Arkib forum

Untuk mengeja perkataan dalam ayat dengan betul, pertama anda perlu menentukan bahagian ucapan yang mana perkataan itu.

Goreng atau digoreng?

Betul

Goreng, goreng, goreng - jika menurut konteks ayat kita dapat mengatakan bahawa kata itu adalah definisi untuk kata benda, maka kita mempunyai kata sifat yang menjawab pertanyaan “apa? apa? jenis apa?". Dalam kes ini, perkataan mendefinisikan tanda sesuatu.
Kentang goreng memang sedap.
Anda memesan kentang goreng, cendawan dan keju.
Ikan mas goreng disajikan dengan krim masam.
Saya mahukan telur goreng.

Goreng, goreng, goreng - jika perkataan itu digunakan dalam ayat bersama dengan kata keterangan (bergantung) yang memberikan kata kerja, maka kita mempunyai peserta yang ditulis dengan dua "n". Kata menentukan hasil tindakan pada sesuatu dan penekanan ayat jatuh tepat pada tindakan. Ketergantungan kata dapat ditentukan oleh koma dalam ayat.
Kentang goreng dengan cendawan.
Telur goreng minyak.
Ini adalah ikan yang digoreng dalam kuali khas.
Inilah ikan mas yang digoreng menggunakan teknologi khas.

Untuk memahami perbezaan ejaan, anda perlu membandingkan mesej utama ayat-ayat ini.
Kentang goreng dengan cendawan - memberitahu kita bahawa hidangan yang disebut "Kentang Goreng" disajikan di atas meja atau dimakan dengan cendawan.
Kentang goreng dengan cendawan - memberitahu kita bahawa kentang digoreng dengan cendawan.

Ikan mas goreng dengan krim masam - hidangan "Ikan mas goreng" disajikan dengan krim masam.
Ikan mas goreng - ikan mas telah digoreng.

Telur Goreng dengan Bawang dan Herba - Hidangan Telur Goreng dihidangkan bersama bawang dan herba.
Telur digoreng dengan bawang dan herba - Telur digoreng dengan bawang dan herba.

Goreng atau digoreng?

Sekiranya kata kerja sempurna, keadaannya sedikit berbeza. Bentuk sempurna "goreng" hanya dapat membentuk peserta, bukan kata sifat. Ia selalu ditulis dengan akhiran “–enn”. Kata sifat hanya boleh dilakukan dengan penolakan "tidak" dan, dengan itu, akhiran "-en" (tidak digoreng).

Betul

Goreng - bentuk kata kerja yang sempurna, selalu ditulis dengan hanya dua "n", kerana itu adalah participle.
Daging goreng.
Bahagian daging lembu, pukul dan goreng dalam serbuk roti.
Kentang goreng.

Sedikit humor

"Lihat, kita menggoreng kentang. Ternyata kami mempunyai "kentang goreng", dengan satu "n", pesanan. Kes lain: kami menggoreng kentang dan memutuskan untuk menambah cendawan di dalamnya untuk rasa. Kemudian kita mempunyai kata bergantung dan ternyata "kentang goreng dengan cendawan", dengan dua "n", tetapi semuanya nampak logik. Atau mungkin berlaku ketika kita menggoreng kentang, meletakkannya di atas pinggan dan memutuskan untuk menambah cendawan. Ternyata "kentang goreng dengan cendawan", dan di sini sekali lagi satu "n". Anda lihat, semuanya bergantung pada saat anda menambahkan cendawan. " ©

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan kiri Ctrl + Enter.

Minyak apa yang tidak begitu berbahaya untuk menggoreng

Goreng tidak digalakkan oleh pakar pemakanan. "Mail.Ru Health" memberitahu apa yang harus dilakukan supaya tidak begitu berbahaya.

Apa yang sangat dahsyat yang berlaku semasa menggoreng sehingga sejuk menggigit tulang belakang doktor? Suhu tinggi dalam minyak dan lemak menghasilkan sebatian berbahaya yang menyumbang kepada perkembangan barah.

Kuali dipanaskan di atas dapur hingga 300 ° C. Apabila anda menggoreng kentang atau pancake hingga kerak gelap, akrilamida terbentuk pada suhu 120 darjah - karsinogen yang juga terdapat dalam asap tembakau. Analisis kajian menunjukkan kaitannya dengan risiko barah ginjal, endometrium dan ovari. Daging goreng berbau sedap berkat PAH - hidrokarbon aromatik polisiklik. Organisasi Kesihatan Sedunia mengklasifikasikan mereka sebagai karsinogen, walaupun masih belum cukup data mengenai peran mereka terhadap risiko terkena barah..

