Segala-galanya mengenai gooseberry

Peminat penanaman gooseberry lebih baik melangkau hutan yang sistematik dan terus ke cerita dan bahan-bahan berikut, lebih biasa, tetapi menarik di bawah ini..

Gooseberry dan taksonomi (untuk lemah hati - jangan baca)

Buah gooseberry biasa bagi mereka yang memutuskan untuk mengetahui tempatnya yang tepat di Kerajaan Tanaman sama sekali tidak biasa. Para saintis sebulat suara mengenali gooseberry sebagai saudara currant: kedua-dua tumbuhan berasal dari genus Currant (Ribes). Ahli taksonomi tidak bersetuju dengan cara berikut. Ada yang menganggapnya sebagai spesies yang terpisah dari genus Grossularia (Gooseberry). Lain-lain - sebagai spesies dalam keluarga Grossulariaceae, anggota subgenus Grossularia (Gooseberry). Iaitu, beberapa - untuk genus Currant (Ribes), yang lain - untuk genus Gooseberry.

Apa yang kita peduli dengan kontroversi saintifik? Anda hanya boleh menjadi pingsan apabila Gooseberry Eropah yang sama boleh disebut Ribes uva-crispa (L.), Grossularia uva-crispa (L.) Mill.) Atau, secara umum, G. vulgaris Spach.

Menurut klasifikasi nama tumbuhan antarabangsa (IPNI), yang paling dikenali dan tersebar luas adalah Grossularia…. Bukan elips - kata sifat khusus yang sesuai. Perkara yang sama berlaku di TSB. Contohnya, Grossularia reclinata L - Gooseberry biasa. Dan sinonimnya - Ribes uva-crispa L - baru sahaja memulakan penghijrahan secara beransur-ansur dari karya ilmiah tahun 60-an-70-an abad ke-20 ke kesusasteraan popular untuk tukang kebun dan kandungan media digital. Rangkaian tidak terkecuali.

Akar bersejarah

Berdasarkan jumlah spesies dan kawasan penyebarannya, gooseberry tidak muda. Lebih daripada lima puluh spesies liar di mana-mana kecuali Australia, Afrika Tengah dan Selatan, Antartika - pengesahan ini.

Kami tidak akan berdebat mengenai tanah air - setiap tukang pasir memuji paya. Telah diketahui bahawa ia tumbuh di Rusia pada abad ke-11. Dengan nama "agryz", "bersen", "kryzh bersen", "kryzh simple", "kryzh shaggy" dan "kryzh red" dia menandakan kehadirannya di kebun kerajaan, biara dan raja. Ini telah disebutkan dalam sumber-sumber Eropah Barat sejak abad ke-16, dan sumber Amerika Utara dari abad ke-18. Mungkin itulah sebabnya nama samaran - "anggur Rusia" berakar di belakang gooseberry hijau.

Dari abad XVII - XVIII. dalam. semak berduri telah berakar di kebun dan kebun raya. Dan sejak abad ke-19, banyak kacukan telah muncul dengan pendatang berbuah besar dari Eropah Barat. Belukar gooseberry dipotong oleh kulat cendawan serbuk pada awal abad yang lalu. Keselamatan datang dalam bentuk hibrida tahan spherotec baru dengan varietas Amerika. Pada 60-70 abad yang lalu, terdapat lebih dari satu setengah ribu jenis. Berapa banyak yang ada sekarang - dengan mengambil kira teknologi pengubahsuaian genetik - sukar untuk dinyatakan.

Gooseberry - faedah dan kemudaratan

Belukar gooseberry adalah keseluruhan gudang ubat-ubatan. Dan, seperti mana-mana ubat, ada baiknya "terus menerus" untuk menghampiri jumlah yang diserap. Walau bagaimanapun, badan yang sihat dari gooseberry hanya baik, pasti tidak akan membahayakan. Perhatian mesti diberikan kepada pesakit hipotensi dan mereka yang menderita keasidan tinggi, beberapa gangguan pencernaan lain. Nasihat pemakanan tidak pernah menyakitkan.

Manfaat gooseberry, bahaya yang tidak mungkin, ditunjukkan oleh penyelidikan oleh ahli kimia. Untuk vitamin C, aktiviti vitamin yang disebut rata-rata adalah 27 mg%. Serotonin tumbuhan (1.8-3.8 mg%) mempunyai, selain kesan yang diketahui sebelumnya, juga kesan antitumor. Asid folik secara positif mempengaruhi pembentukan darah.

Vitamin B lain, karoten (aka provitamin A) bukan beri, tetapi hanya gudang farmasi. Tambahkan di sini gula, sebilangan besar mineral dan unsur surih (K, Y, Na, Ca, Fe, Mn, Co, Zn, P, Cu) dan banyak sebatian lain yang berguna. Dalam varietas dengan beri berwarna gelap, terdapat lebih banyak vitamin R. Pektin, yang mana gooseberry mempunyai sifat kulinernya agar dapat berfungsi dengan baik, menyumbang kepada penghapusan garam logam berat dari tubuh pesakit (dan hanya menikmati diri mereka sendiri).

Kandungan kalori gooseberry - 43 kcal per seratus gram buah beri - memungkinkan untuk menggunakannya dalam diet. Beri dibezakan oleh kesan pencahar ringan. Secara semula jadi, kandungan kalori gooseberry tidak boleh dikelirukan dengan kandungan kalori jem gooseberry..

Oleh itu, tidak kira bagaimana anda menggunakan gooseberry, faedah dan keburukannya tidak dapat ditandingi. Dan dia hanya boleh membahayakan sesuatu - ketika makan berlebihan.

Agroteknik

Teknologi pertanian gooseberry hijau tidak jauh berbeza dengan varieti lain. Mengapa gooseberry hijau disebut? Hanya semak belukar dengan "semangka mini" lebih biasa di plot peribadi.

Secara luaran, ini adalah semak yang agak merebak dengan tinggi / diameter mahkota hingga satu setengah meter. Sistem akar 2 meter spesimen dewasa yang sangat kuat dan berkembang membolehkan semak gooseberry bertoleransi dengan kekeringan. Sekiranya semak beri lain boleh mati, yang ini hanya akan membuang ovari dan bahagian daunnya.

Belukar gooseberry dapat mentolerir lebih banyak asid dalam larutan tanah dengan tenang. Jangan hanya meletakkannya di dataran rendah - ia boleh membeku. Dan tanah liat dengan lebihan air tanah tidak sesuai dengan seleranya. Terasa hebat pada semua jenis tanah lain. Terutama jika pada musim panas anda memberi makan dengan infusi tahi lembu yang dicairkan 4-8 kali. Atau ayam. Tetapi yang terakhir harus dicairkan 10 - 12 kali. Untuk mengelakkan luka bakar tisu tumbuhan hidup, baldi larutan nutrien dituangkan dengan teliti ke dalam alur yang disiapkan terlebih dahulu di sekitar semak gooseberry.

Penanaman gooseberry akan dimulakan dengan menyiapkan tapak untuk anak benih. Tidak mungkin orang lain selain masokis (dengan sikap toleran terhadap mereka) ingin merangkak keempat-empat orang di bawah "kaktus Rusia". Dan artikel itu bukan untuk mereka. Oleh itu, perkara pertama yang perlu anda jaga semasa menanam adalah kebersihan dan pengisian tanah dengan pemakanan. Dengan baja segar, anda tidak akan berakhir dengan rumpai, lebih baik memperkenalkan kompos mineral-organik. Bahan-bahan: gambut, pupuk kandang, daun hijau dari rumpai dan tanaman kebun, sampah daun, habuk papan lapuk, jarum pain.

Setiap meter persegi lapisan "super sandwic" yang dihasilkan ditaburkan dengan:

- setengah kilogram baja nitrogen;

- 500-600 gram superfosfat;

- hingga 400 g batu kapur tanah (anda boleh menggunakan plaster kapur lama atau whitewash).

