Kelinci

Kelinci adalah jenis permainan kecil yang paling biasa. Tinggal hampir di mana-mana. Gaya hidup sunyi. Ia keluar untuk memberi makan pada waktu petang, pada waktu senja, atau pada awal pagi. Hidup, sebagai peraturan, di tempat kelahirannya. Sekiranya terdapat bahaya, ia bergerak menjauh dari tempat yang dapat dihuni tidak lebih dari 2 km, kemudian kembali. Pada musim sejuk, kelinci tanah tinggi turun ke dataran rendah. Kelinci mempunyai laluan tersendiri di habitat. Kelinci adalah haiwan yang sangat bersih. Suka menyikat rambut dengan kaki dan mencuci dengan lidah.

Di padang rumput, kelinci sentiasa melonjak naik turun. Setelah mengetahui bahaya, mereka mengetuk dengan kaki mereka. Mereka kembali dari makan pada waktu pagi dan bersembunyi di ruang mereka. Mereka naik ke sarang dengan punggung mereka, menjerat jejak angin. Untuk sarang, kelinci memilih tempat yang cerah, dilindungi angin, tenang, kering. Bisa di bawah pohon, semak, di rumput kering, di tanah subur dan di musim sejuk, dll. Warnanya menyembunyikan kelinci dengan baik di habitatnya. 3 diet kelinci adalah pelbagai makanan tumbuhan. Pada musim sejuk, ia memakan tanaman musim sejuk dan akar yang tersisa di ladang, serta rumput kering.

Suka menggigit kulit kayu dari pokok, terutamanya dari pokok akasia, pokok dengan batang pokok buah-buahan yang lembut. Anda boleh mengatasi kerosakan ini dengan mengikat batang pokok dengan permulaan musim sejuk.

Daging yang paling sedap adalah daging kelinci tidak lebih dari satu tahun. Kelinci muda mempunyai kaki yang gemuk, leher pendek dan telinga yang lembut. Daging kelinci ditutup dengan filem, dari mana ia mesti dibebaskan dengan pisau tajam. Anda hanya perlu meninggalkan lapisan kulit yang nipis. Ia sukar dan oleh itu perlu dimasukkan ke dalam pengasam sekurang-kurangnya 10 jam sebelum digunakan, yang akan memberikan kelembutan tambahan. Perap boleh menjadi larutan cuka air atau cuka sayur atau susu whey.

Rasa kelinci bergantung pada ciri spesies, kaedah mangsa, usia dan, akhirnya, pada perubahan yang disebabkan oleh satu atau lain cara penyimpanan. Daging kelinci yang konsisten padat, hampir tanpa lemak dan mempunyai rasa tertentu.

Penyimpanan yang tidak betul memberi kesan yang besar terhadap kualiti daging. Sekiranya bangkai beku disimpan di luar atau di dalam rumah dalam jangka masa yang lama, ia akan kehilangan banyak air, dan daging menjadi gelap apabila terkena udara dan / atau cahaya. Apabila disimpan pada suhu yang sangat rendah (-25 dan ke bawah), maka ketika mencairkan daging seperti itu tidak menyimpan jus.

Untuk mengekalkan kualiti daging arnab yang optimum, anda mesti:

  1. 1 salirkan darah sebanyak mungkin
  2. 2 simpan bangkai beku dalam beg yang ketat, pada suhu yang tidak terlalu rendah

Umur kelinci dapat ditentukan seperti berikut - pada usia muda, kaki depan mudah patah, dia mempunyai lutut tebal, leher pendek dan tebal, telinga lembut. Kelinci tua panjang dan nipis.

Untuk meningkatkan rasa daging, ada yang merendamnya (sudah dihiris) selama beberapa jam di dalam air, cuka, atau kvass. Yang lain hanya menggosoknya dengan cuka, biarkan selama beberapa hari, dan basuh dan bersihkan sebelum memasak. Sebelum memasak, disyorkan untuk menyimpan daging dalam pengasam, isi dengan lemak babi dan menggunakan sejumlah besar lemak.

Kandungan kalori kelinci

Kelinci dibezakan dengan kandungan protein dan lemak yang tinggi dan mengandungi 182 kkal per 100 g. Daging jenis ini dianggap ringan dan makanan berbanding dengan jenis lain (arnab, daging babi).

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
21.3sebelas-1,366.5182

Khasiat kelinci berguna

Kelinci sangat sihat dan berkhasiat. Tidak hairanlah para tukang daging memanggil bahagian terbaik dari daging lembu "kelinci".

Daging arnab mempunyai rasa yang lebih manis, yang menjadikannya unik dalam jenisnya. Ia adalah makanan diet.

Ini mengandungi urutan protein lebih besar daripada daging lain, tetapi pada masa yang sama mengandungi minimum lemak, yang sangat penting untuk diet penuh..

Daging yang enak, lembut dan enak ini mengandungi vitamin B6, C, PP, B12, serta zat besi, kobalt, fosforus, kalium, fluor dan mangan.

Kelinci membantu mengimbangi metabolisme optimum seseorang, yang meningkatkan kesihatan keseluruhan. Ringkasnya, daging mempunyai banyak kelebihan. Di samping itu, ia adalah produk yang tidak dapat diganti dalam makanan bayi..

Kelinci berguna untuk penyakit saluran empedu, hati, alergi dan darah tinggi, serta penyakit sistem pencernaan.

Sifat kelinci berbahaya

Makan daging kelinci dalam kuantiti yang banyak dapat menyebabkan perkembangan gout dan artritis pada orang dewasa, serta penampilan diatesis neuro-arthric pada anak-anak, kerana ia mengandungi asas purin, yang dalam tubuh manusia diubah menjadi asam urat, yang menyebabkan penyakit ini. Ia menetap tepat pada sendi dan tendon.

Di samping itu, anda tidak boleh makan daging kelinci untuk orang yang menderita psoriasis dan arthritis psoriatik, kerana kaya akan asid amino yang berubah menjadi asid hidrosianik setelah pencernaan, yang mengurangkan keasidan dalam tubuh dan dapat menyebabkan pemburukan penyakit ini..

Terdapat juga kes intoleransi individu terhadap kelinci.

Setiap orang yang ingin mengetahui bukan sahaja cara memasak kelinci rebus dalam wain merah dengan krim, tetapi juga cara memotong dan memetiknya dengan betul harus menonton video ini.

Cara menyembuhkan otitis media dengan kaedah rakyat

Mentega kacang

Untuk rawatan otitis media, anda boleh menyediakan minyak kenari dan menggosoknya ke dalam dan di luar telinga yang sakit beberapa kali sehari, sehingga gejala hilang..

Pada 23 Jun, anda perlu mengambil daun kenari (sebaiknya pokok muda), potong, masukkan ke dalam balang kaca kecil dan isi sepenuhnya dengan minyak bunga matahari. Tutup dengan penutup plastik dan letakkan di tempat yang sejuk dan gelap selama 90 hari. Itu sahaja, minyak sudah siap. Sudah tentu, anda perlu mengosongkannya untuk kegunaan masa depan, dan ia disimpan sehingga empat tahun..

Lemak arnab

Resipi rakyat lama yang sangat baik yang membolehkan anda menyembuhkan otitis media (walaupun bernanah) dalam beberapa hari. Perkara utama adalah mendapatkan lemak arnab. Kemudian, pada waktu malam, telinga dihangatkan dengan garam dan dikuburkan dalam lemak pra-cair. Dua tetes sudah mencukupi.

Jus wormwood dan jus bawang

Resipi mudah: ambil satu sudu teh kayu cacing (bunga) dan isi dengan 70 gram alkohol. Letakkan bekas di tempat yang gelap selama sepuluh hari. Goncangkan tincture secara berkala. Kemudian celupkan kapas ke campuran yang dihasilkan dan masukkan ke saluran telinga. Dalam empat hari rasa sakit akan hilang.

Anda boleh mengganti prosedur ini dengan menanam jus bawang. Untuk melakukan ini, ambil satu bawang, potong sedikit depresi di dalamnya, tambahkan satu sendok teh biji jintan (buah) di sana dan tutup dengan kiub yang telah dipotong. Kemudian masukkan ke dalam ketuhar selama 25 minit. Seterusnya, perah jusnya dan kuburkan telinga anda beberapa kali sehari. Jusnya mesti suam.

