Kepingan oatmeal?

Oatmeal mempunyai bahaya lain. Ia menyebabkan penapaian pada sesetengah orang..

Dalam kes ini, minyak fusel yang dihasilkan merosakkan hati. Oleh itu, jika selepas makan anda bengkak, maka keluarkan makanan kuda ini dari makanan anda. Tidak semua yang berguna untuk kuda dan Anglo-Saxon akan berguna untuk orang Rusia.

Apa nak buat

Pelepasan gas yang aktif semasa pemprosesan beberapa produk sememangnya cukup semula jadi (terutamanya ketika memproses vitamin B dan U). Tetapi, ini disebabkan oleh kekurangan bakteria dalam usus yang memproses oatmeal. Cabarannya ialah menumbuhkan mereka. Anda boleh melakukan ini dengan beberapa cara. Contohnya, tunggu sahaja. Sebaik sahaja anda makan tepung oat dengan frekuensi yang mencukupi, bakteria akan muncul sendiri (atau mungkin tidak muncul).

Cara lain adalah dengan mengisi semula usus anda dengan bakteria yang betul. Malangnya, saya tidak tahu mana, tetapi saya rasa ia boleh terkandung dalam kefir, produk susu masam yang lain (semuanya mempunyai bakteria berbeza), atau dalam prebiotik tiruan: Linex, Acipol, Bactisubtil, dll. Anda boleh, saya rasa, cuba ambil produk ini bersama dengan oatmeal dan lihat hasilnya - apa yang akan berjaya.

10 fakta mengenai oatmeal dalam satu video

Tetapi tidak semuanya buruk, tonton videonya.

Kalkulator kalori makanan:

Masukkan nama produk (contohnya "Oatmeal") dan klik butang "Tambah"

Kembung dari sayur-sayuran dan oatmeal!

Soalan kepada editor: Saya mula makan, seperti yang tertulis di buku anda. Saya makan banyak salad sayur, oatmeal pada waktu pagi. Usus mula berfungsi seperti jam. TETAPI. Saya perhatikan bahawa kembung bermula dari sayur-sayuran atau bubur. Bolehkah ini? Dan bagaimana menanganinya? Saya tidak mahu melepaskan segalanya, kerana hari ini timbangan menunjukkan seberat 1,6 kilogram. terima kasih.

Jawapan:

Anda bukan orang pertama yang mengadu kembung setelah makan sayur-sayuran mentah, buah-buahan, bijirin, atau, misalnya, dedak. Semua makanan ini mempunyai satu kesamaan: mereka kaya dengan serat, iaitu serat makanan kasar yang tidak dipecah dalam perut kita.

Sebagai peraturan, fenomena kembung perut berlaku ketika diet berubah secara mendadak. Dengan kata lain, selama bertahun-tahun anda sering makan makanan ringan: rebus, rebus, goreng. Sayur-sayuran jarang dimakan dan sedikit. Tidak ada tepung oat pagi sama sekali, dan jika ada, kecil, cukup untuk mendidih dengan air mendidih untuk membuat jisim seperti puri...

Tetapi atas sebab tertentu: untuk menurunkan berat badan atau meningkatkan kesihatan, menyingkirkan masalah kulit, dll. memutuskan untuk beralih ke diet yang sihat. Kami mula memperhatikan salad sayur-sayuran, karbohidrat kompleks, protein sayur-sayuran dan melihat bahawa usus gelisah. Nampaknya tubuh pasti gembira dengan makanan yang sihat, TETAPI kembung tidak membolehkan anda bersukacita dengan sepenuhnya.

Punca kembung dan bagaimana menyelesaikan masalah ini:

1. Perubahan drastik dalam diet, pengenalan sejumlah besar serat

Tiba-tiba berhenti dari satu tabiat dan beralih ke kebiasaan hanya baik ketika anda berhenti merokok. Dalam soal pemakanan, lebih baik bertindak perlahan tetapi pasti. Masukkan sayur mentah ke dalam makanan anda secara beransur-ansur. Contohnya, mulakan makan salad sayur mentah sekali sehari. Untuk makanan lain, gunakan sayur kukus atau kukus. Secara beransur-ansur, badan akan terbiasa dengannya, dan anda akan dapat makan sayur-sayuran mentah lebih kerap. Bagi sumber protein sayuran - kekacang, cukup untuk memakannya 2 kali seminggu. Sekiranya anda menyedari bahawa penyebab ribut perut adalah tepung oat pagi yang kasar, maka masaklah lebih lama untuk membuatnya lebih lembut. Sarapan karbohidrat dan protein alternatif.

2. Mengunyah makanan yang buruk, terutamanya sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin dari biji-bijian

Cuba kunyah makanan anda sebaik mungkin, terutama dengan salad. Semakin banyak makanan yang dicincang masuk ke saluran pencernaan, semakin mudah untuk mencerna makanan..

3. Penyalahgunaan karbohidrat sederhana

Memutuskan untuk makan dengan betul, makan sayur dan tidak makan berlebihan? Maka perlu mengurangkan karbohidrat sederhana. Sekarang badan anda mendapat cukup karbohidrat dari biji-bijian, sayur-sayuran, buah-buahan, jadi gula-gula dan gulungan tidak diperlukan sama sekali, mereka hanya menyumbat usus anda! Selalunya (70%) karbohidrat sederhana yang menyebabkan perut kembung. Buang mereka dan usus anda akan menarik nafas lega. Dan jangan tertipu memikirkan bahawa otak anda memerlukan gula. Otak memakan glukosa, bukan gula!

4. Kekurangan enzim pencernaan, penyakit

Kadang kala perut kembung adalah penyebab penyakit saluran pencernaan dan bukan sahaja. Bahkan tidak dalam fasa pemburukan, tetapi sebagai akibat dari yang sebelumnya dipindahkan. Semua orang tahu bahawa terapi antibiotik dapat mengganggu keseimbangan mikroorganisma dalam usus. Dan ini adalah penyebab kembung biasa. Tetapi ini adalah salah satu sebabnya. Sebenarnya, terdapat banyak daripadanya. Sekiranya anda bimbang tentang kembung, sakit, sakit perut, rasa masam di mulut, pedih ulu hati dan masalah lain, lebih baik menjalani pemeriksaan yang sesuai.

Jangan berhenti makan sayur!

Sekiranya anda memahami dengan jelas bahawa perut kembung akibat memakan sejumlah besar sayur-sayuran, maka ini tidak menjadi masalah.!

Terus makan sayur-sayuran dan bijirin! Secara beransur-ansur, pencernaan anda akan dibina semula. Serat, yang kaya dengan sayur-sayuran dan gandum gulung, akan "mengusir" mikroflora patogen dari usus anda, membantu bakteria bermanfaat untuk menetap dan, setelah beberapa lama, kembung dari sayur-sayuran akan berlalu.

Cara makan sayur dan buah dengan betul

Pertama sekali, kecualikan kubis segar dari diet sebentar. Gantikannya dengan sauerkraut. Hilangkan anggur, pisang, dan kesemek.

Salad sayur musim dengan rempah yang menenangkan usus: dill, adas, adas manis.

Kunyah sayur-sayuran dengan teliti.

Tundukkan sayur-sayuran kepada rawatan haba ringan: pemutihan, penaik, dll. Biarkan sayur-sayuran sedikit garing, kerana mereka mengatakan "al dente"

Jangan campurkan sayur-sayuran dengan lemak haiwan. Salad musim dengan minyak sayuran atau makan tanpa minyak.

