Punca dan rawatan sekiranya badan terasa gatal pada waktu pagi

Kulit gatal pada waktu pagi adalah kejadian yang tidak menyenangkan tetapi biasa yang boleh merosakkan mood dan kesejahteraan anda sepanjang hari. Selalunya seseorang bangun dari kenyataan bahawa seluruh badannya atau bahagian-bahagiannya (kepala, tangan, mata, tekak, telinga) gatal dan bertanya: "Untuk apa ini?" Mari cuba mengetahuinya.

Mengapa gatal semakin teruk pada waktu pagi?

Terdapat penjelasan sederhana untuk fakta bahawa tubuh gatal pada waktu pagi - pada waktu malam pembuluh darah melebar, peredaran darah meningkat, akibatnya kulit menerima lebih banyak panas dan mula bertindak balas secara aktif terhadap rangsangan.

Selalunya, badan terasa gatal pada waktu pagi kerana terkena kulit alergen di tempat tidur. Alergen seperti itu mungkin merupakan komponen serbuk pencuci yang tersisa selepas mencuci. Seluar dalam dan pakaian tidur sintetik (baju tidur, piyama) juga boleh menyebabkan kerengsaan..

Selain itu, penyebab dalaman juga menimbulkan rasa gatal pada badan pada waktu pagi. Jadi, dalam penyakit saluran gastrousus, toksin boleh memasuki aliran darah dan menyebabkan gatal-gatal beracun. Ia juga berlaku dengan patologi hati dan pundi hempedu, dengan gangguan sistem endokrin dan penyakit darah.

Kenapa badan gatal?

Kadang-kadang kulit gatal mengganggu orang yang sihat. Ia biasanya muncul secara spontan, tidak disertai dengan perubahan kulit luaran, dan cepat berlalu. Selalunya gatal berlaku kerana kulit kering dangkal, terutamanya dengan bermulanya tempoh sejuk. Dalam kes ini, tidak perlu risau, kerana gatal musiman tidak memerlukan rawatan, dan anda dapat menyingkirkannya dengan bantuan kosmetik pelembap..

Sekiranya kulit kering tidak ada kaitan dengannya, dan tempat yang sama selalu gatal pada waktu pagi (kepala, telapak tangan, belakang, tekak, telinga), anda harus memperhatikan ini.

Gatal boleh berlaku akibat:

  1. reaksi alahan terhadap makanan atau ubat-ubatan;
  2. gangguan hormon di dalam badan;
  3. penyakit saluran gastrousus atau sistem genitouriner;
  4. pencerobohan kulat dan parasit;
  5. diabetes mellitus;
  6. tekanan dan neurosis.

Sekiranya anda sendiri tidak dapat mengetahui punca gatal, anda perlu berjumpa doktor yang akan menetapkan ujian dan membuat diagnosis yang betul.

Kenapa tangan saya gatal?

Terdapat tanda bahawa telapak tangan kiri gatal dengan wang, dan hak untuk bertemu, tetapi, sebagai peraturan, tangan gatal pada waktu pagi kerana alasan yang lebih jelas. Kulit di telapak tangan sering terdedah kepada kesan kimia dan haba yang agresif, jadi tangan biasanya gatal akibat reaksi alergi terhadap bahan kimia (detergen, krim tangan), setelah berada dalam keadaan sejuk dan mengalami kerosakan mekanikal.

Untuk mengurangkan keadaan, anda perlu mengecualikan hubungan dengan alergen, dan juga lebih berhati-hati dengan kulit tangan anda (elakkan hipotermia, lecet, calar).

Sekiranya selesema dan alahan tidak ada kaitan dengannya, dan telapak tangan gatal pada waktu pagi, dan di samping itu, lepuh, retakan dan kemerahan muncul di atasnya, ini adalah alasan untuk berjumpa doktor.

Tapak tangan gatal disebabkan oleh:

  1. Kudis adalah penyakit yang disebabkan oleh kudis kudis. Ia mudah menembusi di bawah kulit telapak tangan yang nipis dan ruang interdigital, akibatnya kawasan yang terkena ditutup dengan ruam dan gatal. Oleh kerana tungau tidak aktif pada waktu pagi dan petang, gatal dengan kudis semakin teruk pada waktu malam.
  2. Dermatosis (dermatitis, eksim, psoriasis) adalah penyakit kulit yang timbul akibat gangguan saraf, kerosakan sistem endokrin atau sebab lain. Dermatosis sering berlaku pada tapak tangan, dan boleh mempengaruhi kedua tangan kanan dan kiri pada masa yang sama.
  3. Penyakit kulat pada kulit (mycoses). Mereka disertai dengan gatal-gatal, kemerahan dan keradangan pada kulit, pembentukan retakan dan lepuh pada kulit. Kulat sangat menular, jadi biasanya juga menyerang kedua-dua tapak tangan kanan dan kiri..

Pakar dermatologi akan membantu menentukan punca tangan gatal dan menetapkan terapi. Dengan kudis, rawatan bertujuan untuk memerangi tungau, yang berada dalam kekuatan ubat-ubatan acaricidal. Kulat dirawat dengan salap dan krim antijamur, dan dalam kasus dermatosis, terapi kompleks diperlukan, biasanya termasuk ubat dan diet.

Kenapa mata gatal?

Mata gatal juga mempunyai banyak sebab. Selalunya disebabkan oleh debu, rambut atau serpihan kecil lain yang masuk ke selaput lendir, serta ketegangan mata yang berterusan semasa menggunakan komputer, telefon pintar atau tablet. Pada wanita, kerengsaan mata sering disebabkan oleh kosmetik hiasan berkualiti rendah..

Sekiranya mata anda gatal pada waktu pagi, itu mungkin kerana perengsa ada di bilik tidur. Dalam kes ini, gatal boleh berlaku bukan sahaja di mata, tetapi juga di telinga kanan atau kiri. Tidak digalakkan menyimpan tanaman berbunga, akuarium, sangkar dengan burung dan binatang peliharaan secara umum di dalam bilik di mana anda tidur, kerana boleh menyebabkan reaksi alergi.

Mata gatal mungkin disertai dengan:

  1. bengkak dan kemerahan kelopak mata;
  2. kehilangan bulu mata;
  3. mengelupas kulit kelopak mata;
  4. merobek;
  5. masalah penglihatan.

Sekiranya gejala ini muncul, anda mesti berjumpa doktor secepat mungkin. Sekiranya penyebab gatal adalah alergi, perlu untuk menghilangkan hubungan dengan perengsa, tetapi jika doktor mendiagnosis penyakit oftalmik, dia akan memberi rawatan yang sesuai.

Gatal kronik adalah manifestasi pertama onkologi

Gatal umum sebagai gejala penyakit umum. Tetamu - Dr. Alexander Myasnikov.

Tuan rumah Vesti FM - Vladimir Solovyov, Anna Shafran.

Myasnikov: Kami akan meninggalkan gatal yang berkaitan dengan kulit - dengan dermatitis atopik, kulit kering, psoriasis, kudis dan sebagainya, saya tidak mahu membincangkannya, ini sebenarnya dapat difahami. Tetapi gatal sebagai gejala penyakit dalaman yang lain, ini adalah topik yang menarik, kerana, pertama, ia sering merupakan manifesto, manifestasi pertama onkologi. Onkologi seperti limfoma dan apa yang kita panggil limfogranulomatosis, beberapa tumor perut. Contohnya, limfogranulomatosis, atau limfoma Hodgkin - dalam 30% kes, selama beberapa tahun, 4-5 tahun sebelum manifestasi klinikalnya, gatal bermula, gatal kronik bermula. Ini bukan sesuatu yang tergores, seperti orang lain, tetapi gatal lebih dari 6 bulan, yang menghantui anda, tidak dapat dilokalkan dengan jelas. Dan ini adalah gejala. Lebih-lebih lagi, saya melihat karya yang menarik: orang Denmark menyekop lebih daripada 30 ribu sejarah kes elektronik dan mendapati bahawa jika seseorang mengalami kegatalan umum, pada masa itu mereka mencari onkologi dan tidak menemuinya, kemudian bertahun-tahun berlalu, dan sebenarnya, orang yang mengalami gatal ini, mereka masih menderita onkologi lebih kerap daripada pesakit yang tidak mengalami gatal.

Soloviev: Dan di mana dan apa gatal?

Myasnikov: Gatal di seluruh badan, berikut adalah gatal yang umum. Ia tidak seperti kawasan tertentu yang gatal..

Ia berlaku, kadang-kadang, bahagian-bahagian tertentu badan, seperti gatal-gatal neurologi. Bila? Di sini anda mungkin mempunyai banyak pinggiran gatal pada skapula, baik di sebelah kanan atau di sebelah kiri. Dan orang itu mula menghampiri kusen dan menggaru pinggir skapula ini.

Soloviev: Itu sahaja, untuk ini jamb dibuat, ya.

Myasnikov: Ya. Mula menggaru. Kadang-kadang sehingga kelihatan pada kulit, kerana di sana kulit menjadi gelap, kerana dia selalu menggaru. Sebenarnya, pada tahap vertebra toraks, cabang salah satu saraf yang keluar dari tulang belakang kita ditangkap, baik, ketika meremas, ketika sakit, ketika kita mengatakan "hernia". Oleh itu, dia boleh menekan ranting, dan di sana ia hanya akan gatal, gatal. Dan sekarang dia akan gatal dari bulan ke bulan.

Atau, katakanlah, ada gatal seperti ini apabila hanya bahagian atas leher, bahu, lengan gatal. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa. Tetapi di sana, bagaimanapun, tidak ada lagi penegangan saraf, tetapi ada perubahan degeneratif pada tahap C34 saraf serviks. Saraf ini dicubit, tangan, tangan, bahu mungkin gatal berterusan. Dan dengan cara, matahari, penyamakan boleh memprovokasi. Dan rawatan - gatal, jangan gatal - tidak membantu. Membantu hanya meletakkan ais, pek ais, sehingga menenangkan gatal ini.

Secara amnya gatal, anda tahu, terutama seseorang yang menderita dermatitis, apabila anda menggaru, anda menggaru kulit, itu mencetuskan. Oleh itu, jika anda mengalami gatal-gatal yang teruk, gores dengan ringan, tetapi jangan menyisir. Menariknya, sensasi gatal berlaku pada serat yang sama dengan rasa sakit, hanya yang sedikit berbeza. Pada prinsipnya, ini adalah serat yang sama yang menimbulkan rasa sakit, jadi ketika kita menggaru, kita merangsang serat sakit, dan sensasi ini ditekan oleh fakta bahawa gatal berlaku secara selari..

Dari penyakit biasa yang mesti diberi nama gatal, ini adalah penyakit kelenjar tiroid, sangat kerap, terutama hiperfungsi. Ini juga boleh menjadi manifestasi penyakit yang luar biasa seperti sklerosis berganda..

Dengarkan sepenuhnya dalam versi audio.

Popular

Jangan merasa kasihan pada diri sendiri - badan berkarat tanpa pergerakan

ALEXANDER SOSNOVSKY: “Jika anda bergerak, badan anda berfungsi, sendi, otot anda dibekalkan dengan darah, semuanya bergerak, jika tidak badan anda, seperti mesin, hanya berkarat tanpa pergerakan. Kita mesti bergerak, jangan takut. Sebaik sahaja anda mula merasa kasihan pada diri sendiri, penuaan badan bermula dengan rasa kasihan ”.

Dasar COVID - "linden"?

Penanggung insurans menjual polisi COVID yang tidak berguna. Pejabat Jaksa Agung telah menemui puluhan ribu insurans "palsu" terhadap coronavirus. Kontrak tersebut dirancang agar jangkitan dengan virus tidak dianggap sebagai dasar pembayaran.

"Anda tidak boleh makan saya!": Cara mengenali sayur-sayuran dan buah-buahan beracun

Kentang, lobak, serta aprikot, ceri, dan epal boleh menjadi toksik. Bahan beracun berat terdapat pada sayur-sayuran dan buah-buahan yang paling biasa, para pakar memberi amaran kepada Roskachestvo.

"Anda tidak boleh makan saya!": Cara mengenali sayur-sayuran dan buah-buahan beracun

Kentang, lobak, serta aprikot, ceri, dan epal boleh menjadi toksik. Bahan beracun berat terdapat pada sayur-sayuran dan buah-buahan yang paling biasa, para pakar memberi amaran kepada Roskachestvo.

