35 jenis pir musim panas, musim luruh dan musim sejuk terbaik

Varieti pir diketahui dapat dibahagikan kepada musim sejuk, musim gugur dan musim panas. Setiap kategori berbeza bukan sahaja dari segi pematangan, rasa, tetapi juga dari segi penyimpanan buah-buahan. Oleh itu, jenis mana yang boleh dikaitkan dengan musim sejuk, dan mana yang matang pada musim panas, lihat keterangan di bawah.

Varieti pir musim panas

Embun Ogos

Kegemaran yang tidak dapat dipertikaikan di antara varietas pir musim panas adalah embun bulan Ogos, hasil penyebaran varietas Kelembutan dan Triumph Pakgam. Pokoknya agak rendah, tingginya kurang dari 10 m, kulitnya berwarna kelabu, halus, tunas cepat "bangun" setelah musim sejuk. Cabang merebak, sedikit terkulai, melengkung. Daunnya memanjang, bersaiz sederhana, berwarna hijau gelap. Buah-buahan bersaiz sederhana masak pada pertengahan musim panas. Rasanya cukup manis, berair, dengan pulpa putih dan kulit lembut..

Malangnya, ia tidak sesuai untuk penyimpanan jangka panjang, pir dengan cepat berubah menjadi coklat dan hilang. Dengan sendirinya, ia tahan terhadap penyakit dan perosak, mudah bertolak ansur dengan musim sejuk, berbuah setiap tahun, meningkatkan jumlah buah. Kelemahan varieti ini adalah bahawa ia selalu perlu memotong mahkota, kerana ini, buahnya menjadi lebih kecil.

Bere Giffard

Perkara yang sama berlaku untuk varieti pir musim panas. Mereka berbeza dengan varieti lain dengan buah "kemerah-merahan" mereka, nada merah-oren di satu sisi pir, dan warna hijau muda di sisi lain. Mereka dibentuk pada ranting dalam bentuk bundel, dari 2 hingga 6 keping, dan teruskan sehingga ia matang sepenuhnya. Kerana hasil yang tinggi, sokongan tambahan sering diperlukan, jika tidak, dahan boleh pecah di bawah berat buah.

Buahnya lembut, mempunyai rasa manis, berair, dengan daging putih. Pokok ini mencapai ketinggian lebih dari 10 m, mahkota yang jarang, dahannya sedikit terkulai dan nipis. Mahkota berwarna coklat, serpihan. Plat daun berwarna hijau gelap, bujur, dengan hujung rata. Ragamnya tidak bertolak ansur dengan musim sejuk yang teruk, jadi anak benih muda memerlukan tempat tinggal. Buah tidak dijaga dengan baik ketika dipetik, tidak lebih dari seminggu.

Victoria

Varieti ini dibezakan oleh ketahanan musim sejuknya, tidak takut kepada kekeringan dan jarang terdedah kepada penyakit dan perosak. Ini muncul sebagai hasil penyeberangan varietas Bere Bosk dan Tolstobezhka. Pokok itu berukuran sederhana, 8-10 m, dengan mahkota lebat, mempunyai batang piramidal, rantingnya panjang dan nipis. Varieti ini dicirikan oleh tumbuh-tumbuhan lewat, berbunga. Hasilnya tinggi, lebih daripada 150 kg hasil dituai dari pokok dewasa setiap tahun.

Buah pir mula matang pada separuh kedua bulan Ogos, mencapai kematangan puncaknya hanya pada pertengahan bulan September. Buahnya berbentuk pir biasa, dengan kulit halus dan nipis. Buah pir terasa manis, dengan pulpa berair, mempunyai aroma yang menyenangkan. Adalah baik untuk membuat jem dan jem dari pelbagai ini. Tetapi pir disimpan dalam waktu yang singkat, dalam bentuk koyak ia tidak akan merosot selama kira-kira 3 hari, ia boleh digantung di pokok tidak lebih dari seminggu, kemudian jatuh.

Duchess

Nama varietas, diterjemahkan sebagai Duchess, dibesarkan oleh penternak Inggeris di Wheeler. Pokoknya rendah, 6-7 m, dengan mahkota lebat, ranting merebak, nipis. Kayu coklat muda mahkota, halus.

Buah mula masak pada pertengahan Ogos, buahnya berwarna kuning cerah. Rata-rata, sebiji pir boleh menimbang lebih dari 150 g, ia terletak di dahan secara bersendirian atau dalam kumpulan 4-6 pir. Disimpan sehingga 40 hari di atas pokok dan tidak lebih dari 2 minggu apabila terkoyak. Buahnya terasa berair, manis, dengan kulit nipis dan aroma halus. Rasanya mengandungi nota pala dan rempah yang ringan. Ragamnya tahan sejuk, tidak takut cuaca sejuk. Ia juga tidak terkena kudis, tetapi kepala tembaga dan kutu daun sering berada di atas pokok.

Severyanka

Dibiakkan oleh penternak untuk wilayah utara, oleh itu namanya. Varietasnya berukuran sederhana, tinggi pohon dari 3 hingga 6 m, dengan mahkota lebat dan batang piramidal. Anak benih muda dengan mudah bertolak ansur dengan penanaman dan memulakan pertumbuhannya dengan cepat, tetapi pokok itu mula berbuah dalam 4-5 tahun. Daun pokok berwarna hijau muda, berbentuk runcing, dengan tepi yang halus. Ia mekar pada awal musim bunga, mempunyai lebih dari 6 kelopak dalam perbungaan /

Berbagai dengan hasil yang tinggi, buahnya bertaburan dengan dahan, setiap tahun hasil panen menjadi lebih besar, dengan cara yang sama, pokok itu berbuah setiap tahun. Buah pirnya besar, hingga 200 gram setiap buah, mereka dibentuk menjadi kelompok kecil 4-6 pir. Pada awal pematangan, mereka mempunyai nada hijau, dan kemudian mereka memperoleh warna kuning-oren kekuningan. Kulit buah longgar, kadang-kadang agak kasar. Rasanya tidak kalah dengan varieti lain, manis, dengan pulpa berair, mempunyai rasa asam dan aroma ringan. Tetapi terdapat sedikit biji di dalam pir, ia terletak di ruang khas di tengah buah. Ia bertolak ansur dengan musim sejuk, penyakit dan perosak dengan cukup baik, tidak memerlukan penjagaan khas.

Katedral

Perkara yang sama berlaku untuk musim panas, varieti yang tumbuh awal. Ia dibiakkan dengan menyeberangi varietas Lesnaya Krasavitsa dan Duchess Bedro. Ia tumbuh terutamanya di kawasan Tengah, tetapi kerana ketahanannya terhadap fros, tumbuh dengan mudah di wilayah Utara. Pokoknya bersaiz sederhana, dari ketinggian 4 m dan ke atas, dengan mahkota yang lebar dan lebat, rantingnya kelihatan. Batangnya licin, kelabu-coklat. Pucuk muda sedikit terkulai, coklat kemerahan, berbuah terjadi pada mereka. Daun berwarna hijau, halus, bersaiz sederhana.

Berbuah bermula dari tahun ke-6, berat pir boleh melebihi 130 gram. Pematangan berlaku pada pertengahan bulan Ogos, buahnya tetap berada di atas pokok tidak lebih dari 2 minggu, bahkan kurang apabila dipetik. Buah-buahan warna lemon, dengan banyak bintik-bintik, mengubah warna mereka lebih dekat dari musim gugur menjadi merah-oren, yang menunjukkan kematangan penuh buah. Kulitnya nipis, dagingnya berkrim atau putih, manis dengan aroma yang menyenangkan, ketumpatan sederhana. Di tengah buah adalah biji coklat, memanjang.

Musim Sejuk

Saratovka

Diperolehi hasil penyeberangan varietas Bere dan Bergamot. Mereka mengusahakan varietas baru di Saratov State Agrarian University yang dinamakan Vavilov. Merujuk pada musim sejuk, buah yang dipetik dalam keadaan yang betul boleh disimpan sehingga Februari!