Setelah menyodok kompos yang dibasahi beberapa kali (jika kering) 2-3 kali setiap musim, ia dicampurkan dengan tanah yang disiapkan untuk lubang penanaman. Pengiraan - hingga dua baldi setiap lubang 40x40 atau 40x60 cm. Bahagian paling atas lubang dengan "koktel kompos" tidak perlu diisi, lebih baik menggunakan tanah yang subur dari laman web ini. Bagaimanapun, anak benih akan jatuh sakit untuk beberapa lama. Kepekatan nutrien yang tinggi - hanya akan menghalangnya daripada cepat berakar.

Bilakah untuk memindahkan gooseberry? Pada separuh kedua bulan September - awal Oktober. Cadangan mengenai waktu transplantasi gooseberry diberikan di sini untuk Rusia tengah.

Cara transplantasi: gooseberries yang tumbuh akan berjaya jika, segera setelah menggali, stek dipindahkan ke tempat yang sudah siap. Tetapi ia sedikit kering - tidak menjadi masalah. Letakkan semak di dalam air selama 6-8 jam. Akarnya, seperti semua anak benih lain, dilindungi sebaiknya setelah digali dengan mencelupkan ke dalam "chatterbox" tanah-tanah liat..

Tanah di sekitar semak tumbuh dilonggarkan, pada musim gugur - mereka menggali lebih dalam daripada sepertiga bayonet sekop. Apabila mula tumbuh, mereka berusaha mengekalkan bilangan cawangan ≈ 20-25 pcs. Dan hanya tinggal 3-4 pucuk muda untuk menggantikan yang berbuah. Pemangkasan penggantian dilakukan secara beransur-ansur selama beberapa tahun. Jika tidak, ia adalah hutan berduri dari dahan muda yang tidak terkira banyaknya. Mereka akan sukar memilih buah gooseberry dan mengurangkan hasilnya..

Anda boleh mula memilih buah gooseberry dalam setahun. Ini, tentu saja, tidak sepenuhnya berpotensi, tetapi akan ada sesuatu untuk dicuba. Buah akan berkembang secara luas dari usia tiga hingga empat tahun. Dan dengan pembentukan yang betul, pemberian makanan tahunan secara berkala dapat menyenangkan 10-15 tahun.

Penyakit gooseberry dan musuh lain

Sekiranya kita menyenaraikan penyakit gooseberry, selain dari spheroteka (cendawan tepung), bintik putih dan karat, sukar untuk mencari apa-apa. Pencegahan - elakkan penanaman lebat dan air, tempat bertakung rendah.

Penyemprotan dengan satu peratus cecair Bordeaux diamalkan segera setelah berbunga dan, sekali lagi, setelah satu dekad. Ini adalah langkah pencegahan yang baik bukan hanya terhadap cendawan serbuk..

Terhadap kayu bakar gooseberry, tunas kutu daun dan pencinta lain untuk menikmati daun muda dan pucuk - persediaan organofosforus. Tidak semasa penerbangan lebah dan memetik buah beri!

Kaedah penyimpanan

Anda tidak akan dapat menyelamatkan gooseberry "hidup". Tetapi: jem (terutama dicampur), jem, marshmallow sangat baik. Varieti masam memerlukan lebih banyak gula. Ia memerlukan banyak masa untuk membuang biji ketika menyiapkan "zamrud zamrud" yang dihargai oleh para pakar. Tetapi sangat berbaloi. Ia memerlukan buah goosberry hijau yang tepat untuk memasaknya..

Malah mereka berjaya membuat wain dari gooseberry. Walaupun di sini juga - dengan penambahan hadiah segar atau manis dari infield.

Gooseberry

Gooseberry adalah pokok renek berkepanjangan bertingkat dengan jangka masa berbuah yang panjang dan hasil yang tinggi - hingga 20-25 kg dari 1 semak. Belukar gooseberry mencapai ketinggian hingga 1.5 m dan diameter hingga 2 m. Gooseberry adalah tumbuhan lintang beriklim sederhana, bertolak ansur dengan sedikit peneduhan, tetapi cukup hygrophilous. Sistem akar gooseberry terletak pada kedalaman 40 cm. Ia paling baik diletakkan di sepanjang pagar pada jarak 1-1.5 m dari belukar. Lama kelamaan, mereka tumbuh, membentuk dinding berduri yang kukuh..

Varieti gooseberry: Kuning Inggeris, Zamrud, Rusia, Smena, Madu, Pink awal, Moscow, Merah, Pink 2, Musim bunga, Cenderamata, Pencuci mulut, Chernomor.

Di negara kita, gooseberry diperkenalkan ke budaya sejak berabad-abad yang lalu. Terdapat maklumat bahawa ia ditanam di kebun biara pada abad ke-11. Pada abad XV. di bawah Tsar Ivan III, buah gooseberry ditanam di kebun Moscow. Ia mendapat pengedaran terbesar pada abad ke-19, ketika sebilangan besar varietas berbuah besar dibiakkan di England.

Pada masa yang sama, varieti gooseberry berbuah besar dari pilihan Eropah Barat dibawa ke Rusia dan secara beransur-ansur mula menggantikan varieti tempatan yang tidak produktif. Setelah penembusan penyakit gooseberry berbahaya seperti cendawan serbuk (spheroteka) ke negara kita dari Ireland pada tahun 1900, kawasan di bawah tanaman ini telah menurun dengan ketara. Ketika pada tahun 1914 ditemukan ubat untuk memerangi penyakit ini, dan kemudian varietas tahan sfera dibiakkan, budaya gooseberry mulai hidup kembali..

Kandungan kalori gooseberry

Gooseberry adalah produk makanan, 100 g yang mengandungi 43 kcal. Nilai tenaga gooseberry dalam tin dalam sirup gula ringan adalah 73 kcal per 100 g. Dalam bentuk ini, pengambilan gooseberry yang berlebihan boleh menyebabkan munculnya pound tambahan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
0.70.29.10.684.543

Ciri-ciri berguna dari gooseberry

Beri gooseberry mengandungi vitamin: C (hingga 60 mg%), kumpulan B, provitamin A. Gooseberry mengandungi hingga 15% gula, mineral dan unsur surih (kalium, yodium, natrium, kalsium, zat besi, mangan, kobalt, zink, banyak fosforus dan tembaga), asid organik (malik dan sitrik), banyak asid folik, tanin, flavonoid.

Varieti beri berwarna gelap mengandungi vitamin P dan sejumlah besar zat pektin yang menyumbang kepada penghapusan garam logam berat dari tubuh manusia..

Buah gooseberry mengandungi sebatian hipotensi dan penguat kapilari, anti-sklerotik P-aktif (anthocyanin dan leuksanthocyanins). Berkat ini, gooseberry berkesan untuk pencegahan dan rawatan hipertensi, aterosklerosis dan penyakit kardiovaskular lain. Infusi Gooseberry menghilangkan kolesterol berlebihan dari badan.

Gooseberry masak mengandungi 1.8-3.8 mg% serotonin, yang mempunyai kesan antitumor. Asid askorbik pada buah gooseberry matang adalah 2 kali lebih banyak daripada yang tidak masak.

Gooseberry mempunyai sifat pencahar, diuretik dan koleretik ringan, jadi disyorkan untuk orang yang menderita penyakit ginjal, pundi kencing dan hati. Gooseberry mempunyai kesan hemostatik, anti-radang dan pemulihan.

Jus gooseberry yang dicampurkan dengan madu berguna untuk anemia, ruam kulit, dan pendarahan yang kerap. Penggunaan jus gooseberry membantu menghilangkan garam logam berat dari badan dan mengurangkan keadaan orang yang terdedah kepada radiasi; ia membantu menyingkirkan radionuklida dari badan. Dan jus gooseberry yang dicairkan dengan air (1: 2) digunakan sebagai agen penyegar yang menormalkan metabolisme.

Daun gooseberry mengandungi tanin dan pewarna.

Untuk sembelit kronik (sebagai pencahar ringan dan penghilang rasa sakit), rebusan beri gooseberry digunakan: tuangkan 1 sudu beri dengan 1 gelas air panas, rebus selama 10 minit dengan api kecil, sejuk dan tapis. Minum 50 g 4 kali sehari.

Kaldu gooseberry dan buah-buahan segar digunakan dengan berkesan dalam memerangi pendarahan menopaus yang berpanjangan dan untuk menormalkan kitaran haid.

