Sihat hingga mati. Hasil kajian mengenai idea utama mengenai gaya hidup sihat

A.J. Jacobs

Sihat hingga mati. Hasil kajian mengenai idea utama mengenai gaya hidup sihat

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, saya telah membuat senarai perkara-perkara yang bermanfaat bagi kesihatan saya. Ini adalah senarai panjang yang menakutkan. Lima puluh tiga halaman. Berikut adalah petikan daripadanya:

• Makan sayur-sayuran hijau.

• Dedikasikan senaman aerobik sekurang-kurangnya 40 minit setiap hari.

• Berzikir beberapa kali seminggu.

• Menonton besbol (menurunkan tekanan darah mengikut satu kajian).

• Tidur pada waktu siang (baik untuk jantung dan otak).

• Nyanyikan (pencegahan hidung berair).

• Dapatkan Anugerah Akademi (saya tahu tidak semudah itu, tetapi penyelidikan menunjukkan bahawa mereka yang memenangi Oscar hidup lebih lama daripada mereka yang tidak).

• Jaga suhu di apartmen sekitar 17 darjah untuk membakar kalori lebih cepat.

• Beli pokok sawit di dalam tab mandi (meningkatkan kandungan oksigen di udara).

• Terlibat dalam latihan kekuatan sehingga keletihan otot.

• Menjadi penduduk Okinawa (tidak mudah juga).

Ngomong-ngomong, saya mencetak senarai ini - font 9 titik Papyrus - kerana saya mendapati kajian yang sukar membaca fon menjadikannya lebih mudah untuk diingat.

Saya ingin menyelesaikan semua perkara dalam senarai saya kerana tujuan saya bukan hanya untuk menjadi sedikit lebih sihat. Matlamat saya adalah untuk tidak kehilangan beberapa paun. Tujuan saya adalah untuk mengubah tubuh saya sekarang - sesak nafas, lembik, agak lemah, agak tidak sihat dan amorf - menjadi model kesihatan dan kecergasan. Dapatkan kesihatan yang mungkin.

Saya telah meminati topik ini selama bertahun-tahun. Tetapi pemikiran untuk mengabdikan diri untuk mempelajarinya datang kepada saya semasa percutian terakhir saya. Saya akan menghabiskan minggu yang santai dengan keluarga saya di Republik Dominika. Istana pasir. Permainan Boggle [1]. Soda tanpa ais.

Sebaliknya, saya menghabiskan tiga hari di hospital dengan radang paru-paru yang teruk. Saya bersiap menghadapi kesukaran kerana jet lag, beberapa masalah perut, tetapi pneumonia tropika membuat saya terkejut.

Saya telah banyak membaca mengenai pentingnya rasa syukur. Dan ketika saya menggigil dan mengi di tilam hospital yang nipis, saya berusaha mencari alasan untuk bersyukur. Sebagai contoh, di hospital, saya mendapat peluang untuk belajar perkataan Sepanyol baru: "paru-paru" dan "sakit" (masing-masing pulmon dan dolor). Selain itu, bangun dari ayam berkokok jauh lebih menyenangkan daripada penggera kereta yang melolong..

Tiada pertimbangan ini benar-benar membantu. Tetapi saya menemui satu faedah besar yang mengubah hidup saya. Itu adalah pengalaman kenang-kenangan [2] selama tiga hari. Salah satu kali dalam hidup saya ketika saya merasakan bahawa saya akan meninggalkan dunia ini. Sekarang ketakutan saya kelihatannya berlebihan, tetapi saya akan mengatakan untuk mempertahankan diri: jika anda diikat dengan penitis dan anda mempunyai pelangi takungan di atas kepala anda (tidak berwarna, kuning, biru, merah jambu); jika anda melihat doktor yang bercakap dengan suara rendah dan melihat anda dengan garang; jika anda tidak dapat bernafas tanpa rasa sakit; jika fikiran anda dikaburkan oleh penyakit, maka anda berfikir bahawa anda hanya boleh meninggalkan bilik dengan kaki ke hadapan.

Belum pernah saya mengalami ketakutan yang berbeza. Mungkin kerana saya mempunyai tiga anak lelaki. Saya mahu dekat dengan mereka dan melihat mereka tumbuh. Sudah tentu, saya ingin pergi ke majlis graduasi mereka, majlis perkahwinan, tetapi saya juga ingin melihat mereka menyanyikan lagu Led Zeppelin di karaoke untuk pertama kalinya dan mencuba lada panas untuk pertama kalinya. Saya ingin berada di sana untuk menjelaskan kepada mereka betapa pentingnya berempati dan mengapa Willy Wonka [3] yang asli lebih baik daripada yang baru.

Hakikatnya saya berumur 41 tahun. Saya tidak dapat lagi menganggap kesihatan saya sudah biasa. Pneumonia hanyalah tanda bahawa ia semakin teruk. Tulang saya semakin ringan dan berliang. Otot menjadi lemah. Otak mengecut, arteri sempit, dan koordinasi merosot. Saya kehilangan satu peratus testosteron setiap tahun.

Dan gemuk. Bukan kegemukan yang jelas, tetapi dominasi tisu adiposa berbanding jisim otot. Saya kelihatan seperti penyekat boa yang menelan anak kecil. Dan sejauh yang saya tahu, ini adalah jenis kepenuhan terburuk. Adalah dipercayai bahawa apa yang disebut lemak viseral (yang mengelilingi hati dan organ penting lain) jauh lebih berbahaya daripada lemak subkutan (lapisan yang membentuk selulit). Dengan mengukur pinggang anda, anda sebenarnya dapat meramal risiko penyakit jantung anda..

Isteri saya Julie telah mengolok-olok perut saya yang bertahun-tahun. Dia mempunyai muslihat kegemarannya. Panggil saya Buddha. Atau tanyakan: "Baiklah, berapa lama kita?" Ketika dia ingin menjadi sangat lembut, dia hanya bersiul melodi lagu dari kartun mengenai Winnie the Pooh.

Dia mengatakan bahawa dia tidak peduli dengan penampilan saya. Dia mengatakan bahawa dia mahu saya menjaga diri saya. Beberapa tahun yang lalu, dia meletakkan saya di meja, mengambil tangan saya dan berkata:

- Saya tidak mahu menjadi janda pada usia 45 tahun.

"Saya faham," jawab saya serius. Saya bersumpah untuk pergi ke gimnasium dan pada masa itu benar-benar akan melakukannya. Tetapi kekuatan inersia hebat.

