Artichoke Yerusalem

Artichoke Yerusalem adalah ramuan abadi setinggi satu setengah meter (kadang-kadang hingga empat) dengan batang puber lurus, daun ovoid dan bakul perbungaan kuning dengan diameter 6-10 cm. Terdapat 1-3 batang di sarang, hingga 30 umbi pada stolon pendek, dikumpulkan padat. Akar pada kedalaman 10-15 cm memanjang secara mendatar hingga 4-4,5 m di tanah yang longgar, dan menegak - hingga 1,3 m, yang memungkinkan tanaman menahan kekeringan. Di satu tempat ia boleh tumbuh hingga 30 tahun. Umbi seberat 20 - 30 hingga 100 gram, warna yang berbeza (bergantung pada ragamnya) - putih, kuning, merah jambu, ungu, merah; pulpa lembut, berair, dengan rasa manis yang menyenangkan.

Kilang ini juga terkenal dengan nama "pir tanah" dan "artichoke Yerusalem". Kilang ini dijumpai liar di Amerika Utara.

Umbi boleh dimakan. Diusahakan sebagai makanan ternakan, industri dan tanaman makanan.

Nama tumbuhan ini berasal dari salah satu suku kaum Indian Chili - artichoke Yerusalem. Hampir dari zaman dahulu mereka mengusahakan tanaman ini dengan cara yang sama seperti kita menanam kentang sekarang. Namun, artichoke Yerusalem sangat serupa dengannya. Dan dengan cara pertumbuhan, dan dengan penggunaan (akar tanaman digunakan untuk makanan). Umbi artichoke Yerusalem, sama seperti ubi kentang, boleh mempunyai pelbagai bentuk dan warna yang berbeza, tetapi, tidak seperti itu, umbi artichoke. Tetapi batang tanaman lurus, puber, mencapai ketinggian 2 atau bahkan 3 meter, sangat mirip dengan bunga matahari.

Ia sebenarnya "saudara" bunga matahari, mempunyai perbungaan kuning yang serupa dalam bentuk bakul, tetapi cawangan yang lebih kecil (dari 6 hingga 10 cm) di bahagian atas. Daun artichoke Yerusalem ovate dengan tepi bergerigi.

Orang Kazakh menyebut artichoke Yerusalem sebagai "kentang Cina", kerana mereka sampai ke China. Di Don, di mana ia sampai pada abad ke-19 melalui Romania, ia disebut lobak. Artichoke Yerusalem sampai ke negara-negara Baltik melalui Jerman. Penyebaran tanaman ini di seluruh dunia berlaku kerana kesahihannya. Ia tumbuh di tanah yang kering dan berlubang, tidak memerlukan, tidak seperti kentang, penggilingan dan pembalut, dan, lebih-lebih lagi, mempunyai "keberanian" untuk menggantikan rumpai. Ia memberikan buah yang baik dalam empat tahun pertama "hidupnya", walaupun ia dapat tumbuh di satu tempat dari 30 hingga 40 tahun.

Sifat berguna artichoke Yerusalem

Para saintis yang telah mempelajari komposisi artichoke Yerusalem terkejut dengan pelbagai vitamin dan mineral yang membentuk komposisinya. Dari segi kandungan zat besi, artichoke Yerusalem jauh lebih unggul daripada ubi lain (wortel, kentang, lobak, bit, dll.). Sebagai tambahan, artichoke Yerusalem mengandungi: kalium, kalsium, silikon, magnesium, natrium, fluorin, kromium dan mineral lain.

Artichoke Yerusalem mengandungi serat, pektin, asid organik, lemak, protein dan asid amino penting. Artichoke Yerusalem kaya dengan vitamin: B1, B2, B6, C, PP, karotenoid. Karoten di artichoke Yerusalem 60-70 mg setiap 1 kilogram.

Artichoke Yerusalem mengandungi asid amino penting: arginine, valine, lysine, leicine, dll. Artichoke Yerusalem mempunyai kandungan serat yang tinggi. Semua ini menjadikan artichoke Yerusalem sebagai produk, sekadar produk yang diperlukan untuk menjaga kesihatan. Yang sangat dihargai di artichoke Yerusalem adalah bahawa akarnya kaya dengan analog semula jadi insulin - inulin. Itulah sebabnya artichoke Yerusalem disyorkan, pertama sekali, untuk pesakit diabetes mellitus..

Artichoke Yerusalem baik untuk gout, urolithiasis, anemia, pemendapan garam, kegemukan. Merebus artichoke Yerusalem menurunkan gula darah, menurunkan tekanan darah, meningkatkan hemoglobin, dan mempunyai kesan yang baik pada pankreas. Artichoke Yerusalem hanya perlu dimasukkan ke dalam makanan mereka untuk penduduk kota-kota besar dengan keadaan persekitaran yang tidak menguntungkan, kerana cenderung menetralkan kesan negatif pengaruh persekitaran. Artichoke Yerusalem mampu mengeluarkan garam logam berat, racun, radionuklida dan kolesterol berlebihan dari badan. Kesan antitoksik artichoke Yerusalem ini disebabkan oleh gabungan tindakan inulin dan serat yang membentuk komposisinya..

Akar musim gugur segar lebih berguna, kerana semasa penyimpanan, sebahagian dari inulin ditukarkan (akibat hidrolisis) menjadi fruktosa. Bagi pesakit diabetes, ini juga tidak buruk, kerana fruktosa menggantikan gula dalam diet pesakit diabetes. Dengan jumlah karbohidrat, artichoke Yerusalem melebihi bit gula dan tebu. Dari 100 kilogram ubi artichoke Yerusalem, diperoleh hingga 10 kg fruktosa.

Artichoke Jerusalem juga digunakan untuk mengeluarkan garam, rawatan strok dan darah tinggi, penyembuhan dan untuk banyak penyakit lain. Lebih-lebih lagi, resipi artichoke Yerusalem tidak berbeza dalam kerumitan tertentu. Di kebanyakan mereka, cukup untuk memakan artichoke Yerusalem dalam makanan yang hampir sama dengan kentang: rebus, panggang, goreng, dll..

Untuk rawatan batuk kering, anda boleh minum setengah gelas jus tumbuhan ini, diencerkan dengan air 1: 2, sebelum makan, dan untuk sistitis, leukemia, obesiti, anemia, pielonefritis dan diabetes mellitus yang sama, anda perlu mengisar ubi tumbuhan menjadi serbuk, 1 atau 2 sudu besar. yang menuangkan dua gelas air mendidih, bersikeras dan saring, dan kemudian minum satu gelas pada satu masa 15 minit sebelum makan.

Nenek moyang kita menggunakan artichoke Yerusalem sebagai kosmetik anti-kerut. Anda hanya perlu menggosok ubi artichoke Yerusalem pada parutan dan sapukan gruel yang dihasilkan ke wajah anda menggunakan serbet. Tahan selama 15-20 minit. Lakukan topeng ini setiap 3-4 hari. Kesan ketara berlaku dalam 10-15 prosedur. Kedutan dilancarkan, kulit menjadi lembut dan anjal. Kesan kosmetik yang lebih besar dapat dicapai jika sedikit biji rami atau minyak rami ditambahkan ke gruel yang dihasilkan..

Daun artichoke Yerusalem pada zaman kuno digunakan untuk mengobati osteochondrosis, artritis, dengan pengendapan garam. Kisar hanya sepuluh daun artichoke Yerusalem, tuangkan tiga liter air mendidih, rendam selama 30 minit dan isi tab mandi dengan air. Cukup mandi selama 10-15 minit. Satu kaedah rawatan adalah lapan prosedur.

Sifat berbahaya artichoke Yerusalem

Perlu diperhatikan bahawa kedua-dua sifat bermanfaat dan berbahaya artichoke Yerusalem belum dipelajari sepenuhnya. Namun, sehingga kini, para saintis mengatakan bahawa produk ini benar-benar selamat sekiranya tidak ada kepekaan terhadapnya..

Di samping itu, doktor menasihatkan untuk membatasi penggunaan artichoke Yerusalem mentah sekiranya perut kembung, kerana boleh menyebabkan lebihan gas di dalam usus dan, dengan itu, memperburuk kesihatan pesakit..

Lebih-lebih lagi, walaupun terdapat keseluruhan khasiat perubatannya, pakar pemakanan tetap mengesyorkan menggunakan artichoke Yerusalem dalam kombinasi dengan makanan seimbang untuk mencapai kesan yang paling positif dan tidak membahayakan diri sendiri..

Anda boleh mengetahui mengenai sifat bermanfaat artichoke Yerusalem dari video ini. Di samping itu, pengarangnya melakukan eksperimen menarik yang menunjukkan keunikan buah ini dan kesannya yang sebenarnya pada tubuh manusia..

Manfaat dan kemudaratan artichoke Yerusalem (pir tanah)

Artichoke Yerusalem mempunyai banyak nama. Ia disebut pir tanah, artichoke Yerusalem, bunga matahari ubi, mentol, barbole, lobak Volosh, akar suria. Ramai yang menganggapnya sebagai sayur, tetapi ini tidak benar. Artichoke Yerusalem adalah ramuan yang menghasilkan ubi yang boleh dimakan yang mempunyai sejumlah khasiat perubatan untuk tubuh manusia. Lebih banyak mengenai mereka dan aplikasi mereka akan dibincangkan dalam artikel kami..

Penerangan

Pir tanah (dari Perancis - topinambour) adalah tanaman ubi. Tanah airnya adalah Amerika Utara. Di benua yang sama, dia pertama kali dijinakkan. Dan ramuan itu mendapat nama Perancisnya dari suku India dari Brazil Tupinamba, yang memakannya dan berkat itu sampai ke Perancis pada abad ke-17.

Tumbuhan ini mempunyai batang tegak, yang dapat mencapai ketinggian hingga 4 m. Dari atasnya bercabang dan berwarna puber sepanjang keseluruhannya. Bahagian tanah rumput sangat mirip dengan bunga matahari. Daunnya bergerigi, ovoid, jantung-ovoid. Pembungaan berlaku pada bulan pertama dan kedua musim luruh.

Kilang ini menghasilkan 10 hingga 15 bunga dalam bentuk bakul berukuran 2-10 cm, kuning. Setelah berbunga, buahnya terbentuk dalam bentuk achene.

Pada sistem akar yang kuat, ubi berwarna putih, kuning, ungu, warna merah jambu terbentuk. Setiap umbi boleh mempunyai jisim 15 hingga 150 g. Rasanya seperti tunggul kubis - berair, manis, tidak berbau.

Tumbuhan ini berharga dari aspek makanan, teknikal dan pemakanan. Ia dimakan oleh orang dan diberi makan kepada haiwan. Di beberapa negara ia dianggap sebagai rumpai.

Sejak 60-an abad yang lalu, salad artichoke Yerusalem telah dimasukkan dalam senarai rasmi masakan Perancis. Juga, kilang ini menarik untuk farmaseutikal; bahan yang diperlukan untuk pengeluaran insulin diekstrak daripadanya..

Hasil purata umbi adalah 40-50 tan sehektar, bahagian tanaman - 30 tan per hektar.

Sehingga kini, penternak telah membiakkan sekitar 300 jenis dan kacukan pir tanah.

Komposisi

Untuk memahami apa sifat perubatan tumbuhan, pertimbangkan komposisi kimianya. Perhatikan bahawa dalam banyak cara serupa dengan komposisi ubi kentang. Artichoke Yerusalem mengandungi:

vitamin:

  • A - 2 μg (0.2% daripada nilai harian bagi seseorang);
  • beta-karoten - 0,012 mg (0,2%);
  • tiamin (B1) - 0,07 mg (4,7%);
  • riboflavin (B2) - 0.06 mg (3.3%);
  • asid askorbik (C) - 6 mg (6.7%);
  • alpha tocopherol (E) - 0.2 mg (1.3%);
  • niasin (PP) - 1.6 mg (8%).

unsur surih:

  • aluminium (Al) - 815 mcg;
  • besi (Fe) - 0.4 mg (2.2%).

makronutrien:

  • kalium (K) - 200 mg (8%);
  • kalsium (Ca) - 20 mg (2%);
  • magnesium (Mg) - 12 mg (3%);
  • natrium (Na) - 3 mg (0.2%);
  • fosforus (Ph) - 78 mg (9.8%).

Sebagai tambahan kepada semua unsur di atas, pir tanah mengandungi karbohidrat yang dapat dicerna: pati, dekstrin, gula.

Nilai pemakanan artichoke Yerusalem adalah 61 kcal (3.6% daripada keperluan harian seseorang). 100 g ubi mengandungi 2.1 g protein, 0.1 g lemak, 12.8 g karbohidrat. 4.5 g adalah serat makanan, 79 g adalah air.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Sebaik sahaja orang menyukai artichoke Yerusalem, mereka mulai melihat manfaat yang dibawanya. Hari ini, senarai khasiat pir dari tanah sangat mengagumkan. Berikut adalah yang paling penting:

  • perkumuhan hempedu dan air kencing;
  • menenangkan sistem saraf pusat;
  • pembersihan dari unsur berbahaya;
  • pemulihan hati;
  • penghapusan keradangan;
  • menguatkan sistem imun;
  • penindasan bakteria dan virus;
  • peneutralan terhadap tindakan unsur-unsur berbahaya dalam badan;
  • mempromosikan pembekuan darah yang lebih baik;
  • mencegah perkembangan tumor;
  • menghentikan cirit-birit;
  • penyembuhan luka;
  • pemulihan sel;
  • pencegahan diabetes dan aterosklerosis;
  • melegakan kesakitan.

