11 makanan berlemak untuk membantu menurunkan berat badan

Kedengarannya paradoks, tetapi lemak akan membantu mengurangkan berat badan anda..

"Keju kotej rendah lemak, oatmeal dalam air, sayur-sayuran segar, roti gandum - ini adalah kawan terbaik anda" - pakar pemakanan telah berulang kali bertahun-tahun kepada gadis-gadis yang menginginkan sosok yang ideal. Dan kemudian ternyata: sama sekali tidak perlu menyeksa diri sendiri seperti itu dan menolak makanan kegemaran anda.

Masalahnya ialah lemak yang terkandung dalam makanan berbeza - tepu dan tidak tepu. Yang pertama berbahaya, tetapi hanya dalam kuantiti yang banyak. 20-30 gram lemak tepu tulen setiap hari diperlukan untuk setiap orang.

Lemak tak jenuh bukan sahaja mengandungi bahan berguna, tetapi juga mempercepat metabolisme. Di samping itu, apabila jumlah lemak yang mencukupi dibekalkan dari luar, badan kita tidak membuat simpanannya "untuk hari hujan." Omong-omong, diet keto yang bergaya di antara bintang-bintang dibina tepat pada penggunaan sejumlah besar lemak. Baca lebih lanjut mengenai perkara ini di sini.

Wday.ru mengetahui makanan berlemak mana yang harus dimasukkan ke dalam diet anda untuk menurunkan berat badan.

Bacon dan lemak babi

Hampir 100 peratus lemak haiwan baik untuk sarapan pagi dan makanan ringan. Sudah tentu, semuanya bergantung pada cara anda menggunakannya. Keropok goreng dengan kentang bukanlah pilihan terbaik. Tetapi beberapa keping bacon biasa atau lemak babi asin hanya akan bermanfaat. Omong-omong, produk ini mengandungi vitamin F, yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh, tetapi hanya memperolehnya dari makanan..

Dipercayai bahawa sebilangan kecil keju mengandungi lebih banyak nutrien daripada segelas susu. Asid lemak, protein, kalsium, fosforus, selenium, vitamin B12 yang berguna hanyalah sebahagian kecil dari apa yang akan diserap oleh tubuh dari produk ini. Tetapi jangan berlebihan! Keju, walaupun semua kelebihannya, tinggi kalori. Dan lebih baik menggunakannya, jadi boleh dikatakan, dalam bentuk aslinya, dan tidak menggoreng atau memanggang.

Anak kambing

Ramai orang menganggap daging ini sangat berlemak, jadi mereka takut memasaknya dengan kerap. Tetapi sia-sia! Lagipun, domba mengandungi asid lemak omega-3 dan asid linoleik konjugasi, yang bahkan termasuk dalam pelbagai makanan tambahan penurunan berat badan. Dan daging ini juga mempunyai banyak bekalan vitamin B12. Pakar pemakanan pasti: anak domba lebih sihat daripada daging lembu, yang mana kita diberitahu begitu banyak.

Alpukat

Buah berlemak ini (ya, alpukat bukan sayuran) mengandungi bukan sahaja lemak sihat, tetapi juga hampir tiga lusin vitamin dan mineral. Dan yang paling penting, semua hidangan alpukat, dari guacamole Mexico hingga salad, disediakan dengan mudah, cepat dan tanpa rawatan panas. Ini bermaksud bahawa khasiatnya yang baik dapat dipertahankan seratus peratus..

Babi

Dan lagi, daging merah, yang biasa kita anggap berbahaya. Tetapi para pakar telah membuktikan bahawa ini tidak berlaku. Daging babi mengandungi lemak tak jenuh tunggal (yang sihat). Dan jika anda masih meragui pendapat pakar pemakanan, anda boleh memilih tenderloin tanpa lapisan lemak untuk menyiapkan makan malam yang lazat. Ia pasti akan menjadi enak dan sihat! Tambahan, daging babi tinggi kalium dan zat besi..

Minyak

Mungkin semua orang sudah tahu bahawa minyak zaitun adalah sumber lemak sihat, antioksidan, vitamin, asid. Tetapi, seperti yang mereka katakan, bukan zaitun sahaja... Mentega, misalnya, tidak kurang berguna. Sudah tentu, tidak semestinya makan dalam kilogram, tetapi beberapa sandwic kecil dengannya hanya akan bermanfaat. Dan walaupun dengan diet keto yang sama, disarankan untuk menggunakan ghee ketika menggoreng atau membakar produk apa pun. Biji rami, rami dan bahkan... minyak kelapa tidak kurang berguna.

Keju kotej

Dan lagi - sekerap mungkin! Pertama, lemak susu mengandungi asid linoleat, yang membantu menurunkan berat badan. Dalam keju kotej bebas lemak, tidak ada, dan terdapat lebih sedikit vitamin. Sebagai tambahan, mari kita jujur: keju kotej rendah lemak masih menjijikkan, dan untuk meningkatkan rasa, entah bagaimana syarikat pembuatan sering menambahkan gula dan bahan lain yang tidak berguna di sana..

By the way, agar tidak berlebihan dengan kalori (kami ingin mengurangkan berat badan, bukan menambahnya), lebih baik makan keju kotej dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, dan bukan dengan krim masam dan gula.

Setelah kami dinasihatkan untuk makan hanya protein, percaya bahawa kuning telur mengandungi "kolesterol jahat". Tetapi ternyata bahan ini tidak mempengaruhi tahap kolesterol dalam darah manusia. Tetapi terdapat banyak antioksidan dan lemak yang betul. Oleh itu, jangan ragu untuk membuat salad telur, telur dadar, pancake, dan hanya memakannya rebus - mungkin ini yang paling berguna.

Salmon, trout, mackerel, sardine, herring... Sehingga baru-baru ini, mereka dianggap berbahaya, tetapi kemudian doktor memberi amnesti pada produk ini, dan sekarang mereka menasihati mereka yang ingin kurus dan sihat untuk menambahkannya ke dalam diet mereka. Mereka hanya mengandungi asid lemak omega-3 yang berharga, tetapi juga protein berkualiti tinggi.

Kacang

Pistachio, walnut, almond, kacang pinus, hazelnut... Semuanya sangat membantu untuk memuaskan rasa lapar, dan dianggap sebagai makanan ringan yang ideal. Selain lemak sihat, mereka mengandungi banyak vitamin, termasuk E - "vitamin kecantikan dan awet muda".

Pes kacang

Bukan tanpa alasan bahawa hidangan dengan mentega kacang ditawarkan walaupun di kafe pusat kecergasan. Di sini anda mempunyai lemak berkualiti tinggi, protein yang mudah dicerna, dan zat besi, dan asid folik, dan lebih daripada sedozen vitamin! Inilah tangkapannya: kerana kandungan kalori yang tinggi, anda tidak boleh makan lebih dari satu sudu sehari. Walau bagaimanapun, ini cukup untuk menyebarkan roti, tambah kopi hitam untuk rasa atau hias dengan sedikit pembuka selera..