Rawatan herba

Chamomile kukus dan elderberry (semua bahagian tanaman) dihancurkan, dicampur dan dilipat ke dalam beg kain kecil. Anda perlu menerapkannya dalam bentuk yang dipanaskan ke telinga yang sakit 7 kali sehari (sebenarnya, setiap 2.5 jam).

Jus bunga dan daun kemangi dapat mengatasi otitis media. Tiga kali menanam (setiap 8 tetes) pada siang hari dapat menghilangkan rasa sakit. Dan dengan kesakitan yang teruk, alkohol alkohol propolis akan membantu.

Meringankan keradangan dan jus lidah buaya, Kalanchoe, air daun daun salam. Yang terakhir perlu dihancurkan, tuangkan 50 ml air mendidih dan tahan selama beberapa jam. Selepas menanam 4 tetes, lebih baik pada waktu malam.

Nasihat homeopati

Anda perlu menguburkan telinga yang sakit sekerap mungkin, bergantian dengan cara yang lain. Semua titisan, losyen, gosok mestilah suam. Selepas sebarang prosedur, telinga harus ditutup dengan kapas dan pembalut penebat. Sehingga rasa sakit dan nanah hilang, lebih baik menahan diri dari mencuci rambut, mengelakkan berlakunya angin ahmar dan hipotermia.

Sekiranya media otitis muncul buat pertama kalinya, mungkin ini adalah penghujungnya, dan anda tidak perlu mengalami ketidakselesaan tersebut. Walau bagaimanapun, jika penyakit itu kembali dengan kerapuhan yang dapat dicemburui, penyebabnya tidak boleh dicari di telinga. Selalunya, otitis media kronik adalah hasil dari selsema yang berpanjangan dan kerap dan penyakit virus atau bakteria yang lain. Jadi, rawatan dengan homeopati, tentu saja, dapat menghasilkan keajaiban, tetapi masih bernilai untuk berjumpa doktor.

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Kelinci

Adakah anda fikir perbezaan antara arnab dan kelinci hanya terletak di habitatnya? Bukan sahaja. Secara lahiriah, mereka mungkin serupa, tetapi ketika memasak daging haiwan ini, rasa dan ciri pemakanan, perbezaannya tidak dapat dilupakan.

Apakah perbezaan antara daging arnab dan arnab

Kelinci adalah biasa di semua benua kecuali Antartika. Terdapat banyak spesies haiwan ini di dunia, tetapi hanya dua daripadanya yang terdapat di garis lintang kita: kelinci dan kelinci yang lebih kecil. Kelinci dewasa beratnya dalam 5 kilogram, sementara kelinci putih jarang mencapai penunjuk ini, lebih sering pertumbuhannya berhenti pada 3-4 kg. Kelinci tergolong dalam haiwan yang tidak aktif yang jarang meninggalkan tempat asalnya. Hanya sekiranya berlaku bahaya, mereka dapat melarikan diri sejauh 2 km dari rumah, tetapi kemudian kembali. Makanan mereka biasanya terdiri dari kulit kayu, rumput, akar dan sayur-sayuran akar. Ngomong-ngomong, kerana minat untuk menggerogoti kulit kayu, haiwan ini tidak disukai oleh tukang kebun. Biasanya mereka memburu kelinci pada musim luruh. Gourmets mengatakan bahawa pada masa inilah daging mereka adalah yang paling sedap dan sihat.

  • Apakah perbezaan antara daging arnab dan arnab
  • Komposisi kimia dan ciri pemakanan
  • Siapa yang mendapat keuntungan dari kelinci
  • Mengapa daging kelinci berguna
  • Cara memilih dan memasak dengan betul
  • Mengapa lemak arnab berguna?
  • Rambut kelinci dalam perubatan rakyat
  • Kemungkinan bahaya kelinci

Sangat menarik bahawa kelinci muncul di meja nenek moyang kita tidak lama dahulu - sekitar abad ke-19. Sebelumnya, selama beberapa abad di Rusia, kelinci dianggap sebagai produk "najis" dan tidak dimakan. Tetapi pada abad ke-19, daging permainan ini menjadi yang utama di meja perayaan. Tetapi di kalangan Finno-Ugric dan beberapa kewarganegaraan lain, kelinci itu dipuji dengan tinggi selama berabad-abad. Orang Kuba juga menyukai produk ini, yang, bagaimanapun, menganggap kelinci sebagai produk nasional mereka..

Hari ini kelinci adalah salah satu spesies permainan kecil yang paling popular. Tidak seperti daging arnab, daging kelinci sedikit lebih keras, lebih beraroma dan kurang berlemak. Pada penampilannya, filletnya juga berbeza: pada kelinci lebih gelap, dan bangkai gim ini lebih besar dari kerabatnya yang dijinakkan. Sangat mudah untuk mengenali kelinci dengan rasanya - dagingnya sedikit manis.

Komposisi kimia dan ciri pemakanan

Seperti daging lain, kelinci adalah sumber protein yang sangat baik. Di samping itu, protein yang terdapat dalam produk ini sangat mudah diserap oleh tubuh manusia. Dan ini sudah menjadi salah satu sebab utama mengapa daging kelinci termasuk dalam makanan diet. Fillet permainan ini mengandungi 19 asid amino, termasuk yang penting untuk manusia, yang menjadikan produk ini sangat berguna. Tetapi harus dikatakan bahawa jumlah protein dalam kelinci dapat bervariasi: semakin tua haiwan, semakin sedikit protein dalam dagingnya dan lebih banyak lemak. Bangkai haiwan muda mengandungi purata 13.5 g protein dan hampir 13 g lemak.

Kita tidak boleh melupakan profil vitamin dan mineral yang sangat kaya dengan jenis daging ini. Kelinci kaya dengan zat besi, magnesium, kalsium, kalium, fosfor, mangan, fluorida dan kobalt, tetapi mengandungi sedikit sodium. Vitamin yang terdapat pada kelinci adalah terutamanya asid askorbik dan zat kumpulan B. Contohnya, produk ini mengandungi vitamin B6 dalam jumlah yang cukup untuk memberi kesan yang baik pada sistem saraf pusat, tisu tulang dan otot. Berkat vitamin ini, kelinci dapat mengelakkan kekejangan dan kekejangan..

Daging kelinci tergolong dalam kumpulan makanan rendah kalori. Tentukan sendiri, jika 100 g daging babi mengandungi hampir 400 kkal, sedikit lebih dari 300 kkal - dalam jumlah domba yang sama, maka tidak ada lebih dari 125 kkal dalam fillet kelinci. Dan omong-omong, saudara arnab peliharaannya, walaupun tidak banyak, juga mengandungi lebih banyak kalori: kira-kira 180 kkal dalam setiap 100 g daging. Ahli biologi menjelaskan perbezaan ini dengan fakta bahawa kelinci liar hidup dalam keadaan tekanan dan pergerakan yang berterusan, akibatnya lemak di bangkai mereka cepat berubah menjadi tenaga, sehingga mengurangkan kandungan kalori daging..

Siapa yang mendapat keuntungan dari kelinci

Kelinci bukan sahaja sedap, tetapi juga produk makanan yang sihat dan mudah dicerna. Daging permainan ini terkenal dengan sifat hypoallergenic, yang membolehkan pakar pemakanan mencadangkan produk ini kepada orang yang terdedah kepada alergi makanan. Dan kerana nilai pemakanannya yang tinggi, daging jenis ini berguna untuk orang tua, anak-anak, ibu hamil dan menyusui. By the way, beberapa pakar pediatrik menasihatkan untuk memasukkan kelinci dalam makanan pelengkap untuk bayi..

Kelinci, seperti daging lain, berguna sebagai sumber tenaga bagi orang yang gaya hidupnya memerlukan kos fizikal atau mental yang tinggi. Sebagai sumber protein berharga, produk ini bagus untuk dimasukkan dalam diet ahli bina badan profesional dan atlet amatur..

Kelainan diet dibenarkan untuk orang yang menghidap penyakit perut, usus, hati atau pundi hempedu. Hampir tidak mengandungi natrium, kelinci bermanfaat bagi penghidap hipertensi dan beberapa penyakit lain dari sistem kardiovaskular. Untuk sistem jantung, produk ini juga sesuai kerana tidak mengandungi kolesterol dan tidak menyebabkan peningkatan parameternya dalam darah, sehingga kita dapat menyebut kelinci sebagai produk yang berguna untuk pencegahan aterosklerosis.