Protein pada umbi mempengaruhi sistem hormon, pertumbuhan otot, terlibat dalam menguatkan imuniti, sintesis insulin. Mereka mengandungi 16 asid amino, yang sebahagiannya tidak dihasilkan oleh tubuh manusia.

Abu yang terkandung dalam pir tanah mempunyai anti-radang, penyembuhan luka, kesan hemostatik, dan juga membantu melancarkan pembekuan darah.

Kalium mengatur metabolisme, menormalkan keseimbangan air, melegakan edema, menguatkan jantung, saluran darah, menormalkan penunjuk tekanan darah, melegakan kekejangan.

Kalsium, selain mengambil bahagian dalam kerja sistem kardiovaskular, membersihkan tubuh dari unsur-unsur berbahaya.

Magnesium menguatkan tulang, meningkatkan fungsi sistem saraf pusat.

Natrium menormalkan garam air dan mengekalkan keseimbangan asid-basa.

Zat besi adalah elemen penting dalam pembentukan darah, fungsi sistem kekebalan tubuh.

Fosfor memberikan metabolisme tenaga, merangsang aktiviti mental dan fizikal, mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi ginjal dan jantung.

Oleh itu, artichoke Yerusalem disarankan untuk dimakan oleh penderita diabetes, pesakit hipertensi, orang yang menderita penyakit ginjal, gangguan sistem pencernaan, sakit dengan jangkitan virus pernafasan akut, mengalami masalah dengan jantung dan saluran darah, serta mereka yang ingin membersihkan tubuh dari unsur-unsur berbahaya dan memulihkan mikroflora dalam usus..

Permohonan

Oleh kerana terdapat vitamin, serat, pektin, karbohidrat dan inulin pada umbi, ia digunakan dalam farmaseutikal, perubatan tradisional dan rakyat, dan juga dalam bidang kosmetologi..

Di rantai farmasi, anda boleh membeli sirap pir tanah, yang disarankan untuk dimakan oleh orang yang didiagnosis dengan diabetes mellitus sebagai pemanis, serta mereka yang mengalami gangguan metabolik, mempunyai masalah dengan berat badan berlebihan.

Secara teratur menggunakannya, seseorang membersihkan badan dari logam berat, kolesterol berbahaya, radionuklida, sebatian kimia toksik, sanga. Selain itu, sirap merangsang aktiviti saluran gastrointestinal, mendorong penjajahan bakteria bermanfaat di usus.

Arahan menunjukkan bahawa sirap digunakan sebagai bahan tambahan untuk bijirin, minuman, makanan panggang.

Sebagai makanan tambahan, disarankan untuk menggunakan tablet dengan peras dari ubi artichoke Yerusalem dengan penambahan laktosa. Mereka diresepkan untuk mencegah hipertensi, gangguan irama jantung, ARVI. Makanan tambahan dirancang untuk membersihkan badan, memperbaiki saluran pencernaan, mengaktifkan metabolisme karbohidrat dan lemak, menurunkan kadar kolesterol darah.

Tempoh rawatan dan kursus profilaktik yang disyorkan untuk pesakit diabetes, obesiti, radang gastrousus, dysbacteriosis, helminthiasis, hipertensi, aterosklerosis, penyakit jantung koronari adalah dari lapan hingga 12 minggu.

Jaringan farmasi juga menjual teh herba yang disyorkan untuk membersihkan saluran darah..

Artichoke Yerusalem dapat meningkatkan kesihatan dan kecergasan, bukan hanya untuk seseorang. Semasa memberi mereka makan kepada sapi, produktiviti susu mereka meningkat, dan pada ayam - pengeluaran telur. Selain itu, ayam betina mulai bertelur dua hingga tiga minggu lebih awal daripada saudara mereka, yang tidak memakan pir tanah.

Penyembuh tradisional telah menggunakan hampir semua organ tumbuhan herba. Sebagai tambahan kepada ubi, daun digunakan - untuk rawatan gout, penyakit gastrointestinal, urolithiasis, aterosklerosis; bunga - untuk memerangi sakit kepala, pedih ulu hati, kolik; akar - untuk menghilangkan sakit sendi, hidung berair.

Cara menyediakan daun artichoke Yerusalem, lihat videonya

Merebus, tincture, infusions, sirup, serbuk, teh, mandi disediakan dari bahagian artichoke Yerusalem untuk rawatan dan pencegahan banyak penyakit. Kami akan memperkenalkan anda hanya beberapa dari mereka, yang paling popular.

Kuahnya. Disiapkan mengikut resipi ini: tiga sudu besar akar artichoke Yerusalem kering yang dicincang dicampurkan dengan 1.5 liter air dan dimasak dengan api kecil selama satu jam. Sebelum digunakan, produk tersebut disejukkan dan disalurkan ke kain cheesecloth. Minum sejuk sekali sehari selama 0.5 liter tiga kali seminggu untuk menormalkan tekanan darah, gula darah, menghilangkan anemia, dan memperbaiki kerja pankreas.

Infusi. Satu sudu daun cincang dicampurkan dengan 750 ml air rebus baru. Berkeras selama setengah hari. Minum setengah gelas tiga kali sehari sebelum makan untuk pencegahan dan rawatan ARVI, penyakit gastrousus.

Tincture. Satu paun daun kering yang dihancurkan dicampurkan dengan satu liter vodka atau alkohol dan berkeras selama dua minggu di tempat di mana cahaya dan panas tidak meresap. Terikan sebelum digunakan. Mereka minum satu sudu besar yang dicairkan dalam 150 ml air tiga kali sehari untuk membersihkan dan melindungi hati daripada toksin, membuang toksin, mencegah kolesistitis dan perut kembung. Walau bagaimanapun, sekiranya penyakit hati, anda tidak boleh terbatas hanya pada warna, lebih baik mematuhi sistem pemakanan khas.

Teh. Untuk minuman yang diperkaya panas, ambil dua sudu besar ubi kering cincang dan campurkan dengan 300 ml air rebus, didihkan. Bersikeras setengah jam.

Merebus mandi. Kisar bahagian udara artichoke Yerusalem. Untuk mandi satu kali, anda memerlukan 2-3 kg bahan mentah dan 10 liter air. Kaldu mesti dimasak pada suhu mendidih selama setengah jam. Setelah menyejukkannya sedikit, masukkan melalui kain cheesecoth dan tambahkan mandi dengan air pada suhu + 38-40 ° C. Anda harus tinggal di dalam air selama 25 minit. Kursus rawatan untuk polyarthritis, osteochondrosis, gout, deposit garam, tumit tumit adalah 20 prosedur. Selepas rehat 20 hari, ulangi.

Jus. Ia ditekan dari ubi segar. Setelah menambah satu sudu madu ke segelas jus, minum pada waktu perut kosong dan sebelum tidur untuk memastikan tahap hemoglobin normal dalam darah dan menguatkan pertahanan badan. Setengah cawan tiga kali sehari, 15 minit sebelum makan, digunakan untuk ulser perut dan duodenum.

Video tersebut menerangkan proses penyediaan serbuk artichoke Yerusalem

Sekiranya anda menderita penyakit serius, maka rawatan dengan ubat-ubatan rakyat harus dilakukan hanya setelah berunding dengan doktor. Pengubatan sendiri boleh menyebabkan keadaan bertambah buruk atau akibat yang tidak diingini..

Bahaya dan kontraindikasi

Biji pir tidak boleh dimakan oleh mereka yang mempunyai intoleransi masing-masing. Fenomena ini agak jarang berlaku, tetapi masih berlaku.

Semasa menggunakan artichoke Yerusalem, anda mesti mematuhi ukurannya. Pengambilan ubi yang berlebihan menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan dalam sistem pencernaan, misalnya, kembung atau perut kembung. Adalah logik bahawa dengan berhati-hati, buah-buahan bawah tanah tanaman herba dan cara berdasarkan organ herba harus digunakan oleh orang yang sering mengalami peningkatan pengeluaran gas..

Bagaimana nak guna

Artichoke Yerusalem adalah mentah yang paling berguna - salad dan vinaigrettes dibuat daripadanya. Ia sesuai dengan sayur-sayuran dan herba. Resipi popular untuk salad dari ubi segar dengan penambahan wortel, pasli dan dill, timun, epal dan bawang, daikon dan sauerkraut, lobak, jagung, telur rebus.

Mereka menggunakan pir tanah dan digoreng - mereka memasak potong, pancake, kerepek, dibakar - membuat kaserol, direbus - tambah sebagai ramuan untuk sup, rebus - dalam rebusan sayur dan tambalan ke pai, serbuk.

Masak juga ubi garam dalam gelas atau bekas enamel selama tiga minggu. "Pir" masin sangat bagus untuk vinaigrette dan sebagai lauk.

Sirap artichoke Yerusalem sangat berguna - mereka disarankan untuk mengganti gula dan menggunakannya untuk pesakit diabetes. Juga, jus diperah dari ubi, teh, kvass disediakan dan diseduh seperti kopi. Dan orang Jerman berjaya membuat bir dari itu.

Umbi boleh dikeringkan dan digiling menjadi tepung. Dengan pemprosesan sedemikian, bahan berguna hilang dalam jumlah kecil, dan produk ini dapat disimpan walaupun selama setahun. Buah kering ditambahkan ke dalam kompot, teh.

Umbi beku mengekalkan sebahagian besar unsur berguna. Ini adalah kaedah terbaik untuk mengekalkan produk dalam jangka masa panjang. Artichoke Frozen Jerusalem membuat koktel vitamin yang sangat baik. Sekiranya anda dapat mencairkannya dengan betul dengan menuangkan air sejuk, maka, pada dasarnya, ini sesuai untuk menyediakan semua pinggan di mana ubi boleh digunakan.

Semasa menyediakan banyak hidangan, pakar masakan menasihatkan agar tidak mengupas kulit artichoke Yerusalem. Faktanya ialah ia nipis dan mengandungi banyak unsur berguna..

Cara memilih

Kami ingin memberikan beberapa cadangan mengenai cara memilih artichoke Yerusalem yang tepat. Pertama sekali, anda harus memeriksa keadaan kulit dengan teliti. Fakta bahawa buahnya kurang berkualiti akan ditunjukkan oleh kulit yang berkerut dan lembap. Umbi seperti itu disimpan lama, atau reput dari dalam. Jelas bahawa tidak selamat menggunakannya.

Anda juga harus menolak untuk membeli pir tanah walaupun terdapat bintik-bintik pada kulit. Walaupun kekasaran dan pelbagai pertumbuhan adalah norma, bukan kecacatan pada janin.

Cara menyimpan

Walaupun terdapat persamaan dalam komposisi unsur dengan kentang, artichoke Yerusalem dapat disimpan lebih lama tanpa kehilangan nutrien. Di rumah, ubi disimpan dengan baik di dalam peti sejuk. Jangka hayat maksimum adalah satu bulan, tetapi masih lebih baik menggunakannya dalam dua minggu, kerana setiap hari penyimpanan, jumlah elemen berguna akan berkurang. Sekiranya terdapat pelanggaran terhadap cadangan ini dan penyimpanan artichoke Yerusalem yang lebih lama tidak lagi berguna dan berkhasiat.

Dalam bentuk potongan, umbi boleh bertahan hanya sehari, maksimum dua.

Bagi mereka yang menanam artichoke Yerusalem, misalnya, di negara ini, akan berguna untuk mengetahui bahawa cara terbaik untuk mengawetkan buahnya yang dapat dimakan lebih lama adalah dengan meninggalkan sebahagian dari mereka di dalam tanah sepanjang musim sejuk. Oleh itu, kita boleh menikmati "pir" yang sihat dan segar pada musim bunga..

Pemilik pondok musim panas, rumah desa di mana terdapat ruang bawah tanah disarankan untuk menyimpan umbi di dalamnya, dengan cara yang sama seperti wortel - taburkan dengan pasir. Dalam bentuk ini, mereka boleh disimpan sepanjang separuh pertama musim sejuk. Storan yang lebih lama akan mula reput.

Umbi artichoke Yerusalem sangat tahan fros - mereka dapat menahan suhu hingga -40 ° С.

Oleh itu, artichoke Yerusalem adalah produk berguna yang harus dimasukkan ke dalam makanan anda, kerana ia dapat memberikan banyak khasiat yang berguna. Sangat penting untuk menggunakannya semasa musim epidemi massa untuk menguatkan imuniti, bagi orang yang berisiko terkena hipertensi, diabetes mellitus, barah, penyakit gastrousus, anemia. Namun, dalam usaha mendapatkan manfaat sebanyak mungkin, Anda tidak boleh melupakan langkah itu, kerana penggunaan pir tanah yang berlebihan dapat menyebabkan bahaya.

