FitAudit

FitAudit adalah pembantu pemakanan harian anda.

Maklumat yang benar mengenai makanan akan membantu anda menurunkan berat badan, menambah jisim otot, meningkatkan kesihatan, menjadi orang yang aktif dan ceria..

Anda akan dapati sendiri banyak produk baru, anda akan mengetahui faedah sebenar mereka, anda akan membuang dari diet anda produk-produk yang sebelum ini anda tidak tahu tentang bahaya sebelumnya.

Semua data berdasarkan penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai, dapat digunakan oleh amatur dan pakar pemakanan profesional dan atlet.

Ikan keli - kalori dan nilai pemakanan

Setiap 100 g produk *

* Yang ditunjukkan adalah rata-rata data pemakanan dari pelbagai sumber. Bergantung pada asal produk, ia mungkin berbeza dengan yang sebenarnya.

** Nilai yang diberikan untuk diet berdasarkan 2000 kcal / hari

Nisbah BZHU *

Mengandungi sejumlah besar protein, lemak dengan kandungan kalori rendah produk.

* Nisbah protein, lemak dan karbohidrat optimum (mengikut berat): 16%, 17%, 67%.

Produk serupa

  • Ikan keli salai panas
  • Ikan keli goreng
  • Ikan ikan keli goreng
  • Ikan putih "ikan keli biru"
  • Ikan keli rebus
  • Ikan Keli
  • Ikan keli berjalur
  • Ikan keli bakar

Resipi dengan produk ini

  • Ikan dalam sos putih, 92 kcal
  • Telinga ikan salmon dan ikan keli, 70 kcal
  • Ikan keli dibakar dengan nasi, 137 kcal
  • , 167 kkal
  • Lele ketuhar, 300 kcal
  • ikan keli dengan sayur-sayuran di dalam ketuhar &&&&&, 73 kcal
  • Lempeng ikan, 154 kcal
  • Telinga ikan keli, 27 kcal

Aplikasi mudah alih

Muat turun aplikasi pengiraan kalori makanan harian percuma kami dengan jadual kalori terbina dalam!

Ikan keli rebus

Ikan keli adalah ikan laut yang tumbuh hingga satu meter, dan kadang-kadang hingga satu setengah.

Ia mendapat namanya dari gigi yang menonjol dan kuat yang dapat menghancurkan kerang laut (kalori). Gigi ikan keli tidak terpadam, kerana yang baru tumbuh setiap tahun.

Daging ikan keli rebus berwarna putih dan mempunyai rasa manis, lembut dan lembut.

Ikan keli rebus kalori

Kandungan kalori ikan keli rebus adalah 114 kkal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna ikan keli rebus

Ikan keli rebus mengandungi vitamin seperti: PP, B6, D, B12, E, B1, A. Bersama dengan vitamin, komposisi mengandungi unsur kimia: kobalt, natrium, yodium, kalium, zink, magnesium, fosforus, kalsium, kromium.

Asid lemak menghentikan penuaan badan.

Lemak dalam daging ikan ini tidak disimpan di "lipatan gantung" di pinggang, melainkan memecah dan mengeluarkan lemak haiwan dari badan, menjadikan daging rebus sangat sesuai untuk hari "puasa".

Tidak ada kontraindikasi terhadap penggunaan ikan ini, kecuali mungkin alergi individu terhadap ikan laut.

Penggunaan ikan keli rebus dalam memasak

Ikan keli rebus, masin, salai, dikukus dan direbus. Selalunya ia direbus sebelum digoreng, kerana menjadikan daging pekat dan tidak hancur..

Tetapi ikan keli rebus juga digunakan dalam diet (calorizator). Ia menjadikan sup yang enak dan kaya. Sangat menyenangkan dagingnya hampir tanpa tulang, dan daging yang ada dapat dikeluarkan dengan mudah.

Penggunaan ikan keli dalam pengeluaran

Dari kulit yang lebat dan bersisik, ikan keli membuat beg tangan dan pelbagai aksesori, tetapi selama bertahun-tahun pengeluaran ini memudar, digantikan oleh bahan buatan.

Nilai pemakanan ikan keli

Berapa kos ikan keli (harga purata setiap 1 kg.)?

Ikan keli, seperti ikan bertengger, mempunyai nama kedua - serigala laut, yang sering dijumpai sebagai nama utama ikan ini. Ikan keli di Rusia agak biasa, jadi pelbagai hidangan dibuat dari itu..

Ini sesuai dengan bijirin, kentang dan sayur-sayuran, banyak orang lebih suka memanggangnya dalam kerajang atau memanggangnya, dengan penyediaan ini ia mempunyai kemiripan khas. Ikan keli sering mencapai berat maksimum - lebih dari 30 kilogram, dan ukurannya sama besar - dari satu meter hingga satu setengah meter.

Keutamaan serigala laut termasuk perairan beriklim sejuk dan sejuk, serta tanah, yang ditumbuhi alga, mereka biasanya hidup pada kedalaman 300-600 meter. Daging ikan keli sangat berair dan lembut, ikan ini akan menjadi penemuan sebenar bagi penikmat hidangan ikan.

Khasiat ikan keli

Penggunaan ikan keli adalah kenyataan bahawa ia mengandungi sejumlah besar nutrien, unsur surih, mineral dan vitamin. Walaupun daging ikan keli cukup lemak, 100 gram mengandungi 5.3 gram lemak, ia mengandungi asid lemak yang sangat berguna yang diperlukan untuk tubuh manusia.

Selain itu, khasiat ikan keli yang berguna menyumbang kepada penyebarannya dalam memasak, kerana dagingnya sangat berguna, penduduk Rusia semakin menggunakannya dalam pinggan mangkuknya, menjadikannya bukan hanya rasa yang luar biasa, tetapi juga berguna dalam kesannya pada tubuh manusia. Manfaat ikan keli adalah kerana nilai pemakanannya yang tinggi, dan dagingnya diserap dengan sempurna dalam tubuh manusia, jadi banyak yang mengesyorkan memakannya untuk penyakit tiroid.