Secara umum, tidak ada yang berubah. Saya terus memuatkan sejumlah besar kalori kosong: tepung jagung dengan sirap dan pasta. Makanan saya jelas kurang sayur-sayuran, selain botol bir hijau. Aktiviti fizikal juga buruk bagi saya. Selepas menamatkan pengajian di kolej, saya terlupa tentang senaman aerobik yang serius. Dan sudah mula tersedak, bermain petak umpet bersama anak-anak.

Dan kemudian dia berakhir di hospital, hampir mati lemas sama sekali. Dan di sana, ketika jururawat memasuki bilik dengan pil yang kelihatan seperti gabus dari sebotol, saya berjanji pada diri sendiri: jika saya keluar dari sini hidup-hidup, sebagai sebahagian daripada projek baru saya, saya akan meletakkan badan saya dengan teratur..

Saya mengatakan "projek baru" kerana ini bukan percubaan pertama saya untuk membenamkan diri dalam peningkatan diri yang radikal. Penyelidikan menunjukkan bahawa mempunyai tujuan dalam hidup adalah baik untuk kesihatan anda. Matlamat saya adalah mengejar kecemerlangan tanpa henti, sering buntu, tetapi bererti. Project Health akan menjadi acara ketiga dalam triatlon saya, merangkumi minda, jiwa dan raga.

Lawatan kecil. Pertama terdapat kecerdasan. Selepas kuliah, dengan penyelidikan dan seminar di belakang saya, saya bimbang bahawa otak saya perlahan-lahan mendekati konsistensi yogurt Yunani (yang, bagaimanapun, juga ada dalam senarai saya). Saya benar-benar merasakan keupayaan mental saya merosot. Oleh itu, saya memutuskan untuk membaca Ensiklopedia Britannica dan belajar semua yang saya dapat dari sana. Sudah tentu, ini adalah jalan terakhir, tetapi bukan kali pertama dalam sejarah keluarga. Saya meminjam idea projek dari ayah saya, yang mula membaca Britannica ketika saya masih kecil, tetapi hanya sampai pada huruf "B" (baik di "Borneo", atau "boomerang"). Saya mahu menyelesaikan apa yang dia mulakan dan menutup halaman sejarah keluarga kami yang malang ini.

Jalan ini, yang saya perincikan dalam buku pertama saya, kadang-kadang mencabar. Termasuk untuk orang lain (isteri saya mula mendenda saya satu dolar untuk setiap fakta yang saya laporkan yang tidak ada kaitan dengan topik perbualan). Dan sejujurnya, saya lupa 98 peratus daripada apa yang saya pelajari ketika itu. Tetapi ia adalah pengalaman yang luar biasa. Malah memberi inspirasi. Selepas satu setengah tahun membaca, kepercayaan saya terhadap kemanusiaan bertambah. Saya membaca bukan sahaja tentang semua kejahatan tanpa batas yang telah kita lakukan, tetapi juga mengenai semua perbuatan tangan manusia yang sangat indah (seni, perubatan, penopang langit [4] katedral Gothic). Baik - sekurang-kurangnya pada akhirnya - mengatasi yang buruk.

Dengan mencentang kotak di sebelah item ini, saya sudah bersedia untuk mengerjakan jiwa saya. Saya membuat pilihan ini kerana tidak ada komponen agama atau kerohanian dalam didikan saya. Semasa saya menulis dalam buku [5] mengenai projek ini, saya seorang Yahudi, tetapi secara terus terang, saya adalah orang Yahudi yang sama dengan Olive Garden [6] adalah sebuah restoran Itali. Iaitu, tidak sepenuhnya. Tetapi isteri saya baru saja melahirkan anak lelaki pertama kami, dan kami memikirkan apa yang akan diturunkan kepadanya dari warisan kami. Oleh itu, saya memutuskan untuk memahami Alkitab dari dalam. Setelah membacanya.

Teks Sihat hingga Maut

Mereka yang mencari buku ini - membaca

  • Jilid: 370 halaman 35 ilustrasi
  • Genre: sastera pendidikan asing, sastera gunaan asing, kesihatan, sastera pendidikan lain
  • Tags: gaya hidup sihat dan seni bahagia, penyelidikan perubatan, maklumat pendidikan, peningkatan diri

Kita tahu badan kita sangat sedikit. Proses apa yang berlaku di dalam dirinya, adakah perlu menjalankan maraton atau berjalan kaki yang cukup, diet apa yang berfungsi, adakah seks baik untuk kesihatan, adakah wortel sangat tidak berbahaya, adakah patut memakan daging? Ini dan beratus-ratus soalan lain mengenai tubuhnya memutuskan untuk menjawab editor kanan majalah Esquire A.J. Jacobs. Dia memandang serius masalah ini: dia menjemput pakar terbaik, bertemu dengan saintis terkemuka, dan menjalani ribuan ujian dan sesi latihan. Dan menggambarkan keseluruhan pengalamannya secara menarik..

Sama ada pengarang akhirnya berjaya mengejutkan doktor dengan kesihatan yang hebat atau, sebaliknya, dia berubah menjadi pesakit yang kekal, anda akan mengetahui dengan membaca buku yang menakjubkan, lucu dan menarik ini.

  • Had umur: 12+
  • Dikeluarkan per liter: 17 November 2012
  • Tarikh penulisan: 2013
  • Jilid: 370 halaman 35 ilustrasi
  • ISBN: 978-5-91657-499-9
  • Jurubahasa:
  • Pemegang hak cipta: Mann, Ivanov dan Ferber (MYTH)
  • Isi kandungan

Sekiranya anda mencari buku yang serius, atau buku panduan / arahan, bukan..

Kemungkinan besar, tempat buku ini dalam fiksyen, tidak ada kaitan dengan peningkatan diri.

Pendek kata, seorang lelaki malas tanpa kemahuan berusaha mengubah dirinya sendiri. Pada waktu yang sama, dia tidak mematuhi satu kaedah untuk waktu yang lama, dan melompat dari satu kaedah ke metode lain beberapa kali dalam sebulan. Pada masa yang sama, dia menulis nota lucu tentang apa yang berlaku. Jangan mengharapkan apa-apa faedah daripada ini, ini adalah prosa lucu dan tidak lebih daripada itu.!