Dalam rantai makanan segera, lemak trans sering digunakan untuk menggoreng untuk mencapai kerak emas nugget atau pai - komponen ini bertanggungjawab untuk perkembangan diabetes dan penyakit koronari. Makanan goreng lebih tinggi kalori. Dalam bahagian seratus gram zucchini kukus - 24 kkal, dalam goreng yang sama - sudah 88. Tetapi jika anda masih memutuskan untuk memanjakan diri dengan ayam goreng atau cincang, di mana minyak lebih baik digoreng?

Goreng supaya minyak tidak merokok

Kemunculan asap adalah isyarat bahawa minyak telah mula mengoksidasi, dan karsinogen muncul di dalamnya. Makanan seperti itu tidak hanya berbahaya untuk dimakan - malah berbahaya bahkan di sebelah kuali yang merokok.

Setiap minyak mempunyai "titik kritikal" tersendiri. Minyak yang tidak disempurnakan "cepat habis" - minyak bunga matahari dengan aroma biji dan minyak biji rami telah menyerah pada suhu 107 ° C - mereka mula berbuih dan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Zaitun - pada 190. Ini disebabkan oleh pengoksidaan asid lemak tak jenuh ganda - Omega-3 dan Omega-6, yang terdapat di dalamnya. Minyak ini berguna mentah untuk pembalut salad..

Untuk menggoreng, minyak halus atau minyak tropika sesuai - mereka mempunyai lemak teroksidasi yang kurang mudah, sehingga tahan suhu tinggi.

Minyak apa yang hendak digoreng?

Zaitun halus

Diet Mediterranean, yang mengurangkan risiko diabetes jenis 2, penyakit jantung dan pelbagai jenis barah, berdasarkan pengambilan minyak zaitun. Orang Mediterranean tidak hanya menyukai minyak mentah, tetapi juga minyak halus - ia dapat menahan pemanasan hingga 200 ° C.

Bunga matahari yang halus

Ia mengandungi hampir tidak ada asid lemak Omega-3 yang sensitif terhadap haba - komponen yang tidak diingini tidak muncul hingga 232 darjah.

Minyak rapeseed halus

Minyak rapeseed serupa dalam komposisi dengan minyak zaitun. Ia popular di Eropah, terutamanya di Finland. Mereka mula menanam rapese di sana pada tahun 70an semasa permulaan projek peningkatan kesihatan Karelia Utara. Zaitun tidak tumbuh di negara ini, jadi mereka memilihnya. Titik asap sama dengan bunga matahari.

minyak sawit

Adalah biasa untuk menakut-nakuti dengan minyak sawit, tetapi ini adalah pilihan terbaik untuk menggoreng. Minyak sawit adalah 50% asid lemak jenuh tahan panas dan tidak merokok walaupun pada suhu di atas 230 ° C, oleh itu tidak membentuk bahan karsinogenik walaupun digoreng.

Mentega cair

Mentega merokok sudah mencapai 160 darjah. Gula dan protein yang membuatnya menjadi hitam di dalam kuali. Ghee lebih stabil. Semasa memanaskan badan, komponen ini dikeluarkan bersama dengan vitamin. Dari sudut kegunaan, ini adalah minyak yang paling tidak berharga, tetapi ia mula merokok hanya pada 205.

Minyak Alpukat yang Disempurnakan

Minyak alpukat hanya mengandungi 10% asid lemak tak jenuh ganda, jadi ia sesuai untuk menggoreng dengan api terbuka - ia mula membakar hanya selepas suhu 270 ° C. Tetapi mencarinya di kedai tidak begitu mudah, jadi minyak jagung akan berjaya..

Apa yang lebih baik jangan menggoreng

Elakkan menggoreng dalam minyak yang tidak dimurnikan seperti biji rami dan bunga matahari. Gunakan mentega secara sederhana - tidak terlalu panas - ini adalah pendekatan yang digunakan dalam masakan Perancis. Ingatlah bahawa ketika menggoreng lemak haiwan, termasuk lemak babi, makanan menyerap kolesterol dari mereka.

Goreng tetap tidak sihat

Minyak yang stabil sekalipun tidak boleh terlalu panas. Cuba beli pinggan mangkuk seramik dengan bahagian bawah tebal, kurangkan masa menggoreng - semakin lama makanan terbakar, semakin banyak bahan berbahaya yang terbentuk di dalamnya. Lebih baik dibakar dalam kerajang - tidak diperlukan minyak, jus dirembeskan, yang melindungi makanan, sehingga jumlah bahan karsinogenik lebih sedikit. Mendidih, mengukus dan memar adalah optimum untuk kesihatan.