Cara memasak artichoke Yerusalem yang sangat sihat sehingga pemakan daging dan kanak-kanak menyukainya

Artichoke Yerusalem dijual di banyak pasar raya, tetapi masih banyak artichoke Yerusalem eksotik, yang tidak diketahui cara memasaknya. Kita tahu bagaimana! - dan kami akan memberitahu anda. Dan mari kita berkawan dengan ubi yang luar biasa ini, apa pun namanya!

Artichoke Yerusalem adalah ubi yang boleh dimakan dengan kulit coklat dan daging putih garing yang dapat bertukar menjadi berkrim dan haluskan setelah dimasak. Rasanya seperti persilangan antara ubi jalar dan ubi saderi. Secara konsisten, ia lebih berair dan kurang berkanji daripada kentang. Secara luarannya serupa dengan akar halia, tetapi tidak begitu simpul. Penggemar artichoke Yerusalem menggambarkannya seperti ini: “Ini berkrim, lembut dan manis dengan sedikit vanila. Sama baiknya dengan kentang buatan sendiri atau lebih baik. ".

Umbi, tentu saja, tanaman itu tidak berakhir. Artichoke Yerusalem adalah abadi genus Sunflower dan kelihatan seperti bunga matahari. Perkataan "artichoke Yerusalem" mungkin berasal dari nama suku India Tupinamba, dari mana tanah airnya - dari Brazil - tanaman pada abad ke-17 dan dibawa ke Eropah.

Ia juga disebut "artichoke Yerusalem". Mengapa begitu, artichoke Yerusalem berasal dari Yerusalem? Tidak. Versi pertama: ini adalah mengenai penyelewengan nama tumbuhan Itali - girasole ("bunga matahari"), yang kemudian berubah menjadi "Yerusalem". Kedua: Para pendatang Eropah yang tiba di Amerika Serikat menyebut umbi ini, baru bagi mereka, akar dari Yerusalem Baru, kerana begitulah mereka kadang-kadang memanggil tanah air baru mereka, yang menginginkan kebesaran dan rahmat. Dan perbandingan dengan artichoke pertama kali terjadi di Eropah, ketika lelaki Perancis, Samuel de Champlain, pengasas Quebec, menulis dalam buku hariannya bahawa rasa ubi itu seperti jantung artichoke..

Kemunculan ubi artichoke Yerusalem yang bulat (sedikit pot-perut) dan cara ia aktif tumbuh di bawah tanah memberikan dua lagi nama: "truffle Kanada" dan "pir tanah".

Sebelum memasak ubi artichoke Yerusalem, basuh dengan menggunakan spons

Cara memilih, menyediakan dan menyimpan artichoke Yerusalem

Apa pun namanya, artichoke Yerusalem memang sedap. Ini memiliki rasa kacang yang baik dan ringan, dan tekstur renyah ketika mentah, konsistensi seperti haluskan ketika direbus atau dibakar, dan nilai pemakanan umbi dan kemudahan penyimpanannya. Sekiranya anda membeli artichoke Yerusalem, maka tanpa membersihkan atau membersihkan kotoran, bungkus dengan tuala kertas, pindahkan ke bekas kedap udara dan masukkan ke dalam peti sejuk. Di sana dia akan hidup sehingga 2 minggu. Juga, artichoke Yerusalem berguna dan diperlukan untuk kesihatan (baca bahan kami mengenai perkara ini di sini).

Musim artichoke Yerusalem adalah dari Oktober hingga Mac. Semasa membeli, perhatikan warna kulitnya. Ia mesti berwarna coklat pucat tanpa bintik-bintik gelap. Umbi harus tegas dan segar, tidak lembut dan berkerut.

Basuh artichoke Yerusalem dengan teliti sebelum menggunakannya

Artichoke Yerusalem boleh dimakan mentah, dipotong menjadi kepingan atau parut. Ia boleh dipanggang tanpa mengupas, seperti kentang jaket, atau anda boleh mengupasnya dengan pisau "pembantu rumah". Sekiranya anda membeli artichoke Yerusalem di pasar - "di tanah", anda mesti mencucinya terlebih dahulu menggunakan span atau berus khas. Kemudian potong, potong, potong, mengikut keperluan anda. Dan itu sahaja - masak untuk kesenangan anda!

Petua: Bubur artichoke Yerusalem kehilangan warna ketika terkena udara, jadi letakkan sayur yang dikupas dalam mangkuk air asam dan simpan di sana sehingga digunakan. Ngomong-ngomong, merebus artichoke Yerusalem "dalam seragamnya" juga enak kerana kemudian dapat dikupas dengan mudah..

Sekiranya perlu, kupas ubi

Artichoke Yerusalem dan lain-lain - persahabatan selamanya

Dari kentang tumbuk baldu hingga pai cendawan hutan gurih dan epal hijau tart, artichoke Yerusalem berfungsi dengan baik dalam banyak hidangan. Ini sesuai dengan rasa permainan liar yang kaya dan sama sekali tidak berlebihan dalam hidangan unggas dan ikan. Umbi terasa hebat dalam sup. Pada asasnya, kaldu yang enak dimasak, yang enak dan baik sebagai asas untuk sos, kerana rasanya nipis dan elegan..

Salah satu syarikat yang mudah dan berkesan untuk membakar artichoke Yerusalem adalah campuran zaitun dan mentega, rosemary dan cuka balsamic. Dan di antara sayur-sayuran, dia berkawan dengan wortel dan saderi.

Di Jerman dan negara-negara Eropah yang lain, umbi malah dijadikan bahan mentah minuman beralkohol. Ia meluas, tahan sejuk dan tidak bersahaja. Umbi kaya dengan karbohidrat yang berpotensi diperam. Hasil alkohol dari artichoke Yerusalem rata-rata 1.5-3.5 kali lebih tinggi daripada gandum atau kentang.

Potong artichoke Yerusalem menjadi kepingan

Yang ideal juga mempunyai kontraindikasi.

Tunggu sahaja untuk menggila artichoke Yerusalem! Dia mempunyai kata berhenti: kembung. Sekiranya anda cenderung ke arah itu, berhati-hati dengan ubi, terutama yang baru dituai. Chef berbahasa Inggeris malah memanggil Jerusalem artichoke fartichoke (maaf! Terjemahan literal dari "fart artichoke"). Sekiranya selepas makan 1-2 biji epal, perut anda bertindak balas secara nyata dan nyaring, artichoke Yerusalem bukan lagi untuk anda. Semasa penyimpanan, inulin (menyebabkan reaksi badan yang ganas) pecah menjadi glukosa dan fruktosa - tahap pengaruh artichoke Yerusalem pada perut menurun, tetapi kandungan kalori meningkat. 100 g umbi boleh mengandungi hingga 75 kcal.

Tidak ada kontraindikasi langsung untuk penggunaan artichoke Yerusalem, tetapi ia mesti dimakan dengan hati-hati juga dengan batu di ginjal dan di pundi hempedu. Seperti yang mereka katakan, ada juga bintik-bintik di Matahari.

Sekiranya anda mempunyai masa dan keinginan, anda boleh, atas nasihat banyak pakar pemakanan, dapat membantu mengurangkan kembung perut. Untuk melakukan ini, ubi mesti dipanggang di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 90 ° C selama 12 minit, kemudian inulin (yang banyak di dalam umbi) berubah menjadi fruktosa, dan penyataan aktif usus menurun. Tetapi ia tidak betul! Kami mengetahui contoh-contoh ilustrasi apabila ini tidak membantu..

Atau gunakan ubi "jaket" yang dipotong separuh

9 idea untuk menggunakan artichoke Jerusalem

Dan sekarang, setelah mencipta gambaran mental yang hebat, 9 idea untuk menggunakan artichoke Yerusalem:

Seperti kebanyakan sayur-sayuran akar lain, artichoke Yerusalem bertindak balas dengan baik terhadap suhu tinggi. Bakar sahaja. Untuk melakukan ini, potong ubi menjadi kepingan atau baji. Gerimis dengan minyak zaitun dan campurkan dengan thyme / sage dan bawang putih. Artichoke Yerusalem yang dipanggang seperti itu adalah hidangan sampingan yang sangat baik untuk daging panggang. Lihat resipi untuk salad artichoke Yerusalem Super Panas dengan roti ceri.

Salad artichoke Yerusalem super sihat dengan tomato ceri

Adakah anda suka pizza? Gunakan artichoke Yerusalem untuk menyiapkannya. Potong ubi ke dalam kepingan nipis dan letakkan di dasar adunan, disapu dengan sos tomato. Masukkan lebih banyak keju biru, mozzarella dan keju keras, taburkan dengan daun rosemary cincang dan bakar.

Seingat anda, kami memuji rasa artichoke Yerusalem. Untuk merasainya, berikut adalah resipi hebat - Artichoke Carpaccio Yerusalem.

Carpaccio artichoke Yerusalem

Adakah anda suka kentang goreng? Buat gratin dengan menggantikan sepertiga kentang dengan kepingan artichoke Yerusalem.

Sediakan salad kiub artichoke Yerusalem, paprika, mozzarella, zaitun dengan pesto sebagai pembalut, atau salad artichoke Yerusalem dengan krek dan crouton yang digoreng dengan minyak sayuran.

Salad artichoke Yerusalem dengan gumpalan dan crouton

Mahu kerepek? Potong artichoke Yerusalem dengan nipis pada parutan mandolin khas. Musim dengan garam dan lada. Goreng hingga keperangan.

Walaupun untuk musim sejuk, ubi yang indah dapat disiapkan dengan memutar beberapa balang kaviar sayur dengan artichoke Yerusalem (resipi di sini).

Kaviar artichoke Yerusalem

Sekiranya anda menggemari sayur-sayuran, masaklah dengan artichoke Yerusalem. Kupas artichoke Yerusalem dan potong dengan jalur halus dan halus. Parut keju Adyghe pada parut kasar. Campurkan bahan-bahan yang telah siap, masukkan telur yang telah dipukul, garam dan musim dengan lada. Kacau hingga sebati dan goreng seperti lempeng dengan minyak sayuran

Masak sup dengan artichoke Yerusalem. Untuk melakukan ini, masak hingga lembut, dan semasa ubi masih panas, gosokkannya melalui ayak. Pindahkan ke periuk, masukkan susu dan mentega. Panaskan hingga mendidih dan kemudian cairkan sup dengan krim. Gunakan cendawan atau bawang sebagai perisa semula jadi. Lihat resipi sup krim artichoke Yerusalem dengan kebab shish porcini di sini.

Sup krim artichoke Yerusalem dengan kebab shish porcini

Warga Amerika Doug Ness, seorang petani, dan Willetta Varberg, seorang perunding pemasaran dari Idaho, memutuskan untuk menghidupkan artichoke Yerusalem untuk kedua kalinya dan menjadikan umbi itu sama seperti wortel. Mereka memohon pendaftaran cap dagang (dan sebenarnya, nama baru) Sun Roots ("sun tuber"). Mereka sekarang memperkenalkan artichoke Yerusalem sebagai makanan terbaru mereka.

Ciri-ciri berguna artichoke pir tanah liat

Mengapa artichoke Yerusalem berguna?

Akar artichoke Yerusalem, walaupun bermanfaat, rasanya yang indah tidak begitu digemari oleh orang Rusia. Sebuah kilang dari Amerika Utara, di mana ia masih menempati kawasan yang luas. Di sanalah "akar emas", seperti yang disebut oleh orang India, ditanam dan digunakan jauh sebelum pencerobohan para penakluk..

Pada abad ke-16, pengembara, penemu terkenal ketika itu Samuel de Champlain, mengangkut akar artichoke Yerusalem yang berguna ke Perancis, di mana ia dinamakan artichoke Yerusalem dengan nama suku Tupinambo Indian. Selanjutnya, ia cepat merebak sebagai makanan dan makanan yang enak..

Kemunculan ubi artichoke Yerusalem yang berguna di Rusia berasal dari abad kelapan belas, di mana pir Volosh diberi nama yang berbeza. Kemudian mereka hanya digunakan sebagai tanaman ubat..

Lebih daripada 40 resipi rawatan artichoke Yerusalem, anda boleh dapatkan dalam artikel ini. Jangan lupa bahawa tanaman ini berguna untuk topeng kosmetik yang akan membantu memelihara awet muda. Dan jus dari sayur yang sihat membantu dalam rawatan penyakit. Anda boleh memasak makanan yang enak daripadanya.

Penerangan artichoke Yerusalem

Ini adalah tumbuhan berubun, lilin, dan tidak bersahaja. Artichoke Yerusalem tumbuh di tanah yang berlainan, sambil menghasilkan tanaman ubi dan hijau yang besar walaupun di wilayah utara m. Ketinggian di atas 1800m dari permukaan laut bukanlah halangan untuk pertumbuhan pir tanah. Ia juga tumbuh dengan pesat di sana, kekal sebagai salah satu tanaman sayuran terkuat.