Paling baik sekurang-kurangnya dari semasa ke semasa memakan hidangan dari permainan ini untuk orang-orang dengan tulang yang lemah dan kekurangan fosfor. Fillet of hares berguna untuk penglihatan, peningkatan keadaan kulit dan pemulihan membran mukus dalam badan. Adalah baik untuk memasukkan daging kelinci dalam diet orang yang mempunyai tumor ganas atau untuk mencegah terjadinya penyakit tersebut.

Mengapa daging kelinci berguna

Para penyelidik mendapati bahawa dalam 7 bulan pertama kehidupan, tubuh seekor kelinci tidak dapat mengumpulkan strontium-90, yang merupakan produk pestisida dan racun rumpai yang mereput. Dan fakta ini adalah salah satu sebab mengapa pakar pemakanan menasihatkan hanya mengambil bangkai haiwan muda (berumur sehingga 1 tahun) untuk memasak.

Produk ini juga berguna kerana ia adalah sumber vitamin B12 yang kaya, yang diperlukan oleh tubuh manusia untuk mensintesis DNA dan melatonin (yang disebut hormon tidur). Di samping itu, jika anda kerap memakan daging kelinci liar, anda tidak boleh bimbang tentang pengoksigenan sel otak yang tidak mencukupi, dan dengannya, mengenai kemungkinan berlakunya hipoksia..

Senarai faedah Hare merangkumi kemampuan mengekalkan tahap gula dalam darah yang sihat (kerana adanya kromium). Ciri ini menjadikan produk sangat bermanfaat bagi mereka yang menghidap diabetes. Dan bagi orang yang mengalami anemia atau tahap hemoglobin rendah, kelinci kaya vitamin B12 berguna sebagai ubat semula jadi..

Fillit arnab adalah sumber lisin asid amino yang baik. Berkat ini, daging berguna untuk penyakit pernafasan, kerana lisin memberikan sifat antivirus produk. Berkat asid amino yang sama, kelinci juga berguna untuk orang yang terkena virus herpes..

Ramai orang berpendapat bahawa daging bukanlah pilihan terbaik untuk makan malam. Tetapi jika ia adalah arnab, maka anda tidak perlu risau. Sebaliknya, hidangan daging pemakanan membantu menenangkan pada waktu petang dan meningkatkan tidur. Dan keseluruhan rahsia adalah bahawa produk tersebut mengandungi triptofan - asid amino yang menyebabkan pengeluaran melatonin hormon tidur.

Kelinci bagus untuk menjaga metabolisme lemak yang betul, menjadikannya pilihan yang baik bagi mereka yang menurunkan berat badan dan tetap cergas. Di samping itu, kita tidak boleh lupa bahawa ini adalah salah satu jenis daging yang rendah kalori..

Cara memilih dan memasak dengan betul

Seperti yang telah disebutkan, semakin muda haiwan itu, dagingnya lebih enak dan lebih sihat. Anda dapat menentukan anggaran umur seekor kelinci oleh ulna: pada haiwan muda, tuberkel terasa jelas di atasnya, pada haiwan yang lebih tua tidak. Selain itu, kelinci muda dapat dikenal pasti oleh tulang rapuh di kaki depan, lutut tebal, leher lebar, dan telinga lembut. Bangkai lama - nipis dan panjang.

Hare sangat bagus untuk menyediakan pelbagai hidangan. Tetapi, seperti permainan lain, ia memiliki bau tertentu, yang, sebenarnya, "menakutkan" beberapa tukang masak. Namun, ada beberapa cara untuk menghilangkan bau yang tidak diingini. Sebagai contoh, sebelum memasak, bangkai boleh dibiarkan dalam air yang diasamkan dengan jus lemon selama 10-12 jam (ada yang mengesyorkan cuka, tetapi ini adalah idea yang tidak baik: cuka "membakar" kelinci), atau dalam whey. Ia juga berguna untuk menambahkan beberapa beri juniper untuk menghilangkan bau semasa memasak. Penting bagi tukang masak baru untuk mengetahui bahawa cara bangkai disimpan secara signifikan mempengaruhi rasa dan nilai pemakanan kelinci. Di udara dan cahaya, daging dengan cepat menjadi gelap, dan setelah pencairan, fret hampir kehilangan kelembapan.

Sebelum memasak, bangkai kelinci dibahagikan kepada beberapa bahagian - depan dan belakang. Dalam kes ini, bangkai harus dipotong tepat di sepanjang garis vertebra lumbar terakhir. Ini dilakukan kerana daging di kedua-dua bahagian arnab berbeza dan mesti dimasak dengan cara yang berbeza. Bahagian belakang, misalnya, adalah daging yang lebih lembut yang dimasak dengan cepat. Fillet dari bahagian ini digunakan untuk menggoreng; potongan, kebab, schnitzels dan gulungan disediakan daripadanya. Daging bahagian depan kelinci lebih kaku dan memerlukan rawatan panas yang lebih teliti. Sebagai peraturan, separuh ini direbus dengan krim masam.

Bangkai permainan ini bagus untuk rebusan, pemadat dan pembakar, memasak dengan sos dan menjadikannya panggang. Arnab juga bagus untuk membuat sup dan sup. Gourmets suka menggabungkan kelinci dengan kubis, kentang, wortel, dan wain muda disajikan sebagai minuman daging. Rasa hidangan siap akan dititikberatkan oleh dill, rosemary, sage. Sebelum membakar atau memanggang, daging boleh diparut dengan campuran garam kasar dan ramuan.

Mengapa lemak arnab berguna?

Selain daging, lemak kelinci juga berguna untuk manusia. Produk ini telah digunakan dalam perubatan tradisional selama berabad-abad. Khususnya, berguna untuk menggunakan bahan berlemak ini pada luka untuk mempercepat penyembuhannya. Untuk bronkitis, berguna untuk mengambil ubat berdasarkan lemak arnab, dan juga menggosoknya. Sebagai tambahan, penyembuh tradisional menasihatkan untuk menggunakan lemak arnab pada kulit sekiranya terdapat radang dingin..

Produk ini juga membantu otitis media - hanya meneteskan beberapa tetes lemak haiwan hangat ke telinga yang sakit.

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Banyak pengeluar kosmetik dengan rela memasukkan minyak arnab dalam produk mereka (selain itu, ia adalah bahan hipoalergenik). Dalam kombinasi dengan bahan bioaktif lain, ia berguna untuk melicinkan, melembapkan, menegangkan kulit, memperbaiki warnanya. Topeng yang mengandungi minyak arnab baik untuk kulit yang rapuh, pecah-pecah, atau jengkel. Produk ini berguna untuk digunakan pada kulit yang pecah-pecah atau kasar. Pada musim sejuk, lemak akan membantu mencegah pecah dan radang dingin. Topeng minyak arnab juga bagus untuk rambut kering dan rosak..

Rambut kelinci dalam perubatan rakyat

Dalam perubatan rakyat, bukan hanya daging atau lemak kelinci yang digunakan. Nenek moyang kita mendapati penggunaan bijak untuk bulu haiwan ini. Contohnya, rambut kelinci dipercayai bermanfaat:

  • untuk menghentikan mimisan (sehelai bulu disapu ke hidung);
  • dengan insomnia (berguna untuk tidur di atas bantal yang diperbuat daripada bulu);
  • untuk rawatan keradangan phlegmonous (yang disebut erysipelas palsu);
  • dengan abses dan keradangan (disapu pada tempat yang sakit);
  • semasa batuk (letakkan di dada pesakit dengan bahagian dalam, setelah mengoleskan kulit dengan krim masam);
  • dengan mastitis (disapukan pada kulit ke dada yang sakit).

Kemungkinan bahaya kelinci

Hare mempunyai banyak faedah, tetapi pakar pemakanan tidak mengesyorkan terlalu terbawa-bawa dengan produk, terutama mereka yang terdedah kepada radang sendi atau gout. Pakar menerangkan ini dengan adanya zat purin dalam daging, yang menyumbang kepada pemendapan garam dan pembentukan batu di dalam badan. Juga, purin dalam jumlah besar berbahaya bagi buah pinggang, menyebabkan pemendapan asid urik pada sendi (dan ini menyebabkan perkembangan gout). Kelinci juga dilarang bagi orang yang tidak bertoleransi terhadap produk..