Dalam mencari vaksin: bagaimana ubat dicipta terhadap virus berbahaya

Kementerian Pertahanan telah mula menguji vaksin terhadap COVID-19 pada 50 sukarelawan. Antaranya, terdapat 10 pekerja perubatan, termasuk tiga doktor. Vaksin akan diuji di Institut Penyelidikan Ilmiah Pusat ke-48 Kementerian Pertahanan. Kitaran kerja penuh harus diselesaikan pada akhir bulan Julai.

Dasar COVID - "linden"?

Penanggung insurans menjual polisi COVID yang tidak berguna. Pejabat Jaksa Agung telah menemui puluhan ribu insurans "palsu" terhadap coronavirus. Kontrak tersebut dirancang agar jangkitan dengan virus tidak dianggap sebagai dasar pembayaran.

Jangan merasa kasihan pada diri sendiri - badan berkarat tanpa pergerakan

ALEXANDER SOSNOVSKY: “Jika anda bergerak, badan anda berfungsi, sendi, otot anda dibekalkan dengan darah, semuanya bergerak, jika tidak badan anda, seperti mesin, hanya berkarat tanpa pergerakan. Kita mesti bergerak, jangan takut. Sebaik sahaja anda mula merasa kasihan pada diri sendiri, penuaan badan bermula dengan rasa kasihan ”.

"Perasa" beracun: apa yang dijumpai oleh pakar Roskachestvo dalam kerepek

Kadmium, arsenik dan akrilamida: ini bukan bahan tambahan berguna yang terdapat dalam kerepek, kata pakar dari Roskachestvo. Sampel dari 16 jenama diambil sampel.

Buku dan bukannya krumpet: bagaimana mengatasi tabiat makan yang buruk semasa mengasingkan diri

Obesiti, dermatitis, pankreatitis dan juga diabetes mellitus - pencinta gula-gula mungkin menyediakan diri mereka dengan sebilangan masalah untuk pengasingan diri. Rangkaian ini mencatatkan peningkatan permintaan untuk ais krim, muffin, coklat.

Mengapa kulit gatal pada badan tanpa sebab - 23 jawapan

Gatal pada badan tanpa ruam adalah kejadian biasa yang boleh dicetuskan oleh beberapa sebab. Gejala tambahan akan membantu memahami apa masalahnya. Sekiranya ini gagal, anda harus berjumpa doktor.

Mekanisme kejadian

Gatal adalah sensasi kesemutan di lapisan atas kulit. Ia berlaku di permukaan atau membran mukus. Dalam gangguan kronik, ia boleh memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup, memperburuk tidur, mood, mengurangkan prestasi, memprovokasi tekanan saraf.

Di samping itu, jangkitan boleh berlaku di kawasan menggaru, memburukkan lagi keadaan yang tidak sihat..

Gatal-gatal pada badan tanpa ruam muncul di bahagian tertentu badan atau di seluruh permukaannya sekaligus. Ia menyertai penyakit sistemik, bertindak sebagai tanda awal banyak dari mereka.

Membezakan antara gatal akut dan kronik. Akut menampakkan diri kerana terdedah kepada alergen, kronik - penyakit yang tidak berkaitan dengan penyakit kulit.

Sekiranya gatal menjadi lebih ketara, anda perlu berjumpa doktor, terutamanya jika ketidakselesaan berlangsung dari 10-14 hari, memperburuk tidur dan dicirikan oleh keletihan, penurunan berat badan dan hipertermia.

Sebab yang mungkin

Gatal sering berlaku di seluruh badan tanpa ruam, penyebabnya sukar ditentukan. Selalunya, ketidakselesaan menimbulkan kulit kering, kerosakan sistem saraf, penggunaan kosmetik berkualiti rendah atau tempoh melahirkan anak.

Alahan, usia dan penyakit dalaman juga boleh menjadi penyebabnya..

Kulit kering dan gatal bermusim

Gejala biasa seperti kulit kering sering menjadi penyebab ketidakselesaan. Selalunya badan terasa gatal tanpa sebab yang jelas sekiranya berlaku pelanggaran peraturan penjagaan dan musim sejuk. Membersihkan dengan cepat apabila terkena pelembap.

Sebab ini tidak berbahaya, intensitasnya berkurang dengan permulaan kehangatan dan dengan penjagaan kulit yang betul.

Tindak balas terhadap ubat

Alergi terhadap ubat boleh menyebabkan badan gatal tanpa ruam. Ia adalah sejenis alergi standard. Memerlukan pemeriksaan dan penggantian ubat.

Penyertaan doktor adalah perlu, kerana pertama-tama anda perlu memahami sama ada gatal adalah kesan sampingan atau reaksi alahan.

Gatal-gatal yang berkaitan dengan usia dan pikun badan

Gatal yang berkaitan dengan usia tanpa ruam adalah perkara biasa. Selepas 70 tahun, ia berlaku pada separuh orang. Disebabkan oleh beberapa faktor - dehidrasi, kekeringan epidermis dan kehilangan keupayaan untuk menahan cecair, gangguan fungsi kelenjar.

Ketidakseimbangan hormon dan penurunan pengeluaran kolagen juga boleh menyebabkan gatal pikun di seluruh badan. Selalunya, orang yang berusia lebih dari 60 tahun didiagnosis mengalami gangguan fungsi hati dan buah pinggang, yang menjadikan reaksi alergi lebih ketara.

Ketidakselesaan dalam kes ini adalah rata-rata, ia dapat dikurangkan dengan mengikuti diet, meningkatkan jumlah buah, sayuran dan ikan dalam diet.

Pemilihan kosmetik untuk kulit halus juga diperlukan. Diagnosis "gatal-gatal pikun badan" dibuat setelah patologi yang menyebabkan gejala yang sama telah dikecualikan.

Penyakit buah pinggang

Sekiranya ginjal tidak berfungsi dengan baik, bahan berbahaya tidak dapat dikeluarkan dari darah dan meninggalkan tubuh bersama dengan peluh, menyebabkan gejala di mana kulit terasa gatal. Kesan yang serupa diperhatikan dalam semua kes kegagalan buah pinggang yang teruk, terutamanya jika prosedur hemodialisis dilakukan.

Akuagenik

Kejadian biasa yang menyebabkan sensasi terbakar pada kulit pada badan dan sensasi kesemutan setelah bersentuhan dengan air. Muncul beberapa minit selepas prosedur mandi dan berakhir dalam satu jam.

Tidak diketahui dengan tepat apa yang menyebabkan gatal-gatal akuagenik, tetapi telah diperhatikan bahawa ubat anti-alergi tidak mengurangkan manifestasi..

Manifestasi gatal yang serupa pada badan muncul selepas mandi. Namun, dalam kes ini, faktor perengsa mungkin kandungan peluntur yang tinggi di dalam air, intoleransi terhadap produk penjagaan atau air yang terlalu sejuk..

Kosmetik yang dipilih dengan tidak betul

Selalunya, penyebab gatal-gatal pada kulit badan, yang tidak disertai dengan tanda-tanda tambahan, adalah produk kosmetik yang dipilih dengan tidak betul. Biasanya dalam produk sedemikian terdapat peningkatan kandungan pewarna dan perisa..

Ini berlaku apabila penyebab kerengsaan adalah produk kebersihan dengan minyak wangi..

Mengambil ubat

Kadang-kadang ubat boleh menjadi sebab mengapa seluruh badan gatal. Ketidakselesaan boleh teruk dan dirawat dengan baik dengan agen anti-alergenik. Biasanya, ubat ini termasuk racun kulat, antibiotik dan ubat penghilang rasa sakit narkotik..

Gatal sering disebabkan oleh ubat-ubatan yang tinggi steroid atau estrogen. Kontraseptif oral juga boleh menjadi penyebabnya.

Alahan

Penyebab lain dari gatal-gatal pada badan, yang berlaku sebagai reaksi sistem imun terhadap ubat-ubatan, bahan kimia rumah tangga, makanan, dan lain-lain. Gejala seperti itu dapat dihilangkan hanya dengan menghilangkan bahan yang menjengkelkan.

Ubat antiallergenik dapat membantu mengurangkan rasa tidak selesa.

Kekurangan vitamin D

Kulit gatal pada musim sejuk atau musim bunga sering dikaitkan dengan kekurangan vitamin D. Ia adalah salah satu bahan asas yang dihasilkan dalam badan. Ia bertanggungjawab untuk pembentukan tisu tulang, pengoptimuman sistem saraf dan imuniti, pengaturan hormon.

Vitamin D juga mempunyai kesan anti-radang. Untuk mengelakkan kekurangannya, yang dikaitkan dengan kekurangan cahaya matahari, kursus persiapan vitamin ditetapkan.

Kehamilan

Pada wanita hamil, badan gatal tanpa ruam kerana perubahan tahap hormon. Sekiranya tiada gejala lain, anda tidak perlu risau.

Semasa trimester terakhir, wanita hamil sering mengalami gatal-gatal pada kulit di perut dan badan, yang diprovokasi oleh peregangan kulit, sehingga gejala yang tidak menyenangkan hilang setelah melahirkan, kerana perut menurun.

Kolestasis yang berkaitan dengan metabolisme empedu yang terganggu juga boleh bertindak sebagai penyebabnya. Pada trimester ketiga, kesannya lebih kuat.

Gatal pada waktu malam

Gatal sering berlaku tanpa asalnya, yang muncul pada waktu petang. Sensasi yang tidak menyenangkan menjadi lebih jelas pada waktu petang sebelum tidur dan pada waktu malam. Kesan ini disebabkan oleh peningkatan bekalan darah kerana pengembangan kapilari..

Suhu kulit juga meningkat, yang memperburuk reaksi perengsa. Menyelesaikan masalah ketidakselesaan pada waktu malam mengudara bilik.

Menopaus

Gatal semasa menopaus dikaitkan dengan perubahan keseimbangan hormon badan. Kerana pemberhentian haid, tahap estrogen dan progesteron berubah, yang menjelaskan berlakunya gejala yang tidak menyenangkan. Gejala ciri mungkin ialah bahagian belakang gatal tanpa sebab yang jelas..

Penyakit di mana ketidakselesaan muncul

Tubuh tanpa ruam boleh gatal dengan latar belakang penyakit umum somatik serius seperti jangkitan virus, selesema, hati dan patologi sistem endokrin. Atau, penyebabnya mungkin patologi kulit yang biasa, termasuk psoriasis, eksim, kudis, dll..

Sirosis dan hepatitis

Penyakit biasa yang disebabkan oleh virus atau racun. Penyalahgunaan alkohol adalah penyebab umum sirosis. Dengan penyakit ini, sistem saraf sangat menderita..

Sirosis, yang merupakan perubahan hati yang tidak dapat dipulihkan, akhirnya membawa kepada kematian pesakit. Pada peringkat awal, penyakit ini hampir tidak mempunyai gejala yang khas, kecuali gatal-gatal yang umum.

Sebab kemunculannya adalah pemusnahan sel-sel hati secara beransur-ansur dan hilangnya kemampuan organ untuk membersihkan badan dari toksin..

Doktor perhatikan bahawa dengan sirosis, badan gatal, bermula dengan telapak tangan dan kaki. Semasa penyakit ini berkembang, ketidakselesaan berlaku di seluruh badan..

Gatal juga merupakan salah satu gejala awal hepatitis dan boleh disertai dengan perubahan warna kulit badan dan sklera mata menjadi kuning.

Diabetes

Gatal-gatal pada badan yang disebabkan oleh diabetes adalah sifat semula jadi. Selalunya didiagnosis pada gadis dan wanita muda dalam tempoh selepas menopaus. Diabetes jarang berlaku pada lelaki..

Peningkatan ketidakselesaan dengan adanya patologi ini menunjukkan peningkatan kadar gula, jadi jika kulit gatal, tahapnya harus ditentukan secepat mungkin.

Kemurungan dan psikosis

Sebarang gangguan psikoemosi boleh menyebabkan gatal. Orang yang terdedah kepada perasaan gugup paling kerap mengalami penyakit kulit yang semakin teruk semasa tekanan saraf.

Sekiranya badan anda gatal, ini mungkin merupakan tanda kemurungan. Sekiranya terdapat kecurigaan keabnormalan neurologi, anda mesti berjumpa doktor. Depresi dicirikan oleh perubahan mood, gangguan tidur, dan serangan panik.