Buah gooseberry dimakan segar dan dalam bentuk decoctions untuk hipovitaminosis, kekurangan zat besi, fosforus, tembaga, gangguan metabolik (contohnya, kegemukan), sembelit kronik, gastroenterocolitis, tetes, pendarahan.

Gooseberry dikonsumsi segar dan diproses menjadi kompot, jem, pengawet, marmalade, jus.

Ciri-ciri berbahaya dari gooseberry

Untuk mengelakkan pembengkakan perut dan ulser duodenum, kolitis dan enterokolitis, tidak digalakkan memakan buah gooseberry bagi orang yang mempunyai penyakit serupa.

Dalam penyakit buah pinggang dan saluran kencing, penggunaan gooseberry dalam jumlah kecil ditunjukkan..

Anda juga tidak boleh menggunakan gooseberry dengan intoleransi individu..

Video ini akan memberitahu anda bagaimana menanam buah gooseberry dan bagaimana merawatnya dengan betul agar anda sentiasa menikmati hasil panen..

Gooseberry

Gooseberry biasa (Ribes uva-crispa), sama ada Eropah atau yang ditolak - spesies ini merupakan wakil genus currant dari keluarga gooseberry. Tempat kelahiran tanaman tersebut ialah Eropah Barat dan Afrika Utara. Dalam keadaan semula jadi, ia masih terdapat di Eropah Selatan dan Tengah, Asia Tengah, Kaukasus dan Amerika Utara. J. Ruel adalah orang pertama yang menggambarkan gooseberry pada tahun 1536 dalam buku "De natura stirpium". Keberadaan buah gooseberry di negara-negara Eropah hanya diketahui pada abad ke-16, sementara pada abad ke-17 di England popularitinya meningkat tajam, sebagai hasilnya, kerja intensif penternak mulai mengembangkan jenis tanaman baru. Pada mulanya, hanya beberapa jenis gooseberry yang diperoleh, tetapi pada abad ke-19 sudah ada beberapa ratus. Juga, pakar dari Amerika mengusahakan buah gooseberry, mereka menerima kacukan tumbuhan ini, yang tahan terhadap cendawan serbuk, yang dianggap sebagai musuh utama budaya ini. Hari ini, gooseberry ditanam di hampir setiap negara. Di Rusia, tanaman seperti itu disebut "anggur utara".

Ciri Gooseberry

Biji gooseberry tidak berukuran sangat besar, tingginya tidak melebihi 1,2 m. Kulit kulitnya berwarna kelabu kecoklatan. Kilang ini mempunyai duri daun. Di permukaan pucuk muda berbentuk silinder, terdapat jarum nipis - ini adalah duri. Plat daun kusam petiolate berwarna puber pendek, mempunyai bentuk ovate kordoid atau bentuk bulat dan panjang sekitar 60 mm. Daunnya berukuran tiga hingga lima biji, dengan gigi tumpul di sepanjang pinggir. Bunga merah pucat aksila atau hijau muda dibuka pada bulan Mei. Buahnya berry berbentuk bulat atau bujur, panjangnya mencapai 1.2 cm (dalam beberapa jenis, panjang beri adalah kira-kira 4 cm), permukaannya mungkin telanjang atau ada bulu kasar di atasnya, terdapat tempat yang dapat dibezakan dengan baik. Mereka boleh berwarna putih, hijau, kuning atau merah dan masak dari bulan Jun hingga Ogos. Buah-buahan dari semak seperti itu sangat enak dan sihat, mengandungi garam logam, vitamin, asid organik dan tanin. Tumbuhan ini adalah tanaman madu awal, membantu menarik sebilangan besar serangga pendebunga ke plot kebun. Gooseberry subur sendiri, oleh itu, jika dikehendaki, anda boleh menanam hanya 1 semak di kebun, dan ia akan menghasilkan tanaman.

Menanam gooseberry di tanah terbuka

Pukul berapa untuk menanam

Anda boleh menanam gooseberry di tanah terbuka pada musim bunga atau musim luruh (dari hari-hari terakhir bulan September hingga separuh kedua bulan Oktober). Tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan menanam tanaman seperti itu pada musim luruh, kerana sebelum beku, anak benih berakar dengan baik, dan mereka mempunyai sistem akar yang cukup kuat.

Sebelum meneruskan penanaman langsung dari gooseberry, anda perlu mencari laman web yang paling sesuai untuk ini, yang mematuhi semua peraturan teknologi pertanian budaya ini. Perlu diperhatikan bahawa sistem akar semak seperti itu panjang, dan oleh karena itu dataran rendah untuk menanamnya tidak sesuai, kerana terdapat kemungkinan besar terkena penyakit jamur di daerah seperti itu. Tempat yang cukup terang, terletak di kawasan rata atau di lereng bukit, sesuai untuk mendarat, yang mesti mempunyai perlindungan yang dapat dipercayai dari angin sejuk yang bertiup dari timur dan utara. Tanah harus sedikit berasid atau neutral, sementara pHnya sekitar 6. Tanah berpasir, berpasir, berpasir dan tanah liat sangat sesuai untuk menumbuhkan kultur seperti itu, sementara dalam kes terakhir, permukaan tapak harus dilonggarkan sangat sering.

Menanam gooseberry pada musim luruh

Penyiangan semak ini rumit oleh fakta bahawa ia mempunyai duri tajam, dalam hal ini, pada minggu musim gugur pertama, perlu menyingkirkan semua rumpai yang tumbuh (misalnya, rumput gandum) dari kawasan yang diperuntukkan untuk menanam gooseberry. Segera sebelum menanam, tanah harus digali, sambil berusaha membuang semua rimpang rumpai. Selepas itu, permukaan tapak diratakan dengan garu, sementara semua ketulan besar mesti pecah. Penyediaan lubang penanaman harus dilakukan 15-20 hari sebelum penanaman, yang akan memungkinkan tanah menetap dengan baik. Panjang, kedalaman dan lebar fossa hendaklah setengah meter. Semasa menggali lubang, lapisan nutrien atas tanah mesti dilemparkan ke satu sisi, dan bawah subur - ke sisi lain. Lapisan atas tanah mesti dicampurkan dengan 50 gram kalium sulfat, dengan 10 kilogram humus atau kotoran busuk dan 50 gram superfosfat. Sekiranya anda menggunakan baja semasa menanam, anda tidak perlu memberi makan buah gooseberry selama beberapa tahun. Sekiranya tanah itu tanah liat, maka 1 baldi pasir sungai harus dituangkan ke dalam lubang pendaratan. Semasa penanaman, jarak 1-1,5 m harus diperhatikan antara anak benih, sementara jarak baris harus sekitar 3 m.

Sesuai untuk penanaman adalah anak benih berusia satu-dua tahun dengan sistem akar yang maju (panjang akarnya kira-kira 0,25-0,3 m), serta beberapa tunas yang kuat. Sebelum menanam gooseberry, ia mesti direndam dalam larutan baja organik selama 24 jam (3-4 sudu besar sodium humate selama setengah baldi air). Anak benih harus diletakkan di dalam lubang di lereng sedikit atau lurus, sementara setelah menanam, kerah akarnya harus dikuburkan beberapa sentimeter ke dalam tanah. Sistem akar tanaman mesti diluruskan dengan teliti. Lubang mesti diisi secara beransur-ansur, sambil terus memampatkan tanah. Anak benih harus disiram dengan 10 liter air. Setelah cairan diserap ke dalam tanah, permukaannya harus ditutup dengan lapisan mulsa (humus atau gambut), sementara ketebalannya harus 20-30 mm. Sekiranya anda membuka laman web ini, ini akan mengurangkan jumlah penyiraman, penyiangan dan pelonggaran dengan ketara. Tanaman yang ditanam perlu memotong semua pucuk, panjang ruas yang tinggal hendaklah sekitar 50 mm, sementara masing-masing harus mempunyai 5 atau 6 tunas.