Baca juga

Sekiranya anda melihat kesalahan dalam teks berita, silakan pilih dan tekan Ctrl + Enter

Panggang atau goreng, seperti dieja dengan betul?

Dalam bahasa Rusia, terdapat dua kata: kata sifat "goreng" dan kata sifat "goreng".

Pilihan dalam menulisnya akan menentukan konteksnya. Untuk memahami kapan kata "goreng" dieja dengan satu huruf "n", dan ketika "digoreng" - dengan "nn", kita menentukan bahagian ucapan yang menjadi bagian dari leksem yang kita minati.

Sebahagian daripada ucapan "goreng"

  • ikan mas goreng, kentang goreng, telur goreng;
  • ikan mas panas dalam minyak, kentang panas dalam kuali, telur panas pada waktu pagi.

Kata asalnya, ibu bapa mereka, adalah kata kerja yang tidak sempurna (apa yang harus dilakukan?) "Goreng." Dari itu, kata sifat "goreng" dibentuk dengan akhiran -en-, seperti kata serupa:

  • mengasah - pahat;
  • beku - ais krim beku;
  • untuk memotong - dipotong;
  • lesu - lesu.

Kata adjektif yang terbentuk dari kata kerja tidak sempurna tidak awalan dengan akhiran -en / -ёn telah kehilangan ciri kata kerja mereka: mereka tidak menunjukkan tindakan, tidak mempunyai kategori tegang dan jenis tatabahasa.

Kata sifat "goreng" menunjukkan ciri objek dan menjawab soalan: yang?

Kemunculan awalan tidak mengubah ejaan kata sifat dengan satu huruf "n" dalam akhiran -en-:

  • pisau yang tidak tepat;
  • ikan tidak dimasak;
  • padang rumput yang tidak ditanam;
  • daging kendur.

Mengeja perkataan "goreng"

Kata sifat verbal bukan awalan seperti itu harus dibezakan dari kata sifat yang serupa, yang ditulis dengan "nn". Mari bandingkan:

  • pisau titik - pisau titik oleh tuan;
  • padang rumput yang dipotong - padang rumput yang dipotong pada waktu pagi;
  • daging yang disembuhkan - daging yang disembuhkan di loteng.

Sebaik sahaja kata-kata bersandar muncul, "panas" menjadi bentuk kata kerja - partive past participle. Ia menunjukkan tanda tindakan suatu objek.

Dengan ikan mas (apa yang anda buat?) Carp digoreng dengan minyak.

Anda melihat betapa mudahnya mengganti participle dengan kata kerja tegang masa lalu. Ini bermaksud bahawa dalam konteks ini, kata "goreng" adalah bentuk kata kerja - partisipan dalam bentuk lengkap, yang, seperti yang anda ketahui, ditulis dengan akhiran -enn- berbeza dengan kata sifat satu-akar.

Goreng atau digoreng?

Perkataan "goreng" dan "goreng" sangat umum: dalam resipi, di menu restoran, pada tanda harga di kedai dan kafe. Dalam banyak kes, di mana "goreng" harus ditulis, kita melihat "goreng", dan sebaliknya. Cara mengeja dengan betul?

Goreng atau digoreng

Sekiranya dalam ayat atau frasa, kata "panas" tidak mempunyai kata bergantung, maka ditulis dengan satu huruf -н-. Contohnya: angsa panggang, cendawan panggang, ayam panggang.

Sekiranya perkataan "goreng" mempunyai kata ketergantungan, maka dieja dengan -НН-. Contohnya: kentang goreng dengan cendawan. Di sini kita boleh mengemukakan soalan: goreng dengan apa? Jawapan: dengan cendawan. "Dengan cendawan" adalah kata-kata yang bergantung.

Harus diingat bahawa pertanyaan itu diajukan tepat dari kata "goreng". Contohnya, dalam frasa "kentang muda panas", soalan itu diajukan dari perkataan "kentang". Kentang jenis apa? Muda. Oleh itu, "muda" merujuk kepada kata "kentang" dan bukan pada kata "goreng". Itulah sebabnya terdapat satu huruf -n-.

Mengeja dengan betul

Kedua-dua ejaan itu betul, tetapi dalam beberapa kes, perkataan itu ditulis "panas", dan yang lain - "panas". Untuk memilih pilihan yang sesuai, anda perlu menentukan apakah kata "goreng" mempunyai kata bergantung. Untuk melakukan ini, cuba ajukan soalan:

  • sebagai?
  • dengan apa?
  • pada apa?
  • Di mana? Dan lain-lain.