Batang artichoke Yerusalem kuat, ada beberapa atau satu, semuanya bergantung pada ragamnya. Ketinggian mencapai sekitar 3 m. Warna batangnya juga berbeza.

Daun ovate dengan hujung runcing pada tangkai panjang. Permukaan kasar mencapai 3-4 kaki persegi. dm. Jumlahnya kira-kira seribu. Pertumbuhan hijau setiap hari hingga 85g.

Perbungaan artichoke Yerusalem - bakul indah dengan kelopak kuning cerah. Musim luruh mekar y. Benih terbentuk pada musim panas yang panjang dan hangat.

Sistem akar pir tanah liat dikembangkan dengan baik, tidak mendalam, isinya lebih besar daripada kentang. Akar yang paling penting mengekstrak kelembapan untuk seluruh belukar, sehingga kedalaman 3m.

Umbi artichoke Yerusalem yang memanjang beratnya sedikit lebih dari 100 g dan mempunyai kulit nipis yang sedikit dapat melindungi buah dari kerosakan dan reput. Warnanya berbeza dari putih hingga ungu. Untuk rasa, pir tanah itu manis, berair, sedikit renyah, mempunyai bau yang harum. Tumbuhan madu yang sangat baik. Pengambilan madu berlangsung hingga pertengahan September.

Biji pir adalah tanaman tahan, tidak takut terkena sejuk pada waktu malam, umbi dapat bertahan, tinggal di tanah selama musim sejuk. Menarik bahawa setelah dibekukan, mereka tetap berdaya maju dan bercambah pada musim bunga. Ia bertolak ansur dengan kekeringan, panas padang pasir dengan baik. Kadang-kadang digunakan untuk mengalirkan kawasan paya.

Manfaat artichoke Yerusalem

Salah satu ciri yang paling penting adalah manfaat artichoke Yerusalem untuk diabetes. Sebagai sebahagian daripada hingga 35% inulin, yang diperlukan untuk orang sakit.

Hingga 11% zat pektin yang menghilangkan racun, kolesterol berlebihan, yang menyebabkan perkembangan banyak penyakit. Mereka diperlukan untuk dysbiosis untuk membuang bakteria dari usus..

Pir tanah membuang pelbagai toksin. Walaupun kita tidak menggunakan hidangan dengan pengawet, ini tidak bermaksud makanan organik ada di meja kita. Sudah lewat hari-hari ketika penuaian secara langsung bergantung pada keadaan cuaca. Kini semakin banyak dari kimia. Sebilangan besar penyakit saraf, organ pencernaan, keletihan kronik, gigi buruk, dan keguguran rambut menceritakan lebih banyak bahan berbahaya. Pengambilan artichoke Yerusalem yang sihat setiap hari akan membantu membuang toksin berbahaya yang berlebihan.

Artichoke Yerusalem mengandungi protein, tanpanya terdapat kerosakan semua organ x.

Artichoke Yerusalem mengandungi tiamin, ketiadaannya mempengaruhi sistem saraf. Banyak gangguan mental, saraf dapat disembuhkan dengan dos tiamin yang kuat. Dan kerana kekurangan vitamin ini seseorang merasakan kelemahan berterusan, cepat letih. Kemurungan, kurang tidur, hari ini sering disebabkan oleh kekurangan vitamin ini.

Tanda penting lain kekurangan tiamin adalah kekurangan selera makan. Kekurangan itu memberi kesan kepada generasi muda terutamanya. Sekiranya anda mula menggunakan artichoke Yerusalem secara berkala, masalahnya akan dapat diselesaikan.

Penggunaan umbi artichoke Yerusalem yang kerap diperlukan untuk orang yang menderita alkoholisme, kerana penyakit ini selalu disertai oleh gangguan mental.

Meningkatkan prestasi seksual. Pir tanah berguna untuk wanita hamil, wanita menyusui.

Dianjurkan untuk menggunakan lebih banyak untuk pelbagai keracunan, orang yang tinggal di kawasan dengan radiasi tinggi, wilayah utara.

Artichoke sayur sayuran yang berguna diperlukan untuk penyakit yang disertai dengan cirit-birit, orang yang mengalami kerja keras fizikal atau mental.

Biji pir tanah diperlukan untuk onkologi, ia mempunyai kesan menghilangkan rasa sakit. Umbi digunakan untuk rawatan sebagai agen profilaksis terhadap tumor malignan..

Penggunaan artichoke Yerusalem terletak pada adanya vitamin B. Tidak satu sel badan kita dapat melakukannya tanpanya. Riboflabin adalah yang mengekalkan kehidupan normal setiap sel, sebagaimana adanya mesin badan. Kepekatan bahan ini secara langsung bergantung pada seberapa bertenaga seseorang. Sebagai contoh, atlet memerlukan lebih banyak, dan orang yang tidak aktif memerlukan lebih sedikit. Tanda-tanda kekurangannya adalah - retakan di sudut mulut, bibir, pelebaran dan kesakitan murid, mengelupas dan kulit berminyak meningkat, rambut kusam, gugur, lemah seluruh badan.

Jumlah pboflabin yang mencukupi diperlukan untuk wanita hamil untuk mencegah keguguran.

Sayuran artichoke Yerusalem mengandungi hingga 156% mg niasin atau vitamin PP yang diperlukan untuk meningkatkan aliran darah. Berguna untuk penyakit sistem pencernaan, luka lama tidak sembuh, bisul. Bahan ini mempunyai kesan yang baik pada kulit dan sistem saraf. Kekurangan dinyatakan dalam berlakunya pelbagai dermatitis, kelemahan ingatan dan kegelisahan.

Vitamin PP mempunyai kesan antioksidan, mencegah pengumpulan toksin oleh tisu badan.

Pir tanah mengandungi besi. Anemia kekurangan zat besi adalah salah satu penyakit yang paling biasa. Kekurangan elemen ini disebabkan oleh beberapa ciri setiap orang, secara langsung bergantung pada jantina, usia, keadaan hidup. Keperluan yang lebih kuat pada wanita yang membawa anak. Kekurangan elemen didorong oleh pengaruh persekitaran yang tercemar. Manfaat buah pir tanah adalah menyerap asap berbahaya, membersihkan tanah yang tercemar, udara dan. Kekurangan zat besi dapat diatasi dengan mudah dengan memakan umbi artichoke Yerusalem, yang penting untuk rawatan penyakit yang ada, untuk pencegahan.

Kehadiran kalsium menghalang perkembangan penyakit osteoporosis yang mengerikan. Terutama penting bagi remaja yang menghidap barah untuk mengambil makanan yang kaya dengan kalsium. Salah satu produk berguna artichoke Yerusalem.

Pengambilan pir tanah liat secara berkala akan melindungi tubuh daripada masalah dengan kuku, kulit, rambut.

Berguna untuk penyakit organ kelamin pada wanita dan lelaki. Pir tanah, kaya dengan silikon, diperlukan untuk pemulihan dari kecederaan, dan meningkatkan imuniti. Elemen ini mempunyai peranan penting dalam pembentukan gigi, kerangka pada anak..

Rasa tidak berdaya sepenuhnya, mengharapkan sesuatu yang buruk, mudah marah berterusan dari bunyi kecil, dan ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian berlaku kerana kekurangan silikon, yang cukup pada pir tanah.

Umbi artichoke Yerusalem berguna mengandungi magnesium, yang mempunyai kesan vasodilating, melancarkan peredaran darah yang baik, menurunkan tekanan darah, dan merangsang usus. Kekurangan magnesium mempunyai kesan buruk pada otot - ia menyebabkan kejang, pengecutan. Dengan kekurangan magnesium, keadaan emosi tidak stabil - tidur yang buruk, ketakutan yang tidak dapat difahami, kegelisahan yang berterusan.

Buah buah pir yang sihat sangat diperlukan sekiranya tidak cukup zink. Kekurangan elemen ini menyebabkan gangguan penglihatan malam, penurunan nafsu seks, gangguan sensitiviti.

Sifat penyembuhan artichoke Yerusalem - seluruh kompleks bahan bergunanya, yang mempunyai kesan penyembuhan yang kuat, membantu seseorang melawan penyakit, tekanan.

Ini bukan senarai lengkap semua nutrien yang terdapat dalam sayur yang indah ini. Senarai lengkap akan merangkumi keseluruhan buku. Tumbuhan artichoke Yerusalem berguna untuk memberi kekuatan kepada seseorang, membantu menjaga kesihatan, berprestasi tinggi dan bertenaga.

Artichoke Yerusalem: sifat berguna dan kontraindikasi

T berpendapatambur, atau pir tanah, adalah sayuran akar yang kini diketahui oleh hampir setiap orang yang berminat dengan makanan yang enak dan sihat. Produk perubatan asal tumbuhan ini dibawa kepada kami dari Amerika Utara pada abad ke-18. Sejak itu, budaya telah berakar di negara kita yang luas. Ia menyebar dengan cepat, tetapi ia mendapat populariti hari ini..

Kerana "watak" yang tidak bersahaja, artichoke Yerusalem ditanam bahkan di tanah yang paling tidak sesuai, di daerah yang kurang terang. Kelembapan, kekurangan cahaya, ketepuan tanah yang rendah bukanlah halangan bagi pir tanah. Tetapi kelebihan utama tanaman ini bukanlah kemudahan penanaman. Artichoke Yerusalem memberi manfaat kepada tubuh manusia. Itulah sebabnya mengapa pir tanah didengar hari ini. Mari kita perhatikan lebih dekat sifat tanaman ini..

Ciri-ciri dan sifat artichoke Yerusalem

Nama rasmi pir tanah dalam botani adalah "Bunga matahari tuberous". Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga Asteraceae, ini adalah genus bunga matahari. Bahagian tanah diwakili oleh perbungaan kuning terang, sangat mirip dengan bunga matahari biasa. Bahagian yang boleh dimakan adalah sayuran akar, sangat mirip dengan ubi halia. Rasanya seperti persilangan antara pir Cina dan kentang. Tumbuhan ini kekal, tidak bersahaja, merebak dengan membahagikan rimpang (ubi). Secara keseluruhan, terdapat kira-kira tiga ratus spesies tumbuhan ini di alam semula jadi..

Sifat berguna artichoke Yerusalem

Mengapa pir tanah begitu berminat dengan manusia moden? Sayuran akarnya agak biasa. Untuk mengatakan bahawa rasa artichoke Yerusalem patut dikagumi hampir tidak mungkin. Rasanya seperti kentang mentah yang sedikit manis. Tetapi sifat bermanfaat artichoke Yerusalem secara harfiah menyenangkan!

Sayuran akar ini mempunyai senarai keseluruhan sifat berguna:

  • mempunyai kesan positif terhadap pencernaan;
  • memulihkan dan meningkatkan fungsi kelenjar endokrin;
  • menggalakkan pembetulan berat badan sekiranya berlaku masalah kegemukan dan kenaikan berat badan yang tidak terkawal;
  • meningkatkan daya tahan sistem imun;
  • menstabilkan sistem hematopoietik, meningkatkan peredaran darah;
  • memperbaiki keadaan tisu, menguatkan dinding saluran darah;
  • menguatkan sendi.

Berikut adalah senarai faedah yang sangat lengkap dari penampilan dan rasa tanaman ini. Perlu diingat bahawa, antara lain, tanaman akar banyak digunakan dalam memasak dan sama sekali tidak termasuk dalam sebilangan tanaman yang anda boleh dapatkan resipi untuk menyediakan hanya produk perubatan.

Mengapa artichoke Yerusalem berguna untuk tubuh manusia

Sebelum meneruskan pembicaraan mengenai manfaat langsung artichoke Yerusalem untuk tubuh manusia, anda harus "menggali" sedikit tanaman ini dan menyusun rak, bahan mana yang membenarkan faedah menggunakan pir tanah untuk makanan dan untuk tujuan perubatan. Untuk mengetahui, pertimbangkan komposisi kimia produk tumbuhan.

Sayuran akar mengandungi vitamin dan asid berikut:

  • PP - 1.3 mg;
  • Beta-karotena - 0,012 mg;
  • Asid folik - sehingga 18.8 mg;
  • E - 0.15 mg;
  • Thiamin (vitamin B1) - 0,07 mg;
  • Pyridoxine (vitamin B6) - 0.23 mg;
  • Vitamin A - 2mkg;
  • Vitamin C - 6 mcg.
  • Nilai pemakanan artichoke Yerusalem dinyatakan dalam petunjuk berikut per 100 gram produk:
  • Kandungan kalori - 62 Kcal;
  • Protein - 2.2 g;
  • Lemak - 0,05 g;
  • Karbohidrat - 13 g;

Kandungan serat makanan dalam pir tanah adalah 3.8 gram. Air dalam satu umbi yang boleh dimakan - hingga 82%, kanji - 9,7%, asid organik dalam jisim hingga 0,1%, mono- dan disakarida - 3,3 gram.