Sihat hingga mati. Hasil kajian mengenai idea utama mengenai gaya hidup sihat

  • 619
  • 0
  • 0

Muat turun buku dalam format:

  • fb2
  • epub
  • rtf
  • mobi
  • txt

penjelasan

Kita tahu badan kita sangat sedikit. Proses apa yang berlaku di dalam dirinya, adakah perlu menjalankan maraton atau berjalan kaki yang cukup, diet apa yang berfungsi, adakah seks baik untuk kesihatan, adakah wortel sangat tidak berbahaya, adakah patut memakan daging? Ini dan beratus-ratus soalan lain mengenai tubuhnya memutuskan untuk menjawab editor kanan majalah Esquire A.J. Jacobs. Dia menangani masalah ini dengan sangat serius: dia menjemput pakar terbaik, bertemu dengan saintis terkemuka, dan menjalani ribuan ujian dan sesi latihan. Dan menggambarkan keseluruhan pengalamannya secara menarik..

Sama ada pengarang akhirnya berjaya mengejutkan doktor dengan kesihatan yang kuat atau, sebaliknya, dia berubah menjadi pesakit yang kekal, anda akan mengetahui dengan membaca buku yang menakjubkan, lucu dan menarik ini.

Ulasan

Buku popular

  • saya baca
  • Saya mahu membaca
  • Arkib
  • 99513
  • lima
  • 7

Januari 1939. Jerman. Negara yang menahan nafas. Kematian tidak pernah mempunyai banyak pekerjaan.

Pencuri buku

  • saya baca
  • Saya mahu membaca
  • Arkib
  • 45425
  • 2
  • Sembilan belas

Biar saya dinilai 2

  • saya baca
  • Saya mahu membaca
  • Arkib
  • 51645
  • 6
  • 1

Realiti melayari

  • saya baca
  • Saya mahu membaca
  • Arkib
  • 70689
  • 21
  • 17

Siapa yang tidak mengambil risiko, dia tidak minum sampanye, bukan? Saya tidak suka sampanye, dan saya tidak cenderung mengambil risiko.

Pembantu yang hebat untuk raksasa

  • saya baca
  • Saya mahu membaca
  • Arkib
  • 50005
  • enam belas
  • 7

Zoe Suggg Girl Online Saya mendedikasikan buku ini untuk semua orang yang menjadikan penampilannya menjadi kenyataan. Semua orang untuk.

Gadis Dalam Talian

  • saya baca
  • Saya mahu membaca
  • Arkib
  • 44820
  • 3
  • 2

Dmitry Glukhovsky Metro 2035 "Saya akan membuat pentas yang tidak asing lagi bagi banyak dunia" Metro ".

Metro 2035

Pembaca! Kami sangat berharap anda telah memutuskan untuk membaca buku "Sihat hingga Maut. Hasil Penerokaan Idea Penting untuk Hidup Sihat" oleh Jacobs A.J. di hati anda. Melalui visi watak utama, dunia di dalam khayalan pembaca kelihatan cerah, berwarna-warni dan sangat indah. Percubaan untuk mencari jawapan dari mana orang atau sifat ini, mengapa seseorang bertindak dengan satu cara atau yang lain, sebahagiannya terjejas, sebahagiannya diungkapkan. Penulis dengan mahir mengisi teks dengan perincian, dengan menggunakan, antara lain, penerangan tentang kehidupan sehari-hari, tetapi kerana tidak adanya keterangan yang berat, karya itu dibaca dalam satu nafas. Kembali ke komposisi dari semasa ke semasa, setiap kali anda mencari sendiri soalan mendesak dan menarik dan segera dapatkan jawapan untuknya. Perhatian utama diberikan kepada kerumitan hubungan, tetapi sedikit ironi, melicinkan tepi kasar dan menghilangkan ketegangan dari pembaca. Walaupun terdapat komposisi yang luar biasa dan aneh, penyusunannya sangat sederhana dan cerdik, dengan sekilas kekuatan puitis yang luar biasa. Penggunaan imej visual yang mahir oleh penulis menghasilkan dunia yang baru, berubah, bertenaga dan tepu dengan warna. Sungguh mengejutkan bahawa pengarang tidak membuat kesimpulan, dia bersukacita dan kecewa, bersenang-senang dan sedih, menyala dan menyejukkan wataknya. Semua perkataan dan semua perkara kembali kepada makna dan nilai semula jadi, mengangkat pembaca ke puncak kegembiraan dan kebahagiaan. Misteri positif tergantung pada plot, tetapi demi kata ia dipaparkan dalam gambar yang sangat menarik, dapat difahami oleh semua orang. "Sihat hingga mati. Hasil meneliti idea utama mengenai gaya hidup sihat" Jacobs AJ tidak akan menarik bagi semua orang untuk membaca secara dalam talian secara percuma, tetapi peminat gaya ini akan cukup berpuas hati.

  • Suka: 0
  • Di perpustakaan: 0
  • 619
  • 0
  • 0

Barang baharu

  • saya baca
  • Saya mahu membaca
  • Arkib
  • 7
  • 0
  • 0

Kami aaori, "belum lahir". Inilah yang disebut oleh penduduk tempatan. Jiwa kita ditangkap oleh orang bijak dan zak.

ULASAN: "Sihat hingga Maut" oleh A.J. Jacobs

Ini adalah buku mengenai kesihatan, atau lebih tepatnya mengenai semua histeria yang timbul di sekitar ini! Tidak ada yang dapat membuktikan bahawa ayam pedaging menyebabkan barah, tetapi semua orang membicarakannya. Tidak ada yang membuktikan bahawa kubus abs bagus untuk anda, tetapi semua orang membakar diri di gim untuk menguatkan otot yang sangat malas. Tidak ada yang membuktikan bahawa produk organik sepuluh kali lebih baik daripada produk bukan organik, walaupun harganya lebih mahal, mereka membelanjakan wang untuk mendapatkannya dan mencari kekuatan untuk meretas hingga mati di blog dan forum mengenai topik ini.

Sekiranya anda berminat dengan kesihatan, tetapi anda tidak histeris, baca "Sihat hingga mati" dan inilah sebabnya.