Saratovka pelbagai jenis pir yang tahan fros

Saratovka adalah varietas bersaiz sederhana, rantingnya kelihatan lurus ke atas, tinggi pohon lebih tinggi 10 m. Mahkota padat, batangnya berwarna kelabu coklat. Daun muda berwarna hijau muda, bujur, dengan tepi halus. Menjelang musim luruh, mereka dicat dengan warna hijau gelap. Kelemahannya adalah mahkota lebat, yang memerlukan pemangkasan yang tepat setiap tahun, jika tidak, pokok itu mengurangkan jumlah penuaian, memberi lebih banyak tenaga untuk pembentukan tunas muda.

Hasilnya tinggi, tetapi pokok itu mula berbuah hanya pada tahun ke-5. Buahnya manis, tegas, dengan kulit tebal, warna lemon, dengan pemerah pipi merah-oren. Ia mulai matang dari pertengahan Ogos, kekal di pohon untuk jangka masa yang panjang, hingga akhir bulan September. Varieti ini tahan musim sejuk, jarang terdedah kepada penyakit dan perosak, ia juga tahan dengan pengangkutan jangka panjang, tidak kehilangan rasa dan kualiti luaran.

Kondratyevka

Varieti pir musim sejuk, pematangan buah berlaku pada awal dan pertengahan September. Hasil yang tinggi bermula 5 tahun selepas penanaman. Memberi hasil panen yang banyak setiap tahun, pokok itu tidak memerlukan rehat. Jisim satu pir mencapai hingga 230 gram. Buahnya manis, berair, dengan pulpa halus dan aroma pedas. Mereka mempunyai bentuk berbentuk pir yang betul dan melekat pada peduncle melengkung tebal. Mempunyai warna hijau ketika nada masak, sedikit kekuningan.

Pokok itu sendiri cukup tinggi, tingginya 10-12 m, dengan batang piramidal dan dahan yang sedikit terkulai. Varietasnya berbeza dari yang lain dalam pertumbuhannya yang perlahan, terutamanya meningkatkan jisim hijau. Tetapi kemudian menghasilkan banyak buah. Ia dapat bertahan dengan selesema yang cukup mudah, tahan terhadap pelbagai penyakit dan perosak.

Pas-Krasan

Perkara yang sama berlaku untuk varieti pir musim sejuk. Tidak seperti varieti lain yang tidak memerlukan syarat khas, kacukan ini memerlukan perhatian yang lebih tinggi. Ia lebih suka tumbuh hanya di tempat yang cerah, tidak bertolak ansur dengan anak pokok lain. Dari kekurangan cahaya matahari, buahnya menjadi masam dan tidak mencapai ukuran yang diperlukan. Dia juga menyukai kelembapan dan tanah yang disenyawakan dengan baik. Amat tahan sejuk dan mudah diserang pelbagai penyakit.

Tetapi jika semua syarat dipenuhi, ia memberikan buah-buahan berair yang besar dengan sedikit rasa masam. Ia berbuah setiap tahun, tidak memerlukan rehat, tetapi anda tidak boleh mengharapkan hasil panen dalam jumlah yang banyak. Jisim satu pir boleh mencapai lebih dari 200 gram, pir besar berwarna hijau muda. Waktu yang tepat untuk menuai adalah pertengahan atau akhir Oktober, pada masa ini buah mencapai ukuran optimum dan mengekalkan rasa. Kelebihannya ialah kemampuan buah-buahan untuk bertahan hingga musim bunga berikutnya..

Pervomaiskaya

Hasil dari menyeberangi pir Daughter of Dawn and Late. Pelbagai ini berbeza dari yang lain dalam tempoh penyimpanan buah yang dipetik, sehingga 250 hari! Buah pir tidak menuntut perawatan, tahan fros. Dia jarang jatuh sakit, dia tidak peduli dengan banyak perosak. Ketinggian pokok lebih dari 10 m, dengan mahkota yang tersebar. Pucuk muda agak nipis, coklat kelabu, halus. Daunnya berbentuk bulat, dengan tepi halus, sedikit melengkung ke atas.

Berat buah rata-rata adalah dari 140 gram, mereka mempunyai bentuk yang betul, kulit licin dan nipis. Pada musim panas, buahnya berwarna hijau, menjelang musim luruh, mereka memperoleh warna merah-coklat. Dilampirkan ke dahan dengan tangkai yang kuat, membentuk sekumpulan 4-6 buah. Rasa manis, dengan aroma yang menyenangkan, sedikit tart, dengan pulpa putih, mempunyai penampilan dan rasa yang menarik. Varieti ini mempunyai hasil yang tinggi, tetapi berbuah bermula pada 5-6 tahun.

Pelbagai musim sejuk, dengan kapasiti penyimpanan buah-buahan yang tinggi, hingga beberapa bulan. Pokok dengan batang piramidal lebar, berwarna coklat muda. Cabang-cabangnya mempunyai ketebalan sederhana, selalunya kelabu, licin. Daun berwarna memanjang, halus, hijau gelap.

Jisim pir lebih dari 200 gram, buahnya berwarna kehijauan, memperoleh warna kekuningan. Mereka mempunyai bentuk buah yang memanjang, dengan kulit yang halus dan nipis. Penuaian boleh bermula dari bulan September. Buah pir manis rasanya, dengan pulpa berair putih. Hasilnya tinggi, pokok itu tidak memerlukan gangguan, tetapi penuaiannya mulai muncul hanya 4-5 tahun setelah penanaman. Ia tahan terhadap penyakit dan perosak, tetapi rata-rata mempunyai daya tahan musim sejuk. Terutama anak benih muda memerlukan perlindungan tambahan untuk musim sejuk..

Patriotik

Hasil kerja bersama O.S. Kharchenko, A.V. Krasovsky dan A.F. Mileshko. Mekar pada akhir musim bunga, bunga putih dan bulat dengan aroma ringan. Pokok itu sendiri tinggi, lebih dari 10 m, dengan mahkota yang menyebar, dahan lurus. Batangnya berwarna coklat, halus, bentuk biasa.

Buahnya besar, berwarna hijau muda, lebih kuning apabila masak sepenuhnya. Berat buah hingga 180 gram, mempunyai penampilan yang menarik untuk dijual, juga melindungi spesies selama pengangkutan jangka panjang. Dianjurkan untuk menuai pokok pada awal Oktober; buahnya dapat disimpan selama beberapa bulan di tempat yang sejuk. Ia menghasilkan tanaman dengan kerap, pokoknya jarang jatuh sakit dan hampir tidak rosak oleh serangga. Ia juga tahan fros dan tidak memerlukan penjagaan khas, ia tahan terhadap luka bakar dan haba pada daun. Buah masak disimpan selama beberapa bulan..

Lewat

Pencuci mulut Rossoshanskaya lewat

Milik jenis yang lewat, pematangan buah bermula pada awal bulan September. Pir pencuci mulut boleh disimpan sehingga Januari dalam keadaan penyimpanan yang betul. Hibrida, hasil penyeberangan varietas Lyubimitsa Klappa dan Tonkovotka, dibesarkan pada tahun 1952. Pokoknya kuat, tingginya lebih dari 6 m, anak pokoknya mempunyai bentuk batang piramid yang sempit, berwarna kelabu, pokok dewasa membentuk batang yang lebar dan halus. Mahkota pir bercabang, cabang muda berwarna kelabu, melihat ke atas.

Buahnya cukup besar, beratnya hingga 180 gram, nada hijau gelap pada awal pematangan dan warna coklat-merah menjelang musim luruh. Diikat pada ranting 6 keping pada tangkai tebal. Penuaian bermula pada 3 - 4 tahun, peratusan hasilnya tinggi. Manis secukup rasa, dengan kulit lembut dan daging berair.

Belarus

Dibesarkan di Belarus. Ragamnya sudah lewat, matang pada awal September. Pokoknya kecil, tingginya tidak lebih dari 3,5 m, dahan terlihat lurus ke atas, mahkota berwarna kelabu-coklat, halus. Daun berwarna hijau muda, berbentuk bujur, dengan tepi yang tidak rata. Pembungaan berlaku pada awal musim bunga, perbungaan berwarna putih, dengan aroma yang menyenangkan.

