak sepenuhnya 50 hari selepas percambahan. Bahagian kulit zucchini berwarna putih, berat rata-rata mereka mencapai dari 500 g hingga 1 kg. Buah berlangsung sekitar 90 hari. Hibrid ini tahan terhadap acuan kelabu. Mungkin terkena anthracnose, cendawan tepung dan bakteriosis.

Tukang kebun dari 1 sq. dituai hingga 14 kg zucchini masak.

Kuand

Pelbagai unik yang dihargai oleh tukang kebun. Warna buah adalah kelebihan utama varieti. Kulit buahnya berwarna hijau muda dengan garis kabur dari warna yang lebih gelap. Selalunya, warna zucchini dicirikan sebagai "penyamaran". Budaya ini tahan terhadap cuaca buruk dan pelbagai penyakit. Buah berlangsung sehingga dua bulan. Dalam tempoh ini, tukang kebun dapat mengumpulkan hingga 9 kg tanaman dari 1 sq. Berat sayur-sayuran yang matang mencapai 1-1,5 kg.

Penjagaan zucchini melibatkan langkah-langkah agronomi tradisional. Pada awalnya, anda perlu memberi perhatian untuk melindungi zucchini dari rumpai.

Nefritis

Hibrida awal yang mula berbuah 53 hari selepas percambahan. Pelbagai lebat dengan kebolehpasaran dan rasa yang tinggi. Kulit zucchini mempunyai rona hijau gelap, permukaannya licin. Tiada riben. Sayuran mempunyai bentuk silinder. Buburnya berkrim ringan, menebal, berserabut. Satu buah boleh mempunyai berat antara 700 g hingga 1,5 kg.

Menyemai dilakukan pada bulan Mei. Lebih baik menanam di tanah di mana pendahulunya adalah kentang, kubis, bawang. Tumbuhan memerlukan penyiraman, melonggarkan dan memberi makan. Dari 1 kaki persegi menuai 12-14 kg buah masak.

Zucchini mini

Semasa menanam varieti ini, tanaman pertama dituai 90 hari selepas tunas pertama muncul. Zucchini masak mencapai berat hingga 400 g. Tempoh berbuah adalah 3 bulan. Dalam tempoh ini, pengumpulan kira-kira 5 kg dari 1 kaki persegi adalah mungkin. m.

Buah-buahan halus, berbentuk silinder, dengan kulit hijau muda. Budaya ini memerlukan pelembapan tanah, kadang-kadang berpakaian teratas.

Walnut

Varieti awal yang masak 90 hari selepas percambahan. Menahan cuaca panas. Tumbuhan ini tahan busuk pada musim panas. Berat sumsum sayur matang mencapai 3 hingga 5 kg.

Satu kilang mampu menghasilkan hingga 8 kg zucchini. Benih disemai di tanah yang hangat di bahagian kebun yang cerah.

Varieti pendebungaan sendiri

Jenis zucchini seperti ini menyumbang untuk mendapatkan hasil panen yang stabil, tanpa mengira cuaca, kehadiran serangga dan faktor lain..

Cavili F1

Hibrid ini adalah hasil pemilihan Belanda. Buahnya masak 40-45 hari selepas pucuk pertama muncul. Tanaman ini sesuai untuk penanaman dalaman dan luaran. Ukuran semak adalah padat, kerana 1 persegi. m mempunyai 4 tanaman pada masa yang sama. Zucchini dituai hingga akhir musim luruh.

Zucchini silinder dengan kulit hijau muda dan daging putih dengan warna kehijauan. Panjang sayur - 22 cm, berat - 320 g. Buburnya berair, lembut. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 9 kg zucchini.

Parthenon F1

Ini adalah kacukan yang dibiakkan oleh penternak dari Belanda. Oleh kerana tanaman itu diserbuki sendiri, tukang kebun dapat dari 1 sq. m untuk mengumpulkan hingga 15 kg zucchini. Belukarnya padat, tidak terlalu tumbuh. Tanaman dituai dalam masa 40-45 hari selepas percambahan.

Kelebihan hibrida adalah berbuah jangka panjang, hingga September. Buah-buahan dengan kulit hijau gelap. Bentuknya berbentuk silinder, permukaannya licin dan sekata. Panjang sayur - 20-25 cm, berat - hingga 300 g.