Lemak dalam produk kharchuvannya

Salah satu komponen sel hidup yang paling penting adalah lemak. Kepekatan tenaga dan daya hidup badan ini membantu bertahan dalam masa sukar dan keadaan semula jadi yang buruk. Lipid dibahagikan kepada dua kumpulan besar: lemak haiwan dan minyak sayuran. Di samping itu, mereka dibahagikan kepada sederhana dan kompleks, ia berbahaya dan berguna..

Ciri umum lemak

Lemak adalah sebatian organik yang bertanggungjawab untuk "dana simpanan" tenaga dalam badan. Lipid membekalkan tubuh dengan asid lemak tak jenuh ganda penting Omega 3 dan Omega 6, arakidonik, linolenik, asid linoleik, yang tidak dihasilkan oleh badan sendiri. Kelas utama lipid: trigliserida, sterol dan fosfolipid.

  1. 1 Trigliserida. Ini termasuk asid lemak tepu dan tak jenuh, yang terdiri daripada gliserol dan tiga rantai karbon. Berikut adalah contoh makanan yang mengandungi banyak:
    Asid lemak tak jenuh - minyak ikan, kacang, biji, bunga matahari, zaitun, minyak jagung, dll. - sangat penting untuk menjaga kesihatan seluruh badan.
    Asid lemak tepu biasanya terdapat dalam makanan haiwan. Contohnya, daging pelbagai haiwan, keju dan susu.
  2. 2 Sterol terdapat di hampir semua tisu haiwan dan tumbuhan. Menurut sumbernya, sterol dapat dibahagikan kepada: zoosterol (dari haiwan), fitosterol (dari tumbuhan), dan mikosterol (dari cendawan). Sterol utama dunia haiwan adalah kolesterol - jenis lemak yang paling popular dan kontroversial untuk tubuh. Ia terdapat dalam daging berlemak, mentega, hati, telur dan makanan tinggi lemak lain. Berkenaan dengan sterol tumbuhan, yang paling biasa adalah sitosterol. Juga, tumbuhan kaya dengan stigmasterol dan brassicasterol. Set sterol ini terdapat dalam minyak kacang soya dan minyak rapeseed..
  3. 3 Fosfolipid. Mereka terdiri daripada gliserol, asid fosforik dan dua rantai karbon. Fosfolipid adalah bahagian penting dalam membran sel. Mereka memberikan sifat plastik membran sel, sementara kolesterol memberikannya kekakuan dan kestabilan. Fosfolipid adalah sumber utama asid fosforik yang diperlukan untuk kehidupan manusia..

Makanan kaya lemak:

Menunjukkan kuantiti anggaran dalam 100 g produk

Cara menambahkan lemak sihat ke dalam diet anda: senarai makanan

Lemak berbahaya dan makanan rendah lemak: apa salahnya

Frank Lipman, pakar pemakanan, pengarang program "Be Well"

Adakah anda tahu orang yang menambah sesudu minyak kelapa ke kopi pagi mereka? Adakah anda tahu mengapa mereka melakukannya? Sekiranya anda memerhatikannya lebih lama, anda akan menyedari bahawa mereka makan lebih sedikit makanan pada waktu bekerja dan hampir tidak memakan makanan berkanji dan gula-gula - mereka diberi tenaga yang mereka perlukan daripada lemak sihat. Makanan apa yang mengandunginya dan bagaimana membezakannya dari lemak tidak sihat?

Sekiranya diet anda rendah lemak, perkayakannya dengan segera. Makanan tanpa lemak dan rendah lemak bukanlah kunci kesihatan dan umur panjang, seperti yang selalu kita fikirkan. Sudah banyak yang ditulis mengenai mengapa lemak menjadi anatema selama hampir setengah abad (sumber kegemaran saya ialah The Big Fat Surprise oleh Nina Teinholz dan The Pioppi Diet oleh Asima Malhotra). Budaya kita telah memanfaatkan sindiran ini dengan tekun mengikuti kebijakan pemerintah dan taipan industri makanan, yang menyebabkan dominasi berbahaya karbohidrat, gula halus, minyak biji dan makanan tiruan dalam diet moden..

Nasib baik, kita secara beransur-ansur mula melihat dengan jelas dan menyedari bahawa lemak memainkan peranan penting dalam kesihatan dan kesejahteraan kita. Ia sangat penting untuk otak. Berfungsi sebagai sumber tenaga yang berpanjangan, memberikan rasa kenyang yang tahan lama; meningkatkan metabolisme (yang bermaksud berat badan yang lebih stabil), hormon, kulit, rambut dan kuku; menjernihkan fikiran; meningkatkan mood dan meningkatkan keadaan emosi yang lebih stabil.

Sekarang juga diketahui bahawa wanita yang mengikuti diet rendah lemak berisiko lebih tinggi terkena penyakit jantung dan kolesterol mempunyai banyak fungsi penting. Di samping itu, lemak meningkatkan rasa makanan, yang membolehkan anda menggabungkan "baik dengan baik". Sudah tiba masanya untuk memulihkan "hubungan" kita dan mengembalikan mereka ke arah semula jadi mereka.

Apa lemak semulajadi yang boleh: 7 fakta

Membantu badan menyerap vitamin larut lemak (A, D, E dan K).

Menjaga integriti membran sel.

Melincirkan saluran pencernaan.

Mengurangkan reaksi alergi dan keradangan.

Menyuburkan mitokondria - "stesen tenaga" sel yang bertanggungjawab untuk daya hidup dan proses penuaan.

Lebih banyak lemak dalam diet anda: bagaimana mengaturnya?

Adakah anda berpeluh sejuk kerana memikirkan lebih banyak lemak? Jangan takut! Ini adalah lemak semula jadi dan produk semula jadi dengan kandungan lemak tinggi untuk menggantikan karbohidrat dan gula halus dalam makanan. Lemak "sebenar" tidak hanya melindungi tetapi dicerna dengan lebih perlahan, mewujudkan rasa kenyang yang lebih lama.

Anda tidak perlu membuat program khas atau menyukarkan hidup anda - cukup untuk menambahkan sebilangan kecil makanan kaya lemak ke dalam diet anda setiap hari dan mengurangkan pengambilan makanan dan gula-gula berkanji, kerana kandungan lemak dan karbohidrat yang tinggi akan selalu menyebabkan kenaikan berat badan. Ambil ini sebagai peraturan - dan hasilnya tidak akan membuat anda menunggu.

Oleh kerana kerumitan terminologi dan klasifikasi lemak (tepu, poli-, mono-, omega), saya dipandu oleh satu peraturan mudah: semua yang semula jadi (semula jadi) sihat, dan semua yang diproses (perindustrian) berbahaya. Dan ingat bahawa walaupun lemak sihat yang digabungkan dengan pengambilan karbohidrat berlebihan tidak akan memberi kebaikan kepada anda. Dengan kata lain, pilihlah yogurt kelapa (atau lemak susu keseluruhan) tanpa ais krim..