Gatal-gatal pada badan dalam kes ini boleh mempunyai manifestasi umum, sering dijumpai pada kulit dan membran mukus..

Psikosis juga sering dinyatakan oleh kepekaan epidermis, terutama pada wanita berusia lebih dari 45 tahun, yang terutama dilokalisasikan di kepala di bawah rambut. Perasaan serupa dengan kumbang yang bergerak.

Sekiranya anda mengesyaki bahawa penyebabnya adalah gangguan psiko-neurologi - cuba gunakan teknik relaksasi yang dijelaskan dalam video di bawah..

Penyakit onkologi

Ini adalah salah satu penyakit yang paling berbahaya di mana gejala ini dapat muncul. Orang yang berisiko tinggi terkena barah harus berhati-hati merawat sebarang gangguan di dalam badan..

Seluruh badan gatal tanpa sebab dengan tumor pankreas dan usus, organ pembiakan. Seluruh badan mungkin gatal, tetapi di beberapa kawasan gejalanya paling ketara: pada kulit kaki dan paha bawah.

Ketidakselesaan mungkin muncul pada latar belakang terapi radiasi, kemoterapi, atau pengaruh produk nekrosis tumor. Ini adalah bagaimana perubahan metabolik yang menyertai proses barah menampakkan diri: kekurangan zat besi, kulit kering, dll..

Jangkitan dengan parasit

Selalunya, gatal tanpa ruam dipicu oleh pencerobohan helminthik. Ia berlaku terutamanya pada kanak-kanak, namun ia juga terjadi pada orang dewasa. Cacing memasuki badan dari tangan yang tidak dicuci, melalui air yang kurang bersih dan produk yang tidak dicuci.

Ketidakselesaan ini paling ketara pada dubur dan pangkal paha..

Penyakit darah

Penurunan kepekatan hemoglobin dalam darah dengan anemia kekurangan zat besi mungkin merupakan sebab lain mengapa badan gatal. Penyetempatan ketidakselesaan berbeza: pangkal paha, dada - tempat dengan peningkatan peredaran darah.

Sekiranya terdapat anemia, ini disertai dengan tanda-tanda lain: pening, kulit pucat, perubahan rasa dan sakit kepala.

Penyakit tiroid

Gatal kronik di seluruh badan tanpa ruam adalah manifestasi tirotoksikosis jika gejala berlanjutan untuk jangka masa yang panjang. Pesakit dengan gondok tirotoksik lanjut mengadu mengenainya.

Sekiranya sistem endokrin gagal, aliran darah di kulit meningkat, dan suhu tempatan meningkat, yang menimbulkan rasa tidak selesa. Faktor lain adalah kulit kering yang teruk yang menyertai penyakit ini..

Xerosis adalah kekeringan epidermis yang berlebihan pada wanita dan lelaki dengan patologi kulit. Ia juga berlaku akibat kerosakan fungsi kelenjar tiroid, pendedahan kepada faktor persekitaran negatif dan penjagaan yang tidak betul.

Gejala adalah rasa tidak selesa, kering, dan mengelupas.

Pedikulosis atau jangkitan kutu manusia

Ketidakselesaan kepala di kawasan pertumbuhan rambut boleh disebabkan oleh kutu, yang sering terjadi pada kumpulan anak-anak..

Pencegahan serangan parasit dilakukan dengan memperhatikan kebersihan anak.

Penyakit sistem saraf

Gejala ini jarang berlaku. Penyebab gatal-gatal neuropsikiatrik boleh menjadi neuralgia postherpetic, ia tidak disertai dengan rasa sakit. Keadaan ini sering didiagnosis oleh rasa gatal di bahagian belakang..

Gatal jangka pendek berlaku pada orang dengan sklerosis berganda. Dalam kes ini, tempohnya berbeza, tetapi tidak lebih dari beberapa minit, kesannya ditingkatkan pada musim sejuk.

Kudis

Kudis disebabkan oleh kutu yang menembusi kulit. Pertama, satu kawasan terjejas (tanda "petikan" kelihatan di atasnya), tetapi jika rawatan tidak ditetapkan, kutu mudah membiak dan kawasan besar terjejas.

Gatal-gatal pada badan menjadi lebih teruk menjelang malam, terasa di pergelangan tangan, pangkal paha dan di ruang antara jari. Kudis adalah sebab biasa mengapa perut terasa gatal.

Jangkitan Virus Imunodefisiensi

Dengan kekurangan imuniti, badan sering gatal di tempat yang berlainan kerana pelanggaran reaksi pelindung kulit dan peningkatan alergi. Selalunya, tanda-tanda adalah utama sebelum permulaan yang lain. Pada mulanya, ketidakselesaan muncul di kawasan genital.

Varieti

Sakit gatal boleh menjadi keparahan yang berbeza, dari yang boleh diterima secara bebas hingga menyebabkan keinginan untuk menggaru kulit dengan teruk.

Terdapat dua jenis penyetempatan:

  • Setempat. Ini termasuk gigitan serangga dan reaksi tempatan yang lain. Masalahnya diselesaikan dengan memeriksa tempat kerosakan. Selalunya, fenomena serupa boleh berlaku pada kanak-kanak kerana tidak cukup perhatian terhadap penjagaan kulit..
  • Umum. Patologi serius yang tidak boleh ditangani tanpa bantuan perubatan. Mungkin disebabkan oleh jangkitan kulit atau penyakit dalaman yang serius.

Bila berjumpa doktor

Gatal-gatal pada badan yang tidak hilang lama-lama selalu menjadi alasan untuk berjumpa doktor. Tetapi kadang-kadang kehadirannya memerlukan rawatan perubatan dalam masa yang singkat..

Ambulans harus dipanggil sekiranya:

  • suhu meningkat;
  • sesak nafas diperhatikan;
  • bentuk abses atau bisul pada badan;
  • bengkak teruk;
  • gatal-gatal pada kulit perut;
  • gangguan mental.

Bantuan tepat pada masanya membantu meningkatkan peluang pemulihan sepenuhnya..

Diagnostik

Untuk mengetahui mengapa badan gatal secara berkala, anda perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis yang betul. Doktor menentukan penyelidikan apa yang harus dilakukan dan adakah perlu untuk berjumpa doktor dengan kepakaran lain.

Ahli dermatologi atau ahli terapi melakukan pemeriksaan di mana perhatian diberikan kepada:

  • kulit diperiksa untuk mengetahui ciri-ciri kekuningan patologi hati;
  • anggota badan untuk gegaran, yang disertai oleh penyakit endokrin;
  • probe untuk kelenjar getah bening yang diperbesar.

Analisis yang berbeza ditetapkan: ujian darah klinikal dan biokimia, urinalisis klinikal dan lain-lain. Darah juga disumbangkan untuk ujian fungsi hati, gula, lipid, protein, tahap hemoglobin diperiksa.

Cara melegakan badan gatal tanpa ruam

Setelah menentukan penyebabnya, rawatan individu ditetapkan..

Sekiranya tidak ada penyakit khusus, pesakit perlu menghilangkan rasa tidak selesa. Untuk ini, dana ditetapkan untuk kegunaan dalaman dan luaran..

Rawatan ubat

Perkara pertama yang perlu dilakukan ketika gatal seluruh badan adalah berjumpa doktor. Dia akan memberi ubat penenang, antidepresan, ubat anti-alergi. kortikosteroid atau lain-lain. Tetapi anda boleh menyingkirkan masalah dengan bantuan dana tempatan..

Rawatan tempatan

Seorang doktor boleh merawat gatal-gatal badan dengan persediaan topikal berikut:

  • antihistamin: Fenistil, Loratadin;
  • anti-radang steroid: Kremgen, Prednisolone;
  • antibakteria: Erythromycin, salap Levomekol;
  • untuk melegakan sindrom kesakitan: Menthol, Menovazin.

Rawatan etiotropik

Sekiranya gatal-gatal yang teruk pada tubuh adalah gejala patologi kronik, rawatannya adalah untuk menghilangkannya. Gejala ini adalah ketidakselesaan, yang semakin meningkat menjelang malam. Rawatannya adalah untuk menghilangkan penyakit yang mendasari..

Kaedah tradisional

Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan gatal-gatal di seluruh badan hanya digunakan setelah diagnosis dan dengan izin doktor sebelum digunakan.

Kaedah berkesan untuk mengurangkan rasa tidak selesa:

  • Air dengan cuka. Campurkan dua produk dalam bahagian yang sama, lapisi kawasan yang tergores dengan larutan.
  • Mandi dengan rebusan calendula, tali dan chamomile. Merebus ramuan disediakan dan diminum dengan sedikit suam.
  • Losyen peony. 1 sudu besar l. bunga kering dituangkan dengan satu liter air panas, dimasukkan selama 40 minit.
  • Camphor. Digunakan untuk melapisi kawasan yang terjejas.

Langkah pencegahan

Prinsip utama adalah rawatan penyakit somatik.

Senarai kaedah untuk mencegah gatal di perut dan badan tanpa sebab yang jelas termasuk:

  • pematuhan terhadap diet hypoallergenic;
  • pengukuhan imuniti;
  • mengekalkan gaya hidup sihat;
  • menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah;
  • mengelakkan tekanan;
  • mengambil ubat hanya dengan preskripsi doktor.

Punca gatal pada waktu malam dan sebelum tidur

Gatal pada waktu malam adalah fenomena yang sangat biasa yang menyebabkan banyak masalah dan boleh menyebabkan gangguan tidur separa atau lengkap, kerosakan pada kulit, kegembiraan saraf dan kerengsaan. Dalam kes ini, gatal itu sendiri bukanlah penyakit bebas, tetapi hanya menunjukkan kehadirannya. Dan jika anda tidak bertindak balas terhadap isyarat ini tepat pada masanya, maka ini boleh menyebabkan perkembangan patologi serius. Oleh itu, sangat penting untuk memahami mengapa badan gatal pada waktu malam pada manifestasi pertama gejala ini..

Mengapa gejala muncul pada waktu malam

Terdapat beberapa kemungkinan sebab mengapa gejala muncul pada waktu malam atau sebelum tidur, dan bukannya pada waktu pagi atau siang hari. Yang utama adalah:

  1. Suhu meningkat. Sebilangan besar orang, ketika tidur, ditutup dengan selimut hangat, yang menyebabkan kenaikan suhu badan, yang meningkatkan kepekaan kulit.
  2. Pengembangan saluran darah. Menjelang petang, saluran darah pada manusia melebar, yang menyebabkan peningkatan peredaran darah. Ini seterusnya menyebabkan percepatan metabolisme dan masuknya zat tertentu ke dalam darah yang dapat meningkatkan kepekaan kulit..
  3. Rangsangan luaran. Terdapat beberapa perkara yang dilakukan oleh kebanyakan orang pada waktu petang atau malam: rawatan air atau kecantikan, memakai pakaian tertentu. Semua ini boleh menyebabkan gatal..
  4. Reaksi psikosomatik. Kami bercakap mengenai pengaruh pelbagai faktor psikologi pada tubuh, yang menyebabkan fakta bahawa seluruh tubuh seseorang gatal pada waktu malam atau sebelum tidur. Ini boleh menjadi reaksi: kesepian, bercakap dengan orang tertentu (saudara, anak-anak) atau menonton berita malam.

Punca berlakunya

Dalam bidang perubatan, terdapat beberapa sebab yang secara langsung atau tidak langsung boleh menyebabkan gatal pada waktu malam. Pada masa yang sama, perkara berikut adalah faktor penentu yang menunjukkan penyebab ketidakselesaan:

  • bentuk manifestasi adalah kronik atau akut;
  • tempat kejadian - dilokalisasi (keinginan untuk gatal di tempat tertentu) atau umum (gatal-gatal seluruh kulit).