Suha F1

Hibrid masak awal - tanaman dituai dalam masa 30-40 hari selepas percambahan. Sesuai untuk penanaman dalaman dan luaran. Zucchini berbentuk silinder, dengan kulit hijau muda dan bintik-bintik cahaya di permukaan. Panjang zucchini mencapai 18 cm, berat - hingga 700 g.

Bahan penanaman disemai pada bulan Mei. Budaya memerlukan kelembapan, penyiangan, makan. Kulit buah mengandungi kepekatan bahan kering yang tinggi, sebab itulah zucchini tetap berair pada musim luruh. Buburnya sedap. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 13 kg zucchini.

Medusa F1

Hibrid super awal, matang dalam masa 35 hari selepas penampilan pucuk pertama. Kilang ini padat, sesuai untuk tumbuh di luar rumah atau rumah hijau. Belukar berdebu sendiri. Zucchini mempunyai bentuk clavate, kulitnya halus, nipis, lembut, hijau muda. Pulpa padat, manis, berwarna hijau. Panjang sayur-sayuran mencapai 25-30 cm, berat - hingga 800 g.

Zucchini matang boleh disimpan dalam jangka masa yang lama, sehingga bermulanya musim baru. Dari 1 kaki persegi menuai hingga 9 kg.

Sangrum F1

Hibrid yang disebat sendiri awal, matang 38-40 hari selepas pucuk pertama muncul. Diusahakan di tanah terbuka dan tertutup. Belukar tinggi didominasi oleh saiz yang padat. Kerja penanaman dijalankan pada bulan Mei.

Zucchini memiliki bentuk silinder, kulitnya berwarna hijau muda. Pulpa berwarna hijau, tegas, lembut. Berat purata sayur mencapai 350 g. Sayuran disimpan untuk waktu yang lama setelah penuaian. Budaya memerlukan penyiraman, penyusuan yang baik.

Varieti untuk ditanam di tanah terbuka

Banyak jenis zucchini cenderung menyebarkan bulu mata panjang, masing-masing, memerlukan kawasan yang luas. Pada masa yang sama, tukang kebun moden sering terhad di kawasan kecil di mana anda ingin menanam beberapa tanaman yang berbeza pada masa yang sama..

Hitam kacak

Pelbagai masak awal. Ia dicirikan oleh pulpa buah yang padat, tanpa kepahitan. Panjang zucchini itu sendiri mencapai kira-kira 20 cm. Kulit berwarna hijau gelap. Berat buah purata mencapai 600-900 g. Tempoh musim tanam mencapai 50-55 hari. Buahnya mempunyai bentuk silinder dengan pita ringan. Disifatkan oleh rasa yang sedap.

Varieti ini mempunyai ketahanan yang tinggi terhadap cendawan tepung, tetapi perlu mematuhi syarat penjagaan tertentu. Memerlukan penyiraman berterusan, penimbunan, pelonggaran tanah.

Spaghetti

Pelbagai unik yang baru-baru ini menjadi popular. Zucchini muda rasanya sama dengan jenis biasa. Tetapi setelah matang penuh, pulpa buah mula terkelupas menjadi serat, yang menyerupai sejenis spageti labu, yang mempunyai banyak peminat. Secara luaran, zucchini matang dalam bentuk dan warna kulitnya serupa dengan tembikai kecil. Panjang zucchini mencapai 30 cm, berat 0 0.7-1.2 kg. Kupasnya lebat.

Satu-satunya kelemahan variasi adalah tempoh pematangan akhir - 95-130 hari dari percambahan hingga kematangan penuh buah. Ditanam oleh biji, lebih jarang oleh anak benih.

Lagenaria Calabaza

Pelbagai masak awal. Mereka mengambil buah-buahan hijau, daun apik dan tunas. Warna kulitnya berwarna putih, kadang-kadang hijau muda, permukaannya licin, bentuknya berbentuk silinder. Panjangnya mencapai 1-1.2 meter, beratnya hingga 12 kilogram. Apabila masak, buah-buahan membengkok, mengambil bentuk yang tidak biasa.

Menyemai dilakukan di kawasan terbuka pada bulan April. Merawat tanaman menyediakan pengikatan tunas yang tumbuh tepat pada waktunya, menyiram, memberi makan secara berkala, melonggarkan tanah. Buahnya masak 80-100 hari selepas percambahan. Sehingga 40 kg buah dituai dari satu tanaman.