Sekiranya ada jawapan (dalam mentega, dalam krim masam, dengan bawang, di atas bara, dalam kuali besi tuang), maka perkataan bergantung telah dijumpai, dan kami memilih pilihan "Goreng". Sekiranya tidak ada kata bergantung, maka kita menulis "panas".

Untuk menerapkan peraturan tatabahasa untuk mengeja perkataan "goreng" atau "goreng", anda perlu menentukan bahagian ucapannya.

Bahagian ucapan perkataan HEAT

Fried adalah kata sifat verbal yang menunjukkan sifat sesuatu item. Kata sifat verbal hanya terbentuk daripada kata kerja tidak sempurna yang tidak berimbuhan awalan. Kata "fry" hanya seperti kata kerja: tidak mempunyai awalan, dan ia menjawab soalan "apa yang harus dilakukan?" Kata adjektif tidak mempunyai kata bergantung..

Peraturan itu mengatakan: kata sifat verbal yang terbentuk dengan akhiran -EN - (- EN) dan -AN- ditulis dengan satu huruf -н-. Contohnya: dipanggang, ditempa, dikukus, digergaji, dipusingkan.

Kata adjektif seperti itu mungkin mempunyai awalan bukan-. Walau bagaimanapun, mereka juga ditulis dengan satu -n- (tidak dibakar).

Contoh ayat

  1. Restoran tepi pantai selalu mempunyai banyak pilihan panas segar.
  2. Ayam panas, ayam panas, berjalan-jalan di jalan.
  3. Saya biasanya makan telur goreng dan roti dan mentega untuk sarapan..
  4. Sayuran dan herba adalah lauk terbaik untuk daging panggang.

Bahagian pertuturan perkataan

Fried adalah participle yang tidak sempurna yang terbentuk dari kata kerja "fry". Perbezaan utama dari kata sifat "goreng" adalah bahawa peserta mempunyai kata-kata yang bergantung. Dalam peserta yang tidak sempurna dengan kata-kata yang bergantung, -НН- ditulis. Contohnya: zucchini digoreng dengan bawang, karen krisan digoreng dengan krim masam.

Kadang kala frasa partisipatif muncul setelah kata ditakrifkan dan dipisahkan dengan koma. Dalam pergantian peserta, selalu ada kata-kata yang bergantung kepada peserta. Contohnya: roti goreng mentega.

Contoh ayat

  1. Hari ini untuk makan malam akan ada kentang goreng dengan cendawan dan bawang.
  2. Daging yang digoreng di atas arang ternyata lembut dan enak.
  3. Saya lebih suka cendawan digoreng dengan bawang.
  4. Ayam goreng untuk makan malam sudah sejuk dan terletak di dalam peti sejuk.

Goreng atau digoreng

Bagaimana mengeja perkataan ini dengan betul? Jawapan: hanya "goreng".

Penyunting teks MS Word bersetuju dengan pilihan ini. Perkataan "goreng" akan digarisbawahi sebagai kesalahan.

Peraturannya

Kata "goreng" berasal dari kata kerja "goreng", yang menjawab pertanyaan "apa yang harus dilakukan?", Oleh itu ia mempunyai bentuk yang sempurna. Hanya peserta yang terbentuk daripada kata kerja sempurna. Mereka boleh mempunyai akhiran -enn-, -ann-. Contohnya: DIJALANKAN, DIBETULKAN, BACA.

Begitu juga, partisipan serupa terbentuk, terbentuk dari kata kerja dengan awalan:

  • goreng - panggang;
  • goreng - KEBAKARAN;
  • terlalu masak - terlalu masak;
  • kurang masak - kurang matang.

Dalam kes ini, kata "unzare" ditulis dengan satu -n-, kerana kata sifat adalah kata sifat. Dengan kata kerja "goreng", partikel "tidak" ditulis secara berasingan: jangan goreng.

Contoh penggunaan

  1. Dagingnya disajikan dengan sayur-sayuran goreng: zucchini, terung, tomato.
  2. Potongan kentang digoreng hingga garing.
  3. Masukkan champignon pra-goreng ke dalam sup.
  4. Roti cutlet lebih sedap daripada dikukus.

Kesimpulannya

Oleh itu, kita dapat membuat kesimpulan. Sekiranya ada kata-kata yang bergantung, maka kita mempunyai sakramen, jadi kita harus menulis "berapi". Kata bergantung didefinisikan menggunakan soalan: "goreng dengan apa?", "Goreng bagaimana?", "Goreng apa?" dan seumpamanya.

Sekiranya tidak ada kata bergantung, maka ini adalah kata sifat verbal, jadi anda perlu menulis "panas".

Sekiranya terdapat awalan, maka kita selalu menulis dengan -НН- (goreng, goreng, overfried, dll.).