Bagi banyak orang, memburu kelinci hanyalah hiburan. Tetapi bangkai yang bertelinga itu bukan hanya piala memburu yang tidak berguna, tetapi sebenarnya mangsa yang sangat berharga dan enak. Dan jika anda memasak kelinci dengan betul, maka ia boleh menjadi "sorotan" dari meja perayaan yang paling indah. Bukan apa-apa yang nenek moyang kita tidak dapat membayangkan hari raya tanpa kelinci.

Menanggung lemak

Pakar pemakanan mempunyai sikap tegas terhadap lemak haiwan, kecuali mungkin lemak tenusu: buangkannya dari meja anda - anda akan menjadi kurang sakit dan hidup lebih lama.

Nah, kecuali kadang-kadang anda mampu membeli sebiji lemak babi, dan walaupun begitu, jika anda banyak bekerja di udara segar. Dan ada lemak matang, mereka memberi amaran, tidak boleh diterima - kerana karsinogennya, yang cenderung berkumpul di dalam badan dan memprovokasi barah.

Tetapi jangan tergesa-gesa membuang lemak selepas kata-kata ini. Ada kemungkinan ia tetap berguna untuk anda - dalam peti pertolongan cemas di rumah anda.

Saya ingat bagaimana nenek saya merawat lemak haiwan dengan lebih berhati-hati daripada daging. Di dalam balang kaca, dia selalu mempunyai lemak angsa, domba dan lemak babi cair di dalam balang. Dan lemak badger, kelinci dan rubah yang dibawa sebagai hadiah oleh pemburu. Sebaik sahaja seseorang terkena selesema, sebotol lemak ini atau lemak itu muncul dari almari sejuk, sering ditambah dengan propolis, lilin kuning, bawang, terpentin; semua ini, sepanjang unjuran saluran pernafasan, disapu dengan tekun ke dada dan punggung, dipaksa minum susu panas dengan lemak dalaman yang sama, dan penyakit itu cepat berlalu.

Bagi orang dewasa, dia mempunyai resipi sendiri. Tiga kali sehari dia menyiram pesakit dengan anggur anggur panas dengan bahagian lada panas yang padat, dan pada waktu pagi - satu sudu besar lemak angsa dengan bawang.

Dengan bronkitis yang berpanjangan, saya menasihatkan anda untuk minum lemak kambing dengan madu. Lemak angsa dengan bawang (menggosok dan menelan pada waktu pagi dengan perut kosong) melegakan batuk yang berlarutan.

Gigi sakit - mereka meletakkan sepotong lemak babi masin (dikupas dari bahagian atas garam) di tempat sakit antara gusi dan pipi, dan setelah dua puluh minit rasa sakit hilang. Setelah menguji banyak ubat untuk sakit gigi, saya tidak menemui ubat yang lebih optimum dari segi ketersediaan dan keberkesanannya.

Salap nenek pada lemak berulang kali menyelamatkan kita dan rakan kita dari luka bakar. Di kawasan yang terjejas, bergantung pada apa yang ada, lemak babi, daging lembu atau daging domba dicairkan dengan propolis digunakan.

Dia merawat radang dingin dengan lemak arnab. Sekiranya tidak ada di sana, saya menyediakan salap berdasarkan angsa dengan lobak parut.

Untuk menguatkan rambut, nenek saya menasihati sekali atau dua kali seminggu untuk menggosok kepala semalaman dengan campuran daging domba cair dan lemak babi dengan penambahan biji pasli dan dill, dan kemudian bilas dengan infusi jelatang.

Dengan menggunakan lemak domba yang dicampur dengan propolis atau bawang, atau lemak babi dengan resin cemara dan lilin kuning, anda dapat menghilangkan bisul dan menyembuhkan luka dengan lebih cepat. Ubat yang sangat menyakitkan tetapi boleh dipercayai untuk luka kulit - lemak kambing atau domba dengan garam meja dan bawang cincang.

Salap yang diperbuat daripada lemak babi, garam dan sulfur ubat berkesan untuk kudis. Lemak angsa dengan lumut wangi.

Pasta dari tepung lemak babi dan gandum, digoreng dalam kuali dan dicairkan dalam kuali yang sama dengan susu rebus, mampu memulihkan kulit dengan luka yang paling kronik.

Lemak unggas cair berguna untuk melincirkan puting yang retak pada ibu yang menyusu. Yang lebih berkesan dalam kes ini adalah salap yang terbuat dari minyak cemara dan lemak. Campuran yang sama akan melegakan mastitis..

Lemak beruang sangat dihargai di Siberia. Mereka melincirkan badan bayi yang baru lahir, yang menguatkan kekebalannya. Penghuni padang rumput menggunakan lemak marmot untuk tujuan yang sama, di kambing Caucasus. Lemak baik dan buruk, yang, juga, diambil untuk rawatan barah paru-paru dalam campuran dengan Cahors, lidah buaya dan calamus.

Salap dari toadflax dan lemak babi membantu dengan prostatitis, dan dari kulit kayu oak, ekor kuda dan valerian - dengan buasir. Dengan lemak rubah yang dicampurkan dengan minyak bunga matahari, nenek saya merawat gout lamanya, dan campuran lemak babi, telur mentah dan asid asetik yang boleh dimakan - poliartritis dan tumit tumit.

Dan lemak sama sekali tidak dapat diganti dalam rawatan batuk kering. Saya tahu banyak orang yang menyingkirkan penyakit berbahaya ini dengan bantuan lemak beruang.
(ubat terbaik!), anjing, marmot dan lemak badger, yang digunakan untuk tujuan ini (dalam) sama ada dalam bentuk tulen, atau dicampurkan dengan madu dan tunas birch, lidah buaya, mentega dan susu panas. Pada peringkat awal penyakit, hasil yang sangat baik diberikan dengan penggunaan pasta yang terbuat dari lemak babi, epal hijau, kuning telur, coklat cincang dan gula. Pasta dimakan, disebarkan pada roti dan dibasuh dengan susu panas.

Bagi orang yang menderita kurus dan anemia, ini juga merupakan resipi yang baik. Oleh itu, jimatkan sedikit lemak. Tentunya di dalam badan anda, tentu saja, dalam peti pertolongan cemas, mengumpulkannya dari organ dalaman haiwan yang disembelih dan segera memanaskannya semula di dalam tab mandi air.

Sumber maklumat: Akhbar "Kehidupan desa" No. 94 (22805) 5 Disember 2002, Pengarang: Vladimir ELUFIMOV.

Penggunaan dan rawatan lemak arnab. Khasiat kelinci berguna

Bahan popular

Hari ini:

  • Masa pemulihan dari coronavirus. Tahap penyakit coronavirus
  • Kurangkan berat badan dengan Herbalife - menu utama. Menurunkan berat badan semasa mengambil "Herbalife": rancang dan betulkan rejimen
  • Apa yang harus diberitahu kepada lelaki untuk menjadi gila kepada anda. 9 muslihat psikologi untuk membuat lelaki tergila-gila pada anda.
  • Sensasi terbakar di pelbagai bahagian badan. Punca terbakar di badan
  • Keradangan kelenjar getah bening di leher dirawat di rumah pada orang dewasa dengan cepat. Rawatan kelenjar getah bening di rumah
  • Kumpulan kesihatan 1, 2, 3, apa itu. Kumpulan kesihatan dewasa
  • Melecur di dada di sebelah kiri. Sakit dan terbakar di dada di sebelah kiri
  1. Penggunaan dan rawatan lemak arnab. Khasiat kelinci berguna
  2. Lemak arnab untuk sakit telinga. Ubat-ubatan rakyat untuk otitis media
  3. Lemak arnab untuk luka bakar. Ubat untuk kegunaan luaran
  4. Minyak ikan untuk otitis media. Cara menyembuhkan otitis media dengan kaedah rakyat
  5. Lemak badger untuk otitis media. Lemak Badger - sifat perubatan dan kontraindikasi, penggunaan
  6. Bunny batuk lemak.

Penggunaan dan rawatan lemak arnab. Khasiat kelinci berguna

Hare adalah produk yang sangat sihat dan lazat. Daging ini mempunyai banyak khasiat pencegahan dan perubatan, banyak digunakan dalam perubatan, kosmetologi dan dietetik..