Odessa-52

Pelbagai kematangan awal, dibiakkan oleh penternak Ukraine pada pertengahan abad ke-20. Dari pucuk pertama hingga kemunculan buah masak, hanya 40 hari berlalu.

Zucchini dicirikan oleh bentuk bujur, kulit susu atau kehijauan dengan bintik-bintik kecil. Pulpa berwarna merah jambu atau kekuningan. Varieti ini berbuah, mempunyai daya tahan yang tinggi terhadap fros dan penyakit.

Varieti kuning

Terdapat pelbagai jenis zucchini dengan kulit kekuningan, yang menarik perhatian tukang kebun. Varieti praktikalnya tidak dapat dibezakan dari zucchini putih atau sayur-sayuran dengan warna kulit yang berbeza..

Nenas

Pelbagai masak awal. Tumbuhan dengan bentuk semak padat. Buah bermula 40-45 hari selepas percambahan dan berlangsung lama dan banyak. Buah terakhir dikeluarkan sebelum fros pertama. Mereka sedap dan mengandungi vitamin lengkap.

Kulit zucchini berwarna keemasan dengan warna kuning, bentuknya berbentuk silinder. Buburnya berair, tidak kasar untuk masa yang lama. Popular untuk pemeliharaan dan penggunaan sebagai lauk.

Zolotinka

Sehingga kini, Zolotinka dianggap sebagai salah satu jenis terbaik, dan bahkan banyak kacukan asing tidak melampauinya. Nama itu tersendiri - kulit buahnya berwarna kuning, tanaman belukar. Buahnya memanjang. Buburnya berair, rangup, rasanya tinggi.

Buah dengan berat hingga 500 g, panjangnya kira-kira 15 cm 40 hari selepas percambahan. Sehingga 15 zucchini dituai dari satu belukar.

Rush Emas F1

Hibrida zucchini yang terkenal, panjangnya 32 cm, berat hingga 200 g. Buburnya enak, lembut, berair, manis. Ini adalah wakil pilihan Belanda.

Kilangnya kuat, lebat, mempunyai hasil yang tinggi. Benih disemai pada bulan Mei. Sesuai untuk penanaman luar. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 12 kg buah masak.

Garis Emas F1

Hibrida matang awal yang dibiakkan oleh penternak Czech. Buahnya masak 40 hari selepas percambahan. Kupas berwarna hijau keemasan, buburnya berair dan manis. Zucchini dimakan walaupun segar.

Sayuran berbentuk silinder mencapai panjang hingga 30 cm, diameter 4-6 cm. Benih disemai di tanah terbuka pada akhir Mei. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 6 kg buah.

Cahaya matahari F1

Hibrida yang dibiakkan oleh penternak Perancis. Zucchini berukuran kecil, panjang 18 cm, beratnya tidak lebih dari 200 g. Permukaan kulitnya licin, kuning keemasan, berbentuk silinder. Benih ditanam di tanah terbuka pada bulan Mei. Tanaman dituai 40-45 hari selepas percambahan.

Tebal kecil, padat. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 12 kg zucchini masak.

Berwarna kuning

Pelbagai masak awal. Tumbuhan lebat. Buah-buahan dengan kulit kuning cerah, berbentuk silinder, dengan beberapa menyempit ke arah tangkai. Jisim satu sayuran ialah 0.7-1.4 kg. Buburnya sedap, berair. Panjang zucchini - hingga 20 cm.

Pelbagai dapat ditanam dengan biji dan juga anak benih. Penuaian varieti ini dituai pada bulan Ogos-September. Dari 1 kaki persegi m keluar dari 5 hingga 12 kg buah masak.

Varieti Bush

Terdapat begitu banyak zucchini semak, sebab itulah sukar untuk menyenaraikan semua budaya. Berikut adalah jenis yang dianggap paling popular di kalangan tukang kebun. Permintaan untuk zucchini seperti ini adalah kerana rasa dan hasilnya yang tinggi..

