Di mana untuk menambah perasa jintan

Kerana bau yang tidak biasa, hidangan dengan jintan telah menjadi tempat yang kuat dalam memasak. Untuk perasa jintan yang indah untuk mengungkapkan aromanya, ia digoreng dalam kuali kering atau minyak bersama sayur-sayuran. Maka baunya akan lebih pedas dengan nota kacang. Minuman yang sangat baik diperoleh jika jintan, krim masam ditambahkan ke jus tomato. Sayuran, kekacang dan kentang diserap dengan baik jika anda menambah rempah jintan. Di samping itu, daging yang ditaburkan dengan biji dipelihara dengan baik selama beberapa hari. Masukkan pinggan panas pada awal memasak, lebih baik dalam minyak panas sebelum produk utama untuk meningkatkan aroma. Zira mempunyai banyak khasiat berguna lain dalam artikel tersebut.

  • makanan paling sihat adalah jintan dalam sauerkraut, keju kotej
  • ditaburkan dengan produk tenusu untuk memberikan rasa, bau yang luar biasa
  • sangat diperlukan untuk memasak pilaf, daging. Mempercepat kesediaan dengan memberikan sifat diuretik karminatif. Gabungan jintan dengan ketumbar, barberry terutama menghiasi hidangan
  • campuran jintan putih, corandr dan adas menenangkan kesan perasa merengsa
  • termasuk dalam rempah klasik seperti sos cili dan kari
  • di kalangan orang Mexico, ini adalah perasa berterusan untuk daging dan sayur-sayuran panggang
  • di Kyrgyzstan untuk pengasam
  • di Uzbekistan, Tajikistan, pilaf, sup, produk doh tidak dibuat tanpa jintan
  • Orang Armenia mempunyai zir sebagai komponen tradisional perasa Chaman
  • orang Perancis mempunyai keju dengan jintan, yang disediakan di rumah
  • Orang Yunani menambah jintan ke rebusan, untuk resipi khas untuk sosej, sosej
  • sifat antimikroba jintan digunakan untuk mengawet makanan

Daging dalam roti pita dengan jintan

Goreng 200g daging lembu dalam kuali dengan biji jintan, satu bawang cincang halus, lada tanah. Kemudian masukkan 200g kentang dadu, terung 100g. Rebus campuran dengan api kecil, 5 minit sebelum siap, taburkan dengan ramuan cincang, daun bawang hijau.

Potong dua roti pita nipis menjadi petak, letakkan isi daging masing-masing dan buat sampul surat, dengan sudut ke atas. Potong potongan dari sisa-sisa roti pita, ikat sampul surat. Bakar hingga kekuningan. Anda boleh menghidangkan dengan krim masam atau mayonis dan, tentu saja, dengan ramuan yang anda suka..

Sup dengan jintan

Rebus kuah ayam siap pakai, masukkan biji jintan hancur - 10g, rempah cengkih - 5g dan lada tanah. Panaskan dengan api kecil selama 5 minit.

Buat ladu dengan sedikit kuah, telur, dan tepung. Masukkan ladu yang telah dibentuk ke dalam sup mendidih. Masukkan bawang goreng, wortel, 50g setiap satu ke dalam sup. Didihkan lagi, angkat dari api. Hidangkan dengan mayonis, krim masam, rempah kegemaran anda.

Kubis dengan jintan

Rebus kepala kubis, yang beratnya kira-kira satu setengah kilogram, ke dalam perbungaan, rebus selama 7 minit. Sekarang letakkan bekas yang tidak melekat pada api sederhana, masukkan setengah sudu biji sawi dan goreng sehingga melambung..

Kemudian masukkan sedikit minyak sayuran dan campuran jintan dan ketumbar, diambil dalam setengah sudu setiap satu. Selepas 3 minit, tambahkan kira-kira tiga sudu air, 1.5 cawan tomato cincang halus dan reneh hingga campuran pekat. Kemudian masukkan kubis siap pakai, garam, taburkan dengan lada. Didihkan, ditutup sehingga kubis lembut. Kacau sekurang-kurangnya dua kali semasa kesediaan.

Sifat berguna dan perubatan, penggunaan perasa jintan dalam memasak

Di rak rempah, anda dapat melihat biji perasa jintan. Ia sering dijumpai dengan nama jintan dan digunakan secara aktif dalam masakan. Ia dihargai untuk aroma yang menyenangkan yang dikeluarkan oleh hidangan yang dimasak. Atas sebab-sebab tertentu, sifat menakjubkan lain dari perasa ini tidak begitu popular..

Apa itu zira

Zira adalah perasa yang dibuat dari biji tanaman tahunan keluarga Umbrella. Secara luaran, ia sangat mirip dengan dill. Berkembang secara bebas di Asia. Mereka sangat disayangi dan popular di India, Emirates, Maghribi, Iran. Dengan cara lain, tanaman ini disebut cmine, jintan Rom.

Varieti rempah

Perkataan "zira" menunjukkan biji dua tumbuhan yang berkait rapat: jintan dan bunium. Perbezaan di antara mereka tidak signifikan, kekeliruan sering timbul. Bunium terbahagi kepada 40 spesies, sebahagian daripadanya disebut jintan hitam.

Apa bau dan rasa jintan

Jintan adalah sejenis perasa yang boleh disukai atau dibenci. Ini memberikan hidangan aroma yang sangat kuat, jadi ia ditambahkan dalam jumlah kecil. Rasanya pedas dengan sedikit rasa pedas. Kadang-kadang biji digoreng dalam kuali kering atau dengan sayur-sayuran. Teknik ini membantu aroma terbuka, terdapat nota kacang ringan..

Bagaimana perasa diperolehi

Negara pengeluar utama: India, China, Indonesia, Turki, Iran, di mana jintan tumbuh di alam dan ditanam di ladang. Perasa diperoleh dengan mengisar biji jintan. Dikumpulkan dengan tangan, dikeringkan secara semula jadi di bawah sinar matahari.

Serbuk digunakan untuk menambah hidangan siap, tetapi lebih kerap keseluruhan jintan ditambahkan. Untuk teh ubat yang terkenal, lebih baik membancuh biji, mereka mempunyai lebih banyak faedah. Dijual juga terdapat minyak pati jintan. Ia diperoleh dengan penyulingan wap, digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik..

Komposisi kimia Zira

Jintan mengandungi vitamin dan mineral. Bumbu kaya akan beta-karoten, tembaga dan mangan, selenium, ia mengandungi banyak fosforus dan natrium, kalsium, magnesium. Sejumlah besar yodium menjadikan produk ini sangat diperlukan dalam diet orang yang mempunyai masalah tiroid. 100 g perasa hanya 112 kkal.

Bagaimana dan berapa banyak menyimpan jintan

Seperti rempah-rempah lain, perasa ini menyukai tempat yang kering, gelap, bebas bau. Kabinet dapur sangat sesuai. Adalah tidak diinginkan untuk meninggalkan produk di dalam sachet asalnya dan pada suhu bilik. Setelah dibuka, disarankan untuk segera menuangkan produk ke dalam balang dengan penutup yang ketat dan sejukkan. Di sana rempah akan mengekalkan aroma aslinya, tidak akan merosakkan perasa lain sepanjang tahun.

Benih jintan tanah berubah-ubah, mengekalkan aroma dan khasiatnya hanya selama sebulan. Oleh sebab itulah, adalah lebih bijak untuk mengunyah bumbu sendiri sebelum digunakan. Atau tuangkan jintan ke dalam bekas kedap udara dan hantar ke peti sejuk beku.

Sifat berguna dan kontraindikasi jintan

Ramuan dan jintan rempah itu sendiri mempunyai khasiat yang bermanfaat. Telah lama digunakan untuk merawat pelbagai penyakit di India kuno. Dan bahkan sekarang ini ubat yang berpatutan dan sederhana sering dijumpai dalam resipi masakan Asia..