Makan buah dalam makanan yang berasingan. Sama sekali tidak dengan produk tenusu dan gula-gula (contohnya, sebagai sebahagian daripada yogurt manis, kek, dll.)

Dan yang terakhir - PERATURAN EMAS - penyederhanaan!

Makan secara sederhana. Anda tidak boleh makan berlebihan dan memasukkan semuanya dalam satu hidangan. Contohnya, jika anda makan salad sayur-sayuran mentah, tambahnya dengan sekeping ikan atau daging, atau, katakan, beberapa sudu soba rebus. Ini cukup untuk satu hidangan. Adakah anda suka buah atau kacang? Makan sebilangan buah tangerin atau epal, sama dengan kacang - hanya segenggam kecil.

Adakah anda suka berehat minum teh? Elakkan gula-gula dan biskut, dan makan beberapa keping keju atau beberapa buah kering dengan teh.

Adakah anda suka kekacang? Jangan berlebihan! Sup kacang puri pada hari Isnin dan kacang kacang pada hari Khamis - cukup.

Cara menghilangkan kembung

Inilah yang dinasihatkan oleh pakar pemakanan terkemuka di dunia

Semakin tua kita, semakin lambat sistem pencernaan kita berfungsi. Mereka makan sesuatu yang salah, dan itu sahaja - hello, kembung. Tetapi kami mempunyai berita baik - mendapatkan kembali perut yang rata, memperbaiki pencernaan dan mengempiskan perut anda adalah sangat mudah jika anda mengikuti cadangan pakar pemakanan. Berikut adalah penerangan terperinci mengenai apa yang harus dimasukkan dalam diet dan apa yang harus dielakkan.

Termasuk: serat

Cara terbaik untuk mengelakkan sembelit, dan dengan itu penumpukan gas dan kembung, adalah melatih diri anda untuk mengambil serat. Pada waktu pagi, anda perlu sarapan dengan bijirin berdasarkan oatmeal atau oatmeal, yang mengandungi semua jenis serat. Sekiranya anda tidak mempunyai waktu untuk sarapan pagi, maka makanlah oatmeal pada waktu malam..

Tidak termasuk: karbohidrat halus

Roti, pasta, pizza, kek manis adalah jalan langsung untuk kembung. "Tubuh memecah karbohidrat halus menjadi glukosa atau gula dengan cepat," jelas pakar pemakanan Amy Shapiro. - Sebilangan glukosa ini digunakan untuk tenaga, tetapi selebihnya disimpan di otot dan hati untuk kemudian. Masalah? Dengan setiap molekul glukosa, dua molekul air juga disimpan. Tepung adalah resipi pengekalan air di dalam badan. Puffiness tidak dapat dielakkan. " Gantikan karbohidrat halus dengan karbohidrat kompleks seperti biji-bijian atau keledek. Mereka mengandungi lebih banyak serat dan tidak memaksa badan menahan air, jadi mereka cenderung menyebabkan kembung..

Termasuk: makanan kaya kalium

Kandungan kalium yang tinggi membantu tubuh menyingkirkan lebihan air. Tisu mengekalkan lebih banyak air, dan kelebihan natrium terbentuk di dalam badan. Untuk mengembalikan keseimbangan natrium-kalium, anda perlu mengambil 2,600 mg kalium sehari, dan dari makanan, bukan makanan tambahan. Sebilangan besar Kalium: Lentil, Susu, Jus Jeruk, Pisang, Kentang.

Tidak termasuk: natrium

Natrium membuat anda mengekalkan air, menjadikan sistem pencernaan anda menjadi lokomotif wap. Rata-rata, kita mengonsumsi natrium dua kali lebih banyak daripada yang diperlukan oleh badan, menurut CDC. Produk separuh siap biasanya mengandungi hingga 70% sodium. Gunakan teh pudina sebagai ambulans. Minumnya selepas makan tengah hari atau makan malam yang enak. Pudina mempercepat pencernaan dengan menyumbang kepada pengecutan otot usus.

© Westend61 / Getty Images

Termasuk: lebih banyak cecair

"Cecair kecil bermaksud banyak kembung," memberi amaran kepada Pakar Pemakanan Dr. Bonchi. "Makanan di usus bawah menyerap cecair dan melegakan sembelit." Oleh itu, disyorkan untuk minum lapan gelas cecair sehari: air, susu, jus, kopi, teh. Tambahan banyak makanan kaya cecair seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.

Tidak termasuk: alkohol

Alkohol adalah agen keradangan dan menghasilkan gas. Ia juga sangat kering, yang memaksa badan menahan air sebanyak mungkin. Cara terpantas untuk kembung. Anda boleh membeli segelas wain atau tequila dengan jus limau nipis. Tetapi anda harus minum segelas air sebelum dan selepas alkohol untuk mengelakkan dehidrasi..

Termasuk: yogurt, produk susu yang ditapai

Dengan muesli, beri, jem dan biji-bijian. Ini bukan sahaja cantik, tetapi juga sangat berguna. Ketidakseimbangan bakteria dalam usus menyebabkan perlambatan sistem pencernaan dan kembung. Yoghurt dan susu fermentasi mengandungi probiotik yang sangat membantu menjaga keseimbangan.

Kecualikan: gula-gula, permen karet, dan soda

Mereka sendiri membawa gas ke dalam badan dan menyumbang kepada pembentukan gas baru. Gula-gula kunyah, gula-gula, minum soda melalui jerami membuat kita menelan udara tambahan. Oleh itu, anda perlu mengunyah dengan mulut tertutup..

© Gokhan Celem / EyeEm / Getty Images

Termasuk: teh tanpa gula dan minuman sihat

Tanpa gula, atau teh rendah gula, hijau, hitam, chamomile, sitrus, infus panas adas, biji dill atau halia, semuanya merangsang pencernaan dan melegakan kembung. Mengurangkan garam lebih banyak dapat membantu perut anda banyak..

Tidak termasuk: kopi manis dan minuman susu

Kami suka cappuccino, ini memberi kita tenaga yang kuat pada waktu pagi dan memberi kita mood yang baik. Tetapi campuran susu / kopi manis sangat kembung. Ada yang menggantikan gula dengan fruktosa atau nektar agave, tetapi lebih sukar bagi tubuh kita untuk mencerna dan menyebabkan pembentukan gas. Anda tidak perlu sepenuhnya melepaskan minuman kegemaran anda, tetapi cuba kurangkan jumlah gula atau minum kopi tanpa gula..

Termasuk: ikan berminyak

Menurut penyelidikan terbaru, makan salmon, tuna, makarel atau herring dapat membantu anda menurunkan lemak, termasuk lemak perut. Omega-3 yang terdapat pada ikan berminyak sangat membantu meningkatkan metabolisme dan metabolisme.

Tidak termasuk: alkohol gula

Badan kita tidak mencerna makanan pemanis rendah kalori, diabetes dan bebas gula ini. Akibatnya, bakteria di usus besar menenangkannya, menyebabkan gas, kembung, dan bahkan cirit-birit. Periksa label makanan untuk alkohol gula seperti sorbitol, mannitol, xylitol, dan lacitol. Sekiranya anda ingin menggunakan pemanis, gunakan pemanis semula jadi seperti madu, sirap maple, molase, atau gula kelapa..