Sifat ikan keli yang berguna untuk atlet tidak dapat diganti, kerana ia adalah sumber protein yang sangat baik, yang sangat diperlukan semasa latihan dan pertandingan. Asimilasi protein ini cepat dan sangat mudah. Serigala laut mengandungi banyak vitamin, mineral dan asid amino, yang mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular, menyumbang kepada normalisasi kerjanya. Kandungan kalori ikan keli rendah, jadi tidak ada bahaya kegemukan.

Bahaya ikan keli

Keburukan ikan keli sering muncul dengan penggunaannya yang berlebihan, ini boleh menyebabkan keracunan tubuh, di samping itu, tidak diinginkan untuk menggunakannya sekiranya intoleransi individu dan jika ada bahaya reaksi alergi.

Ikan Keli

Ikan keli adalah keluarga ikan laut Anarhichadiae dari perchiformes yang mendiami perairan utara lautan Atlantik dan Pasifik, di mana suhu air tidak meningkat di atas 14 darjah. Ikan keli belut ditemui di pesisir Amerika Utara, dari California hingga Alaska; di bahagian barat laut Laut Pasifik, serigala Timur Jauh meluas; ikan keli biru (atau "janda") boleh didapati di Lautan Atlantik Utara; ikan keli berjalur ditangkap di Laut Barents dan Laut Putih, di luar pantai England dan Ireland (jarang di Teluk Finland).

Ikan ini mendapat namanya dengan alasan - kerana rahangnya yang kuat dan sangat maju dengan gigi tajam yang bengkok ke dalam dan taring yang menonjol, seperti serigala (ngomong-ngomong, di Perancis ikan keli disebut begitu - "serigala laut").

Bentuk khas rahang dan gigi ikan ini adalah hasil penyesuaian semula jadi ikan keli dengan makanan kegemarannya: landak laut, moluska bivalve, siput dan kepiting.

Ikan keli berjalur (Anarhichas lupus) hidup di dasar berbatu yang ditumbuhi alga dan berenang sangat dekat dengan pantai semasa bertelur. Pemijahan berlaku dari bulan November hingga Februari pada kedalaman 40 hingga 200 m, pada awal periode - di wilayah utara, dan di akhir - di selatan.

Wolffish berbintik (Anarhichas minor) tinggal di perairan Artik.

Perikanan ikan keli terdapat di Laut Barents dan tebing di Norway Utara. Penyelidikan saintifik yang luas mengenai pembiakan ikan patin sedang dijalankan. Ikan keli berbintik lebih biasa di perairan utara.

Beg tangan, dompet dan tali pinggang terbuat dari kulit ikan keli yang lebat dan sangat kecil, seolah-olah sisik tersembunyi.

Sebaiknya masak ikan keli yang dikukus atau dipanggang, dan jika digoreng, kemudian di aduk atau direbus dalam air yang sangat masin - jika tidak, kepingan ikan secara harfiah akan "merebak" di dalam kuali. Ikan keli salai panas atau sejuk adalah makanan ringan yang hebat.

Kandungan kalori ikan keli

Kandungan kalori ikan keli Atlantik mentah adalah 96 kcal per 100 g produk. Ia cukup berkhasiat kerana kandungan proteinnya yang tinggi. Ikan keli rebus mengandung 114 kkal per 100 g, dan ikan keli bakar mengandung 137 kkal. Jangan menyalahgunakan ikan keli goreng, 100 g di antaranya mengandung 209 kkal, kerana ini boleh menyebabkan munculnya pound tambahan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

% Dari nilai harian **
Protein17.40 g26%
Lemak5.51 g7%
Karbohidrat0.50 g0%
Kandungan kalori121.67 kkal
(509 kJ)
6%
Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
17.52.4-1,28096

Sifat ikan keli yang berguna

Daging ikan keli sangat enak: lembut, sedikit manis, hampir tanpa tulang dan sangat berlemak. Ia biasanya dijual tanpa kulit dan kepala. Nilai pemakanan ikan keli sangat tinggi.

Dagingnya mengandungi vitamin A, D, B12, E, PP, Thiamin, Riboflavin, Nikotinik dan asid pantotenik dan piridoksin. Ikan keli mengandungi asid amino - aspartik, glutamat, lisin dan banyak lagi. Daging ikan jauh lebih mudah dicerna dan mengandungi mineral dan unsur surih yang tidak dapat digantikan oleh kita, seperti natrium, kalium, kalsium, zat besi, magnesium, zink, sulfur, fosfor, yodium, besi, tembaga, mangan, fluor, dan juga kolesterol. Masukkan ikan ke dalam menu anda, anda tidak perlu membeli vitamin yang mahal, berikut adalah komposisi lengkap dari segala yang sangat kami perlukan untuk memastikan fungsi penting organisma kami.

Anda boleh memasak ikan keli dengan kentang. Untuk melakukan ini, potong fillet ikan keli yang dibekukan ke dalam kepingan dan masukkan ke dalam kuali, yang sebelumnya diminyaki, letakkan lapisan kentang yang dipotong menjadi dua sentimeter dalam kiub pada ikan, tambahkan garam dan lada, masukkan lapisan bawang yang dipotong menjadi kiub di atas, kemudian sekali lagi lapisan kentang dan garam lagi dan lada. Sebarkan mayonis di atas dan taburkan dengan keju parut. Hidangan dibakar di dalam ketuhar pada suhu dua ratus darjah selama kira-kira setengah jam. Sayuran segar sangat sesuai sebagai lauk..

Daging ikan keli sangat berguna untuk penyakit tiroid.

Ikan Keli

Sekiranya anda terpaksa menemui ikan ini di kedalaman laut, maka anda pasti akan mengalami beberapa minit yang tidak menyenangkan dari rasa panik kerana takut akan kemunculan hidupan laut yang menakutkan ini. Bayangkan seekor ikan yang agak menyerupai belut moray dalam struktur tubuhnya, dengan gigi menyeramkan keluar dari mulutnya. Kemungkinan pertemuan seperti itu tidak dapat diabaikan, kerana penduduk laut ini berenang pada kedalaman tiga ratus hingga lima ratus meter, walaupun ada kasus ketika dia menjumpai jaring pada kedalaman melebihi satu kilometer..