Kajian eksperimen menunjukkan kejayaan diet tinggi lemak, rendah karbohidrat - diet keto - dalam memerangi obesiti, diabetes dan penyakit jantung. Tetapi anda tidak perlu menambahkan minyak atau daging ke setiap hidangan! Bagaimana anda dapat mengetahui jika anda mendapat cukup lemak? Tubuh anda akan memberitahu anda hal ini: perhatikan tahap tenaga anda, perasaan kenyang anda, serta keadaan kulit, rambut dan kuku anda..

Di mana lemak sihat dijumpai: senarai makanan

Ingat: makanan yang lebih gemuk, semakin baik, kerana lemak mengumpul bukan hanya nutrien, tetapi juga racun. Berikut adalah senarai makanan dan minyak yang sihat untuk ditambahkan ke menu harian anda..

Produk haiwan:

  • Ayam Organik dengan Kulit (Daging Gelap)
  • Daging merah yang diberi makan rumput
  • Babi yang diberi makan rumput termasuk brisket dan daging
  • Anak kambing
  • Telur (ayam organik atau bebas)
  • Ikan berlemak di laut utara (sardin, ikan tenggiri, ikan haring, salmon liar)
  • Produk tenusu yang anda sukai dan bertoleransi (keju kambing dan domba; keju lembu; merumput mentega lembu; kefir atau yogurt)
  • Kaldu tulang

Produk sayur-sayuran:

  • Alpukat
  • Kelapa
  • Kacang kacang dan kacang (dalam keadaan sederhana dan lebih baik mentah, tidak dipanggang)
  • Benih (labu, chia, wijen, rami, rami)
  • Coklat
  • Zaitun dan minyak zaitun

Lemak ditambahkan ke makanan siap pakai - anda taburkan atau tuangkan pada makanan siap pakai, menyebarkannya ke roti bakar atau menambah kopi dan smoothie terus dari botol (bungkusan). Ini adalah zaitun, biji rami, minyak rami, minyak kacang (sayur dan mentega), mentega koko, mentega dan ghee..

Lemak yang digunakan untuk memasak. Haiwan: mentega dan ghee, itik, daging babi, lemak ayam. Sayur-sayuran: Minyak kelapa, minyak sawit (dari sumber yang dipercayai), minyak alpukat, dan minyak zaitun yang berkualiti. Kami akan memberitahu anda lebih banyak mengenai memasak lemak lain kali..

13 Idea untuk Menambah Lemak Sihat ke Menu Harian Anda

  • Smoothie dengan selai kacang, minyak trigliserida (MCT), atau baji ais krim alpukat
  • Kopi Pembakar Lemak dengan Minyak Trigliserida Ditambah (MCT), Grassland Butter, atau Grassland Cream
  • Telur dimasak dalam ghee atau mentega
  • Sardin dengan alpukat
  • Daging babi atau daging lembu yang direbus dengan sayur-sayuran atau salad
  • Sayuran ditaburkan dengan minyak zaitun extra virgin
  • Kaldu tulang untuk memastikan anda kuat sepanjang hari
  • Sos Tahini dengan nasi dan sayur-sayuran
  • Pembalut minyak badam untuk mee zucchini
  • Tumbuh Brussels dengan daging
  • Coklat gelap
  • Yogurt kelapa dan puding chia (atau yogurt susu jika anda selesa)
  • Satu sudu teh ghee dalam teh petang

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu

Produk Yaki untuk membalas lemak coklat dan shkidlivi: senarai

Ini adalah mitos bahawa semua lemak sangat bagus untuk tubuh manusia. Ale ssnuyut gemuk, kerana badan anda hanya hidup. Lemak menambah wagu kurus, pidtrimuvati dan menambah myazovu masu.

Kadar pengambilan lemak dobova adalah 1 gram per 1 kilogram vagina. Kekurangan lemak kayu manis boleh menyebabkan penurunan hormon, yang menyebabkan penurunan kadar estrogen dalam badan, kitaran haid terlalu kurus.

Lemak Shkіdlivі

Lemak Shkіdlivі masuk ke dalam badan kita dengan banyak. Lebihan Їx boleh menyebabkan kegemukan, diabetes, penyakit jantung-vaskular dan peningkatan kolesterol dalam darah, bahkan hingga tersumbatnya penyakit vaskular.

Lemak Shkіdlivі terdapat dalam tiga jenis: nasichenі, lemak trans dan kolesterol.

Senarai produk, cara membalas dendam pada lemak:
- marjerin;
- lemak berlemak (mentega vershkov, tuan, lemak bili pada kulit daging dan ayam);
- lemak tumbuh tropika (kelapa sawit dan kelapa);
- produk daging lemak (yalovich, domba, daging babi);
- makanan segera;
- virobi gula-gula;
- coklat;
- produk tenusu (susu, tuan, atasan, dll.)


Produk Yaki untuk membalas lemak shkidlivi: senarai

Senarai produk, seperti mendedahkan lemak trans:
- napivfabrikati;
- kerepek dan keropok;
- keropok itu;
- vipichka;
- virobi gula-gula dan roti;
- makanan segera.

Sebenarnya, kolesterol sangat penting bagi tubuh untuk testosteron, estrogen dan asid gusi viroblasting. Ale dalam kuantiti yang sedikit. Lebihan ini tidak selamat untuk kesihatan: anggur disimpan di dinding kapal, dan sering menyebabkan aterosklerosis, angina pectoris dan penyakit jantung dan jantung yang lain. Suka dan doktor gigi untuk memuaskan kelajuan kehidupan produk dengan zmist tertinggi.

Senarai produk yang tinggi kolesterol:
- semua produk tenusu lemak;
- daging;
- cowbasi, sosej;
- tuan.


Produk Yak dapat menyesuaikan tahap kolesterol: senarai

Lemak kayu manis

Coklat, untuk lemak yang betul, anda akan tinggal di negara kecil pada suhu bilik dan terdapat dua jenis - mono-non-asic dan poly-n-asic. Kumpulan yang tersinggung bekerja secara spiral, tanpa memelihara tenaga tubuh, memberi anak-anak, rambut dan nigtiv yang lebih sihat, mengurangkan pengawetan, menurunkan tahap kolesterol dan mangsa jantung.

Senarai produk, yak bagati untuk lemak tak jenuh tunggal:
- minyak zaitun dan minyak arak;
- buah zaitun;
- walnut;
- arakis;
- dormouse nasinnya, biji bijan, harmelon;
- alpukat;
- kacang hazel;
- gandum bercambah.


Produk Yak untuk membalas lemak coklat: daftar

Lemak berlemak akan tumbuh di dalam organisma, yang sesuai untuk sekolah dan di perkemahan yang baik, tanpa fungsi otak yang normal, dan tubuh kita akan menjadi mudah terbakar. Lebih-lebih lagi, asid lemak dan asid lemak mempercepat proses pembakaran lemak.

Senarai produk Omega-3:
- riba makanan laut berminyak (salmon, mackerel, oseledets);
- rambut gunung;
- singa nasinnya;
- bijan dan bijan.

Senarai produk Omega-6:
- sonyashnikova dan kukurudzyana olia;
- biji bijan, biji wijen, biji poppy, garbuza,
- rambut gunung;
- gandum bercambah.