  • Daging arnab mengandungi lebih sedikit lemak dan kolesterol dibandingkan dengan jenis daging lain, oleh itu, daging arnab sangat sesuai sebagai makanan bayi, dan juga disarankan memakannya untuk menyusui dan wanita hamil dan orang tua..
  • Fosfor yang terkandung dalam kelinci membantu menguatkan tulang, dan daging ini juga baik untuk penglihatan dan membran mukus.
  • Berkat lesitin, daging kelinci berfungsi sebagai pencegahan pemendapan plak aterosklerotik yang sangat baik di dinding saluran darah. Dianjurkan untuk menggunakannya untuk penyakit saluran pencernaan, hati, pundi hempedu, untuk alahan dan darah tinggi.
  • Sehingga usia 7 bulan, tubuh kelinci tidak dapat mengasimilasi 90-ton, yang terbentuk semasa pelanggaran racun dan racun perosak, oleh itu, dagingnya harus dimakan sekiranya berlaku barah, dan juga ketika menerima dos radiasi tertentu.
  • Kemasukan kelinci dalam menu dapat menyokong metabolisme lemak normal dalam tubuh dan mengoptimumkan keseimbangan nutrien di dalamnya. Kandungan vitamin B12 dalam daging ini, serta sifat antioksidannya, meningkatkan sintesis DNA dalam sel otak. Makan daging kelinci dapat meningkatkan penggunaan oksigen oleh sel otak, dan ini adalah pencegahan dan rawatan hipoksia bentuk akut dan kronik yang baik..
  • Kelinci mengandungi sejumlah kecil asas purin, dan oleh itu dapat digunakan oleh orang yang menderita gout. Dan kromium dalam daging ini mengatur kadar gula dalam darah, yang menjadikannya makanan berharga bagi penderita diabetes..
  • Protein yang terdapat dalam daging kelinci mudah dicerna. Dalam kombinasi dengan komposisi vitamin dan mineral yang kaya, ia membantu memberi tenaga dan mengembalikan kekuatan.
  • Lisin asid amino, yang kaya dengan kelinci, mempunyai sifat antivirus, yang menjadikannya berguna apabila terdapat herpes dan jangkitan pernafasan akut. Dan terima kasih kepada asid amino triptofan, melatonin dihasilkan - hormon tidur.
  • Vitamin B6 yang terdapat dalam kelinci memastikan fungsi normal sistem saraf pusat, melegakan kekejangan dan kekejangan otot, dan kebas pada anggota badan. Vitamin B12 adalah pencegahan anemia.
  • Minyak arnab berguna sebagai ubat untuk penyembuhan luka, luka bakar dan radang dingin. Ia juga digunakan dalam rawatan otitis media, bronkitis, disapu ke dada dengan batuk yang kuat.
  • Juga, lemak arnab berjaya digunakan dalam kosmetologi sebagai ramuan pada topeng dan krim untuk wajah dan tangan. Penggunaannya membantu melicinkan kedutan, melembutkan dan melembapkan kulit, dan memperbaiki warna kulit. Topeng minyak arnab berguna untuk kulit yang pecah-pecah, ia melegakan kerengsaan dan menyembuhkan retakan.
  • Kelinci disyorkan untuk dimasukkan ke dalam menu makanan bagi orang yang berusaha menghilangkan pound tambahan, kerana daging ini adalah salah satu yang rendah kalori. Ia menduduki tempat pertama dalam senarai daging pemakanan, mengatasi daging kambing dan arnab. Sebagai produk diet, lebih baik menggunakan daging dari haiwan yang berumur di bawah satu tahun, dalam hal ini mengandungi jumlah lemak yang paling sedikit.

Lemak arnab untuk sakit telinga. Ubat-ubatan rakyat untuk otitis media

Apabila telinga sakit kerana otitis media, ubat-ubatan rakyat berdasarkan pelbagai komponen dapat memberikan hasil yang sangat baik. Dalam beberapa kes, ia lebih berkesan daripada ubat tradisional..

Anda memerlukan sebiji bawang besar di mana anda perlu membuat lubang dan menambah sesudu jintan. Letakkan di dalam ketuhar dan bakar perlahan-lahan. Akibatnya, anda akan menerima jus, yang perlu ditanamkan ke telinga anda, beberapa tetes beberapa kali sehari, sehingga penyakit itu surut..

Chamomile dan elderberry

Kukus dua bahan ini, campurkan dalam bahagian yang sama dan lipat ke dalam beg. Sapukan pada telinga yang sakit sehingga campuran sejuk. Ulangi prosedur 2-3 kali sehari.

Perah jus kemangi dari bunga, atau beli siap pakai. Panaskan hingga suhu yang selesa untuk badan dan letakkan beberapa tetes di telinga, yang mulai sakit akibat otitis media.

Ubat-ubatan rakyat berasaskan selasih sering digunakan untuk melegakan sakit telinga. Selain jus, anda boleh menggunakan minyak, yang dijual di banyak farmasi. Ia mempunyai banyak khasiat unik, termasuk kesan menghilangkan rasa sakit tempatan. Gosokkan minyak ini pada telinga yang terkena dan anda akan berasa lega dengan cepat..

Ubat rakyat yang baik untuk sakit telinga adalah lemak kelinci biasa. Bahan ini sukar diperoleh, tetapi dapat dicari di pasar atau pemburu, dan juga terdapat di farmasi..

Panaskan lemak kelinci sehingga menjadi lebih kurus, tetapi jangan terlalu panas, kerana perlu disemadikan di telinga anda. Anda boleh mencuci minyak di sekitar telinga yang terkena, tetapi kaedah ini kurang berkesan..

Lemak arnab untuk luka bakar. Ubat untuk kegunaan luaran

Sebilangan besar ubat-ubatan rakyat untuk otitis media, seperti lidah buaya, bawang, atau lemak haiwan, memerlukan rawatan luaran untuk penyakit ini. Ini bermaksud bahawa ubat yang disiapkan digunakan dengan salah satu cara berikut:

  • dikebumikan;
  • digunakan sebagai salap;
  • diletakkan di telinga dalam bentuk turunda;
  • kompres dibuat.

Resipi yang paling berkesan untuk penggunaan luaran telah membuktikan diri mereka:

  • aloe;
  • jus bawang;
  • jus bawang putih;
  • jus bit;
  • lemak arnab;
  • alkohol;
  • propolis;
  • viburnum;
  • sayang.

Lemak arnab membantu dengan otitis media dan juga kehilangan pendengaran. Anda perlu mencairkan lemak di tempat mandi air dan menitiskan beberapa tetes ke telinga yang sakit. Anda boleh melembapkan kain kasa di dalamnya dan memasukkan semalaman, seperti turunda.

Aloe digunakan untuk membasmi kuman dan melegakan keradangan. Hampir setiap orang mempunyai loji tanaman ini. Jus lidah buaya digunakan sebagai titisan. Anda juga boleh meletakkan bubur lidah buaya. Untuk telinga, disarankan untuk menjaga daun aloe dalam keadaan sejuk selama beberapa hari, tetapi pastikan untuk memanaskannya sebelum digunakan.

Jus bawang akan membantu melegakan gejala otitis media seperti sakit dan kesesakan. Bawang disapu pada parutan, kemudian diperah melalui beberapa lapisan kain kasa. Biarkan produk tahan sedikit. Bawang putih berfungsi dengan cara yang sama. Dan agar tidak membakar selaput lendir telinga yang sensitif, ia mesti dicairkan dengan air. Jus bit boleh digunakan sebagai ganti bawang dan bawang putih. Ia mesti direbus di dalam air mandi selama 10 minit, dan kemudian biarkan ia dibancuh.

Propolis akan membantu menghilangkan keradangan. Komponen ini bukan sahaja dapat menghilangkan gejala penyakit yang tidak menyenangkan, tetapi juga mendorong penyembuhan luka telinga. Di rumah, anda boleh menyediakan infusi alkohol dengan propolis. Untuk melakukan ini, tambahkan vodka dan biarkan balang meresap selama 2 minggu. Oleh kerana memerlukan masa yang lama untuk menyediakan ubat seperti itu di rumah, dan perlu untuk merawat telinga di sini dan sekarang, anda perlu menyimpan ubat terlebih dahulu, atau membeli tincture siap pakai di farmasi.