Pengarang buku itu, A.J. Jacobs, adalah editor kanan untuk majalah Esquire. Dia memutuskan untuk menghabiskan satu tahun untuk menjadi orang yang paling sihat di dunia. Setiap bulan dia memperhatikan salah satu bahagian tubuhnya atau organ dan, dengan bantuan pakar yang sejuk, mendapat pendapat yang bertentangan tentang bagaimana melakukan sesuatu agar dapat menjadi sihat. Ini adalah bagaimana kandungannya direka secara kreatif, buat pertama kalinya dalam hidup saya membacanya :)

Biarkan saya sedikit lambat untuk menarik minat anda terhadap buku yang sangat menghiburkan ini. Dalam pelbagai perkara dalam buku ini, penulis mempunyai ibu saudaranya. Dia berasal dari kategori gila bandar - ahli makanan mentah, mengabaikan pengangkutan, sentuhan, mendapati kesalahan dengan kejadian setiap objek dalam kehidupan seharian, tidak menggunakan bahan kimia rumah tangga dan semua itu. Pada akhir buku, dia meninggal pada usia yang sangat aneh kerana barah. Ini sangat menggelapkan akhir buku. Walau bagaimanapun, penulis juga mempunyai datuk berusia 92 tahun yang meninggal pada tahun percubaan ini, setelah menjalani kehidupan biasa tanpa kerosakan. Dan ada pengarang yang mencuba segalanya dan mempersembahkan sesuatu seperti makna emas.

Setelah membaca buku ini dalam waktu lebih dari tiga jam, saya memahami bagaimana hidup untuk saya dan menarik perhatian kepada perkara yang tidak pernah saya perhatikan dan "menjaringkan" apa yang kepala saya sia-sia dengan.

Dan buku "Sihat hingga Maut" adalah pilihan kegilaan terbaik yang dihasilkan oleh orang berpendidikan moden dan berpendapatan tinggi. Sama ada dari kebosanan, atau dari fikiran yang terlalu besar :)

Sihat hingga mati

Hasil kajian mengenai idea utama mengenai gaya hidup sihat

One Man's Humble Quest untuk Kesempurnaan Tubuh

Sihat hingga mati

Hasil kajian mengenai idea utama mengenai gaya hidup sihat

One Man's Humble Quest untuk Kesempurnaan Tubuh

Mengenai buku

Ini adalah kisah menarik oleh wartawan New York A.J. Jacobs, yang memutuskan untuk mengetahui betapa benarnya pelbagai kaedah yang menjanjikan kehidupan yang sihat dan panjang. Dia baru mula melakukannya, satu persatu - sehingga mereka hampir membawanya ke kuburnya..

Drop Dead Healthy adalah perjalanan yang benar-benar lucu ke dalam dunia mitos gaya hidup sihat yang penuh dengan pemikiran orang moden. AJ menulis bukunya di atas tumpukan penyelidikan perubatan dan memeriksa setiap langkahnya dengan teliti dengan doktor profesional. Dia dengan mulia mengizinkannya tersenyum melihat siksaannya, dan menghindari dirinya sendiri.

Jangan baca buku ini di sofa dengan semangkuk kerepek atau popcorn di tangan anda - merosakkan karma anda..

Mengapa kami memutuskan untuk menerbitkan buku ini

Ini adalah buku untuk orang yang tidak mempunyai masa untuk latihan yang melelahkan. Di sini anda akan mendapat banyak maklumat mengenai bagaimana untuk menjadi sihat dan kekal sihat selama mungkin..

Buku ini untuk siapa

Bagi sesiapa yang ingin menghabiskan waktu membaca malam mereka dengan sihat.

Buku muslihat

Anda tidak pernah memegang buku di tangan anda yang akan menggambarkan tubuh manusia dan ciri-ciri fungsinya yang sihat dengan cara yang terperinci dan menawan..

Dari pengarang

Penyelidikan menunjukkan bahawa mempunyai tujuan dalam hidup adalah baik untuk kesihatan anda. Matlamat saya adalah mengejar kecemerlangan tanpa henti, sering buntu, tetapi bererti. Project Health adalah acara ketiga dalam triatlon saya, merangkumi minda, jiwa dan raga.

Perkara pertama yang saya lakukan ialah memanggil pasukan perunding. Saya tidak dapat membanggakan gelaran Doktor Sains Perubatan, tetapi kerana keberuntungan dan ketekunan, saya berjaya mendapatkan akses kepada pakar terbaik di negara ini. Komposisi kumpulan ini agak rawak, tetapi pelbagai, dan mereka adalah orang yang dihormati, jauh lebih kompeten daripada saya. Saya diberi nasihat oleh profesor dari Harvard dan Johns Hopkins University, doktor dan jurulatih kecergasan terbaik dalam bidang mereka dengan bisep bersaiz tembikai. Makcik saya Marty juga akan melakukan peranannya. Tidak ada orang di Amerika yang lebih mementingkan kesihatan. Auntie menjual makanan tambahan alga dan pembersih tangan organik. Dia tinggal di Berkeley dan mempunyai pandangan California sendiri yang tersendiri dalam segala hal..

Saya mahu projek ini berasaskan bukti. Saya ingin memisahkan sains sebenar dari pernyataan tergesa-gesa. Saya cuba mengelakkan sindrom data terakhir. Kami terlalu mementingkan hasil kajian baru-baru ini ("Lihat! Bacon ternyata baik"), terutama yang tidak dijangka, aneh dan menggembirakan.

Sihat hingga mati. Hasil kajian mengenai idea utama mengenai gaya hidup sihat

A.J. Jacobs

ISBN:978-5-91657-499-9
Tahun penerbitan:2012
Penerbit:Mann, Ivanov dan Ferber
Siri:MITOS. Horizon
Lidah:Orang Rusia

Apakah buku ini
Ini adalah kisah menarik oleh wartawan New York A.J. Jacobs, yang memutuskan untuk mengetahui betapa benarnya pelbagai kaedah yang menjanjikan kehidupan yang sihat dan panjang. Dia baru mula melakukannya, secara harfiah, satu persatu - sehingga mereka hampir membawanya ke kubur.
Drop Dead Healthy adalah perjalanan yang benar-benar lucu ke dalam dunia mitos gaya hidup sihat yang penuh dengan pemikiran orang moden. AJ menulis bukunya di atas tumpukan penyelidikan perubatan dan memeriksa setiap langkahnya dengan teliti dengan doktor profesional. Dia dengan mulia mengizinkannya tersenyum melihat siksaannya, dan menghindari dirinya sendiri.
Jangan baca buku ini di sofa dengan semangkuk kerepek atau popcorn di tangan anda - merosakkan karma anda..