Perut kembung

Kembung: makanan mana yang dapat membantu anda menguruskannya dan makanan mana yang terbaik untuk dielakkan

Isi1 Punca kembung2 Makanan apa yang mengurangkan pengeluaran gas Punca kembung 1. Anda makan berlebihan Mungkin...

Punca kembung

1. Anda makan berlebihan

Ini mungkin penyebab kembung yang paling biasa. Bahagian yang lebih kecil dapat membuat perbezaan.

Lemak memerlukan waktu lebih lama untuk dicerna daripada protein atau karbohidrat, sehingga perut tetap kenyang untuk waktu yang lama. Cuba hadkan lemak dalam makanan anda.

Sekiranya anda tergesa-gesa di meja dan menelan makanan, gas tidak akan membuat anda menunggu. Makan lebih perlahan dan kunyah makanan anda dengan teliti. Perasaan kenyang muncul 20 minit selepas makan. Oleh itu, luangkan 20 minit ini untuk mengunyah dengan teliti. Pakar pemakanan percaya bahawa inilah yang akan menyelamatkan anda daripada makan berlebihan..

Kira-kira separuh daripada gas dalam sistem pencernaan adalah udara yang ditelan dari makanan. Cuba jangan minum melalui jerami, permen karet, minum soda, dan elakkan menghisap gula-gula keras. Ramai orang menelan banyak udara di bawah tekanan. Lakukan senaman pernafasan untuk mengawal saraf anda.

Sekiranya anda suka makan satu atau dua jam sebelum tidur, bersiaplah untuk mengalami kembung. Dalam mimpi, pencernaan menjadi perlahan, jadi semua makanan akan kekal sebagai berat badan sehingga anda bangun. Sekiranya anda tidak dapat makan lebih awal, cubalah untuk tidak membebani sistem pencernaan anda. Makan sesuatu yang ringan seperti sekeping buah atau yogurt. Anda boleh mengambil jiwa anda semasa sarapan ketika badan anda bangun dan bersedia untuk mencerna makanan..

6. Anda merokok

Ya, merokok juga mempengaruhi aktiviti saluran pencernaan dan boleh menyebabkan pembentukan gas..

Makanan apa yang mengurangkan gas

Sayur-sayuran dan buah-buahan

Kekacang dan lentil mengandungi oligosakarida yang boleh menyebabkan kembung. Pati dan gula dalam beberapa buah dan sayur-sayuran menumpuk gas di dalam usus. Ini adalah kubis (kubis putih, kubis Brussels, kembang kol), wortel, aprikot, dan prun. Tidak boleh berpisah dengan produk kegemaran anda? Cuba kukus.

Pemanis

Aspartam, sucralose, dan sorbitol kurang dicerna, sama sekali. Pemanis buatan adalah produk dari dunia moden yang sama sekali asing dengan sistem pencernaan manusia. Sekiranya tidak mungkin untuk menghilangkannya sepenuhnya dari diet, cubalah sekurang-kurangnya mengurangkan penggunaannya.

Intoleransi laktosa adalah satu lagi penyebab kembung yang popular. Ais krim kegemaran anda boleh diganti dengan smoothie beku, seperti susu badam dengan pisang.

Biji-bijian utuh baik untuk anda, tetapi seratnya tinggi, yang menyumbang kepada pembentukan gas. Minum banyak air dan perlahan-lahan melatih badan anda menjadi serat dan biji-bijian. Cecair membantu makanan bergerak melalui saluran pencernaan dan mencegah kembung.

Kerepek, keropok, dan bijirin sarapan adalah bom sebenar yang siap meletup di saluran pencernaan anda. Hanya ada satu resipi - beralih ke makanan sihat. Makan daging dan bukannya makanan segera; bukannya soda, minum air tulen dengan lemon, pudina atau timun.

Asparagus

Ini adalah produk nombor satu dalam memerangi kembung. Asparagus membuang lebihan air, memudahkan pencernaan, melegakan ketidakselesaan usus, dan prebiotik yang terkandung dalam asparagus membantu pertumbuhan bakteria bermanfaat.

Timun

Mereka mengandungi quercetin, antioksidan yang dapat membantu mengurangkan pengeluaran gas. Timun menghilangkan cecair berlebihan, mereka rendah kalori, tetapi tinggi vitamin C, beta-karoten dan magnesium.

Pisang

Mereka, seperti alpukat, kaya dengan kalium. Ini mendorong penghapusan air dari badan, sehingga dapat menghilangkan kembung yang disebabkan oleh pengambilan natrium yang berlebihan. Pisang juga dapat membantu jika kembung disebabkan oleh sembelit..

Betik

Buahnya kaya dengan enzim yang memecah protein dalam sistem pencernaan dan membantu proses pencernaan.

Pakar pemakanan, pakar psikologi penurunan berat badan.

Untuk menghilangkan kembung, anda boleh menggunakan produk susu yang ditapai: yogurt semula jadi, kefir, susu panggang. Mereka mengandungi bakteria bermanfaat yang membantu mencerna makanan. Semasa kembung, perlu makan bubur. Oatmeal membantu menormalkan pencernaan, dan soba akan memperbaiki peristalsis usus.

Jintan manis

Produk penyelamat lain jika anda mempunyai gas. Adas melegakan kekejangan dan kembung. Tidak semestinya decoctions dari biji diresepkan untuk bayi yang menderita kolik. Biji boleh ditambahkan ke makanan, dijadikan teh, atau dikunyah kering.

Chef Vegan, Pakar Memasak Sihat.

Makanan yang paling berkesan untuk kembung adalah saderi, nanas, pisang masak, betik, dan biji rami. Rempah membantu dengan baik: halia, kayu manis, biji adas dan rosemary. Yang terakhir boleh ditambahkan ke dalam kaldu atau ditaburkan dengan sayur-sayuran panggang. Air kosong juga dapat menyelesaikan masalah dengan berkesan..

Halia

Ubat keajaiban bukan sahaja dapat menghilangkan selsema, tetapi juga membantu melawan gas. Enzim dalam akar memecah protein dan mengurangkan pengeluaran gas. Halia boleh ditambahkan ke dalam smoothie atau teh.

Herba menghilangkan ketegangan pada otot di saluran pencernaan dan membuang gas. Chamomile juga akan menghilangkan ketegangan dan tekanan saraf..

kak.torange.ru

Hidangan biasa orang Skotlandia dan Inggeris adalah oatmeal, dengan penambahan buah beri atau buah. Di negara-negara ini, persoalan faedah dan bahaya oatmeal telah lama ditutup..

Penduduk negara kita juga menghargai bijirin ini, menggunakannya, sebagai peraturan, untuk sarapan pagi. Walaupun nilai pemakanannya semasa diet atau untuk vegetarian tidak dapat diganti.

Komposisi oatmeal

Berbanding dengan bijirin lain, kultur oat sangat bermanfaat untuk tubuh manusia. Sebab utama terletak pada kehadiran serat di dalamnya dengan sebatian protein, dengan cepat dan mudah diasimilasi, serta komponen berikut:

  • Unsur surih dalam jumlah besar, di antaranya lebih daripada 10, yang diwakili oleh magnesium, fluor, besi, yodium, sulfur, fosforus, dan lain-lain;
  • Banyak vitamin kumpulan B, serta A, K, E dan PP;
  • Asid organik - oksalat, erucik, malonik, nikotinik dan pantotenik;
  • Dan juga niasin dengan piroksena.

Semuanya memenuhi tubuh manusia, membantu mendapatkan kesihatan dan kecergasan..