Menanam gooseberry pada musim bunga

Menanam benih gooseberry di tanah terbuka pada musim bunga harus sama persis seperti musim luruh. Namun, para pakar tetap mengesyorkan agar lebih mengutamakan penanaman musim luruh, kerana tanaman yang ditanam pada musim bunga berakar kurang baik dan pertumbuhan batangnya lebih perlahan. Setelah menanam, pokok renek akan memberikan hasil panen penuh hanya pada tahun ketiga atau keempat. Beri dia penjagaan yang sewajarnya, dan dia akan menggembirakan anda dengan hasil beri yang sedap selama 10-15 tahun.

Penjagaan gooseberry

Cukup mudah untuk menanam dan menanam buah gooseberry, terutama jika tukang kebun mematuhi semua peraturan teknologi pertanian budaya ini. Pada awal musim bunga, ketika salji belum mencair, semak perlu disembur dengan air mendidih menggunakan botol semburan. Rawatan ini dilakukan untuk mengelakkan pelbagai penyakit dan perosak..

Adalah perlu untuk melonggarkan permukaan tanah di sekitar tanaman hingga kedalaman 8 hingga 10 cm pada bulan Mei. Untuk mengurangkan jumlah kelonggaran di masa depan, kawasan itu harus ditutup dengan lapisan mulsa. Sekiranya ada keperluan tersebut, maka semak pada waktu yang sama harus diberi larutan baja nitrogen dan kalium atau infus kotoran.

Gooseberry bertindak balas sangat negatif terhadap kelembapan yang tidak mencukupi di dalam tanah, terutamanya semasa berbunga (musim bunga) dan semasa tempoh masak beri (musim panas). Pakar mengesyorkan menggunakan pengairan tetesan atau bawah permukaan, di mana air akan segera mengalir ke sistem akar semak (hingga kedalaman 5-40 cm). Untuk keseluruhan musim tanam, dengan cara ini, pokok renek perlu disiram 3-5 kali. Pengairan sprinkler tidak sesuai untuk buah gooseberry, terutama dengan air sejuk. Sekiranya pada waktu musim semi tanah di sekitar semak ditutup dengan mulsa, maka jumlah penyiangan dan pelonggaran akan berkurang tajam. Namun, jika masih diperlukan untuk menghilangkan rumpai atau melonggarkan tanah, maka prosedur seperti itu harus dilakukan, walaupun terdapat duri tanaman yang tajam.

Di semak yang ditanam dalam barisan, dahan gantung mesti diangkat dengan peregangan atau jaring, yang harus ditarik di antara baris pada ketinggian 0,25-0,3 m di kedua-dua sisi barisan.

Penjagaan gooseberry pada musim luruh

Pada musim gugur, gooseberry perlu disiapkan untuk musim sejuk. Agar pokok renek dapat menanam tunas buah tahun depan, tidak perlu nutrien, jadi mesti diberi makan. Juga, pada musim luruh, pemangkasan dilakukan, kerana tidak digalakkan untuk melaksanakannya pada musim bunga..

Baja

Semak seperti itu memberikan hasil yang kaya selama bertahun-tahun, dan pada masa yang sama ia memerlukan nutrien, yang diperlukan dari tanah. Sehubungan itu, disarankan memberi makan gooseberry setiap tahun, menggunakan baja organik dan mineral. Pada musim bunga, di bawah 1 semak, anda perlu menambahkan 50 gram superfosfat, 25 gram kalium sulfat, buck baldi kompos dan 25 gram ammonium sulfat. Sekiranya pokok renek sangat besar dan menghasilkan hasil yang tinggi, jumlah baja yang ditunjukkan harus dua kali ganda. Baja digunakan pada tanah sepanjang perimeter mahkota, kerana pada diameter inilah sistem akar semak berada. Untuk menanam baja di dalam tanah, ia mesti dilonggarkan. Sebaik sahaja tanaman itu mekar, ia mesti diberi makan dengan larutan mullein (1: 5), sementara untuk 1 bush dari 5 hingga 10 liter larutan nutrien diambil. Penyusuan semula dengan mullein dilakukan selepas 15-20 hari.

Pemangkasan gooseberry

Memangkas gooseberry pada musim bunga

Pada awal musim bunga, sebelum tunas membengkak, buah gooseberry mesti dipotong. Untuk ini, perlu memotong semua batang yang lemah, berpenyakit, tidak produktif, layu, cedera dan fros. Juga perlu memotong semua pucuk basal, dan hujung cabang yang lemah harus dipotong sedikit ke tisu yang sihat. Ingatlah bahawa pemangkasan musim bunga hanya dapat dilakukan sebelum aliran getah bermula. Faktanya ialah aliran getah gooseberry bermula sangat awal, dan anda boleh terlambat dengan pemangkasan. Sekiranya anda memotong tanaman semasa aliran getah, ini akan menjadi lemah. Sehubungan itu, tukang kebun yang berpengalaman menasihatkan pemangkasan tanaman ini hanya pada musim luruh..

Memangkas gooseberry pada musim luruh

Semak seperti itu memerlukan pemangkasan biasa, yang harus dilakukan setiap tahun. Jika tidak, sudah pada tahun ketiga kehidupan gooseberry, penebalannya diperhatikan, yang memberi kesan negatif terhadap kualiti buah beri yang tumbuh tebal. Dan walaupun anda menipiskan semak pada waktunya, maka akan lebih mudah menyemburkannya dari perosak atau penyakit. Yang paling berharga adalah cawangan berusia lima hingga tujuh tahun. Dalam kes ini, cabang dari tiga pesanan pertama, cabang dan cabang lain dianggap rendah yang produktif. Itulah sebabnya cabang-cabang yang berumur lebih dari 8-10 tahun harus dipotong ke pangkal, warnanya hampir hitam. Akibatnya, semak akan tumbuh pucuk sifar, dan setelah beberapa lama mereka akan dapat menggantikan yang sudah tua. Sekiranya buah-buahan kecil bermutu rendah mula tumbuh di bahagian atas pucuk, maka mereka mesti dipangkas. Anda juga harus memotong batang yang tumbuh lama, dan juga batang yang terletak terlalu rendah. Tempat pemotongan, terutama pada batang tebal (diameter lebih dari 0,8 cm), harus dirawat dengan padang kebun, jika tidak, getah tanaman akan mulai mengalir keluar daripadanya.

Penyakit gooseberry dan rawatannya

Cendawan serbuk pada gooseberries

Cendawan serbuk (spheroteka) adalah bahaya terbesar bagi gooseberry. Penyakit ini dapat meninggalkan tukang kebun tanpa tanaman, sementara jika semak tidak dirawat, maka dalam beberapa tahun ia akan mati. Perkembangan spheroteca yang paling intensif diperhatikan dalam cuaca panas yang lembap. Di semak yang terkena pada minggu terakhir musim bunga atau pertama - musim panas, bunga putih yang longgar muncul di permukaan batang, pinggan daun dan buah beri. Setelah beberapa lama, plak ini menjadi kerak coklat. Pada batang yang terkena, kelengkungan dan pengeringan diperhatikan, pemintalan dan penghentian pertumbuhan plat daun yang dijangkiti berlaku, mereka menjadi rapuh. Buah yang terkena tidak dapat matang, retakan muncul di permukaannya, dan mereka jatuh. Untuk menyembuhkan tanaman yang terjejas, sebelum mekar, perlu menyemburkannya dengan larutan penyediaan HOM yang mengandungi tembaga (untuk 1 baldi air, 40 gram bahan). Anda juga boleh merawat belukar sebelum mekar dan di akhir berbunga dengan Topaz (ikuti arahan pada bungkusan). Selalunya, penyakit ini mempengaruhi jenis berikut: Lampu Emas, Rusia, Tarikh, Prune dan Triumphal. Terdapat juga varietas yang sangat tahan terhadap penyakit asing ini (tanah airnya adalah wilayah Amerika): Senator, Houghton, Grushenka, Afrika, Finets, dll. Lebih-lebih lagi, kebanyakan varietas ini tahan terhadap spherotec adalah hasil kerja penternak dari Amerika.