Mengapa kami memutuskan untuk menerbitkan buku ini
Ini adalah buku untuk orang yang tidak mempunyai masa untuk latihan yang melelahkan. Di sini anda akan mendapat banyak maklumat mengenai bagaimana untuk menjadi sihat dan kekal sihat selama mungkin..

Buku ini untuk siapa
Bagi sesiapa yang ingin menghabiskan waktu membaca malam mereka dengan sihat.

Buku muslihat
Anda tidak pernah memegang buku di tangan anda yang akan menggambarkan tubuh manusia dan ciri-ciri fungsinya yang sihat dengan cara yang terperinci dan menawan..

Dari pengarang
Penyelidikan menunjukkan bahawa mempunyai tujuan dalam hidup adalah baik untuk kesihatan anda. Matlamat saya adalah mengejar kecemerlangan tanpa henti, sering buntu, tetapi bererti. Project Health adalah acara ketiga dalam triatlon saya, merangkumi minda, jiwa dan raga.
Perkara pertama yang saya lakukan ialah memanggil pasukan perunding. Saya tidak dapat membanggakan gelaran Doktor Sains Perubatan, tetapi kerana keberuntungan dan ketekunan, saya berjaya mendapatkan akses kepada pakar terbaik di negara ini. Komposisi kumpulan ini agak rawak, tetapi pelbagai, dan mereka adalah orang yang dihormati, jauh lebih kompeten daripada saya. Saya diberi nasihat oleh profesor dari Harvard dan Johns Hopkins University, doktor dan jurulatih kecergasan terbaik dalam bidang mereka dengan bisep bersaiz tembikai. Makcik saya Marty juga akan melakukan peranannya. Tidak ada orang di Amerika yang lebih mementingkan kesihatan. Auntie menjual makanan tambahan alga dan pembersih tangan organik. Dia tinggal di Berkeley dan mempunyai pandangan California sendiri yang tersendiri dalam segala hal..
Saya mahu projek ini berasaskan bukti. Saya ingin memisahkan sains sebenar dari pernyataan tergesa-gesa. Saya cuba mengelakkan sindrom data terakhir. Kami terlalu mementingkan hasil kajian baru-baru ini ("Lihat! Bacon ternyata baik"), terutama yang tidak dijangka, aneh dan menggembirakan.

Mengenai Pengarang
A.J. Jacobs
A.J. Jacobs adalah seorang wartawan dan pengarang tiga buku terlaris The Know-It-All, The Year of Living Biblically dan The Guinea Pig Diary. Bekerjasama dengan penerbitan utama seperti Esquire, The New York Times dan The Washington Post. Blog di laman webnya www.ajjacobs.com.

Ulasan Buku Terbaik

  • Mengeluh

Dalam soal gaya hidup sihat, saya sifar. Pengetahuan saya berakhir pada tahap yang salah: makan sayur dan berlari pada waktu pagi adalah baik, tetapi merokok itu buruk. Tetapi merawat tubuh anda dengan cara ini adalah kemewahan yang tidak dibenarkan.!

Inilah yang ditulis oleh A.J. Jacobs sendiri mengenai perkara ini:

Saya tahu sedikit tentang badan saya. Saya tahu bahawa usus kecil mendahului usus besar. Saya tahu bahawa jantung adalah ukuran kepalan tangan dan mempunyai empat ruang. Tetapi kitaran Krebs? Thymus? Mungkin saya membaca tentang mereka di ensiklopedia, tetapi maklumat ini tidak termasuk dalam dua peratus pengetahuan yang berjaya saya ingat..
Lebih-lebih lagi, saya tidak tahu makan atau minum apa, atau cara terbaik untuk bersenam. Keadaan paradoks. Ia seperti memiliki rumah selama 41 tahun, tetapi tidak mengetahui bagaimana sink dapur berfungsi. Atau di mana ia berada. Atau apa itu dapur.

Setelah 24 tahun beroperasi, saya akhirnya memutuskan untuk memikirkan bagaimana menjaga permata utama saya - badan saya sendiri. Tetapi bermula dari awal ternyata sukar: jika saya masih mempunyai idea redup tentang apa itu protein dan bagaimana push-up dilakukan, maka segala macam "trisep" dan "asid ellaginik" membuat saya menjadi pingsan. Namun, seperti yang diharapkan, saranan saintis, pakar pemakanan, pelatih kecergasan dan pakar lain mengenai gaya hidup sihat kadang-kadang saling bertentangan..

Pengarang buku, seperti saya, pada satu ketika memutuskan untuk memperhatikan kesihatannya dan menumpukan setiap bulan untuk salah satu aspeknya: penglihatan, pendengaran, postur, atau, katakanlah, sistem pembiakan. Dia menjalani pemeriksaan, mempelajari sastra, menguji dirinya sendiri yang meragukan dan tidak terlalu banyak saranan, agar akhirnya menjadi, jika bukan orang yang paling sihat di planet ini, paling tidak bukan yang paling sakit. Saya mula membaca buku ini dengan harapan dapat mencari panduan untuk gaya hidup sihat untuk orang-orang di dalamnya: cadangan apa yang harus didengarkan, mana yang harus diabaikan, dan cara makan, minum, tidur dan bersenam untuk melakukan semua ini selama mungkin..

Sebahagiannya, buku ini memenuhi jangkaan saya. Saya menerima sebilangan tip praktikal yang mudah dilaksanakan. Kelebihan lain adalah bahasa yang meriah dan penceritaan yang menawan, yang antara lain adalah apa yang anda harapkan dari seorang wartawan. Sukar untuk membayangkan bahawa membaca buku tentang gaya hidup sihat boleh menjadi menarik seperti cerita, dan menyenangkan seperti menonton pendirian - tetapi itu sahaja yang berlaku. Kejujuran penulis juga menawan: dia membincangkan perincian kehidupan peribadinya yang agak halus. Tetapi penceritaannya ternyata lebih bermaklumat, dan lebih menarik untuk melihat kejayaan dan kesukaran orang sederhana seperti anda..