Manfaat kesihatan oatmeal

Kekayaan unsur-unsur yang membentuk produk ini memberikan sifat berguna tertentu:

  1. Oatmeal pada sarapan pagi baik untuk mengantuk, kemurungan, dan pemikiran negatif. Dan ia digantikan oleh tenaga dan positif dengan daya tarikan..
  2. Bijirin ini menormalkan proses metabolik dalam badan, melawan sembelit, gangguan pencernaan, kolitis dan kembung.
  3. Orang yang menderita dermatitis dan alahan harus makan terlebih dahulu oatmeal..
  4. Kalsium dan fluorida membantu mengatasi masalah sistem muskuloskeletal dengan menguatkan tulang.
  5. Aktiviti hepatik, ginjal dan kelenjar tiroid dinormalisasi. Ia juga baik untuk saluran darah, jantung dan darah. Oatmeal sangat baik untuk menurunkan kadar kolesterol jahat.
  6. Produk ini dapat menghilangkan secara kualitatif semua bahan berbahaya yang terkumpul dalam proses kehidupan..
  7. Ia juga berguna bagi wanita hamil untuk makan tepung oat untuk sarapan pagi, kerana terdapatnya zat besi dengan asid folik di dalamnya, yang mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan bayi dan wanita..
  8. Pesakit kencing manis perlu makan bubur ini, kerana mempunyai indeks glisemik yang sangat rendah, yang membantu menormalkan kadar gula darah.

Oatmeal berfungsi dengan baik pada rambut - dengan penggunaan biasa, ia menjadi berkilat dan halus. Dan bahan seperti biotin dapat menghilangkan sakit otot, meningkatkan prestasi keseluruhan dan pertahanan badan..

Mengenai bahaya oatmeal

Seperti produk makanan, oatmeal juga boleh berbahaya dalam beberapa kes:

  • Terdapat orang yang tidak dibenarkan mengambil gluten, yang terdapat di beberapa budaya, termasuk oat. Penyakit ini disebut penyakit seliak, yang tidak langsung terasa. Hanya dalam bentuk yang diabaikan ia dapat dikenali oleh gejala-gejala yang dinyatakan dalam penyerapan usus atropik;
  • Oatmeal boleh memudaratkan jika dimakan setiap hari. Kehadiran asid fitik membantu menghalang penyerapan kalsium, membersihkannya, yang sama sekali tidak baik untuk tulang.

Untuk faedah yang paling besar, oatmeal harus dimakan, dan bukannya yang boleh disediakan dengan cepat..

Produk segera

Di dunia moden, setiap orang selalu tergesa-gesa di suatu tempat, dan oleh itu, tidak ada cukup masa untuk memasak. Keadaan ini telah menyumbang kepada penampilan di rak tepung gandum segera, memasak dalam beberapa minit. Tetapi pada masa yang sama, sebahagian besar sifat berguna hilang. Sarapan pagi seperti itu tidak menambahkan tenaga dan tidak merangsang proses metabolik..

Sebabnya terletak pada pengisaran bijirin maksimum dengan pengukusan awalnya. Proses pengeluaran sedemikian membolehkan hidangan diserap oleh badan dengan cepat, tanpa meninggalkan sesuatu yang berguna..

Dan produk akhir oatmeal segera adalah gula. Dan jika anda makan hidangan seperti itu setiap hari, anda boleh membahayakan pankreas, yang akan membawa kepada diabetes..

Menurunkan berat badan dengan diet seperti itu juga tidak mungkin berjaya, kerana gula yang dihasilkan dengan cepat berubah menjadi lemak badan..

Mengenai tepung oat di atas air

Oatmeal yang dimasak di dalam air mempunyai kesan positif pada usus dan perut dengan menyelimuti dinding dan menjadikannya lebih mudah dicerna. Lendir yang terbentuk ketika mendidih di dalam air bahkan dapat menyembuhkan ulser. Dan penggunaan bubur seperti itu akan menyelamatkan anda dari sebarang masalah yang berkaitan dengan aktiviti saluran pencernaan..

Anda juga dapat cepat sembuh dari penyakit serius dengan bantuan oatmeal di dalam air. Untuk menyediakannya, anda memerlukan:

  1. Oatmeal - ¾ cawan.
  2. Air - 2 gelas.
  3. Tuangkan air ke dalam mangkuk, bakar dan didihkan.
  4. Tuangkan tepung oat ke dalam air mendidih dan masak hingga masak.

Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambahkan garam, mentega, kacang, beri atau buah ke bubur siap. Sayang memang sedap.

Terdapat resipi lain - tuangkan air mendidih ke atas oat dan kukus, tunggu sehingga membengkak.

Tetapi pilihan memasak seperti itu memerlukan pematuhan terhadap ukuran - anda tidak boleh makan seperti itu setiap hari, dan lebih-lebih lagi beberapa kali sehari. Diet harus berbeza-beza, jadi ada baiknya bergantian antara bijirin yang berbeza.

Memilih produk yang berkualiti

Seperti yang disebutkan di atas, anda tidak boleh makan bubur segera, tetapi memasak oatmeal atau bijirin. Semasa memilih produk, anda perlu melihat pelabelan dengan teliti - ia boleh menjadi Ekstra atau Hercules. Jenis pertama kemudian dibahagikan kepada varieti tertentu, bergantung pada bagaimana bijirin diproses.

Angka Arab bercetak 3 menunjukkan bahawa serpihan seperti itu dapat diberikan kepada anak-anak kecil dan orang-orang dengan masalah gastrointestinal yang serius, kerana mereka adalah yang paling halus.

Penandaan seperti Extra 2 menunjukkan bahawa ia dibuat dari bijirin cincang. Ini bermaksud terdapat serpihan tipis dalam bungkusan, yang perlu dimasak selama kira-kira 10 minit..

Extra 1 adalah bijirin yang dibuat dari produk bijirin penuh dengan struktur padat dan kandungan karbohidrat tinggi, yang sangat bermanfaat untuk sistem pencernaan.

Hercules juga sangat sihat, terbuat dari serpihan berkepadatan tinggi, buburnya mempunyai rasa dan ketebalan yang sangat baik..

Pembungkusan di mana produk diletakkan mestilah kedap udara, jika tidak, kelembapan mungkin akan sampai ke sana, yang memberi kesan negatif terhadap produk. Jangka hayat harus dilihat bukan pada saat pembungkusan, tetapi pada pengeluaran bijirin.

Diet untuk kembung

Kembung adalah gejala pelbagai jenis penyakit, dan pengumpulan gas atau cecair di rongga perut dapat disebabkan oleh diet yang buruk. Dalam kes pertama, anda harus berjumpa doktor, yang kedua, mengikuti diet. Hari ini kita akan melihat cadangan pakar pemakanan dan menu terbaik untuk menghilangkan kembung..

Penyebab utama peningkatan pengeluaran gas pada orang dewasa

Kembung disertai dengan rasa berat di rongga perut, bersendawa dan kembung yang meningkat, lapor. Pengumpulan udara (gas) paling sering berlaku dengan latar belakang sejumlah penyakit dan keadaan:

  • aerofagia (menelan udara) dan makan berlebihan;
  • gangguan endokrinologi, khususnya diabetes mellitus;
  • penyakit radang usus dan masalah gastrousus (kolitis, esofagitis refluks dan lain-lain);
  • hepatitis, sirosis hati;
  • sembelit kronik;
  • pelanggaran proses metabolik;
  • jangkitan parasit;
  • intoleransi terhadap laktosa, gluten dan banyak lagi.