Vodka dimasukkan ke telinga, dengan otitis media, bertindak sebagai agen antibakteria dan pemanasan. Harap maklum bahawa untuk kanak-kanak kecil, persediaan yang mengandungi alkohol tidak boleh digunakan, tetapi untuk orang dewasa ini adalah alat yang sangat baik untuk memampatkan.

Anda boleh meningkatkan kesihatan telinga pada kanak-kanak dengan jus viburnum yang dicampur dengan madu. Pastikan anak anda tidak alah terlebih dahulu. Sekiranya di rumah tidak mungkin mendapat viburnum segar, anda boleh mencairkan madu dengan air.

Resipi lain yang berkesan adalah:

  • merebus daun bay;
  • kompres serbuk roti;
  • bawang bakar dengan biji jintan;
  • minyak pati balsem lemon (boleh dicairkan dalam minyak badam);
  • bawang putih dengan alkohol kapur barus;
  • penyerapan alkohol cedar shell;
  • tincture minyak dengan daun walnut;
  • warna vodka dengan biji cacing.

Minyak ikan untuk otitis media. Cara menyembuhkan otitis media dengan kaedah rakyat

Ramai di antara kita terpaksa menghadapi penyakit seperti otitis media dalam kehidupan kita. Dan setiap orang yang mengenalnya secara peribadi tahu apa sensasi menyakitkan yang menyertai proses keradangan, dan campur tangan perubatan juga tidak menyenangkan. Bagaimana jika anda atau seseorang di rumah mempunyai otitis media? Kami menawarkan rawatan dengan homeopati. Seperti yang telah ditunjukkan oleh amalan, ada kesannya.

Untuk merawat otitis media, anda boleh menyediakan mentega kacang dan menggosoknya ke dalam dan di luar telinga yang sakit beberapa kali sehari sehingga gejala hilang. Bagaimana hendak masak?

Pada 23 Jun, anda perlu mengambil daun kenari (sebaiknya pokok muda), potong, masukkan ke dalam balang kaca kecil dan isi sepenuhnya dengan minyak bunga matahari. Tutup dengan penutup plastik dan letakkan di tempat yang sejuk dan gelap selama 90 hari. Itu sahaja, minyak sudah siap. Sudah tentu, anda perlu mengosongkannya untuk kegunaan masa depan, dan ia disimpan sehingga empat tahun..

Resipi rakyat lama yang sangat baik yang membolehkan anda menyembuhkan otitis media (walaupun bernanah) dalam beberapa hari. Perkara utama adalah mendapatkan lemak arnab. Kemudian, pada waktu malam, telinga dihangatkan dengan garam dan dikuburkan dalam lemak pra-cair. Dua tetes sudah mencukupi.

Jus wormwood dan jus bawang

Resipi mudah: ambil satu sudu teh kayu cacing (bunga) dan isi dengan 70 gram alkohol. Letakkan bekas di tempat yang gelap selama sepuluh hari. Goncangkan tincture secara berkala. Kemudian celupkan kapas ke campuran yang dihasilkan dan masukkan ke saluran telinga. Dalam empat hari rasa sakit akan hilang.

Anda boleh mengganti prosedur ini dengan menanam jus bawang. Untuk melakukan ini, ambil satu bawang, potong sedikit depresi di dalamnya, tambahkan satu sendok teh biji jintan (buah) di sana dan tutup dengan kiub yang telah dipotong. Kemudian masukkan ke dalam ketuhar selama 25 minit. Seterusnya, perah jusnya dan kuburkan telinga anda beberapa kali sehari. Jusnya mesti suam.

Chamomile kukus dan elderberry (semua bahagian tanaman) dihancurkan, dicampur dan dilipat ke dalam beg kain kecil. Anda perlu menerapkannya dalam bentuk yang dipanaskan ke telinga yang sakit 7 kali sehari (sebenarnya, setiap 2.5 jam).

Jus bunga dan daun kemangi dapat mengatasi otitis media. Tiga kali menanam (setiap 8 tetes) pada siang hari dapat menghilangkan rasa sakit. Dan dengan kesakitan yang teruk, alkohol alkohol propolis akan membantu.

Meringankan keradangan dan jus lidah buaya, Kalanchoe, air daun daun salam. Yang terakhir perlu dihancurkan, tuangkan 50 ml air mendidih dan tahan selama beberapa jam. Selepas menanam 4 tetes, lebih baik pada waktu malam.

Anda perlu menguburkan telinga yang sakit sekerap mungkin, bergantian dengan cara yang lain. Semua titisan, losyen, gosok mestilah suam. Selepas sebarang prosedur, telinga harus ditutup dengan kapas dan pembalut penebat. Sehingga rasa sakit dan nanah hilang, lebih baik menahan diri dari mencuci rambut, mengelakkan berlakunya angin ahmar dan hipotermia.

Sekiranya media otitis muncul buat pertama kalinya, mungkin ini adalah penghujungnya, dan anda tidak perlu mengalami ketidakselesaan tersebut. Walau bagaimanapun, jika penyakit itu kembali dengan kerapuhan yang dapat dicemburui, penyebabnya tidak boleh dicari di telinga. Selalunya, otitis media kronik adalah hasil dari selsema yang berpanjangan dan kerap dan penyakit virus atau bakteria yang lain. Jadi, rawatan dengan homeopati, tentu saja, dapat menghasilkan keajaiban, tetapi masih bernilai untuk berjumpa doktor.

Lemak badger untuk otitis media. Lemak Badger - sifat perubatan dan kontraindikasi, penggunaan

Lemak badger adalah produk yang sangat baik; ia mengandungi banyak mineral, vitamin, bahan aktif yang berguna, serta asid lemak tak jenuh ganda dan tak jenuh yang penting bagi manusia. Lemak yang paling berharga dianggap sebagai lemak yang ditambang pada awal musim sejuk atau pada akhir musim luruh..

Lemak mempunyai bau yang sangat kuat, jadi kebanyakan orang dan kanak-kanak tidak tahan dengan rawatannya. Sirap manis, madu, gula dan banyak lagi digunakan untuk mengubah rasa..

Lemak Badger - sifat perubatan

Lemak badger digunakan secara luaran dan dalaman sebagai agen penyembuh luka untuk:

  1. ekzema;
  2. hematoma;
  3. luka bakar;
  4. radang dingin;
  5. ulser trofik;
  6. luka;
  7. penyakit baring;
  8. dermatitis;
  9. abses bernanah;
  10. bisul;
  11. psoriasis;
  12. jerawat.
  • Produk ini mempunyai kesan tonik dan anti-radang.
  • Digunakan untuk meningkatkan imuniti, dan juga membantu meningkatkan metabolisme protein.
  • Gunakan lemak badger untuk memperbaiki saluran pencernaan.
  • Kompres panas dari ubat ini dapat mengurangkan keradangan..
  • Digunakan untuk rawatan selesema, untuk penyakit saluran pernafasan atas.
  • Menggalakkan peningkatan kandungan hemoglobin dalam darah kita.
  • Ia digunakan untuk rawatan dan pencegahan radang paru-paru, pleurisy, asma, batuk kering, dll..
  • Meningkatkan sifat pelindung badan terhadap kesan pelbagai patogen penyakit berjangkit.
  • Meningkatkan potensi pada lelaki, digunakan dalam rawatan sistem endokrin.
  • Ia digunakan untuk meningkatkan fungsi sistem peredaran darah dan jantung. Mengurangkan risiko trombosis dan aterosklerosis dengan ketara.
  • Untuk rawatan disfungsi sistem pembiakan pada wanita.
  • Meningkatkan kesihatan tisu, mencegah penuaan pramatang.

Lemak Badger - kontraindikasi

  • Produk ini dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah umur 3 tahun..
  • Tidak disyorkan untuk digunakan dalam kes disfungsi hati dan hipervitaminosis.
  • Kontraindikasi sekiranya intoleransi individu dan alergi terhadap lemak badger.
  • Pada trimester pertama kehamilan, ubat ini tidak boleh digunakan..
  • Lemak badger dikontraindikasikan dalam penyakit kronik pankreas dan pundi hempedu.

Lemak Badger - permohonan

Lemak buruk ketika batuk. Kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun dan orang dewasa disarankan minum 1-2 sudu kecil. lemak 2-3 kali sehari, 20-30 minit sebelum makan. Anda boleh meminumnya dengan teh atau susu. Tempoh rawatan tidak kurang dari 1 minggu.