Buah-buahan adalah nada hijau muda yang kusam, berubah menjadi warna oren-merah semasa musim panas. Kulit pir itu kasar, agak padat, dengan bintik-bintik hitam kecil. Batangnya pendek, pir diperah ke dahan secara berpasangan. Rasa pirnya berdaging, dengan pulpa putih, berair, sedikit masam. Buah pir tahan musim sejuk, tidak terkena perosak dan penyakit. Minus - ia tidak berbuah setiap tahun, ia memerlukan rehat.

Olivier de Serre

Hasil kerja penternak Perancis. Varietasnya agak berubah-ubah, ia memerlukan syarat khas untuk pertumbuhan dan penjagaan yang rapi. Pokoknya bersaiz sederhana, mahkota padat, dahan diarahkan ke atas. Mahkota berwarna kecoklatan, halus, sedikit bersisik. Semasa musim panas, ia membentuk banyak cabang baru, yang mengurangkan hasilnya, jadi penting untuk membuang lebih banyak cabang pada musim luruh. Daunnya berkilat, hijau gelap, bulat.

Buah boleh melebihi 400 gram berat badan. Dalam penampilan, buahnya kecil, berbentuk bulat, dengan kulit tebal. Seluruh buah ditutup dengan bintik merah, permukaannya bergelombang, tidak rata. Buah pirnya manis, dengan daging putih dan aroma yang ringan. Buah pir matang pada bulan September dan disimpan dituai sehingga musim bunga. Tahan terhadap penyakit, tetapi pada musim sejuk yang teruk ia memerlukan perlindungan tambahan, jika tidak, jumlah penuaian pada tahun berikutnya berkurang.

Bere Ardanpon

Ia dibesarkan di Belgium oleh N. Ardanpon pada tahun 1759. Hibrid musim sejuk yang tahan lasak ini memerlukan penjagaan khas. Ia lebih suka tumbuh di bawah sinar matahari, panas dan tanah yang dibasahi dengan baik - hanya dalam keadaan ini pokok itu berbuah. Pokoknya kuat, dengan mahkota warna kelabu kecoklatan. Cabang-cabang muda nipis, tidak diturunkan, Bilah daunnya runcing, berwarna hijau gelap, sedikit bentuknya runcing. Mekar pada awal musim bunga, tunas wangi putih.

Buahnya besar, hijau pada pertengahan musim panas dan kemerah-merahan apabila masak sepenuhnya hampir dengan musim luruh. Buah pir dengan kulit licin dan nipis. Varieti ini jatuh cinta dengan tukang kebun kerana persembahannya yang menarik, yang berlangsung sehingga cuaca sejuk. Buah pir manis manis, dengan daging yang putih dan berdaging. Ia tahan musim sejuk dengan kuat, tetapi lebih baik menutup anak benih muda.

Hal yang sama berlaku untuk varietas musim dingin, yang muncul sebagai hasil dari menyeberangi Reale Turin dan Daughter of the Dawn. Varieti ini tidak begitu berbeza dengan yang lain, tetapi kerana buahnya yang besar, ia jatuh cinta dengan tukang kebun. Sebiji pir boleh menimbang hingga 280 gram! Di samping itu, buahnya mempunyai warna hijau muda, yang berubah menjadi kemerahan semasa proses pematangan. Tidak kalah rasanya, pir manis, dengan pulpa berwarna krim halus. Mereka mempunyai rasa lembut, sedikit masam, dengan aroma yang menyenangkan.

Pokok ini bersaiz sederhana, tidak lebih dari 6 m, dengan ranting yang tersebar, mahkota, warna kecoklatan. Mampu memberikan sejumlah besar hasil panen setiap tahun, tidak pilih-pilih mengenai keadaan dan penjagaan. Buah yang dipetik boleh disimpan selama beberapa bulan. Selain itu, ragamnya cukup tahan terhadap penyakit, tidak takut serangga, tahan fros.

Wanita keajaiban

Pir musim sejuk yang lain, kacukan yang diperoleh dengan menyeberangi varietas Daughter of Dawn dan Talgar Beauty. Mempunyai ketahanan yang sangat baik terhadap fros dan penyakit. Memiliki mahkota piramida, tingginya tidak lebih dari 5 m. Cabang-cabangnya tipis, kelihatan ke atas, berwarna kelabu-coklat. Daunnya bulat, berwarna hijau gelap, garis-garis cahaya kecil jelas kelihatan. Mekar pada awal musim bunga, tunas wangi putih.

Berbagai dengan hasil yang tinggi, sebiji buah seberat 140 hingga 210 gram, dapat bertahan di atas pohon untuk waktu yang lama dan dapat disimpan dalam waktu lama dalam bentuk penuaian. Buah berwarna hijau muda, menjelang musim luruh menjadi kekuningan, sedikit memanjang. Manis secukupnya, dengan bubur berdaging, mempunyai aroma yang menyenangkan.

Musim luruh

Varieti kebun musim luruh berbeza dengan yang lain dalam penyimpanan jangka panjang dalam bentuk pemasangan, tidak kalah dengan rasa musim panas atau musim sejuk.

Veles

Pelbagai pir musim luruh, salah satu yang terbaik. Buahnya cukup besar, berat purata sebiji pir adalah dari 150 gram ke atas. Buah berbentuk pir biasa: sempit di tangkai dan bulat di bahagian bawah. Di dahan mereka tumbuh dalam kelompok kecil, masing-masing 3-4 pir. Pir Veles matang pada akhir bulan Ogos, kekal di pokok sehingga Oktober. Ia mempunyai penampilan yang cantik, hingga akhir musim panas, buahnya berwarna hijau tua, dan apabila matang, mereka menjadi nada merah-oren. Dengan rasa, manis, berair, dengan daging dan kulit yang nipis.

Ketinggian pokok tidak lebih dari 8 m, dengan dahan yang terkulai dan bentuk batang piramidal, berwarna kelabu-coklat. Cawangan muda terbentuk sepanjang musim panas, yang mempengaruhi jumlah penuaian; disarankan untuk memangkas pada musim gugur. Tahan terhadap fros, penyakit dan perosak.

Bere Moskovskaya

Tahan fros, hampir tidak terdedah kepada penyakit dan perosak. Ini muncul sebagai hasil pendebungaan varietas Olga dengan debunga dari jenis Lesnaya Krasavitsa dan Lyubimitsa Klappa. Pokoknya tidak lebih dari 6-8 m. Mahkota pir berbentuk bulat, berwarna coklat muda. Cabang muda agak nipis, terkulai, berwarna kelabu atau coklat. Plat daun berwarna hijau gelap, bulat. Bunga mekar pada awal musim bunga.

Buah-buahan sedikit bergelombang, warna hijau muda, ada sedikit pemerah menghampiri musim luruh. Lebih baik membuang buah-buahan yang sedikit hijau dan pekat pada awal musim luruh, jadi lebih baik dipelihara dan dibiarkan lebih lama, hingga beberapa bulan di tempat yang sejuk dan gelap. Sekiranya pir terasa sedikit tart, dengan rasa masam, ini bermaksud bahawa pir kekurangan kelembapan. Dengan perawatan yang betul, pir menjadi manis dan berdaging, dengan daging putih halus. Secara umum, varieti ini tidak berubah-ubah ketika pergi..

Sisi merah

Kesalahpahaman bahawa varieti ini adalah milik musim sejuk, tidak, varietasnya adalah musim luruh yang masak. Ia diperoleh sebagai hasil penyeberangan varietas Zheltoplodnaya dan Kelembutan. Tahan terhadap penyakit dan perosak, terutamanya kudis. Hardy, memberikan hasil panen yang baik dari tahun ke tahun. Mahkota bulat, rantingnya sedikit terkulai, kelabu coklat. Daun sedikit runcing, warna hijau muda pada musim bunga dan nada hijau gelap mendekati musim luruh.

Tidak memerlukan penjagaan khas, boleh tumbuh di bawah naungan kecil, di bawah pokok yang lebih tinggi, tetapi menyukai kelembapan. Buah bersaiz sederhana, beratnya tidak lebih dari 200 gram. Pir hijau mengubah warna mereka menjadi pemerah pipi raspberry ketika mereka masak. Manis secukup rasa, dengan pulpa halus halus dan kulit nipis. Melekat pada dahan, pada batang pendek dan melengkung. Buahnya dapat bertahan lama, baik di atas pokok dan dalam keadaan berkumpul, mereka tidak takut dengan pengangkutan.