Sebaliknya, hiburan dalam buku lebih diutamakan daripada kandungan maklumat. Penulis mencuba sendiri kaedah orang-orang yang sihat-sihat yang makan daging mentah atau berkeliaran di bandar tanpa alas kaki. Membaca tentang ini sungguh menghiburkan, tetapi ada sedikit keuntungan dari pengetahuan yang diperoleh, kecuali untuk memberitahu rakan sekerja pada waktu makan siang: "Lihatlah bagaimana orang hidup!" Ada banyak buku dan terlalu peribadi, mengubahnya dari ensiklopedia, yang saya harapkan untuk dibaca, menjadi buku harian: misalnya, bahagian mengenai hubungan pengarang dengan datuknya. Oleh itu, jika anda terutama mencari maklumat dan cadangan praktikal, maka saya mengesyorkan agar anda segera membaca buku ini hingga akhir, yang mengandungi sedikit cadangan berguna yang dijumpai oleh wartawan untuk dirinya sendiri semasa percubaan..

Hasilnya, buku ini mencerahkan perjalanan kereta api saya yang panjang dan memberi saya beberapa cadangan yang baik, tetapi ia tidak membantu saya memikirkan cara mengendalikan badan saya sehingga tahan lama..

Dalam soal gaya hidup sihat, saya sifar. Pengetahuan saya berakhir pada tahap yang salah: makan sayur dan berlari pada waktu pagi adalah baik, tetapi merokok adalah buruk. Tetapi merawat tubuh anda dengan cara ini adalah kemewahan yang tidak dibenarkan.!

Inilah yang ditulis oleh A.J. Jacobs sendiri mengenai perkara ini:

Saya tahu sedikit tentang badan saya. Saya tahu bahawa usus kecil mendahului usus besar. Saya tahu bahawa jantung adalah ukuran kepalan tangan dan mempunyai empat ruang. Tetapi kitaran Krebs? Thymus? Mungkin saya membaca tentang mereka di ensiklopedia, tetapi maklumat ini tidak termasuk dalam dua peratus pengetahuan yang berjaya saya ingat..
Lebih-lebih lagi, saya tidak tahu makan atau minum apa, atau cara terbaik untuk bersenam. Keadaan paradoks. Ia seperti memiliki rumah selama 41 tahun, tetapi tidak mengetahui bagaimana sink dapur berfungsi. Atau di mana ia berada. Atau...

Ulasan buku “Sihat hingga Maut. Hasil Penyelidikan Idea Utama mengenai Gaya Hidup Sihat ”A. Jacobs

Secara umum, idea itu asli, dan ketelitian dan ketabahan pengarangnya layak mendapat pingat! Dia memutuskan untuk menguji semua teori gaya hidup sihat dan cadangan doktor mengenai dirinya sendiri, ia mengambil masa lebih dari 2 tahun dan dalam buku itu dia membincangkan hasil setiap eksperimen, dari makan blueberry hingga berjalan di fon kepala yang membatalkan kebisingan. Ditulis dengan humor yang baik dan ironi diri, satu-satunya perkara yang hilang adalah penerangan yang lebih terperinci mengenai perasaan / hasil saya dan percubaan yang lebih panjang pada beberapa teori. Tetapi nampaknya saya akan membacanya sekali lagi)

Di dunia moden, kita hanyalah longsoran maklumat mengenai apa yang berguna dan yang berbahaya. Dan kehidupan tidak cukup untuk menguji semua teori ini untuk diri anda sendiri, tetapi pengarangnya mencuba. Saya sangat menyukai buku ini dan saya mengesyorkannya kepada semua rakan saya yang mengajarkan gaya hidup sihat, atau sekurang-kurangnya memikirkannya. Dengan kelucuan

Buku yang sangat lemah. Gabungan gabungan fakta, pendapat, teori yang berbeza. Lebih seperti buku harian peribadi, tetapi agak membosankan dan biasa-biasa saja.
Sekiranya anda mencari maklumat tentang bagaimana menjadi atau kekal sihat, buku ini tidak akan membantu anda..

Buku yang menarik, bagaimanapun) dan juga dengan rasa humor, semuanya baik-baik saja dengan pengarang, mudah dibaca) Saya membeli "Tahun Hidup dalam Alkitab" yang lain, saya rasa buku itu semestinya menarik

Penulis menulis cerdas dan lucu mengenai gaya hidup sihat.
Buku ini menarik bukan sebagai panduan untuk dunia gaya hidup sihat, tetapi hanya sebagai sastera pendidikan yang menarik.

Saya pasti akan membaca dua buku lain oleh pengarang ini.

Ulasan peribadi buku A.J. Jacobs, Healthy to Death. Hasil kajian mengenai idea utama mengenai gaya hidup sihat "

Ikuti kalendar tahun keluar dan ingat berapa hari Isnin ketika anda memulakan kehidupan baru? Berapa banyak pagi Khamis atau malam Jumaat di sana ketika "kehidupan baru" berakhir? Sekiranya bilangan kedudukan pertama dan kedua bertepatan, maka buku ini akan berguna bagi anda. Dan jika tidak, maka menarik.
Ia ditulis oleh AJ Jacobs, editor American Esquire. Seorang lelaki yang telah melakukan eksperimen pada dirinya sendiri selama lebih dari dua tahun, tujuan utamanya adalah untuk menjadi orang yang paling sihat di bumi.
Latihannya berkaitan dengan kedua-dua bahagian tubuh dan tangen ke seluruh organisma dijelaskan dalam gaya jurnal ringan. Di beberapa tempat, anda boleh mengatakan - "tetapi begini juga saya melakukannya", di suatu tempat - "ini menarik", dan di beberapa tempat - "baiklah, ini terlalu banyak." Namun, tanpa mengira reaksi anda, penulis telah melakukannya, dan dia menyampaikan hasilnya dengan cara yang mudah dicapai dan lucu. Oleh itu, anda hanya perlu memilih pendekatan ini atau pendekatan itu sendiri, dan mulakan lagi "kehidupan baru" mulai hari Isnin berikutnya (tentu saja selepas cuti Tahun Baru).

P.S. Saya sangat menyukai idea untuk menyuarakan masalah peribadi. Ada yang ingin merasakan kerisauan saya dan bukannya saya?
P.S.S. Saya mengesyorkan versi dengan foto dan komen, ia lebih banyak maklumat.