Lemak badger untuk penyakit bronkitis dan saluran pernafasan atas. Produk ini boleh digunakan dengan madu limau nipis atau cair 1 bar coklat gelap dan dicampurkan dengan 100-150 g mentega dan 2-3 sudu besar. lemak. Kemudian masukkan 2-3 sudu besar. koko dan gaul hingga rata.

Juga, untuk batuk dan bronkitis, anda hanya boleh makan 1 sudu kecil 2-3 kali sehari. lemak badger dicuci dengan susu atau teh berkualiti.

Rawatan otitis media dan keradangan. Bahagian lemak ayam, lemak badger, jus bawang yang baru diperah mesti dicampurkan dan dimasukkan ke telinga yang sakit dalam beberapa tetes.

Bunny batuk lemak.

Serak, histeris, berlama-lama, menyalak. Kata-kata ini sering digunakan untuk menggambarkan batuk. Penyakit berbahaya ini bermula dengan "khe-khe" ringan, tetapi mudah berubah menjadi bentuk yang lebih teruk. Oleh itu, adalah mustahak untuk memulakan perjuangan dengan tepat pada masanya dan tepat. Salah satu kaedah yang berkesan adalah menggunakan lemak batuk. Pilihan di sini cukup luas: dari badger dan beruang hingga kambing dan domba.

Lemak kambing melegakan batuk yang keras dan memudahkan pernafasan. Ia harus dicairkan, dan kemudian tambahkan satu sudu lemak ke susu suam dan biarkan pesakit minum. Sekiranya susu tidak bertoleransi, tuangkan lemak ke dalam teh raspberry dan currant. Campuran ini mesti diminum beberapa kali sehari..

Pertimbangkan fakta bahawa lemak kambing mempunyai bau dan rasa yang sangat spesifik, jadi untuk kanak-kanak, terutama yang kecil, tambahkan madu, gula atau sejenis sirap ke dalam susu. Anda tidak boleh menggunakan ubat ini untuk merawat batuk pada bayi di bawah satu tahun. Lebih baik menambahkan sepotong kecil mentega ke serbuk dalam susu atau teh.

Lemak domba digunakan sama dengan lemak kambing. Ia juga ditambahkan ke minuman suam selepas cair.

Anda juga boleh menggunakan lemak batuk secara luaran, untuk menggosok. Babi babi memberikan kesan yang baik. Gosokkan payudara anda dengan kain lembut, kemudian sapukan lemak babi secara dalaman (jika tidak, gunakan ghee). Gosokkan lemak sehingga diserap sepenuhnya.

Salah satu ubat batuk yang paling berkesan adalah lemak badger. Ia digunakan secara luaran dan dalaman. Dengan batuk lama, lebih baik menggabungkan kedua kaedah: gosokkan pesakit semalaman dan tambahkan lemak ke susu. Menggosok dengan lemak badger mempunyai kesan pemanasan yang ketara, meningkatkan aliran keluar limfa. Semasa merawat bronkitis dan radang paru-paru, lemak diambil secara oral. Untuk melakukan ini, ia dicampurkan dengan susu dan sudu pencuci mulut ubat seperti itu dimakan beberapa kali sehari. Anda tidak boleh minum ubat dengan air!

Oleh kerana sifat perubatannya yang jelas, lemak badger akan membantu dalam merawat batuk pada tahap apa pun, melegakan keadaan walaupun dengan batuk kering.

Satu lagi ubat yang berkesan adalah lemak beruang. Ia digunakan dengan cara yang sama seperti yang lain. Orang Siberia, yang terkenal dengan kesihatannya, merawat semua orang, muda dan tua, dengan lemak beruang. Ia membantu walaupun ubat lain tidak berdaya. Kompres dibuat dengan lemak beruang pada waktu malam (sapukan di sternum, bungkus pesakit dengan selendang hangat), ia diambil secara lisan

- dipanaskan, satu sudu besar. Selepas itu, anda boleh makan sedikit madu..

Daging kelinci

Hares adalah antara permainan kecil yang paling biasa. Hare sangat popular di kalangan orang Mordovians, Chuvash, Mari, Udmurts. Bagi orang Kuba, ia adalah daging kebangsaan. Di Rusia Kuno, tidak ada satu perayaan yang lengkap tanpa kelinci. Oleh itu, tidak perlu diragukan sama ada anda boleh memakan daging kelinci. Lebih baik membiasakan diri dengan ciri-ciri memasak hidangan kelinci.

Rasa daging bergantung pada usia, spesies dan bekalan makanan haiwan, musim, cara pemburuan dan penyimpanan.

Kelemahan utama kelinci adalah kekerasan berlebihan dan bau tertentu. Tetapi jika anda merendam daging selama 10-11 jam di dalam air atau pengasam, aroma yang tidak menyenangkan akan hilang, produk akan memperoleh rasa segar, lembut dan lembut. Pengasam akan menjadi larutan cuka air, campuran minyak sayuran dengan cuka, kvass, susu, whey, krim masam, acar timun, jus sauerkraut, wain putih. Pilihan lain adalah memarut bangkai dengan cuka. Sebelum memasak, daging boleh disumbat dengan lemak babi.

Hare resepi

Kelinci yang dimasak dengan betul akan mempelbagaikan makanan sehari-hari dan menjadi hiasan meja perayaan. Daging kelinci boleh direbus, digoreng, direbus, dibakar, dimasak dalam periuk perlahan. Ia sesuai dengan pelbagai lauk - bijirin, pasta, sayur-sayuran, cendawan. Daging kelinci digunakan untuk menyiapkan sup, kaldu, panggang, kebab, roti, schnitzels, potongan daging, pate.

Pelbagai jenis hidangan kelinci

Dill, rosemary, sage akan memberikan aroma dan aroma yang luar biasa pada arnab. Sehingga ketika menggoreng daging memperoleh kerak garing, disapu dengan minyak sayuran yang dicampurkan dengan garam dan ramuan aromatik.

Bangkai haiwan muda memakan masa sekitar 40 minit untuk memasak, dan yang lebih tua - lebih dari satu jam.

Daging kelinci: faedah dan keburukan

Daging kelinci berkhasiat dan mempunyai rasa manis yang unik. Tetapi sebelum memasukkannya ke dalam makanan anda, anda harus mengkaji kebaikan dan keburukan produk tersebut..

Mengapa daging kelinci berguna

Untuk mengetahui apa yang berguna untuk daging kelinci liar, anda perlu mengkaji komposisinya. Produk ini kaya dengan vitamin (A, C, E, H, PP, kumpulan B), mineral. Ia mengandungi asid amino (19 keping), asid organik.

Hare mempunyai kepekatan protein yang tinggi yang diserap oleh tubuh manusia sebanyak 90%.

Haiwan yang lebih tua mempunyai protein dalam daging lebih sedikit daripada yang muda..

Oleh kerana terdapat banyak vitamin dan mineral, kelinci mempunyai kesan yang baik pada tubuh:

  • menormalkan metabolisme;
  • menguatkan tulang dan otot;
  • meningkatkan ketajaman penglihatan;
  • menstabilkan tahap gula dalam darah;
  • meningkatkan kepekatan hemoglobin;
  • mencegah hipoksia, kekejangan dan kejang;
  • mencegah perkembangan aterosklerosis;
  • meningkatkan aktiviti saraf;
  • mengisi dengan tenaga;
  • mempercepat pemulihan setelah sakit lama;
  • memperbaiki keadaan kulit;
  • memulihkan membran mukus.

Kelinci sangat bermanfaat bagi kanak-kanak dan orang tua, kerana berkhasiat dan mudah dicerna. Juga, hidangan daging arnab disyorkan untuk wanita hamil dan menyusui, pesakit yang menderita penyakit pencernaan dan pernafasan, patologi hati dan saluran empedu, diabetes mellitus, darah tinggi, anemia, alergi, serta orang yang mengalami tekanan fizikal dan mental yang meningkat. Daging kelinci akan berguna bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan, kerana ia menyokong metabolisme lemak yang betul. Ia akan menjadi sumber protein yang hebat untuk atlet amatur dan pembina badan..