Produk Yaki membalas dendam omega-6: senarai

Beberapa produk mempunyai lemak?

Lemak, karbohidrat dan batu bata adalah simpanan paling penting untuk perlumbaan kita. Dan sebahagian lemak menjadi bukan penduduk bagatokh zabooniv dan domisliv. Lacayut busuk yang ingin membuang samar-samar itu, baru-baru ini menjadi pegawai perlumbaan yang sihat.

Ale chi varto melawan lemak dalam produk makanan, tetapi jika ia adalah varto, lalu apa itu? Mari keluar!

Begitu juga lemak, dan fungsi vikonuyut bau di dalam badan?

Lemak (triglitseridamy, lipid) bekerja berdasarkan pertuturan organik, kerana ia berlaku pada organisma hidup. Bau busuk adalah asas membran sel dan peranan karbohidrat dan minuman dalam badan lebih penting lagi. Їх fungsi utama:

- untuk memperkaya organisma tenaga dan mengembangkan harga diri;

- tutup kepingan berhampiran organ dalaman, rampas dari poket;

- poperezhayut pereoholodzhennya, untuk menjimatkan haba di dalam badan, ingin melewati bau busuk;

- cat salur vitamin A, D, E dan K;

- untuk merangsang aktiviti usus dan makanan;

- selain itu, tanpa lemak, otak tidak dapat berfungsi.

Zhiri menawarkan pengembaraan mawar dan makanan. Lemak bahan makanan (lemak ptahiv dan tvarin) disebut lemak Lemak, iaitu, Asid bukan lemak, dan berlaku di lebih banyak minyak Roslin.

Lemak lemak. Bau busuk adalah komponen padat dan boleh didapati di Tvarinniy yzhi. Begitu gemuk untuk makan dengan cepat untuk membiasakan diri tanpa bercakap kasar, dengan bau kehidupan itu. Sekiranya anda memasukkan banyak lemak dalam perlumbaan dengan aktiviti fizikal yang rendah, bau busuk akan disimpan di dalam badan, yang akan menjadi sebab untuk set vagi dan kehilangan bentuk fizikal.

Lemak berlemak menggunakan stearin, Miristin dan sawit. Produknya jelas sedap dan mengandungi lesitin, vitamin A dan D, terutama kolesterol. Berhenti, masuk ke gudang sel penting ke badan dan ambil bahagian aktif dalam hormon virus. Baiklah, kolesterol akan berlebihan dalam badan, rizik akan bertambah, jika anda menghidap diabetes, obesiti dan masalah jantung yang dilapisi gula. Kadar kolesterol maksimum ialah 300 mg sehari.

Hidupkan lemak bahan makanan di masa depan untuk menolak tenaga dan perkembangan organisma. Walau bagaimanapun, jangan lupa tentang keperluannya, tetapi sangat berharap tubuh lemak yang letih dapat menyebabkan perkembangan penyakit seperti: kegemukan, penyakit jantung, diabetes dan penyakit.

Produk untuk membalas dendam pada lemak:

- daging (termasuk jantung dan hati);

Lemak tanpa lemak. Lipid jenis ini penting di Rusia dan di ribi. Bau mudah teroksidasi dan boleh membuang kekuatannya dengan rawatan haba. Pakar mengesyorkan untuk hidup dengan lemak tidak tepu. Keseluruhan kumpulan bersedia menggunakan asid lemak tak jenuh ganda dan tak jenuh tunggal. Sebelum jenis pertama, komponen diperkenalkan yang mengambil bahagian dalam pertukaran kata dan pembentukan sel yang sihat. Lemak penuh boleh didapati di pergunungan dan minyak linen mawar. Ucapan mono yang tidak dapat diterima mengurangkan tahap kolesterol dalam badan. Paling baik dalam lemak Rib, minyak zaitun dan bijan.

Produk untuk membalas lemak tanpa lemak:

- minyak roselinnogo (olivkova, sonyashnikov, kukurudzyana, llyana dan ін.);

- gorіkh (migdal, kesh'yu, gorіkh berbulu, fistashki);

- riba (makarel, oseledet, salmon, tuna, ikan Baltik, ikan trout, dll.);

Yak vіdrіzniti yakіne minyak roslinne semula jadi dari kuih-muih kecil dengan rumah-rumah kecil?

Di samping itu, jika bahagian simpanan utama lemak adalah asid tepu, maka lemak akan menjadi padat dengan kandungan agregatnya. Dan jika asid tidak tepu - lemak akan menjadi lemak. Berjalan, Yaksho di hadapan anda, minyak, bagaimana mendapatkan sedikit cecair di dalam peti sejuk, anda dapat melihat fikiran anda - Dalam pencarian baru untuk kepekatan asid lemak tak jenuh.

Lemak trans. Sekiranya lemak "jahat", diterima untuk mengambil lemak trans. Bau busuk є є. Agar lemak trans membazirkan komponen yang diubahsuai uaz. Pada siang hari - keseluruhan minyak sintesis. Pada akhirnya, mereka melakukan penanaman produk secara tetap, cara membalas dendam terhadap lemak trans, mungkin untuk mengurangkan risiko kegemukan, penyakit jantung dan sudin, dan untuk mengurangkan metabolisme. Vzhivati ​​їkh tidak digalakkan!

Produk untuk membalas lemak trans:

- makanan sejuk beku (potongan daging, pizza dan.);

- popcorn untuk ketuhar mikro (jika disimpan di gudang untuk lemak terhidrogenasi);

Kadar lemak hidup Dobova

Kepakaran dalam hal keperluan tubuh 35 - 50% kalori untuk disimpan dari lemak coklat.

Pada atlet, kadar lemak badan dapat lebih tinggi, terutama ketika latihan intensif dan sistematik. Di kalangan orang dewasa, orang dewasa, perlu hidup 50 g lemak makanan dan 30 g lemak tumbuh, yang menjadi 540 Kcal.

Sekiranya ia meningkat є permintaan untuk lemak tepu?

Tubuh memerlukan lemak yang paling banyak dalam serangan:

- adalah perlu untuk mengatur keanjalan kapal;

- latihan sukan yang sistematik;

- Tempoh Epidemik GRVI (untuk perubahan sistem imun);

Sekiranya ia meningkat, permintaan untuk lemak tidak berasimilasi?

Lemak tanpa lemak lebih diperlukan oleh badan dalam kes seperti:

- dalam musim nasib yang sejuk, jika badan sudah terlambat, tidak cukup untuk menangkap ucapan yang tegas;

- dengan sukan navantazhennyah yang tinggi;

- sejam robotik fizikal intensif;

- berkembang secara aktif pada tempoh pertengahan;

- mengasah diabetes gula;

Pada minyak yang terbaik, griskan yang terbaik?

Sonyashnikova dan kukrudzyana olii adalah minyak yang paling tidak sesuai untuk pemprosesan terma, kerana baunya seperti ketika dilincirkan karsinogen. Lebih cantik dari apa pun, minyak pada olii zaitun - tidak terpengaruh oleh mereka yang, apabila dipanaskan, memakan kekuatan mereka, tetapi tidak menjadi tidak selamat.