Dalam ingatan Yakovlev

Pokok bersaiz sederhana dengan mahkota yang lebat. Ketinggian pokok tidak melebihi 1.5-2m, dengan mahkota sfera. Cabang muda nipis, kelihatan ke atas, berwarna kelabu-coklat dengan duri kecil. Daun berwarna hijau gelap, ovoid, dengan tepi halus. Hasil tanaman selama 6-8 tahun. Varieti Pamyat Yakovlev sangat popular di kalangan tukang kebun kerana penjagaan berbuah dan bersahaja..

Pir dengan kulit licin dan nipis, beratnya tidak lebih dari 200 gram. Buah-buahan dikumpulkan dalam kumpulan 5-7 pir. Buah pir manis manis, dengan pulpa berair dan aroma yang menyenangkan. Buahnya berwarna keemasan, sedikit kemerahan pada akhir pematangan. Pematangan buah-buahan sepenuhnya berlaku pada pertengahan Oktober. Buah pir disimpan di atas pokok untuk jangka masa yang lama, tidak jatuh, dan dalam keadaan berkumpul ia boleh berbaring selama beberapa bulan. Hasil tinggi, yang meningkat setiap tahun pokok itu tumbuh. Lebih daripada 30 kg pir masak dipetik dari pokok dewasa setiap tahun. Di samping itu, ia bukan sahaja dapat melakukan pendebungaan sendiri, tetapi juga mengepung jenis pir lain. Ini sangat mempermudah penjagaan pir sehingga ia tahan musim sejuk dan tidak bersahaja dalam perawatan.

Muscovite

Diperolehi sebagai hasil pendebungaan salah satu varietas pir Kieffer Amerika. Ini memiliki bentuk standar, dengan mahkota yang agak padat dan menyebar, dari bunga abu-abu muda, yang akhirnya berubah warna menjadi nada coklat. Membentuk pucuk melengkung baru dengan cepat. Dedaunan berwarna hijau muda, berbentuk bujur, sedikit melengkung di tengahnya. Varieti ini memberikan hasil panen yang banyak di wilayah barat daya. Penuaian pertama terbentuk dalam 3-4 tahun.

Muscovites adalah buah bersaiz sederhana, hingga 150 gram. Mereka mempunyai bentuk berbentuk pir yang betul. Mereka memiliki warna kuning kehijauan, yang berubah menjelang akhir musim panas menjadi nada merah-merah. Kulitnya nipis, berdaging dengan pulpa berair dengan rasa masam manis yang jelas. Dianjurkan untuk memilih pir ketika mereka sedikit matang, kerana setelah berbaring di dalam bilik selama beberapa hari, pir matang dan mempertahankan rasanya. Dalam keadaan penyimpanan yang betul, buah dapat bertahan selama beberapa bulan. Rintangan tinggi terhadap kudis dan reput, juga tidak takut fros.

Guli

Buah penyeberangan varietas Bere Zimnaya Michurina dan Lesnoy Krasavitsa. Penuaian varieti ini matang pada awal musim luruh, buah pertama dapat dipetik pada awal September. Ia berbeza dengan yang lain pada ketinggian dan kepadatan mahkota, ketinggian pokok lebih dari 8 m. Banyak cabang nipis berwarna coklat muda terbentuk setiap tahun, tetapi tunas pir sangat jarang berlaku. Mekar pada awal musim bunga dengan perbungaan wangi putih. Dedaunan hijau gelap.

Buahnya besar, dari 170 gram, dengan warna hijau kekuningan dan sedikit pemerah pipi. Buah pir juga dibezakan oleh bentuk kerucut buah yang betul. Buburnya kasar, lembut, berair. Kulit agak padat, dengan titik-titik kecil warna berkarat. Varieti Marble, seperti pir musim gugur yang lain, tahan fros, tidak takut kepada penyakit dan perosak. Pokok mula menghasilkan hanya 5 tahun, tetapi peratusan hasilnya tinggi, pir mampu menggembirakan dengan hasil panen yang banyak setiap tahun.

Pear untuk wilayah Volga dan Rusia tengah

Chizhovskaya

Olga dan Lesnaya Krasavitsa diambil sebagai varietas "orang tua", sebagai hasil kerja panjang S.T. Chizhov dan S.P. Potapov dan pelbagai Chizhovskaya dibiakkan. Salah satu jenis penyerbukan diri yang paling popular di lorong tengah, terutama di wilayah Volga dan kawasan sekitarnya. Pokoknya tidak lebih dari 3 m, pokok muda mempunyai mahkota sempit, warna kelabu. Cabang yang lebih tua menjadi kecoklatan, ranting kelihatan ke atas, tebalnya sederhana, sedikit melengkung. Daun berwarna bujur, berwarna hijau gelap dengan tepi halus.

Buahnya seberat tidak lebih dari 150 gram. Pada awal musim panas, pir berwarna hijau muda, buahnya agak keras, tetapi lebih dekat dengan musim luruh, ia memperoleh warna kuning dan menjadi lembut. Di negeri ini, pir Chizhovskaya tidak akan tergantung di atas pokok untuk waktu yang lama, oleh itu disarankan untuk memetiknya pada awal musim luruh. Buah hijau boleh bertahan selama beberapa minggu. Manis dan sedap di lelangit, masak pada pertengahan Ogos. Mereka mempunyai pulpa berwarna putih dan sederhana dengan aroma yang menyenangkan. Di samping itu, dia mewarisi ketahanan es dan penyakit daripada kerabatnya.

Hasil penyeberangan varietas Lesnaya Krasavitsa dan Olga, varietas yang sesuai untuk ditanam di jalan tengah. Berbeza dengan kematangan awal buah, anda dapat merasakan buah segar yang sudah ada di pertengahan musim panas. Lada tahan fros, tidak terkena penyakit dan perosak, setiap tahun memberikan hasil panen yang banyak. Pokok dengan mahkota bercabang, dahan sedikit terkulai, melihat ke bawah. Ketinggian pokok tidak lebih dari 3 m, dengan batang piramidal, berwarna kelabu. Daunnya berkilat, halus, nada hijau gelap. Musim sejuk cukup baik walaupun pada musim sejuk yang paling teruk, tahan penyakit, sebahagiannya subur sendiri.

Buah bersaiz sederhana, tidak lebih dari 100 gram, nada hijau muda dengan kulit nipis. Lebih dekat dengan masak, buah memberi warna kuning, menjadi lembut ketika disentuh. Penting untuk meluangkan masa untuk mengeluarkan buah dari pokok, jika tidak, ia menjadi lembut, ditutup dengan bintik-bintik berkarat dan jatuh. Buahnya dilekatkan pada dahan secara berpasangan pada tangkai pendek. Manis secukup rasa, dengan sedikit rasa masam dan boleh disimpan lama jika terkoyak, terutama di tempat yang sejuk.

Bessemyanka

Popular dan cukup menarik untuk ditanam, terutama tersebar di kawasan Tengah, ia juga tumbuh dengan baik di lorong tengah. Pokoknya kuat, kadar pertumbuhannya cepat, hasilnya stabil, tidak memerlukan rehat. Hasilnya tinggi, lebih daripada 50 kg buah dituai setiap tahun. Pokok setinggi lebih dari 6 m, dengan ranting yang merebak dan melengkung. Daunnya berbentuk bujur, berwarna hijau gelap, dengan tepi bulat. Varieti ini juga tahan terhadap fros, tetapi terdedah kepada kudis dan penyakit lain..

Setiap tahun menyenangkan dengan hasil panen yang banyak, walaupun buahnya agak kecil, lebih seperti epal. Warna hijau muda, tegas ketika matang, buah-buahan berubah menjadi kuning dan lembut ketika matang. Diikat pada dahan, satu buah di tangkai pendek. Pematangan berlaku pada akhir musim panas, apabila buah menjadi kekuningan. Tidak bertahan lama di atas pokok, cepat jatuh. Di samping itu, ia tidak boleh dibiarkan lama dan dalam bentuk koyak, tidak lebih dari 2-3 minggu.