Iskander F1

Tanaman ini tidak bercabang, tumbuh dalam bentuk semak yang besar dan merebak. Ini adalah hibrida Belanda yang unik yang menarik dengan hasil yang tinggi dan peningkatan daya tahan terhadap banyak penyakit. Zucchini masak awal, masak 40-45 hari selepas percambahan.

Zucchini berbentuk kelabu atau silinder, sempit, dengan permukaan yang halus dan riben ringan. Kulitnya berwarna hijau muda dengan tompok-tompok putih. Panjang zucchini mencapai 20 cm, beratnya 550-700 g. Sehingga 17 kg tanaman dituai dari belukar. Bubur buahnya berwarna lembut, enak, hijau pucat atau berwarna terang.

Angkasawan

Rumpun pematangan awal semak yang matang 45-50 hari selepas pucuk pertama muncul. Mendapat populariti di kalangan tukang kebun kerana penyimpanan buah yang dituai dalam jangka masa panjang. Mempunyai rasa yang baik dan kehadiran nutrien dalam komposisi.

Buah memanjang, elips, bahkan dengan permukaan yang halus. Kulitnya nipis, hijau. Pulpa berwarna putih, berair, dengan biji. Panjang satu buah hingga 16 cm. Buah-buahan bersifat universal, ia dimakan dalam musim dalam pelbagai bentuk. Kilang itu sendiri padat. Sesuai untuk tumbuh di luar rumah dan rumah hijau.

Gribovsky

Cendawan cendawan tumbuh di pelbagai tanah. Buah berlaku 55-60 hari selepas pucuk pertama muncul. Tempoh penuaian boleh sampai satu setengah bulan setelah buah pertama dikeluarkan..

Belukar yang padat dan kuat, di mana bunga melekat di pangkal, dan kemudian buah. Zucchini berbentuk silinder. Kulitnya lebat, tegas, kekuningan. Buburnya berair, padat, dengan biji. Pelbagai menarik dengan rasa yang sangat baik. Mengandungi banyak mineral dan vitamin.

Putih

Variasi matang awal dan menghasilkan tinggi, masak 40 hari selepas pucuk pertama muncul. Zucchini masak mencapai berat sekitar 1 kg.

Kupasnya berwarna putih, dagingnya berwarna putih dengan warna kekuningan, berair. Pelbagai ini sangat digemari untuk memasak dan mengawet..

Air terjun

Hibrida yang baru masak dengan citarasa yang unik dan penampilan yang menarik. Buahnya berbentuk silinder, dengan permukaan halus dan kulit hijau. Pulpa padat, putih. Berat satu zucchini ialah 400-500 g. Dari saat percambahan hingga pematangan, hanya 42 hari berlalu.

Menyemai dilakukan pada bulan April, Mei. Air Terjun Zucchini lebih suka tanah ringan, di mana pendahulunya adalah kentang, bawang, kubis, kekacang. Penjagaan terdiri daripada melonggarkan jarak baris, penyiangan, penyiraman, jika perlu, memberi makan. Penyiraman sangat diperlukan semasa berbunga dan berbuah. Dari 1 kaki persegi m mengumpul 7-9 kg zucchini.

Varieti labu dengan kulit lembut

Kadang-kadang tukang kebun tidak perlu menyimpan zucchini untuk waktu yang lama, jadi mereka memilih varieti dengan kulit lembut. Zucchini seperti itu segera digunakan untuk penyediaan hidangan..

Bush Putih

Ini adalah pilihan Belanda yang matang awal. Buah muncul 5-6 minggu selepas percambahan. Tukang kebun memperhatikan persembahan sayur-sayuran yang baik; mereka mempunyai permukaan rata, bentuk silinder biasa, kulit hijau muda.

Pulpa berwarna putih berkrim, lembut, berair. Varieti menarik dengan peningkatan daya tahan terhadap pelbagai penyakit.

Genov

Pelbagai yang diperolehi oleh penternak Itali. Ini adalah varieti matang awal, buahnya dituai 35-60 hari selepas percambahan. Buah-buahan kecil, mengekalkan pulpa dan kulit yang lembut untuk masa yang lama. Berat sebiji zucchini mencapai 0.9-1.7 kg.

Pelbagai ini sesuai untuk tumbuh di luar rumah dan rumah hijau. Ia dicirikan oleh peningkatan daya tahan terhadap penyakit iklim lembab - bakteriosis dan cendawan serbuk.