Terangkan mengapa: kentang goreng (ditulis selepas 1 n), dan kentang goreng dalam minyak (ditulis selepas 2 n)?

Jawapan

  • Komen (5)
  • Pelanggaran bendera

Jawapan

Lihat, kita menggoreng kentang. Ternyata kami mempunyai "kentang goreng", dengan satu "n", pesanan. Kes lain: kami menggoreng kentang dan memutuskan untuk menambahkan minyak ke dalamnya untuk rasa. Kemudian kita mempunyai kata bergantung dan ternyata "kentang goreng dalam mentega", dengan dua "n", tetapi semuanya nampak logik.

Atau mungkin ada kes ketika kita menggoreng kentang, meletakkannya di atas pinggan dan memutuskan untuk menambah minyak. Ternyata "kentang goreng dengan mentega", dan di sini sekali lagi satu "n". Adakah anda faham? Itu semua bergantung pada masa anda menambahkan minyak..

Cara yang betul: digoreng atau digoreng

Ejaan yang betul bergantung pada bahagian ucapan yang ada di hadapan anda..

Dalam bahasa Rusia, ada kata sifat goreng dan partisip goreng.

Direktori RAS yang diedit oleh V. V. Lopatin "Peraturan Ejaan dan Tanda Baca Rusia" menunjukkan Double n dan satu n dalam akhiran partif pasif dari kata sifat tegang dan berkaitan yang lalu, bahawa kata sifat terbentuk dari kata kerja yang menggunakan akhiran -en- (-en) dan -an- dieja dengan satu huruf n: daging goreng, buah berangan goreng, bau goreng. Tetapi dalam partisipatif pasif dari masa lalu, ketegangan n berlipat ganda: ikan digoreng dalam minyak, cendawan digoreng dengan bawang, daging digoreng di atas bara.

Adakah biasanya digoreng atau digoreng untuk membantu mengenal pasti peserta? kata bergantung atau penjelasan yang menunjukkan proses, tindakan.

Mereka boleh menjawab soalan bagaimana? dengan apa? pada apa? Di mana? bila? yang lain. Contohnya: baunya seperti goreng (kapan?) Ikan satu jam yang lalu, goreng (pada apa?) Kentang dalam minyak, goreng (di mana?) Pike bertengger di kuali.

Kadang kala konteksnya mengubah ejaan sepenuhnya. Sebagai contoh Gramota.ru: soalan No. 284443, terdapat perbezaan semantik yang signifikan antara kentang goreng dengan cendawan dan kentang goreng dengan cendawan: yang penting ialah pada saat jamur ditambahkan. Dalam kes pertama - ketika menghidangkan, iaitu, tidak ada kata bergantung dan ini adalah kata sifat dengan satu n, dan yang kedua - semasa memasak, dan yang digoreng berubah menjadi participle dengan konsonan berganda.

Goreng dalam minyak atau lemak babi

Nah, siapa di antara kita yang tidak menyukai potongan daging atau daging segar di tulang rusuk. Untuk menjadikannya enak dan berair, teknik masakan seperti menggoreng digunakan. Walau bagaimanapun, terdapat dua jenis menggoreng: dalam kuali dan di atas api terbuka. Dalam artikel ini, kita akan menggoreng dengan menggoreng..

Menggoreng dalam kuali hanya baik jika produk yang diproses tidak membakar dan tidak sedap. Ini dapat dicapai dengan menggunakan minyak atau lemak babi. Sekarang mari kita lihat bagaimana perbezaannya..

Minyak yang digunakan untuk menggoreng biasanya berasal dari sayur. Ini termasuk: bunga matahari, jagung, zaitun, kacang tanah dan minyak biji kapas. Salom juga dipanggil minyak haiwan. Ini termasuk: lemak babi, lemak domba, dan lemak lain yang tidak biasa.

Untuk menggoreng makanan dengan minyak, anda perlu berhati-hati bahawa jumlah minyak yang digunakan sesuai dengan satu hidangan produk. Keperluan ini selaras dengan keselamatan persekitaran seseorang. Minyak yang diambil dalam jumlah yang melebihi jumlah yang diperlukan selama penggunaan berikutnya, seperti yang anda duga, dipanaskan kembali, akibatnya reaksi kimia yang disebut polimerisasi bermula, dan minyak yang dikenakan menjadi minyak pengeringan. Tetapi tidak ada yang akan bersetuju untuk makan minyak pengeringan. Kekayaan minyak yang sama berlaku untuk memasak goreng..