Punca gatal setempat

Sebagai peraturan, gatal setempat adalah salah satu gejala penyakit dermatologi dan berlaku kerana sebab berikut:

  • Kulit kering bermusim. Pada musim sejuk, ketika suhu rendah dan kelembapan rendah berlaku, kulit manusia menjadi kering dan rentan terhadap pembentukan luka terbuka dan masuknya pelbagai jangkitan ke dalamnya. Kedua-duanya boleh menyebabkan keinginan untuk menggaru kawasan kulit yang rosak..
  • Tindak balas alahan. Dalam kes ini, perengsa boleh berupa ubat-ubatan, pelbagai makanan, tungau, pakaian, binatang peliharaan, habuk rumah tangga dan bahan kimia..
  • Gigitan serangga, di mana antikoagulan yang memprovokasi gatal memasuki kulit atau darah.
  • Jangkitan parasit. Banyak parasit menjadi lebih aktif pada waktu petang atau malam: cacing kremi, tungau gatal, kutu.
  • Jangkitan lapisan atas epidermis.
  • Penyakit ginekologi.

Penyebab gatal-gatal umum

Sekiranya seluruh badan gatal sebelum tidur, maka sebabnya mungkin:

  1. Penyakit endokrin: tirotoksikosis, hipotiroidisme, diabetes mellitus.
  2. Penyakit hati: hiperbilirubinemia, penyakit kuning.
  3. Penyakit ketumbuhan.
  4. Masalah sistem peredaran darah: polycythemia vera, anemia kekurangan zat besi.
  5. Gangguan psiko-neurologi.
  6. Xeroderma keturunan.

Penting! Sekiranya gatal secara umum tidak muncul kerana gigitan nyamuk atau fakta bahawa anda tidak mencuci selama beberapa hari dan ia muncul lebih dari sekali, pastikan anda berjumpa doktor. Mengabaikan gejala ini atau rawatan diri boleh menyebabkan patologi yang tidak dapat dipulihkan, dan kadang-kadang bahkan kematian..

Kolestasis

  • Sekiranya badan gatal pada waktu malam pada wanita hamil dan tidak ada tanda-tanda penyakit kulit yang kelihatan atau tanda-tanda utama penyakit dalaman, maka kolestasis mungkin menjadi penyebab ketidakselesaan tersebut. Kami bercakap mengenai kerosakan perkumuhan (aktiviti badan yang bertujuan untuk mengeluarkan produk akhir metabolisme dari badan), yang menyebabkan aliran hempedu ke dalam duodenum berkurang. Semasa bentuk penyakit yang berlanjutan, ini membawa kepada perubahan histologi:
  • bilirubinostasis;
  • penampilan gumpalan darah hempedu;
  • kerosakan pada membran sel;
  • hilangnya vili dari membran percutian;
  • perkembangan sklerosis dan kemunculan infark bilier.
  • kulit gatal tanpa ruam pada kulit;
  • penurunan berat badan dan najis yang longgar;
  • sakit dada dan / atau punggung bawah;
  • kegelapan air kencing;
  • kekeringan dan / atau pigmentasi pada kulit;
  • hati yang membesar;
  • kerapuhan tulang;
  • tinja berubah warna.

Punca kepala gatal

Sekiranya sebelum tidur, tidak seluruh badan terasa gatal, tetapi hanya kepala, maka sebab-sebabnya mungkin:

  1. Pedikulosis. Walaupun kebersihan diri adalah salah satu asas masyarakat moden, kutu tetap mengganggu orang. Oleh itu, apabila kepala gatal, anda perlu memeriksa kulit dan rambut untuk mengetahui adanya kutu dan nits..
  2. Seborrhea. Ini adalah penyakit radang kulit kepala, yang menyebabkan gangguan kelenjar sebum..
  3. Diabetes. Dengan penyakit ini, kulit di kepala mengering, menjadi kasar, kehilangan keanjalannya, dan kelemumur muncul. Selain itu, kulit pada pesakit diabetes tidak tumbuh semula dengan baik dan gatal..
  4. Akibat dari strok. Dalam kes ini, penyebab ketidakselesaan adalah kerosakan pada otak dan impuls saraf yang dihantar ke lapisan kulit epidermis..
  5. Keadaan saraf. Apabila seseorang mengalami kerengsaan saraf yang berlebihan, rantai reaksi kompleks dicetuskan di tubuhnya pada tahap biokimia, fisiologi dan kekebalan tubuh, yang meningkatkan reaksi alergi pada epidermis kepala.
  6. Kehamilan. Perubahan hormon dan beberapa penyakit ibu hamil boleh menyebabkan ibu hamil mengalami kegatalan pada waktu malam..

Pencegahan

Untuk mengelakkan gatal sebelum tidur, anda harus mematuhi peraturan kebersihan diri dan meninggalkan sebahagian atau sepenuhnya penggunaan produk pada waktu malam yang boleh menyebabkan vasodilatasi: rempah, alkohol, teh panas, makanan panas dan kopi. Di samping itu, perlu, jika mungkin, untuk mengecualikan dari situasi kehidupan seharian yang membawa kepada tekanan, kerja berlebihan, kegelisahan dan mood buruk yang berterusan. Oleh kerana faktor-faktor ini juga menyebabkan kegatalan.

Dan yang paling penting, jangan mengabaikan pemeriksaan perubatan pencegahan tahunan, kerana langkah-langkah ini membantu mengenal pasti penyakit pada peringkat awal..

Cadangan untuk menghilangkan rasa tidak selesa

Sekiranya badan anda gatal pada waktu malam tanpa sebab yang jelas dan tidak ada cara untuk menjalani pemeriksaan perubatan, maka petua berikut akan membantu anda menghilangkan rasa tidak selesa:

  1. Untuk menghilangkan kulit kering, mandi tidak panas setiap 1-2 hari dan gunakan pembersih kebersihan pelembap. Contohnya, sabun bayi, bukan sabun biasa.
  2. Sekiranya udara di dalam bilik terlalu kering, maka anda boleh menyusun bekas dengan air di semua bilik atau menggantung tuala basah.
  3. Sekiranya bahagian tubuh tertentu gatal, disarankan untuk membelah almari pakaian menjadi pakaian yang diperbuat daripada kain tertentu dan hanya memakai satu jenis pada satu masa. Oleh itu, anda dapat mengenal pasti reaksi alergi terhadap perkara-perkara tertentu di almari pakaian anda. Anda boleh melakukan perkara yang sama dengan produk kebersihan atau bahan kimia untuk membersihkan rumah (pakaian).
  4. Apabila gatal sangat teruk dan menampakkan diri di kawasan kulit tertentu, maka pembalut basah dapat digunakan..
  5. Penghidap alergi dinasihatkan untuk membuang semua kemungkinan perengsa dari rumah: bunga, antiseptik, binatang peliharaan, bahan kimia rumah tangga dan makanan yang menjengkelkan dengan minuman.

Walaupun gatal, tidak digalakkan memakai kuku yang panjang dan memakai pakaian yang ketat. Sejak itu, kuku panjang boleh tergores teruk kerana menggaru tanpa sengaja semasa tidur. Memakai pakaian yang ketat menyebabkan peningkatan suhu kulit dan berpeluh meningkat, yang memburukkan lagi keadaan seseorang yang gatal-gatal di badannya.

Senarai kesusasteraan terpakai:

  • Zepelin H. Perubahan tidur yang berkaitan dengan usia normal // Gangguan Tidur: Penyelidikan Asas dan Klinikal / ed. oleh M. Chase, E. D. Weitzman. - New York: SP Medical, 1983.
  • Foldvary-Schaefer N., Grigg-Damberger M. Tidur dan epilepsi: apa yang kita tahu, tidak tahu, dan perlu kita ketahui. // J Clin Neurophysiol. - 2006.
  • Poluektov M.G. (ed.) Somnologi dan ubat tidur. Kepimpinan nasional dalam ingatan A.N. Wayne dan Ya. Levina M.: "Medforum", 2016.

Mengapa badan gatal: sebab utama

Keinginan untuk menggaru cukup semula jadi selagi tidak menjadi sistematik dan mengganggu..

Selepas itu, keinginan seperti itu digolongkan sebagai gatal, memerlukan penentuan alasan, dan kadang-kadang campur tangan perubatan. Setiap orang dapat menentukan terlebih dahulu mengapa badan gatal dan berusaha menghilangkan gejala itu sendiri. Mari lihat sebab-sebab apa yang menyebabkan kegatalan obsesif.

© Eugenio Marongiu / Cultura / Getty Images

Badan gatal: sebab

Gatal berlaku akibat kerengsaan sederhana pada reseptor sensori yang terdapat pada kulit, dengan kerengsaan yang teruk, rasa sakit berlaku. Sebelum mengenal pasti sumber, perlu diketahui kelaziman pruritus. Apabila seluruh badan seseorang gatal, apa yang boleh terjadi?

Pertama sekali, diandaikan bahawa terdapat reaksi alergi terhadap makanan, bau, pakaian, sejuk dan perengsa lain. Kemungkinan menghidap kudis, lichen, kutu kepala, atau penyakit berjangkit disertai ruam.

Jawapan yang paling tidak berbahaya bagi persoalan mengapa badan gatal adalah pendedahan sinar matahari yang berpanjangan dan pengeringan dari kulit. Dalam kes ini, gatal akan hilang dengan sendiri atau selepas rawatan pelembap di rumah. Kehamilan juga boleh menyebabkan calar kompulsif..

Sekiranya gatal berlaku di satu tempat dan secara beransur-ansur merebak ke seluruh badan, sebab-sebab gatal-gatal badan mungkin:

- sistem buah pinggang atau endokrin;

- diabetes atau onkologi.

Dalam kes ini, diperlukan diagnosis profesional mengenai penyakit dan rawatan penyakit yang menyebabkan gatal, dan bukan gatal itu sendiri. Sebab yang paling biasa bahawa badan gatal di tempat yang berbeza adalah tekanan psikologi. Pekerjaan yang bertanggungjawab, tekanan, persekitaran keluarga yang sukar, kebimbangan - semua ini membawa kepada munculnya pelbagai gerakan obsesif, termasuk gatal di seluruh badan atau di kawasan tertentu.

Dalam kes ini, tiada rawatan gatal dengan ubat rumah atau ubat kuat akan membantu sehingga penyebab kegelisahan hilang dan keadaan psikologi orang itu stabil.

Penyakit boleh menjadi antara penyebab kegatalan.

Sekiranya gatal berlaku di tempat-tempat tertentu, penyebabnya harus segera dicari, sehingga gatal mulai menyebar ke seluruh badan dan kulit disisir hingga berdarah. Gigitan serangga boleh berlaku di kawasan terbuka. Anda dapat melihat bagaimana tanda-tanda gigitan pelbagai jenis parasit dalam foto; badan gatal, mungkin kerana mereka. Dalam kes ini, pil alergi dan ubat gatal topikal membantu..

Untuk mengelakkan gigitan, ketika berjalan kaki di alam semula jadi, anda perlu menggunakan krim pelindung atau semburan, dan di apartmen untuk menjalankan rawatan untuk memusnahkan serangga. Sekiranya badan gatal di tempat yang berbeza, maka alasannya biasanya ada di sana. Gatal di hujung kaki paling sering dikaitkan dengan kerosakan pada kulit dan bertambah buruk ketika sembuh.

Buasir, kehadiran cacing dan keradangan di rektum menyebabkan gatal-gatal di dubur. Perubahan dalam badan semasa menopaus atau penyakit dan keradangan organ luar menyebabkan gatal-gatal di kawasan ini. Bergantung pada tempat gatal, perlu berjumpa doktor dengan pengkhususan yang sesuai.

© Getty mengapa badan terasa gatal

Cara menghilangkan badan yang gatal?

Sekiranya badan gatal dan alasannya sudah pasti, maka anda boleh menyingkirkannya di rumah atau dengan bantuan doktor. Pertama sekali, perlu untuk mengurangkan rasa tidak selesa. Untuk melakukan ini, mandi dengan sejuk, sapukan losyen sejuk, atau rawat kawasan gatal dengan ais. Krim penyejuk dengan mentol atau kapur barus boleh digunakan selagi ia tidak menyebabkan alahan dan kulitnya tetap utuh.

Air panas dikontraindikasikan, kerana setelah memanaskan sensitiviti kulit meningkat.

Setelah menentukan mengapa badan gatal, anda perlu berusaha menghilangkan faktor yang menjengkelkan. Untuk melakukan ini, ubah:

- diet, tidak termasuk makanan baru dan berbahaya yang menyebabkan alahan;

- minyak wangi atau kosmetik; pakaian yang mengandungi rangkuman sintetik atau berduri.

Kulit kering dilincirkan dengan lembut dan berkala dengan krim berkhasiat. Tapak gigitan dirawat dengan alkohol.