Sonyashnikova dan jagung olii boleh menang hanya jika mereka tidak memberikan panas, seolah-olah mereka dilincirkan atau bervariasi. Ini adalah fakta kimia mudah bahawa adalah idea yang baik bahawa tidak mengapa kita berubah menjadi brownie pada suhu pelinciran standard..

Olivkov dan minyak kelapa dari vimu viroblyaє nagato sejuk kurang daripada aldehid, jadi seperti minyak serpihan. Sebabnya ialah minyak kaya dengan tak jenuh tunggal dan tepu dengan asid lemak, dan bau busuk menjadi lebih stabil apabila dipanaskan. Demi ketepuan asid lemak dan mungkin tidak memerlukan tindak balas oksida. Lebih-lebih lagi, lebih indah untuk menjadi pemenang untuk pelinciran dan pemprosesan terma zaitun olia yang tidak signifikan - tidak memerlukan "kompromi" lagi, kerana yang baru terdapat hampir 76% lemak tanpa lemak tanpa lemak, 14% lemak dan kurang daripada 10% lemak polinenasichen.

Lemak adalah unsur yang tidak disengajakan untuk rasa kuat badan. Bau busuk kayu manis, perlu dijalani, perlu dijalani, dan bagus untuk hidup anda. Viklyuchiti dan tikus-tikusnya tidak akan lemak trans yang selamat.

Lemak dalam makanan. Meja pelangsingan berisi

Banyak orang yang berusaha menurunkan berat badan sepenuhnya menghilangkan makanan yang mengandungi lemak dari makanan mereka. Sebenarnya, ini mustahil dilakukan. Untuk membuat diet dengan betul dan seimbang, seseorang harus memiliki idea tentang peranan lemak yang dibekalkan dengan makanan kepada tubuh manusia, dan mana yang bermanfaat untuknya, dan yang benar-benar boleh membahayakan.

Terdapat banyak jadual untuk membantu anda menavigasi kandungan bukan sahaja kalori, tetapi juga lemak di setiap produk..

Apa itu lemak?

Penemuan terbesar dalam dietetik berkaitan dengan lemak dan fungsinya dalam metabolisme manusia. Bersama dengan protein dan karbohidrat, mereka adalah komponen makanan terpenting dan pembekal bahan tenaga yang paling berharga untuk tubuh. Dengan komposisi kimianya, lemak adalah lipid - molekul kompleks yang terdapat dalam tisu dan sel haiwan.

Lemak dalam makanan berguna dan berbahaya

Mendapatkan lemak diperlukan setiap hari, jika tidak, badan tidak akan berfungsi dengan baik. Semua sel tumbuhan, mikroorganisma, haiwan dan manusia mempunyai lemak dalam strukturnya. Molekul lemak lebih bertenaga daripada karbohidrat.

Apabila 1 g lemak dibebaskan ke produk akhir (karbon dioksida dan air), tenaga dua kali lebih banyak dibebaskan daripada ketika karbohidrat dioksidakan dalam jumlah yang sama.

Jenis asid lemak. Mengapa badan memerlukannya??

Dengan konsistennya, lemak boleh menjadi pepejal dan cair (dalam bentuk minyak).

Mereka juga dibahagikan kepada 2 kumpulan yang lebih besar:

  • lemak tepu adalah lipid asal haiwan, penggunaannya dalam jumlah besar membahayakan tubuh;
  • lemak tak jenuh adalah lemak sayuran yang dikategorikan sebagai lemak tak jenuh ganda dan tak jenuh tunggal. Lemak tak jenuh tunggal terdapat dalam telur, kacang, dan minyak zaitun. Terdapat banyak asid lemak tak jenuh ganda dalam minyak sayuran (kecuali zaitun), minyak ikan. Jenis lipid ini adalah asas komposisi sel dan bertanggungjawab untuk penyerapan vitamin dan mineral larut lemak dari usus..

Untuk lebih memahami perbezaan antara jenis asid lemak, seseorang harus merujuk kepada beberapa konsep kimia organik. Terdapat dua jenis ikatan antara molekul - tak jenuh atau berganda (tak jenuh) dan had (tepu). Ikatan serupa dibina di antara molekul asid lemak..

Lemak tepu bebas daripada sebatian ganda dan tiga. Lemak tak jenuh tunggal mempunyai ikatan tiga atau dua kali ganda antara karbon, sementara lemak tak jenuh ganda mempunyai beberapa. Ini menjelaskan ketahanan lemak tepu terhadap turun naik dan pengoksidaan suhu..

Asid tak jenuh, jika bersentuhan dengan udara terbuka, melekat pada diri mereka radikal dan menjadi berbahaya (boleh menyebabkan onkologi). Oleh itu, minyak sayuran disimpan dalam botol yang gelap..

Lemak dalam makanan (jadual akan dibincangkan kemudian dalam artikel) sangat penting bagi tubuh:

  • menyokong kerja otot jantung, kerana jantung menerima sekitar 1/3 tenaga dari semua lipid yang memasuki badan;
  • membantu otak berfungsi dengan cekap, kerana lemaknya sekitar 60%;
  • menyumbang kepada kesihatan wanita dan lelaki, kerana tanpa pengambilan lemak, pengeluaran hormon seks lelaki dan wanita - testosteron dan estrogen akan berhenti;
  • bertanggung jawab atas keadaan sistem saraf, kerana asid lemak adalah bahagian dari membran khas yang menyelubungi saraf itu sendiri, dan kekurangannya menyebabkan pelanggaran transit impuls saraf. Lipid tak jenuh ganda diresepkan untuk demensia (demensia), penyakit Alzheimer;
  • merangsang aliran hempedu dan meningkatkan penyerapan mineral dan asid larut lemak;
  • membantu penyakit sendi - rheumatoid arthritis, polyarthritis, arthritis;
  • melindungi organ dalaman dalam keadaan traumatik (jatuh, kemalangan jalan raya), memanaskannya pada musim sejuk;
  • mempengaruhi penampilan rambut dan kulit;
  • adalah simpanan tenaga strategik tubuh, oleh itu, kehadiran dan pengedarannya yang normal pada tubuh tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan, kerana mana-mana organisma dapat mengekalkan norma berat badan fisiologinya, termasuk peratusan lemak badan tertentu dalam lingkungan normal.