Bagi jenis minyak, yang paling murah adalah, seperti yang anda sangka, minyak bunga matahari biasa. Walau bagaimanapun, agar produk yang dimasak di atasnya bermanfaat bagi tubuh, minyak mesti mempunyai ciri-ciri berikut:

  • Keramahan persekitaran. Tiada logam berat.
  • Tidak boleh mengandungi air.
  • Tanpa bau.

Sekarang mari kita lihat semua keperluan ini dengan lebih terperinci..

Oleh kerana ladang bunga matahari terletak berhampiran jalan raya, minyak dalam biji kaya dengan logam berat seperti plumbum, kadmium, strontium. Ini disebabkan oleh fakta bahawa gas ekzos kenderaan yang lewat kaya dengan semua sebatian ini. Bunga matahari, secara semula jadi, masuk ke dalam baldi air pada siang hari. Dan bahan-bahan yang masuk ke dalam tanah dari gas buang secara automatik dimasukkan ke dalam minyak yang diperoleh dari bunga matahari tersebut. Satu-satunya cara untuk mengelakkan penggunaan logam ini adalah dengan membeli mentega halus..

Dari segi kelembapan, minyak yang baru diperah kaya dengan air. Akibat menggoreng minyak seperti itu, luka bakar mungkin disebabkan oleh "penembakan" minyak. Agar tidak menembak sedikit, ia mesti dipisahkan sepenuhnya dari air.

Bau. Seperti yang anda ketahui, minyak yang baru diperah mempunyai aroma bunga matahari yang khas. Bergantung pada kepelbagaian, masa pengumpulan dan kelembapan udara, bau mungkin berbeza-beza. Semasa menggoreng, komponen aromatik mengalami kehancuran, dan produk yang digoreng dalam minyak sedemikian memperoleh aroma yang sangat tidak menyenangkan..

Oleh itu, pilihan minyak terbaik untuk menggoreng adalah minyak halus, dehidrasi dan bau. Pakar, misalnya, menasihatkan penggunaan minyak yang mempunyai beberapa tahap pemurnian. Lebih baik tujuh. Produk yang diperoleh dengan menggoreng minyak seperti itu mempunyai bau yang pelik..

Minyak lain juga bagus untuk menggoreng. Satu-satunya syarat penggunaannya adalah keperluan untuk tidak terlalu panas..

Untuk menggoreng lemak babi, penggunaannya memberi kesan yang baik pada tubuh hanya jika tidak terlalu panas. Apabila terlalu panas, sebatian karsinogenik terbentuk. Oleh itu, untuk hidup bahagia selamanya, anda perlu menggoreng tanpa melebihi kadar yang dibenarkan, baik untuk minyak dan lemak babi..

Sifat berguna makanan yang dimasak dalam minyak atau lemak babi

Sebagai hasil penggorengan, produk memperoleh bukan hanya aroma yang menyenangkan, tetapi juga rasa dan kualiti pemakanannya bertambah baik. Oleh kerana itu, tubuh lebih mudah menyerap. Komponennya lebih mudah diintegrasikan ke dalam struktur umum tubuh manusia, oleh kerana itu, orang yang makan makanan goreng mempunyai penampilan yang lebih sihat berbanding dengan mereka yang memakannya hanya mentah..

Sifat berbahaya makanan yang dimasak dalam minyak atau lemak babi

Bagi banyak penyakit saluran gastrointestinal, dan juga penyakit sistem kardiovaskular, penggunaan goreng dikontraindikasikan dengan ketat..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa makanan yang telah digoreng yang melanggar kehendak perkara di atas dapat memprovokasi bisul perut, divertikulitis dan juga barah. Selain itu, lemak yang digunakan untuk menggoreng memiliki peningkatan jumlah kolesterol, yang dapat menyebabkan penyumbatan pada saluran darah yang disebut aterosklerosis..

Terangkan mengapa: kentang goreng (ditulis selepas 1 n), dan kentang goreng dalam minyak (ditulis selepas 2 n)?

Jawapan

  • Komen (5)
  • Pelanggaran bendera

Jawapan

Lihat, kita menggoreng kentang. Ternyata kami mempunyai "kentang goreng", dengan satu "n", pesanan. Kes lain: kami menggoreng kentang dan memutuskan untuk menambahkan minyak ke dalamnya untuk rasa. Kemudian kita mempunyai kata bergantung dan ternyata "kentang goreng dalam mentega", dengan dua "n", tetapi semuanya nampak logik.

Atau mungkin ada kes ketika kita menggoreng kentang, meletakkannya di atas pinggan dan memutuskan untuk menambah minyak. Ternyata "kentang goreng dengan mentega", dan di sini sekali lagi satu "n". Adakah anda faham? Itu semua bergantung pada masa anda menambahkan minyak..