Memandangkan komposisi kimia tanaman akar dengan mata yang tidak profesional, masih mudah difahami bahawa ini adalah produk sayur-sayuran yang kaya karbohidrat, tepu dengan vitamin, serat makanan yang berharga, dan asid organik. Artichoke Yerusalem hampir tidak mengandungi lemak, tetapi terdapat sebahagian protein protein yang mencukupi. Kehadiran pati menunjukkan bahawa produk memberikan rasa kenyang. Pengambilan kalori rendah menunjukkan bahawa sayur-sayuran akar ini tidak mampu mengecewakan keseimbangan berat badan, tetapi, sebaliknya, lebih senang menurunkan berat badan dengan penggunaan biasa..

Manfaat artichoke Yerusalem

Sekarang mari kita fikirkan apa sebenarnya manfaat artichoke Yerusalem untuk tubuh manusia.

Sistem penghadaman

Kerana jumlah serat makanan yang luar biasa, pir tanah mempunyai kesan yang baik pada saluran pencernaan. Keseimbangan asid yang betul membantu mengurangkan keasidan rembesan gastrik. Sayuran akar ini mempunyai kesan positif pada pankreas, menstabilkan kerjanya dan mengurangkan tekanan umum pada organ ini, dan juga pada hati..

Sistem endokrin

Penggunaan pir tanah dalam diabetes mellitus (jenis 2) disebabkan oleh sedikit kesan hipoglikemik, yang disediakan dengan memperlambat penyerapan karbohidrat ke dalam darah. Ini difasilitasi oleh ketepuan buah dengan serat dan serat makanan. Kehadiran inulin semula jadi menyumbang kepada ketepuan sel-sel tubuh manusia dengan tenaga, sambil mencegah kesesakan berlebihan dengan glukosa. Semua orang tahu bahawa saluran darah menderita diabetes mellitus. Salah satu sifat terbukti artichoke Yerusalem adalah menguatkan dinding vaskular.

Sendi dan tisu

Kerana kandungan silikonnya yang tinggi, sayuran akar ini bermanfaat untuk sendi dan tisu lembut badan. Makan pir tanah dapat memulihkan dan melindungi kesihatan sendi, tisu otot dan meningkatkan keanjalan kulit..

Sistem ketahanan badan

Kandungan vitamin C, serta asam bermanfaat, menjadikan artichoke Yerusalem sebagai imunomodulator semula jadi. Memakan tanaman akar pada musim selsema, anda boleh mengandalkan sedikit jangkitan virus, atau bahkan melupakan jangkitan pernafasan akut dan selesema. Sekiranya anda memasukkan hidangan dari pir tanah dalam makanan biasa anda, anda akan dapat mengembangkan sifat pelindung semula jadi di dalam badan, yang akan membantu tubuh menjadi lebih kuat melawan sebarang penyakit berjangkit..

Kesihatan Wanita

Sayuran akar mengandungi cukup asam folat dan vitamin E. Bahan ini mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pembiakan wanita. Ingin mengandung, menanggung anak tanpa kesulitan, perlu disoroti tempat istimewa dalam makanan anda untuk makanan yang tinggi asam folat dan vitamin E. Ternyata artichoke Yerusalem berguna untuk pembentukan latar belakang kesihatan yang baik dalam tubuh wanita.

Kekuatan lelaki

Telah terbukti bahawa unsur surih yang terdapat di dalam pir tanah mempunyai kesan yang baik terhadap sistem genitouriner lelaki. Pertama, sayur akar berguna untuk memulihkan dan mengekalkan potensi. Kedua, dipercayai bahawa produk ini baik sebagai pencegahan perkembangan adenoma prostat dan penyakit lain dari sistem pembiakan lelaki..

Anti penuaan

Pir tanah mempunyai sifat antioksidan yang kuat. Ini bermakna dengan memakan sayur-sayuran akar, anda dapat mencegah perkembangan cepat proses layu sel dan transformasi merosakkan yang lain. Dengan menggunakan artichoke Yerusalem di menu anda, anda dapat meningkatkan kualiti kulit, kuku, rambut kerana ketepuan nutrien yang memelihara tisu muda.

Artichoke Yerusalem: kontraindikasi

Penting untuk diperhatikan bahawa, selain faedah, dalam kes yang jarang berlaku, pir tanah dapat membahayakan tubuh. Tetapi ini hanya apabila kontraindikasi diabaikan. Oleh itu, makan sayur-sayuran akar ini adalah kontraindikasi:

  • Penghidap alergi sekiranya berlaku intoleransi individu terhadap komponen yang memenuhi janin;
  • Bagi pesakit hipotonik: sayuran akar mempunyai keupayaan hipotensi yang ketara;
  • Orang dengan diabetes mellitus jenis 1 tidak boleh makan artichoke Yerusalem tanpa pembetulan glukosa darah yang betul dengan sediaan insulin, kerana buahnya mengandung sukrosa dan pati.

Sekiranya anda mempunyai penyakit kronik yang memerlukan diet khas, anda harus berjumpa dengan pakar mengenai kemungkinan memasukkan artichoke Yerusalem dalam makanan anda..

Apa yang boleh disediakan dari artichoke Yerusalem

Saya ingin segera mengatakan bahawa sayur-sayuran akarnya adalah mentah yang enak tanpa menambahkan ramuan yang melengkapkan dan meningkatkan rasa! Mereka. Anda boleh menggali pir tanah, mengupasnya, memotongnya menjadi kepingan yang mudah dan memakannya. Ini adalah cara terbaik untuk memakan sayur akar. Tetapi ini bukan satu-satunya pilihan! Pertimbangkan bagaimana dan dengan apa artichoke Yerusalem dimakan.

Jus pir tanah

Untuk mendapatkan jus yang enak dan sembuh, anda perlu mengambil beberapa ubi, kupas, parut dan peras melalui lapisan kain kasa.

Salad ubi artichoke Yerusalem

Mengambil 1-2 umbi bersaiz sederhana, anda perlu mengupasnya. Kemudian pulpa harus diparut pada parut sederhana atau dicincang ke dalam bar kecil. Apa-apa kehijauan aromatik akan menjadikan "syarikat" indah pulpa segar dari pir tanah. Anda boleh menambahkan kombinasi dengan setitik limau nipis atau jus lemon..

Anda boleh mendapatkan kombinasi yang enak jika anda mengambil beberapa lobak segar, 1-2 timun, 1 ubi pir tanah. Semua komponen harus dibersihkan, dipotong menjadi kiub. Pasli, ketumbar dan dill segar akan membantu menghiasi komposisi. Untuk kepuasan, anda boleh menambahkan setetes minyak zaitun ke dalam komposisi.

Smoothie artichoke Yerusalem

Anda boleh membuat smoothie penyembuh dan sangat enak dengan artichoke dan timun Yerusalem. Kedua-dua bahan harus dikupas dan dicincang. Seterusnya, anda perlu memasukkan semua bahan ke dalam pengisar dan menguli dengan konsistensi yang diinginkan. Rempah pudina dan setetes jus lemon segar akan menambahkan nota pedas ke minuman. Juga, sayur akar ini boleh digabungkan dengan bubur tembikai, nanas untuk menjadikan smoothie penyegar pencuci mulut..

Inilah sayur-sayuran akar yang enak dan sihat yang kami sampaikan oleh benua Amerika Utara. Anda tidak boleh menolaknya, walaupun pada pandangan pertama buahnya kelihatan tidak menarik. Sebenarnya, tidak semua orang dapat memahami rasanya yang kaya dan menghargai kekuatan sebenarnya sekaligus. Tetapi, setelah mencubanya dalam makanan beberapa kali, orang jarang kemudian akan melupakan ramuan yang indah ini. Tetapi secara adil, patut dikatakan bahawa ada peminat mutlak artichoke Yerusalem. Ini adalah orang-orang yang sama sekali tidak ragu-ragu bahawa pir tanah itu enak, berguna dan betul untuk mengekalkan nada yang sihat di dalam badan.!

Artichoke Yerusalem (pir tanah): penanaman, penanaman, sifat berguna

Kategori:Tumbuhan
| Diterbitkan oleh: svasti asta, pandangan: 5 204, gambar: 5

Kandungan:

  • 1 Sejarah asal usul budaya
  • 2 Sifat makanan dan perubatan
  • 3 Ciri morfologi dan biologi
  • 4 jenis
  • 5 Keadaan yang semakin meningkat
    • 5.1 Pemilihan tapak dan penyediaan tanah
    • 5.2 Pembajaan
    • 5.3 Mendarat
    • 5.4 Merawat penanaman pada tahun pertama kehidupan
    • 5.5 Merawat penanaman tahun kedua dan seterusnya kehidupan
  • 6 Penuaian dan penyimpanan tanaman
    • 6.1 Penyimpanan ubi
    • 6.2 Membersihkan laman web dari artichoke Yerusalem
  • 7 Penyakit
  • 8 Penggunaan artichoke Yerusalem dalam perubatan rakyat dan kosmetologi
  • 9 Resepi

↑ Sejarah asal usul budaya

Artichoke Jerusalem berasal dari Amerika Utara. Penduduk tempatan belajar menanamnya dan menggunakannya sebagai makanan lama sebelum orang Eropah tiba di sana. Pada tahun 1613, orang Perancis membawa artichoke Yerusalem ke Eropah. Ia mendapat namanya dari suku India - artichoke Yerusalem. Dan artichoke Yerusalem juga disebut pir tanah, kerana ubinya menyerupai buah pir dalam bentuknya. Terjemahan literal dari nama Latin tumbuhan ini adalah bunga matahari yang berabun. Dan nama ini juga kadang-kadang digunakan ketika membicarakan artichoke Yerusalem.

Artichoke Yerusalem datang ke Rusia pada abad ke-18. Sejak sekian lama ia jarang berlaku. Ia ditanam oleh sebilangan peminat, lebih kerana rasa ingin tahu atau untuk tujuan hiasan..

Kemudian, artichoke Yerusalem mulai ditanam lebih luas, tetapi, sayangnya, ia belum mendapat popularitas yang pantas karena hasilnya yang tinggi, ketahanan es, sifat tidak bersahaja dan khasiat perubatan dan diet, di mana ia melebihi sayur-sayuran..

Bentuk artichoke Yerusalem yang menarik dan menjanjikan dibawa kepada kami dari Amerika Syarikat oleh saintis Rusia yang hebat
Nikolai Ivanovich Vavilov, yang menghargai semua sifatnya yang menakjubkan. Dia berulang kali meminta penanaman artichoke Yerusalem yang lebih aktif.

↑ Sifat makanan dan perubatan

Pir tanah adalah tanaman abadi dengan khasiat yang luar biasa. Dari segi penghasilan nutrien berguna dan bahan perubatan, ia menempati salah satu tempat pertama di antara tanaman ladang. Ini adalah tanaman di mana umbi berair yang lezat terbentuk di bawah tanah, dan di permukaannya terdapat jisim hijau yang kuat, yang berfungsi sebagai makanan yang sangat baik untuk haiwan dalam bentuk hijau dan ketika menuai silage, rumput kering dari itu.

Umbi artichoke Yerusalem adalah produk makanan diet. Mereka boleh dimakan mentah, berair, manis, terasa seperti tangkai kubis, rebus menyerupai kembang kol. Lebih daripada 20 hidangan boleh disediakan dari mereka: salad, penkek, potongan daging, kek keju, sup. Mereka direbus, digoreng, direbus, dikeringkan, ditapai.

Umbi artichoke Yerusalem mengandungi sejumlah besar karbohidrat - 58-68%. Kandungan protein yang dapat dicerna agak rendah - kira-kira 2.5%, tetapi proteinnya mengandungi semua asid amino penting. Umbi kaya dengan vitamin dan unsur jejak biofilik. Jumlah riboflavin (vitamin B2) rata-rata 1.9 mg / kg, asid nikotinik (vitamin PP) - 18.8 mg / kg, kolin - 2518 mg / kg.

Jisim artichoke Yerusalem yang hijau juga sangat bernilai. Walaupun kandungan vitamin di dalamnya sedikit lebih rendah daripada ubi, cukup tinggi: kandungan riboflavin adalah 1.75 mg / kg, asid nikotinik - 8.3, kolin - 950 mg / kg. Di samping itu, 1 kg jisim hijau mengandungi 60-80 mg karotena, lebih daripada 900 mg asid askorbik. Jisim hijau lebih kaya protein daripada ubi: kandungan protein adalah 9-12.5% ​​daripada bahan kering.

Dari segi kandungan zat besi, artichoke Yerusalem melebihi kentang, wortel dan bit gula. Ia secara aktif mengumpulkan silikon dari tanah, yang sangat diperlukan bagi orang-orang pada usia tua. Umbi artichoke Yerusalem juga mengandungi 15-22% inulin, karbohidrat yang mudah diubah menjadi fruktosa. Ini sangat penting bagi pesakit diabetes mellitus, kerana mereka mempunyai mekanisme "tidak teratur" untuk menggunakan gula yang biasanya kita makan. Bagi mereka, gula adalah racun, dan fruktosa diserap sepenuhnya oleh badan dan tidak mendatangkan bahaya kepada pesakit..