Sifat berguna dan perubatan

Dalam perubatan alternatif, teh jintan telah menjadi sangat popular. Minuman ini mempunyai rasa pedas yang menyenangkan, aroma jintan, mempunyai kesan yang baik pada tubuh, meningkatkan daya hidup, dan mempunyai kesan pengukuhan umum. Benih digunakan untuk pembuatan bir, kadang-kadang bersama ranting tanaman.

Ciri berguna jintan sihir lain:

  • meningkatkan selera makan;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf;
  • melegakan loya;
  • menormalkan pencernaan, mempengaruhi penyerapan zat;
  • mengurangkan kolik;
  • meningkatkan pengeluaran susu semasa penyusuan.

Zira semakin digunakan untuk penurunan berat badan yang betul. Menambah salad, bijirin dan makanan diet lain tidak meningkatkan kandungan kalori, tetapi memberi kesan yang baik pada rasa. Minuman jintan mempunyai kesan diuretik ringan, dapat digunakan untuk mengatasi edema.

Kesan bahaya dan sampingan jintan

Menggunakan jintan sebagai perasa untuk hidangan tidak hanya bermanfaat tetapi juga berbahaya. Apabila dikonsumsi dalam jumlah besar, produk ini merengsakan dinding perut dan usus, dan dapat menyebabkan pembengkakan ulser. Juga, jangan lupa tentang intoleransi individu. Malah produk yang sihat seperti jintan boleh mencetuskan reaksi alergi.

Penggunaan jintan dalam memasak

Walaupun nilai komposisi dan sifat berguna, pada mulanya, perasa zira dapat digunakan dalam masakan. Ia sesuai dengan daging, doh, dan nasi dengan baik. Dapat digunakan sebagai pengganti dill, biji jintan, mereka mempunyai aroma yang serupa dengan jintan.

Di mana untuk menambah jintan?

Rempah-rempah Zira boleh digunakan di dalam pinggan daging dan unggas mana pun dan disertakan dengan nasi. Mustahil untuk memasak pilaf tanpa perasa ini. Ia akan mendapat tempat dalam pengasam barbeku, adunan ragi, sos susu, saus tomat, telur orak, adjika. Jintan juga dapat ditambahkan untuk pemuliharaan, tetapi hanya dalam jumlah terhad. Ingat bahawa semasa infusi berpanjangan, aroma rempah meningkat beberapa kali..

Perasa apa yang digabungkan

Biji jintan boleh dicampur dengan semua jenis lada panas, rempah dan manis. Mereka digabungkan dengan ramuan cincang, safron, barberry, ditambah dengan bawang putih kering dan bawang. Anda sering dapat mencari campuran kari di kedai, dan serbuk juga mengandungi jintan. Ini adalah perasa yang sempurna untuk ayam, ayam belanda.

Apa yang boleh menggantikan zira?

Sekiranya tidak mungkin membeli jintan, maka anda boleh menggunakan jintan atau adas, mereka mempunyai aroma yang serupa. Ketumbar tanah, lada cili panas, biji jintan, dill juga sesuai. Lebih baik lagi, campurkan semua bahan ini bersama-sama. Sebilangan besar jintan terdapat dalam campuran India "Garam masala". Sebagai tambahan kepada komponen yang disenaraikan, ia mengandungi pala, kapulaga, cengkeh, kayu manis.

Resepi

Zira sering ditambahkan pada pengawet, daging, sayur-sayuran. Tetapi ada hidangan yang tidak dapat disiapkan tanpa rempah ini. Sebilangan besar dari mereka adalah kad pelawat dari negara-negara Timur Tengah dan Asia: pilaf, kebab, khinkali Georgia dengan jintan.

Pilaf dengan jintan

Gourmet sejati tidak menggunakan campuran rempah-rempah oriental untuk memasak, tetapi memilihnya secara berasingan. Inilah resepi pilaf klasik dengan jintan dan kunyit.

  • 0.5 kg daging lembu;
  • 0.1 l minyak;
  • 2 sudu kecil jintan;
  • 10 keping. barberry;
  • 0.5 kg beras;
  • 0.5 sudu kecil kunyit;
  • 0.5 kg lobak merah;
  • 0,3 kg bawang;
  • 1 kepala bawang putih.
  1. Tuangkan minyak ke dalam kuali, panaskan, masukkan daging lembu yang dipotong menjadi kepingan 3-4 cm. Goreng dengan api kecil hingga kekuningan.
  2. Potong bawang ke dalam kepingan, masukkan daging, masukkan wortel cincang setelah satu minit. Masak sayur dengan daging lembu dengan api kecil selama kira-kira 5 minit. Kami memberi coklat.
  3. Masukkan jintan, kunyit dan barberry, tuangkan dua cawan air mendidih. Kami menutup kuali, mematikan api, menyiapkan zirvak untuk pilaf selama satu jam. Kami tidak membiarkannya mendidih secara aktif, didihkan dengan api kecil.
  4. Menurut peraturan Timur, beras mesti dibasuh sekurang-kurangnya tujuh kali. Kemudian biarkan dalam air garam selama 20 minit untuk membengkak.
  5. Kami membuka zirvak, tambahkan garam, tuangkan beras, masukkan kepala bawang putih di tengah dan tambahkan air mendidih yang cukup sehingga ia menutupi bahan dengan 2 jari.
  6. Sekarang kita tutup kuali, masak pilaf dengan jintan selama setengah jam dengan api minimum, biarkan hingga jumlah yang sama di atas kompor. Tudung kuali tidak boleh diangkat.

Khinkali buatan sendiri dalam bahasa Georgia

Khinkali tidak ada kaitan dengan ladu kami. Hidangan masakan Georgia mempunyai rasa tersendiri dan selalu disiapkan dengan rempah aromatik. Kumin sebagai penghormatan khas.

  • 0.5 kg tepung;
  • 1 kg daging;
  • 2 g jintan;
  • 1 g thyme;
  • 0.3 sudu kecil lada hitam;
  • 30 ml minyak;
  • 12 g bawang putih;
  • 0,3 kg bawang;
  • 0.5 l air.
  1. Campurkan tepung dengan 1 sudu kecil. garam, buat kemurungan, tuangkan 250 ml air ais dan 30 ml minyak sayuran. Menguli doh, masukkan ke dalam peti sejuk selama satu jam.
  2. Potong daging, lebih baik dua atau tiga jenis, masukkan bawang dan bawang putih cincang, masukkan jintan dan thyme, garam, tuangkan 250 ml air suam. Masukkan bahagian, kacau, cairan tersebut harus diserap ke dalam daging cincang.
  3. Gulungkan doh ke dalam sosej, potong tumit dengan diameter 3 cm dan ketebalan kira-kira 1 cm. Gulungkan kek, letakkan pengisian dengan rempah, lipat tepi di atas daging cincang.
  4. Kami melancarkan khinkali ke dalam air masin mendidih. Anda juga boleh membuang sebilangan biji jintan ke dalamnya. Memasak selama 10-12 minit. Keluarkan dengan sudu berlumuran, taburkan dengan lada hitam.

Daging sapi lula-kebab

Hidangan lain yang mengandungi jintan. Aroma pedasnya sempurna melengkapkan rasa kambing. Sekiranya anda ingin mengganti jintan dalam resipi ini dengan rempah lain, maka anda boleh mengambil bumbu campuran untuk barbeku, daging.

  • 1 kg daging lembu berlemak;
  • 350 g bawang;
  • 0.5 sudu kecil jintan;
  • 1 sudu kecil ketumbar;
  • garam.
  1. Potong bawang dengan sangat halus, anda boleh memutarnya. Basuh anak domba dan potong kiub kecil. Kadang-kadang daging disalurkan melalui penggiling daging, tetapi jala dengan lubang besar digunakan..
  2. Masukkan jintan rempah tanah, ketumbar, garam dan gaul rata dengan perasa. Sejukkan selama satu jam hingga masak.
  3. Bentuk sosej dari daging cincang pada lidi. Penting untuk menekannya ke tongkat, dan membasahi tangan anda dengan air sejuk..
  4. Lula kebab digoreng di atas panggangan, tetapi anda juga boleh menggunakan panggangan biasa. Oleh kerana daging cincang digunakan, hidangan disediakan dengan cepat..