Cara menggoreng daging yang paling sedap

Daging yang sedap adalah daging goreng. Bagi kebanyakan orang, jika tidak semua pemakan daging, ini adalah aksioma. Tetapi agar tidak menjadi teori yang memerlukan bukti, daging mesti dapat menggoreng dengan betul

Daging goreng: apa yang perlu diambil kira

Berikut adalah daging yang tidak perlu digoreng: kaki, bilah bahu, leher. Sebilangan besar jisim mereka adalah otot yang berkembang dengan baik dan tisu penghubung yang sukar. Adalah mungkin untuk melembutkannya, tetapi hanya dengan reneh yang lama di atas api yang rendah - bukan ketika menggoreng.

DAN berikut adalah bahagian bangkai yang boleh anda goreng: tenderloin, edge, sirloin. Mereka mudah dikenali oleh serat otot halus mereka. Di belakang tenderloin bangkai adalah fillet, dan ini adalah bahagian yang paling lembut - tidak ada yang lebih baik untuk menggoreng. Tenderloin dan sirloin memerlukan sikap yang berbeda pada diri mereka sendiri, kerana secara anatomi, sirloin adalah bahagian pelana di bawah tulang rusuk, dan sirloin adalah bahagian paha, yang masih memiliki beban. Oleh itu, tenderloin lebih lembut.

Sebagai tambahan kepada ciri anatomi, faktor lain mempengaruhi kualiti daging goreng. Pertama, usia haiwan. Semakin muda, semakin lembut dagingnya. Kedua, kuantiti dan kualiti lemak otot. Profesional mendefinisikan sifat ini sebagai "marbling daging". Semasa rawatan haba, lemak intramuskular memisahkan serat otot dan menghalangnya mengecut, yang bermaksud bahawa bahagian daging tidak kering; selain itu, lemaknya cair dan memberi kesegaran pada daging.

Jenis daging yang berbeza disediakan dengan cara yang berbeza. Cara termudah untuk menggoreng daging babi adalah bahawa ia selalu mempunyai cukup lemak intramuskular dan, walaupun dilakukan dengan baik, tidak pernah kering. Yang paling sukar adalah daging lembu.

Cara menggoreng stik

Beli potongan stik yang bagus dari bahagian lembut bangkai, lebih baik fillet. Bukan dari daging segar, tetapi dari usia yang betul. Menghiris - hanya di seberang bijirin. Sekeping lemak di atas daging - tidak lebih daripada 6 mm. Orang Amerika percaya bahawa stik setebal 3 hingga 6 cm. Sebelum menggoreng, keringkan dengan teliti.

Ketekunan stik

Tahap kelancaran stik dapat ditentukan dengan cara yang berbeza. Cara paling mudah dan boleh dipercayai ialah menggunakan termometer daging khas. Tenggelamkannya di tengah-tengah bahagian daging, di bahagian paling tebal, dan buat kesimpulan:

  • 55 ° C - jarang berlaku, daging dengan darah;
  • 58 ° C - Sederhana jarang, sederhana jarang dengan darah;
  • 61-65 ° C - daging sederhana dan sederhana, daging masak sederhana;
  • Dari 70 ° C - daging yang dibuat dengan baik dan sangat baik.

Kaedah menggoreng stik

Goreng dalam kuali kering. Panaskan kuali kering dengan baik. Sikat sedikit stik dengan minyak sayuran, lebih baik minyak zaitun. Jangan tuangkan minyak ke dalam kuali! Goreng stik terlebih dahulu di satu sisi selama 20 saat, kemudian di sisi lain, sehingga serat daging "tutup" dan semua jus tetap di dalamnya. Kemudian kurangkan api hingga sederhana dan terus goreng. Mustahil untuk memberitahu masa yang tepat - tetapi tidak lebih dari 15 minit, jika tidak, daging akan berubah menjadi lilin. Stik pekat sederhana mencapai keadaan masak sederhana dalam kira-kira 10 minit. Letakkan stik yang sudah siap di atas pinggan hangat, tutup dengan kerajang dan biarkan selama 3-4 minit sehingga semua jus diedarkan ke atas kepingan.

Stik juga boleh digoreng dengan minyak. Ini dipanggil "tumis". Dalam kuali, sejumlah kecil minyak, minyak zaitun atau campuran zaitun dan mentega dalam bahagian yang sama dipanaskan dengan kuat (dan pertama zaitun dipanaskan, dan kemudian mentega ditambahkan ke dalamnya). Musim stik dengan garam dan lada tanah baru dan panggang selama 5 minit. Sebelum disajikan, mereka disimpan selama 3-4 minit di atas pinggan yang dipanaskan. Sediakan sos dari jus yang telah mengalir ke dalam kuali.