Jenis memanjat

Anda dapat memenuhi varieti bukan sahaja semak, tetapi juga pendakian. Mereka menghasilkan buah-buahan yang boleh dimakan, dan bulu mata tumbuh-tumbuhan baik untuk menghias kawasan berhampiran rumah..

Gergasi yang luar biasa

Pelbagai pematangan yang sangat awal. Tidak hairanlah ia mendapat namanya, kerana buahnya benar-benar mencapai ukuran yang sangat besar hingga 1 meter. Kilang itu ditenun dengan pokok anggur yang panjang. Buahnya berat, berat dari 6 hingga 10 kg.

Varieti ini mempunyai daya hidup yang tinggi, tahan sejuk dan kelembapan dengan baik. Varietas ini dihargai kerana kadar pemeliharaannya yang tinggi - buah dapat disimpan dari satu setengah hingga dua tahun.

Mendaki

Varieti Zucchini, dibiakkan oleh penternak Itali. Sebuah kilang memanjat dengan tanaman anggur 3-5 meter. Buah masak sedikit melengkung, dengan penebalan berbentuk mentol di hujungnya. Kulitnya berwarna kuning berkrim. Buburnya wangi, berair dan sedikit garing.

Kelebihan varietasnya adalah hasil tinggi, pemeliharaan penampilan semasa pengangkutan, jangka hayat yang panjang.

Varieti untuk tumbuh di Siberia

Terdapat varieti zucchini yang dibiakkan khas untuk Siberia yang tahan terhadap keadaan cuaca yang keras. Berikut adalah yang terbaik.

Penggelek

Pelbagai kematangan awal, memilih tanah. Lebih suka tanah di mana bawang, kentang, kubis, kekacang adalah pendahulunya. Labu memanjang boleh tumbuh di mana-mana tanah. Sayur-sayuran mempunyai kulit kehijauan, daging putih.

Buahnya masak 35 hari selepas percambahan. Pada masa akan datang, hasilnya meningkat dengan ketara. Tuai sebelum fros pertama. Kelebihan varietas ini adalah kadar penyimpanan yang tinggi, ketahanan terhadap kerosakan mekanikal..

Jangkar

Zucchini dari varietas ini ditanam di mana-mana sahaja, kecuali di wilayah utara. Belukar kecil. Buah masak 45 hari selepas percambahan.

Buahnya memanjang, berbentuk elips. Kulitnya pucat, dagingnya putih, lebat. Varietas ini bertolak ansur dengan pengangkutan jarak jauh, ia disimpan dalam jangka masa yang lama. Sebaiknya tanam zucchini di luar rumah.

Lagenaria berbuah panjang

Ini adalah pelbagai jenis buah zucchini yang sudah masak dan boleh dituai dalam masa 45-55 hari selepas pucuk pertama muncul..

Zucchini dengan kulit hijau pucat yang rapuh dan rapuh. Bentuknya memanjang, berbentuk silinder, permukaannya sedikit bergaris. Berat satu zucchini mencapai dari 900 g hingga 1.7 kg. Disyorkan untuk penanaman luar. Memerlukan penyiraman secara berkala, pembalut atas, pelonggaran tanah dan penggilingan.

Firaun

Pelbagai masak awal. Tumbuhan tumbuh seperti semak atau menenun, membentuk 1-2 bulu mata tidak lebih dari 50 cm. Zucchini mempunyai bentuk silinder, kulit hijau gelap dengan bintik-bintik kecil. Jisim satu zucchini mencapai hingga 1 kg. Pulpa lembut, berair. Buah dituai 39-43 hari selepas pucuk pertama muncul. Dari 1 kaki persegi m dikumpulkan 6-9 kg, di bawah tempat perlindungan filem sementara, penunjuk meningkat menjadi 15 kg.

Varieti ini meningkatkan daya tahan terhadap kerosakan buah dan ketahanan sejuk relatif. Zucchini masak yang besar boleh disimpan di dalam bilik yang sejuk hingga bulan Mac.

Tuan penting

Varieti yang agak muda, yang muncul tidak lama dahulu, tetapi mendapat simpati dari para pekebun Siberia. Buah masak lebih awal - 45-60 hari berlalu dari saat menyemai hingga matang sepenuhnya.