Kajian saintis menunjukkan bahawa aktiviti biologi artichoke Yerusalem ditentukan bukan hanya dengan adanya inulin murni, tetapi juga oleh kompleks semula jadi polyfructosans dan produk pengoksidaannya dengan kompleks protein, serta komponen mikro dan elemen mikro. Untuk tujuan terapi dan profilaksis, bukan sahaja ubi digunakan, tetapi juga jisim hijau.

Pada masa ini, ubat telah dibuat dari artichoke Yerusalem dan berjaya digunakan untuk rawatan penyakit sistem kardiovaskular, diabetes mellitus, gangguan metabolik, urolithiasis, gout, aterosklerosis. Mereka disyorkan untuk meningkatkan tekanan fizikal dan psiko-emosi, keletihan kronik, orang yang tinggal di kawasan yang tidak baik secara ekologi, sekiranya keracunan (sebagai cara membersihkan badan), untuk menormalkan fungsi saluran pencernaan, dengan rambut kering dan kendur, keguguran rambut. Penggunaan jenis baru bahan tambahan aktif secara biologi dari artichoke Yerusalem meningkatkan keberkesanan rawatan pesakit dengan luka bakar, ulser duodenum, serta kanak-kanak dengan sistem imun yang lemah.

Dengan penggunaan artichoke Yerusalem secara sistematik, bersama dengan penurunan kadar gula darah, peningkatan penglihatan diperhatikan. Sekiranya mungkin untuk menanam tanaman yang indah ini, maka anda boleh menggunakan tanaman "hidup", yang akan sangat berguna.

Bagi mereka yang memelihara haiwan atau akan memeliharanya, perlu diingat bahawa artichoke Yerusalem adalah tanaman makanan yang sangat baik. Dalam hal ini, dapat disamakan dengan jagung dalam fasa kematangan lilin susu, dan umbi sama nilainya dengan akar bit gula.

Jisim pir dari tanah di atas tanah tetap hijau sehingga timbulnya embun beku yang ketara (hingga -7 ° C), ubi-ubinya akan jatuh di dalam tanah. Ciri-ciri ini membezakannya dengan baik daripada tanaman makanan lain, kerana ia memberi makanan kepada haiwan pada akhir musim gugur dan awal musim bunga, ketika tidak ada sumber makanan lezat lainnya..

Nilai khas artichoke Yerusalem terletak pada kemampuan untuk tidak mengumpulkan bahan berbahaya. Artichoke Yerusalem sedikit rentan terhadap penyakit dan perosak, ia adalah tanaman yang ramah lingkungan, dan ketika mengusahakannya, anda tidak boleh menggunakan racun perosak.

Artichoke Yerusalem semakin mendapat perhatian sebagai tanaman bioenergi yang dapat diolah menjadi produk makanan, perubatan dan teknikal. Sebilangan besar karbohidrat dalam ubi, termasuk inulin, membolehkannya digunakan sebagai bahan mentah untuk mendapatkan fruktosa, sirap, jus, nektar, kompot, marmalade, tepung untuk penaik makanan.

Ramai penikmat dan penikmat bir mendakwa bahawa bir yang paling lazat diperoleh apabila pir tanah adalah asas pengeluarannya..

Alkohol artichoke Yerusalem digunakan sebagai bahan tambahan untuk petrol plumbum.

Akhirnya, artichoke Yerusalem adalah tanaman hiasan, perbungaan kuning terang yang menggembirakan mata kita pada musim luruh, apabila segala sesuatu di sekitar pudar dan pudar..

↑ Ciri morfologi dan biologi

Pir tanah tergolong dalam genus dan keluarga yang sama dengan bunga matahari. Ia kelihatan seperti bunga matahari, tetapi mempunyai batang berdaun yang lebih nipis dan lebih baik. Perbezaan utama adalah bahawa selain jisim di atas tanah, ia juga membentuk tanaman umbi..

Tumbuhan mengembangkan sistem akar yang sangat kuat. Semasa membiak oleh umbi, sistem akarnya berserat, dibandingkan dengan kentang, kedalaman penembusannya adalah 3 kali lebih besar (hingga 2 m), yang memungkinkan tanaman untuk menahan kekeringan. Akarnya muncul di pangkal tunas sebaik sahaja menanam ubi dan tumbuh lebih cepat daripada tunas pada mulanya. Dan ketika sepasang daun keempat dan kelima mekar, akarnya sudah bergerak ke sisinya sejauh 60-70 cm. Ini mesti diambil kira semasa mengusahakan tanah. Sebilangan besar akar terletak di lapisan tanah 0-30 cm. Akar dibezakan oleh peningkatan kapasiti asimilasi.

Dari bahagian bawah batang yang bercabang, terdapat banyak stolon, pucuk bawah tanah, di ujung umbi yang terbentuk. Panjang stolon bergantung pada pelbagai dan keadaan tumbuh - dari 1 hingga 100 cm. Di simpul stolon terdapat tunas, berkat tumbuhan mana yang dapat menghasilkan semula dengan segmen stolon.

Umbi berbentuk pir, di mana tanaman itu mendapat namanya, dan juga dapat memiliki bentuk fusiform, silinder, klavat, bulat, memanjang atau tidak teratur. Jumlah mereka di satu kilang mencapai beberapa dozen. Sehingga 5 kg umbi dapat diperoleh dari satu belukar. Susunan ubi merebak, lebih jarang padat. Umbi lebih kecil daripada ubi kentang. Jisimnya bergantung pada variasi dan keadaan tumbuh: 20-50 g, 100-150 dan 300 g. Di wilayah utara mereka lebih kecil, dan di selatan ukurannya tidak lebih rendah daripada ubi kentang. Warna ubi berwarna putih, kuning, coklat muda, merah, ungu.

Di permukaan setiap umbi, mata yang disebut terbentuk dalam bentuk tubercles, seperti pada kentang. Ginjal ocellus apikal jauh lebih besar daripada yang lain..

Banyak jenis dan kacukan moden artichoke Yerusalem dalam bentuk, ukuran dan sifat permukaan ubi yang berdekatan dengan kentang.

Umbi pir dari tanah mempunyai kulit yang tipis dengan lapisan gabus yang kurang berkembang, sehingga tidak disimpan dengan baik dan sering dituai pada musim bunga. Umbi cepat kehilangan kelembapan, kering; pada suhu bilik selama 3-4 minggu berat badan mereka menurun sebanyak tiga perempat. Sekiranya ubi dibiarkan tidak ditemui 7-8 hari sebelum menanam, separuh daripadanya akan kehilangan keupayaan untuk bercambah.

Batang pir dari tanah tegak, cenderung bercabang, berbentuk silinder, berdaun baik, dari ketinggian 1,5 hingga 3 m dan lebih tinggi. Mereka berwarna hijau, hijau-ungu, kemerahan dan ungu gelap. Ketebalan batang di pangkal adalah dari 1 hingga 3.5 cm, di bahagian atasnya jauh lebih tipis. Batangnya menahan angin, walaupun kawasan tebal pir tanah kadang-kadang menetap. Bahagian muda batang ditutup dengan rambut panjang dan keras, yang kemudiannya mati.

Daunnya besar (panjang 15-20 cm), petiolate, ovate memanjang, runcing di hujungnya, gigi palsu di sepanjang pinggir, pubescent. Di bahagian bawah batang, susunan daun berputar atau bertentangan, di tengah dan atas - bergantian.

Perbungaan artichoke Yerusalem - bakul yang serupa dengan bakul bunga matahari, tetapi jauh lebih kecil, biasanya berdiameter 3-4 cm. Perbungaan terletak di bahagian atas pucuk utama dan lateral. Bakul berisi 50-60 bunga. Bunga berwarna kuning terang, bahagian luarnya ligulasi, bahagian dalamnya berbentuk tiub. Pendebungaan silang. Di selatan, bentuk awal dan pertengahan musim dapat ditanam sebagai tanaman madu.

Buahnya adalah achene sudut, mirip dengan bunga matahari, tetapi jauh lebih kecil: 1-2 mm x 3-5 mm. Jisim 1000 achenes adalah 7-9 g. Benihnya hanya matang di Asia Tengah dan Crimea; pembiakan benih hanya digunakan dalam pembiakan.

Artichoke Yerusalem biasanya disebarkan secara vegetatif - dengan menanam ubi, seperti kentang. Mata mula bercambah pada suhu tanah 3-5 ° C, tetapi sangat perlahan - anak benih muncul hanya 30-45 hari selepas penanaman. Pada suhu 8-12 ° C, tumbuh-tumbuhan muncul dalam dua hingga tiga minggu.

Pada tempoh awal, tanaman tumbuh dengan perlahan (0.3-0.5 cm sehari). Pada masa ini, sistem akar terbentuk. Peningkatan maksimum jisim di atas tanah berlaku pada akhir musim panas: di kebanyakan wilayah selatan dan tengah, serta di Siberia - pada bulan Julai-Ogos, dan di wilayah utara - pada akhir bulan Ogos - awal September. Selama 30-40 hari, kira-kira 50% jisim hijau terbentuk. Dalam satu hari, pertumbuhan tinggi mencapai 4-5 cm.

Pada akhir bulan September, pertumbuhan jisim hijau berhenti. Pada masa ini, tanaman memasuki fasa pemijahan dan pembungaan..

Sekiranya pembentukan ubi dalam kentang bertepatan dengan tunas dan berbunga, maka pada pir tanah, ubi diikat dan terbentuk secara beransur-ansur dan lama sebelum munculnya perbungaan. Pada varietas masak pertengahan dan akhir, pada musim panas yang basah dan sejuk, penebalan stolon bertepatan dengan pembentukan 28-30 daun pada batang utama, dan 18-24 pada musim panas yang hangat. Di wilayah selatan, permulaan pembentukan umbi berlaku pada akhir bulan Julai, di wilayah utara - pada bulan Ogos, ketika proses pertumbuhan jisim di atas tanah telah dilemahkan dengan ketara. Pengumpulan jisim umbi secara intensif dicatat pada separuh kedua bulan September dan Oktober. Pertumbuhan ubi berterusan sehingga sangat sejuk.

Musim pertumbuhan artichoke Yerusalem adalah lama. Bentuk matang awal memerlukan 120-140 hari untuk menyelesaikan kitaran hidupnya yang kecil, dan bentuk matang pertengahan dan akhir memerlukan 180–200 hari. Oleh itu, di wilayah utara, pembungaan tanaman lemah atau sama sekali tidak memasuki fasa berbunga. Pembentukan umbi dengan kemajuan budaya di utara juga menurun.

Artichoke Yerusalem adalah budaya abadi. Setiap tahun pada akhir musim tanam, semua organ tanaman mati, kecuali umbi, yang, kerana kandungan karbohidratnya yang tinggi, musim sejuk bahkan di luar Lingkaran Artik. Pada musim bunga, satu hingga empat pucuk tumbuh dari mata umbi, membentuk semak. Pembaharuan vegetatif sedemikian dapat bertahan lama, dari 20 hingga 30 tahun. Namun, kerana penebangan yang menebal, hasilnya menurun, oleh itu penipisan perlu dilakukan.

↑ Varieti

Pada masa ini, enam jenis pir tanah dimasukkan ke dalam daftar negeri untuk Persekutuan Rusia. Mereka disyorkan untuk ditanam di semua wilayah di Rusia.

Volzhskaya 2. Berbeza dengan batang bercabang dan tinggi, mencapai 250-280 cm pada musim panas yang kering. Batang hijau gelap berwarna ungu dan ungu kemerahan gelap. Daunnya besar, jumlahnya pada satu tanaman mencapai 200. Umbi berwarna putih dengan warna ungu, berbentuk pir, sering dengan "anak". Di zon non-chernozem, 12-20 umbi biasanya terbentuk pada satu tanaman, di kawasan tenggara yang cerah - hingga 30-35. Di sarang, mereka terletak separuh luas. Pelbagainya adalah pertengahan musim. Di Wilayah Bumi Bukan Hitam, ia membentuk tunas, dan pada tahun-tahun yang hangat ia berbunga. Berbeza dengan peningkatan toleransi kemarau, ketahanan terhadap penyakit.

Vylgortsky. Umbi berwarna kuning, memanjang. Mereka dipelihara dengan sempurna di dalam tanah dalam keadaan musim sejuk yang teruk, tahan terhadap musim sejuk.

Minat. Umbi berwarna putih, bentuknya biasa, kupasnya halus, mata sederhana, dalam. Menuntut kelembapan, tetapi boleh menahan kekeringan sementara. Varieti ini dibezakan oleh ketahanan panas dan ketahanan sejuk pada masa yang sama..

Leningradskaya. Umbi berwarna putih, memanjang. Pelbagainya adalah ketahanan musim sejuk.

Cari. Umbi berwarna putih, berbentuk pir, dengan tepi merah jambu di sekitar mata. Umbi itu padat di dalam tanah.