Keperluan harian dan nisbah yang betul

Agar asimilasi asid lemak oleh tubuh bermanfaat, penting untuk menyeimbangkan pengambilan makanan yang mengandungi:

  • monoasid tak jenuh lemak mestilah sekurang-kurangnya separuh daripada pengambilan harian dari semua lemak yang dimakan. Asid ini kaya dengan minyak seperti kacang tanah, rapeseed, zaitun;
  • polyacid tak jenuh lemak Omega-6 harus merangkumi 30% daripada jumlah lemak. Mereka terkandung dalam minyak rapeseed dan kedelai;
  • polyacid tak jenuh lemak omega-3 - 10% daripada pengambilan lemak harian yang masuk. Mereka kaya dengan kacang walnut dan kacang pinus dan minyaknya, serta minyak sayuran seperti rami dan biji rami;
  • asid lemak tepu - tidak lebih daripada 10% lemak yang memasuki badan setiap hari. Ini adalah lemak asal haiwan - mentega, lemak babi, lemak daging lembu;
  • lemak trans dan lemak teroksidasi - idealnya, tidak boleh dimakan sama sekali, kerana tidak membahayakan tubuh. Lemak teroksidasi terdapat dalam kerepek, kentang goreng, donat, dan makanan goreng. Lemak trans kaya dengan krim, sos, mayonis.

Secara amnya, keperluan harian untuk lemak bergantung pada usia individu dan purata penggunaan tenaga harian. Rata-rata, keperluan ini adalah 100 g. Bagi orang yang lebih tua, kadar ini kurang - kira-kira 75-80 g sehari..

Pengambilan lemak harus seimbang, kerana kekurangannya akan membawa kepada perkembangan aterosklerosis dari masa ke masa, dan berlebihan menyebabkan kelebihan hati, kegemukan dan masalah kesihatan lain.

Keburukan lemak

Dengan kekurangan lemak:

  • kulit menjadi gebu, kering dan berkedut;
  • seseorang lebih terdedah kepada keadaan kemurungan;
  • sindrom keletihan kronik muncul;
  • seseorang mengalami masalah dengan termoregulasi, tidak boleh panas;
  • aktiviti otak menurun, seseorang mula menyedari bahawa sukar baginya untuk mengumpulkan pemikirannya (dengan kekurangan omega-3);
  • pengurangan ketajaman penglihatan;
  • sakit sendi muncul, artritis;
  • peningkatan keletihan berkembang.

Lemak dalam makanan dalam jumlah yang sederhana sangat penting bagi manusia, tetapi harus difahami bahawa pengambilan berlebihan akan menyebabkan gangguan metabolisme dalam tubuh. Terdapat banyak jadual yang membantu menyusun diet dengan betul dan menentukan lemak mana yang kurang berbahaya, dan berapa banyak yang harus dimakan agar tidak membahayakan tubuh.

Pecahan lemak bermula di saluran pencernaan. Ini adalah proses yang cukup panjang, kerana lemak memasuki tubuh dalam bentuk yang tidak dapat diakses untuk pencernaan yang cepat (pemecahan oleh enzim). Untuk memecah asid lemak, ia mesti dipecah menjadi zarah-zarah kecil. Penyerapan lemak secara keseluruhan, tidak dapat dibahagi, hanya dapat dilakukan apabila ia memasuki tubuh dalam dos yang kecil.

Selepas pencernaan, lemak disimpan di bawah kulit dalam bentuk lapisan lemak, sebagai simpanan neutral dan dapat digunakan, jika perlu, sebagai sumber tenaga tambahan.

Pengambilan lemak yang berlebihan semasa pengumpulan dapat memprovokasi kegemukan dalam darah. Ini seterusnya menyebabkan kekurangan protein dalam darah, dan menjadi keputihan. Pada masa yang sama, pelekapan eritrosit (sel darah merah) dan pelanggaran gelongsor bebas mereka di sepanjang dinding saluran darah diperhatikan dalam darah.

Pelanggaran dinamika eritrosit seperti itu menyebabkan kesesakan di kapal. Akibat kelewatan transit darah, pemakanan semua organ dan tisu terganggu, kemampuan mereka untuk menahan semua jenis faktor yang tidak baik berkurang.

Oleh itu, kegemukan:

  • memperburuk komposisi darah dan meningkatkan risiko terkena aterosklerosis;
  • menimbulkan beban tambahan pada buah pinggang dan hati;
  • memberi kesan negatif terhadap tekanan darah arteri, yang, sebagai peraturan, tinggi;
  • memburukkan keadaan kulit - berminyaknya meningkat, keradangan muncul, liang pori tersumbat.

Untuk mencapai keseimbangan lemak badan yang optimum, lebih baik mengambil lemak yang tidak diproses secara semula jadi. Ini adalah lemak tak jenuh ganda dan tak jenuh tunggal.

Semasa rawatan haba, lemak ini dioksidakan dan menjadi berbahaya bagi tubuh. Oleh itu, semasa memasak dengan minyak sayuran, lebih baik mengurangkan masa pemprosesan dan cuba mengambil lebih banyak salad segar yang diisi dengan minyak..

Lemak yang disebut "separa berbahaya" termasuk lemak yang berasal dari haiwan - lemak babi dan daging lembu, mentega. Pengambilan mereka dalam dos sederhana tidak menyebabkan perubahan kritikal dalam tubuh, bagaimanapun, mereka tidak boleh menjadi asas diet dan tidak boleh digunakan untuk menggoreng..

Semua lemak teroksidasi dan lemak trans pasti membahayakan kesihatan. Terdapat banyak dari mereka dalam makanan segera, krim gula-gula dengan minyak sayuran, pelbagai sos, mayonis. Mereka tidak membawa apa-apa faedah kepada tubuh dan, dengan penggunaan biasa, dengan cepat menjadi ketagihan dan disimpan di dinding pembuluh darah dan di badan dalam bentuk berat badan berlebihan.

Adakah pertukaran lemak tak jenuh perlu untuk kesihatan??

Pelbagai penyelidik dalam bidang pemakanan dan dietetik yang sihat mendakwa bahawa pengambilan lemak jenuh dalam jumlah yang banyak adalah tidak selamat dan menyebabkan kolesterol darah tinggi, yang seterusnya menyumbang kepada pembentukan plak sklerotik dan meningkatkan risiko strok dan serangan jantung..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa lemak tepu tanpa ikatan berganda dan sukar bagi tubuh manusia untuk menyerap dan mencerna. Dalam komposisi asid tak jenuh (baik poli dan mono-), terdapat ikatan rangkap karbon seperti itu, yang memudahkan pembelahan mereka dan bukan sahaja mencegah pemendapan kolesterol berbahaya, tetapi juga menurunkan tahapnya.

Di samping itu, dengan mengambil lemak tak jenuh, seseorang tidak boleh mendapatkan lemak - mereka tidak disimpan dalam bentuk pengumpulan lemak dan, lebih-lebih lagi, membantu memecahkan lemak yang ada. Walau bagaimanapun, mengelakkan lemak jenuh sama sekali juga berbahaya. Pengambilannya mestilah berpatutan dan terhad, dan kebanyakan diet haruslah lemak tak jenuh..

Makanan yang kaya dengan lemak

Lemak dalam makanan, jadual yang akan dibentangkan kemudian dalam artikel, terdapat dalam jumlah yang berbeza. Pengambilan sebilangan makanan ini boleh menyebabkan berat badan berlebihan dan penyumbatan saluran darah sekiranya penggunaannya berlebihan secara sistematik, tabiat gastronomi yang tidak betul dan makan berlebihan.