Di kedalaman laut, anda dapat menangkap beberapa spesies ikan ini:

  • ikan keli berjalur;
  • ikan keli berbintik-bintik;
  • ikan keli biru;
  • Ikan keli Timur Jauh;
  • ikan keli belut.

Pada masa yang sama, hampir semua jenis "serigala laut", seperti ikan ini juga disebut, memiliki daging yang sangat enak dan sihat, kecuali ikan keli biru, kerana dagingnya berair dan tidak memiliki rasa yang enak. Perwakilan dewasa ikan ini, yang, omong-omong, terutama memakan moluska dan landak laut (ia menggunakan rahang yang kuat untuk menghancurkan kerang), panjangnya lebih dari satu meter, dan berat badan mereka dapat lebih dari tiga puluh kilogram. Memancing "serigala laut", yang terdapat di rak-rak kedai kami, terlibat dengan nelayan di perairan Lautan Atlantik, serta Laut Utara, Norwegia, Baltik, Barent dan Laut Putih. Kerana ikan ini terdapat di perairan sejuk, ia mempunyai daging berlemak lembut yang mempunyai rasa yang sedikit manis. Dan semua ini dengan minimum tulang!

Cara memilih

Anda boleh membeli ikan keli di pasar raya mana pun. Di sini ia dapat disajikan sebagai ikan segar atau beku, serta salai (salai panas atau sejuk). Sekiranya anda ingin membeli ikan keli mentah sehingga anda dapat memanggang atau mengukus kemudian, anda perlu tahu bagaimana memilih ikan laut yang betul, kerana ia dijual tanpa kepala, dengan mana anda dapat menentukan kesegaran ikan apa pun (seperti yang anda ketahui, ia mulai merosakkan dari kepala ).

Sekiranya anda memerlukan:

  1. Menghidu ikan (semestinya tidak ada bau lain selain amis).
  2. Tekan ikan dengan jari anda. Sekiranya takik hilang setelah anda mengeluarkan jari, maka ikan itu segar. Sekiranya takuk tetap, ini bermakna ikan telah dibekukan dan dicairkan berulang kali. Lebih baik tidak membeli ikan seperti itu, kerana ia tidak akan enak dan tidak akan memberi anda faedah..
  3. Perhatikan warna kulit ikan (jika belum dikeluarkan), yang harus terang. Hanya dalam kes ini ikan akan segar. Ngomong-ngomong, kulit ikan ini mempunyai ketumpatan yang sangat tinggi, sehingga digunakan untuk pembuatan pelbagai barang kulit, pengikat buku dan juga kasut musim panas..
  4. Semasa membeli fillet ikan keli beku, perhatikan fakta bahawa tidak ada bintik-bintik di permukaan ikan (ia harus mempunyai warna yang sekata), dan baunya hanya ikan segar. Agar kepingan fillet dapat mengekalkan bentuknya yang cantik pada masa akan datang, mereka mesti direbus dalam air masin sebelum digoreng. Sekiranya anda menggoreng ikan dalam adunan, maka rebus adalah pilihan.

Sekiranya anda mempunyai "Sea Wolf" segar, maka anda boleh pergi ke checkout untuk membawanya pulang dan memasak ikan keli goreng yang luar biasa enak.

Sekiranya anda membeli ikan keli salai, anda hanya perlu memilih ikan yang dibungkus dalam bungkusan vakum. Semua maklumat mengenai produk yang terdapat di dalamnya boleh dibaca di label. Beri perhatian khusus pada masa penjualan produk agar tidak terlambat. Dalam bentuk ini, ikan keli adalah makanan pembuka sejuk yang sangat baik dengan aroma dan rasa yang luar biasa..

Kandungan kalori dan nilai pemakanan

Lebih-lebih lagi, daging ikan ini sangat berlemak dan kaya dengan protein. Oleh itu, ia cukup berkhasiat, dengan kandungan kalori 126 kcal. Oleh itu, hidangan dari itu tidak digalakkan untuk dimasukkan ke dalam diet harian orang yang dengan berhati-hati memantau perubahan berat badan mereka..

Nilai tenaga daging ikan keli dicapai dengan kandungannya (untuk 100 gram ikan):

  1. Protein - 19.6 gram
  2. Lemak - 5.3 gram
  3. Karbohidrat - 0 gram

Komposisi 100 gram daging "serigala laut" kaya dengan:

  1. Dengan air - 74 gram
  2. Asid Lemak jenuh - 0,9 gram
  3. Kolesterol - 80 mg.
  4. Bahan abu - 1.1 gram
  5. Vitamin: A (beta-karoten - 0,06 mg), A (RE - 60 μg), kumpulan B (B1 - tiamin - 0,24 mg, B2 - riboflavin - 0,4 mg, B6 - piridoksin - 0,3 mg), C (asid askorbik - 1.4 mg), E (TE - 0.4 mg), PP - 2.5 mg, PP (bersamaan Niacin - 5.8 mg).
  6. Mineral: kalsium - 30 mg, zat besi - 0,5 mg, magnesium - 35 mg, zink - 0,6 mg, natrium - 100 mg, yodium - 50 μg, kalium - 335 mg, tembaga - 70 μg, fosfor - 180 mg, mangan - 0,03 mg, klorin - 165 mg, kromium - 55 μg, sulfur - 190 mg, fluor - 430 μg, kobalt - 20 μg, molibdenum - 4 μg, nikel - 6 μg.