Penyakit lain

Dalam beberapa kes, semak seperti itu boleh terkena antracnose, mosaik, bintik putih atau karat piala. Sekiranya belukar terkena mozek, maka ia mesti digali dan dihancurkan secepat mungkin, kenyataannya adalah bahawa penyakit virus ini tidak dapat disembuhkan. Untuk rawatan pokok renek yang terkena bintik-bintik, antraknosa dan karat, campuran tembaga sulfat, Nitrafen atau Bordeaux digunakan. Dalam kes ini, tanaman dirawat dalam 2 langkah: penyemburan pertama dilakukan pada awal musim bunga sebelum tunas terbuka, dan yang kedua - 1.5 minggu setelah akhir penuaian. Untuk profilaksis, pada awal musim bunga, kawasan di mana gooseberry tumbuh mesti dibebaskan dari daun yang gugur, kerana mungkin mengandungi patogen, dan juga perlu membuang rumpai tepat pada waktunya.

Perosak dan kawalan gooseberry

Dalam beberapa kes, perosak dapat menetap di semak, sementara yang paling sering membahayakan tanaman adalah rama-rama gooseberry dan kutu daun. Sebelum gooseberry mekar, rama-rama rama-rama muncul dari tanah. Dia menyusun cengkaman telur di bunga tanaman. Apabila berbunga berakhir, ulat dengan warna hijau yang kaya akan muncul dari telur, mereka menggerogoti buah beri dan memakan biji. Sekiranya aphid menetap di belukar, maka daun daun akan mulai melengkung, batangnya menjadi lebih nipis dan menjadi bengkok, pertumbuhannya akan berhenti, menghancurkan dan jatuh buah-buahan yang belum masak juga diperhatikan. Untuk menyingkirkan perosak ini, semak mesti disembur dengan Fufanon atau Aktellik. Namun, seperti yang anda ketahui, lebih mudah untuk mencegah kekalahan semak dari perosak daripada menyingkirkannya kemudian. Oleh itu, langkah pencegahan berikut harus diambil secara berkala:

  1. Setelah semua salji mencair, permukaan tanah di bawah tanaman mesti ditutup dengan bahan yang sangat padat (misalnya, bahan bumbung), sementara tepinya ditutup dengan tanah. Akibatnya, rama-rama api tidak akan dapat keluar dari tanah. Apabila belukar pudar, tempat perlindungan ini mesti dikeluarkan.
  2. Pada musim luruh, pokok renek mesti tumbuh setinggi sepuluh sentimeter.
  3. Perlu dilakukan pengumpulan dan pemusnahan buah secara sistematik, di dalamnya terdapat ulat.
  4. Belukar pudar harus dirawat dengan Lepidocide atau Bicol.

Varieti gooseberry dengan foto dan keterangan

Semua jenis gooseberry dibahagikan kepada Amerika-Eropah (hibrid) dan Eropah. Sebagai perbandingan dengan varieti hibrid, varieti Eropah mempunyai jangka hayat pengeluaran yang lebih lama dan beri yang lebih besar. Tetapi pada masa yang sama, varieti Eropah lebih rentan terhadap kerosakan akibat pelbagai penyakit dan perosak. Juga, semua varietas dibahagikan secara konvensional mengikut ukuran, warna dan bentuk buah, sesuai dengan waktu pematangan, sesuai dengan hasil, serta kehadiran duri atau ketiadaannya. Varieti terbaik:

  1. Orang Afrika. Variasi musim sejuk ini mempunyai sebilangan kecil duri. Beri bersaiz sederhana mempunyai warna ungu gelap, terdapat lapisan lilin di permukaan. Buburnya manis dan masam dengan rasa kismis. Buah-buahan ini baik untuk membuat jeli..
  2. Negus Hitam. Buahnya berwarna hitam, ditutup dengan kulit berkilat. Variasi pertengahan musim tahan fros ini, yang sangat berduri, diciptakan oleh Michurin, tetapi hingga hari ini sangat popular di kalangan tukang kebun di lintang tengah. Buah-buahan kecil tidak retak dan mempunyai rasa masam manis. Mereka membuat jem, wain, makanan dan kompot..
  3. Lampu Krasnodar. Pelbagai jenis ini sesuai untuk tumbuh di semua iklim. Buah merah besar.
  4. Kuning Rusia. Varieti ini tahan terhadap penyakit kulat, ia mempunyai sebilangan kecil duri, yang terutama terdapat di bahagian bawah batang. Buah-buahan besar, kuning, bujur, kekal di semak selama sekian lama.
  5. Kemenangan putih. Pelbagai ini dibezakan oleh pertumbuhan dan produktiviti yang pantas. Apabila masak, buah-buahan kehijauan memperoleh sedikit warna kekuningan. Mereka manis, kekal di semak-semak untuk masa yang lama..
  6. Buah kurma. Varieti ini mudah diserang penyakit spheroteka (cendawan tepung). Namun, ia masih merupakan salah satu varietas yang paling popular, kerana mempunyai hasil yang tinggi, dan buahnya yang harum dibezakan oleh rasanya yang tinggi. Buah-buahan hijau mempunyai warna merah ungu.

Terdapat juga jenis:

  • dengan buah-buahan manis - Eaglet, Hinnomaki Gelb, Kapten Utara, Musim Bunga, Afrika, Kolobok;
  • dengan buah-buahan manis dan masam - Malachite, Plum, Rusia, Donetsk berbuah besar;
  • dengan buah-buahan wangi - White Triumph, Pelindung, Flamingo, Hinnomaki Stryn, Afrika;
  • tanpa duri - Eaglet, Gentle, Serenade, Pax;
  • dengan sebilangan besar duri - Defender, Yubileiny, Malachite, Donetsk berbuah besar;
  • dengan duri langka - Chernomor, Kolobok, Captivator;
  • dengan duri tumbuh di bahagian bawah batang - Tarikh, Rusia, Smena;
  • akhir matang dan tengah-akhir - Malachite, Sadko, Smena, Serenada, Chernomor;
  • pematangan awal - Eaglet, Yarovoy, Salut, Spring;
  • pertengahan awal - Flamingo, Plum, Tender;
  • pertengahan musim - Kolobok, Pax, Krasnoslavyansky, Prune.

Juga, kacukan yoshta, yang dibuat dengan menyeberangi kismis hitam dan gooseberry, semakin popular di kalangan tukang kebun..

Gooseberry - beri berduri

Gooseberry tergolong dalam genus Currant, keluarga Gooseberry. Nama lain untuk tanaman ini ialah gooseberry Eropah, gooseberry biasa dan gooseberry yang ditolak. Sebelumnya di Rusia tanaman itu disebut bersen, kryzh-bersen, kryg-bersen, di berry angsa Great Britain, di Jerman duri Kristus.

Tanah air gooseberry adalah Afrika Utara dan Eropah Barat. Diagihkan di Ukraine, Kaukasus, Asia Tengah, Transcaucasia, Eropah Selatan dan Tengah, Amerika Utara. Di wilayah Rusia terdapat banyak spesies tumbuhan liar yang tumbuh di hutan.

Pada awal abad ke-20, gooseberry hampir hilang sebagai budaya. Pelbagai yang dijangkiti cendawan serbuk dibawa ke Rusia dari Ireland. Akibatnya, tanaman itu berhenti tumbuh, dan hanya 15 tahun kemudian, ketika ubat ditemukan untuk melawan penyakit ini, buah gooseberry mulai beransur-ansur mendapat populariti lagi. Penternak telah mengembangkan varieti baru yang tahan terhadap cendawan serbuk.

Bagaimana rupanya

Gooseberries tumbuh dalam bentuk semak hingga ketinggian 1.2 m.Kadang-kadang cabang semak sangat merebak dan boleh mencapai diameter 2 meter. Cabang-cabang itu bersifat tiga segi, sering ditutup dengan duri tajam. Bunga tumbuhan, berwarna kemerahan atau kehijauan, muncul pada bulan Mei dan tumbuh di axil daun. Buah gooseberry berry, berbentuk bujur atau bulat, panjangnya hingga 12 mm, ada varietas dengan buah hingga panjang 40 mm. Permukaan beri dengan urat yang dapat dilihat dengan baik, kulitnya, bergantung pada ragamnya, berwarna hijau, kuning, kemerahan, ungu dan ungu. Buah masak pada bulan Jun-Ogos. Apabila belum masak, buahnya masam, kebanyakan buah beri manis. Pulpa Gooseberry aromatik dan menyegarkan.