Hidangan daging kelinci sangat baik untuk makan malam kerana ia mempromosikan sintesis melatonin (hormon tidur).

Kelinci Itali dalam 60 minit

Kemungkinan bahaya kelinci

Apabila disalahgunakan, daging kelinci, selain bermanfaat, juga boleh membahayakan. Produk ini mengandungi asas purin, yang, dalam tubuh manusia, berubah menjadi asid urik. Ia tumbuh di buah pinggang dan sendi, menyumbang kepada gout dan artritis.

Anda tidak boleh makan daging arnab untuk psoriasis dan arthritis psoriatik. Ia menurunkan keasidan tubuh, yang dapat menimbulkan penyakit yang memburuk. Anda harus melepaskan produk dan dengan sikap tidak bertoleransi individu.

Kandungan kalori kelinci

Daging kelinci tergolong dalam produk ringan dan makanan, kerana tidak mengandung karbohidrat, sedikit lemak, dan hampir tidak ada kolesterol. Ia rendah kalori. Kandungan kalori seekor kelinci liar adalah 156.

poxudeem.ru Pembantu peribadi anda dalam perjalanan untuk harmoni

  • Pencapaian saya
  • Kalkulator kalori
  • Kalkulator resipi
  • Tong sampah
  • Catatan saya
  • Catatan pengguna

Kelinci (kelinci)

Indeks glisemik (GI) - 0.

Kandungan kalori - 124 kcal.

Kelinci adalah permainan yang popular. Hare mempunyai sifat gastronomi dan makanan yang sangat baik. Tidak seperti daging arnab, ia lebih beraroma, kurang berlemak. Di Rusia, penggunaan daging kelinci secara aktif bermula pada abad ke-19, sebelumnya ia selalu dilarang dan dianggap tidak boleh dimakan. Ini adalah ramuan utama dalam masakan nasional di Kuban, Mordovia, Chuvashia, Udmurtia. Hari ini digunakan di Eropah, Argentina, Asia, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand, Afrika Timur.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Daging arnab adalah produk makanan berkhasiat, rendah kalori - 124 kkal, misalnya, arnab mengandungi 183 kkal, daging babi - 389 kkal, domba - 209 kkal.

Hare kaya dengan protein berkualiti tinggi, yang mengandungi 19 jenis asid amino dan diserap oleh 90%. Nilai pemakanan daging: protein (13.8 g), lemak (12.5 g), serat pepejal (0.7 g), abu (0.8 g), kanji (1.3 g), asid organik (12, 7 d). Tidak seperti daging arnab, ia mengandungi tisu otot yang lebih maju, banyak tisu penghubung dan serat kasar. Terdapat tahap vitamin dan mineral yang lebih seimbang, tidak ada kolesterol jahat dan banyak lesitin. Komposisi vitamin sangat mengagumkan: A, A (RE), PP, PP (NE), B (1,12,6,5,9,2), C, D, H, E, kolin. Unsur mineral - 25 item dengan dominasi sulfur, kalium, klorin, besi, zink, kalsium. Hampir tidak ada kekotoran purin.

Bagaimana kelinci mempengaruhi badan

Daging kelinci tidak mengandungi bahan berbahaya, tidak jenuh dengan garam natrium, mempunyai daya penyembuhan, membantu meningkatkan tenaga, mengembalikan kekuatan. Disarankan untuk makanan bayi dan wanita semasa menyusu. Menggalakkan penghapusan toksin, normalisasi proses metabolik. Kesan aktif untuk memperlambat perkembangan barah telah terbukti.

Hare adalah produk yang berkesan untuk menguatkan sistem muskuloskeletal, penglihatan, membran mukus, dan kulit. Ia mempunyai kesan pencegahan terhadap banyak penyakit saluran gastrousus, tuberkulosis, aterosklerosis. Mempunyai sifat antivirus, antispasmodik, imunomodulator, antioksidan. Meningkatkan sintesis sel DNA otak, saraf tunjang, memperbaiki peredaran darah, menyumbang kepada pengayaan tisu dengan oksigen.

Penggunaan kelinci memastikan fungsi normal sistem saraf, melegakan bengkak, mati rasa. Mengatur kadar kolesterol dan glukosa, dan memulihkan tekanan darah. Kehadiran triptofan mendorong pengeluaran melatonin, masing-masing, meningkatkan nada emosi, melegakan insomnia. Membantu menghilangkan serangan gout, hipoksia, gejala alergi makanan, anemia, merawat gangguan perut, membantu disfungsi hati.

Cara memilih yang betul

Ia dianggap sebagai daging paling enak yang diperoleh dari individu muda tahun pertama kehidupan. Bangkai spesimen tersebut tidak melebihi 1 kg, dan warnanya dicirikan oleh warna merah jambu pucat. Ciri utama kelinci muda adalah kaki depan yang nipis dan rapuh. Bahagian lembut ulna, yang terdiri daripada tisu tulang rawan, memperoleh struktur tulang keras seiring bertambahnya usia.

Anda boleh membeli kelinci di kedai khusus "Daging-permainan", "Delicatessen". Mereka menawarkan daging sejuk, jerky, beku, makanan dalam tin, pate kelinci.

Kaedah penyimpanan

Daging mentah segar yang sejuk (dari +3 hingga +8) tetap boleh digunakan selama 3-4 hari. Sehingga 6 bulan dibekukan. Ciri penting kelinci: apabila suhu turun di atas -18, kehilangan jus, dan apabila udara tersedia, ia menjadi gelap.

Apa yang digabungkan dalam memasak

Ciri daging kelinci adalah keperluan merendam (10-12 jam). Untuk meningkatkan kualiti, lebih baik menggunakan susu, susu masam, whey atau larutan cuka. Kelinci dimasak dengan cara yang berbeza: dipanggang, dibakar, direbus, digunakan untuk membuat bebola daging cincang dan isi pai. Yang paling sedap adalah kaki kelinci..

Dalam pinggan mangkuk sesuai dengan kubis, bawang, wortel, kentang, bawang putih, cendawan. Beri hutan, juniper, sage, anggur putih, rosemary, biji dill, sayuran chervil memberikan daya tarikan istimewa kepada daging. Makanan yang luar biasa diperoleh dari hati arnab. Sos dibuat dari itu atau digoreng dengan menggunakan minyak sayuran, daun bawang, badam, walnut, lada manis, anggur merah. Resipi klasik termasuk penambahan lemak babi, mentega, epal, kismis merah.

Gabungan makanan sihat

Hare dianggap sebagai produk yang sesuai untuk menu makanan. Ini membantu mengurangkan kandungan kalori dalam diet, menurunkan berat badan, dan membersihkan badan. Telah terbukti bahawa daging kelinci menormalkan metabolisme lipid. Dalam tempoh sekatan, ini mengimbangi kekurangan bahan penting. Digunakan dalam membina program penurunan berat badan, sesuai untuk diet protein.

Ia berguna untuk digabungkan dengan kubis putih, kubis merah, herba, wortel, bawang, labu, adas. Dianjurkan untuk menggunakan rempah dalam piring: lada hitam, jintan putih, kapulaga, safron.

Kontraindikasi

Batasan dengan keasidan tinggi, poliartritis, diatesis neuro-arthric, psoriasis.

Aplikasi dalam bidang perubatan dan kosmetologi

Daging arnab berguna untuk darah tinggi, radang pankreas, pundi hempedu, kolesterol tinggi, gangguan metabolik. Dianjurkan untuk menggunakannya untuk memperkuat penglihatan, meningkatkan peredaran darah, dalam bentuk pencegahan aterosklerosis, dengan adanya onkologi, setelah kemoterapi. Penyembuh tradisional dengan radang paru-paru yang dirawat, anemia. Hari ini ditetapkan untuk imuniti yang lemah, ARVI, herpes, diabetes mellitus. Memampatkan lemak arnab membantu dengan otitis media, radang dingin. Salom disapu ke dada untuk selsema, diambil dengan susu untuk bronkitis.

Baru-baru ini, lemak arnab menjadi popular dalam bidang kosmetologi sebagai produk berkhasiat dan rendah alergi. Ia ditambahkan untuk meningkatkan kesan ramuan topeng, dan digunakan dalam formulasi krim. Lard berkesan untuk menghilangkan kerengsaan, menyembuhkan retakan, melindungi dari fros, pecah-pecah, mengelupas dan kulit kering.