Pematangan awal. Tumbuhan yang tumbuh rendah - 120-150 cm Umbi berwarna putih, bulat, mempunyai permukaan halus dan sangat serupa dengan ubi kentang. Umbi itu padat di dalam tanah. Tumbuhan dari varieti ini tidak bertindak balas dengan baik terhadap pengurangan waktu siang. Memasak 40-50 hari lebih awal daripada varieti lain. Ketahanan musim sejuk adalah memuaskan.

Sebagai hasil hibridisasi interspesifik dari artichoke Yerusalem dan bunga matahari, hibrida baru yang disebut artichoke Yerusalem diperoleh. Dari segi tujuan dan penggunaan, sebagian besar sama dengan artichoke Yerusalem dan mempunyai beberapa kelebihan. Umbi artichoke Yerusalem lebih berukuran, mereka terletak padat di sarang. Jisim hijau dan umbi hibrida lebih tinggi karbohidrat, termasuk inulin, serta vitamin, protein dan nutrien lain. Sebilangan kacukan lebih tahan sejuk dan tahan fros dan lebih produktif daripada artichoke Yerusalem.

↑ Keadaan yang semakin meningkat

Biji pir boleh tumbuh dalam pelbagai keadaan tanah dan iklim. Ia tumbuh dengan baik di selatan, dan berkat rintangan sejuk dan fros yang sangat tinggi, ia dapat menahan cuaca sejuk di utara..

Pada musim bunga, anak benihnya bertolak ansur dengan fros hingga minus 4-5 ° C, dan pada musim luruh tanaman tumbuh hingga suhu minus 7-8 ° C. Umbi boleh meluap di tanah pada suhu beku 40 darjah dengan ketinggian penutup salji 30 cm. Tidak seperti kentang, mereka boleh membeku, mencair dan membeku lagi tanpa kehilangan daya hidup.

Artichoke Yerusalem berkembang dengan baik pada suhu tinggi tanpa mengalami kerosakan haba seperti kentang. Oleh itu, artichoke Yerusalem dapat ditanam bukan hanya di Siberia dan di wilayah utara, tetapi juga di mana-mana di selatan..

Artichoke Yerusalem adalah tanaman pendek kerana ia berasal dari selatan. Hari yang panjang dan suhu rendah di wilayah utara melambatkan pembentukan umbi dan organ generatif, tetapi pengumpulan jisim vegetatif cukup intensif, oleh itu, dalam keadaan seperti itu dapat ditanam untuk mendapatkan jisim hijau.

Pir tanah tidak terlalu menuntut intensiti pencahayaan, tetapi dengan penebalan yang berlebihan kerana kekurangan cahaya, ia secara signifikan mengurangkan hasil ubi dan jisim hijau.

Tumbuhan ini suka kelembapan, tetapi berkat sistem akarnya yang kuat yang menembus jauh ke dalam tanah, pir tanah mudah bertolak ansur dengan musim kering musim panas jangka pendek. Walaupun pada musim kering, hasilnya merosot jauh lebih rendah daripada hasil tanaman lain. Pada masa yang sama, pir tanah responsif terhadap pengairan: hasilnya meningkat dengan ketara apabila diairi.

Tumbuhan bertindak balas secara mendadak terhadap kekurangan kelembapan tanah dalam fasa tuberisasi dan pemula, yang terjadi pada akhir musim panas dan musim luruh..

Ketahanan kemarau artichoke Yerusalem digabungkan dengan kemampuan untuk menahan kelembapan tinggi semasa musim tanam. Pada masa yang sama, kelembapan berlebihan atau air bawah tanah yang berdekatan mempunyai kesan negatif terhadap keselamatan umbi pada musim luruh-musim sejuk..

Artichoke Yerusalem dapat tumbuh di hampir semua jenis tanah, kecuali pengecutan garam dan paya garam. Namun, di kawasan yang berasid, berlubang dan bertekstur berat, ia mengurangkan produktiviti ubi dan jisim hijau dengan tajam. Yang terbaik untuknya adalah tanah liat ringan dan berpasir dengan reaksi neutral atau sedikit berasid, dengan lapisan tanaman yang ditanam dengan mendalam dan kelembapan yang baik.

Tanah yang tercemar juga dapat digunakan untuk tanaman ini, kerana ia menyekat rumput liar seperti rumput gandum dan babi.

Walaupun artichoke Yerusalem dianggap sebagai tanaman yang tidak bersahaja, ia sangat responsif untuk memperbaiki keadaan tumbuh, dan terutama keadaan pemakanan. Dalam keadaan yang baik, artichoke Yerusalem menyerap lebih banyak nutrien dari tanah daripada kentang dan bit. Oleh itu, semasa menggunakan baja, hasil artichoke Yerusalem meningkat sebanyak 1.5-2 kali.

Selection Pemilihan tapak dan penyediaan tanah

Semasa meletakkan artichoke Yerusalem, ingat bahawa ia tumbuh di satu tempat selama beberapa tahun. Di petak kebun dan kebun, penanamannya ditempatkan di bahagian utara. Dalam kes ini, tanaman tinggi akan melindungi kebun dari angin utara. Anda boleh meletakkan artichoke Yerusalem di sepanjang jalan, dan ia akan berfungsi sebagai penghalang hijau dari debu dan bunyi. Adalah mungkin untuk menanam artichoke Yerusalem di sekitar kawasan - ia akan menjadi lindung nilai hijau. Tumbuhan ini dapat "menyembunyikan" timbunan kompos dan tempat-tempat lain yang tidak menarik di laman web ini.

Artichoke Yerusalem dapat ditanam setelah ada tanaman, kecuali bunga matahari, yang, seperti artichoke Yerusalem, dipengaruhi oleh sclerotinia, atau busuk putih.

Mengusahakan tanah untuk pir tanah hampir sama dengan kentang.

Ketika menanam pada musim bunga, tanah digali pada musim gugur hingga kedalaman 25-30 cm, bergantung pada kedalaman lapisan tanaman, tanpa memutar lapisan podzolik ke permukaan. Sebelum menggali, baja fosforus dan potash digunakan, serta pupuk kandang (kotoran busuk dapat digunakan pada musim bunga) atau baja organik lain. Pada musim bunga, tanah digali lagi hingga kedalaman 20-22 cm, dan baja nitrogen tertanam di dalam tanah. Sebelum menanam, tapak diratakan dengan menyapu..

Ketika menanam artichoke Yerusalem pada musim gugur, plot digali segera setelah menuai tanaman sebelumnya.

Pada awal musim bunga, tanah diperlakukan dengan penyapu, kemudian baja nitrogen digunakan dan digali hingga kedalaman lebih sedikit daripada pada musim gugur. Sebelum menanam ubi, rawatan permukaan tanah dilakukan untuk melonggarkan dan meratakannya. Sekiranya baja nitrogen tidak dibawa masuk untuk menggali, mereka digunakan untuk rawatan pra-menyemai.

↑ Baja

Oleh kerana artichoke Yerusalem dapat ditanam di kawasan yang sama selama beberapa tahun, hasil ubi dan jisim hijau yang tinggi tidak mungkin dilakukan tanpa berpakaian organik dalam lingkungan 8-12 kg / m2. Kesan yang paling besar dicapai dengan gabungan baja organik. Secara purata, dos baja mineral adalah 20 g superfosfat, 40 g kalium sulfat, 20 g ammonium nitrat per 1 m 2.

Dos baja yang digunakan disesuaikan bergantung pada kesuburan tanah dan penyingkiran nutrien dari tanah oleh tanaman. Pir tanah mempunyai penggunaan kalium yang tinggi: 2,4 kali lebih banyak daripada nitrogen dan 6 kali lebih banyak daripada fosforus.

Baja organik juga mempunyai kesan buruk pada tahun kedua selepas penggunaannya. Terhadap latar belakang kesan ini, kecekapan tinggi baja mineral diperhatikan. Pada tahun ketiga, kesan baja organik berkurang.

Di tanah berasid, keberkesanan baja menurun. Untuk menghilangkan keasidan, tanah mesti dibatasi. Dosis kapur ditetapkan bergantung kepada tahap keasidan tanah: di tanah berat kira-kira 0,5 kg / m 2, di tanah ringan - 0,3-0,4 kg / m 2.

↑ Mendarat

Pir tanah dibiakkan, seperti kentang, oleh ubi. Tetapi, kerana ubi-ubinya dapat musim sejuk di dalam tanah tanpa kehilangan kemampuan untuk bercambah, mungkin menanam pir tanah bukan hanya pada musim bunga, tetapi juga pada musim gugur. Lebih kerap, ubi masih ditanam pada musim bunga. Di wilayah selatan dan di tanah ringan, mereka boleh ditanam sebelum musim sejuk. Di tanah yang lebat dan di kawasan dengan musim luruh hujan, lebih baik untuk menanam pada musim bunga. Lebih selamat untuk mengutamakan penanaman musim bunga di kawasan dengan musim sejuk yang teruk dengan sedikit salji..

Umbi digali dari tanah pada musim bunga sebelum menanam. Umbi yang digali kehilangan kelembapan dengan cepat, dan apabila ia kering, tenaga percambahan dan percambahan mereka berkurang. Oleh itu, untuk penanaman, lebih baik menggunakan ubi yang digali tidak lebih dari tiga hingga lima hari yang lalu. Sekiranya penanaman ditangguhkan untuk jangka masa yang lebih lama, umbi perlu dilapisi lapisan dengan tanah atau pasir basah agar tidak kering.

Umbi kering direndam sebelum menanam, direndam dalam air selama 4-8 jam. Pada masa yang sama, kelembapan mereka dipulihkan.

Hasil ubi pir tanah bergantung pada ukuran dan kualiti bahan penanaman. Hasil terbaik diperoleh semasa menanam ubi yang agak besar - beratnya lebih daripada 50 g. Hasilnya sedikit menurun apabila menggunakan ubi bersaiz sederhana - 30-50 g. Ini menurun lebih banyak lagi apabila menanam ubi kecil - 20-30 g. Walau bagaimanapun, menanam dua umbi kecil di sarang sebagai ganti satu yang besar memberikan hasil yang sama seperti dari ubi besar.

Umbi besar dengan berat lebih dari 50 g boleh dipotong separuh. Lebih baik memotong umbi tidak sepanjang, tetapi melintasi, meninggalkan kira-kira jumlah mata yang sama pada setiap separuh. Potongannya boleh dirawat dengan abu kayu. Semasa menanam pada musim luruh, lebih baik jangan memotong ubi, kerana mereka terkena penyakit kulat dan bakteria dan memberi tunas jarang.

Sebelum menanam, ubi diperiksa dan diasingkan dengan teliti, membuang semua penyakit, busuk, dan berjamur.

Penanaman ubi musim luruh selesai sebelum bermulanya frosts stabil. Pada musim bunga, penanaman bermula seawal mungkin - pada akhir April - awal Mei, ketika tanah memanaskan hingga 4-6 ° C, biasanya 7-10 hari lebih awal daripada kentang. Kelewatan penanaman selama 10 hari dapat mengurangkan hasil ubi sebanyak 12%, dan penanaman 20 hari setelah waktu optimum dapat mengurangkan hampir satu pertiga..

Penuaian pir tanah sangat bergantung pada kawasan yang dibekalkan. Umbi ditanam di lubang, alur atau di bawah sekop, meletakkannya pada jarak 35-40 cm antara satu sama lain ketika menanam dalam satu baris.

Apabila menanam varietas dan kacukan dengan batang bercabang dan susunan umbi umbi di sarang, mereka ditempatkan lebih jauh; varieti dengan batang yang bercabang lemah dan bentuk sarang padat - saling berdekatan.

Di samping itu, tahap kesuburan dan bekalan kelembapan diambil kira. Di kawasan dengan kesuburan tinggi dengan kelembapan yang baik, jarak antara tanaman dapat dikurangkan menjadi 30 cm, dan di tanah yang subur dengan kekurangan kelembapan, sebaliknya, dapat ditingkatkan hingga 60 cm.

Kedalaman menanam ubi tidak boleh melebihi 6-8 cm di tanah bertekstur sederhana, dan di tanah ringan - 8-10 cm. Penanaman ubi yang lebih dalam menyebabkan penurunan hasil. Hanya semasa penanaman musim luruh, umbi dikebumikan 2-3 cm lebih dalam untuk menghilangkan turun naik suhu yang tajam di sarang.

↑ Penjagaan penanaman tahun pertama kehidupan

Anak benih pir tanah muncul dalam kira-kira tiga minggu. Selama ini, rumpai tumbuh, dan setelah hujan, kerak boleh terbentuk. Oleh itu, walaupun sebelum munculnya anak benih, anda perlu menyapu kawasan tersebut dengan menyapu. Sekiranya pelanggaran dilakukan setiap 5-7 hari, penyiangan secara manual dapat diatasi. Penyakit mengerikan juga boleh dilakukan pada anak benih semasa tanaman masih kecil. Pada ketinggian tanaman 10-15 cm, jarak baris dilonggarkan, dan ketika tanaman mencapai ketinggian 30-40 cm, tanaman itu spud. Hilling menguatkan tanaman, mempromosikan pembentukan akar dan umbi, meningkatkan pengudaraan dan suhu tanah.