% lemakProduk
Tidak lebih daripada 2 gSoba, millet, beras, beberapa jenis ikan (pike perch, cod, pike), keju cottage dan kefir, tanpa lemak.
Mulai dari 4 g hingga 9 gPastri, keju kotej sederhana, susu, produk gula-gula, ikan seperti ikan tenggiri, salmon merah jambu, ikan tenggiri.
80 gLemak babi, mentega, marjerin.
10 g hingga 19 gKeju kotej tinggi lemak, krim, daging sapi kategori 1 dan daging ayam, telur ayam dan puyuh, ikan sturgeon, salmon, herring.
21 hingga 41 gKrim masam, daging itik dan daging babi, sosej, halva.

Makanan dengan lemak tidak sihat

Setiap orang yang menjaga kesihatan mereka, tanpa mengira usia, harus mempunyai idea tentang makanan dan hidangan apa yang mengandungi lemak berbahaya yang berbahaya..

Ini termasuk makanan yang mengandungi lemak tepu:

  • marjerin - dalam pembuatannya, mereka sering menggunakan minyak lobak atau minyak sawit yang telah menjalani proses hidrogenasi (mencambuk di dalam air hingga diubah menjadi emulsi), akibatnya lemak trans terbentuk;
  • minyak sayuran asal tropika - kelapa dan sawit;
  • coklat;
  • produk tenusu berlemak - krim, keju, susu;
  • kek;
  • hidangan yang dimasak dengan mayonis;
  • kentang goreng, ayam.

Juga berbahaya adalah hidangan pelbagai komponen, di mana beberapa jenis lemak digabungkan - kentang di bawah bantal mayonis dengan daging, sosis digoreng dalam mentega dan sosej.

Kandungan lemak trans dalam makanan

Lemak dalam makanan, daftar isi yang akan diberikan kemudian dalam artikel, dapat menimbulkan ancaman tertentu bagi kesehatan manusia. Ini merujuk kepada apa yang disebut "lemak trans" - molekul yang diubahsuai yang terbentuk dalam minyak dan lemak tak jenuh sayur apabila diproses semula pada suhu tinggi.

Pengambilan lemak trans dalam dos yang tetap dalam makanan mengganggu metabolisme normal dan membawa kepada perkembangan penyakit kardiovaskular dan obesiti.

Nama Produk% lemak setiap 100 g
lemak daging lembu2-6%
lemak susu2.3-5.7%
minyak sayuran haluskurang daripada 0.5%
saloma (lemak pepejal yang diperoleh daripada minyak sayuran)36-58%
marjerin20-40%
lemak memasak19-45%
merebak1.5-6%

Penggunaan produk-produk ini dalam pengeluaran makanan meningkatkan kepekatan lemak trans dalam produk pada output kadang-kadang.

Makanan yang tidak sihat dengan lemak trans termasuk:

  • Kentang goreng;
  • makanan segera goreng;
  • rangup;
  • keropok;
  • krim berminyak;
  • pastri dan pastri pada marjerin.

Lemak yang betul untuk menurunkan berat badan

Lemak dalam makanan (jadual disajikan kemudian dalam artikel) dapat menyumbang bukan hanya untuk kegemukan, tetapi juga untuk menghilangkan pound tambahan jika mereka masuk ke dalam tubuh dengan makanan yang tepat.

TelurMengandungi banyak lemak dan antioksidan yang betul, telur rebus dan omelet kukus disyorkan untuk menurunkan berat badan.
AlpukatMengandungi banyak (sehingga 80%) lemak tak jenuh tunggal, menggantikan mentega dengan sempurna.
WalnutSemasa diet akan menjadi sumber tenaga untuk otak, sangat sesuai untuk makanan ringan.
BadamKaya dengan lemak tak jenuh, lebih baik memilih kacang almond tanpa kulit kerana kulitnya tinggi antioksidan.
Ikan berlemakMengandungi banyak jenis omega-3 seperti herring, mackerel, horse mackerel, tuna, salmon.
GheeDianggap agak selamat untuk menggoreng, kerana ia tidak berubah semasa rawatan panas.
Minyak zaitunTinggi asam lemak tak jenuh tunggal, ini adalah pokok utama dalam diet Mediterranean.

Lemak sangat penting bagi tubuh, dan jika kekurangannya, banyak sistemnya tidak berfungsi. Menganggap lemak hanya sebagai kejahatan yang menyebabkan kenaikan berat badan pada dasarnya salah..

Dengan menggunakan jadual di atas, anda boleh membuat makanan seimbang, memilih makanan dengan lemak tak jenuh yang paling berguna dan mengelakkan bahan berbahaya yang benar-benar berbahaya.

Video mengenai lemak dalam makanan

10 makanan teratas yang mengandungi lemak sihat:

Lemak sihat dan tidak sihat: apa bezanya dan sekiranya anda memakannya

Lemak adalah bahan organik dan sumber kalori pekat. Ia mengandungi dua kali lebih banyak tenaga daripada karbohidrat dan protein. Lemak meningkatkan rasa banyak makanan, menjadikannya lebih berkhasiat, tetapi tidak seperti serat, ia tidak membuat anda merasa kenyang. Oleh itu, orang melihat diri mereka lebih cepat apabila mereka makan biji-bijian, buah-buahan dan sayur-sayuran, dan setelah makan berlemak, rasa lapar hanya reda untuk waktu yang singkat. Hasilnya, anda makan paling banyak kalori dengan faedah yang paling sedikit..

Lemak "buruk" dan "baik"

Lemak terbahagi kepada dua jenis: tepu dan tak tepu. Mereka berbeza dalam struktur kimia dan kesan pada badan. Bahan tepu yang terdapat dalam produk haiwan dan makanan panggang industri boleh membahayakan: meningkatkan kadar kolesterol, meningkatkan risiko penyakit jantung. Lemak tak jenuh, sebaliknya, menurunkan kadar kolesterol darah; mereka dijumpai dalam jumlah besar dalam makanan tumbuhan dan minyak. Lemak ini ditunjukkan pada bungkusan sebagai tak jenuh tunggal dan tak jenuh ganda. Terdapat juga lemak trans, hasil pemprosesan lemak tak jenuh, yang juga meningkatkan kadar kolesterol jahat dan dianggap paling berbahaya..

Mengapa anda memerlukan lemak

Sekiranya anda menghilangkan semua jenis lemak jika anda ingin menurunkan berat badan? Doktor menasihatkan agar tidak mengenakan sekatan yang ketat walaupun anda berlebihan berat badan. Selain kesan pada jantung dan saluran darah, lemak sihat secara sederhana membantu mengelakkan kekurangan vitamin, menyokong kerja sistem saraf dan endokrin, dan meningkatkan peredaran darah. Mereka termasuk dalam diet orang yang sakit sendi, sementara satu-satunya jenis lemak tepu, minyak kelapa, tidak dilarang. Di samping itu, tanpa asid lemak dalam diet, sukar untuk menjaga kecantikan dan ketegasan kulit, yang memerlukan omega-3 untuk penghidratan..