Sifat ikan keli yang berguna

Dengan komposisi kimia yang begitu kaya, daging ikan keli hanyalah harta benda berguna untuk tubuh manusia:

  • Ia mengandungi banyak protein, yang diperlukan untuk sel manusia, dan juga asam lemak jenuh, yang memainkan peranan penting dalam pelbagai proses. Sebagai contoh, Omega-3 dapat menormalkan kandungan kolesterol dalam darah, yang mencegah perkembangan aterosklerosis, dan, oleh itu, infark miokard dan strok. Terima kasih kepadanya, sistem kardiovaskular berfungsi dengan lancar, yang bermaksud otak dibekalkan dengan darah, yang dapat meningkatkan aktivitinya. Ia melebarkan saluran darah dengan baik dan vitamin PP, yang juga terdapat dalam daging ikan ini.
  • Kandungan mineral unsur makro yang tinggi seperti kalium membantu menormalkan keseimbangan garam-air dalam badan. Oleh itu, dengan pengambilan daging Sea Wolf secara berkala, anda dapat menghilangkan bengkak, dan juga mengembalikan tekanan darah yang normal..
  • Kehadiran vitamin seperti A dan E dalam daging ikan laut ini, memastikan penguatan fungsi daya tahan tubuh terhadap pelbagai virus dan jangkitan, serta penyingkiran bahan berbahaya (racun, logam berat, radikal bebas dari badan, kerana E adalah antioksidan semula jadi yang sangat baik), yang mana memperlambat proses penuaan dalam badan dengan ketara dan memperbaiki keadaan kulit manusia.
  • Seperti yang anda ketahui, minyak ikan kaya dengan vitamin D, yang diperlukan oleh seseorang untuk pembentukan tulang kerangka dan sistem saraf pada manusia (ini terutama berlaku untuk kanak-kanak). Dalam "serigala laut" terdapat banyak lemak ini, dan karenanya vitamin yang indah ini, yang juga meningkatkan pembekuan darah, dan juga menguatkan otot jantung.
  • Sangat berguna untuk makan hidangan yang diperbuat daripada ikan keli secara berkala bagi mereka yang mempunyai:
  1. gangguan metabolik;
  2. kerosakan saluran pencernaan;
  3. tekanan darah tinggi;
  4. penyakit jantung iskemia dan banyak lagi.

Satu lagi sifat "serigala laut" yang luar biasa adalah bahawa ia tidak mempunyai kontraindikasi untuk digunakan. Namun, jika anda mempunyai intoleransi terhadap ikan laut, maka dilarang sama sekali mencubanya. Bagaimanapun, ini boleh menyebabkan reaksi alergi dalam badan, dan juga kejutan anafilaksis.

Ikan keli: komposisi, kandungan kalori, BJU, faedah dan kemudaratan pada tubuh manusia

Masa membaca: 6 minit

Ikan keli adalah wakil dari pesanan Percoid yang tinggal di perairan utara Atlantik dan Lautan Pasifik. Ia mendapat namanya dari gigi besar yang menonjol. Walaupun penampilannya menakutkan, daging ikan banyak diminati oleh penganut diet sihat dan orang yang menurunkan berat badan. Hidangan dari itu bukan sahaja enak dan berkhasiat, tetapi juga menyihatkan badan. Ini disebabkan oleh komposisi dan tepu vitamin dan mineral yang kaya dengan asid lemak omega. Apabila produk ini dimasukkan ke dalam makanan sehari-hari, anda tidak perlu mengeluarkan wang untuk bahan tambahan makanan lain, kerana semua komponen penting terdapat dalam daging ikan ini.

Penerangan

Ikan keli adalah nama generik untuk keluarga ikan laut, yang merangkumi dua genera dan lima spesies. Semua ikan keli disenaraikan dalam urutan Percoid, walaupun secara luarannya sama sekali tidak serupa dengan mereka. Sebaliknya, mereka menyerupai belut atau belut moray, dengan badan yang memanjang dan agak besar. Ciri khas ikan adalah taring yang menonjol, seperti anjing. Mulut mengandungi banyak gigi kecil yang dirancang untuk menghancurkan makanan..

Wakil dewasa mempunyai berat sekitar 30 kg dengan panjang badan 120-200 cm. Ikan keli terkenal dalam masakan kerana rasanya yang sangat baik, nilai pemakanan yang tinggi dan sebilangan khasiatnya yang berguna. Jenis ikan keli berikut sangat penting untuk komersial:

  • biru (janda);
  • timur jauh;
  • berbintik-bintik;
  • berjalur;
  • seperti jerawat.

Daging ikan mempunyai struktur yang halus dan dianggap sebagai makanan istimewa. Ia biasanya dijual beku dan segar (sejuk), tanpa kepala dan sisik. Juga salai panas.

Komposisi dan nilai pemakanan

Daging ikan laut mengandungi semua zat yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya organ dan sistem tubuh manusia. Komposisi yang lebih terperinci:

  • asid amino;
  • mineral: kalium, fosforus, magnesium, selenium, fluor, besi, kobalt, yodium;
  • vitamin: kumpulan B, A, E, D, PP, C;
  • asid lemak tak jenuh ganda Omega-3 dan Omega-6.

Kandungan kalori setiap 100 gram produk segar ialah 108 kcal dengan nilai pemakanan (BZHU): protein - 19,5 g, lemak - 5,2 g, karbohidrat - 0.

Jumlah kalori dan BJU setiap 100 gram produk yang disediakan dengan cara yang berbeza:

Jenis ikanKandungan kalori, kcalProtein, gramLemak, gramKarbohidrat, gram
Panas merokok13820.65.30
Dingin merokok11719.84.20
Dibakar147.510.29.15.7
Untuk pasangan114,715.45.60
Direbus11215.65.70
Goreng21922.311.62.2

Manfaat

Ikan keli mudah diserap dan jenuh badan dengan vitamin, antioksidan dan unsur berharga lain. Hidangan ikan rendah kalori tetapi berkhasiat. Oleh itu, mereka ditunjukkan untuk dimasukkan dalam diet atlet dan orang-orang yang telah menderita penyakit serius. Membantu mengembalikan kekuatan dalam masa sesingkat mungkin. Ikan keli rebus mempunyai faedah terbesar..