Fakta menarik

Zira telah lama dikreditkan dengan sifat ajaib. Di Itali dan Jerman, jintan ditambahkan ke dalam adunan ketika membakar roti. Bumbu ini dipercayai melindungi dari semangat hutan. Pengantin perempuan menyimpan rempah-rempah itu untuk menjaga perkahwinan mereka. Sekiranya anda menaburkan benih jintan yang cantik ke dalam piring kepada kekasih anda, dia akan tetap setia hingga akhir hari. Dan dalam kombinasi dengan anggur, jintan rempah berubah menjadi afrodisiak yang kuat.

Zira perasa di mana untuk menambah

Zira (jintan) - biji kering dari ramuan pedas Cuminum cyminum, dari keluarga pasli. Ini adalah salah satu rempah yang paling popular di Asia dan merupakan biji jintan India. Ia berbeza dengan jintan kita dalam ukurannya yang lebih kecil dan warnanya gelap. Selain itu, ia mempunyai aroma yang lebih tajam, kuat dan lebih menyenangkan.

Di Amerika Latin, Afrika, Mediterranean, negara-negara Asia, terutama di India, dia adalah Ratu Rempah, hampir tidak ada hidangan yang lengkap tanpanya.

Pulau kecil Comino di kepulauan Malta (Mediterranean) bahkan dinamai jintan - ia ditutup dengan ladang jintan rempah.

Zira (jintan) digunakan untuk membumbui roti dan produk gula-gula, hidangan yang dibuat dari produk susu yang ditapai. Ini adalah komponen penting untuk mengasinkan kubis, timun, tomato, cendawan acar. Sup kentang, ikan, salad sayur-sayuran, hidangan daging babi goreng, panggang dan rebus memperoleh rasa lezat. Tidak satu pilaf Asia Tengah lengkap tanpa jintan.

Terdapat beberapa jenis jintan:

  • Jintan putih (Cumin cyminum) adalah yang paling biasa; ia digunakan di negara kita; ia akan dibincangkan lebih lanjut..
  • Jintan hitam (kala jira) - Cuminum nigrum - lebih gelap dan lebih halus daripada putih, mempunyai rasa yang lebih pahit dan bau yang menyengat. Ia tidak memerlukan pemanggangan yang panjang seperti biji jintan putih.
  • Jenis jintan hitam yang paling jarang, yang lebih tepat disebut bunium - Buniumpersicum, Buniumbadachshanicum, terdapat di Tajikistan.

Jintan terdapat dalam pelbagai campuran rempah-rempah: kari, cili, garam masala, chutney (rempah panas dan manis), campuran Mexico, perasa zhoug Yaman, campuran baharat Arab Saudi...

Apabila disimpan dalam jangka masa yang lama, jintan mula terasa pahit, terutama ketika digiling.

Kandungan kalori jintan

Biji zira tinggi kalori. 100 g biji tersebut mengandungi 375 kkal, jadi dalam jumlah besar mereka dikontraindikasikan untuk orang yang gemuk.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
17.522.333.87.68375

Sifat jintan berguna

Biji jintan (jintan) mengandungi dari 2,5 hingga 4% minyak pati, jintan aldehid (p-isopropyl-benzaldehyde, 25-35%), timol, perilla-aldehid, alkohol kumik, alpha dan beta-pinin (21%), dipentene, p-cymene dan beta-pellandrene.

Minyak jintan banyak digunakan dalam industri minyak wangi.

Zira (jintan) juga telah digunakan dalam perubatan sejak zaman kuno. Sebagai contoh, orang Yunani masih menyediakan teh khas yang meningkatkan kesejahteraan kanak-kanak..

Jintan adalah tonik yang baik, afrodisiak.

Kesan jintan meningkatkan pencernaan (rawatan penyakit perut dan ginjal, perut kembung, kolik, cirit-birit), merangsang selera makan. Zira mempunyai kesan diuretik. Membuang toksin dari badan.

Zira digunakan dalam ginekologi (peningkatan susu pada ibu menyusu...) dan neurologi (membantu melawan amnesia, insomnia...).

Jintan rempah adalah antiseptik; secara luaran membantu melarutkan tumor, pelbagai pembengkakan kulit (jerawat, ruam...). Mengurangkan kesakitan.

Zira baik untuk membersihkan saluran udara. Membantu melawan rasa mual, termasuk pada bulan-bulan pertama wanita hamil.

Zira (sendiri atau dalam kombinasi dengan ketumbar tanah, adas atau kapulaga) disarankan untuk digunakan sekiranya penyakit sistem pencernaan, membersihkan saluran udara jika terjadi bronkitis dan batuk dengan rembesan lendir, serta menenangkan sistem saraf.

Zira juga meningkatkan fungsi buah pinggang yang baik. Minuman pekat yang terbuat dari jintan (2 sdt diseduh dengan segelas air) mempunyai kesan pencahar dan diuretik ringan. Keberkesanan infusi akan menjadi lebih besar jika anda mencampurkan jintan, adas dan ketumbar dalam bahagian yang sama.

Zira membuang toksin dan sisa makanan yang tidak dicerna dari badan. Menyembuhkan teh dari 1 sudu kecil. biji jintan, adas dan ketumbar, dibasahi dalam 2 cawan air mendidih, bagus untuk pencernaan, kekuatan dan mood.

Teh yang dibuat dari biji jintan (jintan) 1 sudu kecil. segelas air menyembuhkan loya, kembung dan muntah (khususnya pada wanita pada bulan-bulan pertama kehamilan).

Jintan juga dimakan dalam bentuk serbuk dengan bahagian gula yang sama (untuk meningkatkan aliran susu pada ibu menyusui muda). Bagaimana anda boleh menggunakan rebusan biji jintan dalam air atau susu untuk tujuan ini dan mengambil 3 kali sehari?.

Menyapukan jintan yang dicampurkan dengan minyak zaitun menghilangkan pembengkakan limpa.

Jintan menyembuhkan luka dengan meletakkannya terus ke inti luka.

Digunakan dalam pediatrik untuk merawat perut kembung.

Meningkatkan aktiviti otak, membantu menguatkan dan memulihkan penglihatan.

Untuk meningkatkan ingatan, ambil 1 sudu kecil. jintan dicampur dengan 1 sudu besar. sayang.

Sifat berbahaya jintan

Zira dikontraindikasikan untuk gastritis dengan keasidan, ulser gastrik dan duodenum yang tinggi.

Terdapat juga kes-kes yang diketahui mengenai reaksi alergi terhadap produk yang mengandungi zira.

Video akan memberitahu anda tentang jintan, perbezaan antara jintan, jintan dan jintan, di mana anda boleh menambahkan jintan, serta sebentar mengenai rempah lain yang boleh digunakan dalam memasak.

Bumbu Zira: apakah rempah ini (foto), khasiatnya dan cara menggunakan jintan

Benih bumbu jintan dapat dilihat di rak rempah.

Selalunya dijumpai dengan nama jintan, ia aktif digunakan dalam memasak.

Dihargai untuk aroma yang menyenangkan yang dihasilkan oleh masakan yang dimasak.

Atas sebab-sebab tertentu, sifat menakjubkan lain dari perasa ini tidak begitu popular..

Zira: apa itu?

Zira adalah perasa yang dibuat dari biji tanaman tahunan keluarga Umbrella. Secara luaran sangat serupa dengan dill.

Berkembang secara bebas di Asia. Mereka sangat disayangi dan popular di India, Emirates, Maghribi, Iran.

Dengan cara lain, tanaman ini disebut cmine, jintan Rom.