Sekiranya sebab-sebab mengapa badan gatal adalah psikologi, maka teh chamomile dan formulasi dan mandi yang menenangkan atau menenangkan dapat membantu. Sekiranya gatal bukan sahaja tidak hilang setelah langkah-langkah diambil di rumah, tetapi semakin meningkat dan merebak ke seluruh badan, jangan menangguhkan lawatan ke doktor.

- Pewarnaan rambut, perming, dan pengeringan dengan kerap boleh menyebabkan kulit kepala gatal dan kelemumur. Semua ini mengeringkan kulit kepala, dan menjadi kering secara berlebihan, atau sebaliknya, mempertahankan diri, menghasilkan sebum dengan lebih intensif. Sekiranya kelemumur ringan dan tidak membimbangkan selain rambut yang tidak estetik, syampu antijamur dapat membantu. Anda hanya perlu ingat bahawa syampu ini adalah ubat dan tidak digalakkan menggunakannya secara berterusan. Cukup dengan menggunakan syampu ini selama sebulan. Anda boleh mencuci rambut dengan syampu antikulat sekerap yang diperlukan, iaitu kerana rambut anda menjadi kotor. Tetapi jika, selain kelemumur, beberapa ruam, kerak muncul di kulit, gatal mengganggu anda, maka anda perlu menghubungi pakar yang akan menentukan punca kelemumur dan memberi rawatan yang sesuai.

10 sebab yang tidak dijangka mengapa anda gatal

Bahkan gatal ringan boleh memberi isyarat masalah kesihatan serius..

Selalunya, kulit gatal mempunyai sebab yang sangat jelas. Anda mungkin digigit nyamuk (nyamuk, kutu, kutu busuk atau pepijat pantai). Atau anda makan strawberi, yang selalu anda gegarkan - dan hai alahan yang biasa. Atau mungkin anda mengalami dermatitis, dan kemudian gatal disertai dengan kemerahan, mengelupas atau penebalan kulit yang terkena.

Tetapi kadang-kadang ia berlaku setiap hari anda gatal, dan mengapa tidak jelas. Dalam kes ini, gatal, apa sahaja bahagian badan yang disentuhnya, boleh menjadi gejala pertama penyakit yang sangat tidak menyenangkan. Dan anda tidak boleh ketinggalan.

Bila berjumpa doktor

Pakar dari organisasi penyelidikan Amerika Mayo Clinic mengesyorkan kulit gatal (pruritus) untuk mengunjungi ahli terapi atau ahli dermatologi jika, pada pandangan pertama, gatal tidak masuk akal:

  • bertahan lebih lama dari dua minggu dan tidak hilang walaupun anda berusaha untuk merawat kulit anda secara aktif dan mengelakkan kemungkinan produk alergen;
  • sangat kuat sehingga membuat anda menggaru walaupun di tempat awam atau mengganggu tidur;
  • menjelma dalam serangan mendadak;
  • memberi kesan kepada seluruh badan, dan tidak terhad pada kawasan individu;
  • disertai dengan perubahan fisiologi yang lain - kelemahan dan keletihan yang cepat, penurunan berat badan, demam (walaupun sedikit), peningkatan keinginan untuk membuang air kecil, sembelit atau cirit-birit.

Bahkan salah satu gejala yang disenaraikan di atas sudah menjadi alasan serius untuk berjumpa doktor. Seorang doktor boleh membantu anda mengetahui dengan tepat apa yang berlaku pada kulit anda. Mungkin alasannya sama sekali tidak ada pada dirinya.

Kenapa awak gatal

Doktor tidak menyembunyikan: tidak selalu mungkin untuk menentukan apa yang sebenarnya menyebabkan gatal-gatal. Walau bagaimanapun, kes seperti ini jarang berlaku. Lebih kerap lagi, sebab Mengapa Gatal-gatal masih dijumpai: namun, kadang-kadang tidak tepat di mana pesakit itu sendiri mengesyaki. Berikut adalah keadaan biasa yang boleh membuat anda gatal tanpa sebab yang jelas..

1. Kesan sampingan pengambilan ubat tertentu

Gatal ini sering disertai dengan reaksi kulit, seperti kemerahan atau ruam. Tetapi dalam beberapa kes, kulit di seluruh badan hanya gatal. Kesan sampingan ini dilihat:

  • beberapa ubat untuk rawatan darah tinggi;
  • ubat yang digunakan untuk gout, seperti allopurinol;
  • ubat dengan estrogen - kontraseptif oral yang sama;
  • amiodarone - ubat yang diresepkan untuk aritmia jantung;
  • penghilang rasa sakit opioid preskripsi;
  • simvastatin - ubat yang digunakan untuk menurunkan kadar kolesterol.

2. Kehamilan

Menurut statistik Why So Gatal dari sumber perubatan yang berwibawa di WebMD, gatal dalam satu bentuk atau yang lain membimbangkan satu atau dua wanita daripada setiap 10 wanita hamil..

3. Gangguan neurologi

Gatal tanpa ruam, terutama jika disertai dengan kesemutan dan sensasi merayap, boleh menjadi gejala awal dari keadaan berikut:

  • kayap;
  • sklerosis berbilang;
  • kerosakan saraf;
  • strok;
  • tumor otak dan saraf tunjang.

4. Gangguan mental

Sebab ini boleh diduga oleh sifat gatal yang spesifik: nampaknya orang seperti itu ada sesuatu atau seseorang merayap di kulit mereka. Oleh itu, mereka gatal, sering menggaru epidermis ke darah. Goresan kompulsif (obsesif) boleh menyertai penyakit mental berikut:

  • kemurungan;
  • gangguan kecemasan;
  • gangguan kompulsif obsesif;
  • psikosis;
  • trichotillomania (keadaan obsesif di mana seseorang tanpa sengaja mengeluarkan rambut di kepala atau badan).

5. Diabetes mellitus

Kulit gatal adalah salah satu simptom awal penyakit ini..

6. Penyakit dan gangguan pada hati

Gatal dalam kes ini dikaitkan dengan pruritus yang berkaitan dengan kolestasis dengan fakta bahawa genangan hempedu berlaku di hati yang berpenyakit. Dan sel-selnya musnah sama sekali (ini berlaku dengan hepatitis, menghidap sirosis). Semua ini membawa kepada peningkatan kandungan asid hempedu dan pigmen bilirubin, yang merengsakan kulit: gatal-gatal.

7. Penyakit buah pinggang

Sekiranya ginjal tidak berfungsi dengan baik, maka, khususnya, sebatian nitrogen terbentuk di epidermis. Tubuh menyingkirkan mereka bersama dengan peluh. Tetapi, jika dibiarkan pada kulit, peluh seperti itu menyebabkan kegatalan dan gatal..

8. Masalah dengan kelenjar tiroid

Sebarang kerosakan kelenjar tiroid mempengaruhi metabolisme. Ini sering mengakibatkan kulit kering, yang menimbulkan rasa gatal..

9. Kekurangan zat besi

Kerana kekurangan zat besi, tubuh tidak dapat menghasilkan jumlah sel darah merah yang diperlukan - sel darah merah dan hemoglobin protein penting, yang membawa oksigen. Ini adalah bagaimana anemia berkembang. Kulit pucat dan kadang-kadang gatal adalah salah satu gejala gangguan ini.

10. Beberapa jenis barah

Gatal yang tidak masuk akal adalah gejala barah yang jarang berlaku. Tetapi ini mungkin. Contohnya, Sebab Mengejutkan Gatal boleh menyebabkan gatal:

  • polisitemia - proses tumor dalam sistem peredaran darah;
  • barah pankreas;
  • Limfoma Hodgkin.

Memandangkan keparahan penyakit ini, sangat jelas: jika anda gatal dan tidak mengerti mengapa, penting untuk tidak menangguhkan lawatan ke ahli terapi.

Mungkin gatal anda hanyalah reaksi alergi terhadap baju sintetik kegemaran anda atau pencuci pakaian baru. Cukup untuk mengenal pasti alergen dan anda akan melupakan kudis. Tetapi apabila berlaku keadaan yang lebih tidak menyenangkan, peraturan penting berlaku di sini: semakin cepat anda mengetahui penyakit ini dan memulakan rawatan, semakin berjaya. Oleh itu, atasi penyebab gatal secepat mungkin. Ini adalah kepentingan terbaik anda.

Mengapa badan gatal pada waktu pagi. Mengapa terdapat gatal malam seluruh kulit

Gatal pada waktu malam adalah gejala yang sangat tidak menyenangkan yang secara signifikan mengurangkan kualiti tidur. Apabila rehat pada waktu malam terganggu, seseorang menjadi jengkel pada siang hari, terdapat penurunan prestasi fizikal dan mentalnya, dan dalam jangka panjang, penurunan tahap ingatan dan perkembangan kemurungan adalah mungkin. Mengapa gatal pada waktu malam di seluruh badan atau di kawasan tertentu? Terdapat banyak sebab untuk ini. Walau bagaimanapun, gatal-gatal pada kulit sering dikaitkan dengan reaksi alahan, penyakit pada kulit, perubahan fungsi sistem endokrin, atau penyakit organ-organ dalaman. Pengenalpastian punca dan penghapusannya, membolehkan anda menetapkan rawatan yang berkesan, mengembalikan kualiti hidup pesakit ke tahap sebelumnya.

Gatal pada waktu malam menyukarkan tidur nyenyak

Sebab utama

Pelbagai penyebab boleh menyebabkan gatal-gatal badan pada waktu malam. Pada yang utama, perlu diperhatikan dengan lebih terperinci.

Alergi dengan manifestasi kulit

Sebab yang paling biasa badan gatal di tempat yang berlainan adalah reaksi alergi yang biasa terhadap pelbagai jenis alergen. Selalunya, bahan serupa terdapat di tempat tidur, pakaian di mana seseorang tidur. Anda juga mungkin alah kepada pencuci pakaian dan agen pembersih lain untuk perkara ini..

Mengenal pasti penyebab kulit gatal pada waktu malam adalah tugas mencabar yang mesti ditangani oleh doktor.

Selain itu, syampu, gel mandi atau sabun yang digunakan di bilik mandi boleh menyebabkan gatal. orang sering mandi sebelum tidur. Persoalannya timbul, mengapa, dalam kes ini, gejala seperti itu tidak diperhatikan setelah mandi pagi? Sebagai peraturan, sejak pagi seseorang sibuk dengan banyak perkara dan mungkin tidak menyedari gejala ringan.

Salah satu penyebab kulit gatal adalah reaksi alahan

Penyakit kulit

Pelbagai keadaan dermatologi seperti psoriasis dan lichen boleh menyebabkan kulit gatal pada waktu malam dan waktu malam. Selain itu, sejumlah luka kulit alergi, seperti eksim, dermatitis atopik, dan lain-lain, juga boleh menyebabkan ruam gatal..

Gigitan nyamuk dan serangga lain

Sejumlah serangga penghisap darah boleh menyebabkan papula dan luka kulit lain yang mula gatal. Situasi yang serupa dikaitkan dengan kerengsaan kulit oleh sejumlah bahan yang dikeluarkan bersama dengan air liur serangga. Kemungkinan penyebab gatal termasuk gigitan nyamuk, kutu, dan juga kutu busuk, yang sangat aktif pada waktu malam. Dalam kes ini, adalah mungkin untuk melihat tempat-tempat gigitan, serta lokasi mereka yang terpisah di mana-mana kawasan terbuka badan.

Sekumpulan sebab lain mengapa badan gatal adalah penyakit organ dalaman. Terutama penting untuk memikirkan patologi sistem endokrin. Gangguan kelenjar tiroid (hipotiroidisme dan tirotoksikosis) menyebabkan gatal-gatal di seluruh badan, yang meningkat pada waktu malam. Di samping itu, keadaan perubatan yang biasa seperti diabetes boleh menyebabkan kulit gatal sebelum semua gejala yang berkaitan dengan diabetes muncul..

Sebilangan besar penyakit organ dalaman boleh menyebabkan ruam gatal. Dalam hal ini, diagnostik makmal dan instrumental mengambil tempat pertama..

Apabila seluruh badan gatal, kemungkinan penyebab keadaan ini mungkin adalah kerosakan hati, iaitu penyakit kuning. Dengan penyakit kuning, bahan tertentu mula tersimpan di kulit - bilirubin, menjengkelkan ujung saraf dan menyebabkan gatal tanpa ruam.