"Dia baru mulai melakukannya, secara harfiah, satu persatu - sehingga mereka hampir membawanya ke kubur."
Adapun kubur, ia bukan sesuatu yang dibesar-besarkan, tetapi banyak pembohongan :-)
Buku ini adalah laporan dari tempat kejadian - dua tahun kehidupan seseorang yang memutuskan untuk menjadi orang yang paling sihat di dunia. Penulis telah mengkaji masalah ini dengan teliti, membuat senarai cadangan yang panjang dan dengan jujur ​​berusaha mengikuti semuanya, memeriksa hasilnya sendiri. Juga, sepanjang eksperimennya, dia beralih kepada pelbagai pakar dan selalu berusaha mencari pendapat alternatif.
Buku ini menghiburkan, ditulis dengan humor dan, tentu saja, termasuk dalam pelbagai sastera hiburan, dan tidak berguna secara ilmiah, walaupun sudah tentu anda dapat mempelajari banyak fakta menarik darinya.
Kesimpulan utama yang saya buat dari eksperimen ini adalah bahawa anda perlu memperhatikan kesihatan anda dan lebih baik lebih awal daripada terlambat! Saya cadangkan.

Buku yang ditulis dengan baik, direka dengan baik dan menarik mengenai kesihatan. Saya berminat dengan topik ini, celik dalam pengertian ini)) Tetapi saya juga menemui banyak perkara menarik untuk diri sendiri! Menurut saya, kelebihan utama buku ini adalah penyediaan maklumat ILMU yang boleh dipercayai, liputan topik dari pelbagai sudut. Penulis tidak mengatakan "hanya melakukan ini", dia memberikan maklumat untuk berfikir. Dan anda boleh memilih apa yang perlu dilakukan untuk anda.
Saya membuat kesimpulan untuk diri saya sendiri.

Saya sangat menyukai buku ini, membaca dalam satu nafas. Pengarang menggambarkan pengalaman hidupnya sendiri mengikut teori yang berbeza untuk memanjangkan umur. Contohnya, bermain sukan di jalanan, mengunyah makanan dengan teliti, bekerja di komputer di treadmill, dan lain-lain. Banyak maklumat menarik dan berguna bagi mereka yang mementingkan kesihatan mereka, tetapi tidak fanatik, tetapi dengan sedikit humor

Menulis menarik, membaca dengan mudah dan tidak mengganggu.

Perlu dibaca seperti seorang eksperimen, pengarang telah mengalami dan mencuba banyak perkara pada dirinya sendiri.
Saya mengambilnya untuk mengetahui bagaimana sukan, diet.
Saya belajar banyak perkara baru.
Tambahan utama adalah bahawa ia ditulis sebagai kisah biasa dari kehidupan seseorang dengan jenaka dan jenaka.

Terutama dalam penerbitan saya suka penanda buku yang menawan :) Tetapi secara amnya - buku sampul buku yang sangat baik dengan ofset yang cantik.

Saya melampirkan foto halaman pertama buku untuk rujukan..

Penarafan
Semangat hutan+6
Brenkov Evgeny Veniaminovich+lima
Keluarga Lapin+4
malakhovabooks+3
Volynsky Alexander+3

Apakah buku ini
Ini adalah kisah menarik oleh wartawan New York A.J. Jacobs, yang memutuskan untuk mengetahui betapa benarnya pelbagai kaedah yang menjanjikan kehidupan yang sihat dan panjang. Dia baru mula melakukannya, secara harfiah, satu persatu - sehingga mereka hampir membawanya ke kuburnya..
Drop Dead Healthy adalah perjalanan yang benar-benar lucu ke dalam dunia mitos gaya hidup sihat yang penuh dengan pemikiran orang moden. AJ menulis bukunya di atas tumpukan penyelidikan perubatan dan memeriksa setiap langkahnya dengan teliti dengan doktor profesional. Dia dengan mulia mengizinkannya tersenyum melihat siksaannya, dan menghindari dirinya sendiri.
Jangan baca buku ini di sofa dengan semangkuk kerepek atau popcorn di tangan anda - merosakkan karma anda..

Mengapa kami memutuskan untuk menerbitkan buku ini
Ini adalah buku untuk orang yang tidak mempunyai masa untuk latihan yang melelahkan. Di sini anda akan mendapat banyak maklumat mengenai bagaimana untuk menjadi sihat dan kekal sihat selama mungkin..

Buku ini untuk siapa
Bagi sesiapa yang ingin menghabiskan waktu membaca malam mereka dengan sihat.

Buku muslihat
Anda tidak pernah memegang buku di tangan anda yang akan menggambarkan tubuh manusia dan ciri-ciri fungsinya yang sihat dengan cara yang terperinci dan menawan..

Dari pengarang
Penyelidikan menunjukkan bahawa mempunyai tujuan dalam hidup adalah baik untuk kesihatan anda. Matlamat saya adalah mengejar kecemerlangan tanpa henti, sering buntu, tetapi bererti. Project Health adalah acara ketiga dalam triatlon saya, merangkumi minda, jiwa dan raga.
Perkara pertama yang saya lakukan ialah memanggil pasukan perunding. Saya tidak dapat membanggakan gelaran Doktor Sains Perubatan, tetapi kerana keberuntungan dan ketekunan, saya berjaya mendapatkan akses kepada pakar terbaik di negara ini. Komposisi kumpulan ini agak rawak, tetapi pelbagai, dan mereka adalah orang yang dihormati, jauh lebih kompeten daripada saya. Saya diberi nasihat oleh profesor dari Harvard dan Johns Hopkins University, doktor dan jurulatih kecergasan terbaik dalam bidang mereka dengan bisep bersaiz tembikai. Makcik saya Marty juga akan melakukan peranannya. Tidak ada orang di Amerika yang lebih mementingkan kesihatan. Auntie menjual makanan tambahan alga dan pembersih tangan organik. Dia tinggal di Berkeley dan mempunyai pandangan California sendiri yang tersendiri dalam segala hal..
Saya mahu projek ini berasaskan bukti. Saya ingin memisahkan sains sebenar dari pernyataan tergesa-gesa. Saya cuba mengelakkan sindrom data terakhir. Kami terlalu mementingkan hasil kajian baru-baru ini ("Lihat! Bacon ternyata baik"), terutama yang tidak dijangka, aneh dan menggembirakan.

Mengenai Pengarang
A.J. Jacobs
A.J. Jacobs adalah wartawan dan pengarang tiga buku terlaris The Know-It-All, The Year of Living Biblically, dan The Guinea Pig Diary. Bekerjasama dengan penerbitan utama seperti Esquire, The New York Times dan The Washington Post. Blog di laman webnya.

"Sihat hingga mati." A.J. Jacobs

Meneliti prinsip gaya hidup sihat.