Perkataan "zira" menunjukkan biji dua tumbuhan yang berdekatan: jintan dan bunium.

Zira dan Kumin: mereka satu dan sama?

Perkataan "zira" menunjukkan biji dua tumbuhan yang berdekatan: jintan dan bunium.

Perbezaan di antara mereka tidak signifikan, kekeliruan sering timbul.

Jintan dan jintan: apa bezanya?

Soalan ini menarik minat ramai pencinta masakan kebangsaan Asia..

  • Perlu segera diperhatikan bahawa jintan dan jintan bukan perkara yang sama..

Jadi, jintan adalah tumbuhan dari keluarga payung.

Apa bau dan rasa jintan

Jintan adalah jenis perasa yang boleh anda gemari atau benci.

Ini memberikan hidangan aroma yang sangat kuat, oleh itu ia ditambahkan dalam jumlah kecil.

Rasanya pedas dengan sedikit rasa pedas. Kadang-kadang biji digoreng dalam kuali kering atau dengan sayur-sayuran..

Bagaimana perasa jintan diperolehi

Negara pengeluar utama: India, China, Indonesia, Turki, Iran, di mana jintan tumbuh di alam dan ditanam di ladang.

Perasa diperoleh dengan mengisar biji jintan. Dikumpulkan dengan tangan, dikeringkan secara semula jadi di bawah sinar matahari.

Serbuk digunakan untuk menambah hidangan siap, tetapi lebih kerap keseluruhan jintan ditambahkan.

Untuk teh ubat yang terkenal, lebih baik membancuh biji, mereka mempunyai lebih banyak faedah..

Anda juga boleh mendapatkan minyak pati jintan yang dijual..

Komposisi kimia Zira

Jintan mengandungi vitamin dan mineral. Bumbu kaya akan beta-karoten, tembaga dan mangan, selenium, ia mengandungi banyak fosforus dan natrium, kalsium, magnesium.

Sejumlah besar yodium menjadikan produk ini sangat diperlukan dalam diet orang yang mempunyai masalah tiroid.

Zira: sifat berguna dan kontraindikasi

Ramuan dan jintan rempah itu sendiri mempunyai khasiat yang bermanfaat.

Telah lama digunakan untuk merawat pelbagai penyakit di India kuno..

Dan bahkan sekarang ini ubat yang berpatutan dan sederhana sering dijumpai dalam resipi masakan Asia..

Teh jintan telah menjadi sangat popular dalam perubatan alternatif.

Minuman ini mempunyai rasa pedas yang menyenangkan, aroma jintan, mempunyai kesan yang baik pada tubuh, meningkatkan daya hidup, mempunyai kesan pengukuhan umum.

Ciri penyembuhan jintan

  • meningkatkan selera makan;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf;
  • melegakan loya;
  • menormalkan pencernaan, mempengaruhi penyerapan zat;
  • mengurangkan kolik;
  • meningkatkan pengeluaran susu semasa penyusuan.

Zira semakin digunakan untuk penurunan berat badan yang betul..

Menambah salad, bijirin dan hidangan makanan lain tidak meningkatkan kandungan kalori, tetapi memberi kesan yang baik pada rasa.

Bahaya dari jintan rempah dan kesan sampingan

Menggunakan jintan sebagai perasa untuk hidangan tidak hanya bermanfaat tetapi juga berbahaya..

Apabila dikonsumsi dalam jumlah besar, produk ini merengsakan dinding perut dan usus, dapat menyebabkan pembengkakan ulser..

Juga, jangan lupa tentang intoleransi individu..

Penggunaan perasa jintan dalam memasak

Walaupun nilai komposisi dan sifat berguna, pada mulanya, perasa zira terdapat dalam masakan..

Ia sesuai dengan daging, doh, sesuai dengan nasi.

Perasa Zira: tempat untuk menambah?

Rempah-rempah Zira boleh digunakan dalam apa-apa hidangan daging dan unggas, sesuai dengan nasi.

Mustahil untuk memasak pilaf tanpa perasa ini.

Ia akan mendapat tempat dalam perapan kebab, adunan ragi, sos susu, saus tomat, telur orak, adjika.

Jintan juga dapat ditambahkan untuk pemuliharaan, tetapi hanya dalam jumlah terhad.

Perasa apa yang digabungkan dengan zira?

Biji jintan boleh dicampur dengan semua jenis lada panas, rempah dan manis.

Mereka digabungkan dengan ramuan cincang, safron, barberry, ditambah dengan bawang putih kering dan bawang.

Anda sering dapat mencari campuran kari di kedai, serbuknya juga mengandungi jintan.

Apa yang boleh menggantikan zira?

Sekiranya tidak mungkin membeli jintan, maka anda boleh menggunakan jintan atau adas, mereka mempunyai aroma yang serupa.

Ketumbar tanah, lada cili panas, biji jintan, dill juga sesuai. Lebih baik lagi, campurkan semua bahan ini.

Sebilangan besar jintan terdapat dalam campuran India "Garam Masala".

Resipi dengan penggunaan perasa jintan

Zira sering ditambahkan pada pengawet, daging, sayur-sayuran. Tetapi ada hidangan yang tidak boleh dimasak tanpa rempah ini..

Sebilangan besar dari mereka adalah kad pelawat dari negara-negara Timur Tengah dan Asia: pilaf, kebab, khinkali Georgia dengan jintan.

Pilaf dengan jintan: resipi

Gourmet sejati tidak menggunakan campuran rempah-rempah oriental untuk memasak, tetapi memilihnya secara berasingan.

Inilah resepi pilaf klasik dengan jintan dan kunyit.

Bahan-bahan:

  • 0.5 kg daging lembu;
  • 0.1 l minyak;
  • 2 sudu kecil jintan;
  • 10 keping. barberry;
  • 0.5 kg beras;
  • 0.5 sudu kecil kunyit;
  • 0.5 kg lobak merah;
  • 0,3 kg bawang;
  • 1 kepala bawang putih.

Resipi langkah demi langkah:

  1. Tuangkan minyak ke dalam kuali, panaskan, masukkan daging lembu yang dipotong menjadi kepingan 3-4 cm. Goreng dengan api kecil hingga kekuningan.
  2. Potong bawang ke dalam kepingan, masukkan daging, masukkan wortel cincang setelah satu minit. Masak sayur dengan daging lembu dengan api kecil selama kira-kira 5 minit. Kami memberi coklat.
  3. Masukkan jintan, kunyit dan barberry, tuangkan dua cawan air mendidih. Kami menutup kuali, mematikan api, menyiapkan zirvak untuk pilaf selama satu jam. Kami tidak membiarkannya mendidih secara aktif, didihkan dengan api kecil.
  4. Menurut peraturan Timur, beras mesti dibasuh sekurang-kurangnya tujuh kali. Kemudian biarkan dalam air garam selama 20 minit untuk membengkak.
  5. Kami membuka zirvak, tambahkan garam, tuangkan beras, masukkan kepala bawang putih di tengah dan tambahkan air mendidih yang cukup sehingga ia menutupi bahan dengan 2 jari.
  6. Sekarang kita tutup kuali, masak pilaf dengan jintan selama setengah jam dengan api minimum, biarkan hingga jumlah yang sama di atas kompor. Tudung kuali tidak boleh diangkat.

Khinkali Georgia buatan sendiri dengan zira

Khinkali tidak ada kaitan dengan ladu kami.

Hidangan masakan Georgia mempunyai rasa tersendiri dan selalu disiapkan dengan rempah aromatik. Kumin sebagai penghormatan khas.

Bahan-bahan:

  • 0.5 kg tepung;
  • 1 kg daging;
  • 2 g jintan;
  • 1 g thyme;
  • 0.3 sudu kecil lada hitam;
  • 30 ml minyak;
  • 12 g bawang putih;
  • 0,3 kg bawang;
  • 0.5 l air.