Varieti

Varieti gooseberry sangat pelbagai, berbeza dengan ciri-ciri berikut:

  • saiz, rasa dan warna buah;
  • kehadiran dan ketiadaan duri;
  • masa masak;
  • kerentanan terhadap penyakit;
  • toleransi kemarau.

Varieti gooseberry yang paling popular:

  • Malachite, hasil yang baik dan tahan terhadap penyakit dan selsema. Buah berwarna hijau dengan lapisan berlilin. Belukar sangat luas, dengan duri;
  • Grushenka, beri bujur besar, dengan kulit ungu gelap dan bubur manis dan masam. Tidak ada duri di dahan, ragamnya tahan fros dengan baik dan tahan terhadap penyakit;
  • Madu, buah beri sangat manis, bersaiz kecil, dengan kulit ambar. Terdapat banyak duri di dahan semak, tanaman ini tidak dapat menahan penyakit dengan baik, tetapi bertolak ansur dengan baik;
  • Manusia roti halia, buah bujur besar dengan kulit merah gelap. Pulpa rasanya manis dan masam. Ragamnya berbuah dengan baik, tahan fros dan sangat tahan terhadap penyakit. Menyebarkan semak, hampir tanpa duri;
  • Amber, semak luas dan kuat, berbuah dengan banyak dan menghasilkan lebih awal. Terdapat sedikit duri di dahan, buahnya besar, berwarna keemasan, rasanya manis dan masam. Tahan terhadap penyakit dan bertoleransi dengan baik terhadap sebarang keadaan cuaca;
  • Komandan, buah-buahan berair warna ungu gelap, dahan tanpa duri. Pelbagai diimport dari Itali. Ketahanan yang cukup baik terhadap penyakit, tidak tahan fros, lebih baik ditanam di kawasan selatan;
  • Krasnoslavyansky, semak tumbuh secara meluas, buah-buahan besar, warna ceri bulat, gelap. Buburnya manis, terdapat banyak duri di dahan. Varietas ini tahan dengan beku, tahan terhadap penyakit, tetapi kadang-kadang terkena cendawan tepung.

Manfaat

Kandungan kalori 100 g beri masak ialah 44 kcal. Gooseberry mengandungi banyak vitamin B2, tiamin, piridoksin, vitamin B9 dan C, niasin, retinol, tokoferol, natrium, kalsium, kalium, magnesium, kromium, zink, zat besi, tembaga. Kemanisan buah beri disediakan oleh sakarida semula jadi, asid organik, sebatian nitrogen, tanin, tanin, pektin, anthocyanin terdapat dalam gooseberry. Buah-buahan gelap mengandungi vitamin P, beri kuning mengandungi banyak vitamin E.

Kesan positif gooseberry pada tubuh terdiri daripada sifat berikut:

  • menurunkan tekanan darah;
  • meningkatkan daya tahan fizikal;
  • melegakan kegatalan dan keletihan;
  • mempunyai kesan positif terhadap prestasi mental;
  • menegangkan badan;
  • memberi tenaga;
  • menguatkan sistem imun;
  • melindungi daripada jangkitan dan virus;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap jiwa;
  • mempunyai kesan diuretik dan melegakan edema;
  • melawan keradangan pada arthritis;
  • membantu dengan sembelit;
  • meningkatkan metabolisme;
  • menormalkan sistem pencernaan;
  • memperbaiki keadaan kulit wajah;
  • membersihkan badan dan usus;
  • membantu dengan kedutan.

Dalam bidang kosmetologi, pelbagai topeng dibuat dari beri, gooseberry yang belum masak memutihkan kulit dengan baik, menghilangkan jeragat dan bintik-bintik usia. Buah-buahan membantu menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata, melembapkan epidermis kulit pada tahap sel. Gooseberry berguna untuk kanak-kanak, ia melembapkan tubuh yang tumbuh dengan vitamin dan nutrien, membantu memperbaiki saluran pencernaan dan menguatkan sistem imun.

Jangan makan beri gooseberry untuk beberapa masalah kesihatan:

  • kolitis
  • cirit-birit
  • batu di buah pinggang
  • karsinoma usus
  • enteritis
  • diabetes
  • ulser dan perut duodenum
  • gangguan pendarahan

Tidak digabungkan untuk menggabungkan buah dengan yogurt, yogurt dan susu..

Permohonan dalam bidang perubatan

Dalam perubatan, buah dan daun gooseberry dihargai, yang membantu dengan banyak penyakit:

  • anemia
  • psoriasis, eksim, dermatitis
  • diskinesia bilier
  • batuk kering
  • kerapuhan saluran darah
  • haid berat
  • berdarah
  • manifestasi menopaus yang teruk
  • urat varikos
  • selsema
  • bronkitis
  • pneumonia
  • pankreatitis
  • gangguan usus
  • kemurungan
  • alahan
  • dermatitis atopik pada kanak-kanak
  • sakit dengan gout

Resipi minuman penyembuh

Minuman daun gooseberry

  • tuangkan 20 daun kering dengan 500 ml air mendidih;
  • biarkan selama 1 jam;
  • ambil 1/3 cawan 3 kali sehari.

Minuman ini sangat berguna untuk selesema, masalah paru-paru, berkesan sebagai diuretik dan koleretik.

Infusi gooseberry

  • Tuangkan 2 sudu beri dengan segelas air mendidih dan tuangkan ke termos;
  • biarkan kuah selama 5 jam dan ketegangan;
  • ambil 2 kali sehari selama setengah gelas.

Kaldu membantu dengan pendarahan, menopaus dan anemia, selsema.

Aplikasi memasak

Gooseberry dimakan mentah, buah-buahan direbus dan dibakar, dan jus, gravies dan sos disediakan dari mereka untuk pelbagai hidangan. Kompot, jem, pengawet, minuman buah, jeli, topping, marmalade dan sirap dibuat dari gooseberries. Buah beri sangat baik dengan daging, ayam dan ikan. Mereka menggunakan gooseberry dalam penyediaan pencuci mulut, kalengan secara bebas dan digabungkan dengan paprika, timun dan tomato.

Resepi

Pencuci mulut Gooseberry dengan nanas dan oren

  • 500 g gooseberry;
  • 125 ml air;
  • 150 g gula;
  • 4 biji telur;
  • 500 ml susu
  • jingga
  • sedikit wain
  • biskut badam - 12 biji.;
  • setengah nanas.
  1. Bilas buah gooseberry dan masak selama 10 minit di dalam air dengan gula (100 g).
  2. Pukul sisa gula bersama telur..
  3. Panaskan susu dan kacau secara berterusan, gabungkan dengan jisim telur. Panaskan dengan api yang sangat rendah hingga pekat.
  4. Biarkan krim sejuk, pecahkan kuki menjadi kepingan.
  5. Masukkan gooseberry dalam gelas, lapisan krim di atas, kepingan biskut. Taburkan dengan wain.
  6. Potong nanas dengan oren ke dalam kepingan nipis dan hias pencuci mulut.
  7. Sejukkan sebelum dihidangkan dan dihidangkan dengan ais krim.

Pembuka selera gooseberry dan bawang putih yang asli

  • 300 g bawang putih;
  • 2 sudu besar l. garam;
  • 300 g gooseberry;
  • 1 liter air;
  • 200 ml cuka 9%;
  • 2 sudu kecil Sahara.
  1. Tuangkan air ke dalam periuk, masukkan garam dan gula dan api.
  2. Bilas buah gooseberry dan angkat ekornya, kupas bawang putih.
  3. Masukkan cengkih bawang putih ke dalam balang, letakkan buah beri di atas.
  4. Apabila perap mendidih, tuangkan cuka dan tuangkan bahan ke dalam balang.
  5. Tutup rapat dan perap selama 2 minggu.