Ciri-ciri berguna daging ikan laut:

  • tepu sel dengan protein, sehingga mendorong pembaharuannya;
  • menghilangkan garam berlebihan, yang menghilangkan edema;
  • menguatkan sistem imun dan meningkatkan pertahanan badan terhadap virus dan jangkitan;
  • menormalkan fungsi sistem saraf, mempunyai kesan positif terhadap aktiviti otak;
  • mempunyai kesan yang baik pada tisu tulang dan otot;
  • memulihkan hormon, menormalkan kelenjar tiroid;
  • meningkatkan kerja sistem kardiovaskular: mendorong penyingkiran kolesterol "buruk", melindungi daripada serangan jantung dan strok;
  • menstabilkan keseimbangan asid-asas;
  • berfungsi untuk mencegah perkembangan aterosklerosis;
  • merangsang pembakaran lemak, yang berkesan untuk menurunkan berat badan.

Sekiranya anda kerap makan ikan seperti itu, maka anda dapat menstabilkan tekanan darah sekiranya berlaku lonjakan biasa. Berkat komposisi vitaminnya yang kaya, ikan keli menyumbang kepada kesihatan tubuh secara keseluruhan. Oleh itu, vitamin D mempunyai kesan yang baik pada semua sistem dan mengambil bahagian dalam hematopoiesis (meningkatkan kebekuan dan komposisinya). Vitamin P menyekat saluran darah dan menjadikan dinding lebih elastik, yang menghalang pembekuan darah.

Doktor biasanya mengesyorkan memakan daging ikan keli sebagai makanan tambahan untuk orang yang mempunyai masalah dengan saluran gastrousus, jantung dan saluran darah..

Sifat diet

Walaupun terdapat banyak lemak dalam daging ikan keli, ia dianggap sebagai produk makanan. Asid Omega-3 dan 6 mempromosikan pemecahan sel-sel lemak, bersamaan dengan penghapusan lebihan garam dan pengumpulan cecair dari badan. Oleh itu, pembersihan dilakukan, yang penting dengan sistem penurunan berat badan..

Sifat ini tidak berlaku untuk ikan goreng, salai dan asin, yang dianggap tidak sihat untuk diet yang sihat. Penekanan adalah pada rebus, bakar dan kukus.

Dianjurkan juga untuk makan hidangan ikan dalam jumlah kecil, tanpa fanatik. Maka anda akan dapat membuang pound tambahan dengan cepat dan pada masa yang sama meningkatkan kesihatan anda..

Potensi bahaya

Terdapat sejumlah kontraindikasi untuk makan ikan keli:

  • Intoleransi individu terhadap komponen individu dalam komposisi.
  • Reaksi alahan terhadap makanan laut.
  • Patologi pankreas.
  • Tempoh kehamilan dan penyusuan.
  • Kanak-kanak di bawah umur 4 tahun.

Sekiranya tidak ada sekatan perubatan, bahaya dari daging ikan hanya dapat dilakukan jika makan berlebihan.

Cara memilih dan memasak dengan betul

Untuk menyediakan hidangan ikan yang enak dan sihat, anda perlu memilih ikan keli yang tepat semasa membeli. Perkara yang harus anda perhatikan:

  1. Mata - mesti bersih, tanpa menyeret keruh.
  2. Daging - ringan, tanpa penyisipan, dengan struktur yang padat.

Tidak digalakkan mengambil makanan sejuk beku, kerana sangat mungkin basi. Sebagai hasil pembekuan berulang, daging kehilangan bukan sahaja rasanya, tetapi juga khasiatnya yang bermanfaat. Ikan segar boleh disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari sehari. Tidak dilarang untuk membekukannya sendiri, sebelumnya telah memotongnya.

Ikan keli adalah spesifik dari segi memasak, yang dijelaskan oleh dagingnya yang berlemak dan agar-agar. Oleh itu, jika anda tidak mematuhi peraturan tertentu, hidangannya mudah rosak. Anda boleh melakukan apa sahaja yang anda mahukan dengan ikan laut ini: rebus sup ikan, goreng, bakar, bakar dalam oven, kukus atau reneh dalam periuk perlahan, gunakannya sebagai pengisian pai. Ikan keli salai panas yang tersedia secara komersial biasanya digunakan dalam salad dan makanan ringan, tetapi karsinogen harus dipertimbangkan.

Beberapa nuansa penyediaan ikan yang betul:

  • Sebelum menggoreng atau rebus, potongan ikan digulung dalam tepung dan dicelupkan ke dalam adunan telur. Barulah mereka memasukkannya ke dalam kuali yang panas. Jangan tutup dengan penutup semasa menggoreng..
  • 30 minit sebelum proses, stik ditambahkan.
  • Masak dalam air garam tidak lebih dari 15 minit, sentiasa mengeluarkan busa yang terbentuk di permukaan.
  • Semasa memanggang dalam kerajang, sayur-sayuran atau bijirin juga diletakkan, yang membantu potongan ikan untuk mengekalkan bentuknya dan memberikan rasa segar. Bakar pada suhu 180-190 ° C, tidak lebih dari 25-30 minit. Jika tidak, daging akan kering..
  • Sebelum mengukus, perap terlebih dahulu selama kira-kira setengah jam, cairkan ikan beku pada suhu bilik. Untuk pengasam, hanya rempah-rempah semula jadi yang digunakan (kemangi, thyme, tarragon, halia) dan jus lemon. Persiapan serupa sedang dijalankan untuk merebus ikan di dalam multicooker.
  • Semasa memasak sup, kepingan dibiarkan dimasukkan dengan segera, tanpa manipulasi persediaan. Walaupun direbus, mereka tidak akan merosakkan hidangan pertama..

Garam tidak digalakkan dalam resipi diet. Fillet ikan sesuai dengan pelbagai lauk dan sos.