Resipi langkah demi langkah:

  1. Campurkan tepung dengan 1 sudu kecil. garam, buat kemurungan, tuangkan 250 ml air ais dan 30 ml minyak sayuran. Menguli doh, masukkan ke dalam peti sejuk selama satu jam.
  2. Potong daging, lebih baik dua atau tiga jenis, masukkan bawang dan bawang putih cincang, masukkan jintan dan thyme, garam, tuangkan 250 ml air suam. Masukkan bahagian, kacau, cairan tersebut harus diserap ke dalam daging cincang.
  3. Gulungkan doh ke dalam sosej, potong tumit dengan diameter 3 cm dan ketebalan kira-kira 1 cm. Gulungkan kek, letakkan pengisian dengan rempah, lipat tepi di atas daging cincang.
  4. Kami melancarkan khinkali ke dalam air masin mendidih. Anda juga boleh membuang sebilangan biji jintan ke dalamnya. Memasak selama 10-12 minit. Keluarkan dengan sudu berlumuran, taburkan dengan lada hitam.

Lula-kebab daging lembu dengan jintan

Hidangan lain yang mengandungi jintan. Aroma pedasnya sempurna melengkapkan rasa kambing.

Sekiranya anda ingin mengganti jintan dalam resipi ini dengan rempah lain, maka anda boleh mengambil bumbu campuran untuk barbeku, daging.

Bahan-bahan:

  • 1 kg daging lembu berlemak;
  • 350 g bawang;
  • 0.5 sudu kecil jintan;
  • 1 sudu kecil ketumbar;
  • garam.

Resipi langkah demi langkah:

  1. Potong bawang dengan sangat halus, anda boleh memutarnya. Basuh anak domba dan potong kiub kecil. Kadang-kadang daging disalurkan melalui penggiling daging, tetapi jala dengan lubang besar digunakan..
  2. Masukkan jintan rempah tanah, ketumbar, garam dan gaul rata dengan perasa. Sejukkan selama satu jam hingga masak.
  3. Bentuk sosej dari daging cincang pada lidi. Penting untuk menekannya ke tongkat, dan membasahi tangan anda dengan air sejuk..
  4. Lula kebab digoreng di atas panggangan, tetapi anda juga boleh menggunakan panggangan biasa. Oleh kerana daging cincang digunakan, hidangan disediakan dengan cepat..

Bagaimana dan berapa banyak menyimpan jintan

Seperti rempah-rempah lain, perasa ini menyukai tempat yang kering, gelap, bebas bau. Kabinet dapur yang sempurna.

Tidak diingini membiarkan produk di dalam begnya sendiri dan pada suhu bilik.

Setelah dibuka, disarankan untuk segera menuangkan produk ke dalam balang dengan penutup yang ketat dan sejukkan.

Di sana rempah akan mengekalkan aroma aslinya, tidak akan merosakkan perasa lain sepanjang tahun.

Benih jintan tanah berubah-ubah, mengekalkan aroma dan khasiatnya hanya selama sebulan.

Oleh sebab itulah, adalah lebih bijak untuk mengunyah bumbu sendiri sebelum digunakan..

Atau tuangkan jintan ke dalam bekas kedap udara dan hantar ke peti sejuk beku.

Zira telah lama dikreditkan dengan sifat ajaib. Di Itali dan Jerman, jintan ditambahkan ke dalam adunan ketika membakar roti..

Bumbu ini dipercayai melindungi dari semangat hutan. Pengantin menyimpan rempah-rempah itu untuk menjaga perkahwinan mereka.

Sekiranya anda menaburkan biji jintan yang cantik ke dalam pinggan kepada kekasih anda, dia akan tetap setia hingga akhir zaman..

Bumbu Zira, cara menggunakannya dengan betul, hidangan mana yang perlu ditambahkan. Komposisi kimia dan sifat berguna rempah

Jintan, juga dikenali sebagai jintan (Cuminium cyminum), adalah tanaman tahunan dalam keluarga Umbellifera yang terkenal dengan aromanya yang lebat dan rasa pedas, pahit dan pedas..

Apa itu zira

Rempah aromatik ini telah digunakan sejak zaman berzaman dan bahkan disebutkan dalam Alkitab. Orang Mesir menggunakannya untuk mumia badan; orang Rom - untuk merasai hidangan mereka dan memelihara daging; dan orang Eropah - sebagai jaminan kesetiaan. Selain itu, kerana khasiatnya yang bermanfaat untuk kesihatan, terutama pencernaan, jintan secara tradisional telah digunakan sebagai ubat untuk merawat banyak penyakit..

Ia menarik! Di Itali, pasangan yang seharusnya berpisah sebentar memakan biji jintan, yang seharusnya melindungi mereka dari perbezaan di luar nikah. Dan orang Yunani menjadikannya simbol ketamakan kerana harganya yang tinggi dan kecil..

Hari ini, jintan banyak diedarkan sebagai biji kecil kering dan berwarna coklat muda, dan digunakan sebagai bumbu aromatik yang sihat..

Jenis utama

Terdapat 4 jenis jintan:

  • Parsi;
  • Kirman;
  • Syria;
  • nabatean.

Antara yang terbaik adalah Kirman (biji gelap kecil dengan aroma pedas) dan Parsi (mempunyai warna kuning dan bau yang kuat).

Bagaimana dan di mana tanaman itu tumbuh

Jintan adalah tanaman tahunan aromatik dengan kehijauan yang cerah dan halus, tingginya sekitar 40-50 cm. Berasal dari Timur Tengah, ia menyukai matahari dan tumbuh di iklim yang hangat dan cerah. Tumbuhan itu kelihatan seperti lobak merah dengan daun nipis sepanjang 3 hingga 7 cm dan perbungaan berbentuk payung putih atau merah jambu. Kadang-kadang dikelirukan dengan biji jintan (Carum carvi), buahnya, yang disebut "biji," juga terbentuk setelah berbunga dan mempunyai aroma yang serupa. Biji jintan bujur, menyerupai telur, ukuran 3 hingga 6 mm, berwarna kelabu-coklat, lebih ringan daripada biji jintan.

Bagaimana jintan tumbuh di alam liar

Rempah macam mana

Komposisi kimia dan kandungan kalori

Nilai pemakanan jintan

100 g jintan berisi:

Nutrien penting

  • Zat besi, yang kaya dengan biji jintan, akan mengangkut oksigen ke dalam badan dengan optimum. Ingatlah untuk menggabungkannya dengan makanan lain seperti lentil atau ikan.
  • Magnesium dalam biji akan membantu melonggarkan otot licin saluran pencernaan untuk pencernaan yang lebih baik dan berfungsi dengan baik saluran pencernaan.
  • Fosfor mempunyai kesan yang baik pada sel saraf. Dengan bantuannya, mereka diaktifkan dan mengekalkan dinamika otot dan otak yang baik..
  • Beta-karoten yang terdapat di dalam biji memberikan sifat antioksidan kepada jintan, memperlambat penuaan sel dan merangsang pertumbuhan semula tisu badan.
  • Biji jintan mengandungi sejumlah besar minyak pati, pelbagai flavonoid, isoflavon (hormon tumbuhan), alkaloid dan sebatian fenolik lain.

Zira adalah rempah yang dimakan dalam jumlah kecil, nutrien ini akan meningkatkan kesihatan makanan anda secara keseluruhan. Ingatlah untuk menyeimbangkan diet anda dengan banyak buah dan sayur-sayuran untuk memenuhi semua keperluan mineral, vitamin dan unsur surih anda.

Sifat jintan yang berguna

Jintan bukan hanya rempah masakan, tetapi juga ubat herba semula jadi yang dapat merawat penyakit tertentu atau mengurangkan masalah kesihatan. Banyak kajian telah dilakukan dalam beberapa tahun kebelakangan ini untuk lebih memahami manfaat tanaman ini..