Berkaitan dengan perkara di atas, sangat sukar untuk mengenal pasti mengapa kulit mula gatal. Untuk tujuan ini, perlu menggunakan kaedah tinjauan tambahan..

Cara menentukan punca gatal-gatal?

Apabila gatal pada kulit pada waktu malam, seseorang harus selalu mendapatkan bantuan perubatan profesional dari institusi perubatan. Diagnostik keadaan seperti itu merangkumi beberapa peringkat..

  • Pemeriksaan klinikal pesakit. Doktor yang hadir tidak hanya perlu memeriksa permukaan kulit dengan teliti untuk mengenal pasti unsur-unsur ruam, tetapi juga memperhatikan kemungkinan manifestasi klinikal dan penyakit organ-organ dalaman. Sebagai contoh, disfungsi kelenjar tiroid dapat dimanifestasikan dengan peningkatan peluh, pemburukan pesakit, dan eksofthalmos. Sudah pada tahap ini, doktor dapat menyusun rancangan untuk pemeriksaan lebih lanjut.
  • Menjalankan kaedah diagnostik makmal. Biasanya, pendekatan ini merangkumi ujian darah biokimia dengan penentuan parameter berikut: glukosa (keupayaan untuk mengesan diabetes mellitus) dan bilirubin (diagnosis penyakit kuning).
  • Ujian alahan khas. Sekiranya disyaki komponen alergi gatal, mereka mesti dijalankan untuk mengenal pasti alergen penyebabnya.

Penggunaan pendekatan bersepadu untuk diagnosis membolehkan anda menentukan penyebab gatal dan mula menghilangkannya..

Cara menghilangkan gatal pada waktu malam?

Sekiranya seluruh badan seseorang gatal, dan penyebabnya belum dapat dipastikan, mengikuti beberapa cadangan mudah dapat membantu..

  • Kulit gatal boleh menjadi cerminan kulit kering, jadi pesakit perlu mandi dengan air panas secara berkala selama 2-3 hari, menggunakan pelembap khas, banyak dijual di farmasi dan kedai perkakasan.
  • Udara dalaman yang kering boleh menyebabkan gatal. Untuk menghilangkannya, di bilik tempat orang itu tidur, perlu meletakkan bekas dengan cecair, atau membeli pelembap udara khas.

Pelembap udara akan mengekalkan tahap kelembapan yang selesa di apartmen

  • Apabila gatal-gatal muncul pada jenis pakaian tertentu, pakaian itu mesti dikeluarkan dari almari pakaian, dan perhatikan sendiri kain apa yang mereka buat. Lakukan perkara yang sama dengan detergen untuk mandi dan mandi..
  • Untuk menjadikan kulit anda tidak gatal, anda perlu berhenti menyikatnya. Sekiranya anda masih ingin menggaru kulit anda, maka anda boleh menggunakan pembalut basah, yang dapat mengurangkan gatal dengan ketara..

Sekiranya kaedah ini tidak membantu, maka adalah perlu untuk mencari penyebab keadaan ini dan menggunakan kaedah terapi yang sudah ada.

Hanya seorang doktor yang harus menetapkan ubat, kerana jika tidak, rasa gatal dapat meningkat dan perkembangan kesan sampingan ubat.

Rawatan kulit gatal

Terapi rasional untuk kulit gatal harus berdasarkan rawatan penyakit yang mendasari yang menyebabkan semua gejala. Sekiranya gatal berlaku akibat reaksi alergi, maka pesakit mesti menghilangkan alergen itu sendiri, dan juga menggunakan sejumlah ubat antiallergik, yang paling sering adalah antihistamin (Suprastin, Erius, dll.).

Antihistamin generasi pertama

Sekiranya terdapat penyakit organ-organ dalaman, anda perlu berjumpa doktor-doktor khusus untuk pemeriksaan dan preskripsi rawatan tambahan. Oleh itu, pesakit dengan diabetes mellitus harus mula menerima terapi antihiperglikemik untuk mencegah perkembangan komplikasi dan perkembangan penyakit..

Kulit gatal pada waktu malam adalah gejala yang tidak menyenangkan yang juga mempengaruhi masa terjaga seseorang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kekurangan tidur yang kronik mengganggu kualiti pemikiran, membuat pesakit mudah marah dan gugup. Lawatan awal ke doktor yang hadir membolehkan anda mengenal pasti punca keadaan ini dan memilih kaedah rawatan yang paling sesuai. Di samping itu, sangat penting untuk melakukan pembersihan basah di rumah dan ventilasi tempat untuk memastikan keadaan optimum untuk berehat malam..

Gatal pada waktu malam boleh membingungkan sesiapa sahaja. Sekiranya rasa sakit itu dilokalisasi di kawasan tertentu, maka gatal-gatal di seluruh badan boleh disebabkan oleh pelbagai sebab, yang kadang-kadang sangat sukar untuk diketahui. Untuk menentukan diagnosis yang tepat, perlu menjalani beberapa siri pemeriksaan, untuk lulus beberapa ujian. Apakah sebab-sebab yang boleh menyebabkan berlakunya chas malam?

Gatal pada kulit boleh bertindak sebagai gejala bebas dari penyakit dermatologi, dan sebagai salah satu gangguan bersamaan dalam kerosakan fungsi sistem saraf pusat atau organ dalaman seseorang. Namun, waktu malam yang secara signifikan menyempitkan pelbagai kemungkinan penyebabnya. Doktor mungkin menganggap adanya satu patologi atau yang lain, tetapi diagnosis akhir ditetapkan setelah pesakit menjalani beberapa prosedur diagnostik.

Oleh itu, antara sebab-sebab yang menyebabkan badan gatal, terutama pada waktu malam, doktor membezakan perkara berikut:

  1. kudis,
  2. apa-apa jenis rangsangan luaran,
  3. peningkatan kekeringan kulit,
  4. Sanchez kerana keterlaluan psikoemosi.

Tungau kudis

Ahli dermatologi pertama sekali akan mengecualikan atau mengesahkan kehadiran tungau gatal. Jangan berfikir bahawa orang yang tergolong dalam kumpulan yang kurang bernasib baik boleh mendapat kudis. Sayangnya, tungau kudis tersebar luas dalam kehidupan seharian, dan mana-mana orang yang bergerak, di tempat awam, boleh dijangkiti dengannya. Pada mulanya, seseorang mungkin tidak melihat sama sekali gejala pada waktu siang. Oleh itu, untuk memahami dengan segera mengapa gatal-gatal seluruh badan, terutama pada waktu malam, boleh menjadi sukar. Doktor akan dapat mengenal pasti penyakit ini setelah pemeriksaan pesakit dilakukan secara menyeluruh.

Rangsangan luaran

Ia berlaku bahawa badan gatal pada waktu malam kerana pengaruh rangsangan luaran pada kulit. Pencuci pakaian baru, yang digunakan untuk mencuci linen, set tempat tidur, nyamuk dan gigitan serangga lain - semua ini menyebabkan parut pada waktu malam. Dalam kes ini, perlu menghilangkan sumber perengsa, dan lulus ujian untuk mengenal pasti alahan. Kadang-kadang penghapusan sumber membolehkan anda mengatasi gatal tanpa manipulasi tambahan. Sekiranya alahan dikesan, doktor yang hadir akan memberikan terapi yang sesuai.

Kulit kering

Masalah ini sering berlaku semasa kehamilan. Mengapa seluruh badan gatal pada waktu malam, tetapi tidak ada ruam? Ini disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan. Kulit tidak menghasilkan lemak subkutan yang mencukupi untuk menghidrat kulit. Akibatnya, seorang wanita semasa kehamilan mengalami peningkatan kulit kering, yang disertai dengan gatal pada waktu malam. Penggunaan losyen pelembap kanak-kanak yang mengandungi ramuan perubatan akan membantu menghilangkan masalah tersebut..

Sebab psiko-emosi

Mengapa seluruh badan gatal pada waktu malam semasa kehamilan dapat difahami dalam kebanyakan kes. Tetapi jika gatal berlaku sekiranya tidak hamil. Apakah sebab-sebab yang menimbulkan kemunculannya? Selalunya, doktor mendiagnosis gatal-gatal badan dengan latar belakang keterlaluan psiko-emosi..

Sepanjang hari, seseorang secara mental mengalami situasi yang membimbangkannya. Tetapi gangguan membuat gatal tidak berkembang. Pada waktu malam, seseorang ditinggalkan sendirian dengan pemikirannya, yang sekali lagi menggembirakan sistem saraf. Akibatnya, gatal berlaku. Tubuh seseorang gatal, kadang-kadang sepanjang malam, sehingga sukar untuk tertidur dan berehat. Kesan terapi yang sangat baik diberikan dengan penggunaan ubat-ubatan herba. Persediaan herba yang menenangkan menstabilkan sistem saraf, memperbaiki tidur.

Faktor lain

Sekiranya badan terasa gatal terutama pada waktu malam, selain sebab di atas, kejadian seperti itu boleh dipicu oleh faktor-faktor berikut:

  1. Dengan perkembangan diabetes.
  2. Dengan pengumpulan hempedu di lapisan kulit dan darah.
  3. Untuk pelbagai penyakit hati.
  4. Dengan penyakit darah.
  5. Sekiranya terdapat cacing di dalam badan.

Sebagai peraturan, terapi gatal dalam situasi ini dilakukan dengan cara yang kompleks. Pada mulanya, penyakit utama dirawat, yang menyebabkan perkembangan kudis badan yang kuat di pelbagai tempat..

Apa yang perlu dilakukan dengan kudis badan yang kuat pada waktu malam, agar tidak memburukkan lagi keadaan?

  1. Ubah diet anda. Hilangkan makanan pedas, berlemak, goreng, masin.
  2. Pengudaraan dan pembersihan basah secara berkala.
  3. Gunakan produk lembut untuk mandi - sabun bayi, air tidak panas.
  4. Jangan gunakan bahan tiruan dan bulu.

Dalam tahanan

Gatal-gatal yang berterusan pada badan atau bahagian tertentu menyebabkan banyak ketidakselesaan dan masalah psikologi. Agar tidak memburukkan lagi keadaan, perlu mengunjungi doktor, menjalani beberapa prosedur diagnostik. Sekiranya badan terasa gatal terutama pada waktu malam, pasti ada penjelasan yang munasabah untuk keadaan ini. Hanya doktor yang dapat menemuinya, setelah melakukan pemeriksaan yang diperlukan.

Walaupun gatal dapat muncul pada bila-bila masa pada siang atau malam hari, telah diperhatikan bahawa dengan penyakit kulit dan sistemik tertentu, ia cenderung memburuk lebih dekat dengan gelap. Sensasi yang tidak menyenangkan berlangsung sepanjang malam, mengganggu dan mengganggu tidur normal. Sebab yang tepat mengapa gatal semakin teruk pada waktu malam tidak jelas, tetapi teori ada untuk menjelaskan fenomena ini. Memahami kemungkinan mekanisme sangat membantu dalam mencari langkah-langkah untuk mengatasi masalah. Penting untuk diperhatikan bahawa gejala lebih cenderung pada lelaki dan wanita dengan keadaan perubatan yang mendasari dan oleh itu rawatan harus diarahkan pada penyebabnya..

Sebab mengapa gatal bertambah teruk pada waktu malam

Ini berlaku dengan penyakit kulit seperti dermatitis atopik dan psoriasis, serta dalam keadaan sistemik, kegagalan buah pinggang kronik. Gatal pada waktu malam tidak mengganggu semua orang. Ini disebabkan oleh rawatan gejala yang spesifik dan langkah-langkah lain yang diambil dalam rawatan kes penyakit tertentu. Perkara yang sama berlaku dengan kaedah rawatan rumah yang mudah, antara lain, dengan perubahan gaya hidup..

Irama sirkadian

Gejala dianggap bertambah buruk pada waktu malam kerana perubahan irama sirkadian. Ini adalah "jam dalaman" badan, pada siang hari, dalam tempoh 24 jam, pelbagai proses biologi berlaku. Contohnya, tahap hormon meningkat pada waktu-waktu tertentu dalam sehari dan perubahan ini tidak dipengaruhi oleh makanan atau tidur..