Kembung tidak teratur boleh berlaku dengan pemakanan yang buruk, seperti pengambilan makanan yang tinggi kanji dan gula. Penyebab pembentukan gas sering kali buruk mengunyah dan makan cepat, dysbiosis, minuman berkarbonat bergula, permen karet - ada banyak sebab, tetapi anda mesti mengikuti diet yang ketat, tidak termasuk beberapa makanan dari diet.

Makanan apa yang boleh menyebabkan kembung?

Kembung biasa berlaku pada orang yang suka makan sebelum tidur. Sedikit orang mengetahui bahawa semasa tidur, proses metabolik menjadi perlahan, sehingga makanan diserap dengan lebih perlahan, yang menyebabkan peningkatan pengeluaran gas. Sekiranya anda mengalami kembung, anda harus berhenti makan makanan berikut:

  • daging berlemak, ikan, makanan dengan kerak, dimasak dalam sejumlah besar minyak;
  • kekacang dan lentil, di mana terdapat kandungan oligosakarida yang tinggi;
  • beras, jagung, kubis, aprikot, kentang;
  • roti segar, roti, pencuci mulut, adunan ragi, memulakan proses penapaian;
  • minuman beralkohol, apa-apa jenis air mineral berkarbonat;
  • produk separuh siap, sosej, sosej;
  • telur rebus keras;
  • gula-gula, biskut, gula, madu, coklat dan karbohidrat sederhana lain;
  • produk tenusu (untuk orang yang mengalami intoleransi laktosa);
  • makanan dengan gluten (protein sayuran).

Makanan masin, pedas dan manis, sos lemak, bawang putih dan perasa pedas lain, teh hitam dan kopi dilarang. Semua makanan ini perlahan-lahan diserap dan menjengkelkan dinding usus, mewujudkan persekitaran yang baik untuk membiak bakteria. Sekiranya anda mengalami kembung, anda perlu membuat buku harian makanan 3-5 hari lebih awal, yang akan membolehkan anda menentukan kumpulan makanan berbahaya.

Penting! Harap maklum bahawa semasa rawatan kembung, adalah wajar untuk menolak membeli dan memakan makanan yang dibeli: ladu, penkek, pizza dan hidangan lain. Anda boleh memasak sendiri di rumah dengan menggunakan garam, rempah semula jadi dan pemanis minimum.

Makanan apa yang boleh anda makan?

Pakar pemakanan sangat mengesyorkan makan bijirin (oatmeal, soba dan lain-lain), yang memberikan rasa kenyang yang membelah, mudah dicerna, dan menormalkan proses pencernaan. Diet harus dipelbagaikan dengan produk susu yang diperam:

  • kefir,
  • keju kotej,
  • susu bakar yang ditapai,
  • susu curdled,
  • yogurt semulajadi (tanpa gula, tanpa pewarna),
  • krim masam.

Dill kering dan segar, yang boleh ditambahkan pada kursus pertama dan kedua, minuman (jus sayur, yoghurt) berkesan melawan perut kembung. By the way, dengan bantuan air dill, kolik dirawat, dari mana hampir semua bayi baru lahir menderita. Pertimbangkan makanan berguna lain:

  • timun, yang mempunyai kandungan kalori rendah dan keupayaan untuk mengeluarkan cecair berlebihan;
  • pisang, yang merupakan sumber kalium yang tidak ternilai. Mereka memberikan rasa kenyang yang berpanjangan, mengeluarkan air dari badan, sangat diperlukan dalam memerangi sembelit;
  • biji halia dan adas, yang meningkatkan peristalsis usus, memecah protein, mengurangkan pengeluaran gas dengan ketara;
  • tembikai, nanas, betik. Yang pertama adalah diuretik semula jadi, yang kedua dan yang ketiga berkesan memecah protein. Anda boleh memakan buah-buahan ini dalam bentuk semula jadi atau minum jus yang baru diperah;
  • asparagus, yang memberikan kesan diuretik yang sangat baik, membantu merawat sembelit.

Kopi, teh hitam dan koko yang kuat harus diganti dengan kaldu pudina dan chamomile, yang membantu menghilangkan cecair dan gas berlebihan, melegakan kekejangan. Dilarang menggunakan jenis daging tanpa lemak (fillet ayam, ayam belanda, arnab) dan ikan, tetapi tidak lebih kerap daripada 2-3 kali seminggu. Anda boleh makan labu, zucchini, kaldu sayur, kompot minuman dan rebusan yang terbuat dari pinggul mawar.

Nasihat! Ubat yang sangat baik untuk kembung adalah air kelapa, yang mengandungi sekitar 250-300 mg kalium dalam 100 ml. Ia membantu menghilangkan gas dan bengkak, dan juga membantu menurunkan berat badan.

Menu contoh

  1. Sarapan pagi: oatmeal, salad timun.
  2. Sarapan pagi kedua: keju kotej, segelas jus nanas.
  3. Makan tengah hari: sup sayur-sayuran, teh pudina.
  4. Makanan ringan petang: segelas yogurt.
  5. Makan malam: potongan ikan pike perch, bubur soba, teh chamomile.

Harap maklum bahawa jumlah makanan boleh sampai 5-6 sehari, namun bahagiannya mestilah sedikit. Sangat penting untuk sarapan, yang akan memulakan proses metabolik, tetapi makan malam bernilai 3-4 jam sebelum tidur. Sekiranya sebelum tidur anda terseksa oleh perasaan lapar, maka anda boleh minum sedikit teh atau kefir.

Cadangan untuk membantu memperbaiki keadaan anda semasa berdiet

Mengikuti diet kembung, anda harus mengikuti beberapa panduan mudah:

  • Jangan tergesa-gesa, jangan makan di mana sahaja, kunyah makanan dengan sempurna.
  • Tolak makanan ringan, jangan minum makanan dengan banyak air, kompot, teh manis atau kaldu. Dianjurkan untuk meminumnya 15-30 minit setelah selesai sarapan, makan tengah hari atau makan malam.
  • Masak makanan anda sendiri di dalam ketuhar, kukus atau reneh, cuba mengurangkan jumlah minyak dan mentega.

Perlu makan makanan yang hangat, kerana makanan panas dan sejuk, minuman terlalu merengsakan dinding saluran pencernaan. Dalam kebanyakan kes, keadaan bertambah baik pada hari-hari pertama setelah menolak makanan ringan, namun, jika kembung tidak hilang setelah 3 hari, disertai dengan kelemahan, mual, cirit-birit atau sembelit, bengkak, maka anda harus segera berjumpa doktor.

kak.torange.ru

Hidangan biasa orang Skotlandia dan Inggeris adalah oatmeal, dengan penambahan buah beri atau buah. Di negara-negara ini, persoalan faedah dan bahaya oatmeal telah lama ditutup..

Penduduk negara kita juga menghargai bijirin ini, menggunakannya, sebagai peraturan, untuk sarapan pagi. Walaupun nilai pemakanannya semasa diet atau untuk vegetarian tidak dapat diganti.