Penyimpanan

Anda boleh menyimpan stok buah gooseberry untuk musim sejuk dengan pelbagai cara. Selain pengawetan, buah-buahan dikeringkan dan dibekukan, mereka boleh digunakan untuk membuat minuman atau menambah makanan yang dipanggang. Mereka juga mengeringkan daun, yang diseduh sebagai teh dan kaldu.

  • tumis buah-buahan dan buang tangkainya;
  • bilas buah gooseberry di bawah air yang mengalir dan keringkan di atas kertas;
  • letakkan buah-buahan di papan kadbod atau papan lapis, masukkan ke dalam peti sejuk;
  • Tuangkan gooseberry yang sudah siap ke dalam beg plastik atau bekas plastik yang tertutup rapat.
  • pilih beri yang masak dan tidak rosak, bilas dan kupas ekornya;
  • letakkan gooseberry dalam saringan dan tahan di atas air mendidih selama beberapa minit supaya buah kering lebih cepat dan tidak menggelap;
  • Sebarkan gooseberry dalam lapisan nipis pada loyang dan letakkan di dalam ketuhar;
  • pada mulanya suhu hendaklah 35 darjah, setelah 10 minit meningkatnya menjadi 65 darjah. Ketuhar mesti sentiasa dibuka..
  • jumlah masa pengeringan 5-7 jam. Kacau gooseberry dari semasa ke semasa sehingga kering;
  • simpan buah siap pakai sehingga 2 tahun dalam beg yang diperbuat daripada kain kasa, kertas atau kain.

Berkembang

Penanaman anak pokok gooseberry dapat dilakukan pada musim bunga dan musim gugur, tetapi lebih baik menjalankan prosedur ini pada bulan September atau awal Oktober. Penting untuk mempunyai masa 2-3 minggu sebelum fros supaya semak mempunyai masa untuk berakar.

Kilang ini tidak menyukai banyak kelembapan dan tempat gelap. Semasa menanam beberapa semak, jarakkan jarak antara 2 meter di antara mereka. Anak benih sebaiknya berumur 1-2 tahun. Semasa menanam, penting untuk mematuhi peraturan berikut:

  • pilih tempat yang tidak berpaya dan terang;
  • sediakan lubang untuk penanaman berukuran 50x50 cm;
  • tambah baja mineral atau organik ke lubang;
  • keluarkan akar kering dari anak benih, potong dahan, biarkan 5 tunas pada masing-masing;
  • tanam anak benih pada sudut dan tutup dengan tanah, padat dan air.

Penjagaan gooseberry sangat diperlukan dari awal musim bunga hingga musim luruh. Tutup bahagian dalam dan luar semak dengan gambut atau kotoran. Ini akan menjadi pembajaan dan mulsa tanaman. Anda boleh menyapu semak dengan kompos, kulit kayu pinus, atau jerami. Ini akan membantu mengekalkan kelembapan dan mengurangkan rumpai..

Pada musim bunga, sehingga tunas terbentuk, cabang kering dan rosak dikeluarkan, yang kuat dipendekkan dengan 2-3 tunas. Biarkan pucuk yang paling maju, potong setiap tahun sebanyak sepertiga. Setiap tahun anda perlu menyimpan 2-4 pucuk sifar, sehingga setelah 8 tahun belukar mempunyai hingga 30 cabang dari pelbagai peringkat usia.

Penting untuk tidak melewatkan masa untuk profilaksis terhadap perosak dan penyakit. Pada awal musim bunga, sebelum pembentukan tunas, cabang telanjang dirawat dengan air mendidih menggunakan tin penyembur. Gooseberry mentolerir kekeringan dengan sangat baik, ia mesti disiram pada pertengahan Mei jika cuaca kering. Pada musim panas, pelonggaran tanah dan penyingkiran rumpai dilakukan. Selama musim, penyiangan harus dilakukan 3-4 kali, penyiraman dilakukan sesuai kebutuhan. Pada awal bulan Julai, semak disenyawakan dengan larutan air dan baja dalam nisbah 8 bahagian bahan mentah hingga 1 baldi air. Setelah menuai pada bulan Ogos, semak memerlukan makanan mineral. Anda boleh menggunakan 30 g garam kalium, 70 g superfosfat, 35 g ammonium nitrat atau 60 g ammonium sulfat.

Pada musim gugur, persiapan untuk musim sejuk dilakukan, semak digali hingga kedalaman 10 cm, 100 g makanan organomineral kompleks diperkenalkan. Untuk melindungi gooseberry dari embun beku, ia dapat ditutup dengan salji, sehingga akar dan dahan tidak akan membeku dan kelembapan akan terkumpul di dalam tanah.

Gooseberries: penanaman, penjagaan, jenis pemangkasan, pembiakan

Gooseberry adalah salah satu semak beri utama yang terdapat di kebun. Dengan cepat, dalam 2-3 tahun, memberikan hasil panen yang tumbuh setiap musim. Buah boleh bertahan dalam jangka masa yang cukup lama - selama 20-30 tahun, tetapi untuk ini anda perlu membuat keadaan yang sesuai untuk semak.

Tumbuhan gooseberry

Untuk mendapatkan buah beri yang enak dan manis, anda mesti mematuhi peraturan penanaman dan penjagaan. Tanpa perhatian, gooseberry menjadi lebih kecil dan memperoleh rasa masam..

Gooseberry adalah tanaman beri paling berbuah; sehingga 20-25 kg buah beri dapat dituai dari satu belukar

Menanam dan mentransplantasikan gooseberry, penyediaan tanah

Penanaman dan pemindahan boleh dilakukan pada musim bunga dan musim luruh, tetapi yang terbaik adalah menjadualkan kerja-kerja ini pada bulan September - awal Oktober. 2-3 minggu sebelum permulaan fros, anda perlu menyelesaikan transplantasi sehingga semak mempunyai masa untuk berakar di tempat baru.

Semasa menanam gooseberry, dahan dipendekkan menjadi 3-5 tunas dan kolar akar diperdalam

Semasa menanam gooseberry, ingatlah bahawa mereka tidak menyukai teduhan kuat dan kelembapan berlebihan, dan ikuti peraturan mudah ini:

  • memilih kawasan tanah yang ringan dan tidak basah;
  • jarak ke semak tetangga hendaklah sekurang-kurangnya 2 m;
  • sediakan lubang penanaman (untuk anak benih berusia 1-2 tahun, lebar hingga 0,5 m dan kedalamannya cukup);
  • memohon baja (organik atau mineral);
  • sediakan anak benih (keluarkan akar kering, potong dahan, masing-masing meninggalkan 5 tunas);
  • tanam anak benih pada sudut, tutup dengan tanah, padat dan air dengan banyaknya.

Penjagaan gooseberry

Gooseberry memerlukan penjagaan dari awal musim bunga hingga musim luruh.

Penjagaan musim bunga

Semak yang ditanam pada musim gugur sudah memerlukan penjagaan pada musim bunga pertama. Belukar di sekitar dan di dalamnya dapat dilapisi dengan kotoran atau gambut, yang akan menjadi pakaian atas dan mulsa pada masa yang sama. Anda juga boleh mulsa dengan jerami atau kompos, kulit kayu pinus, ini akan mengurangkan bilangan rumpai dan mengekalkan kelembapan.

Menggunakan mulsa akan membantu mengurangkan penyiangan dan mengekalkan kelembapan di bawah semak.

Mereka mula membentuk semak pada musim bunga, sebelum tunas pecah. Ranting kering yang rosak dikeluarkan, dan yang kuat dipendekkan dengan 2-3 tunas. Selepas itu, pucuk yang paling maju dibiarkan, memotong setiap tahun sebanyak sepertiga. Dari 2 hingga 4 pucuk sifar disimpan setiap tahun, oleh itu, dalam 7-8 tahun belukar akan mempunyai 25-30 cabang yang berlainan usia.

Hasil pucuk berusia 7-8 tahun semakin berkurang, sehingga dipotong setiap tahun.

Pemangkasan formatif dijalankan dari tahun pertama penanaman

Pada awal musim bunga, penting untuk tidak meluangkan masa untuk mencegah kerosakan tanaman dari perosak. Hasil yang baik diperoleh dengan merawat buah gooseberry dengan air mendidih di dahan telanjang (sebelum pemula), penyiraman harus dilakukan dari kaleng penyiraman dengan semburan, dalam hal ini air akan menyejuk ke suhu yang selamat untuk tanaman, tetapi akan mencukupi untuk pengendalian hama.