  1. Dari sudut pandang irama sirkadian, sebilangan proses ini secara bersama atau secara individu dapat mempengaruhi permulaan gatal pada waktu malam..
  2. Juga, pada waktu petang, suhu kulit meningkat. Kenaikan suhu ini memburukkan keadaan dengan meningkatkan tahap utusan gatal di kulit..
  3. Kehilangan air melaluinya, yang dikenali sebagai transepidermal, meningkat pada waktu malam. Selain kekeringan, ini menjadikan kulit lebih rentan terhadap pengaruh perengsa persekitaran..
  4. Terdapat lebih banyak agen penghilang rasa sakit semula jadi pada waktu malam. Kesakitan yang berkurang dikaitkan dengan peningkatan persepsi gatal.
  5. Pada waktu malam, tahap nortikosteroid dalam badan menurun, yang bermaksud bahawa kesan anti-radang mereka untuk sementara waktu reda. Oleh itu, dalam penyakit kulit yang meradang, gejala yang menjengkelkan meningkat..
  6. Dalam kegelapan, aktiviti parasimpatis meningkat. Meningkatkan aktiviti bersimpati pada waktu pagi. Perubahan ini dalam sistem saraf autonomi bertanggungjawab untuk gatal-gatal..
  7. Ia juga gatal kerana perubahan tahap sitokin dan prostglandin yang melanggar irama sirkadian dan bahan seperti interleukin (IL-2, IL-8 dan IL-31).

Namun, mekanisme tepat pruritus memburuk pada waktu malam belum dapat dikenal pasti mengenai irama sirkadian..

Sebenarnya, gatal mungkin tidak lebih kuat daripada pada siang hari, tetapi bagi orang yang menderita penyakit kulit yang meradang, ini mengganggu tidur, yang meningkatkan kesan persepsi. Ini membawa kepada kerengsaan dan perubahan mood lain yang mempengaruhi persepsi psikogenik..

Tempat tidur, linen dan pakaian

Penyakit kulit pada banyak lelaki dan wanita dikaitkan dengan ciri-ciri tempat tidur, linen tempat tidur dan baju tidur. Serangga - agen penyebab kudis dan kutu - bersembunyi di tempat tidur, linen dan juga pakaian. Sebahagian daripada mereka makan pada waktu malam dan oleh itu lebih cenderung mengalami gejala ketika gelap di luar. Dengan alergi terhadap tungau dan habuk rumah, kerengsaan berlaku pada masa ini, kerana serangga terdapat di tilam dan objek di sekitarnya. Di samping itu, selimut bulu boleh merengsakan kulit di bawah keadaan dermatologi tertentu. Dalam kes sedemikian, anda perlu mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk mengurangkan keadaan dan menghilangkan gejala sepenuhnya..

Punca gatal pada waktu malam

  • Dermatitis atopik.
  • Psoriasis.
  • Gatal-gatal.
  • Lichen simplex.

Sensasi yang tidak menyenangkan ini adalah ciri kegagalan buah pinggang kronik, penyakit hati dan darah, di mana gatal adalah gejala. Kadang kala alasannya adalah kulit yang terlalu kering (xeroderma) tanpa penyakit. Penghidap insomnia juga mengadu kulit gatal pada waktu malam, walaupun sukar untuk menghubungkan reaksi ini dengan mekanisme fisiologi tertentu..

Ubat gatal pada waktu malam yang berkesan

  1. Mengelakkan penggunaan sabun atau losyen antibakteria dan wangi sebelum tidur.
  2. Penggunaan pelembap tebal, sangat berguna untuk kulit kering dan keadaan kulit.
  3. Mandi sejurus sebelum tidur untuk menghilangkan perengsa pada kulit, termasuk peluh.
  4. Menyejukkan bilik atau meningkatkan pengudaraan.
  5. Penukaran sprei biasa, walaupun setiap hari jika perlu.
  6. Merawat tilam, membalikkannya secara berkala atau menggunakan penutup pelindung.
  7. Memakai pakaian tidur kapas dan bukannya baju tidur bulu tebal.
  8. Membuang perosak yang boleh menyerang tilam atau bilik tidur.

Merawat kulit gatal di rumah

Kadang kala langkah-langkah konservatif yang dijelaskan di atas tidak mencukupi untuk mengurangkan atau mencegah gatal pada waktu malam. Dalam kes ini, rawatan diperlukan untuk meringankan keadaan, terutama jika keadaan kulit menjadi punca masalah. Sebelum memulakan rawatan di rumah, penting untuk berunding terlebih dahulu dengan doktor anda, yang akan mengesyorkan ubat yang sesuai, misalnya, dari senarai berikut:

  • Antihistamin yang mengurangkan kadar histamin yang menjadikannya gatal.
  • Kortikosteroid yang berfungsi untuk mengurangkan keradangan pada keadaan kulit.
  • Inhibitor calcineurin, yang berfungsi dengan cara yang sama seperti kortikosteroid, menekan aktiviti imun.
  • Kadang kala, terutama dalam kes psikogenik, antidepresan sangat membantu.

Kulit manusia diserap dengan berbilion ujung saraf yang sangat sensitif terhadap semua jenis rangsangan: getaran, sentuhan, kesan kimia atau haba. Serangga yang merangkak, gigitan serangga, sentuhan bulu, jaring laba-laba, rambut boleh menyebabkan keinginan untuk gatal, terbakar, kesemutan di tempat kerengsaan: Saya ingin segera menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan ini dengan menggaru kulit gatal.

Gatal umum - ketidakselesaan yang tidak dapat ditanggung pada lapisan permukaan dermis - boleh menyebabkan beberapa penyakit organ dalaman, reaksi alergi dengan dermatitis. Pruritus berlaku di antara gejala penyakit dermatologi, bagaimanapun, gatal-gatal zon anogenital, konjungtiva, trakea, faring, hidung, dan mukosa mulut sering berlaku. Bezakan antara gatal-gatal seluruh badan tanpa ruam dan ruam.

Badan gatal tanpa ruam

Gatal di seluruh badan tanpa ruam boleh berlaku dengan latar belakang penyakit:

Ruam dan gatal-gatal pada badan

Sekiranya banyak perubahan berlaku pada membran mukus dan kulit yang berbeza warna, tekstur, penampilan dari kulit normal, itu menunjukkan ruam. Ruam boleh menyerang lengan, kaki, muka, perut, dada. Ini mungkin merupakan gejala utama - pustula, kemerahan, bintik-bintik, lebam angsa, lepuh, jerawat, lepuh. Semasa penyakit itu berkembang, ruam digantikan oleh unsur sekunder:

  • Kehilangan warna kulit semula jadi (perubahan warna, gelap).
  • Erosi, bisul adalah hasil pembukaan abses dengan pelanggaran integriti kulit dengan penangkapan tisu lemak subkutan.
  • Mengupas - skala epidermis mati.
  • Kerak - permukaan kering dari hakisan tangisan, bisul, gelembung terbuka.
  • Menggaru - lecet dangkal atau dalam.
  • Lichenification - menegangkan, menguatkan corak kulit.

Anda tidak perlu membuat diagnosis sendiri, dipandu oleh tanda-tanda yang dapat dilihat dan maklumat yang dibaca. Sekiranya terdapat manifestasi yang mencurigakan, anda harus berjumpa doktor untuk mengenal pasti patologi dalaman utama yang menyebabkan calar. Ruam dan keinginan kuat untuk menggaru badan mengiringi penyakit seperti:

Kenapa seluruh badan gatal

Apabila badan gatal di tempat yang berbeza, pertama sekali, perlu menentukan penyebab keadaan ini. Mungkin ini adalah akibat penyakit kulit kulat, alergi, radang, patologi organ dalaman, gangguan mental dan penyakit neuropatik. Oleh kerana terdapat banyak sebab, adalah penting untuk melakukan diagnosis menyeluruh badan untuk menentukan punca..

Alahan

Alergi pada abad ke-21 telah menjadi momok kemanusiaan. Seluruh penduduk planet ini menderita penyakit ini hingga satu tahap atau yang lain. Alergi menampakkan diri dalam bentuk edema, ruam, calar, yang mempunyai keparahan yang berbeza-beza - dari goresan ringan hingga calar dengan penampilan darah. Dengan alahan dan dermatitis, sejumlah besar histamin terkumpul di kulit - bahan yang menyebabkan kudis, edema tisu, dan melebarkan saluran darah. Oleh itu, kawasan kulit yang gatal kelihatan bengkak dan kemerahan..

Gatal alergi dihilangkan dengan antihistamin, tetapi kemudian alergen harus dikenal pasti dan dihilangkan. Penyakit neuroallergik yang lebih serius adalah neurodermatitis atau dermatitis atopik, yang dicirikan oleh gatal-gatal setempat yang tidak terkawal dan tidak dapat ditanggung. Penyakit ini berkembang sejak kecil dan reda sedikit ketika baligh, tetapi kemudian ia berulang lagi. Rawatan neurodermatitis meresap adalah panjang dan kompleks.

Tekanan

Penyebab gatal yang biasa terjadi di seluruh badan adalah perkembangan keadaan psikogenik: trauma mental, ketegangan sistem saraf, tekanan, ketika seseorang tidak mengawal pergerakan tangan dan selalu menggaru dan menggosok kulitnya. Pada masa yang sama, keinginan untuk menggaru tekanan tidak melemahkan, tetapi sebaliknya, hanya dapat meningkat. Selalunya, dengan latar belakang neurosis, gatal berkeliaran berkala berlaku apabila mustahil untuk menentukan tempat tertentu. Kejang dapat dielakkan atau dikurangkan dengan menghilangkan tekanan.

Gatal bermusim

Pesakit yang mengadu timbulnya serangan kudis pada musim bunga atau musim gugur dengan yakin dapat didiagnosis dengan VSD (vegetatif-vaskular dystonia). Ini disebabkan oleh kekurangan vitamin dalam badan. Terapi vitamin, yang harus diresepkan oleh doktor yang hadir, akan membantu menghilangkan gejala. Sekiranya seluruh badan gatal pada musim sejuk, maka anda harus berjumpa doktor dan mengetahui sebab-sebab keadaan ini.

Penyakit apa yang badan gatal

Gatal-gatal di dalam badan dapat menampakkan diri dalam pelbagai penyakit, sementara simptomnya berbeza:

Jenis kulit gatal

Terdapat klasifikasi berikut mengikut kekerapan kambuh dan intensiti manifestasi:

  1. Akut. Adalah akibat patologi dalam badan.
  2. Tempatan. Mempunyai penyebab biologi - pepijat, kutu, dll. Dan dirasakan di tempat tertentu.
  3. Umum. Manifestasi yang tidak menyenangkan di seluruh badan kerana pelbagai sebab. Ia dapat diperhatikan pada hati, endokrin, dermatologi, hematologi, penyakit neurogenik, onkologi.
  4. Kronik. Ia timbul tanpa alasan yang jelas dan menunjukkan dermatosis, penyakit sistemik semasa pemburukan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya seluruh badan terasa gatal

Memandangkan ada satu gatal, dan ada banyak alasan, rawatannya mesti didekati dengan cara yang berbeza. Apa yang perlu dilakukan sekiranya seluruh badan terasa gatal? Anda boleh menggunakan salap dan krim yang dapat menghilangkan rasa tidak selesa, tetapi jika alasannya terletak pada penyakit hati atau gangguan sistem endokrin, maka rawatan diri dengan ubat tempatan hanya dapat memperburuk masalah dan menyulitkan rawatan lebih lanjut. Sesungguhnya, dalam kes ini, gatal pada kulit hanyalah hujung gunung es, di mana penyakit serius disembunyikan, mungkin penuh dengan akibat yang tragis..

Diagnostik

Diagnosis lesi gatal di kawasan diperlukan untuk menentukan punca. Pertama, hubungi doktor kulit untuk temu janji untuk ujian dan pemeriksaan terperinci. Sekiranya pakar dermatologi sukar menyebutkan alasannya, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi, ahli endokrinologi, ahli alergi, ahli gastroenterologi dan pakar lain. Prinsip rawatan kulit gatal:

  • penghapusan penyebabnya;
  • rawatan tempatan;
  • rawatan sistemik.