Komposisi oatmeal

Berbanding dengan bijirin lain, kultur oat sangat bermanfaat untuk tubuh manusia. Sebab utama terletak pada kehadiran serat di dalamnya dengan sebatian protein, dengan cepat dan mudah diasimilasi, serta komponen berikut:

  • Unsur surih dalam jumlah besar, di antaranya lebih daripada 10, yang diwakili oleh magnesium, fluor, besi, yodium, sulfur, fosforus, dan lain-lain;
  • Banyak vitamin kumpulan B, serta A, K, E dan PP;
  • Asid organik - oksalat, erucik, malonik, nikotinik dan pantotenik;
  • Dan juga niasin dengan piroksena.

Semuanya memenuhi tubuh manusia, membantu mendapatkan kesihatan dan kecergasan..

Manfaat kesihatan oatmeal

Kekayaan unsur-unsur yang membentuk produk ini memberikan sifat berguna tertentu:

  1. Oatmeal pada sarapan pagi baik untuk mengantuk, kemurungan, dan pemikiran negatif. Dan ia digantikan oleh tenaga dan positif dengan daya tarikan..
  2. Bijirin ini menormalkan proses metabolik dalam badan, melawan sembelit, gangguan pencernaan, kolitis dan kembung.
  3. Orang yang menderita dermatitis dan alahan harus makan terlebih dahulu oatmeal..
  4. Kalsium dan fluorida membantu mengatasi masalah sistem muskuloskeletal dengan menguatkan tulang.
  5. Aktiviti hepatik, ginjal dan kelenjar tiroid dinormalisasi. Ia juga baik untuk saluran darah, jantung dan darah. Oatmeal sangat baik untuk menurunkan kadar kolesterol jahat.
  6. Produk ini dapat menghilangkan secara kualitatif semua bahan berbahaya yang terkumpul dalam proses kehidupan..
  7. Ia juga berguna bagi wanita hamil untuk makan tepung oat untuk sarapan pagi, kerana terdapatnya zat besi dengan asid folik di dalamnya, yang mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan bayi dan wanita..
  8. Pesakit kencing manis perlu makan bubur ini, kerana mempunyai indeks glisemik yang sangat rendah, yang membantu menormalkan kadar gula darah.

Oatmeal berfungsi dengan baik pada rambut - dengan penggunaan biasa, ia menjadi berkilat dan halus. Dan bahan seperti biotin dapat menghilangkan sakit otot, meningkatkan prestasi keseluruhan dan pertahanan badan..

Mengenai bahaya oatmeal

Seperti produk makanan, oatmeal juga boleh berbahaya dalam beberapa kes:

  • Terdapat orang yang tidak dibenarkan mengambil gluten, yang terdapat di beberapa budaya, termasuk oat. Penyakit ini disebut penyakit seliak, yang tidak langsung terasa. Hanya dalam bentuk yang diabaikan ia dapat dikenali oleh gejala-gejala yang dinyatakan dalam penyerapan usus atropik;
  • Oatmeal boleh memudaratkan jika dimakan setiap hari. Kehadiran asid fitik membantu menghalang penyerapan kalsium, membersihkannya, yang sama sekali tidak baik untuk tulang.

Untuk faedah yang paling besar, oatmeal harus dimakan, dan bukannya yang boleh disediakan dengan cepat..

Produk segera

Di dunia moden, setiap orang selalu tergesa-gesa di suatu tempat, dan oleh itu, tidak ada cukup masa untuk memasak. Keadaan ini telah menyumbang kepada penampilan di rak tepung gandum segera, memasak dalam beberapa minit. Tetapi pada masa yang sama, sebahagian besar sifat berguna hilang. Sarapan pagi seperti itu tidak menambahkan tenaga dan tidak merangsang proses metabolik..

Sebabnya terletak pada pengisaran bijirin maksimum dengan pengukusan awalnya. Proses pengeluaran sedemikian membolehkan hidangan diserap oleh badan dengan cepat, tanpa meninggalkan sesuatu yang berguna..

Dan produk akhir oatmeal segera adalah gula. Dan jika anda makan hidangan seperti itu setiap hari, anda boleh membahayakan pankreas, yang akan membawa kepada diabetes..

Menurunkan berat badan dengan diet seperti itu juga tidak mungkin berjaya, kerana gula yang dihasilkan dengan cepat berubah menjadi lemak badan..

Mengenai tepung oat di atas air

Oatmeal yang dimasak di dalam air mempunyai kesan positif pada usus dan perut dengan menyelimuti dinding dan menjadikannya lebih mudah dicerna. Lendir yang terbentuk ketika mendidih di dalam air bahkan dapat menyembuhkan ulser. Dan penggunaan bubur seperti itu akan menyelamatkan anda dari sebarang masalah yang berkaitan dengan aktiviti saluran pencernaan..

Anda juga dapat cepat sembuh dari penyakit serius dengan bantuan oatmeal di dalam air. Untuk menyediakannya, anda memerlukan:

  1. Oatmeal - ¾ cawan.
  2. Air - 2 gelas.
  3. Tuangkan air ke dalam mangkuk, bakar dan didihkan.
  4. Tuangkan tepung oat ke dalam air mendidih dan masak hingga masak.

Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambahkan garam, mentega, kacang, beri atau buah ke bubur siap. Sayang memang sedap.

Terdapat resipi lain - tuangkan air mendidih ke atas oat dan kukus, tunggu sehingga membengkak.

Tetapi pilihan memasak seperti itu memerlukan pematuhan terhadap ukuran - anda tidak boleh makan seperti itu setiap hari, dan lebih-lebih lagi beberapa kali sehari. Diet harus berbeza-beza, jadi ada baiknya bergantian antara bijirin yang berbeza.

Memilih produk yang berkualiti

Seperti yang disebutkan di atas, anda tidak boleh makan bubur segera, tetapi memasak oatmeal atau bijirin. Semasa memilih produk, anda perlu melihat pelabelan dengan teliti - ia boleh menjadi Ekstra atau Hercules. Jenis pertama kemudian dibahagikan kepada varieti tertentu, bergantung pada bagaimana bijirin diproses.

Angka Arab bercetak 3 menunjukkan bahawa serpihan seperti itu dapat diberikan kepada anak-anak kecil dan orang-orang dengan masalah gastrointestinal yang serius, kerana mereka adalah yang paling halus.

Penandaan seperti Extra 2 menunjukkan bahawa ia dibuat dari bijirin cincang. Ini bermaksud terdapat serpihan tipis dalam bungkusan, yang perlu dimasak selama kira-kira 10 minit..

Extra 1 adalah bijirin yang dibuat dari produk bijirin penuh dengan struktur padat dan kandungan karbohidrat tinggi, yang sangat bermanfaat untuk sistem pencernaan.

Hercules juga sangat sihat, terbuat dari serpihan berkepadatan tinggi, buburnya mempunyai rasa dan ketebalan yang sangat baik..

Pembungkusan di mana produk diletakkan mestilah kedap udara, jika tidak, kelembapan mungkin akan sampai ke sana, yang memberi kesan negatif terhadap produk. Jangka hayat harus dilihat bukan pada saat pembungkusan, tetapi pada pengeluaran bijirin.

Mengenai pedih ulu hati

Soalan kepada editor: Saya mula makan, seperti yang tertulis di buku anda. Saya makan banyak salad sayur, oatmeal pada waktu pagi. Usus mula berfungsi seperti jam. TETAPI. Saya perhatikan bahawa kembung bermula dari sayur-sayuran atau bubur. Bolehkah ini? Dan bagaimana menanganinya? Saya tidak mahu melepaskan segalanya, kerana hari ini timbangan menunjukkan seberat 1,6 kilogram. terima kasih.