Berapa banyak lemak yang ada

Tidak ada cadangan universal mengenai jumlah lemak dalam diet, ia mesti dikira secara individu, bergantung pada gaya hidup, aktiviti dan penyakit yang ada, serta kandungan kalori diet. Anda boleh keterlaluan dengan mana-mana, walaupun produk atau komponen yang paling berguna, jadi jangan lupakan rasa perkadaran. Pakar di Organisasi Kesihatan Sedunia percaya bahawa 30% adalah jumlah maksimum lemak dari jumlah pengambilan makanan. Pada masa yang sama, lemak tepu tidak boleh melebihi 10% dari penunjuk ini, dan lemak trans harus kurang dari 1%..

Di manakah lemak dijumpai

Asid lemak boleh didapati di banyak makanan, tetapi terdapat juara terkenal kerana kandungannya:

lemak tepu: produk tenusu, mentega, keju, daging, sosej, sawit dan minyak kelapa;

lemak tak jenuh tunggal: alpukat, badam, pistachio, hazelnut, walnut, zaitun, camelina, minyak mustard;

lemak tak jenuh ganda: ikan berlemak (omega-3 dan omega-6), kacang kedelai, bunga matahari dan biji rami, kaviar, telur, pain dan walnut, biji anggur, bijan.

Definisi "produk tersembunyi" sering diterapkan pada gula. Makanannya mungkin sedap, tetapi terdapat dalam komposisi. Pada masa yang sama, orang itu yakin bahawa dia telah mengecualikan gula dari diet. Hal yang sama berlaku untuk lemak: misalnya, dalam 100 g ladu, rata-rata, 13 g lemak, dan dalam coklat - kira-kira 30 g, walaupun tidak satu pun yang lain gemuk. Kelebihan lemak tepu yang berlebihan dalam makanan menyebabkan berat badan berlebihan dan lipatan pada badan. Doktor tidak bersetuju sama ada lebih penting untuk membatasi - lemak atau karbohidrat jika anda ingin menurunkan berat badan. Tetapi mereka pasti satu perkara: pemakanan mesti seimbang..

Baca label dengan teliti: pengeluar sering menambahkan kanji, gula, pengawet dan pengisi pada yogurt rendah lemak, akibatnya produk "diet" berubah menjadi bom karbohidrat. Sekiranya anda melihat lemak terhidrogenasi atau sebahagian hidrogenasi dalam komposisi, iaitu lemak trans yang tidak diperlukan, lebih baik tidak membeli produk.

Lemak dalam produk kharchuvannya

Lemak dalam produk makanan untuk orang-orang dengan komponen yang tidak konvensional, yang akan memberikan kehidupan yang stabil bagi tubuh orang, dengan cara yang sama, dan komponennya. Ucapannya mengambil banyak dari kain yang dirumuskan, jalur saraf, sel-sel tubuh kita. Lemak terdapat dalam cincin yang ketat dengan minuman, karbohidrat dan vitamin. Sekiranya anda bercakap mengenai lemak dalam produk, maka cincin itu mesra dengan sebilangan elemen yang berkaitan. Walaupun badan tidak mempunyai kata-kata seperti itu, itu adalah kesalahan asid lemak dan pengenalan kata-kata baru, seperti karbohidrat dan kata-kata besar, yang berasal dari keluarga. Namun, pada masa penciptaan semula, banyak tenaga penting, dan orang yang sakit mempunyai sedikit tanpanya. Sehubungan dengan cym, jelas bahawa tidak ada akal untuk meningkatkan jumlah lemak, walaupun mengubahnya menjadi bilangan normal.

Beberapa produk mempunyai lemak?

Bau busuk dapat dijumpai dengan adanya yak dalam produk masakan, dan juga produknya, yang mungkin tidak enak. Serta nilai semula jadi, kemudian tumbuh lemak dan kaya, bukan makhluk. Ia terikat dengan mereka, jadi membalas dendam terhadap asid tak jenuh khas, yang berharga untuk organisma manusia. Sebilangan besar mengandung lemak secara keseluruhan є migdal, rambut gunung, arak, cendawan, Yunani dan ivyana, jagung. Lemak mempunyai satu peranan yang lebih penting - mereka menghidu bau vitamin A, E, D dan K oleh organisma manusia, dan juga membina semula badan kita dengan tenaga yang diperlukan untuk pertukaran proses.

Lemak dalam produk kharchuvannya i dumka vchenykh

Bagato the great tidak terlalu yakin untuk membesar menjadi lemak, jadi secepat satu jam saya akan memasukkan, misalnya, beberapa lemak makanan di saluran usus, dalam proses pemisahan toksin. Dari tisu lemak, baik makhluk, tidak akan ada terak. Produk yang terputus akibat metabolisme lemak mungkin mempunyai kekuatan untuk terkumpul dalam beberapa minit, yang mungkin membuang lemak berlebihan. Saya berhenti varto vrahovuvati. Lemak yang terlalu berminyak terutama tidak dibakar dalam produk makanan, dan juga lemak yang dapat dilumasi semula. Di sini, perkembangan karsinogenesis boleh berlaku.

Mari buang lemak seperti ini, kerana boleh di tengah. Untuk bagatokh rosiyan, hidangannya tradisional, anda boleh menyukainya dalam bentuk pembuka selera sebelum gourmet. Lemak dapat diambil dari coryst untuk tubuh hanya dalam bentuk asam, setelah mendapat proses termal, maka ia akan menghabiskan kekuatannya. Sekiranya anda bercakap tentang mereka yang gemuk hidup dengan malu-malu, maka di sini adalah penting untuk bermaksud lemak dalaman burung dan tvarin.

Lemak tinggi dalam produk makanan tidak tepu dengan asid lebur rendah. Sangat bagus untuk membiasakan diri dengan tubuh manusia. Varto juga merupakan kenangan dan mengenai roslinny sonyashnikovy oliya, di mana terdapat lima asid unikal. Jenis minyak ini bukan hanya nilai hidup Volodya, tetapi juga merupakan keajaiban likarsky zasib dalam perubatan rakyat. Vono Volodya dengan pihak berkuasa yang bertentangan dengan lemak bahan makanan. Olya Sonyashnikova membolehkan anda mengambil kolesterol dalam viglyad yang diformulasikan, dan kemudian mengeluarkannya dari badan kita. Vono tersekat secara meluas sekiranya berlaku semua penyakit shkіrnyh, penyakit tiub bronkial, shlunka, penyakit alergi dan berjangkit. Berikut adalah gambaran tentang oliyya yang tidak disempurnakan, seperti dalam pengertian yang halus tentang sekumpulan kata-kata yang indah. Sudah tentu, ini bermakna bahawa, kerana anda telah menggerudi minyak ke dalam tarian plastik, ia harus segera dicurahkan ke sklya, sehingga dalam bekas plastik, proses pengoksidaan harus diperbaiki, seperti bagaimana.

Penting untuk berfikir bahawa lemak dalam makanan adalah elemen yang diperlukan, kerana mustahil untuk memikirkannya, jadi bagaimana anda dapat menjadikan kesihatan anda hanya Skoda.