Dengan perkembangan tanaman yang kurang baik, pemberian makan nitrogen dilakukan. Pada musim panas yang kering, menanam artichoke Yerusalem disiram.

Apabila baris ditutup, pir tanah itu sendiri menenggelamkan rumpai yang muncul, jadi pemprosesan jarak baris tidak diperlukan.

↑ Penjagaan penanaman tahun kedua dan tahun berikutnya

Pada tahun kedua kehidupan, pada musim bunga, baja nitrogen-fosforus-kalium digunakan sebelum umbi diambil sampel. Pada tahun ketiga dan selepas itu, baja busuk yang baik digunakan secara dangkal setiap 2-3 tahun. Apabila ubi digali, baja yang digunakan tertanam di dalam tanah.

Anak benih pada tahun kedua muncul sedikit lebih awal daripada tahun pertama, tetapi kurang ramah, kerana umbi terletak di tanah pada kedalaman yang berbeza. Pada ketinggian tanaman 15-20 cm, alur terbentuk, memotong semua tanaman di antara alur. Selanjutnya, keseluruhan kitaran agroteknik musim panas diulang.

Pada tahun kedua dan berikutnya, penebalan tanaman tidak boleh dibiarkan, secara konsisten membuang tunas yang muncul secara berkala.

↑ Penuaian dan penyimpanan tanaman

Jisim pir tanah di atas dituai sebelum bermulanya frosts musim luruh. Dalam keadaan di wilayah tengah Zona Bumi Bukan Hitam, tempoh penuaian jatuh pada 15-20 September. Pada masa ini, pengumpulan nutrien dalam batang berhenti; ubi terus tumbuh sehingga musim sejuk.

Jisim hijau dipotong pada ketinggian 20-30 cm. Nutrien dari sisa batang memasuki umbi, meningkatkan hasil dengan ketara. Atas sebab ini, tanaman ubi musim bunga lebih tinggi daripada musim luruh..

Sekiranya jisim di atas tanah tidak dipotong dan dibiarkan selama musim sejuk, hasil ubi dan kualitinya akan lebih tinggi..

Umbi pir tanah dapat dituai pada musim luruh dan musim bunga, tetapi lebih baik pada musim bunga, kerana musim sejuk di tanah dengan baik, dan sukar untuk menyimpannya yang digali.

Pada musim luruh, umbi digali sebelum bermulanya cuaca sejuk yang berterusan sebelum tanah mula membeku; pada musim bunga - pada kesempatan pertama, sebelum mata ubi mula tumbuh.

Tuai pir tanah dengan cara yang sama seperti kentang.

↑ Penyimpanan ubi

Oleh kerana ubi dari pir tanah mempunyai lapisan gabus yang kurang berkembang dan cepat kering di udara terbuka, mereka sering dituai pada musim bunga. Namun, jika perlu, ia boleh disimpan dalam jangka masa yang lama. Umbi disimpan di bilik bawah tanah pada suhu 0-2 ° C, menaburkannya lapisan demi lapisan dengan pasir setiap 10 cm.

Umbi boleh disimpan dalam timbunan dan parit untuk simpanan. Ukuran cerucuk anggaran: lebar 1-1,5 m, tinggi 1-1,2 m, panjang sewenang-wenangnya. Umbi diletakkan secara berlapis: lapisan umbi, lapisan pasir atau tanah. Ketebalan lapisan adalah 10 cm. Di atas cerucuk ditutup dengan lapisan tanah setebal 20 cm..

Parit dibuat dalam kedalaman 0,5 m, lebar 1-1,5 m. Umbi diletakkan di lapisan dengan pasir atau tanah, seperti di tumpukan.

Sejumlah kecil ubi disimpan di dalam peti sejuk beku dan peti sejuk.

↑ Pengecualian laman web dari artichoke Yerusalem

Setelah berakhirnya istilah untuk menggunakan tanaman, umbi dipanen dengan hati-hati, dan untuk menghilangkan tunas, anda perlu memotong artichoke Yerusalem apabila nutrien dari umbi habis sepenuhnya dan umbi baru belum terbentuk. Untuk wilayah Moscow, tarikh kalender untuk memotong artichoke Yerusalem ditetapkan - ini adalah dua hingga tiga hari lima hari antara 10 dan 25 Julai.

Sebuah pir tanah, dipotong dan digali sebelum 10 Julai, tumbuh dari ubi induk yang belum tumbuh dan dari sisa-sisa akar batang yang telah dipotong. Semasa memotong setelah 25 Julai pada tahun pertama, pucuk tidak muncul, tetapi pada tahun berikutnya, kerana umbi muda yang dipelihara di dalam tanah, pir tanah dipulihkan.

↑ Penyakit

Penyakit yang paling berbahaya dari pir tanah adalah reput putih, atau sclerotinia. Ia mempengaruhi bahagian udara dan umbi. Pertama, bintik-bintik coklat muncul di bahagian bawah batang, yang secara beransur-ansur menutupi seluruh batang, dan kemudian perbungaan. Bahagian udara kering, dan akar dan umbi busuk.

Punca jangkitan adalah umbi yang berpenyakit, batang, daun, tanah di mana tumbuh-tumbuhan yang berpenyakit.

Sebuah pir tanah tidak boleh ditanam di tanah yang ditempati oleh bunga matahari, wortel, lobak, bit yang dijangkiti busuk putih, atau kembali ke tempat lama mereka lebih awal dari 4-5 tahun. Hanya ubi yang sihat harus dipilih untuk ditanam..

Di tanah berasid, sclerotinia berkembang dengan kuat. Oleh itu, pengapuran tidak hanya meningkatkan hasil, tetapi juga merupakan langkah untuk memerangi reput putih..

↑ Penggunaan artichoke Yerusalem dalam perubatan rakyat dan kosmetologi

Umbi artichoke Yerusalem yang dicuci dengan teliti diambil segar sebelum makan, 50 g tiga kali sehari selama 30 hari. Jus yang diperah dari ubi yang dibasuh diambil segera setelah penyediaannya, 50 ml tiga kali sehari selama 30 hari.

Umbi yang baru dicuci parut (25-30 g) disapukan pada lapisan nipis di wajah dan disimpan selama 30 minit. Prosedur ini dilakukan dua hingga tiga kali seminggu. Ia membantu menghilangkan kedutan, wajah menjadi bersih dan halus..

Untuk penggunaan jangka panjang dan penyimpanan umbi dicuci dengan baik dan dipotong menjadi ketebalan 3-4 mm dan dikeringkan di tempat teduh, seperti epal untuk kompot. Hirisan boleh dikeringkan di dalam oven pada suhu 70 ° C. Crouton artichoke Yerusalem disimpan dalam beg kapas, mereka mempunyai rasa manis. Mereka direndam dalam air rebus dan dijadikan umbi segar. Setelah merendam hirisan, air boleh diminum sebagai daun daun.

Umbi kering boleh digunakan untuk menyiapkan kompot. 3 sudu besar tuangkan 1 liter air, rebus dan minum tanpa menambahkan gula. Mereka boleh dimakan dengan susu, teh, kopi.

Anda boleh mengeringkan ubi artichoke Yerusalem dengan cara lain: rebus ubi yang dibasuh dengan air mendidih sehingga kulit luar melembutkan dan dagingnya tetap kukuh di dalamnya. Potong ubi yang telah dikupas pada parutan dan ratakan pada lapisan nipis pada ayak dan keringkan. Ternyata produk serupa dengan bijirin. Ambil 1 sudu artichoke Yerusalem yang dikeringkan dengan cara ini, bancuh dengan 2 cawan air mendidih, sejuk, saring melalui kain tipis dan minum 1 gelas dua kali sehari 15-20 minit sebelum makan selama 20 hari.

Jisim daun pucuk hancur yang dihancurkan dituangkan dengan air mendidih - 2 sudu per 0.5 liter air. Anda boleh menggunakan jisim mentah dan kering. Tegaskan 6-8 jam, kemudian tapis dan minum 0.5 cawan empat kali sehari 15-20 minit sebelum makan selama 20 hari.

Daun artichoke Yerusalem, dikumpulkan pada bulan Julai-September dari lapisan atas pucuk hijau, dikeringkan di tempat teduh dan digunakan untuk membuat teh: 2 sendok teh daun kering dituangkan dengan segelas air mendidih dan disuntik selama 20 minit.

Jisim artichoke Yerusalem yang berwarna hijau atau kering digunakan untuk mandi. 1 - 1,5 kg jisim kering dituangkan dengan air mendidih ke dalam baldi enamel, bersikeras selama 4-6 jam, disaring dan infus ditambahkan ke mandi selesai. Luangkan 15-20 minit dua kali seminggu. Kursus - 10 mandian.

↑ Resipi memasak

1. Parut ubi pada parut kasar, tambahkan telur rebus, herba, garam dan musim dengan krim masam.

Tiga ubi - satu telur.

2. Parut artichoke Yerusalem yang dikupas dan wortel pada parutan halus, tambahkan garam, musim dengan minyak sayuran.

Untuk 500 g ubi artichoke Yerusalem, ambil 250 g lobak merah.

3. Rebus bit dan bakar di dalam ketuhar. Kupas dan parut ubi artichoke Yerusalem dan bit yang telah disediakan. Campurkan semuanya dengan mayonis. Garam secukup rasa. Bawang putih boleh ditambah.

Untuk 250 g artichoke Yerusalem, ambil 250 g bit, mayonis, bawang putih secukupnya.

4. Buangkan sauerkraut ke dalam saringan dan biarkan air garam mengalir. Parut ubi artichoke Yerusalem pada parut kasar. Potong bawang menjadi cincin, epal ke dalam kepingan. Campurkan segalanya dan musim dengan krim masam. Hiaskan dengan pasli dan dill.

Untuk 400 g artichoke Yerusalem 400 g sauerkraut, 200 g epal, 200 g bawang, garam secukup rasa.

5. Gosokkan ubi artichoke Yerusalem pada parutan halus. Masukkan wortel parut, acar dan bawang cincang halus. Musim dengan mayonis. Garam jika perlu.

Untuk 500 g artichoke Yerusalem, ambil 250 g wortel, timun dan bawang secukupnya.

Sup susu artichoke Yerusalem. Masukkan 1 sudu tepung yang dicampurkan dengan 2 sudu mentega hingga 4 gelas susu dan didihkan. Masukkan pir tanah mentah parut, 0,5 sudu besar. sudu bawang parut dan pasli cincang. Rebus selama 5 minit.

Sup nasi dengan artichoke Yerusalem. Parut artichoke Yerusalem yang dikupas pada parut kasar, tuangkan ke dalam air masin mendidih, masukkan beras dan masak hingga lembut. Taburkan dengan ramuan herba sebelum dihidangkan.

Untuk 500 g beras artichoke Yerusalem 100 g beras, garam secukup rasa.

Lempeng artichoke Yerusalem. Parut ubi mentah, masukkan telur, tepung, garam dan gaul hingga sebati. Goreng dalam minyak sayuran, hidangkan dengan krim masam.

Untuk 1 kg ubi, ambil 2 biji telur, 3 sudu besar tepung.

Pilaf dengan artichoke Yerusalem. Potong ayam menjadi kepingan kecil, goreng minyak hingga separuh masak. Bawang yang dihiris hendaklah digoreng hingga telus, masukkan parut artichoke Yerusalem pada parut kasar dan goreng bersama selama 3-5 minit. Kemudian masukkan beras yang telah dibasuh dan goreng, kacau terus, hingga kekuningan. Masukkan ayam, tutup dengan air sehingga nasi ditutup dengan air 2-3 cm, masukkan daun salam, garam dan masak sehingga air menguap dalam bekas yang tertutup rapat.

Untuk 700 g daging ayam, 300 g beras, 400 g artichoke Yerusalem, 2 bawang, 100 g minyak sayur, 2 daun salam, garam secukup rasa.

Kompot artichoke Yerusalem. Bilas ubi artichoke Yerusalem, potong dan keringkan di tempat teduh. Untuk menyediakan kompot, anda memerlukan 3 sudu besar ubi kering, tuangkan 1 liter air, rebus dan minum tanpa menambahkan gula.

Kopi diet. Potong ubi ke dalam kepingan setebal 0,2-0,3 cm, panggang di dalam ketuhar, kisar dalam penggiling kopi dan gunakan sebagai kopi segera.

Pengetinan artichoke Yerusalem. Masukkan ubi dan bawang putih artichoke Yerusalem yang dikupas ke dalam balang kaca, tuangkan dengan larutan cuka berair (50 g per 1 liter benda kerja). Sterilkan dan tutup.

Artichoke Yerusalem kering. Bilas ubi sehingga bersih, potong dan keringkan di dalam ketuhar pada suhu 70 ° C. Artichoke Yerusalem kering harus disimpan dalam beg linen. Makan dengan susu, teh, kopi, tambahkan ke kompot semasa memasak.

Umbi artichoke Yerusalem dapat dilindungi kering pada suhu bilik.