Jawapan:

Anda bukan orang pertama yang mengadu kembung setelah makan sayur-sayuran mentah, buah-buahan, bijirin, atau, misalnya, dedak. Semua makanan ini mempunyai satu kesamaan: mereka kaya dengan serat, iaitu serat makanan kasar yang tidak dipecah dalam perut kita.

Sebagai peraturan, fenomena kembung perut berlaku ketika diet berubah secara mendadak. Dengan kata lain, selama bertahun-tahun anda sering makan makanan ringan: rebus, rebus, goreng. Sayur-sayuran jarang dimakan dan sedikit. Tidak ada tepung oat pagi sama sekali, dan jika ada, kecil, cukup untuk mendidih dengan air mendidih untuk membuat jisim seperti puri...

Tetapi atas sebab tertentu: untuk menurunkan berat badan atau meningkatkan kesihatan, menyingkirkan masalah kulit, dll. memutuskan untuk beralih ke diet yang sihat. Kami mula memperhatikan salad sayur-sayuran, karbohidrat kompleks, protein sayur-sayuran dan melihat bahawa usus gelisah. Nampaknya tubuh pasti gembira dengan makanan yang sihat, TETAPI kembung tidak membolehkan anda bersukacita dengan sepenuhnya.

Punca kembung dan bagaimana menyelesaikan masalah ini:

1. Perubahan drastik dalam diet, pengenalan sejumlah besar serat

Tiba-tiba berhenti dari satu tabiat dan beralih ke kebiasaan hanya baik ketika anda berhenti merokok. Dalam soal pemakanan, lebih baik bertindak perlahan tetapi pasti. Masukkan sayur mentah ke dalam makanan anda secara beransur-ansur. Contohnya, mulakan makan salad sayur mentah sekali sehari. Untuk makanan lain, gunakan sayur kukus atau kukus. Secara beransur-ansur, badan akan terbiasa dengannya, dan anda akan dapat makan sayur-sayuran mentah lebih kerap. Bagi sumber protein sayuran - kekacang, cukup untuk memakannya 2 kali seminggu. Sekiranya anda menyedari bahawa penyebab ribut perut adalah tepung oat pagi yang kasar, maka masaklah lebih lama untuk membuatnya lebih lembut. Sarapan karbohidrat dan protein alternatif.

2. Mengunyah makanan yang buruk, terutamanya sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin dari biji-bijian

Cuba kunyah makanan anda sebaik mungkin, terutama dengan salad. Semakin banyak makanan yang dicincang masuk ke saluran pencernaan, semakin mudah untuk mencerna makanan..

3. Penyalahgunaan karbohidrat sederhana

Memutuskan untuk makan dengan betul, makan sayur dan tidak makan berlebihan? Maka perlu mengurangkan karbohidrat sederhana. Sekarang badan anda mendapat cukup karbohidrat dari biji-bijian, sayur-sayuran, buah-buahan, jadi gula-gula dan gulungan tidak diperlukan sama sekali, mereka hanya menyumbat usus anda! Selalunya (70%) karbohidrat sederhana yang menyebabkan perut kembung. Buang mereka dan usus anda akan menarik nafas lega. Dan jangan tertipu memikirkan bahawa otak anda memerlukan gula. Otak memakan glukosa, bukan gula!

4. Kekurangan enzim pencernaan, penyakit

Kadang kala perut kembung adalah penyebab penyakit saluran pencernaan dan bukan sahaja. Bahkan tidak dalam fasa pemburukan, tetapi sebagai akibat dari yang sebelumnya dipindahkan. Semua orang tahu bahawa terapi antibiotik dapat mengganggu keseimbangan mikroorganisma dalam usus. Dan ini adalah penyebab kembung biasa. Tetapi ini adalah salah satu sebabnya. Sebenarnya, terdapat banyak daripadanya. Sekiranya anda bimbang tentang kembung, sakit, sakit perut, rasa masam di mulut, pedih ulu hati dan masalah lain, lebih baik menjalani pemeriksaan yang sesuai.

Jangan berhenti makan sayur!

Sekiranya anda memahami dengan jelas bahawa perut kembung akibat memakan sejumlah besar sayur-sayuran, maka ini tidak menjadi masalah.!

Terus makan sayur-sayuran dan bijirin! Secara beransur-ansur, pencernaan anda akan dibina semula. Serat, yang kaya dengan sayur-sayuran dan gandum gulung, akan "mengusir" mikroflora patogen dari usus anda, membantu bakteria bermanfaat untuk menetap dan, setelah beberapa lama, kembung dari sayur-sayuran akan berlalu.

Cara makan sayur dan buah dengan betul

Pertama sekali, kecualikan kubis segar dari diet sebentar. Gantikannya dengan sauerkraut. Hilangkan anggur, pisang, dan kesemek.

Salad sayur musim dengan rempah yang menenangkan usus: dill, adas, adas manis.

Kunyah sayur-sayuran dengan teliti.

Tundukkan sayur-sayuran kepada rawatan haba ringan: pemutihan, penaik, dll. Biarkan sayur-sayuran sedikit garing, kerana mereka mengatakan "al dente"

Jangan campurkan sayur-sayuran dengan lemak haiwan. Salad musim dengan minyak sayuran atau makan tanpa minyak.

Makan buah dalam makanan yang berasingan. Sama sekali tidak dengan produk tenusu dan gula-gula (contohnya, sebagai sebahagian daripada yogurt manis, kek, dll.)

Dan yang terakhir - PERATURAN EMAS - penyederhanaan!

Makan secara sederhana. Anda tidak boleh makan berlebihan dan memasukkan semuanya dalam satu hidangan. Contohnya, jika anda makan salad sayur-sayuran mentah, tambahnya dengan sekeping ikan atau daging, atau, katakan, beberapa sudu soba rebus. Ini cukup untuk satu hidangan. Adakah anda suka buah atau kacang? Makan sebilangan buah tangerin atau epal, sama dengan kacang - hanya segenggam kecil.

Adakah anda suka berehat minum teh? Elakkan gula-gula dan biskut, dan makan beberapa keping keju atau beberapa buah kering dengan teh.

Adakah anda suka kekacang? Jangan berlebihan! Sup kacang puri pada hari Isnin dan kacang kacang pada hari Khamis - cukup.

Mengapa oatmeal tidak enak untuk sarapan: 7 fakta

Sejak kecil, kami diajar peraturan mudah: makan tepung gandum untuk sarapan pagi dan anda akan langsing dan sihat. Namun, lama-kelamaan, banyak peraturan pemakanan sihat mengalami perubahan yang ketara. Antaranya ialah mengenai sarapan pagi yang betul..

Anda akan belajar mengapa menurunkan berat badan harus mengelakkan tepung oat untuk sarapan dengan membaca 7 fakta yang disahkan oleh pakar pemakanan..

Oatmeal tidak mengandungi cukup protein

Bijirin segera, dari mana kita paling sering memasak bubur, mengandungi jumlah protein dan serat yang dapat diabaikan, dan kerana terlalu banyak proses, karbohidrat lambat dalam komposisinya berubah menjadi cepat, mudah dicerna.

Sekali di dalam badan, mereka dengan cepat meningkatkan kadar gula dalam darah, yang meningkatkan pengeluaran insulin secara tiba-tiba. Oleh itu - rasa lapar yang teruk. Makanan protein tidak mempunyai kesan ini. Sebaliknya, mereka membantu mengekalkan tahap gula darah yang stabil, sehingga tidak ada rasa lapar.