Skorospelka dari Michurinsk

Varieti ini memecahkan semua rekod untuk kepantasan buah. Dibesarkan oleh IV Michurin, sebagai hasil dari menyeberangi varietas Citron de Carme dan Bere Ligel. Ia tergolong dalam jenis pir awal, penuaiannya akan masak menjelang pertengahan musim panas. Ini adalah pokok tinggi, bentuk batangnya piramidal, coklat muda.

Buah tidak lebih daripada 90 gram, hijau pada musim panas, memperoleh warna kuning apabila matang sepenuhnya. Buah-buahan kecil dikompensasi oleh rasa: manis, berair, pir ini disukai bukan hanya oleh tukang kebun, tetapi oleh lebah dan burung. Oleh itu, lebih baik mengumpulkannya apabila mereka agak keras, ia disimpan tidak lebih dari seminggu. Pokok itu sendiri tahan musim sejuk, dengan mahkota lebat, tahan terhadap penyakit dan perosak.

Allegro

Dibesarkan terima kasih kepada pendebungaan buatan Osennyaya Yakovleva. Jenis lain untuk jalan tengah, yang berbuah setiap tahun, tidak bersahaja dalam pemeliharaan, tahan terhadap penyakit dan selesema yang teruk. Buah bermula pada usia 3 tahun, dari masa ke masa, buahnya menjadi lebih besar. Pokok ini bersaiz sederhana, tinggi lebih dari 5 m, dengan mahkota yang terkulai. Dahannya melengkung, kelabu muda, daunnya sedikit memanjang, berwarna hijau pekat.

Berat seberat 120 gram dengan kulit tebal, tetapi pulpa berair dan manis, dengan aroma pedas. Buah berbentuk pir, buah yang sedikit memanjang. Mereka dilekatkan pada dahan dengan tangkai tebal, tumbuh di dahan satu persatu. Pematangan berlaku pada awal bulan Ogos, buahnya berwarna kekuningan-merah dan menjadi lembut. Varietasnya tidak disimpan untuk waktu yang lama, buah-buahan yang matang tergantung di atas pokok tidak lebih dari 2 minggu, tetapi apabila dipasang, mereka dapat berbohong selama lebih dari sebulan.

Jenis taman untuk wilayah Moscow, keterangan

Terkenal atau Kental

Pelbagai jenis pir yang telah lama disukai oleh wilayah Moscow. Pokoknya tidak lebih dari 5 m, dengan mahkota muda yang cukup melebar, yang kemudiannya berbentuk piramidal. Semasa musim panas, pokok ini membentuk banyak cabang muda, yang mesti dipotong pada musim luruh, jika tidak, buahnya akan menjadi lebih kecil. Plat daun memanjang, dengan garis-garis cahaya, warna hijau tua. Mekar pada awal musim bunga, banyak perbungaan putih dengan aroma yang menyenangkan.

Buah bermula pada tahun ke-5, buah-buahan bersaiz sederhana, berbentuk pir biasa. Warnanya berwarna kuning kehijauan semasa musim panas, dengan warna merah lebih dekat dengan musim luruh. Buah-buahan dengan kulit tebal dan daging putih kasar. Rasanya manis dan berair, dengan aroma yang menyenangkan. Apabila dituai, boleh bertahan selama beberapa bulan, tetapi dianjurkan untuk menuai buah pada pertengahan bulan Ogos, ketika buahnya cukup keras dan sedikit matang.

Kelembutan

Varieti yang diperoleh hasil dari menyeberangi Tyoma dan Lyubimitsa Klappa. Hasil panen yang sangat banyak diberikan di wilayah Volga, jalan tengah dan di wilayah Moscow. Pokok ini bersaiz sederhana, tidak lebih dari 4 m, dengan mahkota jarang. Cawangannya nipis, kelabu muda. Pokok itu mekar pada pertengahan musim bunga, perbungaan putih dan kecil. Daunnya bulat, dengan tepi yang halus, halus. Tahan fros, mampu menghasilkan buah setiap tahun. Ia lebih suka tumbuh di kawasan yang cerah, tahan terhadap penyakit, tidak takut kepada perosak, jadi menanam pelbagai ini tidak akan sukar..

Buahnya besar, berat lebih dari 200 gram dengan buah berbentuk pir yang betul. Buah pir terasa lembut, berair, kasar dengan aroma yang menyenangkan. Dilampirkan ke dahan dengan tangkai pendek. Di tengah buah adalah ruang dengan biji coklat. Buah pir ini dipelihara untuk waktu yang lama baik di pokok dan dalam bentuk penuaian, terutama pada suhu 0 darjah.

Hebat

Ia mendapat namanya dari buah-buahan yang indah. Diperolehi sebagai hasil penyeberangan varietas Powislaya dan Kelembutan. Buah pir dibezakan dengan hasil yang tinggi; lebih daripada 30 kg buah masak dituai dari satu pokok dewasa setiap musim. Ketinggian pokok mencapai 4 m, dahannya lebat, nipis dengan mahkota kelabu-coklat. Plat daun licin, agak kecil, warna hijau, dengan gigi kecil di tepinya.

Apabila pir masak, berwarna kuning kemerahan di satu sisi dan kehijauan di bahagian lain. Buahnya mempunyai bentuk yang betul, apalagi sebiji pir boleh mempunyai berat lebih dari 150 gram. Pulpa pir berwarna putih, berdaging, berbutir sederhana. Di tengah buahnya terdapat ruang dengan biji coklat gelap. Mencegah penyakit secara stabil, tidak takut fros, anak benih mudah berakar di tempat baru.

Vera Kuning

Pelbagai jenis lain yang sesuai untuk penanaman di wilayah Moscow. Pokok setinggi lebih dari 6 m, dengan batang piramidal, dengan dahan tegak berwarna coklat-coklat. Daun muda dengan nada hijau muda, dengan musim luruh berubah warna menjadi warna hijau gelap. Tahan fros, tidak memerlukan penjagaan khas. Pir masak pada pertengahan bulan September. Ia berbeza dengan yang lain kerana hasilnya menurun, buahnya menjadi lebih kecil, tetapi setelah beberapa tahun, buah pir lagi senang dengan hasil panen yang besar.

Buah mempunyai warna hijau sepanjang musim panas, tetapi berubah menjadi warna kuning-oren lebih dekat dengan musim luruh. Mengikat pada batang pendek, tumbuh 2-3 pir setiap kelompok. Buah pir harum dan berdaging secukupnya, bubur berbiji sederhana dengan kulit nipis. Keupayaan penyimpanan yang baik, terutamanya di tempat yang sejuk.

Efimova yang elegan

Ternyata hasil penyeberangan varietas Lyubimitsa Klappa dan Tonkovotka. Ia tumbuh dengan baik dan memberikan hasil panen yang kaya di Wilayah Tengah, Wilayah Moscow dan kawasan lain yang berdekatan. Bermanfaat tinggi, tahan musim sejuk, tidak terdedah kepada perosak dan penyakit. Pokoknya tinggi, tingginya lebih dari 5 m, dengan mahkota lebat, coklat gelap, bentuk piramidal. Daunnya kecil, berwarna hijau gelap, dengan tepi yang halus.

Penampilan buah yang indah, nada merah-oren saling berkaitan dengan warna hijau. Tetapi buahnya berukuran kecil, beratnya tidak lebih dari 120 gram, bentuk biasa, agak jauh. Pulpa lembut dan berair dengan aroma manis yang menyenangkan. Kulit nipis pir terdedah kepada bintik-bintik gelap pada musim panas. Buahnya masak pada akhir bulan Ogos, cepat matang, jadi lebih baik memilihnya sedikit keras, dan disarankan untuk menyimpannya di tempat yang sejuk dan gelap..

Venus

Satu lagi jenis penanaman yang popular, kerana ketahanan musim sejuk dan penjagaan yang tidak bersahaja. Pokoknya tidak lebih dari 4 m, mahkota agak melebar, dahan muda sedikit diturunkan, berwarna coklat muda. Pelbagai mekar pada awal musim bunga dengan perbungaan putih dengan aroma manis. Ragamnya juga berbeza dengan produktiviti yang tinggi, pokok dewasa mampu menghasilkan lebih dari 40 kg hasil panen sepanjang musim panas. Tidak memerlukan rehat, mampu membuahkan hasil setiap tahun. Di samping itu, ragam ini tahan terhadap fros, penyakit dan perosak dengan stabil..