Gooseberry cukup tahan kemarau, penyiraman pada musim bunga mungkin hanya diperlukan pada separuh kedua bulan Mei, jika cuaca kering.

Untuk memerangi perosak pada musim bunga, buah gooseberry dituangkan dengan air mendidih dari kaleng penyiram logam dari jarak 1 m

Penjagaan musim panas

Penjagaan musim panas datang untuk melonggarkan tanah, menghilangkan rumpai. Penyiangan pada musim harus dilakukan 3-4 kali, penyiraman - sesuai keperluan. Pada akhir bulan Jun - awal bulan Julai, disyorkan untuk memberi makan semak muda dengan buburan (diencerkan dengan air 1: 8).

Setelah menuai buah beri, pada bulan Ogos, penuaian tahun berikutnya diletakkan, semak dewasa pada masa ini memerlukan makanan mineral:

  • 35 g ammonium nitrat atau 60 g ammonium sulfat;
  • 70 g superfosfat;
  • 30 g garam kalium.

Penjagaan musim luruh, persiapan untuk musim sejuk

Pada musim gugur, perlu menggali semak dengan dangkal, kira-kira 10 cm, dan memohon setiap 80-100 g baja mineral organik kompleks (contohnya, Musim Gugur sesuai). Pertimbangkan cara melindungi buah gooseberry daripada fros. Sangat baik untuk menutup semak dengan salji, ini akan mengelakkan akar dan dahan membeku, dan akan menyumbang kepada pengumpulan kelembapan.

Penyebaran gooseberry

Terdapat banyak cara untuk mendapatkan semak baru: dengan biji, dengan membelah tanaman dan secara vegetatif (dengan keratan dan pelapisan), tetapi tidak semuanya mudah dan berkesan. Kaedah yang paling biasa untuk mendapatkan anak benih:

  • lapisan mendatar - pucuk 1-2 tahun digunakan, yang diletakkan di tanah dan ditekan hingga kedalaman 5-7 cm;
  • peletakan arcuate - bengkokkan cabang dan masukkan ke dalam cerun sejauh 10 cm, hujung pucuk dibawa keluar;
  • keratan ligna - keratan sehingga 15 cm dituai pada bulan September, ditanam dan ditutup dengan humus;
  • keratan hijau - mereka dipotong dari dahan muda pada akhir Jun - awal Julai, disimpan di dalam air selama 10 jam dan ditanam di rumah hijau kecil untuk mengakar.

Galeri gambar: cara pembiakan gooseberry

Melindungi gooseberry dari perosak dan penyakit

Pokok renek sering terkena lalat, ngengat, kutu daun, dan rentan terhadap pelbagai penyakit. Tumbuhan yang sihat kurang dipengaruhi oleh penyakit dan perosak, jadi ikuti peraturan pencegahan:

  • melonggarkan tanah;
  • penyingkiran rumpai;
  • pemangkasan dahan lama, berpenyakit, membakarnya;
  • memberi makan dengan baja organik dan mineral;
  • rawatan pencegahan, seperti menyiram dengan air mendidih pada awal musim bunga.

Pematuhan terhadap peraturan ini meningkatkan daya tahan tanaman, menguatkannya. Malangnya, tidak mungkin dilakukan hanya dengan langkah pencegahan. Sekiranya, bagaimanapun, gooseberry diserang oleh perosak, atau anda melihat layu daun dan bunga dari penyakit, perlu menggunakan penyemburan dengan persediaan khas.

Semasa menggunakan bahan kimia, ingat: penyemburan tidak boleh dilakukan semasa berbunga gooseberry, dan semasa tempoh pematangan, perhatikan dengan ketat masa menunggu antara pemprosesan dan pengambilan buah beri, yang disyorkan oleh pengeluar penyediaannya.

Video: memproses semak beri dari penyakit

Kaedah yang berbeza untuk menanam gooseberry

Sebagai tambahan kepada pembentukan semak gooseberry yang biasa, terdapat kaedah inovatif yang jarang digunakan pada plot peribadi..

Ciri-ciri tumbuh gooseberry pada trellis

Varietas tinggi sesuai untuk menanam gooseberry pada trellis. Tumbuhan ditanam lebih padat daripada dengan penanaman biasa - pada jarak 1-1.2 m antara satu sama lain, antara baris - sekurang-kurangnya 1.5 m. Cabang gooseberry harus disusun dengan cara kipas dan diikat pada dawai bawah teralis, kemudian pucuk diarahkan secara menegak.

Kaedah menanam gooseberry ini mempunyai banyak kelebihan:

  • penampilan hiasan yang indah;
  • penanaman memakan sedikit ruang;
  • semak cenderung tidak sakit, kerana tidak menebal;
  • akses yang baik ke kilang untuk penjagaan dan pengumpulan buah disediakan;
  • semak memberi tuaian yang baik, buah beri biasanya lebih besar.

Trellis gooseberry menjimatkan ruang di harta tanah anda

Ciri-ciri menanam gooseberry standard

Gooseberry biasa ditanam dalam bentuk pokok dengan batang setinggi 60 cm; tanaman seperti itu kelihatan sangat asli dan hiasan. Sangat mudah untuk merawatnya - untuk melonggarkan tanah, menuai.

Gooseberry standard kelihatan sangat asli

Pembentukan gooseberry pada batang adalah proses yang agak rumit dan susah payah. Anak benih ditanam selama beberapa tahun, kemudian seluruh bahagian udara dipotong, dan hanya satu pucuk baru yang tersisa, dan batang dibentuk dari dalamnya. Selepas itu, semua tunas dikeluarkan, kecuali 5-6 bahagian atas, yang akan menjadi dahan masa depan.

Harus diingat bahawa kaedah ini tidak sesuai untuk kawasan dengan musim dingin yang sejuk, kerana belukarnya agak tinggi, tidak ditutupi salji dan rentan terhadap suhu rendah..

Video: gooseberry standard

Ciri-ciri tumbuh gooseberry tanpa duri

Kesukaran tertentu untuk tukang kebun disampaikan oleh duri di dahan gooseberry. Kehadiran duri menyukarkan penjagaan tanaman: penyiangan, pemangkasan dan penuaian. Tetapi sekarang varietas tanpa duri telah dibiakkan, dan mereka tidak sepenuhnya tanpa duri.

Ketiadaan duri pada gooseberry menjadikan pengambilan buah beri lebih mudah

Ada pendapat bahawa buah renek tanpa duri tidak begitu enak dan manis. Ini tidak benar, semuanya bergantung pada ragam yang dipilih. Mereka juga tidak kalah dari segi ketahanan dan produktiviti musim sejuk. Merawat gooseberry tanpa pemotongan, pemangkasan, pembiakan serupa dengan spesies biasa.

Ciri-ciri buah gooseberry yang tumbuh di pelbagai kawasan

Keadaan iklim kawasan yang berbeza menentukan syarat untuk menanam gooseberry kepada tukang kebun:

  1. Untuk penanaman, pilihlah varietas yang dizonkan terutamanya untuk tumbuh di kawasan anda..
  2. Untuk wilayah utara, anda harus memperhatikan jenis tahan fros..
  3. Varieti tahan sejuk dengan sistem akar yang baik juga sesuai untuk tumbuh di utara-barat dan di wilayah Moscow, pada musim sejuk perlu diadakan penahan salji, yang akan membantu menahan frosts.
  4. Di wilayah utara, dan juga di Ural, Siberia, dan Timur Jauh untuk musim sejuk, perlu untuk mengeringkan kerah akar dan membengkokkan dahan ke tanah untuk melindungi mereka dari embun beku yang teruk.

Pematuhan dengan peraturan sederhana teknologi pertanian akan menyebabkan fakta bahawa buah gooseberry akan menjadi salah satu kegemaran di kebun. Hasil panen yang banyak akan menggembirakan anda dan isi rumah anda selama bertahun-tahun..