Penerangan

Mengenai pengaruh prinsip di atas. Penulis secara peribadi mencuba masing-masing pada dirinya sendiri, membuktikan bukan hanya rasa tidak masuk akal beberapa orang, tetapi kadang-kadang bahaya. Dia Jay secara konsisten dan teliti mengikuti semua cadangan teknik sehingga mereka hampir membunuhnya.

Buku "Sihat hingga Maut" ditulis dengan cara yang menarik dan sedikit ironis. Dia santai dan membuat anda tersenyum ketika dia membaca tentang kebenaran kesihatan dan umur panjang yang sudah berusia berabad-abad, yang kadang-kadang bergantung pada orang moden yang berpendidikan. Semasa menulis buku, semua kaedah diperiksa dengan pendapat doktor profesional. Tujuan buku ini adalah untuk menolong orang menghindari kesalahan mereka sendiri dengan mewarisi prinsip gaya hidup sihat..

Dewan kuliah

Buku ini mengandungi sejumlah besar maklumat berguna bagi mereka yang menginginkan kesihatan dan umur panjang, tanpa melengkapkan badan mereka dengan latihan fizikal yang panjang.

Kemuncak buku

Ini adalah penerbitan satu-of-a-kind yang mengandungi sejumlah besar maklumat mengenai tubuh manusia dan tentang ciri-ciri fungsi semua sistemnya dengan betul, yang dinyatakan dengan cara yang menarik dan menarik.

Sihat hingga mati. Hasil Penyelidikan Idea Utama untuk Hidup Sihat - A.J. Jacobs (2013)

Sihat hingga mati. Hasil Penyelidikan Idea Utama mengenai Hidup Sihat - A.J. Jacobs membaca buku penuh dalam talian secara percuma

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, saya telah membuat senarai perkara-perkara yang bermanfaat bagi kesihatan saya. Ini adalah senarai panjang yang menakutkan. Lima puluh tiga halaman. Berikut adalah petikan daripadanya:

• Makan sayur-sayuran hijau.

• Dedikasikan senaman aerobik sekurang-kurangnya 40 minit setiap hari.

• Berzikir beberapa kali seminggu.

• Menonton besbol (menurunkan tekanan darah mengikut satu kajian).

• Tidur pada waktu siang (baik untuk jantung dan otak).

• Nyanyikan (pencegahan hidung berair).

• Dapatkan Anugerah Akademi (saya tahu tidak semudah itu, tetapi penyelidikan menunjukkan bahawa mereka yang memenangi Oscar hidup lebih lama daripada mereka yang tidak).

• Jaga suhu di apartmen sekitar 17 darjah untuk membakar kalori lebih cepat.

• Beli pokok sawit di dalam tab mandi (meningkatkan kandungan oksigen di udara).

• Terlibat dalam latihan kekuatan sehingga keletihan otot.

• Menjadi penduduk Okinawa (tidak mudah juga).

Ngomong-ngomong, saya mencetak senarai ini - font 9 titik Papyrus - kerana saya mendapati kajian yang sukar membaca fon menjadikannya lebih mudah untuk diingat.

Saya ingin menyelesaikan semua perkara dalam senarai saya kerana tujuan saya bukan hanya untuk menjadi sedikit lebih sihat. Matlamat saya adalah untuk tidak kehilangan beberapa paun. Tujuan saya adalah untuk mengubah tubuh saya sekarang - sesak nafas, lembik, agak lemah, agak tidak sihat dan amorf - menjadi model kesihatan dan kecergasan. Dapatkan kesihatan yang mungkin.

Saya telah meminati topik ini selama bertahun-tahun. Tetapi pemikiran untuk mengabdikan diri untuk mempelajarinya datang kepada saya semasa percutian terakhir saya. Saya akan menghabiskan minggu yang santai dengan keluarga saya di Republik Dominika. Istana pasir. Permainan Boggle [1]. Soda tanpa ais.

Sebaliknya, saya menghabiskan tiga hari di hospital dengan radang paru-paru yang teruk. Saya bersiap menghadapi kesukaran kerana jet lag, beberapa masalah perut, tetapi pneumonia tropika membuat saya terkejut.

Saya telah banyak membaca mengenai pentingnya rasa syukur. Dan ketika saya menggigil dan mengi di tilam hospital yang nipis, saya berusaha mencari alasan untuk bersyukur. Sebagai contoh, di hospital, saya mendapat peluang untuk belajar perkataan Sepanyol baru: "paru-paru" dan "sakit" (masing-masing pulmon dan dolor). Selain itu, bangun dari ayam berkokok jauh lebih menyenangkan daripada penggera kereta yang melolong..

Tiada pertimbangan ini benar-benar membantu. Tetapi saya menemui satu faedah besar yang mengubah hidup saya. Itu adalah pengalaman kenang-kenangan [2] selama tiga hari. Salah satu kali dalam hidup saya ketika saya merasakan bahawa saya akan meninggalkan dunia ini. Sekarang ketakutan saya kelihatannya berlebihan, tetapi saya akan mengatakan untuk mempertahankan diri: jika anda diikat dengan penitis dan anda mempunyai pelangi takungan di atas kepala anda (tidak berwarna, kuning, biru, merah jambu); jika anda melihat doktor yang bercakap dengan suara rendah dan melihat anda dengan garang; jika anda tidak dapat bernafas tanpa rasa sakit; jika fikiran anda dikaburkan oleh penyakit, maka anda berfikir bahawa anda hanya boleh meninggalkan bilik dengan kaki ke hadapan.

Belum pernah saya mengalami ketakutan yang berbeza. Mungkin kerana saya mempunyai tiga anak lelaki. Saya mahu dekat dengan mereka dan melihat mereka tumbuh. Sudah tentu, saya ingin pergi ke majlis graduasi mereka, majlis perkahwinan, tetapi saya juga ingin melihat mereka menyanyikan lagu Led Zeppelin di karaoke untuk pertama kalinya dan mencuba lada panas untuk pertama kalinya. Saya ingin berada di sana untuk menjelaskan kepada mereka betapa pentingnya berempati dan mengapa Willy Wonka [3] yang asli lebih baik daripada yang baru.

Hakikatnya saya berumur 41 tahun. Saya tidak dapat lagi menganggap kesihatan saya sudah biasa. Pneumonia hanyalah tanda bahawa ia semakin teruk. Tulang saya semakin ringan dan berliang. Otot menjadi lemah. Otak mengecut, arteri sempit, dan koordinasi merosot. Saya kehilangan satu peratus testosteron setiap tahun.