Bumbu mempunyai banyak khasiat perubatan yang memberi kesan yang baik pada tubuh. Ia:

  • meningkatkan selera makan;
  • merangsang pencernaan;
  • mengurangkan kembung dan kembung;
  • mengurangkan kekejangan usus;
  • melawan sakit perut;
  • memberikan penyejukan badan;
  • membantu melawan insomnia.

Juga, rempah akan membantu mencegah timbulnya gangguan yang lebih serius:

  • Apabila digabungkan dengan gaya hidup sihat, ia akan melindungi sistem kardiovaskular dan dengan itu membantu mengurangkan risiko serangan jantung..
  • Sebagai sebahagian daripada diet seimbang, jintan berperanan penting dalam mengurangkan risiko barah tertentu (perut, hati).

Di samping itu, zira mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi tubuh wanita, khususnya, ia membantu menyeimbangkan kitaran haid..

Kontraindikasi

Makan biji jintan boleh memberi beberapa kesan sampingan yang tidak diingini. Secara berlebihan, ia menjadi toksik kepada badan. Cadangan phytotherapists harus diambil kira mengenai dos..

Semasa menyusu

Wanita yang sedang menyusui harus menghindari pengambilan bumbu yang berlebihan kerana ini boleh menyebabkan pengeluaran susu rendah. Walaupun kesan sampingan ini tidak biasa bagi semua orang, terlalu banyak yang boleh membahayakan kesihatan anda..

Semasa mengandung

Biji zira boleh memberi kesan pengguguran pada wanita semasa kehamilan. Mengonsumsi sejumlah besar boleh menyebabkan keguguran. Wanita hamil harus mengikuti diet seperti yang disyorkan oleh doktor atau pakar pemakanan.

Penggunaan perasa jintan dalam memasak

Apa rempah ini

Untuk perasa, biji jintan dituai dan kemudian dikeringkan. Juga, minyak pati boleh diekstrak dari jintan. Anda boleh mengisar biji kering sebelum dimasak. Bentuk tanah juga tersedia secara komersial. Perasa boleh ditambah ke makanan mentah dan dimasak. Namun, gunakannya dengan berhati-hati, kerana rasa rempah ini cenderung meningkat dalam hidangan..

Minyak pati Zira

Selain itu, jintan boleh diminum sebagai teh herba atau infus untuk meningkatkan fungsi sistem pencernaan. Untuk mendapatkan infus seperti itu, tuangkan 20 g biji dengan air mendidih, biarkan selama beberapa minit, dan kemudian tapis.

Bagaimana rasanya

Zira mempunyai rasa pedas dan aroma pedas yang hangat. Apabila dipanaskan, ia menunjukkan aroma yang lebih pahit dan pedas..

Semasa digunakan dalam masakan, rempah:

  • memberikan aroma yang menyenangkan untuk produk;
  • mengurangkan bau ikan dan daging;
  • mempunyai sifat antiseptik.

Perhatian! Dalam bentuk serbuk, lebih baik meletakkan jintan pada akhir memasak sehingga mengekalkan semua rasa.

Di mana untuk menambah jintan

Zira dianggap sebagai rempah oriental, tetapi ia adalah ramuan penting dalam masakan dari pelbagai bangsa. Jintan tanah adalah bahan penting dalam serbuk kari dan terdapat dalam rempah India, Vietnam dan Thailand. Banyak resipi Amerika Latin juga memerlukan penggunaan perasa ini..

Zira adalah rempah-rempah yang sesuai untuk mencicipi hidangan khas negara seperti couscous, chili con carne, garam masala atau pilaf oriental. Ini sesuai dengan ikan, domba, ayam, serta sayur-sayuran, sos dan sup.

Bumbu ini sesuai dengan keju Belanda seperti Edam dan Gouda, dan juga digunakan dalam teh herba atau infus, sendiri atau dalam kombinasi dengan ramuan lain.

Majlis. Taburkan biji jintan pada serbuk roti untuk menjadikan daging tepung roti anda lebih cantik dan beraroma..

Rempah apa yang boleh digabungkan dengan jintan

Oleh kerana jintan adalah salah satu bahan utama dalam rempah-rempah kompleks, ia sesuai dengan semua rempah-rempahnya..

Apa yang boleh diganti

Apabila resipi memerlukan jintan dan anda tidak mempunyainya, anda boleh menggunakan salah satu pengganti berikut:

Biji jintan

Zira dan jintan adalah tanaman dari keluarga yang sama. Rupa dan rasanya serupa, walaupun jintan mempunyai rasa yang lebih kuat dan panas. Gunakan jintan dan bukannya biji jintan. Mulakan dengan separuh jumlah yang diperlukan oleh resipi dan tambahkan secara beransur-ansur untuk memenuhi selera anda.

Pengganti ini tidak boleh mempengaruhi warna hidangan siap..

Ketumbar tanah

Ketumbar tanah adalah pilihan lain, walaupun menggunakannya akan mengubah rasa resipi. Ia memiliki aroma jintan seperti lemon yang bersahaja, tetapi kurang kehangatan. Taburkan sedikit ketumbar, kemudian masukkan sedikit serbuk cili untuk mengembalikan rasa suam.

Serbuk cili

Jintan adalah salah satu bahan utama dalam serbuk cili, jadi menggunakannya sebagai pengganti adalah cara untuk mengembalikan rasa ke dalam pinggan anda. Oleh kerana serbuk cili biasanya juga termasuk paprika, lada cayenne, serbuk bawang putih, serbuk bawang, dan oregano, anda harus mempertimbangkan bagaimana ramuan tambahan ini akan berfungsi dalam resipi anda. Mereka akan mempengaruhi rasa dan juga berubah warna. Jintan berwarna coklat pekat, sementara serbuk cili berwarna merah. Gunakan separuh dari yang anda mahukan terlebih dahulu, kemudian tambah secukup rasa.

garam masala

Campuran rempah India ini merangkumi dos jintan besar. Ini juga mengandung ketumbar, kapulaga, lada hitam, kayu manis, cengkih, dan pala. Semua rempah ini menghasilkan aroma kompleks yang bersahaja, manis, sitrus dan pedas pada masa yang sama..

serbuk kari

Bahan-bahan dalam serbuk kari berbeza-beza, tetapi jintan selalu banyak. Selalunya, serbuk kari juga termasuk kunyit, ketumbar, halia, mustard, biji fenugreek, lada hitam, dan kayu manis. Mereka memberikan rasa manis, manis dan pedas kepada hidangan yang menggunakan kari. Sekiranya anda memutuskan bahawa ini adalah pengganti terbaik untuk resipi anda, ingat bahawa ia akan sedikit berubah warna. Kunyit berwarna kuning terang.

Cara memilih rempah yang berkualiti

Untuk memilih jintan yang baik, gosokkan sebilangan biji-bijian dengan jari anda. Rempah yang berkualiti mesti dikeringkan dengan baik dan mempunyai aroma segar yang kuat.

Cara menyimpan jintan

Sebaiknya beli jintan dalam biji dan simpan di dalam bekas kedap udara, jauh dari panas dan cahaya. Ia akan mengekalkan semua rasa selama 12-15 bulan..

Sekiranya resipi anda memerlukan penambahan serbuk, anda hanya boleh mengisar biji seperti yang diperlukan dalam penggiling rempah kecil atau menghancurkannya dengan alu..

Jintan tanah kehilangan hampir semua rasanya setelah kira-kira 2 bulan..