Ragamnya masak pada awal musim luruh, buahnya besar, beratnya hingga 200 gram. Warna merah-kuning, nada hijau apabila matang. Rasanya lembut, berair, sedikit masam dengan kulit yang nipis. Mereka disimpan lama di atas pokok dan ketika dipasang.

Terlepas dari jenis tertentu, yang mana terdapat variasi yang sangat besar hari ini, yang utama dalam pir adalah rasa dan unsur mikro yang berguna, yang begitu banyak terdapat di dalam buah masak. Jenis musim sejuk, musim panas dan musim luruh berbeza antara satu sama lain bukan hanya dalam rasa, tetapi juga pada kadar pematangan buah-buahan, keunikan penjagaan, dan kemampuan untuk mengawet buah-buahan. Pelbagai pilihan mana yang terpulang kepada anda.

Pear - 25 jenis terbaik dengan gambar dan penerangan terperinci

Buah pir adalah pokok buah yang sangat berguna, sangat biasa dan bersahaja. Terdapat banyak jenis, ada lebih banyak subspesies. Semua buah dibezakan oleh rasa, penampilan dan kualiti pengangkutan khas. Berikut adalah senarai pendek varieti pir yang paling biasa dengan gambar dan keterangan..

Pear Lada

Pear "Lada", penerangan pelbagai: tidak memerlukan penjagaan khas, mempunyai ketahanan fros yang tinggi dan kekebalan terhadap penyakit, menahan perubahan mendadak dalam keadaan iklim. Pokok bersaiz sederhana dengan mahkota piramidal. Variasinya matang lebih awal, namun buahnya tidak cenderung menetes dan bisa bertahan lama. Bubur pir bertekstur berbutir, dengan rasa manis dan masam yang sangat menyenangkan, ringan dan aroma ringan dan tidak mencolok.

Warna utama buah berwarna kuning muda, dan warna pokok buahnya adalah warna merah yang lemah, merah terang dan kabur. Varieti ini bukan tanpa beberapa kekurangan, yang mana tukang kebun yang berpengalaman menganggap produktiviti yang terlalu tinggi dan keperluan untuk penjatahan..

Kegemaran Clapp

Kegemaran Pear Klapp. Pokok ini dikurniakan dedaunan yang indah, fakta ini sangat penting ketika memilih pelbagai. Dedaunan yang indah dan berkilat yang boleh menghiasi kawasan taman mana pun. Kegemaran Klapp dianggap sebagai salah satu jenis musim panas terbaik, sesuai untuk isi rumah persendirian.

Pada usia muda, pir dibezakan oleh kadar pertumbuhan yang cepat dan membentuk mahkota tipis berbentuk piramidal. Dengan bertambahnya usia, mahkota menjadi jarang, sedikit "menangis" (menggantung dahan) dan memperoleh bentuk bulat lebar. Kematangan buah yang boleh ditanggalkan berlaku pada awal Ogos, pengguna - pada pertengahan separuh kedua bulan Ogos. Direka untuk penggunaan segar dan pengetinan.

Pelbagai Chizhevsky

Chizhovskaya pir, keterangan: varietas memberikan buah-buahan bersaiz sederhana berbentuk pir obovate atau klasik, yang beratnya boleh bervariasi dari 110 hingga 140 gram. Permukaan pir yang halus dengan titik-titik kecil ditutup dengan kulit matte nipis, kering hingga disentuh. Varieti ini menghasilkan buah secara berkala, menghasilkan 50-60 kg buah setiap tahun dari pokok dewasa. Pir tidak cenderung hancur, dan jatuh di penutup sampah, mereka boleh berbohong selama kira-kira seminggu tanpa kehilangan harta benda.

Tumbuhan ini mempunyai ketinggian sederhana, ketinggian maksimumnya terhad kepada 2.5 meter. Pada pohon muda, mahkota memiliki bentuk yang sempit, dan pada saat tanaman muncul, dengan perawatan yang tepat, menjadi berbentuk kerucut atau piramidal. Varieti akhir musim panas ini dibiakkan oleh penternak S. S. Chizhov yang terkenal dan sangat popular di kalangan penduduk musim panas..

Pir "Autumn Yakovleva"

Pir ini mengandungi banyak zat yang berguna dan diperlukan untuk tubuh. Ragam Osennyaya Yakovleva cukup bersahaja, buahnya dibezakan dengan rasa yang sangat baik dan aroma yang cerah. Selalunya tumbuh di lorong tengah, di mana mereka menanggung musim sejuk dengan sempurna. Pohon bersaiz sederhana, dengan mahkota yang menyebar, tahan musim sejuk. Mereka mula berbuah lebih awal dan berbuah dengan baik. Dengan pendekatan yang betul untuk masalah ini, anda akan dapat menikmati hasilnya dalam 5 tahun..

Buah berukuran sederhana, berbentuk pir. Warna utama buah pada saat pematangan adalah hijau, dengan sedikit pemerah pada sisi cerah. Buburnya berair, cair, tanpa rasa pedas, rasanya manis. Kelezatan buah yang tinggi. Musim luruh Yakovleva tidak mudah diserang oleh kebanyakan penyakit yang biasanya dihidapi oleh varieti lain, tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda boleh membiarkan penyakit itu berjalan lancar.

Ingatan Zhegalov

Pear "Memory of Zhegalov" adalah pelbagai tujuan universal akhir musim luruh yang cukup popular di negara kita; ia mendapat namanya sebagai penghormatan kepada ahli genetik terkenal S. I. Zhegalov. Varieti musim luruh, pir masak pada dekad kedua atau ketiga September pada tahun 3-4 penanaman. Tanaman tidak hancur, tetap di dahan walaupun dengan hembusan angin. Sehingga 40 kg buah dapat dituai dari sebatang pokok.

Buahnya lebih besar jika dibandingkan dengan varieti lain yang tumbuh awal. Kulit buah masak berwarna hijau kekuningan, berkilauan. Buburnya manis dan masam dan berair, dengan butiran sederhana. Buahnya mempunyai ciri khas aroma.

Buah pir tidak tinggi, kulitnya dicat dengan warna kelabu. Pembentukan mahkota adalah mudah, kerana cabang tidak terdedah kepada pertumbuhan lateral. Nilainya adalah pada usia matang awal, menjaga buah-buahan berair, dan tahan kudis. Di tempat penyimpanan dengan suhu sejuk, mereka tahan sehingga 4 bulan tanpa kehilangan rasa dan persembahan..

Keindahan Bryansk

Varieti pir elit, Bryanskaya Krasavitsa, dikembangkan khusus untuk penanaman di Wilayah Bumi Hitam, tetapi secara beransur-ansur menjadi popular di wilayah lain. Bentuk awal musim luruh yang popular ini dibezakan dengan buahnya yang enak dan besar yang mempunyai rasa manis dan masam, sering mengeluarkan aroma bunga yang menyenangkan..

Ciri pelbagai, dengan mana anda dapat mengenali gen induk Williams red dengan mudah, adalah warna merah burgundy pada daun daun dalam pertumbuhan muda. Buah dengan berat kira-kira 200 gram sangat terang, hampir ditutup dengan pemerah pipi merah yang kusam. Daging mereka manis dengan keasidan halus dan aroma bunga, lembut, berair dan berminyak. Buah pir ini dibezakan oleh masa berbunga yang lewat, akibatnya risiko kerosakan pada bunga dan ovari oleh frosts musim bunga berkurang..

Varieti "Efimova Berpakaian"

Hiasan taman musim luruh tidak diragukan lagi adalah piramid dari pohon tinggi, digantung dengan pir merah merah dari varieti Nadyadnaya Efimova dengan latar belakang dedaunan hijau yang kaya. Pokok pir yang tumbuh secara intensif dari varieti ini tinggi dengan mahkota yang tidak terlalu padat dalam bentuk piramid dan sedikit terkena kudis. Ketahanan dan hasil musim sejuk mereka rata-rata..