Permukaannya bergaris. Kupas berwarna hijau tua, dagingnya berkrim. Buahnya berair dan lembut. Berat satu sayuran akar mencapai dari 600 g hingga 1.3 kg.

Berwarna putih

Pelbagai masak awal. Tumbuhan lebat. Buah muncul 36-44 hari selepas percambahan.

Buah berbentuk silinder, sedikit bergaris di pangkal, enak. Kupas berwarna hijau keputihan; apabila biji sudah masak, ia berubah menjadi putih atau kuning. Berat sebiji buah ialah 0.7-1 kg. Dari 1 kaki persegi menuai kira-kira 7-10 kg tanaman. Kelemahan varietas adalah bahawa ia tidak cukup tahan terhadap busuk buah.

Pestrushka

Zucchini pelbagai jenis Siberia yang sudah masak. Belukarnya padat. Diperlukan 45-55 hari untuk buahnya matang sepenuhnya. Zucchini mempunyai kulit nipis, bintik-bintik kecil terletak di permukaan hijau muda. Di dalam, buahnya berwarna putih, agak berair, tetapi sedikit manis.

Kukang masak boleh berbaring hingga musim bunga jika disimpan dengan betul. Ragamnya tidak perlu dijaga. Ia masak dengan baik dengan penyiraman minimum, tetapi lebih suka tanah lembap. Dari 1 kaki persegi dituai hingga 7 kg zucchini masak.

Kebahagiaan India

Variasi matang awal yang disesuaikan dengan iklim Siberia yang keras. Ia dicirikan oleh penunjuk daya tahan tinggi terhadap suhu dan penyakit di bawah sifar. Berbuah 45-60 hari selepas menyemai.

Varieti dengan kualiti penjagaan yang sangat baik

Terdapat beberapa jenis zucchini, yang setelah penuaian disimpan untuk waktu yang lama dan tidak kehilangan rasa dan sifat berguna. Varieti ini merangkumi yang dijelaskan di bawah..

Aral F1

Hibrida matang awal yang dicirikan oleh hasil yang tinggi. Belukar itu padat. Zucchini berbentuk bujur memanjang, kulitnya berwarna kehijauan pucat dengan jaringan urat putih yang padat. Pulpa berwarna putih, tegas. Tanaman pertama dituai dalam masa 30 hari selepas percambahan.

Hampir tidak jatuh sakit. Zucchini sesuai untuk diproses untuk penuaian musim sejuk.

Festival F1

Hibrida yang biasanya digunakan untuk tujuan hiasan: mereka menghiasi pondok musim panas dan rumah desa. Buah bulat serupa dengan labu hiasan. Berat satu zucchini mencapai 600 g.

Kulitnya berwarna menarik di permukaannya terdapat penggantian jalur hitam, kuning, hijau dan putih. Rasa sayurnya cukup sedap. Sesuai untuk isian, acar dan panggang.

Kunci Emas

Pelbagai kematangan awal dan tahan sejuk. Zucchini memiliki bentuk silinder, panjang hingga 18 cm. Sayuran setelah panen pada musim luruh, disimpan dengan baik hingga Februari, sementara rasa dan kebolehpasarannya tidak hilang.

5-6 buah masak dituai dari satu belukar sekaligus.

Negro

Variasi matang awal yang mula berbuah 40 hari selepas percambahan. Belukarnya padat. Buahnya berbentuk silinder, memanjang. Berat sebiji buah mencapai hingga 1 kg.

Kulitnya halus, berwarna hitam-hijau dengan bintik-bintik putih kecil. Kulit tebal, sederhana tebal, yang memastikan penyimpanan jangka panjang. Pulpa berwarna hijau, berair. Benih disemai pada akhir Mei dan awal Jun selepas musim sejuk. Buahnya sejajar, menarik dalam bentuk silinder. Penyampaian adalah kelebihan utama dari pelbagai. Kulit berwarna hijau muda. Pulpa berwarna putih, dengan rasa berair yang sederhana.

Hari ini terdapat banyak jenis zucchini lembut dan berair dengan rasa yang sangat baik. Semuanya berbeza dari segi penampilan, menarik dengan dimensi yang ketara dan warna kulit. Penanaman yang betul akan memastikan hasil yang tinggi, tanpa mengira jenis mana yang dipilih.