Mengapa anda mesti mempunyai ikan keli dalam makanan anda (faedah dan kemudaratan)

Kami memberitahu anda mengenai sifat bermanfaat dan bahaya "serigala laut": kandungan kalori dan nilai pemakanan, kontraindikasi. Kami memberikan resipi ringkas dan lazat, cadangan pemilihan dan penyimpanan.

Ikan air masin selalu dianggap lebih berguna dan berkhasiat, tetapi ada banyak spesies - mudah tersesat dalam pelbagai jenis. Ramai orang cuba memilih warna merah yang lebih mahal, tetapi warna putih tidak kalah dengan khasiatnya daripada salmon atau salmon. Mereka yang tahu apa ikan keli berguna untuk memilihnya - dagingnya sangat lembut dan enak.

Apa ikan ini dan bagaimana ia berguna

Ikan keli atau dengan cara lain serigala laut tergolong dalam kelas Perchiformes. Ia mempunyai badan memanjang yang dapat mencapai panjang satu setengah meter, sementara beratnya lebih dari 20 kg! Serigala laut mendapat namanya kerana giginya, seperti taring anjing.

Di antara seluruh keluarga, beberapa spesies dibezakan, masing-masing hidup di perairan lintang utara. Kepelbagaian Timur Jauh, tinggal di rantau Asia dari Hokkaido hingga Kamchatka. Belut boleh didapati di Laut Okhotsk, Barents dan Jepun.

Di perairan Lautan Artik, dan juga di bahagian utara Atlantik, ikan keli biru paling sering dijumpai (faedah dan mudaratnya tidak jauh berbeza dengan yang lain, tetapi lebih sukar dimasak kerana dagingnya yang longgar dan berair). Ikan keli berbintik atau berbintik terdapat di hampir semua perairan lintang utara dan sangat diminati, kerana dagingnya cukup padat. Serigala laut tinggal di Amerika Utara dan Greenland selatan.

Komposisi ini mengandungi banyak unsur surih: yodium, fosfor, kobalt, kalsium, magnesium, sulfur. Di samping itu, daging mengandungi sejumlah besar vitamin berharga: apa yang disebut "vitamin kecantikan" A dan E, serta C, B dan PP.

100 gram daging mengandungi hingga 20 gram protein dan hanya sekitar 6 gram lemak (di antaranya hampir 5 gram tidak tepu, yang bermaksud ia lebih berguna). Pada masa yang sama, hampir tidak ada karbohidrat, dan kandungan protein yang tinggi menjadikan produk ini sangat berkhasiat. Ikan bermanfaat untuk pemakanan dan pemeliharaan otot.

Ikan keli: faedah dan keburukan

Dianjurkan untuk dimasukkan ke dalam diet jika Anda mengikuti diet tinggi protein atau rendah karbohidrat. Atlet dan mereka yang menjalani gaya hidup aktif tidak boleh melakukan tanpa daging - produk ini akan membantu mendapatkan jisim otot. Ia tidak terlalu tinggi kalori, ia mengandungi banyak vitamin, unsur surih dan lemak tak jenuh, yang mempengaruhi penurunan jumlah lemak dalam tubuh manusia..

Oleh kerana sejumlah besar yodium dan vitamin C dalam komposisi, penggunaan biasa memberi kesan positif terhadap keadaan sistem kekebalan tubuh, termasuk memperkuat sistem kekebalan tubuh secara umum dan pada fungsi kelenjar tiroid..

Daging baik untuk saluran otak dan seluruh sistem kardiovaskular. Ikan keli menurunkan kadar kolesterol dan mengurangkan risiko aterosklerosis dan hipertensi, bengkak. Adalah berguna untuk menggunakan produk sekiranya diabetes mellitus.

Sebilangan besar asid lemak omega-3 dan minyak ikan mempunyai kesan positif terhadap keadaan kulit, rambut dan gigi, dan menyumbang kepada peningkatan mood dan prestasi.

Jadi produk tersebut tidak membawa bahaya seperti itu, tetapi dagingnya mungkin mengandungi garam logam berat, ada risiko alergi.

Kontraindikasi

Buangkan jika anda alah kepada makanan laut (tetapi jarang). Sekiranya anda belum makan makanan laut sebelum ini dan tidak mahu mengambil risiko, lakukan sedikit ujian. Buat pertama kalinya, anda boleh makan tidak lebih dari 10 g produk, dan selama 24 jam berikutnya anda dapat melihat reaksi badan. Sekiranya tidak ada akibat negatif, masukkan daging ke dalam makanan secara beransur-ansur. Sekiranya anda mempunyai reaksi alergi, ambil antihistamin. Sekiranya gejala tidak berkurang atau hilang dalam 3-5 jam, anda perlu berjumpa doktor.

Tidak digalakkan memasukkan ikan keli dalam makanan mereka untuk ibu hamil dan menyusui. Dipercayai bahawa ikan boleh menjadi sumber logam berat (timbal dan zink), jadi lebih baik hadkan pengambilan anda. Atas sebab yang sama, doktor tidak mengesyorkan memasukkannya ke dalam menu kanak-kanak di bawah 10-12 tahun..

Perlu dipertahankan dalam kes berikut:

  • penyakit kronik pankreas (kadang-kadang pengambilan berlebihan boleh menyebabkan pemburukan);
  • penyakit buah pinggang;
  • hipertiroidisme (kerana fakta bahawa produk mengandungi banyak yodium).

Ikan keli: faedah dan cara memasak

Nilai pemakanan produk berbeza mengikut kaedah penyediaannya:

  • tidak dirawat - 125 kalori;
  • produk rebus - 115 kalori;
  • produk goreng - 210 kalori;
  • dibakar di dalam ketuhar - 138 kalori.

Goreng dalam adunan

Ikan yang dicincang dipotong menjadi stik setebal 3-4 sentimeter. Ikan masin, lada dan dibiarkan perap selama 40-60 minit. Pada masa ini, anda perlu menyediakan adunan yang enak. Untuk melakukan ini, tambahkan sedikit tepung ke telur yang dipukul, serta rempah kegemaran anda dan campurkan sehingga sebati. Sebagai alternatif kepada adunan, anda boleh menggunakan campuran roti biasa.