Rawatan ubat

Bergantung pada sebab-sebab yang menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan, rawatan gatal-gatal pada kulit badan ditetapkan. Untuk calar alahan, antihistamin ditetapkan: Zyrtec, Loratidin, Erius, Zirtek, Suprastin, Tavegil. Selain itu, disyorkan untuk mengambil ubat penenang: Novo-Passit, valerian, teh dengan pudina, tinwur motherwort, kerana keinginan berterusan untuk gatal mengganggu tidur dan membuat pesakit mudah marah. Manifestasi kompleks dirawat hanya di bawah pengawasan perubatan.

Walau bagaimanapun, ini akan memerlukan sedikit masa, dan anda ingin menghilangkan rasa gatal secepat mungkin. Oleh itu, terdapat cadangan umum:

  1. Diet tidak boleh mengandungi makanan masin, pedas, pedas. Adalah tidak diinginkan untuk minum teh, kopi, alkohol yang kuat.
  2. Sekiranya gatal-gatal badan pada orang tua (pikun, bertambah buruk pada waktu petang dan malam), maka persiapan yodium akan meredakan keadaan.
  3. Mandi air suam dengan garam laut.
  4. Lap kulit dengan calendula tincture dalam alkohol, pelincirkan dengan salap antihistamin berasaskan mentol.

Ubat-ubatan rakyat

Bersama dengan terapi ubat, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat untuk gatal-gatal pada badan digunakan:

  • Kesan cepat dicapai dari mandi dengan merebus tumbuhan: jelatang, chamomile, pudina, celandine, jarum pain.
  • Pruritoseptive (dari gigitan serangga) dikeluarkan dengan mandi minyak kelapa. Untuk ini, 50 g minyak dilarutkan dalam mandi air dan dituangkan ke dalam air suam. Masa prosedur 15 minit.
  • Jus lemon dapat mengatasi gatal-gatal, tetapi tidak dapat melincirkan kawasan dengan kulit yang terganggu.
  • Vaseline akan melegakan gatal dengan cepat, yang juga akan melembapkan dan melembutkan.
  • Basil harus digunakan untuk menenangkan kegatalan. Ia mengandungi vitamin A, C, P, yang sangat penting untuk kesihatan kulit. Anda perlu membersihkan kawasan yang teriritasi dengan daun segar yang bersih atau menyiapkan merebus selasih dan membuat losyen.
  • Cuka sari apel, celandine digunakan sebagai aplikasi (jangan gunakan celandine untuk bahan kimia dan selaran matahari).

Cara merawat badan yang gatal

Sekiranya diagnosis dibuat, penyakit yang menyebabkan penyebabnya ditentukan, ubat yang sesuai untuk gatal-gatal pada kulit badan ditetapkan:

  1. Untuk gatal ginjal: terapi UVB, Cholestyramine, arang aktif, Thalidomide, Naltrexone, Ondansetron, krim Capsacin, Tavegil.
  2. Gatal pada latar belakang kolestasis dirawat dengan asid ursodeoxycholic, Cholestyramine, Phenobarbital, Rifampicin, Naloxone, Naltrexone, Nalmefen, Feksadin, Trexil, Tavegil.
  3. Penyakit endokrin: pelembab kulit, persediaan hormon, pampasan diabetes mellitus diperlukan.
  4. Penyakit hematologi: sediaan besi, Aspirin, Cholestyramine, Cimetidine.
  5. Senile (senile): penenang (penenang).

Rawatan tempatan

Rawatan tempatan merangkumi rawatan permukaan kulit pada fokus keradangan. Ia boleh menjadi kompres, losyen cuka 3-5%, serbuk talcum, kebersihan pagi dan malam. Di antara ubat-ubatan, salap berkesan:

  • Locoid;
  • Triderm;
  • Ultraprojek;
  • Belosalik;
  • Baneocin;
  • salap hidrokortison (mempunyai banyak kontraindikasi).

Antihistamin

Dalam rawatan penyakit dengan manifestasi gatal, ubat sering digunakan yang menyekat pengeluaran histamin. Antihistamin:

  1. Atarax. Bahan aktif ialah hidroksizin hidroklorida.
  2. Burlikourt. Ia diresepkan untuk menghilangkan tanda-tanda alahan. Bahan aktif adalah triamcinolone.
  3. Desazon. Bahan aktif adalah dexamethasone.
  4. Diazolin. Ia diresepkan untuk psoriasis, eksim, urtikaria, gigitan serangga.

Terapi etiotropik

Ini adalah rawatan yang bertujuan menghilangkan patogen mikroba, virus, bakteria, berjangkit. Semua ubat antibakteria (antibiotik), sulfonamida, ubat nitrofuran adalah etiotropik. Ejen etiotropik merangkumi interferon, penawar, globulin imun, probiotik, bakteriofag, dan ubat anthelmintik. Ubat-ubatan terapi etiotropik digunakan untuk komplikasi penyakit keturunan, keracunan, jangkitan herpetic pelbagai organ.

Cara menghilangkan badan yang gatal di rumah

Rawatan di rumah bertujuan untuk menghilangkan gejala, tetapi anda perlu bekerjasama dengan doktor anda untuk mengatasi punca keinginan kuat anda untuk menggaru kulit anda. Sebagai bantuan sementara, anda boleh menggunakan:

  1. Akar burdock. Anda memerlukan akar kering untuk mendapatkan serbuk kemudian dengan penggiling kopi. Tuangkan 2 sudu besar ke dalam periuk. l. serbuk, tuangkan 1 liter air. Masak selama setengah jam. Apabila ia sejuk, anda boleh membuat kompres kain kasa, terpakai pada kawasan yang jengkel. Kesannya mesti datang dalam setengah jam..
  2. Elecampane tincture alkohol. Anda boleh memasaknya di rumah, dengan pengambilan 1 sudu besar. l. akar yang dicincang halus, tuangkan ke dalam botol kaca gelap yang sesuai, tambahkan 50 ml alkohol di sana. Tincture disiapkan selama 10 hari, selepas itu anda perlu membuat larutan berair dengan tingtur dan lap kulit yang gatal. Menurut ulasan orang ramai, kesannya segera muncul.
  3. Jarum. Anda memerlukan tunas muda dan jarum pain dalam jumlah satu gelas. Tuangkan mereka dengan satu liter air mendidih dan rebus dengan api kecil selama 20 minit. Dengan kaldu yang disejukkan untuk mencuci, lap kulit, buat kompres dan losyen. Hasilnya dirasakan dengan cepat.

Video: mengapa kulit di badan gatal

Muncul gatal sebelum tidur secara signifikan mengurangkan kualiti hidup pesakit, dengan latar belakang ini terdapat keletihan, kurang tidur, kemurungan. Keesokan paginya, kerosakan dan kekuatan dijamin. Untuk memahami mengapa badan terasa gatal sebelum tidur, anda perlu memahami sebab-sebab yang memprovokasi.

Pesakit meminta pertolongan perubatan dengan keluhan: "Bagaimana jika saya gatal sebelum tidur, dan apa maksudnya?" Gatal bukan penyakit, tetapi hanya tanda dan sering menunjukkan pelanggaran pada organ dan sistem atau adanya agen alahan.

Prevalensi gatal dibahagikan kepada:

  1. Setempat. Bahagian badan gatal, seperti kaki sebelum tidur.
  2. Umum. Sekiranya berlaku gatal seluruh badan.

Badan atau bahagian yang terpisah boleh menggaru secara berterusan atau berkala sebelum tidur atau semasa rehat malam. Kadang-kadang seseorang bangun dari menggaru kulit mereka dalam mimpi. Akibat daripada pergerakan seperti itu ialah kesan calar, lecet mikro dan luka, yang berbahaya kerana cepatnya jangkitan bakteria..

Sebab berlakunya:

  1. tindak balas alahan;
  2. dermatopati;
  3. gigitan serangga;
  4. penyakit organ dalaman.

Untuk memahami mekanisme gatal dan pembakaran, anda perlu mempertimbangkan secara terperinci setiap faktor secara berasingan..

Alahan

Reaksi alergi boleh berlaku pada mana-mana ahli keluarga, terutamanya yang terdedah kepada alahan. Sekiranya anak mempunyai sekurang-kurangnya salah seorang ibu bapa yang menderita alahan, maka kemungkinan perkembangannya menjadi 20% lebih banyak..

Sekiranya badan terasa gatal, sebelum tidur, pastikan anda memperhatikan pencucian sprei dan pakaian tidur. Bahan khas ditambahkan pada serbuk yang meningkatkan penyingkiran noda, meningkatkan pembuih, wangian.

Selalunya dalam keluarga, serbuk yang terpisah dibeli untuk mencuci barang-barang anak, sehingga gatal hanya dapat terjadi pada bayi. Penggunaannya yang berpanjangan membawa kepada alahan, mungkin didahului dengan pembelian jenama baru produk. Dalam kes ini, pakaian dan tempat tidur kanak-kanak dicuci buat sementara waktu dengan sabun dobi..

Sekiranya badan terasa gatal setelah mandi dan sebelum tidur, anda perlu mengesyaki alergi terhadap produk kebersihan - gel mandi, sabun, syampu, kosmetik hiasan (susu badan, krim muka).

Punca gatal lain adalah:

  1. kain sintetik sprei, pakaian;
  2. bulu burung jika berada di dalam sangkar di ruang tidur.

Dermatopati dan gigitan serangga

Gatal yang meningkat pada waktu petang adalah ciri perubahan kulit psoriatik, lichen. Kaki, tulang kering dan pergelangan kaki, dan tempat geseran paling besar dengan pakaian sangat gatal. Di samping itu, terdapat peningkatan gatal-gatal pada badan yang alergi keturunan dengan dermatitis atopik, eksim, urtikaria..

Sekiranya anak gatal lebih dari satu malam sebelum tidur, anda perlu mengesyaki pencerobohan helminthik. Apabila dijangkiti enterobiasis, zon perianal gatal, kerana cacing kremi lebih aktif pada waktu malam. Helminths, melepaskan produk buangan, menyebabkan keracunan. Ia ditunjukkan oleh kerengsaan, gatal-gatal, ruam, calar, sakit perut.

Perubahan suhu, musim gugur-musim sejuk dengan udara kering di dalam bilik, diet yang tidak betul boleh menyebabkan kekeringan, terutama pada kulit kaki.

Serangga menjadi aktif pada waktu malam ketika orang itu sedang tidur dan lebih mudah digigit. Mereka menyuntik air liur anestetik khas, tempat gigitan terasa gatal, membengkak dan menjadi merah. Serangga ini adalah:

  1. Nyamuk.
  2. Pepijat katil.
  3. Kutu.
  4. Tungau kudis - ia membuat saluran subkutan baru pada waktu malam, menyebabkan ketidakselesaan.

Penyakit organ dalaman

Keadaan organ dan sistem dalaman memainkan peranan penting dalam penampilan gatal-gatal patologi. Sebab mengapa kulit gatal:

  1. Endokrinopati. Dengan hipertiroidisme dan tirotoksikosis, terdapat keinginan obsesif untuk menggaru kulit kaki, lengan, kepala kerana pelanggaran kepekatan hormon tiroid dalam darah. Gatal boleh menjadi tanda pertama diabetes, kulit dicirikan oleh kekeringan, mengelupas.
  2. Penyakit hati. Perkembangan penyakit kuning atau patologi lain yang berkaitan dengan peningkatan tahap bilirubin, enzim organ parenkim. Bahan merengsakan sel-sel epidermis dan dermis, histamin dilepaskan dan, sebagai akibatnya, gatal-gatal.
  3. Patologi hematologi. Penurunan atau peningkatan unsur terbentuk menimbulkan gejala yang tidak diingini.
  4. Perkembangan dan pertumbuhan neoplasma malignan.
  5. Penyakit saluran darah, khususnya bahagian bawah kaki - keradangan, urat varikos. Selalunya semasa kehamilan, wanita melihat pembengkakan dan gatal yang teruk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa kehamilan, jumlah darah yang beredar meningkat, saluran kaki menjadi lebih nipis dan bahagian darah yang cair keluar ke ruang antar sel..
  6. Manifestasi psikogenik sekiranya berlaku kejutan, tekanan yang kerap.

Sekiranya anda mengalami kegatalan yang membimbangkan anda pada waktu petang dan malam, anda harus mendapatkan bantuan perubatan dari pakar profil. Ini memastikan bahawa diagnostik yang diperlukan dijalankan dan rawatan yang betul ditetapkan..