Warnanya berwarna kehijauan-cerah dengan pemerah pipi ungu yang ketara. Buburnya berair, berkrim kuning, dengan rasa manis dan masam yang menyenangkan. Kulit berketumpatan sederhana. Buah-buahan masak pada akhir bulan Ogos dan disimpan hingga pertengahan September, bersaiz sederhana (seberat 90-120 g), satu dimensi, berbentuk pir memanjang, bentuk biasa, dengan permukaan licin.

Pokok-pokoknya kuat, mula berbuah pada tahun ke-8 kehidupan, berbuah setiap tahun. Ciri khas dari varietas ini adalah keperluan untuk memetik buah tepat pada masanya (di hijau), menghalangnya daripada masak di atas pokok.

Ragam Belorusskaya lewat

Pir lewat Belarus. Varieti pir musim luruh selalu mempunyai jangka hayat yang panjang. Pokoknya tinggi sederhana, mahkota lebat, bulat. Tidak memerlukan pembentukan khas, kerana dahan pada mulanya tumbuh pada sudut tepat ke batang.

Buah-buahan berbentuk satu dimensi, biasanya berbentuk pir. Kulitnya matte, kasar pada sentuhan (dengan riak bergelombang), dicat dengan warna kehijauan-krem atau zaitun yang bijaksana. Mereka mengandungi vitamin yang bermanfaat, seperti vitamin C, yang meningkatkan imuniti manusia. Waktu musim sejuk untuk pokok tidak mengerikan kerana ketahanannya yang tinggi terhadap sejuk.

Abbot Vettel

Pokok pir dari varietas "Abbot Vettel" berukuran sederhana atau kuat, dengan mahkota piramidal yang lebar dan panen musim luruh. Kulitnya nipis, dengan sedikit kekasaran, berwarna kehijauan-kuning dengan sedikit pemerah pipi. Pulpa berwarna putih atau berkrim, dengan rasa enak, aromatik dan lebur. Digunakan segar dan diproses, memberikan nilai kepada industri makanan.

Perlu diperhatikan fleksibiliti Abbot, yang dapat digunakan untuk menyiapkan pelbagai jam, kompot, atau untuk penggunaan segar. Kelebihan pir yang tidak diragukan ini adalah daya tahan mereka terhadap pelbagai penyakit. Kepala biara pir itu sendiri dan gambarnya ditunjukkan di bawah.

Pear Maria

Nama pir yang diterima Maria sebagai penghormatan kepada salah satu pencipta penternak - Maria Myalik dan dia tergolong dalam golongan elit.

Huraian Pear "Just Maria": pokok itu mulai berbuah pada tahun ketiga, tidak memakan banyak ruang di laman web ini, padat, tingginya tidak melebihi 3 m, iaitu, sangat sesuai untuk menuai. Tidak bersahaja dalam perawatan, tahan penyakit dan lebih unggul daripada jenis rasa lain.

Sekiranya beku, pir cepat pulih dan terus menggembirakan tukang kebun dengan pertumbuhan aktif dan hasil yang baik. Pokok-pokok ini matang awal, penuaian bermula pada pertengahan September. Pelbagai pencuci mulut, terkenal dengan rasanya yang tinggi. Jumlah gula dalam buah adalah 80%, dan berat satu buah dapat mencapai dari 150 g hingga 430 g, sangat aromatik.

Pear Veles

Veles pir musim gugur Veles dipelajari dengan baik dan meluas: bentuknya lebih rata, lebih bulat dan tidak terlalu memanjang. Penerangan pir Veles: Buah tumbuh dengan saiz sederhana dan besar seberat 160-200 g. Kulit halus sedikit ditutup dengan mekar putih, tetapi tidak ada kekasaran di atasnya.

Buburnya berkrim, berketumpatan sederhana, separa berminyak, lembut, berair, masam-manis, dengan rasa yang sangat baik. Keistimewaan varietas adalah kualiti komersial dan pengguna buah-buahan, kelestarian alam sekitar. Pir memerlukan tempat yang terang. Jika tidak, penurunan kandungan gula buah-buahan dan penurunan hasil secara umum adalah mungkin..

Anjou pelbagai jenis pir

Anjou - buahnya masak pada dekad pertama bulan September dan mempunyai rasa yang enak: manis dengan masam yang menyenangkan dan pulpa aromatik yang lembut. Dalam penampilan, anda tidak boleh mengatakan bahawa ia adalah pir, ia lebih menyerupai epal memanjang, dan warnanya berwarna merah-coklat, khusus. Buah pir bertukar dari hijau menjadi merah semasa ia masak. Buah masak sangat berair, dengan rasa yang cerah. Pokoknya bersaiz sederhana, membentuk piramidal lebar, kepadatan sederhana, mahkota berdaun baik. Seperti rupa pir Anjou, gambar ditunjukkan di bawah.

Keindahan hutan

Huraian "Keindahan hutan" pir: varieti ini tergolong dalam varieti musim luruh, diternak oleh penternak Belgia. Pokok dengan mahkota piramidal lebar, tinggi sederhana. Mahkota mempunyai penebalan sederhana, ciri cabang terkulai. Buah pir dari "Keindahan Hutan" cepat matang, merosot dan runtuh, apabila terlalu banyak mereka mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan, jadi lebih baik memakannya 7-10 hari sebelum mereka masak sepenuhnya.

Buah dari Keindahan Hutan tidak terlalu besar, dagingnya terasa enak, masam, putih kekuningan, sedikit berminyak dan sangat berair. Keanehannya adalah adanya permukaan kasar. Hasil yang tinggi hanya dapat dicapai sekiranya terdapat pokok pendebungaan lain yang berdekatan.

Pakham pelbagai pir

Pakham pir tergolong dalam genus pokok buah-buahan dari subfamili epal, keluarga Rosaceae. Ini adalah pir hijau dengan permukaan kasar yang tidak rata. Buburnya mengandungi sel-sel berbatu, sehingga kadangkala mereka pecah ketika digigit. Lebih-lebih lagi, ia tidak berair, dan buahnya mudah diangkut, tidak mudah terdedah kepada kerosakan. Ciri khas dari varietas tersebut adalah adanya buah-buahan yang besar dan berat dengan tubercles dan titik di seluruh kulit. Disarankan untuk dimakan segar, dan juga digunakan sebagai pengisian pai atau pencuci mulut. Pelbagai jenis pir dan gambar Pakham ditunjukkan di bawah.

Beram pelbagai jenis pir

Bergamot adalah nama umum untuk beberapa jenis pir dengan rata, seperti bentuk buah yang rata, ia mempunyai banyak jenis. Pokok spesies ini membentuk mahkota yang rapi dengan jumlah dedaunan rata-rata. Pir bersaiz sederhana dan cenderung menghasilkan banyak tunas. Bergamot dicirikan oleh penyesuaian yang sangat baik terhadap keadaan persekitaran. Pokok ini bertolak ansur dengan suhu yang terlalu tinggi, pemendakan, dll..

Pada musim panas, iaitu pada pertengahan dan akhir bulan Ogos, varieti awal dituai. Pada musim gugur, yang tengah masak, tetapi jenis yang terakhir dipanen sebelum frosts dan dimasukkan ke dalam kotak, buah-buahan seperti itu akan matang sudah disimpan. Buburnya berair, berketumpatan sederhana. Kemanisan buahnya dilembutkan dengan sedikit keasidan. Sekiranya buah-buahan dari varieti ini disimpan untuk waktu yang lama, maka rasanya memperoleh sifat astringen. Mereka mempunyai ukuran buah yang besar dan dicirikan oleh kualiti pemeliharaan yang baik (sekitar dua bulan).

Embun Ogos

Tempat terhormat dalam senarai kami dihuni oleh embun bulan Ogos, yang disukai oleh banyak tukang kebun kerana sifatnya yang bersahaja dan hasil panennya yang kaya..