Setelah waktu yang ditentukan, stik dicelupkan ke dalam adunan yang dihasilkan dan dimasukkan ke dalam panci yang telah dipanaskan dengan minyak sayuran, yang akan sampai di tengah-tengah potongan ikan. Stik perlu digoreng pada 2 sisi di atas api yang tinggi hingga coklat keemasan, dan kemudian masak selama 5 minit lagi dengan api sederhana.

Stik ketuhar

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • stik ikan keli;
  • 1-2 bawang kecil;
  • jus setengah lemon;
  • perasa secukupnya;
  • mayonis;
  • kentang;
  • tomato;
  • keju keras.

Garam dan lada stiknya, sikat dengan sedikit sos mayonis (anda boleh menggantikannya dengan krim masam) dan biarkan perap selama 40 minit. Pada masa ini, kupas dan potong bawang menjadi setengah cincin, garam dan lada dan taburkan dengan jus lemon. Potong juga tomato dan kentang menjadi kepingan kecil, dan keju soda pada parut kasar.

Potong kepingan kerajang yang sesuai untuk setiap stik. Pada setiap bahagian, masukkan dahulu kentang, kemudian stik ikan, dan bawang, tomato dan sedikit keju parut di atasnya.

Angkat tepi kerajang sehingga produk ditutup sedikit di semua sisi, letakkan semua kekosongan pada loyang dan hantar ke ketuhar yang dipanaskan hingga 175-190 darjah selama 45 minit. Kesediaan paling mudah ditentukan oleh kentang, yang semestinya lembut. Jus yang jernih harus mengalir keluar dari ikan.

Ikan keli: faedah, bahaya, kalori

Di negara-negara Eropah disebut "serigala laut" kerana penampilan ikan ini yang menakutkan. Dia mempunyai bentuk badan yang tidak biasa, penampilan yang garang dan gigi yang sangat menakutkan di mulutnya. Namun, bagi manusia, itu tidak menimbulkan bahaya tertentu, kerana ikan tidak memburu manusia. Dia adalah serigala hanya untuk hidupan laut kecil. Di negara kita mereka menyebutnya sederhana - ikan keli. Rasanya sedap dan sihat dengan caranya sendiri. Oleh itu, mari kita perhatikan lebih dekat apa bahaya dan faedah ikan keli untuk tubuh secara keseluruhan, dan juga untuk lelaki dan wanita secara berasingan..

Apakah faedah daging ikan keli? Komposisi ikan dan nilai pemakanan

Jadi, ikan keli! Habitat utama ikan adalah kedalaman dingin di lautan Pasifik dan Atlantik, serta beberapa lautan. Milik genus hinggap. Terdapat beberapa jenis ikan:

  • Seperti jerawat;
  • Timur Jauh;
  • Biru;
  • Bergaris;
  • Dilihat.

Yang terakhir, ikan patin, biasanya dijumpai di kaunter ikan, serta beku di kedai ikan dan pasar raya. Spesies selebihnya kurang biasa, tetapi masih berlaku.

Menarik untuk diketahui: Gigi ketakutan ikan lele wujud untuk memakan landak laut, bintang laut, dan menggigit kerang untuk mengekstrak kerang dari mereka. Setiap tahun giginya tumbuh semula, sementara yang baru dapat tinggal di tempatnya. Gigi membuat ikan kelihatan sangat menakutkan, tetapi mereka yang membolehkan anda menikmati kenyataan bahawa banyak ikan akan terlalu sukar..

Jadi apa khasiat ikan keli yang bermanfaat dalam daging ikan? Perhatikan pelbagai elemen berguna yang terkaya termasuk dalam komposisinya. Mari berikan komposisi dalam jumlah gram dan miligram dari lebih besar hingga lebih kecil.

Asas (dalam gram):

  • Protein - 19.6;
  • Karbohidrat - 8;
  • Lemak - 5.3;
  • Tak jenuh ganda - 2.8;
  • Tak jenuh tunggal - 2.1;
  • Asid tepu lemak - 0.9.

Vitamin (dalam miligram setiap 100 gram)

  • PP (setara dengan niasin) - 5.8;
  • B3 (PP) 2.5;
  • C 1.4;
  • B1 0.24;
  • A - 0.06;
  • B2 - 0.04;
  • E - 0.4;
  • B6 - 0.3.

Mineral (mg / 100 g):

  • Kalium - 335;
  • Sulfur - 190;
  • Fosforus - 180;
  • Klorin - 165;
  • Natrium - 100;
  • Magnesium - 35;
  • Kalsium - 30;
  • Kromium - 0.055;
  • Fluorin - 0,043;
  • Tembaga - 0,07;
  • Molibdenum 0.04;
  • Mangan - 0.03;
  • Kobalt - 0.02;

Dari senarai di atas, seseorang dapat memilih kandungan protein yang cukup banyak, yang, ikan keli, mempunyai kira-kira 1/5 jisimnya setiap seratus gram! Jadi, ikan boleh dimasukkan dengan selamat dalam kategori pemakanan protein tinggi..

Penting: "serigala laut" disebut kerana habitatnya di kedalaman laut dan lautan, dan oleh itu penggunaannya dapat menimbulkan masalah bagi orang yang alah kepada makanan laut.

Manfaat bagi tubuh ialah ikan keli mempunyai kandungan kalium, vitamin PP dan asid lemak Omega 3 yang tinggi. Komponen ini mempunyai kesan yang sangat positif pada saluran darah dan diperlukan untuk penyingkiran natrium dari badan. Oleh kerana kesan ini, kapal mengembang dan, dengan itu, tekanannya menurun, dan sebagai tambahan kepada segalanya, berat badan menurun..

Kandungan kalori daging ikan keli

Khasiat ikan keli untuk tubuh juga dari segi kalori..

Catatan: dari seratus gram ikan yang dimasak, anda akan mendapat 20 gram protein, yang mudah dan cepat diserap oleh tubuh manusia.