Dalam masakan Perancis, daging digoreng dalam mentega. Pertama, panaskan kuali. Kemudian, sudah di permukaan yang dipanaskan, masukkan mentega, maka tidak terlalu panas dan tidak terbakar. Daging boleh digoreng ketika minyak cukup panas. Adalah baik untuk menambahkan bumbu dan rempah ke dalam minyak sehingga berubah menjadi minyak pedas wangi. Domba - bawang putih, daging lembu - thyme. Daging digoreng dengan cepat, selama 10-15 saat, di kedua-dua belah pihak. Dan kemudian, terus menggoreng, aktifkan menuangkan minyak dari kuali. Minyak tidak mempunyai masa untuk membakar, dan dagingnya jenuh dengan minyak dan bau perasa. Seperti dalam kes lain, setelah memasak, daging dibiarkan "berehat" selama 3-4 minit.

Cara menggoreng daging dengan betul

Secara teknikal, coklat juga digoreng, tetapi hasilnya bukan hidangan penuh, tetapi daging, siap untuk dibakar atau direbus. Rasa daging coklat lebih kaya, aromanya lebih kompleks, dan daging lembu panggang kelihatan lebih cantik. Biarkan daging kering dengan baik sehingga wap yang dihasilkan tidak menurunkan suhu menggoreng. Kemudian panaskan kuali, periuk atau panggangan dengan kuat. Jangan masukkan terlalu banyak daging ke dalam kuali. Ia hanya akan merebus jusnya sendiri. Daging panggang dalam bahagian kecil, letakkan masing-masing di atas pinggan.

Jus yang dikeluarkan semasa perang adalah perkara yang sangat berharga. Sekiranya anda menambahkannya ke dalam rebusan, ia akan menjadi sangat sedap..

Soalan yang berasingan: kekuatan api. Semasa melecet, api harus sedikit lebih tinggi daripada rata-rata, daging harus mendesis, tetapi tidak boleh dibakar. Ia digoreng rata hingga kerak keperangan..

Cara cina memasak daging goreng

Tidak ada yang lebih demokratik daripada apa yang disebut penggorengan Cina. Cari kuali yang besar. Sebaik-baiknya, wajan, kuali Cina. Tidak ada kuali - anda boleh menggunakan yang biasa dengan lapisan tidak melekat, cukup besar dan dengan sisi tinggi untuk pencampuran yang lebih mudah. Rahsia itu bukan pada peralatan, tetapi dalam penyediaan awal bahan. Semua produk mesti dikeringkan, dan kemudian dipotong menjadi kepingan bersaiz sederhana kurang lebih dengan ukuran yang sama.

Teknik asasnya mudah. Pertama, minyak sayuran dipanaskan dalam kuali. Kemudian perasa dan rempah-rempah ditambahkan ke dalamnya (bawang putih cincang halus, bintang adas manis, potongan kayu manis Cina, dan lain-lain), digoreng selama 30 saat. Ini cukup untuk aroma mereka terungkap sebanyak mungkin, dan minyak mempunyai masa untuk menyerap.

Kemudian cepat-cepat tuangkan sos ke dalam kuali. Orang Cina menggunakan soya, orang Thai menggunakan ikan dan tiram, orang Malaysia menggunakan kejap-mani, sejenis kacang soya dengan rasa manis dan kaya. Apabila campuran minyak dan sos mendidih - dan mendidih seketika, masukkan sisa bahan ke dalam kuali, secara bergantian atau bersama-sama, bergantung pada sama ada anda perlu memasak sesuatu lebih lama. Keseluruhan rawatan haba mengambil masa 7-10 minit.

Pilihan hidangan

Anda perlu menggoreng daging dalam kuali, memasak menggunakan kaedah "tumis" - dalam periuk. Dinding tinggi dan kawasan kecil bahagian bawah periuk membolehkan anda mengekalkan suhu setinggi mungkin di sekitar produk, tepu dengan wap minyak.

Kadang-kadang walaupun koki profesional sukar bekerja dengan kuali keluli tahan karat - semuanya membakar mereka. Untuk mengelakkan ini berlaku, biarkan sesuatu terbakar di atasnya, kemudian gosok lapisan yang terbakar dan basuh bahagian bawahnya. Kuali akan berperilaku dengan cara yang sama sekali berbeza: memasak apel potong dadu sekalipun boleh dilakukan sehingga bahagian luarnya akan mempunyai kerak goreng, dan bahagian dalamnya tidak akan berubah menjadi kentang tumbuk.