Oatmeal mengandungi gluten

Menurut WHO, hanya 1% orang di dunia yang menderita penyakit seliak - intoleransi keturunan terhadap protein gluten bijirin - gluten.

Namun, baru-baru ini, pakar diet semakin berhadapan dengan penyakit seperti alergi gluten bukan celiac. Gejala adalah cirit-birit, kembung perut, dan kembung setelah memakan bijirin yang mengandungi gluten: gandum, gandum, rai..

Oleh itu, terdapat juga gluten dalam bijirin sarapan pagi dan bijirin yang dibuat dari mereka. Oleh itu, jika anda sering mengalami sakit perut setelah makan oatmeal, anda harus berjumpa dengan ahli alergi.

Satu hidangan oatmeal mengandungi kalori yang tidak mencukupi

Bahagian sarapan pagi mestilah sekurang-kurangnya 25-30% kalori daripada jumlah pengambilan kalori. Maksudnya, dalam diet dengan nilai energi dari diet 1400 kkal, sarapan harus "berat" sekitar 350 kkal.

Sebagai perbandingan: dalam bahagian oatmeal dalam susu skim - maksimum 300 kcal. Sudah tentu, anda dapat memperoleh kilokalori dari yogurt dan keju kotej, tetapi, anda lihat, hanya sedikit yang akan mengalahkannya setelah sepiring bubur. Oleh itu kesan ketepuan, yang tidak lama..

Oatmeal cepat bosan

Pakar pemakanan terus mengulangi bahawa diet harus bervariasi. Bubur untuk sarapan tidak terkecuali. Anda tidak boleh makan hanya oatmeal setiap hari: kreatif! Hari ini - telur hancur, esok - kek keju, lusa - bubur dari rai atau serpihan beras, dan oatmeal yang tidak membosankan. Setelah menikmati sarapan yang pelbagai, anda akan memberikan tubuh anda elemen maksimum yang berguna.

Oatmeal tanpa rasa tanpa gula dan minyak

Banyak orang yang “selalu menurunkan berat badan” adalah budak dari kebiasaan makan mereka. Contohnya, seseorang terbiasa makan bubur dan mentega - dan menambahkannya ke pinggan di mesin, sudah tidak sedar.

"Tingkah laku makan harus diperbaiki di sini," komen Elena Tikhomirova, pakar pemakanan, perunding VitaPortal. - Diketahui bahawa seseorang memerlukan 21 hari untuk menggabungkan kebiasaan baru, jadi cadangan satu kali tidak dapat menyelesaikan masalahnya - ia memerlukan kerja dengan berhati-hati dengan psikologi. ".

Sarapan pagi dengan oatmeal tidak meningkatkan kadar metabolisme

Hanya sedikit orang yang mengetahui bahawa sarapan pagi protein meningkatkan metabolisme. "Sebenarnya, sarapan telur atau keju kotej mempercepat metabolisme tidak lebih buruk daripada kopi hijau yang diiklankan," kata Elena Tikhomirova. - Oleh itu, lebih baik bagi setiap orang yang menurunkan berat badan untuk memulakan hari dengan sarapan pagi, di mana sekurang-kurangnya 25-30% kalori adalah protein. ".

Serpihan untuk bubur yang benar-benar sihat sukar dibeli

Harap maklum: hampir 80% dari keseluruhan tepung gandum di kedai adalah serpihan yang tidak memerlukan mendidih, atau yang mesti direbus tidak lebih dari 5 minit.

Oatmeal besar - Hercules tradisional, yang harus dimasak sekurang-kurangnya 20 minit, tidak terdapat di semua kedai. Menariknya, nama ini dapat menyembunyikan bubur selama lima minit, iaitu produk sepenuhnya yang tidak mempunyai khasiat gandum yang bermanfaat.

Oatmeal sarapan pagi: ulasan pakar

"Fakta bahawa protein berbanding makanan kaya karbohidrat sangat memuaskan disokong oleh banyak kajian," kata Wayne Campbell, Ph.D., profesor sains pemakanan di Universiti Purdue. - Sekumpulan penyelidik dari universiti kami memutuskan untuk mengesan pada pukul berapa mereka memuaskan kelaparan dengan secepat mungkin. Ternyata protein berfungsi lebih baik pada separuh pertama hari daripada yang kedua. Oleh itu, dengan makan sarapan dengan makanan protein, seseorang akan dapat mengawal rasa lapar pada waktu pagi, dan risiko dia makan berlebihan ketika makan siang dan makan malam berkurang beberapa kali. ".

Artikel yang hanya berdasarkan pendapat anda sendiri hanyalah pendapat.
Ini hanyalah sudut pandang objektif, yang secara umum tidak mempunyai alasan.
Adakah oatmeal kekurangan protein? Oatmeal tidak termasuk dalam senarai makanan yang tinggi protein, jadi tidak perlu dibincangkan. Mahu makan protein? Makan telur adalah komposisi protein yang ideal (komposisi bermaksud kandungan asid amino). Dan ia tidak dicipta oleh saya.
Adakah ia mengandungi gluten? Oatmeal mengandungi sejumlah besar beta-glukan, yang merupakan polisakarida, dan bukan gluten, yang merupakan protein.
Tidak Cukup Kalori? Tidak cukup untuk siapa? Sekiranya anda seorang atlet, atau misalnya, CFA anda = 1.9 atau lebih, maka ya. Tetapi mungkin anda boleh mencuba mempelbagaikan oatmeal dengan menambahkan telur, roti bakar, buah, keju kotej? Daripada makan beberapa sudu oatmeal yang dimasak dan berteriak "Saya tidak kenyang, ini semua yang harus disalahkan!"
Saudara cepat? Siapa yang membuat anda memakannya setiap hari, atau sekurang-kurangnya setiap hari lain? Walaupun begitu, anda tidak dapat membayangkan apa yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan oatmeal dan apa sebenarnya yang boleh dibuat dari itu..
Oh, gula dan mentega. Sungguh menarik. Sudah tentu, jika sejak kecil anda diberi bubur dengan mentega dan gula, dari mana asalnya cinta tanpa gula dan mentega? Sekali lagi: gunakan imaginasi anda dengan menggabungkan bijirin dengan pelbagai bahan (termasuk buah-buahan dan produk tenusu)
Tidak menaikkan kadar pertukaran? Oatmeal adalah karbohidrat (COMPLEX AAA). Saya harap anda tahu apa tindakan dinamik makanan tertentu? Karbohidrat meningkatkan metabolisme sebanyak 10%, protein sebanyak 30-40%. Artinya, ini adalah peratusan kalori dari makanan yang diterima yang dibelanjakan untuk pencernaan.
Serpihan yang tidak memerlukan pendidihan biasanya dijual dalam bentuk sachet. Sebagai bonus, gula kegemaran anda ke sana. Dan kedai biasa mengelupas "Hercules".. sekurang-kurangnya beberapa pengesahan mengenai apa yang ditulis.
Artikel itu ditulis, kemungkinan besar, oleh seorang atlet, atau penganut pemakanan protein tulen (yang, tentu saja, akan mempengaruhi keadaan buah pinggang, pertama sekali).
Tertulis, tentu saja, walaupun dengan kata-kata "menurut WHO.", Yang memberikannya sedikit watak ilmiah. Tetapi pemikiran sangat terhad sehingga memalukan untuk oatmeal. Luaskan cakerawala anda dan fikirkan sedikit kritikal!