Kandungan kalori berbeza dengan kaedah penyediaan produk. Jadi, berdasarkan 100 g, akan ada kira-kira 126 kkal dalam produk mentah, tetapi jika ikan:

  • Rebus - hingga 114 kcal;
  • Dibakar - sehingga 137 kkal;
  • Goreng - kira-kira 209 kcal.

Menarik untuk diketahui: jika kita menganggap bahawa sekeping daging ikan mengandung 100 kkal, maka sekitar 30% kkal berasal dari lemak, dan 70% kkal berasal dari protein!

Apa kegunaan ikan keli untuk tubuh wanita dan lelaki?

Dengan mengambil kira fakta di atas dalam angka, mudah untuk menentukan bagaimana ikan keli akan berguna untuk tubuh lelaki dan wanita..

Manfaat besar dari daging adalah untuk lelaki yang terlibat dalam angkat berat atau kerap pergi ke gim untuk mengekalkan sukan. Dan walaupun secara umum diterima bahawa lelaki pergi ke gim, ikan juga akan memberi manfaat kepada wanita..

Tetapi kehadiran minyak ikan akan lebih berguna hanya untuk wanita. Minyak ikan akan memberi kesan yang baik pada struktur dan ketepuan rambut wanita, dan juga kulit mereka. Lebih-lebih lagi, asid lemak omega yang banyak akan memberi kesan positif terhadap tekanan darah dan meningkatkan aktiviti otak. Dan jangan takut pada lemak, kerana protein lebih banyak menepu ikan dengan kalori, bukan lemak. Oleh itu kesimpulannya: ikan keli juga berguna untuk wanita yang ingin menurunkan berat badan..

Bahaya ikan keli dan kontraindikasi penggunaannya

Sayangnya, atau mungkin menggembirakan, ada juga kontraindikasi terhadap penggunaan ikan keli, kerana seperti yang mereka katakan: "berpengetahuan berarti bersenjata." Oleh itu, bahaya boleh berlaku sekiranya anda mempunyai:

  • Alergi terhadap makanan laut;
  • Intoleransi individu;
  • Masalah pankreas;
  • Kehamilan, tempoh penyusuan;

Ikan keli dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah umur 3 tahun, dan peminat ikan goreng boleh menjadi gemuk. Dalam kes lain, makanlah, tetapi secara sederhana, kerana makan berlebihan boleh menyebabkan keracunan.

Kami telah berusaha untuk merumuskan bahaya dan faedah ikan keli. Sekiranya artikel itu berguna, bagikan pautan ke rangkaian sosial. Anda boleh meninggalkan selebihnya keinginan anda dalam komen di bawah. Dan kami mengucapkan selamat tinggal kepada artikel baru.

Ketua penyunting laman web ini. Chef, ahli teknologi, pengembara. Saya suka memasak, membaca artikel menarik tentang memasak dan pemakanan yang betul, belajar perkara baru dan berkongsi perkara yang paling menarik dengan orang lain. Gembira melihat anda di halaman laman web InfoEda.

Komposisi ikan keli yang pelbagai

Komposisi kimia penuh produk Ikan keli, makronutrien dan unsur surih yang pelbagai, nilai pemakanan, vitamin dan mineral. Elaun harian yang disyorkan adalah jumlah purata penggunaan nutrien penting untuk menjaga tubuh dalam keadaan sihat, ditunjukkan dalam gram dan peratus. Penggunaan setiap hari membolehkan kita menerima bahan yang kita perlukan secara berkala. Sebilangan bahan dibenarkan dimakan lebih kerap..

Jadual

nama barangkuantitikadar harian
Nilai pemakanan
Kandungan kalori126 mg
ProteinSembilan belas. 6 g
Karbohidrat0
Lemaklima. 3 g
Vitamin
Vitamin B32. 5 mg15. 059 mg
Vitamin B20. 04 mg1. 329 mg
Vitamin PP (NE)lima. 8 mg15. 059 mg
Vitamin B10. 24 mg1. 159 mg
Vitamin E (TE)0. 4 mgsepuluh. 882 mg
Vitamin C1. 4 mg69. 118 mg
Provitamin A05 mg
Vitamin A (RE)0. 06 mg0. 753 mg
Vitamin B503. 794 mg
Vitamin B60. 3 mg1. 512 mg
Vitamin B900. 286 mg
Vitamin H00. 034 mg
Vitamin A0. 06 mg0. 753 mg
Vitamin E015 mg
Vitamin B1203 μg
Vitamin B40500 mg
Vitamin D00. 011 mg
Vitamin K00. 085 mg
Makronutrien
Kalsium30 mg987. 5 mg
Magnesium35 mg276. 177 mg
Natrium100 mg948. 824 mg
Potasium335 mg1807. 143 mg
Fosforus180 mg852. 941 mg
Sulfur190 mg1000 mg
Silikon030 mg
Unsur surih
Besi0. 5 mg13. 75 mg
Klorin165 mg2300 mg
Tembaga0. 07 mg0. 806 mg
Mangan0. 03 mg2 mg
Fluorin0. 43 mg3 mg
Boron01. 4 mg
Aluminium040 mg
Titanium00. 85 mg
Strontium01. 5 mg
Iodin0. 05 mg0. 131 mg
Zink0. 6 mgsembilan. 706 mg
Kromium0. 055 mg0. 034 mg
Molibdenum4 μg70 mcg
Vanadium00. 01 mg
Kobalt0. 02 mg0. 1 mg
Nikel6 μg100 mcg
Rubidium00. 2 mg
Litium00. 2 mg
Selenium00. 04 mg
Tin00. 7 mg
Zirkonium00. 5 mg
Unsur-unsur lain
Serat makanan0
Asid organik0
Air74 g
Mono- dan disakarida0
Abu1. 1 g
Alkohol0
Kanji0
Asid lemak tepu900 mg
Kolesterol80 mg
Asid lemak tak jenuh0

Jadual ini menunjukkan norma norma elemen untuk orang dewasa.