Resipi pilaf dengan jintan

  • 500 g beras basmati putih panjang;
  • 400 g lobak merah;
  • 400 g bawang;
  • 150 g minyak bunga matahari;
  • 800 g kambing;
  • 1 kepala bawang putih;
  • 1 sudu besar l. jintan;
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar;
  • safron;
  • 1 segenggam kacang buncis;
  • 1 genggam kismis.
  • Basuh beras dengan banyak air untuk menghilangkan kanji.
  • Panaskan minyak dalam periuk besar hingga panas tinggi. Goreng bawang dalam minyak ini hingga kekuningan
  • Letakkan daging, potong kecil, dan kemudian wortel di batang panjang.
  • Masukkan separuh rempah, garam, lada, kepala bawang putih dan tutup dengan air mendidih. Tutup periuk dan didihkan dengan api kecil sekurang-kurangnya satu jam.
  • Kemudian letakkan beras, kismis dan buncis, dan tutup dengan air sehingga beras ditutup sepenuhnya. Rahsia pilaf adalah bahawa lapisan berturut-turut tidak boleh bercampur.!
  • Selepas kira-kira 20 minit, periksa bahawa nasi sudah dimasak.

Berkembang

Jintan adalah tanaman yang suka panas yang menyukai matahari.

  • Taburkan di tempat yang terang dan, jika boleh, terlindung dari angin, letakkan.
  • Tanah harus dipanaskan hingga sekurang-kurangnya 12 darjah, mulsa dan diperkaya dengan humus.
  • Setelah pucuk muncul, kurangkan sehingga terdapat jarak 15-20 cm antara tanaman.
  • Jintan tidak memerlukan banyak perawatan, hanya air sekiranya berlaku cuaca panas dan kering.
  • Penuaian dilakukan 3-4 bulan setelah disemai pada awal musim luruh.
  • Apabila biji sudah matang, buah menjadi coklat.

Zira untuk menurunkan berat badan

Makan rempah membantu penyerapan lemak dalam makanan dan merangsang pencernaan. Di samping itu, hidangan pedas meningkatkan rasa kenyang sebanyak 1.5 kali ganda berbanding hidangan tidak pedas. Kaya dengan vitamin, jintan mempunyai semua sifat ini. Ini juga mengurangkan gula dalam makanan dan mengatur kadar kolesterol. Keupayaannya untuk meningkatkan rembesan gastrik dari jus pencernaan dan melawan kembung menjadikannya sangat berkesan dalam menjaga perut tetap rata. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu menuangkan satu sudu jintan dengan air mendidih, dan minum kuah ini. Resipi yang lebih kompleks untuk menjadikan diet anda lebih berkesan:

  • 3 sudu besar sudu jintan;
  • 1 sudu besar sesudu halia;
  • 1/2 sudu teh kayu manis;
  • 1 lemon, dihiris.

Masukkan bahan ke dalam botol dan tutup dengan air mendidih. Tutup botol, biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk. Minum setengah gelas sebelum setiap hidangan. Berat badan dijamin selagi makanan anda seimbang dan rendah kalori.

Jawapan pada soalan

Apakah Perbezaan Antara Jintan dan Jintan

Zira (Cuminium cyminum) dan jintan (carum carvi) kedua-duanya tergolong dalam keluarga payung. Kedua-dua jenis biji ini berbeza warna dan baunya. Zira mempunyai warna kuning-coklat dan sedikit aroma lemon, dan biji jintan berwarna hampir hitam dan berbau seperti anise.

Zira atau Kumin - perasa kegemaran para firaun dan maharaja Rom

Dari artikel ini, anda akan mempelajari segala-galanya mengenai jintan perasa oriental yang terkenal dengan rasa dan aroma yang menarik, yang sangat biasa di masakan negara di dunia..

Zira disebutkan di Rom kuno dan Mesir dan merupakan rempah yang sangat mahal, hanya tersedia untuk penguasa.

Rempah ini dihargai dan disukai di negara-negara Asia, Afrika, Amerika Latin.

Mereka tahu tentangnya dalam beberapa dekad terakhir di Eropah, di mana dia semakin mendapat penghormatan..

Apa itu perasa zira - sifat dan aplikasi

Dalam artikel ini, anda akan belajar:

Zira (lat.Cumīnum cymīnum) adalah tumbuhan herba, spesies genus Kmin (Cuminum) dari keluarga Payung. Terdapat juga nama tumbuhan lain - zera, jintan Rom, jintan, jintan jintan, jintan, kammun

Rujukan botani ringkas - rupa zira

Jintan adalah tanaman hijau keabu-abuan tahunan dengan daun dan batang bercabang halus, berasal dari Timur Tengah dan Mesir. Ia boleh didapati dari kaki bukit Himalaya hingga ke barat. Orang Afrika.

Rempah-rempah adalah buah berbentuk spindle panjang 6-7 mm dan lebar 1 mm dengan aroma segar yang khas dan rasa pahit yang sedikit menyejukkan.

Beginilah rupanya perasa jintan atau jintan

Varieti rempah

Terdapat beberapa jenis jintan. Yang paling terkenal ialah Kirman zira dan Parsi.

  • Kirman - baunya pedas, sangat kecil, hitam.
  • Parsi - harum ini, mempunyai warna kuning kehijauan muda.

Aroma dan rasa yang paling ringan adalah buah-buahan berwarna coklat kehijauan besar dari idola Timur Tengah (Parsi)

Terdapat dua lagi jenis rempah ini: Nabatean dan Syria. Tetapi mereka dianggap tidak biasa, mereka terutamanya menggunakan dua jenis jintan pertama..

Bumbu jintan hampir tidak pernah digunakan sendiri; ia digunakan dalam hidangan terutamanya bersama dengan rempah-rempah biasa lain di Timur: kunyit, lada, dll..

Apa yang mengandungi jintan - komposisi kimia rempah

Buah jintan mengandungi hingga 4% minyak pati, hingga 16% resin dan gusi, 8-10% lemak.

Ia mengandungi banyak sebatian mudah menguap - aldehid dan alkohol aromatik, sekitar 35% cuminaldehyde, γ-terpinene, α-terpinene, mentadiene.

Komponen lain dari minyak pati - α-pinene, β-pinene, myrcene, limonene, 1-8-cineole, caryophilene, β-bisabolene, p-cymene, β-felandren dan lain-lain, yang memberikan aroma warna resin dan pedas.

Ciri-ciri berguna perasa jintan

Ini adalah rempah yang sangat berguna, yang terkenal di zaman kuno dan sangat dihargai di Yunani Kuno, Rom Purba, Mesir.

Menggunakannya dalam masakan, perubatan dan bidang kehidupan lain.

Zira adalah antiseptik yang baik; penyelesaian penyembuhan luka dibuat berdasarkannya. Dalam perubatan rakyat, disarankan untuk menghilangkan pembengkakan dengan kompres dari biji jintan hancur yang dicampurkan dalam minyak zaitun.

Jintan (jintan) mempunyai sifat penyembuhan dan profilaksis yang kuat:

  1. Meningkatkan proses metabolik perasa zira dengan ketara
  2. Menyingkirkan bahan toksik dari badan
  3. Meningkatkan keupayaan bernafas, memperkaya darah dengan oksigen.
  4. Meningkatkan keupayaan pencernaan saluran gastrousus, memulihkan perut yang lemah,
  5. Menggalakkan penghasilan enzim pencernaan untuk pencernaan makanan yang berkualiti.
  6. Merawat masalah pankreas, hati, buah pinggang dengan sempurna.
  7. Rempah mempunyai kesan yang sihat pada jantung dan saluran darah, mencegah pengumpulan platelet.
  8. Meningkatkan fungsi otak dan penglihatan.
  9. Melegakan sakit kepala, menenangkan sistem saraf.
  10. Rempah tumbuk digunakan dalam teh untuk bayi menghilangkan kembung dan menenangkan sistem saraf..
  11. Doktor mengesyorkan menggunakan jintan untuk semua orang yang menderita penyakit jantung, penyakit vaskular, untuk semua orang yang mempunyai masalah dengan tekanan darah, sesak nafas, berpeluh berlebihan..
  12. Kaedah terbaik untuk meningkatkan jumlah susu ibu pada ibu yang menyusu.
  13. Rempah ini terkenal dengan ciri-cirinya yang merangsang keinginan seksual. Para penipu oriental kuno tahu tentang ini, secara aktif menggunakannya untuk selalu menjadi wanita yang diinginkan untuk kekasih mereka.
  14. Untuk melakukan ini, mereka menambahkan jintan ke pinggan dan semua jenis minuman, mereka menggunakannya sendiri, menambahkannya ke pinggan dan kekasih mereka.
  15. Meringankan ketegangan pada otot usus dengan sempurna, menghilangkan gas, kolik teruk, sakit, kekejangan berhenti.
  16. Jintan menguatkan penglihatan, merawat penyakit sistem saraf, gangguan mental.
  17. Teh yang dibuat dari biji perasa ini dapat menghilangkan ketegangan dan tekanan saraf dengan baik..