Pear Ogos embun, pelbagai keterangan: tergolong dalam kategori musim panas. Varieti ini dibezakan dengan pematangan awal (pematangan pir berlaku di beberapa kawasan dari pertengahan Julai) dan jangka hayat buah yang pendek (dari beberapa hari hingga dua bulan). Pokok ini tergolong dalam tanaman yang kurang berukuran - mencapai ketinggian 2.5 meter, jarang - tiga. Walau bagaimanapun, pir mencapai ukuran ini dengan cepat, secara aktif menambah tinggi dan lebar setiap musim. Kulit buahnya halus untuk disentuh, walaupun kelihatan kusam. Pulpa berwarna putih, halus.

Katedral pelbagai jenis pir

Pucuk varieti pir katedral adalah sederhana, lurus, sedikit siku, bulat, coklat kemerahan, sedikit puber. Tunas di pokok agak besar, berbentuk kerucut, bengkok, puber. Pokok pir cukup tahan musim sejuk, ia berjaya bertahan musim sejuk di tengah Rusia, dan di kawasan yang lebih panas, rasanya lebih baik. Buah bermula lebih awal - penuaian pertama dapat dicuba 4-5 tahun selepas penanaman.

Buah berukuran sederhana atau di bawah rata-rata, seberat 110 g, berbentuk pir biasa, dengan permukaan bergelombang. Kulit lembut, licin, sedikit berminyak, berkilat. Varieti ini subur sendiri, tetapi dengan pendebungaan silang, kuantiti dan kualiti buah meningkat..

Pir marmar

Pir marmar dan keterangannya: varietas pir musim gugur awal dibesarkan di stesen berkebun eksperimental zon Rossoshanskaya dengan menyeberangi Winter Michurin Bere dengan Beauty Beauty. Buah berukuran lebih tinggi daripada rata-rata, berat 160-170 gram. Bentuk buahnya berbentuk bulat berbentuk kerucut, sejajar dan biasa. Kemudahan pengangkutan buah-buahan segar tinggi kerana kulit tebal.

Buburnya mempunyai struktur kasar, boleh berwarna putih atau berkrim. Marmer berbeza dengan varieti lain pada masa berbunga sebelumnya. Pucuk muda dikenali dengan daun ovoid berkilat bersaiz sederhana mereka, kulit coklat kemerahan dan tunas segitiga. Tuai pada akhir bulan Ogos - awal September, penggunaan dapat berterusan hingga pertengahan Oktober.

Duchess

"Pear Duchess", keterangan - varieti musim panas, benar-benar memilih dalam pilihan tanah. Namun, subur sendiri, memerlukan pendebungaan tambahan, banyak digunakan dalam masakan dan diproses dengan baik. Mungkin varieti pir yang paling terkenal di ruang pasca Soviet.

Pokok-pokok mempunyai mahkota piramida lebar, berwarna putih pada awal musim bunga dan, dalam keadaan yang baik, mencapai ketinggian 20 meter. Warna buah berubah bergantung pada tempoh pematangan: pertama, kulit berwarna hijau muda, kemudian kuning. Bubur buahnya berair, berkrim, manis. Pear kaya dengan vitamin dan asid buah yang sihat, mengandungi pektin dan mineral penting - selenium, magnesium dan zink.

Pear Severyanka

Pear "Severyanka", keterangannya segera jelas dari namanya - ini adalah orang Siberia yang sebenar. Pembiakan varieti ini memerlukan kerja yang panjang dan susah payah dari penternak, kerana lebih mudah membuat varieti epal tahan fros daripada varietas pir dengan ciri yang sama. Salah satu yang paling tahan terhadap perosak. Ia masak kira-kira pada 10-15 Julai, buahnya mempunyai bentuk yang sedikit memanjang, menebal di tengahnya, bersaiz sederhana, seberat sekitar 100 gram. Kulit mereka licin, kuning-hijau, dan apabila matang, kuning cerah. Titik subkutan berwarna kelabu, sehingga tidak mencolok, terutama dengan latar belakang pemerah pipi merah gelap. Pokok ini mempunyai ukuran kecil, mahkota kepadatan sederhana, bentuknya serupa dengan piramid volumetrik.

Ekstravaganza

Pear "Extravaganza", penerangan mengenai varietas: buahnya tidak hanya hancur setelah matang, tetapi rasanya tidak merosot. Pokok setinggi 1.5-2.0 meter. Ia dicirikan oleh kemunduran, mahkota piramidal lebar dan dedaunan bersaiz sederhana. Pucuk tebal, berwarna coklat. Kematangan yang boleh ditanggalkan berlaku pada separuh pertama bulan September. Tempoh jangka masa pengguna apabila disimpan di tempat penyimpanan buah adalah 3-4 bulan. Buah berukuran sederhana dan besar, seberat 130-210 g, berbentuk pir memanjang, halus, bentuk biasa. Kulitnya sederhana, licin, berminyak, dengan mekar lilin.

Pelbagai Moskvichka

Penerangan pir "Moskvichka" adalah pelbagai pencuci mulut dengan tempoh musim buah masak. Oleh kerana kematangan awal, persembahan yang sangat baik, kualiti penjagaan yang baik dan kualiti lain, ia sangat popular di kalangan tukang kebun. Warna kulit ketika diambil berwarna kuning kehijauan, dengan banyak titik subkutan yang kecil dan jelas.

Mahkota pada usia muda berbentuk corong, pada saat berbuah penuh, daunnya berbentuk kerucut, lebat, rata-rata. Warna kulit batang berwarna kelabu, cawangan rangka berwarna kelabu muda. Penurunan buah lemah, kebolehpasaran buah tinggi. Varietasnya subur, jadi varieti penyerbukan sangat diperlukan di kawasan sekitar. Hasilnya stabil, rata-rata. Satu pokok menghasilkan kira-kira 35 kg buah.

Persidangan Varieti

"Persidangan" adalah rasa lain dari zaman kanak-kanak. Pir yang tidak berminyak, padat, tegas dan pada masa yang sama lembut pir dengan aroma yang indah, apa yang lebih baik daripada buah seperti itu pada musim sejuk? Pokok varieti ini tumbuh cukup besar (sekitar 4–5 m) dan menyebar. Rata-rata, pucuk muda menambah 60-70 cm per tahun, yang menjadikan pir menjadi kuat.

Ini adalah jenis musim sejuk yang menghasilkan buah-buahan yang besar, berair dan manis. Lebih-lebih lagi, pir disimpan dengan sempurna sehingga Januari-Februari. Mereka mengandungi banyak vitamin dan mineral yang menguatkan kesihatan, mengaktifkan sistem imun, memberi tenaga dan menaikkan mood anda. Jus yang kuat, rasa yang enak dalam buah-buahan yang matang akan terus meningkat. Buahnya panjang, meruncing, dagingnya putih, tegas. Anda dapat melihat penampilan pir persidangan dalam foto di bawah.

Madu pir

Pear "Honey", keterangan: muncul pada abad yang lalu di sebuah pangkalan ujian di Crimea dan tergolong dalam spesies akhir musim luruh. Ini adalah pohon setinggi 2 m, dengan mahkota tanpa ranting, ditekan rapat ke batang. Tidak memerlukan penjagaan khas, tidak mengalami kebanyakan penyakit.

Warna utama buah berwarna kuning kehijauan, warna integumen adalah pemerah pipi kecoklatan, mirip dengan sedikit kekasaran. Titik subkutan kecil, kelabu. Kulit kering, nipis, licin. Kelebihan: kemasukan awal berbuah (tahun 3-5); hasil tinggi dan biasa (80-100 kg per pokok).

Kecantikan Talgar

Kepelbagaian pir kecantikan Talgar adalah hasil pemilihan saintis Kazakhstani. Ini adalah salah satu dari beberapa jenis pir yang buahnya sangat mudah dibawa, tahan terhadap tekanan jari, dan tidak berubah menjadi coklat semasa penyimpanan. Cabang-cabang utama tumbuh hampir tegak lurus ke batangnya, buahnya diikat terutamanya pada dahan berlingkar. Kulit kayu kasar, kelabu.

Keindahan Talgar mula berbuah selama 5 tahun selepas menanam. Buah ini adalah jenis musim luruh, tahan terhadap fros dan penyakit, hasil yang tinggi dan biasa dengan buah-buahan manis melebihi ukuran rata-rata. Buah biasa.