Penggunaan perasa jintan (jintan) dalam memasak

Jintan adalah perasa kegemaran di Iran, Turki dan Mesir..

Di negara-negara ini, jintan digunakan dalam berbagai campuran rempah, terutama jika digabungkan dengan paprika panas dan ketumbar, lada hitam dan ramuan tempatan..

Zira dalam masakan orang-orang di dunia

  • Di India, ia adalah komponen campuran kari (lihat artikel kari).
  • Ia termasuk dalam hampir semua masal India yang menjadi ciri masakan India yang pedas..
  • Di Mexico, ia berfungsi sebagai perasa untuk daging panggang dan sayur-sayuran..
  • Di Kyrgyzstan, mereka memasukkannya ke dalam pengasam untuk daging
  • Di Uzbekistan dan Tajikistan, pilaf, sup, hidangan utama, produk doh sangat diperlukan tanpa jintan.
  • Di Armenia, jintan adalah bahan dalam perasa tradisional Chaman (selain jintan, termasuk biji fenugreek tanah, ketumbar tanah dan campuran lada).
  • Di Yunani, jintan kadang-kadang ditambahkan ke daging ketika direbus dan ditambahkan pada beberapa resipi sosej dan sosej khas.
  • Jintan digabungkan dengan pelbagai rempah eksotik dan tradisional dalam campuran seperti bharat, khawaij, ras el-khanu. Bumbu seperti harissa Maghribi, cabai, bawang putih, jintan dan ketumbar memberikan rasa segar dan segar untuk sup dan tajin.
  • Di Eropah, perasa ini sangat dihargai oleh pencinta semua jenis rebusan sayur, sayur rebus dengan daging, ikan, makanan laut

Di mana anda boleh menambah jintan?

Kari India sebenar, pilaf, yang dimasak di Uzbekistan, lula kebab dari Azerbaijan, yang rasanya tidak dapat dibandingkan - semua hidangan terkenal ini mengandungi jintan..

  • Bumbu sangat diperlukan dalam pembuatan sosej kering.
  • Gabungan jus tomato yang sempurna dengan krim masam dan jintan.
  • Rebusan sayur-sayuran, kacang polong, kacang, kacang dan kentang dengan jintan akan diserap oleh badan dengan lebih baik.
  • Jintan tanah ditambahkan ke daging cincang dan isi keju, kacang dan herba
  • Buah-buahan utuh ditaburkan pada roti dan kek
  • Zira ditambahkan untuk memetik dan memetik sayur-sayuran. Mereka yang kerap melakukan pembersihan rumah telah lama menggunakan zira dalam perniagaan ini. Kelainan nyonya rumah itu mempunyai keistimewaan, tidak serupa dengan rasa, rasa dan aroma yang lain.

Jintan menghiasi rasa pilaf dengan luar biasa, terutama jika digabungkan dengan ketumbar dan barberry.

  • Biji jintan digunakan dalam penyediaan daging dan pilaf, mereka ditambahkan pada komposisi rempah klasik, seperti sos "Cili".

Peminat barbeku, barbeku, ikan bakar, hidangan sayur gourmet tahu banyak tentang penggunaan rempah ini dan menghargai kemampuan jintan untuk menekankan rasa hidangan, ia dapat ditambahkan ke perapan barbeku dan ditaburkan dengan sayur-sayuran panggang

  • Ini ditambahkan ke makanan panggang, kompot, dan teh biasa untuk memperkaya rasa dan makanan tepu dengan khasiat yang bermanfaat..
  • Jintan tanah boleh ditaburkan pada sandwic keju.

Zira juga pendamping hidangan kekacang yang berterusan, ia menenangkan proses penapaian dan melegakan rasa berat.

Rempah apa yang digabungkan dengan zira?

Petua berguna mengenai jintan

Di timur, rahsia penggunaan rempah diwarisi dari ibu bapa kepada anak-anak. Mari kita pertimbangkan beberapa rahsia zira dengan lebih terperinci.

  • Salah satu rahsia adalah bahawa biji jintan mesti digoreng ringan dalam kuali kering sebelum digunakan sehingga mereka mula mengeluarkan aroma.
  • Supaya aroma jintan segar tidak menguap dan tidak runtuh, lebih baik menggilingnya sebelum digunakan dan menambahkannya ke pinggan pada akhir memasak.
  • Sekiranya anda akan menggunakan sayur-sayuran yang dimasak dalam masakan, tuangkan minyak ke dalam biji panggang ringan untuk tujuan ini. Ini akan menjadikan hidangan lebih enak..
  • Masukkan biji jintan ke dalam minuman dan pinggan susu fermentasi anda. Ini akan memperkaya mereka bukan sahaja dengan rasa, aroma baru, tetapi juga menjadikan makanan susu fermentasi anda lebih berguna..
  • Kefir biasa, susu panggang yang diperam, keju kotej, koumiss dicerna oleh badan dengan lebih cepat dan mudah. Membantu Mengelakkan Kembung Selepas Minum.

Apa yang boleh menggantikan zira?

Sekiranya anda tiba-tiba mengetahui bahawa tidak ada jintan di tangan, anda tidak perlu kecewa. Keluarkan jintan dengan mudah, ganti dengan jintan, gunakan dalam pinggan. (Lebih lanjut mengenai jintan di sini)

Selain itu, biji jintan tidak hanya mempunyai sifat rasa yang serupa dengan jintan, tetapi sangat serupa bau. Sifat penyembuhan juga hampir sama, dengan sedikit perbezaan..

Cara memilih perasa jintan yang berkualiti?

Lebih baik membeli jintan, dibungkus dalam bungkusan kilang tanpa akses udara, dalam bekas tertutup rapat.

Sekiranya anda membelinya dari penjual di pasar, anda perlu mengambil sebiji biji jintan dan gosokkannya di antara jari anda..

Jintan rempah berkualiti tinggi mesti mempunyai bau segar dan kuat tanpa nada yang luar biasa.

Video mengenai khasiat jintan yang bermanfaat

Pastikan anda melihat video yang lebih menarik ini mengenai sifat bermanfaat dan penggunaan jintan.

Tarikh luput dan cara menyimpan jintan

Rempah ini sangat lembut dalam penyimpanan. Biji utuh disimpan tidak lebih dari satu tahun di tempat yang sejuk dan gelap, tanpa oksigen..

Adalah disyorkan untuk menyimpan jintan, digiling menjadi serbuk, tidak lebih dari satu bulan. Secara umum, disarankan untuk menggiling rempah ini segera sebelum menggunakannya..

Kontraindikasi terhadap penggunaan Zira

Penggunaan jintan tidak dianjurkan untuk memperburuk penyakit kronik saluran gastrointestinal, seperti ulser peptik dan gastritis, dengan peningkatan keasidan.

Dan pertimbangkan kemungkinan intoleransi individu terhadap rempah.

Infografik mengenai zira

Memo plate ini akan membantu anda setiap kali anda memutuskan untuk menggunakan zira dalam memasak..

Simpan di laman media sosial anda dan gunakan untuk kesihatan!

Seperti yang telah anda fahami, bumbu zira adalah rempah yang unik dengan banyak khasiat dan rasa..

Pastikan meletakkan balang itu di rak dapur anda dan nikmati..

Beli bijirin jintan organik berkualiti tinggi terbaik di sini